Gå til innhold
Karoq2018

Mens vi venter....


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Ny her på forumet i anledning at jeg har bestillt min første Škoda, en Karoq Style 4x4. Regner med det er en del andre som venter også....

Noen her som har hørt noe mer angående produksjon/levering? Er det annet en demo-/utstillingsbiler som har ankommet landet foreløpig?

Utålmodig  :P

 

Skrevet

Noen i familien her har bestilt seg Karoq, og der er det estimert levering i April. Dette er dog i Sverige. Vet ikke om det er noen forskjeller i leveringstid på grunn av det? 

  • 3 uker senere...
Skrevet

Min ble i følge forhandler produsert i uke 5. Antatt utlevering tidlig i uke 9. Dette blir, igjen i følge forhandler, en av de første kundebilene i Norge?

Skrevet
17 timer siden, Vangnes skrev:

Min ble i følge forhandler produsert i uke 5. Antatt utlevering tidlig i uke 9. Dette blir, igjen i følge forhandler, en av de første kundebilene i Norge?

Høres bra ut. Når bestilte du? Hadde du forhåndsreservert?  Håper at min kommer før påske....

Skrevet

Bestilte i slutten av oktober - så jeg har ventet en stund.... 
Hadde da forhåndsreservert.
Fikk bekreftet fra selger at bilen nå er produsert og på vei med tog til Bremerhaven....

  • Lik 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

Jeg bestilte min i begyndelsen af februar (en Style 2.0 TDI 4x4 m varioflexsæder) og fik først at vide den ville komme i juni. Senere fik jeg at videden ville blive bygget i uge 12 - hvilket skete og regner med at kunne hente den i næste uge. Den skal undervognsbehandles og have monteret lidt ekstraudstyr ?

Skrevet

Ser i UK forum  https://www.briskoda.net/forums at skinn varioflex er et stort problem. Ferdigbygde biler har blitt stående opptil 6 uker bare for å vente på setene..... Synes oppfølging fra Skoda er dårlig når leveringstid blir så lang. Ser ut til at dette blir min første og siste Skoda allerede før jeg har fått den..

Skrevet

Enkelte modeller og utstyrsutgaver har det vært utfordringer med, og det er ikke bare Koraq det gjelder. Nå er det i tillegg omtrentlig helt «texas» for å kunne levere biler før det blir produksjonsstopp for alle modeller, de som ikke er ferdig produsert før uke 30 kommer jo ikke til å bli produsert på en del uker, og det har med overgangen til WLTP (altså en annen måte å regne ut avgifter med tanke på utslipp, så her blir det da avgiftsforskjeller nesten på hver enkelt bil pga vekta på utstyr, motor og girkasser, etc).

Det er helt håpløst for en forhandler i dag å følge opp før en bil får fastsatt en produksjonsuke, for nå forandrer ting seg fra dag til dag. Snakket senest med selgeren der jeg har bestilt min bil i dag, og her forandrer det seg hele tiden for min bestilte bil også. Fikk uke 21 den dagen jeg bestilte bil, etter noen få dager så ble det uke 20 og etter noen flere dager så var det tilbake til uke 21. Nå ser det også ut til at denne uken og den neste også er fulle pga produksjoner til andre land hvor de selger betydelig flere biler enn hva de gjør til «lille» Norge, og de blir naturlig nok prioritert.

Så nå står det tidligst uke 23 på min bil, men det er langt i fra sikkert det heller...........

Det er heller ikke annerledes hos andre bilprodusenter for tiden ser det ut til (og da snakker vi selvsagt om modeller, motorer, drivverk/drivlinjer, girkasser og utstyrsutgaver som er meget populære), for WLTP skal innføres hos samtlige bilprodusenter.

Enkelte modeller og versjoner kan de jo nesten starte produksjonen umiddelbart på, mens andre nå får beskjed om at bilene de bestiller ikke kan produseres før etter at WLTP er gjennomført på fabrikken. For noen kjøpere slår dette svært uheldig ut, mens andre ikke er berørt i det hele tatt.

Jeg hater å vente og jeg har omtrentlig null tålmodighet, men her hjelper det ikke å si noe som helst. For forhandlerne har absolutt ingen måte å hverken påvirke eller få noen helt konkrete opplysninger/produksjonsuker for enkelte biler som nevnt. Og de er minst like frustrerte som oss som venter, fordi de må også gi samtlige kjøpere som venter beskjed om at de ikke vet noe og det er en tung/trist beskjed for dem å overbringe også, for de vil jo fortest mulig utlevere de bilene de har solgt for at de skal synes på veiene.........

  • Lik 1
Skrevet

Jeg klandrer ikke selger/forhandler i det hele tatt! Men jeg bestilte i uke 2, over tre måneder siden og har ikke engang fått estimert når den skal produseres. Som sagt selger gjør det han kan, det er å be om info...... Skoda/Møller sitter vel med noe info om hvorfor ting går tregt, informasjon rundt dette er det jeg etterlyser. For meg er dette manglende kundeservice.

Skrevet
59 minutter siden, RuBi skrev:

Jeg klandrer ikke selger/forhandler i det hele tatt! Men jeg bestilte i uke 2, over tre måneder siden og har ikke engang fått estimert når den skal produseres. Som sagt selger gjør det han kan, det er å be om info...... Skoda/Møller sitter vel med noe info om hvorfor ting går tregt, informasjon rundt dette er det jeg etterlyser. For meg er dette manglende kundeservice.

Altså nå var mitt forrige innlegg kun ment som informasjon, og ikke som en «forsvarstale» for Møller, for lang ventetid og lite konkret info irriterer også meg.

I ditt tilfelle @RuBi, så må jeg jo si at jeg forstår deg veldig godt. Dette virker jo å være på akkurat den samme måten som når det var laaaaaang ventetid på Superb 2,0/190hk 4x4 og ikke minst Kodiaq med el.seter og sovepakke til baksetene.

En utrolig stor etterspørsel, mangel på produksjonlinjer for Norge sin del, mangel på div. utstyr og nå i tillegg WLTP «spøkelset» som også venter i bakgrunnen gjør det veldig vanskelig. Møller sitter absolutt med den informasjonen, og det burde også din selger gjøre, for alt dette jeg har skrevet om her fortalte selgeren jeg har bestilt bil av for mange uker siden til meg. Som sagt så forstår jeg både din frustrasjon og irritasjon veldig godt, og det er jo veldig synd at de ikke har tatt seg tid til å undersøke dette litt nærmere for deg som kunde, det er bare trist lesing...........

Håper selgeren din kan løfte litt på tlf sin og snakke med Møller sentralt og gjøre en litt bedre innsats for deg, det kan sikkert også gjøres via tastaturet og tlf en for tung........ ;);) Dette har som sagt selgeren jeg har bestilt bil av informert meg om for flere uker siden, så en hemmelighet burde det jo ikke være etter min mening.........

Lykke til @RuBi, så håper jeg du snart får litt mer info og en bekreftet produksjonsuke :) 

Skrevet

Jeg tok ikke teksten din som noen forsvarstale, bare informasjon:). Lar det gå litt mere tid, så får jeg ta en runde til. Glemmer sikkert alt dette når den kommer. Synes uansett at bilen virket utrolig bra når jeg lånte den i 2 dager fra forhandler. Oppdaterer hvis det kommer ny info.

Skrevet (endret)

En liten oppdatering, nei en STOR en: Kontaktet Møller for å høre om de hadde noen info om leveringsproblemer av Karoq. Her er svaret: "Det vi vet er at den ikke blir produsert før sensommer 2018" . For meg er sensommer august september, og hvor mange uker går det fra produksjon til levering, kanskje 4-8 uker? Vi snakker nå om en leveringstid på +/- 10 mnd.>:(

Endret av RuBi
Skrevet

Den var kjip å lese @RuBi, så her må jeg virkelig si at jeg føler med deg. At en allerede lang ventetid blir enda lengre er jo ikke noe særlig i det hele tatt........

Tenker du noe på hva du skal gjøre nå eller?

Da tenker jeg på om du evt. kan bli løst fra kontrakten pga den ekstremt lange ventetiden, såfremt du ikke har bestemt deg for at denne bilen skal du ha okke som da.........?

 

Skrevet

Det som er problemet mitt er innbytte. Hva gjør de med prisen er en ting. Noe annet er at jeg bestilte meg ny bil fordi min nåværende gikk "tom" for garanti i mars:o, så jeg ønsker å kvitte meg med den så kjapt som mulig. Med min flaks ryker jeg sikkert på et eller flere fantastiske verksted-besøk før jeg får ny. Jeg ønsket meg en Karoq, syntes bilen var fantastisk, men nå må jeg gå i tenkeboksen.

Skrevet

Er ikke så vanskelig å forstå hva du tenker på ang. innbyttebilen din, om du har samme flaks som jeg har hatt med tidligere bilers garantier og når de utløper........

Min innbyttebil er det jo fremdeles garanti på (så lenge jeg følger opp servicer/inspeksjoner), i går varslet den så kjekt om det er nå 28 dgr til inspeksjon, og med min sedvanlige flaks, så får jeg nok med meg et oljeskift før den nye bilen kommer også vil jeg tro. Men en får jo bare se an hva bilen sier i fra om..........

Utfordringen nå er vel nesten at om du ikke finner en annen modell, et annet bilmerke som står på lager her i Norge allerede, så hjelper det kanskje ikke så mye å avbestille og velge noe annet heller. WLTP har som tidligere nevnt skapt noen helt utrolig situasjoner, hører to kamerater av meg forteller at der de jobber (forskjellige bilmerker) så bestiller de opp biler på fiktive navn (så godt utstyrt som de mener bilene burde være, hva som selges mest av med tanke på motorisering og populære farger), dette bare for å ha biler på lager for å tilby sine kunder (dette gjelder ikke Skoda bare så jeg har nevnt det, men det forekommer sikkert der også vil jeg tro........) pga lange ventelister. Så bytter de bare navn på bestillingen/bilen når den enten er i produksjonslinja eller er på lager her i Norge, så når t.o.m. bilforhandlere begynner å bli «kreative» pga WLTP, så gjør jo ikke det dette noe lettere for oss kunder som ønsker vår egen «personaliserte» bil.

Dette gjelder selvfølgelig ikke alle forhandlere, men de nevner at det blir mer og mer vanlig ved store omlegginger av avgifter og/eller andre krav som stopper opp produksjonslinjene en periode på fabrikkene, for da blir det en periode de ikke har biler  og da er det ofte populært å ha nye biler stående klare i «bakgården».........

Skrevet

Hvis det blir noe annet blir det antagelig Mitsubishi Outlander PHEV, de opererer med en helt annen "pakkeløsning" på modellene. Man har så og si ingen valgmuligheter som er en minus. Men det er en stor pluss at fabrikken pumper ut alle modellene kontinuerlig uten noen form for bestillinger. Dette gjør at man får nesten eksakt dato på levering den dagen du signerer kontrakten. Hadde de kommet med 7 års garanti kampanjen sin litt tidligere i vinter, hadde nok det vært det lille som hadde gjort at jeg ville valgt den isteden. 

Vil også presisere at beskjeden fra Møller gjaldt ALLE Karoq og ikke bare min, og det var tidligst sensommer, motor/gir og utstyr kan utsette dette ytterligere. Lurer på om VAG gikk på en smell når de sa opp underleverandør for seter i mars?

 

Skrevet (endret)

Forstod det slik ja, at det gjaldt alle bilene og ikke bare den du har bestilt. Mulig det at de har byttet underleverandør av seter kan ha påvirket dette ytterligere, det vet jeg ikke, jeg visste forøvrig ikke at de hadde byttet underleverandør til setene heller......

Det er jo mye enklere å forholde seg til levering da sik som f.eks. Mitsubishi gjør med tanke på Outlander PHEV, helt enig med deg. Ulempen er som du sier, dette er utstyret og bilen, og ferdig med det. Det er en av de største årsakene til at jeg ikke helt jubler for akkurat de japanske pakke-løsningene der. Men det er selvfølgelig bare min personlige mening........

En bekjent av meg har en slik og kvaliteten er han godt fornøyd med, ulempene han har nevnt for meg har vært korte sitteputer, litt kjedelig dashbord/interiør, at bilen er litt «lat» og ikke minst tørst når den lastes og kjøres litt aktivt. Men det har selvfølgelig med hva en forventer og kanskje er vant til fra før av, jeg kjenner ham ikke godt nok til helt å tolke alt han sier, så det blir mest bare og høre hva han sier og måten det blir uttrykt på. Ikke vet jeg hvilke forventninger eller preferanser han hadde før han kjøpte denne Outlanderen heller, men han er krystallklar på at det ikke blir en til..........

Det er som sagt kun hva en bekjent har uttalt, jeg vet ikke helt hvordan jeg hverken skal tolke det eller nesten respondere på akkurat det. For det er ikke en aktuell bil for meg uansett, så derfor har jeg ikke lest noe særlig om den heller..........

EDIT: Selv om 7 års garanti høres veldig bra ut da :) 

Endret av Superb lll
Skrevet

Det du skriver om kompisen din sin Outlander stemmer på en prikk det jeg selv synes om interiør og seter. I tillegg er det ikke rart den drikker som en svamp når han har 2-300 kg ekstra å dra på når den går på drivstoff.

Skrevet

Outlander PHEV er ihvertfall mer stillegående og komfortabel enn dieselutgaven 

Fin til kortere avstander, dyr å kjøre langt med

Stor bil for penga, da får man mere kvantitet enn kvalitet. Vet man dette er det helt greit

Et av de bedre stereoanleggene forresten

Octavia gir mer for pengene i mine øyne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...