Gå til innhold
Oggiwara1

Ny Octavia , "riktig" ekstrautstyr?


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, jeg er ny her og er på trappene til å kjøpe en ny Octavia 2,0 Tdi Style,  stasjonsvogn,  4x4, 150 hk,Man gir. 
Jeg lurer på om jeg har valgt "riktig" ekstrautstyr. Har valgt Pacific Blue farge med Beige interiør, som er min personlige smak. (gammel sjømann)
Ekstrautstyr:

  • Sun Set, ekstra mørke ruter bak
  • Tilhengerfeste, avtakbart
  • Bad Road, forsterket understell med økt bakkeklaring og beskyttelsesplate
  • Oppvarmet ratt
  • Adaptiv cruise control
  • Elektriske utvendig speil med minnefunksjon
  • Elektrisk førersete med minne og elektrisk passasjersete
  • Vinterpakke
  • 230 V uttak/2xUSB (for baksete)
  • Parkeringsassistent
  • ISOfix på passasjersetet foran
  • Ryggekamera
  • Elektrisk bakluke
  • Knapp for nedfelling av bakseter

    Endel av dette ble valgt på grunn av egne ønsker, noe ble valgt for å være attraktiv ved salg om noen år. Jeg valgte ikke navigasjon da jeg bruker Google Maps på Android telefon uansett hvor jeg er i verden.


    Jeg tar gjerne i mot erfaringer og meninger om denne utstyrslisten med takk.
Endret av Oggiwara1
Skrevet (endret)

Hei og velkommen til forumet @Oggiwara1 :) 

Mye av utstyret her hadde jeg valgt selv også, men jeg hadde også tatt med oppvarmet frontrute og navigasjon. Når du tenker litt på hva som kanskje kan gjøre en bil litt lettere å selge om en stund, så er det jo nettopp slike ting som kan gjøre en bil mer lettsolgt. 

Selv om du har valgt vinterpakken (som inkluderer Webasto), så er det ikke bestandig det lønner seg å benytte den, den skal minimum benyttes i 15 minutter, og kjøreturen bør være minst like lang (i tid) som Webastoen har stått på, for å lade batteriet best mulig. Grunnen til at den skal benyttes i minst 15 min. er at den ikke skal sote igjen, det kan gå utover både brennkammer og sirkulasjonspumpe, og «feilbruk» er ikke dekket opp av nybilgarantien. Dette er selvfølgelig ingen fasit, bare et velment tips :) 

Derfor hadde jeg valgt oppvarmet frontrute i tillegg. Bare vær oppmerksom at på Octavia så er det tynne varmetråder, som enkelte synes er litt forstyrrende, men jeg synes definitivt det er verdt det med tanke på hvor effektivt det er. :) 

Skvettlapper foran og bak, matte i bagasjerommet, lastkantbeskytter oppå støtfangeren bak er også ting jeg hadde valgt. Skvettlappene hjelper ikke noe særlig for smuss og skitt, men de beskytter lakken fra å bli «sandblåst». Jeg ventet dessverre i 6 med før jeg monterte skvettlappene bak, og underkant av fangeren bak er nå helt uten klarlakk og er helt matt..........

Hadde ikke valgt et beige interiør selv, men det er jo kun en personlig preferanse, det blir triste biler om alle er like kjedelige i sin smak på interiørfarge som meg ;) 

Lykke til med bestilling av ny bil :) 

Endret av Superb lll
Skrevet

Takk, @Superb III .
Jeg fant ikke skvettlapper og gummimatter i "bil konfiguratoren" på Skoda sin hjemmeside. Får snakke om det med selger i løpet av uken når jeg skal innom dem igjen for å skrive kjøpekontrakten.  
:)

Skrevet

Ja ekstra matter, skvettlapper og evt. lastkantbeskytter blir montert hos din lokale forhandler, så det ordner du som du skriver med selgeren når kontrakten skrives.

Lykke til :) 

Skrevet

Ja, ACC fungerer dessverre dårlig med manuelt gir, selv om jeg foretrekker manuelt gir bortsett fra til køkjøring 

For videresalg har Navi mye å si, men om du får tilbake pengene er usikkert

Varmetrådene i frontrute er kun synlige når man fokuserer på de

Skrevet
1 time siden, Håvard skrev:

Personlig ville jeg nok gått for DSG. Er en drøm å kjøre på adaptiv cruise control med automat kasse. Vil også telle svært positivt med tanke på videresalg. Syns heller ikke manuellkassen i octavia er blandt de beste. 

DSG er en drøm å kjøre men et mareritt for dem som skal betale for reparasjoner når garantien er gått ut. Har 2 kollegaer som fortsatt kjører biler fra VAG, men har gått tilbake til manuelt gir for å slippe de velkjente problemene de hadde med DSG-kassene som de hadde før. Og når jeg som ikke kjenner bilen klarer under halvliteren på milen her på vestlandet med blandet kjøring under prøvekjøringen, virker det på meg at den manuelle girkassen passer min kjøring 80% av kjøringen min som er til og fra jobb. 

Men jeg vet ikke om VAG har fått orden på DSG kassene så hverken girkasse eller styreenheter havarerer lenger. Om så var, ville jeg nok gått for DSG.  Kanskje noen her som vet(ikke synser) noe om det?

1 time siden, PaulusA skrev:

Ja, ACC fungerer dessverre dårlig med manuelt gir, selv om jeg foretrekker manuelt gir bortsett fra til køkjøring 

For videresalg har Navi mye å si, men om du får tilbake pengene er usikkert

Varmetrådene i frontrute er kun synlige når man fokuserer på de

Hva er ACC?

Skrevet

Jeg kjenner ikke til noe om at alle DSG kassene har hatt problemer, kun den lille 7 trinns kassa med tørr clutch. Den ble brukt til litt svakere motorer og uten 4x4

Stemmer ikke det?

Skrevet
18 minutter siden, PaulusA skrev:

Jeg kjenner ikke til noe om at alle DSG kassene har hatt problemer, kun den lille 7 trinns kassa med tørr clutch. Den ble brukt til litt svakere motorer og uten 4x4

Stemmer ikke det?

Det er helt klart DSG 7 (tørr) som er DSG kassa med flest utfordringer, men den har blitt mye bedre enn hva den var på de første bilene som hadde den. Jeg har nå min andre bil med denne DSG kassa, og den har oppført seg helt eksemplarisk. det gjorde den også på min forrige bil. Har hatt en VW Golf st.vogn 1,4/140hk TSi 2014 og har nå en Superb 1,8/180hk TSi 2016, og begge bilene har som sagt denne DSG 7 kassa (tørr), men ikke noen feil eller problemer i det hele tatt.

Men det er likevel ikke den rette DSG kassa til min bil/motor nå, for motoren i min bil er nedtrimmet fra fabrikk (det dreiemomentet det er snakk om her, nedtrimmet fra 320nm til 250nm). Fordi DSG kassa ikke tåler dreiemomentet motoren i min bil egentlig har, den DSG 7 (tørr) kassa har en begrensning på max 250nm. Det er et dårlig valg av Skoda etter min mening!

Det kan være utfordringer også med de oljefylte DSG kassene, men det er som regel forbundet med manglende oljeskift på DSG kassa, så det er vel egentlig feil å si at det er DSG kassa som er problemet da...........

Skrevet

@Oggiwara1 Gode råd du har fått i tråden: Ta med oppvarma frontrute, navigasjon og DSG. Svart interiør med Alcantara. Jeg ville droppa elektrisk bakluke, parkeringsassistent, og varme i ratt. Har ikke hørt/lest om spesielle problemer med 6 trinns DSG.  Bad road understell ville jeg ikke valgt, men det er basert på at jeg har kjørt en del Oktavia leiebiler uten, og de er stive nok hvis du ikke har spesielt elendige veier du skal kjøre på. Usikker på om bad road vil gi noe pluss ved salg.

Skrevet
1 time siden, Scout skrev:

@Oggiwara1 Gode råd du har fått i tråden: Ta med oppvarma frontrute, navigasjon og DSG. Svart interiør med Alcantara. Jeg ville droppa elektrisk bakluke, parkeringsassistent, og varme i ratt. Har ikke hørt/lest om spesielle problemer med 6 trinns DSG.  Bad road understell ville jeg ikke valgt, men det er basert på at jeg har kjørt en del Oktavia leiebiler uten, og de er stive nok hvis du ikke har spesielt elendige veier du skal kjøre på. Usikker på om bad road vil gi noe pluss ved salg.

Har både elektrisk bakluke, parkeringsassistent, varme i rattet og "bad road". Ville ikke vært uten

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...