Gå til innhold
Oggiwara1

Ny Octavia , "riktig" ekstrautstyr?


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, jeg er ny her og er på trappene til å kjøpe en ny Octavia 2,0 Tdi Style,  stasjonsvogn,  4x4, 150 hk,Man gir. 
Jeg lurer på om jeg har valgt "riktig" ekstrautstyr. Har valgt Pacific Blue farge med Beige interiør, som er min personlige smak. (gammel sjømann)
Ekstrautstyr:

  • Sun Set, ekstra mørke ruter bak
  • Tilhengerfeste, avtakbart
  • Bad Road, forsterket understell med økt bakkeklaring og beskyttelsesplate
  • Oppvarmet ratt
  • Adaptiv cruise control
  • Elektriske utvendig speil med minnefunksjon
  • Elektrisk førersete med minne og elektrisk passasjersete
  • Vinterpakke
  • 230 V uttak/2xUSB (for baksete)
  • Parkeringsassistent
  • ISOfix på passasjersetet foran
  • Ryggekamera
  • Elektrisk bakluke
  • Knapp for nedfelling av bakseter

    Endel av dette ble valgt på grunn av egne ønsker, noe ble valgt for å være attraktiv ved salg om noen år. Jeg valgte ikke navigasjon da jeg bruker Google Maps på Android telefon uansett hvor jeg er i verden.


    Jeg tar gjerne i mot erfaringer og meninger om denne utstyrslisten med takk.
Endret av Oggiwara1
Skrevet (endret)

Hei og velkommen til forumet @Oggiwara1 :) 

Mye av utstyret her hadde jeg valgt selv også, men jeg hadde også tatt med oppvarmet frontrute og navigasjon. Når du tenker litt på hva som kanskje kan gjøre en bil litt lettere å selge om en stund, så er det jo nettopp slike ting som kan gjøre en bil mer lettsolgt. 

Selv om du har valgt vinterpakken (som inkluderer Webasto), så er det ikke bestandig det lønner seg å benytte den, den skal minimum benyttes i 15 minutter, og kjøreturen bør være minst like lang (i tid) som Webastoen har stått på, for å lade batteriet best mulig. Grunnen til at den skal benyttes i minst 15 min. er at den ikke skal sote igjen, det kan gå utover både brennkammer og sirkulasjonspumpe, og «feilbruk» er ikke dekket opp av nybilgarantien. Dette er selvfølgelig ingen fasit, bare et velment tips :) 

Derfor hadde jeg valgt oppvarmet frontrute i tillegg. Bare vær oppmerksom at på Octavia så er det tynne varmetråder, som enkelte synes er litt forstyrrende, men jeg synes definitivt det er verdt det med tanke på hvor effektivt det er. :) 

Skvettlapper foran og bak, matte i bagasjerommet, lastkantbeskytter oppå støtfangeren bak er også ting jeg hadde valgt. Skvettlappene hjelper ikke noe særlig for smuss og skitt, men de beskytter lakken fra å bli «sandblåst». Jeg ventet dessverre i 6 med før jeg monterte skvettlappene bak, og underkant av fangeren bak er nå helt uten klarlakk og er helt matt..........

Hadde ikke valgt et beige interiør selv, men det er jo kun en personlig preferanse, det blir triste biler om alle er like kjedelige i sin smak på interiørfarge som meg ;) 

Lykke til med bestilling av ny bil :) 

Endret av Superb lll
Skrevet

Takk, @Superb III .
Jeg fant ikke skvettlapper og gummimatter i "bil konfiguratoren" på Skoda sin hjemmeside. Får snakke om det med selger i løpet av uken når jeg skal innom dem igjen for å skrive kjøpekontrakten.  
:)

Skrevet

Ja, ACC fungerer dessverre dårlig med manuelt gir, selv om jeg foretrekker manuelt gir bortsett fra til køkjøring 

For videresalg har Navi mye å si, men om du får tilbake pengene er usikkert

Varmetrådene i frontrute er kun synlige når man fokuserer på de

Skrevet
1 time siden, Håvard skrev:

Personlig ville jeg nok gått for DSG. Er en drøm å kjøre på adaptiv cruise control med automat kasse. Vil også telle svært positivt med tanke på videresalg. Syns heller ikke manuellkassen i octavia er blandt de beste. 

DSG er en drøm å kjøre men et mareritt for dem som skal betale for reparasjoner når garantien er gått ut. Har 2 kollegaer som fortsatt kjører biler fra VAG, men har gått tilbake til manuelt gir for å slippe de velkjente problemene de hadde med DSG-kassene som de hadde før. Og når jeg som ikke kjenner bilen klarer under halvliteren på milen her på vestlandet med blandet kjøring under prøvekjøringen, virker det på meg at den manuelle girkassen passer min kjøring 80% av kjøringen min som er til og fra jobb. 

Men jeg vet ikke om VAG har fått orden på DSG kassene så hverken girkasse eller styreenheter havarerer lenger. Om så var, ville jeg nok gått for DSG.  Kanskje noen her som vet(ikke synser) noe om det?

1 time siden, PaulusA skrev:

Ja, ACC fungerer dessverre dårlig med manuelt gir, selv om jeg foretrekker manuelt gir bortsett fra til køkjøring 

For videresalg har Navi mye å si, men om du får tilbake pengene er usikkert

Varmetrådene i frontrute er kun synlige når man fokuserer på de

Hva er ACC?

Skrevet

Jeg kjenner ikke til noe om at alle DSG kassene har hatt problemer, kun den lille 7 trinns kassa med tørr clutch. Den ble brukt til litt svakere motorer og uten 4x4

Stemmer ikke det?

Skrevet
18 minutter siden, PaulusA skrev:

Jeg kjenner ikke til noe om at alle DSG kassene har hatt problemer, kun den lille 7 trinns kassa med tørr clutch. Den ble brukt til litt svakere motorer og uten 4x4

Stemmer ikke det?

Det er helt klart DSG 7 (tørr) som er DSG kassa med flest utfordringer, men den har blitt mye bedre enn hva den var på de første bilene som hadde den. Jeg har nå min andre bil med denne DSG kassa, og den har oppført seg helt eksemplarisk. det gjorde den også på min forrige bil. Har hatt en VW Golf st.vogn 1,4/140hk TSi 2014 og har nå en Superb 1,8/180hk TSi 2016, og begge bilene har som sagt denne DSG 7 kassa (tørr), men ikke noen feil eller problemer i det hele tatt.

Men det er likevel ikke den rette DSG kassa til min bil/motor nå, for motoren i min bil er nedtrimmet fra fabrikk (det dreiemomentet det er snakk om her, nedtrimmet fra 320nm til 250nm). Fordi DSG kassa ikke tåler dreiemomentet motoren i min bil egentlig har, den DSG 7 (tørr) kassa har en begrensning på max 250nm. Det er et dårlig valg av Skoda etter min mening!

Det kan være utfordringer også med de oljefylte DSG kassene, men det er som regel forbundet med manglende oljeskift på DSG kassa, så det er vel egentlig feil å si at det er DSG kassa som er problemet da...........

Skrevet

@Oggiwara1 Gode råd du har fått i tråden: Ta med oppvarma frontrute, navigasjon og DSG. Svart interiør med Alcantara. Jeg ville droppa elektrisk bakluke, parkeringsassistent, og varme i ratt. Har ikke hørt/lest om spesielle problemer med 6 trinns DSG.  Bad road understell ville jeg ikke valgt, men det er basert på at jeg har kjørt en del Oktavia leiebiler uten, og de er stive nok hvis du ikke har spesielt elendige veier du skal kjøre på. Usikker på om bad road vil gi noe pluss ved salg.

Skrevet
1 time siden, Scout skrev:

@Oggiwara1 Gode råd du har fått i tråden: Ta med oppvarma frontrute, navigasjon og DSG. Svart interiør med Alcantara. Jeg ville droppa elektrisk bakluke, parkeringsassistent, og varme i ratt. Har ikke hørt/lest om spesielle problemer med 6 trinns DSG.  Bad road understell ville jeg ikke valgt, men det er basert på at jeg har kjørt en del Oktavia leiebiler uten, og de er stive nok hvis du ikke har spesielt elendige veier du skal kjøre på. Usikker på om bad road vil gi noe pluss ved salg.

Har både elektrisk bakluke, parkeringsassistent, varme i rattet og "bad road". Ville ikke vært uten

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...