Gå til innhold
Oggiwara1

Ny Octavia , "riktig" ekstrautstyr?


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, jeg er ny her og er på trappene til å kjøpe en ny Octavia 2,0 Tdi Style,  stasjonsvogn,  4x4, 150 hk,Man gir. 
Jeg lurer på om jeg har valgt "riktig" ekstrautstyr. Har valgt Pacific Blue farge med Beige interiør, som er min personlige smak. (gammel sjømann)
Ekstrautstyr:

  • Sun Set, ekstra mørke ruter bak
  • Tilhengerfeste, avtakbart
  • Bad Road, forsterket understell med økt bakkeklaring og beskyttelsesplate
  • Oppvarmet ratt
  • Adaptiv cruise control
  • Elektriske utvendig speil med minnefunksjon
  • Elektrisk førersete med minne og elektrisk passasjersete
  • Vinterpakke
  • 230 V uttak/2xUSB (for baksete)
  • Parkeringsassistent
  • ISOfix på passasjersetet foran
  • Ryggekamera
  • Elektrisk bakluke
  • Knapp for nedfelling av bakseter

    Endel av dette ble valgt på grunn av egne ønsker, noe ble valgt for å være attraktiv ved salg om noen år. Jeg valgte ikke navigasjon da jeg bruker Google Maps på Android telefon uansett hvor jeg er i verden.


    Jeg tar gjerne i mot erfaringer og meninger om denne utstyrslisten med takk.
Endret av Oggiwara1
Skrevet (endret)

Hei og velkommen til forumet @Oggiwara1 :) 

Mye av utstyret her hadde jeg valgt selv også, men jeg hadde også tatt med oppvarmet frontrute og navigasjon. Når du tenker litt på hva som kanskje kan gjøre en bil litt lettere å selge om en stund, så er det jo nettopp slike ting som kan gjøre en bil mer lettsolgt. 

Selv om du har valgt vinterpakken (som inkluderer Webasto), så er det ikke bestandig det lønner seg å benytte den, den skal minimum benyttes i 15 minutter, og kjøreturen bør være minst like lang (i tid) som Webastoen har stått på, for å lade batteriet best mulig. Grunnen til at den skal benyttes i minst 15 min. er at den ikke skal sote igjen, det kan gå utover både brennkammer og sirkulasjonspumpe, og «feilbruk» er ikke dekket opp av nybilgarantien. Dette er selvfølgelig ingen fasit, bare et velment tips :) 

Derfor hadde jeg valgt oppvarmet frontrute i tillegg. Bare vær oppmerksom at på Octavia så er det tynne varmetråder, som enkelte synes er litt forstyrrende, men jeg synes definitivt det er verdt det med tanke på hvor effektivt det er. :) 

Skvettlapper foran og bak, matte i bagasjerommet, lastkantbeskytter oppå støtfangeren bak er også ting jeg hadde valgt. Skvettlappene hjelper ikke noe særlig for smuss og skitt, men de beskytter lakken fra å bli «sandblåst». Jeg ventet dessverre i 6 med før jeg monterte skvettlappene bak, og underkant av fangeren bak er nå helt uten klarlakk og er helt matt..........

Hadde ikke valgt et beige interiør selv, men det er jo kun en personlig preferanse, det blir triste biler om alle er like kjedelige i sin smak på interiørfarge som meg ;) 

Lykke til med bestilling av ny bil :) 

Endret av Superb lll
Skrevet

Takk, @Superb III .
Jeg fant ikke skvettlapper og gummimatter i "bil konfiguratoren" på Skoda sin hjemmeside. Får snakke om det med selger i løpet av uken når jeg skal innom dem igjen for å skrive kjøpekontrakten.  
:)

Skrevet

Ja, ACC fungerer dessverre dårlig med manuelt gir, selv om jeg foretrekker manuelt gir bortsett fra til køkjøring 

For videresalg har Navi mye å si, men om du får tilbake pengene er usikkert

Varmetrådene i frontrute er kun synlige når man fokuserer på de

Skrevet
1 time siden, Håvard skrev:

Personlig ville jeg nok gått for DSG. Er en drøm å kjøre på adaptiv cruise control med automat kasse. Vil også telle svært positivt med tanke på videresalg. Syns heller ikke manuellkassen i octavia er blandt de beste. 

DSG er en drøm å kjøre men et mareritt for dem som skal betale for reparasjoner når garantien er gått ut. Har 2 kollegaer som fortsatt kjører biler fra VAG, men har gått tilbake til manuelt gir for å slippe de velkjente problemene de hadde med DSG-kassene som de hadde før. Og når jeg som ikke kjenner bilen klarer under halvliteren på milen her på vestlandet med blandet kjøring under prøvekjøringen, virker det på meg at den manuelle girkassen passer min kjøring 80% av kjøringen min som er til og fra jobb. 

Men jeg vet ikke om VAG har fått orden på DSG kassene så hverken girkasse eller styreenheter havarerer lenger. Om så var, ville jeg nok gått for DSG.  Kanskje noen her som vet(ikke synser) noe om det?

1 time siden, PaulusA skrev:

Ja, ACC fungerer dessverre dårlig med manuelt gir, selv om jeg foretrekker manuelt gir bortsett fra til køkjøring 

For videresalg har Navi mye å si, men om du får tilbake pengene er usikkert

Varmetrådene i frontrute er kun synlige når man fokuserer på de

Hva er ACC?

Skrevet

Jeg kjenner ikke til noe om at alle DSG kassene har hatt problemer, kun den lille 7 trinns kassa med tørr clutch. Den ble brukt til litt svakere motorer og uten 4x4

Stemmer ikke det?

Skrevet
18 minutter siden, PaulusA skrev:

Jeg kjenner ikke til noe om at alle DSG kassene har hatt problemer, kun den lille 7 trinns kassa med tørr clutch. Den ble brukt til litt svakere motorer og uten 4x4

Stemmer ikke det?

Det er helt klart DSG 7 (tørr) som er DSG kassa med flest utfordringer, men den har blitt mye bedre enn hva den var på de første bilene som hadde den. Jeg har nå min andre bil med denne DSG kassa, og den har oppført seg helt eksemplarisk. det gjorde den også på min forrige bil. Har hatt en VW Golf st.vogn 1,4/140hk TSi 2014 og har nå en Superb 1,8/180hk TSi 2016, og begge bilene har som sagt denne DSG 7 kassa (tørr), men ikke noen feil eller problemer i det hele tatt.

Men det er likevel ikke den rette DSG kassa til min bil/motor nå, for motoren i min bil er nedtrimmet fra fabrikk (det dreiemomentet det er snakk om her, nedtrimmet fra 320nm til 250nm). Fordi DSG kassa ikke tåler dreiemomentet motoren i min bil egentlig har, den DSG 7 (tørr) kassa har en begrensning på max 250nm. Det er et dårlig valg av Skoda etter min mening!

Det kan være utfordringer også med de oljefylte DSG kassene, men det er som regel forbundet med manglende oljeskift på DSG kassa, så det er vel egentlig feil å si at det er DSG kassa som er problemet da...........

Skrevet

@Oggiwara1 Gode råd du har fått i tråden: Ta med oppvarma frontrute, navigasjon og DSG. Svart interiør med Alcantara. Jeg ville droppa elektrisk bakluke, parkeringsassistent, og varme i ratt. Har ikke hørt/lest om spesielle problemer med 6 trinns DSG.  Bad road understell ville jeg ikke valgt, men det er basert på at jeg har kjørt en del Oktavia leiebiler uten, og de er stive nok hvis du ikke har spesielt elendige veier du skal kjøre på. Usikker på om bad road vil gi noe pluss ved salg.

Skrevet
1 time siden, Scout skrev:

@Oggiwara1 Gode råd du har fått i tråden: Ta med oppvarma frontrute, navigasjon og DSG. Svart interiør med Alcantara. Jeg ville droppa elektrisk bakluke, parkeringsassistent, og varme i ratt. Har ikke hørt/lest om spesielle problemer med 6 trinns DSG.  Bad road understell ville jeg ikke valgt, men det er basert på at jeg har kjørt en del Oktavia leiebiler uten, og de er stive nok hvis du ikke har spesielt elendige veier du skal kjøre på. Usikker på om bad road vil gi noe pluss ved salg.

Har både elektrisk bakluke, parkeringsassistent, varme i rattet og "bad road". Ville ikke vært uten

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...