Gå til innhold
Oggiwara1

Ny Octavia , "riktig" ekstrautstyr?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ny her og er på trappene til å kjøpe en ny Octavia 2,0 Tdi Style,  stasjonsvogn,  4x4, 150 hk,Man gir. 
Jeg lurer på om jeg har valgt "riktig" ekstrautstyr. Har valgt Pacific Blue farge med Beige interiør, som er min personlige smak. (gammel sjømann)
Ekstrautstyr:

  • Sun Set, ekstra mørke ruter bak
  • Tilhengerfeste, avtakbart
  • Bad Road, forsterket understell med økt bakkeklaring og beskyttelsesplate
  • Oppvarmet ratt
  • Adaptiv cruise control
  • Elektriske utvendig speil med minnefunksjon
  • Elektrisk førersete med minne og elektrisk passasjersete
  • Vinterpakke
  • 230 V uttak/2xUSB (for baksete)
  • Parkeringsassistent
  • ISOfix på passasjersetet foran
  • Ryggekamera
  • Elektrisk bakluke
  • Knapp for nedfelling av bakseter

    Endel av dette ble valgt på grunn av egne ønsker, noe ble valgt for å være attraktiv ved salg om noen år. Jeg valgte ikke navigasjon da jeg bruker Google Maps på Android telefon uansett hvor jeg er i verden.


    Jeg tar gjerne i mot erfaringer og meninger om denne utstyrslisten med takk.
Endret av Oggiwara1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet @Oggiwara1 :) 

Mye av utstyret her hadde jeg valgt selv også, men jeg hadde også tatt med oppvarmet frontrute og navigasjon. Når du tenker litt på hva som kanskje kan gjøre en bil litt lettere å selge om en stund, så er det jo nettopp slike ting som kan gjøre en bil mer lettsolgt. 

Selv om du har valgt vinterpakken (som inkluderer Webasto), så er det ikke bestandig det lønner seg å benytte den, den skal minimum benyttes i 15 minutter, og kjøreturen bør være minst like lang (i tid) som Webastoen har stått på, for å lade batteriet best mulig. Grunnen til at den skal benyttes i minst 15 min. er at den ikke skal sote igjen, det kan gå utover både brennkammer og sirkulasjonspumpe, og «feilbruk» er ikke dekket opp av nybilgarantien. Dette er selvfølgelig ingen fasit, bare et velment tips :) 

Derfor hadde jeg valgt oppvarmet frontrute i tillegg. Bare vær oppmerksom at på Octavia så er det tynne varmetråder, som enkelte synes er litt forstyrrende, men jeg synes definitivt det er verdt det med tanke på hvor effektivt det er. :) 

Skvettlapper foran og bak, matte i bagasjerommet, lastkantbeskytter oppå støtfangeren bak er også ting jeg hadde valgt. Skvettlappene hjelper ikke noe særlig for smuss og skitt, men de beskytter lakken fra å bli «sandblåst». Jeg ventet dessverre i 6 med før jeg monterte skvettlappene bak, og underkant av fangeren bak er nå helt uten klarlakk og er helt matt..........

Hadde ikke valgt et beige interiør selv, men det er jo kun en personlig preferanse, det blir triste biler om alle er like kjedelige i sin smak på interiørfarge som meg ;) 

Lykke til med bestilling av ny bil :) 

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ACC fungerer dessverre dårlig med manuelt gir, selv om jeg foretrekker manuelt gir bortsett fra til køkjøring 

For videresalg har Navi mye å si, men om du får tilbake pengene er usikkert

Varmetrådene i frontrute er kun synlige når man fokuserer på de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Håvard skrev:

Personlig ville jeg nok gått for DSG. Er en drøm å kjøre på adaptiv cruise control med automat kasse. Vil også telle svært positivt med tanke på videresalg. Syns heller ikke manuellkassen i octavia er blandt de beste. 

DSG er en drøm å kjøre men et mareritt for dem som skal betale for reparasjoner når garantien er gått ut. Har 2 kollegaer som fortsatt kjører biler fra VAG, men har gått tilbake til manuelt gir for å slippe de velkjente problemene de hadde med DSG-kassene som de hadde før. Og når jeg som ikke kjenner bilen klarer under halvliteren på milen her på vestlandet med blandet kjøring under prøvekjøringen, virker det på meg at den manuelle girkassen passer min kjøring 80% av kjøringen min som er til og fra jobb. 

Men jeg vet ikke om VAG har fått orden på DSG kassene så hverken girkasse eller styreenheter havarerer lenger. Om så var, ville jeg nok gått for DSG.  Kanskje noen her som vet(ikke synser) noe om det?

1 time siden, PaulusA skrev:

Ja, ACC fungerer dessverre dårlig med manuelt gir, selv om jeg foretrekker manuelt gir bortsett fra til køkjøring 

For videresalg har Navi mye å si, men om du får tilbake pengene er usikkert

Varmetrådene i frontrute er kun synlige når man fokuserer på de

Hva er ACC?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, PaulusA skrev:

Jeg kjenner ikke til noe om at alle DSG kassene har hatt problemer, kun den lille 7 trinns kassa med tørr clutch. Den ble brukt til litt svakere motorer og uten 4x4

Stemmer ikke det?

Det er helt klart DSG 7 (tørr) som er DSG kassa med flest utfordringer, men den har blitt mye bedre enn hva den var på de første bilene som hadde den. Jeg har nå min andre bil med denne DSG kassa, og den har oppført seg helt eksemplarisk. det gjorde den også på min forrige bil. Har hatt en VW Golf st.vogn 1,4/140hk TSi 2014 og har nå en Superb 1,8/180hk TSi 2016, og begge bilene har som sagt denne DSG 7 kassa (tørr), men ikke noen feil eller problemer i det hele tatt.

Men det er likevel ikke den rette DSG kassa til min bil/motor nå, for motoren i min bil er nedtrimmet fra fabrikk (det dreiemomentet det er snakk om her, nedtrimmet fra 320nm til 250nm). Fordi DSG kassa ikke tåler dreiemomentet motoren i min bil egentlig har, den DSG 7 (tørr) kassa har en begrensning på max 250nm. Det er et dårlig valg av Skoda etter min mening!

Det kan være utfordringer også med de oljefylte DSG kassene, men det er som regel forbundet med manglende oljeskift på DSG kassa, så det er vel egentlig feil å si at det er DSG kassa som er problemet da...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Oggiwara1 Gode råd du har fått i tråden: Ta med oppvarma frontrute, navigasjon og DSG. Svart interiør med Alcantara. Jeg ville droppa elektrisk bakluke, parkeringsassistent, og varme i ratt. Har ikke hørt/lest om spesielle problemer med 6 trinns DSG.  Bad road understell ville jeg ikke valgt, men det er basert på at jeg har kjørt en del Oktavia leiebiler uten, og de er stive nok hvis du ikke har spesielt elendige veier du skal kjøre på. Usikker på om bad road vil gi noe pluss ved salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Scout skrev:

@Oggiwara1 Gode råd du har fått i tråden: Ta med oppvarma frontrute, navigasjon og DSG. Svart interiør med Alcantara. Jeg ville droppa elektrisk bakluke, parkeringsassistent, og varme i ratt. Har ikke hørt/lest om spesielle problemer med 6 trinns DSG.  Bad road understell ville jeg ikke valgt, men det er basert på at jeg har kjørt en del Oktavia leiebiler uten, og de er stive nok hvis du ikke har spesielt elendige veier du skal kjøre på. Usikker på om bad road vil gi noe pluss ved salg.

Har både elektrisk bakluke, parkeringsassistent, varme i rattet og "bad road". Ville ikke vært uten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...