Gå til innhold
sletto

gassrespons. kan den fikses?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjørt Volvo V70 200.000km de siste 9åra, og en av de tingene jeg liker på den er at responsen når du tråkker på gasspedalen er rimelig øyeblikkelig.   Det opplever jeg at Kodiaqen absolutt ikke gjør. Den lagger faktisk ganske mye... 
Nå leste jeg på Briskoda at det visstnok er mulig å få gjort noe med dette ved å legge inn en endring i firmware ved hjelp av VSDC(?), og som artikkelforfatteren beskriver det, gå fra Skoda-respons, til Audi-respons  på gasspedalen., og han legger ved veiledning på hvordan det skal gjøres.

Noen som har prøvd, eller hørt om dette før? Er det innafor å be forhandler fikse dette på service?

Skrevet (endret)

Vurderte å sette min Octavia i ‘’Audimodus’’ med VCDS, men droppet det da jeg leste at flere fikk trøbbel etterpå...

Tviler på at forhandler vil gjøre dette.

Jeg også vil gjerne høre om noen har prøvd det

Endret av OmegaPO
Skrevet

Nå kommer det jo også an på hvilke motorer det er snakk her, med tanke på gassrespons. Å sammenligne en stor og tung SUV med en stasjonsvogn blir feil etter min mening, de har jo gjerne helt forskjellige type girkasser og er gjerne tiltenkt litt forskjellige typer kjøremønster/kjørestiler. At Audi har bedre/kvikkere gassrespons kommer nok mer av hvilke type kjøpere de gjerne har (avhengig av motor og biltype selvfølgelig) og ikke minst hvilke biler de «konkurrerer» med på salgsstatistikkene.

Om dem.vogna du prøvde virket seig, så kan jo det også ha noe med hvor mange kilometere den har kjørt, en ny bil «slipper gjerne ikke opp» før den har noe rundt +/- 10.000km på telleren. Min Superb merket jeg at ble mer responsiv ved 8 - 9.000km og da gikk forbruket også litt lavere.

 Det er sikkert noe du kan be forhandler se på, men jeg tviler sterkt på at det er noe de gjør (uten at jeg har fasiten på det).

 

For noen år tilbake så hadde jeg en 5 dørs Opel Vectra 1,8/140hk (bensin)  som  gikk relativt greit og gikk så over til Nissan Qashqai +2 2,0/140hk (bensin), og det blir vel omtrentlig som å sammenligne en V70 med en Kodiaq. Disse 2 bilene var satt opp så forskjellig som det nesten i det hele tatt gikk an å få det, med tanke på alt fra gassrespons til kjørekomfort (og ikke sportslighet for en av dem). Det virker jo også ganske naturlig for min del, med tanke på hvilke forskjellige biler og bruksmønstre de kan ha.........

 

Skrevet

Jeg har heldigvis(?) litt tid å tenke på hva jeg gjør. Bestilte bilen i dag, og har ventet levering en gang iløpet av Mai.

Skrevet

Jupp

Ser at gassrespons for Octavia er mye kjappere for 1.8t bensin enn 2.0 TDi, men jeg liker best dieselen likevel

  • 2 måneder senere...
Skrevet

Tuning vil vel gjøre at man mister nybilgarantien?

RaceChip XLR er ikke tuning/chip, men justerer kun gassresponsen, og har derfor ingen påvirkning på garantien.

Skrevet

Er ikke RacingChip XLR en chip? Vil vel tro den røvkjører garantien like mye som tining eller hvilken som helst annen chip?

Skrevet
13 hours ago, tronna said:

Er ikke RacingChip XLR en chip? Vil vel tro den røvkjører garantien like mye som tining eller hvilken som helst annen chip?

Nei, som @Håvard nevner endrer den kun gassresponsen- altså at du kan få bilen til å reagere raskere når du trør ned pedalen. Den endrer ikke effekten til motoren, og skal derfor ikke ha påvirkning på garanti.

Skrevet

Var noen på skodaforum.co.uk som hadde sjekket med leverandøren der, og fått beskjed om at det ikke påvirket garantien. Mulig Møller har et annet syn på det...

Skrevet

Da skjønner jeg. 

Men da lurer jeg på enda mer.
Jeg synes jo også gassresponsen er treg, og det er uavhengig av om bilen står i eco, normal eller sport. Det tar ofte mye tid før motor og girkasse bestemmer seg for hva den skal gjøre. Det vil vel ikke en slik chip løse?

DSG har sin del av skylda, og sikkert mer enn jeg tror. Den er jo avhengig av å forutse den neste handlingen for å være kjapp og effektiv.

Skrevet

Slik jeg har forstått det, så er det nettopp det den løser. At bilen kjappere registrerer at du justerer gassen, og derfor gir økt respons i aksellerasjon og gir.

Skrevet
2 timer siden, TheHaughom skrev:

Var noen på skodaforum.co.uk som hadde sjekket med leverandøren der, og fått beskjed om at det ikke påvirket garantien. Mulig Møller har et annet syn på det...

Nettopp, hva en leverandør skriver på sine nettsider eller opplyser om, gjør jo ikke at det automatisk er noe en bilimportør vil godta. Forhøre seg med Møller er nok den sikreste veien å gå om en vil beholde nybilgarantien, spør først og evt utfør siden, da er en trygg slik at en ikke får noen ubehagelige overraskelser i etterkant ;) 

Skrevet (endret)

@tronna jo, det er nettopp det den gjør.
racechip XLR forkorter responstiden fra du trykker inn gasspedalen, til motoren får beskjed om å gi gass.
visstnok nok et VAG-triks for å få ned forbruk/avgasser....

racechip XLR monteres ved at man tar ut kontakten fra gasspedalen, og setter XLR inn som et mellomledd. ingenting endres på bilen, og den demontere på sekunder. så det eneste man "tukler" med er en kobling, som er laget for å settes sammen og tas fra hverandre. Man røre hverken motor eller bilens datasystem, og så langt jeg kan se og skjønne med min begrensede ingeniørhjerne, så skal det ikke være mulig å se at racechip XLR har vært montert, om du kobler den fra og fjerner den.

så hvordan dette skal ha noe å si for garantien, har jeg veldig vanskelig for å skjønne. Det blir som å ettermontere tusenmetere, eller ekstra høytalere på stereoanlegget. 

Endret av sletto
  • Lik 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

Da har jeg runna 1500km på ei uke, og sportlinen er veldig bra, men det blir nok bestilt XLR når jeg kommer over sommeren. Gass-lagget orker jeg ikke i lengden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...