Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

sletto

gassrespons. kan den fikses?

Recommended Posts

Jeg har kjørt Volvo V70 200.000km de siste 9åra, og en av de tingene jeg liker på den er at responsen når du tråkker på gasspedalen er rimelig øyeblikkelig.   Det opplever jeg at Kodiaqen absolutt ikke gjør. Den lagger faktisk ganske mye... 
Nå leste jeg på Briskoda at det visstnok er mulig å få gjort noe med dette ved å legge inn en endring i firmware ved hjelp av VSDC(?), og som artikkelforfatteren beskriver det, gå fra Skoda-respons, til Audi-respons  på gasspedalen., og han legger ved veiledning på hvordan det skal gjøres.

Noen som har prøvd, eller hørt om dette før? Er det innafor å be forhandler fikse dette på service?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vurderte å sette min Octavia i ‘’Audimodus’’ med VCDS, men droppet det da jeg leste at flere fikk trøbbel etterpå...

Tviler på at forhandler vil gjøre dette.

Jeg også vil gjerne høre om noen har prøvd det

Edited by OmegaPO

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå kommer det jo også an på hvilke motorer det er snakk her, med tanke på gassrespons. Å sammenligne en stor og tung SUV med en stasjonsvogn blir feil etter min mening, de har jo gjerne helt forskjellige type girkasser og er gjerne tiltenkt litt forskjellige typer kjøremønster/kjørestiler. At Audi har bedre/kvikkere gassrespons kommer nok mer av hvilke type kjøpere de gjerne har (avhengig av motor og biltype selvfølgelig) og ikke minst hvilke biler de «konkurrerer» med på salgsstatistikkene.

Om dem.vogna du prøvde virket seig, så kan jo det også ha noe med hvor mange kilometere den har kjørt, en ny bil «slipper gjerne ikke opp» før den har noe rundt +/- 10.000km på telleren. Min Superb merket jeg at ble mer responsiv ved 8 - 9.000km og da gikk forbruket også litt lavere.

 Det er sikkert noe du kan be forhandler se på, men jeg tviler sterkt på at det er noe de gjør (uten at jeg har fasiten på det).

 

For noen år tilbake så hadde jeg en 5 dørs Opel Vectra 1,8/140hk (bensin)  som  gikk relativt greit og gikk så over til Nissan Qashqai +2 2,0/140hk (bensin), og det blir vel omtrentlig som å sammenligne en V70 med en Kodiaq. Disse 2 bilene var satt opp så forskjellig som det nesten i det hele tatt gikk an å få det, med tanke på alt fra gassrespons til kjørekomfort (og ikke sportslighet for en av dem). Det virker jo også ganske naturlig for min del, med tanke på hvilke forskjellige biler og bruksmønstre de kan ha.........

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har heldigvis(?) litt tid å tenke på hva jeg gjør. Bestilte bilen i dag, og har ventet levering en gang iløpet av Mai.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jupp

Ser at gassrespons for Octavia er mye kjappere for 1.8t bensin enn 2.0 TDi, men jeg liker best dieselen likevel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan du ikke bare sende en e-post til RaceChip? Ser ut som et artig produkt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuning vil vel gjøre at man mister nybilgarantien?

RaceChip XLR er ikke tuning/chip, men justerer kun gassresponsen, og har derfor ingen påvirkning på garantien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er ikke RacingChip XLR en chip? Vil vel tro den røvkjører garantien like mye som tining eller hvilken som helst annen chip?

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 hours ago, tronna said:

Er ikke RacingChip XLR en chip? Vil vel tro den røvkjører garantien like mye som tining eller hvilken som helst annen chip?

Nei, som @Håvard nevner endrer den kun gassresponsen- altså at du kan få bilen til å reagere raskere når du trør ned pedalen. Den endrer ikke effekten til motoren, og skal derfor ikke ha påvirkning på garanti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var noen på skodaforum.co.uk som hadde sjekket med leverandøren der, og fått beskjed om at det ikke påvirket garantien. Mulig Møller har et annet syn på det...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da skjønner jeg. 

Men da lurer jeg på enda mer.
Jeg synes jo også gassresponsen er treg, og det er uavhengig av om bilen står i eco, normal eller sport. Det tar ofte mye tid før motor og girkasse bestemmer seg for hva den skal gjøre. Det vil vel ikke en slik chip løse?

DSG har sin del av skylda, og sikkert mer enn jeg tror. Den er jo avhengig av å forutse den neste handlingen for å være kjapp og effektiv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slik jeg har forstått det, så er det nettopp det den løser. At bilen kjappere registrerer at du justerer gassen, og derfor gir økt respons i aksellerasjon og gir.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timer siden, TheHaughom skrev:

Var noen på skodaforum.co.uk som hadde sjekket med leverandøren der, og fått beskjed om at det ikke påvirket garantien. Mulig Møller har et annet syn på det...

Nettopp, hva en leverandør skriver på sine nettsider eller opplyser om, gjør jo ikke at det automatisk er noe en bilimportør vil godta. Forhøre seg med Møller er nok den sikreste veien å gå om en vil beholde nybilgarantien, spør først og evt utfør siden, da er en trygg slik at en ikke får noen ubehagelige overraskelser i etterkant ;) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@tronna jo, det er nettopp det den gjør.
racechip XLR forkorter responstiden fra du trykker inn gasspedalen, til motoren får beskjed om å gi gass.
visstnok nok et VAG-triks for å få ned forbruk/avgasser....

racechip XLR monteres ved at man tar ut kontakten fra gasspedalen, og setter XLR inn som et mellomledd. ingenting endres på bilen, og den demontere på sekunder. så det eneste man "tukler" med er en kobling, som er laget for å settes sammen og tas fra hverandre. Man røre hverken motor eller bilens datasystem, og så langt jeg kan se og skjønne med min begrensede ingeniørhjerne, så skal det ikke være mulig å se at racechip XLR har vært montert, om du kobler den fra og fjerner den.

så hvordan dette skal ha noe å si for garantien, har jeg veldig vanskelig for å skjønne. Det blir som å ettermontere tusenmetere, eller ekstra høytalere på stereoanlegget. 

Edited by sletto
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da har jeg runna 1500km på ei uke, og sportlinen er veldig bra, men det blir nok bestilt XLR når jeg kommer over sommeren. Gass-lagget orker jeg ikke i lengden. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Bare hyggelig @RuneT   Ja jeg bremser i hvert fall så effektivt jeg kan (når muligheten byr seg), men det er selvfølgelig avhengig av kjøreforhold/underlag og trafikken bak meg. På biler jeg har hatt med manuelt brekk så har jeg strammet det forsiktig inntil at jeg merker at det tar og så holdt det der en liten stund, for så å gjenta dette ved jevne mellomrom, for det er noe som er enkelt å kontrollere med hvor mye en strammer håndbrekket. Når det gjelder bil med elektrisk håndbrekk som gjør ikke jeg det, for det er enten av eller på og etter min mening ikke så enkelt å kontrollere. Det bruker litt tid på å stramme seg og det samme på å løse ut igjen, har brukt det litt for å forsøke å ta en «brekksladd» vinterstid på snøen på en parkeringsplass e.l., men det synes jeg ikke så mye om. Sier ikke at det er umulig, men det krever nok litt øving og trening før det får ønsket effekt og blir mer kontrollerbart, og det har jeg rett og slett ikke prøvet mer på........ Jeg for min del synes det er enklere med harde og kontrollerte oppbremsninger, altså bremsepedalen hardt inn ( «panikkbrems» ), men det behøver selvfølgelig ikke være løsningen for alle.   Jeg savner et manuelt håndbrekk, for det er enklere å kontrollere og ha det morsomt med når anledningen byr seg  
    • Tusen takk for utfyllande svar @Superb lll☺️ Da er mulig at desse bakbremsane må brukast veldig aktivt ved å f. eks "dra i handbrekket" og bremse hardt for å helde rusta unna. Eg ser jo at dine bakbremsen er veldig fine i forhold til mine og har vel ikkje antydning til rust (takk for bilder forresten).  Eg skal snart på service med bilen, så då får dei sjå på dei. Blir spande å sjå utfallet😊
    • Gammel post, så du har sikkert funnet ut av det allerede 😊 Møller bruker diagnoseverktøy til å kode fjernkontrollen. På Octavia skal du ha den ovale, lille fjernkontrollen frem tom 16-modellen, og den rektangulære typen fra facelift på 17-mod. På e-bay står det ofte feil ang dette. De har forskjellig sendefrekvens, så de virker ikke om hverandre. 
    • Hei @RuneT   Ser jo tydelige forskjeller på bildene dine av bakbremsene, det øverste av dem (dag 1) ser jo helt forferdelig ut, bakbremser som ser slik ut som dette må jeg ærlig si at jeg aldri har hatt. Det nederste bildet av bremseskiva bak ser jo vesentlig bedre ut, selv om en kan se antydninger av rusta som tidligere har vært på skivene. Verkstedene påstår mye som er riktig i teorien, men det eneste som kan forhindre rust på bremseskiver er at de er i bruk, og jo hardere oppbremsinger jo bedre er det for bremseskivene og calipere, ulempen er selvsagt at det sliter mer på både bremseklosser og bremseskiver. At bremseskivene bak er av en annen kvalitet er det ingen tvil om, foran er det større skiver i diameter, de er tykkere og ventilerte (dvs at de er doble med luft i mellom for kjøling om noen skulle lure på det). Skivene foran skal ta opp betydelig mer bremseenergi (varme) og de er jo i bruk hver eneste gang bremsepedalen blir berørt, slik er det ikke for bremsene bak. Har lest litt forskjellig om bremsekraftfordeling foran/bak fra 55/45 -----> 70/30, og da sier det seg selv at en må være veldig hard på bremsepedalen om en skal få skikkelig bremseeffekt på bremsene bak. Nedover bakker f.eks. så er det mye bedre med få harde bremsninger enn å holde forsiktig på bremsepedalen ned hele bakken, en unngår da varmgang (og glasserte skiver, det skjer mest på tunge kjøretøy) på bremseskiver og bremsevæsken, og en har også da med seg bremsene bak. Men igjen, da må en være flink til å følge med i speilet bakover. Legger ved bilder av mine bremseskiver, nå har min bil stått helt rolig i godt over 1 uke (sist i bruk 31.12.19), og sist den var i bruk så var utrolig mye salt og fuktighet på veien, likevel så ser de slik ut som dette. Slik hadde de ikke sett ut om jeg ikke hadde brukt bremsene så aktivt som det jeg gjør, de er definitivt ikke blanke det ser jeg også, men så har som nevnt bilen ikke vært i bruk på over 1 uke......... Bilen står i garasjen så det er dårlig lys, og det er (dessverre) lenge siden jeg har hatt muligheten til å vaske bil, og det synes godt på eikene til felgene........    
    • Om du har DSG kan du sannsynligvis få den gjennom der clutchwiren skal gå på biler med manuell. Det har iallefall vært tilfelle på Superb og Octavia
    • Takk for mange gode svar!  Første gongen eg merka noko til dette problemet var i sommer på veg til Italia på bilferie. Det var sommer, sol og tørre vegar, men plutseleg merka eg ein romlelyd bak når eg bremsa. Eg kjørte på adaptiv cruise (ACC) når dette skjedde. Eg la merke til at bakbremsane hadde eit slags svart belegg på seg og var ikkje glatte som frambremsane når ein kjente på overflata med fingeren (etter at dei hadde kjølt seg ned såklart😅). Gav beskjed om dette til verkstedet og dei skulle sjå på da ifm. neste service.  No har eg kjørt i over eit halv år sidan dette skjedde første gongen, og har snart passert 30 000 km. Køyre aktivt og langt når eg først køyre, og brukar bilen "skikkeleg" . Likevel er bakbremsane i betydeleg dårlegare stand enn framme. For meg ser da ut som to forskjellige stålkvalitetar som er brukt, der den "billigaste" er brukt bak. Bildene her visar tydeleg forskjell og er tatt parvis samstundes: Bakbrems dag 1 Frambrems dag 1: Bakbrems ein annan dag: Frambrems ein annan dag: Da kan jo hende at bremsetrikset med å parkere etter å ha varma bakbremsane opp hadde fungert, men da er jo litt merkverdig å måtte lage deg til denne rutinen på ein såpass dyr bil. Dette avkrefta også verkstedet skulle vera nødvendig. Eg har heller ikkje hatt ein såpass markant forskjell på fram- og bakbrems på tidlegare bilar, men da trenger ikkje bety at dette som skjer her på min bil no er unormalt for typen. Tanken som likevel slår meg  er at da er brukt bremseskiver bak av ein lavare kvalitet (legering) enn framme.   
    • Hei, skal koble opp ekstralys på min kodiaq. Jeg skal koble alt på egen bryter, men vet ikke hvor jeg får trekt kabelen. Noen som vet evt har noen bilder hvor jeg skal presse igjennom en kabel? 
    • På min kant av landet (Nord-Norge) fungerte Connect en periode i går formiddag for så å falle ut igjen. Internett (carstick) funker feilfritt.
    • Er det noen som vet om Kodiaq og Superb har den samme funksjonen på bremsene bak, altså at de legger seg litt på ved kjøring regn (da må pusseren være aktiv i noen minutter før de gjør det), det hjelper veldig mye for å ha tempererte/tørre bremser bak.. Selv etter at jeg bare har vasket bilen så tar jeg en liten kjøretur med noen harde oppbremsninger, slik at jeg ikke parkerer bilen med våte bremseklosser som vil kunne gi rust på bremseskivene. Jeg gir på litt ved nesten hver anledning jeg har (opp mot 80 -100 km/t når det er mulig med tanke på lovlig hastighet)) og bremser hardt for at bremsene bak skal være i bruk/bevegelse og ikke sette seg, men da er det som det blir nevnt her meget viktig å se i speilet bakover og ikke gjøre dette på glatt underlag slik at en ikke forårsaker en ulykke!  Hardere og mer aktiv bruk av bremsepedalen er nok den enkleste veien å gå for å fjerne og fortsette å holde rusten borte fra bremseskivene bak, for det meste av bremsekraften ligger jo foran inntil en trykker hardere på bremsepedalen. Regner med at det ikke er den store forskjellen på kvaliteten på bremseskivene for Kodiaq og Superb, men det er ikke noe jeg har kunnskap om.. De to foregående bilene jeg har hatt fra Skoda (Superb 2016 og Octavia 2018) var det heller ikke rust på bremseskivene bak pga det jeg har beskrevet her. Jeg kjører nesten hele vinteren på våte/saltede veier, og har heller ikke rust på bremseskivene bak på min Superb 2019, så det virker som det jeg gjør har har en misjon for å unngå rust på bremseskivene bak. Det er selvfølgelig heller ingen fasit, men fungerer i hvert fall i mitt tilfelle.
    • Som nevnt, er det  nok lurt å ha litt varme (og dermed tørre bremser..) når du parkerar.  Eg tar og "nødbremser" litt med det elektriske håndbrekket av og til for å slite vekk evnt.rust; og varme opp skivene. ( OBS!! pass på biler bak deg og fare for sladd ved våt veg.)  Brekket er jo kun av, eller fullt på, så det gjelder å vera varsom ved denne manøveren. Som du ser på bildet, so er det rusta akkurat der klossen har lagt inntil. Ganske vanlig om det er fuktig imellom skive  og kloss ved parkering. Ellers er min erfaring  at Skoda sine bremseskiver ikkje er spesielt bra. Både eg og ein arb.kollega har fått kast i skiver både framme og bak tidlig. (før bilane var passert 60000-km.)  Eg har no EBC skiver på bilen, og det vil vise seg om dei er bedre eller verre..  (Har bra erfaring med dei frå andre bilar.)   Er uansett ikkje dyrare, heller billigare enn originalskiver. Uansett er det største problemet salting/fuktig klima/regn.    
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...