Gå til innhold
sletto

gassrespons. kan den fikses?


Anbefalte innlegg

Jeg har kjørt Volvo V70 200.000km de siste 9åra, og en av de tingene jeg liker på den er at responsen når du tråkker på gasspedalen er rimelig øyeblikkelig.   Det opplever jeg at Kodiaqen absolutt ikke gjør. Den lagger faktisk ganske mye... 
Nå leste jeg på Briskoda at det visstnok er mulig å få gjort noe med dette ved å legge inn en endring i firmware ved hjelp av VSDC(?), og som artikkelforfatteren beskriver det, gå fra Skoda-respons, til Audi-respons  på gasspedalen., og han legger ved veiledning på hvordan det skal gjøres.

Noen som har prøvd, eller hørt om dette før? Er det innafor å be forhandler fikse dette på service?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderte å sette min Octavia i ‘’Audimodus’’ med VCDS, men droppet det da jeg leste at flere fikk trøbbel etterpå...

Tviler på at forhandler vil gjøre dette.

Jeg også vil gjerne høre om noen har prøvd det

Endret av OmegaPO
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer det jo også an på hvilke motorer det er snakk her, med tanke på gassrespons. Å sammenligne en stor og tung SUV med en stasjonsvogn blir feil etter min mening, de har jo gjerne helt forskjellige type girkasser og er gjerne tiltenkt litt forskjellige typer kjøremønster/kjørestiler. At Audi har bedre/kvikkere gassrespons kommer nok mer av hvilke type kjøpere de gjerne har (avhengig av motor og biltype selvfølgelig) og ikke minst hvilke biler de «konkurrerer» med på salgsstatistikkene.

Om dem.vogna du prøvde virket seig, så kan jo det også ha noe med hvor mange kilometere den har kjørt, en ny bil «slipper gjerne ikke opp» før den har noe rundt +/- 10.000km på telleren. Min Superb merket jeg at ble mer responsiv ved 8 - 9.000km og da gikk forbruket også litt lavere.

 Det er sikkert noe du kan be forhandler se på, men jeg tviler sterkt på at det er noe de gjør (uten at jeg har fasiten på det).

 

For noen år tilbake så hadde jeg en 5 dørs Opel Vectra 1,8/140hk (bensin)  som  gikk relativt greit og gikk så over til Nissan Qashqai +2 2,0/140hk (bensin), og det blir vel omtrentlig som å sammenligne en V70 med en Kodiaq. Disse 2 bilene var satt opp så forskjellig som det nesten i det hele tatt gikk an å få det, med tanke på alt fra gassrespons til kjørekomfort (og ikke sportslighet for en av dem). Det virker jo også ganske naturlig for min del, med tanke på hvilke forskjellige biler og bruksmønstre de kan ha.........

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
13 hours ago, tronna said:

Er ikke RacingChip XLR en chip? Vil vel tro den røvkjører garantien like mye som tining eller hvilken som helst annen chip?

Nei, som @Håvard nevner endrer den kun gassresponsen- altså at du kan få bilen til å reagere raskere når du trør ned pedalen. Den endrer ikke effekten til motoren, og skal derfor ikke ha påvirkning på garanti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skjønner jeg. 

Men da lurer jeg på enda mer.
Jeg synes jo også gassresponsen er treg, og det er uavhengig av om bilen står i eco, normal eller sport. Det tar ofte mye tid før motor og girkasse bestemmer seg for hva den skal gjøre. Det vil vel ikke en slik chip løse?

DSG har sin del av skylda, og sikkert mer enn jeg tror. Den er jo avhengig av å forutse den neste handlingen for å være kjapp og effektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TheHaughom skrev:

Var noen på skodaforum.co.uk som hadde sjekket med leverandøren der, og fått beskjed om at det ikke påvirket garantien. Mulig Møller har et annet syn på det...

Nettopp, hva en leverandør skriver på sine nettsider eller opplyser om, gjør jo ikke at det automatisk er noe en bilimportør vil godta. Forhøre seg med Møller er nok den sikreste veien å gå om en vil beholde nybilgarantien, spør først og evt utfør siden, da er en trygg slik at en ikke får noen ubehagelige overraskelser i etterkant ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@tronna jo, det er nettopp det den gjør.
racechip XLR forkorter responstiden fra du trykker inn gasspedalen, til motoren får beskjed om å gi gass.
visstnok nok et VAG-triks for å få ned forbruk/avgasser....

racechip XLR monteres ved at man tar ut kontakten fra gasspedalen, og setter XLR inn som et mellomledd. ingenting endres på bilen, og den demontere på sekunder. så det eneste man "tukler" med er en kobling, som er laget for å settes sammen og tas fra hverandre. Man røre hverken motor eller bilens datasystem, og så langt jeg kan se og skjønne med min begrensede ingeniørhjerne, så skal det ikke være mulig å se at racechip XLR har vært montert, om du kobler den fra og fjerner den.

så hvordan dette skal ha noe å si for garantien, har jeg veldig vanskelig for å skjønne. Det blir som å ettermontere tusenmetere, eller ekstra høytalere på stereoanlegget. 

Endret av sletto
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...