Gå til innhold
OmegaPO

Trimming


Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har tunet sin Octavia bensin? Vurderer å gjøre det, men litt usikker...

Kan øke fra 180hk til 230hk, og fra 280nm til 350nm.

Regner med dette blir merkbart, og til en grei pris.

Synspunkter mottas

Skrevet

Jeg tror du må ut med ganske mye penger (men alt er relativt) for å trimme en bensinmotor opp til det nivået. Først må du sjekke om gearboksen tåler momentet.

Skrevet

Dette vil jo garantert være merkbart, og det blir jo mer eller mindre en VRS med 4x4, men sjekk om DSG kassa di tåler den effekt -og dreiemomentøkningen dette vil gi.  

De ulempene jeg kan tenke meg er vel egentlig at det er lettere å få en bot/prikker, men det som hadde forhindret meg fra å gjøre dette hadde vært nybilgarantien. Den forsvinner tvert ved trimming.

Enkelte firmaer gir en garanti, men undersøk først med Møller hva de godtar (om nybilgarantien betyr noe for deg da selvfølgelig) når det gjelder trimming.

Skrevet (endret)

Hva med manuell kassa? 

Har tenkt på samme selv,  men ikke gjort noe me det. Synes det holder greit.

Samt at jeg har vegret meg pga nybilgarantien. 

Samt at de ser det vel i diagnose om hjernen er tukla med...

En kompis sa at i sverige opprettholdes nybilgarantien om man tuner på skikkelig vis.. 

Endret av Ken
Skrevet

Autopower og BSR har tuningsprogram du selv kan legge inn/ sette tilbake i original programvare til rundt 6k.

Synes autopower henter litt vel mye dreiemoment i forhold til BSR.

2ABD59D6-8190-4AEB-A394-BDB69E9740D9.thumb.png.40a645d7a0bbbb9ebde8ca28a4577fd7.png

16E865A4-F273-4D54-A977-9CD6BB08B0EB.png

Skrevet
7 timer siden, PaulusA skrev:

En ting er girkasse, hva med drivaksler?

De som jobber med det, mener jo at alt skal tåle den ekstra påkjenningen.

Har heller aldri hørt at noen har fått problem etter tuning...

Skrevet

Alt som får et høyere dreiemoment og økt antall hester får flere «krefter å ta jobbe» med. Det setter større krav til alt fra understell, bremser, drivakslinger, girkasse, diff, etc., og dermed så er det på noen bilmodeller/bilmerker større bremser, et annet understell, andre drivlinjer, etc. når de setter inn «større» motorer med høyere ytelser, hvordan det er for Skoda (bortsett fra enkelte DSG kasser) vet jeg ikke.

Har lest at bl.a. Skoda Octavia VRS 2,0/230hk (i tidligere utgave) og nå 245hk utgaven blir levert med en helt annen aktiv diff for å kunne ha kontroll på kreftene som kommer ut på forhjula, ellers så vil det bare bli hjulspinn av det ved gasspådrag. Men om det  er andre forskjeller som skiller en VRS fra en std Octavia ang det jeg har nevnt her vet jeg ikke.  At Sportsunderstell er std på en VRS vet jeg, men om det understellet skiller seg i fra et Sportsunderstell en kan bestille til en std. Octavia vet jeg rett og slett ikke (tror ikke det, men vet ikke). Ei heller om det er forskjeller på str. på bremseskivene, calipperne, drivlinje, etc. (jeg tror vel ikke det er det, men det vet jeg ikke).

Potensielt så kan en trimming belaste alt mer, men som oftest så gjør det jo bare at en faktisk får ut det som bilen egentlig har å by på, mange opplever jo at bilen faktisk går billigere og jobber lettere etter en tuning/trimming, så det kan så absolutt ha positive innvirkninger også. 

 

Det er vel sjeldent at en bil blir levert med noe som er maks belastet fra fabrikk, så en effektøkning er nok noe de fleste av bilene tåler. Det eneste som stort sett ikke tåler dette når det gjelder Skoda/VW er vel rett og slett DSG 7 (tørr) og nybilgarantien. 

Bruker en hodet når en kjører så vil det i de aller fleste tilfeller ikke være et problem i det hele tatt, den største utfordringen vil etter min mening være garantiene. Det enkleste vil nok bestandig være å velge en bil som har den effekten og dreiemomentet en ønsker levert fra fabrikk (selv om de ikke bestandig eksisterer, det er jeg klar over), men at noen kan ønske noen justeringer av ymse slag likevel har jeg definitivt ingen problemer med å forstå...........

Hva SVV/Politiet sier om bilen havner i en ulykke som gjør at de undersøker bilen nøye og finner ut at den ikke er original eller godkjent med det som er gjort med den kan kanskje også være noe å tenke på, for da kan en også få utfordringer med forsikringen(e)? Dette er ikke noe jeg vet, det var ment som et spørsmål og kanskje noe en bør tenke igjennom før en evt. gjør dette..........?

Skrevet (endret)

Står nå litt info her hvertfall. https://www.bsr-tuning.no/kontakt

Fordelen med bsr er nå moment redusering til passet hvert enkelt gearskifte.

Står ikke om nybilgarantien forsvinner, men det gjør det nok her i norge, men man får jo motor og drivverk garanti inkl i bsr sitt program. 

Står også at verksted kan finne ut om den er trimmet, men bare ved å lete..

Hadde vært intr å vist om også "bilen" legger igjen spor om eks antall ganger tuningprogram er lagt inn/fjernet. For hvis man er veldig paranoid på nybilgaranti osv... så tuner og så før man skal på service legge inn original, for å så legge inn tuning når men har fått bilen tilbake fra service.. 

Men bsr sier jo at 

Sitat

 Vi anbefaler derimot ikke at en holder skjult at bilen er tunet.

og det er jo ikke det samme som å fortelle dem at bilen er tunet litt ;-) 

 

Jeg lurte  også på dette at det er tilpasset hvert enkelt drivverk osv..

Sitat

Det er derfor BSRs tuningkit have tilpasset grenser på hvert enkelt gir. Vårt software er skreddersydd til hvert enkelt drivverk, 2WD, 4WD, manuell, automat, DSG, etc.

Så jeg puttet produkt for min octavia i handlevogn og svaret kom selv, for man legger inn registreringsnr på bilen i bestillingen så da henter dem nok bildata til din respektive bil antageligvis.

Man skal jo, når man tuner besøke biltilsynet og levere papirer og få dette godkjent, og betale en slump penger. Antar her at siden det er anerkjente tuningspeialister/firma så går godkjenning helt greit.

Og er dette utført så får man nok heller ikke problem med hverken politi, biltilsyn, eller forsikringselskap. Så frem man ikke har kjørt som en åndsamøbe da selvfølgelig .

For min del er det som skulle vært interessant er å fått effekt optimal og ikke safe-strupet. Og ikke fordi jeg skal herje villmann og kjøre som en tulling.

Jeg sjekket biltilsynet angående endret effektøkning, og fant en litt trivelig info:

Sitat

Her kan du beregne hvor mye du må betale i engangsavgift ved ombygging av kjøretøy. Tillegget i engangsavgift beregnes etter de regler og avgiftssatser som gjelder på det tidspunkt avgiften blir betalt.

 

Du har valgt

AB XXXXX, registrert 01.01.2016 ombygges til Personbil

Skjul alle valgene

Før ombygging

Tabellen oppsummerer valgene du gjorde i forrige steg
Type kjøretøy: Personbil
Første gang registrert i Norge: 01.01.2016
Kjøretøy som ikke som ikke er EU-godkjent. Nei
Er CO2 kjent: Ja
Drivstofftype: Bensin
CO2-utslipp: 136 g/km
NOx-utslipp: 33,5 mg/km
Totalvekt: Opptil 2500 kg
Egenvekt: 1 267 kg
Motoreffekt: 132 Kilowatt (Kw)

Etter ombygging

Tabellen oppsummerer valgene du gjorde i forrige steg
Type kjøretøy: Personbil
Motoreffekt: 225 Hestekrefter (Hk)

Endre

Resultat (i norske kroner)

Avgift0,00 kroner

Skjul

Avgifter betalt for det opprinnelige kjøretøyet

Tabellen viser detaljer i utregningen av avgiftene
Engangsavgift 
Vis utregning
+ 108 618,14
Vrakpantavgift + 2 400,00
Totalt avgifter for kjøretøyet før ombygging = 111 018,14

Avgifter for kjøretøytypen du endrer til

Tabellen viser detaljer i utregningen av avgiftene
Engangsavgift 
Vis utregning
+ 108 618,14
Vrakpantavgift + 2 400,00
Totalt avgifter for kjøretøytypen du endrer til = 111 018,14

Avgifter ved ombygging

Tabellen viser detaljer i utregningen av avgiftene
Differanse mellom avgifter for oprinnelig kjøretøy og nytt kjøretøy 0,00
Bruksfradrag 0% 0,00
Tilleggsavgift ved ombygging = 0,00

Så da kan man bestille time hos lokal biltilsyn, ta med TUV fra evt BSR, vognkort, og betale noe over 500 kroner for kontrolltime og nytt vognkort så skal det være i boks. 

Så her er vel da reglene på "chip-tuning" blitt endret på ett eller annet tidspunkt, så det kanskje blitt mere stuerent......

Endret av Ken
Skrevet

Har sendt en mail til bsr og biltilsynet, aventet med å høre hva skoda/vag sier. 

Bsr

Sitat

Hei

Har vurdert tuning på min bil. Men har ett par spørsmål, for ønsker ikke komme i trøbbel med mydigheter osv.

-Hvis jeg tar med ta med papirene fra BSR tuningen til biltilsynet.

Er det da null problemer å få bilen godkjent og nytt vognkort med Deres tuning hos biltilsynet?

-Hvis ja, hvor mye kan man anta dette koster hos biltilsynet?

-Forsvinner nybilgaratien min fra skoda/vag?

-Antar man også må oppdatere forsikringen/forsikringselskapet?

Sitat
BSR <kundeservice@bsr-tuning.no>
on. 14.03.2018, 13:12
 
Hei,

Det er dessverre ingen papirer fra BSR å ta med til biltilsynet.
Dersom tuningen blir oppdaget så er sjansen stor for at du mister garanti ja. De fleste pleier å tilbakestille bilen til original før du drar til merkeverksted for å minimere denne sjansen.
Ang forsikringselskap, så er ikke en enkel liten chiptuning noe de etterforsker eller kan bruke resurser på å sjekke opp i. Det er mer åpenbare former for tuning en skal være bekymret for.. F.eks en Nissan 200sx mer x-antall hundre hestekrefter som åpenbart ikke er original.

Alt i alt, vi opplever ikke disse bekymringene som noe spesielt aktuelt og vi har heller aldri opplevd av noen er blitt "tatt" for dette. 
 
BSR
 

 

Skrevet

Spor blir lagt igjen hver eneste gang det gjøres noe, og det er nettopp der problemet ligger.

Som vi har hatt en litt større og tyngre diskusjon om tidligere her på forumet så har jeg ringt og snakket med Møller selv om hva de sier når en bil er tunet og/eller kodet om. Svaret var helt entydig, og det var rett og slett at all nybilgaranti forsvant på absolutt alle punkter. Selv på ting det ikke er gjort noe med, og svaret på det var at de ikke kan gå god for hva en fremmed programvare kan gjøre med bilen, og de kan heller ikke godkjenne/godta at noen tilfører en bil funksjoner den ikke er typegodkjent med fra fabrikken. Skjer det da en ulykke, så kan en ende opp med store økonomiske erstatningsansvar om en er riktig uheldig, for en bil som ikke er typegodkjent vil heller ikke forsikringen dekke, var svaret jeg fikk. Om det er så sort/hvitt, eller om det dreier seg om skremselspropaganda her (eller begge deler) vet jeg ikke. Men Møller sentralt uttalte dette til meg, og kundemottakeren, verksmesteren, mekanikeren og selgeren sa også det samme...........

Det er den kalde fasiten som Møller forholder seg til, men om en får en driftsstans og en f.eks. kun har kodet om bakluken så kan det jo hende at det lokale verkstedet bruker skjønn og løser dette for en kunde, men en har null rettigheter om en har gjort noe slikt. Dette står også i garantivilkårene.

 

Jeg vil på ingen måte forsøke å legge føringer for hva andre bør/skal gjøre med sin bil, ønsket kun å opplyse om hva jeg fikk til svar når vi diskuterte noe av dette for en stund tilbake. Jeg forstår veldig godt at dette blir tatt negativt opp av de som enten vurderer å gjøre noe eller allerede har gjort noe med sin bil, jeg gjengir og informerer kun det jeg ble fortalt, så får det være opptil enhver hva de vil gjøre med denne informasjonen. Eller for all del, forhør dere selv med lokal forhandler og Møller, for det kan jo hende at dere vil få andre svar eller at den lokale forhandleren/verkstedet deres kanskje kan bruke skjønn i visse tilfeller, det bør/må en jo forhøre seg om selv om en har tenkt til å forandre noe på egen bil...........

Så får det heller være opptil enhver hva som betyr mest, flere programmerte funksjoner og/eller økt effekt og ikke nybilgaranti, eller beholde nybilgarantien og ha en bil en da ikke er 100% fornøyd med etter eget ønske.........

Skrevet

God info dette @Superb lll.

Jeg ville aldri tatt denne risken. Og "skjønn" operer man ikke med når det er snakk om typegodkjenning og forsikring. Da er det "enten eller". Hvis man krasjer er det gjerne full teknisk gjennomgang, og potensiell personlig ruin som venter. :-)

Skrevet
20 timer siden, Ken skrev:

Har sendt en mail til bsr og biltilsynet, aventet med å høre hva skoda/vag sier. 

Bsr

Sitat

Hei

Har vurdert tuning på min bil. Men har ett par spørsmål, for ønsker ikke komme i trøbbel med mydigheter osv.

-Hvis jeg tar med ta med papirene fra BSR tuningen til biltilsynet.

Er det da null problemer å få bilen godkjent og nytt vognkort med Deres tuning hos biltilsynet?

-Hvis ja, hvor mye kan man anta dette koster hos biltilsynet?

-Forsvinner nybilgaratien min fra skoda/vag?

-Antar man også må oppdatere forsikringen/forsikringselskapet?

Sitat
BSR <kundeservice@bsr-tuning.no>
on. 14.03.2018, 13:12
 
Hei,

Det er dessverre ingen papirer fra BSR å ta med til biltilsynet.
Dersom tuningen blir oppdaget så er sjansen stor for at du mister garanti ja. De fleste pleier å tilbakestille bilen til original før du drar til merkeverksted for å minimere denne sjansen.
Ang forsikringselskap, så er ikke en enkel liten chiptuning noe de etterforsker eller kan bruke resurser på å sjekke opp i. Det er mer åpenbare former for tuning en skal være bekymret for.. F.eks en Nissan 200sx mer x-antall hundre hestekrefter som åpenbart ikke er original.

Alt i alt, vi opplever ikke disse bekymringene som noe spesielt aktuelt og vi har heller aldri opplevd av noen er blitt "tatt" for dette. 
 
BSR

Fått svar med teknisk svartjeneste fra biltilsynet også:

Vedlegget vedlagt var fra kalkulator/utregninga 

Sitat

 

Spørsmål:
Hei. 
Jeg har noen spørsmål angående "chip-tuning" av bil.
Dette gjelder da tuning av programvare fra BSR-tuning.no 
Hvis man skulle ønske å gjøre dette er da null problemer å få dette godkjent etter en kontroll time og med de rette papirene fra BSR-tuning?

Hva vil dette evt koste hos Dere?
Økt effekt vil bli fra 180hk til 225hk

Jeg fant vi deres sider en kalkulator, jeg lurer her på om det stemmer at avgifter for evt denne ombyggingen blir tilleggsavgiften kroner null ?
Legger ved dokument fra kalkulatoren.

Vil bare nevne at det ikke er noe jeg skal utføre, men har lurt på. 

Vedlegg:
Nytt Microsoft Word Document (2).docx

 

Sitat

 

Fra: Firmapost-Midt 
Sendt: 15. mars 2018 07:59
Til: Rm Svartjeneste Teknisk <rmsvartjteknisk@vegvesen.no>
Emne: VS: Kontakt oss: 

Fra: Rm Svartjeneste Teknisk 
Sendt: 15. mars 2018 08:19
Til: Firmapost-Midt <Firmapost-midt@vegvesen.no>
Emne: SV: Kontakt oss: 

 

Hei

Det er riktig at det ikke skal betales avgift ved effekt-økning lenger.

At du får dokumentasjon fra BSR som gjør at effekt-økningen kan godkjennes er mindre trolig.

Det skal dokumenteres fra kjøretøyprodusent eller EU-akkreditert laboratorium at kjøretøyet tilfredsstiller de opprinnelige krav den ble godkjent etter.

Kontrolltime hos oss koster kr 590,-

 

Gundersen Helge

Statens vegvesens svartjeneste

Telefon: 02030

www.vegvesen.no

 

 

  • 1 år senere...
Skrevet

Jeg brukte bluefin fra Superchips.co.uk, noe som er lik det BSR kjører med programmering via OBD-kontakten. Jeg tviler ikke ett sekund på at effekten er som beskrevet, for Octaviaen gikk som et olja lyn. 

Fordeler:

  • Sykt mye effekt
  • Mer moment
  • Kan bytte mellom org og trimmet programvare

Ulemper:

  • Høyere forbruk
  • Høyere motortemp - max 10 grader så sikkert ikke vesentlig
  • EPC motorfeil - løste seg med omstart, men skjedde flere ganger, også etter at Superchips endret programvaren. Skjedde alltid i kombinasjon med ACC som jeg bruker ofte.
  • Med bakkestart kjentes det som DSG gikk i lås, dvs gikk 20 cm fram så var det bom stopp. Måtte ta gir i nøytral og sette i drive igjen for å få bilen til å kjøre normalt.
  • Endte opp med å fjerne programvaren og kjøre orginalt.

 

Effekten var som sagt hysterisk, men for meg var ulempene større enn nytteverdien. Er jeg fristet til å øke effekten på min Superb 280 TSi? Ja det er jeg, men om jeg gjør det vil jeg sjekke at leverandøren har erfaring med en lignende speccet Superb som jeg har. I UK var det ikke så vanlig med adaptiv cruise, så de hadde ikke erfaringer med tuning og programmering mot den. 

 

Mvh

CitizenX

 

 

image.png

Skrevet
4 timer siden, CitizenX skrev:

Jeg brukte bluefin fra Superchips.co.uk, noe som er lik det BSR kjører med programmering via OBD-kontakten. Jeg tviler ikke ett sekund på at effekten er som beskrevet, for Octaviaen gikk som et olja lyn. 

Fordeler:

  • Sykt mye effekt
  • Mer moment
  • Kan bytte mellom org og trimmet programvare

Ulemper:

  • Høyere forbruk
  • Høyere motortemp - max 10 grader så sikkert ikke vesentlig
  • EPC motorfeil - løste seg med omstart, men skjedde flere ganger, også etter at Superchips endret programvaren. Skjedde alltid i kombinasjon med ACC som jeg bruker ofte.
  • Med bakkestart kjentes det som DSG gikk i lås, dvs gikk 20 cm fram så var det bom stopp. Måtte ta gir i nøytral og sette i drive igjen for å få bilen til å kjøre normalt.
  • Endte opp med å fjerne programvaren og kjøre orginalt.

 

Effekten var som sagt hysterisk, men for meg var ulempene større enn nytteverdien. Er jeg fristet til å øke effekten på min Superb 280 TSi? Ja det er jeg, men om jeg gjør det vil jeg sjekke at leverandøren har erfaring med en lignende speccet Superb som jeg har. I UK var det ikke så vanlig med adaptiv cruise, så de hadde ikke erfaringer med tuning og programmering mot den. 

 

Mvh

CitizenX

 

 

image.png

Takk, tror jeg legger planene på is... Fortsatt ca. 3,5 år igjen av nybilgarantien

  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...