Gå til innhold
OmegaPO

Trimming


Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har tunet sin Octavia bensin? Vurderer å gjøre det, men litt usikker...

Kan øke fra 180hk til 230hk, og fra 280nm til 350nm.

Regner med dette blir merkbart, og til en grei pris.

Synspunkter mottas

Skrevet

Jeg tror du må ut med ganske mye penger (men alt er relativt) for å trimme en bensinmotor opp til det nivået. Først må du sjekke om gearboksen tåler momentet.

Skrevet

Dette vil jo garantert være merkbart, og det blir jo mer eller mindre en VRS med 4x4, men sjekk om DSG kassa di tåler den effekt -og dreiemomentøkningen dette vil gi.  

De ulempene jeg kan tenke meg er vel egentlig at det er lettere å få en bot/prikker, men det som hadde forhindret meg fra å gjøre dette hadde vært nybilgarantien. Den forsvinner tvert ved trimming.

Enkelte firmaer gir en garanti, men undersøk først med Møller hva de godtar (om nybilgarantien betyr noe for deg da selvfølgelig) når det gjelder trimming.

Skrevet (endret)

Hva med manuell kassa? 

Har tenkt på samme selv,  men ikke gjort noe me det. Synes det holder greit.

Samt at jeg har vegret meg pga nybilgarantien. 

Samt at de ser det vel i diagnose om hjernen er tukla med...

En kompis sa at i sverige opprettholdes nybilgarantien om man tuner på skikkelig vis.. 

Endret av Ken
Skrevet

Autopower og BSR har tuningsprogram du selv kan legge inn/ sette tilbake i original programvare til rundt 6k.

Synes autopower henter litt vel mye dreiemoment i forhold til BSR.

2ABD59D6-8190-4AEB-A394-BDB69E9740D9.thumb.png.40a645d7a0bbbb9ebde8ca28a4577fd7.png

16E865A4-F273-4D54-A977-9CD6BB08B0EB.png

Skrevet
7 timer siden, PaulusA skrev:

En ting er girkasse, hva med drivaksler?

De som jobber med det, mener jo at alt skal tåle den ekstra påkjenningen.

Har heller aldri hørt at noen har fått problem etter tuning...

Skrevet

Alt som får et høyere dreiemoment og økt antall hester får flere «krefter å ta jobbe» med. Det setter større krav til alt fra understell, bremser, drivakslinger, girkasse, diff, etc., og dermed så er det på noen bilmodeller/bilmerker større bremser, et annet understell, andre drivlinjer, etc. når de setter inn «større» motorer med høyere ytelser, hvordan det er for Skoda (bortsett fra enkelte DSG kasser) vet jeg ikke.

Har lest at bl.a. Skoda Octavia VRS 2,0/230hk (i tidligere utgave) og nå 245hk utgaven blir levert med en helt annen aktiv diff for å kunne ha kontroll på kreftene som kommer ut på forhjula, ellers så vil det bare bli hjulspinn av det ved gasspådrag. Men om det  er andre forskjeller som skiller en VRS fra en std Octavia ang det jeg har nevnt her vet jeg ikke.  At Sportsunderstell er std på en VRS vet jeg, men om det understellet skiller seg i fra et Sportsunderstell en kan bestille til en std. Octavia vet jeg rett og slett ikke (tror ikke det, men vet ikke). Ei heller om det er forskjeller på str. på bremseskivene, calipperne, drivlinje, etc. (jeg tror vel ikke det er det, men det vet jeg ikke).

Potensielt så kan en trimming belaste alt mer, men som oftest så gjør det jo bare at en faktisk får ut det som bilen egentlig har å by på, mange opplever jo at bilen faktisk går billigere og jobber lettere etter en tuning/trimming, så det kan så absolutt ha positive innvirkninger også. 

 

Det er vel sjeldent at en bil blir levert med noe som er maks belastet fra fabrikk, så en effektøkning er nok noe de fleste av bilene tåler. Det eneste som stort sett ikke tåler dette når det gjelder Skoda/VW er vel rett og slett DSG 7 (tørr) og nybilgarantien. 

Bruker en hodet når en kjører så vil det i de aller fleste tilfeller ikke være et problem i det hele tatt, den største utfordringen vil etter min mening være garantiene. Det enkleste vil nok bestandig være å velge en bil som har den effekten og dreiemomentet en ønsker levert fra fabrikk (selv om de ikke bestandig eksisterer, det er jeg klar over), men at noen kan ønske noen justeringer av ymse slag likevel har jeg definitivt ingen problemer med å forstå...........

Hva SVV/Politiet sier om bilen havner i en ulykke som gjør at de undersøker bilen nøye og finner ut at den ikke er original eller godkjent med det som er gjort med den kan kanskje også være noe å tenke på, for da kan en også få utfordringer med forsikringen(e)? Dette er ikke noe jeg vet, det var ment som et spørsmål og kanskje noe en bør tenke igjennom før en evt. gjør dette..........?

Skrevet (endret)

Står nå litt info her hvertfall. https://www.bsr-tuning.no/kontakt

Fordelen med bsr er nå moment redusering til passet hvert enkelt gearskifte.

Står ikke om nybilgarantien forsvinner, men det gjør det nok her i norge, men man får jo motor og drivverk garanti inkl i bsr sitt program. 

Står også at verksted kan finne ut om den er trimmet, men bare ved å lete..

Hadde vært intr å vist om også "bilen" legger igjen spor om eks antall ganger tuningprogram er lagt inn/fjernet. For hvis man er veldig paranoid på nybilgaranti osv... så tuner og så før man skal på service legge inn original, for å så legge inn tuning når men har fått bilen tilbake fra service.. 

Men bsr sier jo at 

Sitat

 Vi anbefaler derimot ikke at en holder skjult at bilen er tunet.

og det er jo ikke det samme som å fortelle dem at bilen er tunet litt ;-) 

 

Jeg lurte  også på dette at det er tilpasset hvert enkelt drivverk osv..

Sitat

Det er derfor BSRs tuningkit have tilpasset grenser på hvert enkelt gir. Vårt software er skreddersydd til hvert enkelt drivverk, 2WD, 4WD, manuell, automat, DSG, etc.

Så jeg puttet produkt for min octavia i handlevogn og svaret kom selv, for man legger inn registreringsnr på bilen i bestillingen så da henter dem nok bildata til din respektive bil antageligvis.

Man skal jo, når man tuner besøke biltilsynet og levere papirer og få dette godkjent, og betale en slump penger. Antar her at siden det er anerkjente tuningspeialister/firma så går godkjenning helt greit.

Og er dette utført så får man nok heller ikke problem med hverken politi, biltilsyn, eller forsikringselskap. Så frem man ikke har kjørt som en åndsamøbe da selvfølgelig .

For min del er det som skulle vært interessant er å fått effekt optimal og ikke safe-strupet. Og ikke fordi jeg skal herje villmann og kjøre som en tulling.

Jeg sjekket biltilsynet angående endret effektøkning, og fant en litt trivelig info:

Sitat

Her kan du beregne hvor mye du må betale i engangsavgift ved ombygging av kjøretøy. Tillegget i engangsavgift beregnes etter de regler og avgiftssatser som gjelder på det tidspunkt avgiften blir betalt.

 

Du har valgt

AB XXXXX, registrert 01.01.2016 ombygges til Personbil

Skjul alle valgene

Før ombygging

Tabellen oppsummerer valgene du gjorde i forrige steg
Type kjøretøy: Personbil
Første gang registrert i Norge: 01.01.2016
Kjøretøy som ikke som ikke er EU-godkjent. Nei
Er CO2 kjent: Ja
Drivstofftype: Bensin
CO2-utslipp: 136 g/km
NOx-utslipp: 33,5 mg/km
Totalvekt: Opptil 2500 kg
Egenvekt: 1 267 kg
Motoreffekt: 132 Kilowatt (Kw)

Etter ombygging

Tabellen oppsummerer valgene du gjorde i forrige steg
Type kjøretøy: Personbil
Motoreffekt: 225 Hestekrefter (Hk)

Endre

Resultat (i norske kroner)

Avgift0,00 kroner

Skjul

Avgifter betalt for det opprinnelige kjøretøyet

Tabellen viser detaljer i utregningen av avgiftene
Engangsavgift 
Vis utregning
+ 108 618,14
Vrakpantavgift + 2 400,00
Totalt avgifter for kjøretøyet før ombygging = 111 018,14

Avgifter for kjøretøytypen du endrer til

Tabellen viser detaljer i utregningen av avgiftene
Engangsavgift 
Vis utregning
+ 108 618,14
Vrakpantavgift + 2 400,00
Totalt avgifter for kjøretøytypen du endrer til = 111 018,14

Avgifter ved ombygging

Tabellen viser detaljer i utregningen av avgiftene
Differanse mellom avgifter for oprinnelig kjøretøy og nytt kjøretøy 0,00
Bruksfradrag 0% 0,00
Tilleggsavgift ved ombygging = 0,00

Så da kan man bestille time hos lokal biltilsyn, ta med TUV fra evt BSR, vognkort, og betale noe over 500 kroner for kontrolltime og nytt vognkort så skal det være i boks. 

Så her er vel da reglene på "chip-tuning" blitt endret på ett eller annet tidspunkt, så det kanskje blitt mere stuerent......

Endret av Ken
Skrevet

Har sendt en mail til bsr og biltilsynet, aventet med å høre hva skoda/vag sier. 

Bsr

Sitat

Hei

Har vurdert tuning på min bil. Men har ett par spørsmål, for ønsker ikke komme i trøbbel med mydigheter osv.

-Hvis jeg tar med ta med papirene fra BSR tuningen til biltilsynet.

Er det da null problemer å få bilen godkjent og nytt vognkort med Deres tuning hos biltilsynet?

-Hvis ja, hvor mye kan man anta dette koster hos biltilsynet?

-Forsvinner nybilgaratien min fra skoda/vag?

-Antar man også må oppdatere forsikringen/forsikringselskapet?

Sitat
BSR <kundeservice@bsr-tuning.no>
on. 14.03.2018, 13:12
 
Hei,

Det er dessverre ingen papirer fra BSR å ta med til biltilsynet.
Dersom tuningen blir oppdaget så er sjansen stor for at du mister garanti ja. De fleste pleier å tilbakestille bilen til original før du drar til merkeverksted for å minimere denne sjansen.
Ang forsikringselskap, så er ikke en enkel liten chiptuning noe de etterforsker eller kan bruke resurser på å sjekke opp i. Det er mer åpenbare former for tuning en skal være bekymret for.. F.eks en Nissan 200sx mer x-antall hundre hestekrefter som åpenbart ikke er original.

Alt i alt, vi opplever ikke disse bekymringene som noe spesielt aktuelt og vi har heller aldri opplevd av noen er blitt "tatt" for dette. 
 
BSR
 

 

Skrevet

Spor blir lagt igjen hver eneste gang det gjøres noe, og det er nettopp der problemet ligger.

Som vi har hatt en litt større og tyngre diskusjon om tidligere her på forumet så har jeg ringt og snakket med Møller selv om hva de sier når en bil er tunet og/eller kodet om. Svaret var helt entydig, og det var rett og slett at all nybilgaranti forsvant på absolutt alle punkter. Selv på ting det ikke er gjort noe med, og svaret på det var at de ikke kan gå god for hva en fremmed programvare kan gjøre med bilen, og de kan heller ikke godkjenne/godta at noen tilfører en bil funksjoner den ikke er typegodkjent med fra fabrikken. Skjer det da en ulykke, så kan en ende opp med store økonomiske erstatningsansvar om en er riktig uheldig, for en bil som ikke er typegodkjent vil heller ikke forsikringen dekke, var svaret jeg fikk. Om det er så sort/hvitt, eller om det dreier seg om skremselspropaganda her (eller begge deler) vet jeg ikke. Men Møller sentralt uttalte dette til meg, og kundemottakeren, verksmesteren, mekanikeren og selgeren sa også det samme...........

Det er den kalde fasiten som Møller forholder seg til, men om en får en driftsstans og en f.eks. kun har kodet om bakluken så kan det jo hende at det lokale verkstedet bruker skjønn og løser dette for en kunde, men en har null rettigheter om en har gjort noe slikt. Dette står også i garantivilkårene.

 

Jeg vil på ingen måte forsøke å legge føringer for hva andre bør/skal gjøre med sin bil, ønsket kun å opplyse om hva jeg fikk til svar når vi diskuterte noe av dette for en stund tilbake. Jeg forstår veldig godt at dette blir tatt negativt opp av de som enten vurderer å gjøre noe eller allerede har gjort noe med sin bil, jeg gjengir og informerer kun det jeg ble fortalt, så får det være opptil enhver hva de vil gjøre med denne informasjonen. Eller for all del, forhør dere selv med lokal forhandler og Møller, for det kan jo hende at dere vil få andre svar eller at den lokale forhandleren/verkstedet deres kanskje kan bruke skjønn i visse tilfeller, det bør/må en jo forhøre seg om selv om en har tenkt til å forandre noe på egen bil...........

Så får det heller være opptil enhver hva som betyr mest, flere programmerte funksjoner og/eller økt effekt og ikke nybilgaranti, eller beholde nybilgarantien og ha en bil en da ikke er 100% fornøyd med etter eget ønske.........

Skrevet

God info dette @Superb lll.

Jeg ville aldri tatt denne risken. Og "skjønn" operer man ikke med når det er snakk om typegodkjenning og forsikring. Da er det "enten eller". Hvis man krasjer er det gjerne full teknisk gjennomgang, og potensiell personlig ruin som venter. :-)

Skrevet
20 timer siden, Ken skrev:

Har sendt en mail til bsr og biltilsynet, aventet med å høre hva skoda/vag sier. 

Bsr

Sitat

Hei

Har vurdert tuning på min bil. Men har ett par spørsmål, for ønsker ikke komme i trøbbel med mydigheter osv.

-Hvis jeg tar med ta med papirene fra BSR tuningen til biltilsynet.

Er det da null problemer å få bilen godkjent og nytt vognkort med Deres tuning hos biltilsynet?

-Hvis ja, hvor mye kan man anta dette koster hos biltilsynet?

-Forsvinner nybilgaratien min fra skoda/vag?

-Antar man også må oppdatere forsikringen/forsikringselskapet?

Sitat
BSR <kundeservice@bsr-tuning.no>
on. 14.03.2018, 13:12
 
Hei,

Det er dessverre ingen papirer fra BSR å ta med til biltilsynet.
Dersom tuningen blir oppdaget så er sjansen stor for at du mister garanti ja. De fleste pleier å tilbakestille bilen til original før du drar til merkeverksted for å minimere denne sjansen.
Ang forsikringselskap, så er ikke en enkel liten chiptuning noe de etterforsker eller kan bruke resurser på å sjekke opp i. Det er mer åpenbare former for tuning en skal være bekymret for.. F.eks en Nissan 200sx mer x-antall hundre hestekrefter som åpenbart ikke er original.

Alt i alt, vi opplever ikke disse bekymringene som noe spesielt aktuelt og vi har heller aldri opplevd av noen er blitt "tatt" for dette. 
 
BSR

Fått svar med teknisk svartjeneste fra biltilsynet også:

Vedlegget vedlagt var fra kalkulator/utregninga 

Sitat

 

Spørsmål:
Hei. 
Jeg har noen spørsmål angående "chip-tuning" av bil.
Dette gjelder da tuning av programvare fra BSR-tuning.no 
Hvis man skulle ønske å gjøre dette er da null problemer å få dette godkjent etter en kontroll time og med de rette papirene fra BSR-tuning?

Hva vil dette evt koste hos Dere?
Økt effekt vil bli fra 180hk til 225hk

Jeg fant vi deres sider en kalkulator, jeg lurer her på om det stemmer at avgifter for evt denne ombyggingen blir tilleggsavgiften kroner null ?
Legger ved dokument fra kalkulatoren.

Vil bare nevne at det ikke er noe jeg skal utføre, men har lurt på. 

Vedlegg:
Nytt Microsoft Word Document (2).docx

 

Sitat

 

Fra: Firmapost-Midt 
Sendt: 15. mars 2018 07:59
Til: Rm Svartjeneste Teknisk <rmsvartjteknisk@vegvesen.no>
Emne: VS: Kontakt oss: 

Fra: Rm Svartjeneste Teknisk 
Sendt: 15. mars 2018 08:19
Til: Firmapost-Midt <Firmapost-midt@vegvesen.no>
Emne: SV: Kontakt oss: 

 

Hei

Det er riktig at det ikke skal betales avgift ved effekt-økning lenger.

At du får dokumentasjon fra BSR som gjør at effekt-økningen kan godkjennes er mindre trolig.

Det skal dokumenteres fra kjøretøyprodusent eller EU-akkreditert laboratorium at kjøretøyet tilfredsstiller de opprinnelige krav den ble godkjent etter.

Kontrolltime hos oss koster kr 590,-

 

Gundersen Helge

Statens vegvesens svartjeneste

Telefon: 02030

www.vegvesen.no

 

 

  • 1 år senere...
Skrevet

Jeg brukte bluefin fra Superchips.co.uk, noe som er lik det BSR kjører med programmering via OBD-kontakten. Jeg tviler ikke ett sekund på at effekten er som beskrevet, for Octaviaen gikk som et olja lyn. 

Fordeler:

  • Sykt mye effekt
  • Mer moment
  • Kan bytte mellom org og trimmet programvare

Ulemper:

  • Høyere forbruk
  • Høyere motortemp - max 10 grader så sikkert ikke vesentlig
  • EPC motorfeil - løste seg med omstart, men skjedde flere ganger, også etter at Superchips endret programvaren. Skjedde alltid i kombinasjon med ACC som jeg bruker ofte.
  • Med bakkestart kjentes det som DSG gikk i lås, dvs gikk 20 cm fram så var det bom stopp. Måtte ta gir i nøytral og sette i drive igjen for å få bilen til å kjøre normalt.
  • Endte opp med å fjerne programvaren og kjøre orginalt.

 

Effekten var som sagt hysterisk, men for meg var ulempene større enn nytteverdien. Er jeg fristet til å øke effekten på min Superb 280 TSi? Ja det er jeg, men om jeg gjør det vil jeg sjekke at leverandøren har erfaring med en lignende speccet Superb som jeg har. I UK var det ikke så vanlig med adaptiv cruise, så de hadde ikke erfaringer med tuning og programmering mot den. 

 

Mvh

CitizenX

 

 

image.png

Skrevet
4 timer siden, CitizenX skrev:

Jeg brukte bluefin fra Superchips.co.uk, noe som er lik det BSR kjører med programmering via OBD-kontakten. Jeg tviler ikke ett sekund på at effekten er som beskrevet, for Octaviaen gikk som et olja lyn. 

Fordeler:

  • Sykt mye effekt
  • Mer moment
  • Kan bytte mellom org og trimmet programvare

Ulemper:

  • Høyere forbruk
  • Høyere motortemp - max 10 grader så sikkert ikke vesentlig
  • EPC motorfeil - løste seg med omstart, men skjedde flere ganger, også etter at Superchips endret programvaren. Skjedde alltid i kombinasjon med ACC som jeg bruker ofte.
  • Med bakkestart kjentes det som DSG gikk i lås, dvs gikk 20 cm fram så var det bom stopp. Måtte ta gir i nøytral og sette i drive igjen for å få bilen til å kjøre normalt.
  • Endte opp med å fjerne programvaren og kjøre orginalt.

 

Effekten var som sagt hysterisk, men for meg var ulempene større enn nytteverdien. Er jeg fristet til å øke effekten på min Superb 280 TSi? Ja det er jeg, men om jeg gjør det vil jeg sjekke at leverandøren har erfaring med en lignende speccet Superb som jeg har. I UK var det ikke så vanlig med adaptiv cruise, så de hadde ikke erfaringer med tuning og programmering mot den. 

 

Mvh

CitizenX

 

 

image.png

Takk, tror jeg legger planene på is... Fortsatt ca. 3,5 år igjen av nybilgarantien

  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...