Gå til innhold
pertomet

Service og mobilitetsgaranti- føler meg misbrukt


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

praktisk info:

Har en Superb stv TDI 140 DS 2014 model. Egentlig ganske fornøy med bilen, møller derimot...

Bakgrunn:

tur 1: Service mars 2017, første uppercut i form av pris 12k (Er dette vanlig pris for en slik type service?). Tenkte jaja, møller vet å ta seg betalt, heldigvis lenge til neste service. Her skal det og nevnes at jeg egentlig hadde time 1 uke tidligere, men da jeg møtte opp får jeg beskjed om at de ikke hadde mulighet å gjennomføre den likevel den dagen og at jeg må komme tilbake 1 uke senere. (tur 2)

image.png.fac8ed58d6aaf537119d4d1e88c00746.png

 

vår 2017 (tur 3): utbedring av "EA 189- saken", møter opp for å få beskjed at utstyret har sviktet og jeg må komme tilbake senere (tur 4). får et gavekort på 150 kr som jeg kan bruke på verdens dyreste spyleveske og annet overpriset utstyr.

januar 2018 (tur 5: )time da venstre bakdør ikke låses når man lukker grunnet kulde. på avtaledag møter jeg opp, bare for å høre at jeg må komme tilbake en dag graderstokken har er nærmere 10 minus.

2 dager senere jeg møter opp, etter noen timer får jeg beskjed om mine opplevelser er riktige, utbedring må gjøres men at nye deler må bestilles og dette kan ta inntil 1 uke. (tur 6)

6 dager senere får jeg utbedret feil med dør (tur 7)

mars 2018 (tur 8):  bilen ønsker ny service. jeg ringer og forhører meg om dette er riktig, da regninga på 12000,- 12 mnd tidligere sitter ferskt i minne. da får jeg høre at nå er tiden inne for å skifte olje dsg girkasse, da dette ikke ble gjort sist i følge  serviceleder. 5400 kr skal de ha for disse edle dråpene. jeg aksepterer at jeg har tapt i livet, bestiller time å får det unnagjort.

 

nå skal jeg selge bilen, 8 turer til møller på  1 år er alt for mye for en mann som meg som ikke ser på bil som noe annet enn a til b.  da ser jeg i service heftet at det som ble utfør nå mars 2018, sannelig min hatt er det samme som er krysset ja for 12 mnd tidligere (skifte olje og oljefilter på automatgirkasse).

image.thumb.png.0d8af95592683f92c2b2316c23eb3bc4.png

Da kommer omsider mitt spørsmål: har jeg skiftet olje på automatgirkasse 2 ganger på 12 mnd? bilen har nå kjørt 57500km, altså knappe 9000 km siden sist? er jeg blitt lurt? eller er dette riktig? uansett svar er det vel desverre uunngåelig at jeg må selge min kjære superb :(

Skrevet

Det er vel av grunnene til at den forrige servicen din ble så kostbar som den gjorde (altså den i 2017). Oljeskift på DSG med flushing er kostbart, og om det var med bremsevæskeskift i tillegg så ender en fort opp med summer på rundt 12k, enda verre om en har 4x4 og skal ha service/oljeskift på Haldex i tillegg.

Forhør deg litt nærmere med verkstedet her, for det ser ut  til at dette ble utført i 2017, i hvert fall slik som serviceheftet ditt er krysset ut.

Skrevet

Om du mener 12k er "rett" pris for service 2017, da med olje dsg inkludert, er det vel ennå en pekepinne(i tillegg til serviceheftet) på at samme jobb er gjort i en periode på 1 år.

forsøker meg på noen (kanskje) dumme spørsmål:

Hvorfor varslet bilen service? skal man stole blindt på den?

Hvorfor opplyser de meg på telefon at dette ikke ble utført i 2017, når det står motsatt i serviceheftet? 

Om de faktisk har gjort samme jobb 2 ganger på 1 år, kan dette være riktig eller er det unødvendig?

om det er unødvendig, hva er sjansen for at de innrømmer feil og gir meg penger tilbake for en unødvendig operasjon? :)

Skrevet

Nå ordla jeg meg kanskje litt klønete, men det jeg mente var at det ikke er umulig at en sum for en stor-service, inkludert bremsevæskeskift og bytte av olje (og evt. flushing) av DSG kassa kan komme opp i en slik sum. Og når serviceheftet ditt i tillegg faktisk viser at de gjorde dette i 2017, så mener jeg at dette må ha blitt utført i 2017.

Men jeg sier på ingen måte at den summen burde være riktig eller så høy, for det er en grusom sum for en service.

Så jeg er helt enig med deg i at her burde du snakke med dem, for her mener jeg at du enten i fjor (eller i år) har hatt et oljeskift på DSG kassa du ikke burde hatt. Etter hva jeg tror så skal DSG kassa ha service ved 3år/60.000km, og da ser det jo ut til at de tok den i fjor fordi bilen din var 3 år gammel, så har de tatt den i år fordi den nærmer seg 60.000km. Men dette er som sagt hva jeg tror, jeg kan ikke bekrefte at det er serviceintervallene for en DSG kasse.

Bilen varsler vel om service 1 gang i året eller ved 15.000km avhengig av hva som kommer først, såfremt du ikke har Long-life serviceintervaller på 2 år/30.000km. Det er litt forskjellig hva bilene kan være satt opp med, avhengig av både kjørelengde og hva eieren ønsker. Nye biler har i dag 2 år/30.000km serviceintervaller som std. fra fabrikk, men det kan det gjøres om på om eieren ønsker det, dette må evt. verkstedet programmere om slik at bilen varsler ved riktig tidspunkt.  

Skrevet

Er ofte til hjelp å spørre litt for mye enn litt for lite. Hyggelig at de ordnet opp i rene urettferdigheter. Men er jo fortsatt kjedelig at du har måttet kjøre innom verkstedet så mange ganger i løpet av et år.

Skrevet

Ja, dette er skummelt

Men, tror ikke dette er en vanlig svindel

Tror jeg hadde vurdert en eller annen form for anmeldelse i et slikt tilfelle, har heldigvis aldri opplevd dette

Skrevet

Er nok mange som meg som bare stoler på det som blir sagt, grei bi-inntekt det :)

 

fint at de orndet opp med å tilbakebetale selve beløpet de tok for skifte av olje girkasse (4400,-), den siste tusenlappen jeg betalte fikk jeg ikke refundert da de mente at inspeksjon skulle vært utført uansett. fikk desverre ikke noe særlig følelse av ydmykhet rundt det jeg omtalte som svindel og lureri.. xD

Skrevet
1 time siden, pertomet skrev:

fikk desverre ikke noe særlig følelse av ydmykhet rundt det jeg omtalte som svindel og lureri.. xD

Dersom jeg opplever manglende ydmykhet eller arroganse fra verksted/butikk/hvadetnåskullevære, vil det ofte endre min holdning med tanke på hvor fleksibel og kravstor jeg er. Stort sett ender slikt i at jeg blir kunde en annen plass, men man har ikke alltid like mange valg dersom man har kjøpt bil og ønsker å holde seg til merkeverksted.

 

  • Lik 1
Skrevet
1 time siden, tronna skrev:

Dersom jeg opplever manglende ydmykhet eller arroganse fra verksted/butikk/hvadetnåskullevære, vil det ofte endre min holdning med tanke på hvor fleksibel og kravstor jeg er. Stort sett ender slikt i at jeg blir kunde en annen plass, men man har ikke alltid like mange valg dersom man har kjøpt bil og ønsker å holde seg til merkeverksted.

 

Helt enig med deg @tronna

Total arroganse og/eller liten samarbeidsvilje har ført til både bytte av verksteder og faktisk også bytte av bil for min del, men det er en del år siden alt dette her skjedde for min del. Men som du også skriver, det kan jo være vanskelig å være like standhaftig og krass på alt om en ønsker å benytte et lokalt merkeverksted, for det kan være (fysisk) langt til det neste.

 

Dette er jo både trist lesing og helt utrolig at noe slikt kan forekomme selv i dag hvor alt ligger på data, og de i tillegg har et fysisk servicehefte å forholde seg til, med tanke på hva som ble utført ved siste service. Håper virkelig at dette er et engangstilfelle (som likevel er en gang for mye).....

 

Skrevet

Jeg betalte 11-12000kr for 60.000km service inkl oljeskift på DSG samt bytte av olje på Haldexen. Om du betalte 12k for en bil uten 4x4 var det en rimelig drøy pris.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...