Gå til innhold
pertomet

Service og mobilitetsgaranti- føler meg misbrukt


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

praktisk info:

Har en Superb stv TDI 140 DS 2014 model. Egentlig ganske fornøy med bilen, møller derimot...

Bakgrunn:

tur 1: Service mars 2017, første uppercut i form av pris 12k (Er dette vanlig pris for en slik type service?). Tenkte jaja, møller vet å ta seg betalt, heldigvis lenge til neste service. Her skal det og nevnes at jeg egentlig hadde time 1 uke tidligere, men da jeg møtte opp får jeg beskjed om at de ikke hadde mulighet å gjennomføre den likevel den dagen og at jeg må komme tilbake 1 uke senere. (tur 2)

image.png.fac8ed58d6aaf537119d4d1e88c00746.png

 

vår 2017 (tur 3): utbedring av "EA 189- saken", møter opp for å få beskjed at utstyret har sviktet og jeg må komme tilbake senere (tur 4). får et gavekort på 150 kr som jeg kan bruke på verdens dyreste spyleveske og annet overpriset utstyr.

januar 2018 (tur 5: )time da venstre bakdør ikke låses når man lukker grunnet kulde. på avtaledag møter jeg opp, bare for å høre at jeg må komme tilbake en dag graderstokken har er nærmere 10 minus.

2 dager senere jeg møter opp, etter noen timer får jeg beskjed om mine opplevelser er riktige, utbedring må gjøres men at nye deler må bestilles og dette kan ta inntil 1 uke. (tur 6)

6 dager senere får jeg utbedret feil med dør (tur 7)

mars 2018 (tur 8):  bilen ønsker ny service. jeg ringer og forhører meg om dette er riktig, da regninga på 12000,- 12 mnd tidligere sitter ferskt i minne. da får jeg høre at nå er tiden inne for å skifte olje dsg girkasse, da dette ikke ble gjort sist i følge  serviceleder. 5400 kr skal de ha for disse edle dråpene. jeg aksepterer at jeg har tapt i livet, bestiller time å får det unnagjort.

 

nå skal jeg selge bilen, 8 turer til møller på  1 år er alt for mye for en mann som meg som ikke ser på bil som noe annet enn a til b.  da ser jeg i service heftet at det som ble utfør nå mars 2018, sannelig min hatt er det samme som er krysset ja for 12 mnd tidligere (skifte olje og oljefilter på automatgirkasse).

image.thumb.png.0d8af95592683f92c2b2316c23eb3bc4.png

Da kommer omsider mitt spørsmål: har jeg skiftet olje på automatgirkasse 2 ganger på 12 mnd? bilen har nå kjørt 57500km, altså knappe 9000 km siden sist? er jeg blitt lurt? eller er dette riktig? uansett svar er det vel desverre uunngåelig at jeg må selge min kjære superb :(

Skrevet

Det er vel av grunnene til at den forrige servicen din ble så kostbar som den gjorde (altså den i 2017). Oljeskift på DSG med flushing er kostbart, og om det var med bremsevæskeskift i tillegg så ender en fort opp med summer på rundt 12k, enda verre om en har 4x4 og skal ha service/oljeskift på Haldex i tillegg.

Forhør deg litt nærmere med verkstedet her, for det ser ut  til at dette ble utført i 2017, i hvert fall slik som serviceheftet ditt er krysset ut.

Skrevet

Om du mener 12k er "rett" pris for service 2017, da med olje dsg inkludert, er det vel ennå en pekepinne(i tillegg til serviceheftet) på at samme jobb er gjort i en periode på 1 år.

forsøker meg på noen (kanskje) dumme spørsmål:

Hvorfor varslet bilen service? skal man stole blindt på den?

Hvorfor opplyser de meg på telefon at dette ikke ble utført i 2017, når det står motsatt i serviceheftet? 

Om de faktisk har gjort samme jobb 2 ganger på 1 år, kan dette være riktig eller er det unødvendig?

om det er unødvendig, hva er sjansen for at de innrømmer feil og gir meg penger tilbake for en unødvendig operasjon? :)

Skrevet

Nå ordla jeg meg kanskje litt klønete, men det jeg mente var at det ikke er umulig at en sum for en stor-service, inkludert bremsevæskeskift og bytte av olje (og evt. flushing) av DSG kassa kan komme opp i en slik sum. Og når serviceheftet ditt i tillegg faktisk viser at de gjorde dette i 2017, så mener jeg at dette må ha blitt utført i 2017.

Men jeg sier på ingen måte at den summen burde være riktig eller så høy, for det er en grusom sum for en service.

Så jeg er helt enig med deg i at her burde du snakke med dem, for her mener jeg at du enten i fjor (eller i år) har hatt et oljeskift på DSG kassa du ikke burde hatt. Etter hva jeg tror så skal DSG kassa ha service ved 3år/60.000km, og da ser det jo ut til at de tok den i fjor fordi bilen din var 3 år gammel, så har de tatt den i år fordi den nærmer seg 60.000km. Men dette er som sagt hva jeg tror, jeg kan ikke bekrefte at det er serviceintervallene for en DSG kasse.

Bilen varsler vel om service 1 gang i året eller ved 15.000km avhengig av hva som kommer først, såfremt du ikke har Long-life serviceintervaller på 2 år/30.000km. Det er litt forskjellig hva bilene kan være satt opp med, avhengig av både kjørelengde og hva eieren ønsker. Nye biler har i dag 2 år/30.000km serviceintervaller som std. fra fabrikk, men det kan det gjøres om på om eieren ønsker det, dette må evt. verkstedet programmere om slik at bilen varsler ved riktig tidspunkt.  

Skrevet

Er ofte til hjelp å spørre litt for mye enn litt for lite. Hyggelig at de ordnet opp i rene urettferdigheter. Men er jo fortsatt kjedelig at du har måttet kjøre innom verkstedet så mange ganger i løpet av et år.

Skrevet

Ja, dette er skummelt

Men, tror ikke dette er en vanlig svindel

Tror jeg hadde vurdert en eller annen form for anmeldelse i et slikt tilfelle, har heldigvis aldri opplevd dette

Skrevet

Er nok mange som meg som bare stoler på det som blir sagt, grei bi-inntekt det :)

 

fint at de orndet opp med å tilbakebetale selve beløpet de tok for skifte av olje girkasse (4400,-), den siste tusenlappen jeg betalte fikk jeg ikke refundert da de mente at inspeksjon skulle vært utført uansett. fikk desverre ikke noe særlig følelse av ydmykhet rundt det jeg omtalte som svindel og lureri.. xD

Skrevet
1 time siden, pertomet skrev:

fikk desverre ikke noe særlig følelse av ydmykhet rundt det jeg omtalte som svindel og lureri.. xD

Dersom jeg opplever manglende ydmykhet eller arroganse fra verksted/butikk/hvadetnåskullevære, vil det ofte endre min holdning med tanke på hvor fleksibel og kravstor jeg er. Stort sett ender slikt i at jeg blir kunde en annen plass, men man har ikke alltid like mange valg dersom man har kjøpt bil og ønsker å holde seg til merkeverksted.

 

  • Lik 1
Skrevet
1 time siden, tronna skrev:

Dersom jeg opplever manglende ydmykhet eller arroganse fra verksted/butikk/hvadetnåskullevære, vil det ofte endre min holdning med tanke på hvor fleksibel og kravstor jeg er. Stort sett ender slikt i at jeg blir kunde en annen plass, men man har ikke alltid like mange valg dersom man har kjøpt bil og ønsker å holde seg til merkeverksted.

 

Helt enig med deg @tronna

Total arroganse og/eller liten samarbeidsvilje har ført til både bytte av verksteder og faktisk også bytte av bil for min del, men det er en del år siden alt dette her skjedde for min del. Men som du også skriver, det kan jo være vanskelig å være like standhaftig og krass på alt om en ønsker å benytte et lokalt merkeverksted, for det kan være (fysisk) langt til det neste.

 

Dette er jo både trist lesing og helt utrolig at noe slikt kan forekomme selv i dag hvor alt ligger på data, og de i tillegg har et fysisk servicehefte å forholde seg til, med tanke på hva som ble utført ved siste service. Håper virkelig at dette er et engangstilfelle (som likevel er en gang for mye).....

 

Skrevet

Jeg betalte 11-12000kr for 60.000km service inkl oljeskift på DSG samt bytte av olje på Haldexen. Om du betalte 12k for en bil uten 4x4 var det en rimelig drøy pris.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...