Gå til innhold
Superb lll

Fjerning av emblemer


Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker litt på hva jeg gjorde med min Superb når jeg fikk den, da fjernet jeg alt av emblemer på bakluken. Beholdt kun det runde Skoda merket/logoen på panseret og bakluken, og det synes jeg er veldig fint når det er uten bokstaver og evt. tall. Det tilfører jo stort sett ikke annet enn merarbeid fordi det samler seg vann og skitt inne i og imellom alle bokstavene/tallene.

Men når det kommer bilen jeg har bestilt nå, så ble jeg litt usikker på hvor mye av dette som bør fjernes, og grunnen til det er jo også Scout merket som er festet i grillen. Det merket i grillen kan sikkert også fjernes, men om det blir igjen et sort rektangulert felt i grillen, så gjør jeg definitivt ikke det.

Jeg lånte et bilde fra en salgsannonse på Finn, som har den samme fargen som jeg har bestilt og lekte meg litt i et redigeringsprogram. Ingen perfekt redigering, men det er jo bare for å illustrere hva jeg tenker på. Selv synes jeg kanskje at Scout logoen burde være igjen både på bakluken og i grillen, og så fjerne resten (hvilket min kone også egentlig har avgjort at slik det skal være), men litt artig å høre hva dere andre synes om dette. Hva hadde dere andre gjort her?

Sikkert mange forskjellige meninger og synspunkter på dette, men det er bare artig :) 

 

1 : Med alle bokstaver og emblemer.

5ab5f2eedd91e_SkodaOctaviaScout.thumb.jpg.927affd9ab0e5f5b960e05c0f2f3f429.jpg

 

2 : Fjernet Skoda Octavia, kun Scout merket igjen.

5ab5f3183a5aa_SkodaScout.thumb.jpg.3868fa8d064cc6072af9d55c496b3f6d.jpg

 

3 : Fjernet alt (kjenner jeg er litt skeptisk til den, siden jeg ikke vet hvordan merket i grillen er festet).

Skoda.thumb.jpg.e2ca300ac973a28db11c8c9242e7fd58.jpg

Personlig så tror jeg at jeg ender opp med versjon 2, og beholder Scout merket både i grillen og på bakluken. Det er også et enkelt merke og tørke av, og det samler seg heller ikke så mye vann/skitt i og/eller rundt det.

 

Skrevet

Nja. Ville latt emblemene være som de er. Ser ikke helt at det å fjerne dem gjør noe spesielt positivt med utseendet. Før i tida fjerna Mercedeseiere typebetegnelse på bakluka, mest de som hadde pysemotor tror jeg, men det het seg at de ikke ville vise hvor dyr bil de hadde. Men på en Skoda..vel, så jeg ser ikke helt poenget.

Skrevet

Hehe, ja det kan jo hende at det ender slik også ;) 

Jeg valgte å fjerne dem på Superben som sagt fordi jeg ikke synes de tilfører noe, og ikke minst at det fester seg så mye skitt/salt/vann i alle krokene på bokstavene at det er mer jobb enn glede med dem. Synes også at det ble renere og stiligere på bakluken.

Når det gjelder Skoda Octavia bokstavene så er de også plassert helt annerledes på bakluken enn hva de er på Superb, så jeg er ikke helt sikker selv enda heller. Så langt så har jeg likevel mest positiv til bilde nummer 2, men intet er jo avgjort her. For det er enda en del ukker til at bilen skal produseres.........

Takk for innspill @Scout :)  

Skrevet

Jeg synes bilen får en ‘’cleanere’’ look. Vurderer det samme selv, men lakken er jo ikke behandlet under bokstavene, så jeg frykter merker... Du har jo fordelen med å melde fra til forhandler, så kan de fjerne det før de behandler bilen før levering.

Spennende å høre hva resultatet blir

Skrevet (endret)

Jeg fjernet merkene på Superben noen mnd etter at jeg fikk bilen, og da var den også Ditec behandlet. Jeg klarte ikke da, og heller ikke nå og se at det har vært noen bokstaver der. Jeg tilførte forsiktig litt polish akkurat der merkene hadde vært. Nå er jo min Superb hvit, og det er kanskje en litt mer tilgivelig farge for akkurat det.

Min svoger fjernet også merker og emblemer på sin bil rett etter at jeg hadde gjort det, og han har en mørk grå metallic farge og bilen var over 4 år gammel når han gjorde det, men det synes ikke i det hele tatt der heller........ Han fjernet bokstavene forsiktig med en fiskesene, og renset så bort tape/limrester med en citrusrens og så polerte, og som nevnt, det er helt usynlig.

Jeg tror det ligger an til bilde nummer 2, altså at jeg beholder Scout merket i grillen og på bakluka, og tar bort Skoda Octavia merkene. Det var i hvert fall også fruens mening på dette, og da er det kanskje ikke noe vits å lure så mye lenger hva det ender opp med, hehe ;) 

 

EDIT:

Jeg skal også ha på en lastkantbeskytter i alu/sølv look oppå fangeren bak for beskyttelse av lakken der, om det skulle ha noe å si for hva en burde gjøre da.........?

Endret av Superb lll
Skrevet
6 timer siden, Superb lll skrev:

Jeg fjernet merkene på Superben noen mnd etter at jeg fikk bilen, og da var den også Ditec behandlet. Jeg klarte ikke da, og heller ikke nå og se at det har vært noen bokstaver der. Jeg tilførte forsiktig litt polish akkurat der merkene hadde vært. Nå er jo min Superb hvit, og det er kanskje en litt mer tilgivelig farge for akkurat det.

Min svoger fjernet også merker og emblemer på sin bil rett etter at jeg hadde gjort det, og han har en mørk grå metallic farge og bilen var over 4 år gammel når han gjorde det, men det synes ikke i det hele tatt der heller........ Han fjernet bokstavene forsiktig med en fiskesene, og renset så bort tape/limrester med en citrusrens og så polerte, og som nevnt, det er helt usynlig.

Jeg tror det ligger an til bilde nummer 2, altså at jeg beholder Scout merket i grillen og på bakluka, og tar bort Skoda Octavia merkene. Det var i hvert fall også fruens mening på dette, og da er det kanskje ikke noe vits å lure så mye lenger hva det ender opp med, hehe ;) 

 

EDIT:

Jeg skal også ha på en lastkantbeskytter i alu/sølv look oppå fangeren bak for beskyttelse av lakken der, om det skulle ha noe å si for hva en burde gjøre da.........?

Altså, @Superb lll. Hvis du absolutt MÅ fikle med de greiene der, syns jeg du skal ta vekk alt bak, og la Scout merket foran stå. Det Scout merket bak blir stående litt alene og forlatt der nede på høyresida. ?

Skrevet

Henger meg litt på @Scout sin mening her. Jeg syntes det så litt snodig ut med kun Scout-merket på bakluka. Så for min del så hadde det da blitt til å fjerne alt eller ingenting. :) 

Skrevet

Er ikke uenig med dere i dette, jeg får tenke litt igjennom dette inntil bilen kommer, så får jeg se hva jeg ender opp med å gjøre. Flott å høre flere personer sine meninger og synspunkter :) 

  • 1 måned senere...
Skrevet

Har også på alle mine biler fjernet all skrift bak.. hadde fjernet alt der også, foruten det runde skoda merket naturligvis :) Synes det blir mye mer ryddig å fjerne, dette er jo også ett tilvalg på preniunmerker (å få levert uten modell betegnelsek)...  Er veldig smakssak, men personlig synes jeg det blir rotete og masse søl med mase merker

Skrevet

Det er nok slik det ender til slutt her også @Salcin :) 

Merket i grillen lar jeg nok sitte der, men på bakluka så blir det nok mest sannsynlig fjernet alt av merker/emblemer, men som du skriver, den runde Skoda logoen blir værende både foran og bak . Jeg liker også best rene/bare karosseriflater uten bokstaver/emblemer som ikke tilfører noe som helst etter min mening, men akkurat det er tydeligvis delte meninger om.  Hadde det vært mulig, så hadde den blitt bestilt uten emblemer ja :) 

Skrevet

Ender til slutt.... ^_^ Har du ikke fjerna de enda... gått over en mnd no xD

Frem med snøre rødsprit og polish i mårrå no så bli den like clean og fin som min. B|

Skrevet

Som sagt, jeg tror nok det ender slik til slutt @Ken, men før jeg får gjort dette så mangler jeg bare en liten ting, nemlig selve bilen, hehe ;) 

Bilen er fremdeles ikke produsert, og sist jeg sjekket så var produksjonsuken fremdeles ikke satt, så da er det nok en stund til at jeg får fjernet dem enda gitt......... ;) 

  • Lik 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Du er sikker på at det ikke er forhandler her i Norge som påfører de bokstavene?
Kunne jo vært verdt å sjekke i alle fall, da jeg har hørt om andre (bilmerker) hvor man kan få med dette i en pose uten at det er påført.

Skrevet (endret)

Du er sikker på at det ikke er forhandler her i Norge som påfører de bokstavene?
Kunne jo vært verdt å sjekke i alle fall, da jeg har hørt om andre (bilmerker) hvor man kan få med dette i en pose uten at det er påført.

 

De blir montert på fabrikken uten tvil @TheHaughom, se denne videoen her og ca 13.15 ut i filmen. Det er en video på litt over 22 minutter som viser noe av produksjonslinjen til Octavia.

Legger ved et skjermbilde også :) 

5af9c2a492ad9_Skjermbilde2018-05-14kl_19_05_34.thumb.png.eddb082168c8e981ba57e7950ee93f13.png

 

Endret av Superb lll
Skrevet
11 timer siden, TheHaughom skrev:

Den er grei. Tenkte bare det var verdt å sjekke ut, om du ikke allerede hadde gjort det. ^_^

Hehe, dette er sjekka nøye opp @TheHaughom, for en må jo ha noe å gjøre mens en venter på bil, hehe ;) 

Skrevet (endret)

Ja, det er sant det. Selv har jeg heldigvis vært relativt opptatt med jobb og reiser siden bestilling, så har ikke hatt så mye tid til å sikle så mye på tilbehør/gadgets/whatever enda ^_^

Endret av TheHaughom
Skrevet

Hehe, ja det er greit å ha noe å fylle ventetiden med, slik at en ikke tenker så mye på dette. ;)  

For venting er absolutt ikke noe artig, jeg har bevisst ikke spurt selgeren noe mer etter at jeg var innom forhandleren med min Superb for en inspeksjonsservice for snart 3 uker siden. Da hadde min bestilte bil visstnok det nærmeste en kom en bekreftet produksjonsuke (en kode som innehar noen ørsmå forbehold), men etter det så har jeg som nevnt bevisst ikke spurt mer, for å ikke ha det så mye i tankene. Det lå da an til produksjon i uke 23, men det var som nevnt ikke helt bekreftet enda..........

 

  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...