Gå til innhold
Vandreren

Erfaring med "Lane assist"


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg må ha litt tungt for det for jeg har i de 9 månedene jeg har hatt bilen trodd at alt denne funksjonen  gjør er å rykke litt i rattet for å varsle at man nærmer seg midtstripa  eller stripa mot veiskulderen. På tur i dag fant jeg ut at bilen kjører selv, og at det var bare å legge hendene i fanget :D

Men så ser jeg at bilen relativt ofte ber meg overta rattet selv, uten at jeg ser at det er noe mangler med stripene i veien. Noen som har noe erfaringer med dette eller har justert noe i menysystemet for å få det bedre?

Er det noen grunn til å slå dette av eller på avhengig av om en kjører på motorvei eller svingete landvei?

 

Endret av Vandreren
Skrevet

Dette er vel en slik funksjon som er enten så liker en den for alt den er verdt, eller så «hater» en den og skyr den som pesten ;) 

Jeg tilhører definitivt sistnevnte kategori, jeg hater å ikke ha den hele og fulle kontrollen selv, det rykker i rattet og en må på en måte «kjempe litt i mot» de automatiske korrigeringene for å ha den plasseringen en vil ha i vegbanen. Er det mye vann på veien i hjulsporene, så vil jeg unngå det for å minimere muligheten til vannplaning, men må da kjempe i mot denne funksjonen. Det samme føler jeg på flere andre ting med Lane-assist også, men det er selvfølgelig bare min personlige mening.

Dette var noe jeg hadde aktivert i en liten periode da bilen var ny (våren 2016), og det har ikke vært aktivert i ettertid og kommer heller ikke til å bli det. Har bestilt ny bil, og den har jeg med hensikt latt være å bestille med Lane-assist.

Sikkerhetsmessig så er jo dette absolutt en flott funksjon om en lar systemet fungere og ikke «kjempe i mot det» slik jeg har gjort. Det er jeg klar over selv, men igjen, jeg er nok litt mer aktiv i plasseringen i vegbanen og hvordan jeg plasserer meg, og da er Lane-assist og jeg ikke helt enige for å si det slik ;) 

Skrevet

Jeg antar at dette er en funksjon som er litt morsom så lenge den er nyoppdaget men at man raskt faller tilbake til vanen med å styre selv. Noe skal man jo ha å drive med når en er på tur også.

Har du samme anstrengte forhold til cruisekontroll og automatisk "avstandsholder" også?

Skrevet
14 minutter siden, Vandreren skrev:

Har du samme anstrengte forhold til cruisekontroll og automatisk "avstandsholder" også?

Hehe, nei ikke helt, men ved enkelte tilfeller så synes jeg at radaren reagerer på litt for mye som ikke er i mitt kjørefelt, dvs at jeg synes den har en litt for vid vinkel for hva den reagerer og bremser opp bilen på.

Når bilen hugger inn bremsene fordi jeg tar igjen et vogntog på 4 felts vei, jeg kjører i venstre felt og veien svinger svakt mot venstre. Da er det skummelt når bilen min plutselig bremser opp, for bilene bak holder jo ikke akkurat god avstand for å si det slik. Det kan selvfølgelig være noe feil med radaren på min bil, ved at den f.eks. er veldig følsom på hva den reagerer på. Da har jeg heller ingen biler foran meg, kun vogntoget i feltet på innsiden av meg, og det synes jeg skaper litt skumle situasjoner. Akkurat dette har jeg lært meg til å reagere automatisk på, slik at jeg har beinet på gasspedalen og gir på når bilen gjør slik.

Selgeren hadde aldri opplevet noe slikt på de bilene han har kjørt med adaptiv cruise control, og det bekrefter vel mer min mistanke om at radaren ikke reagerer helt slik den skal på min bil.  Det irriterer litt til tider, men ikke nok til at jeg har kjørt ned på verkstedet pga dette. Men de siste ukene jeg har denne bilen nå så skal jeg fint holde ut med det, det får de heller sjekke ut når de får den i innbytte.  

Skrevet

Jeg bruker denne funksjonen, men synes den fungerer dårligere enn på andre biler jeg har prøvd den på.

Den kjører ganske langt ut på linja før den reagerer, og lar du den gjøre jobben på en rettstrekke, vil mest sannsynlig noen melde deg til politiet for antatt fyllekjøring.

Skrevet
2 timer siden, Superb lll skrev:

 

Når bilen hugger inn bremsene fordi jeg tar igjen et vogntog på 4 felts vei, jeg kjører i venstre felt og veien svinger svakt mot venstre. 

<klipp>

Selgeren hadde aldri opplevet noe slikt på de bilene han har kjørt med adaptiv cruise control, og det bekrefter vel mer min mistanke om at radaren ikke reagerer helt slik den skal på min bil.  .  

Tror definitivt ikke du er alene om dette. Jeg hadde akkurst samme opplevelse i Fatterns 2018 Kodiaq style.  

Svak venstresving på motorvei, trailer i høyre felt, og jeg kommer i godt driv i venstre. Og plutselig bråbremser den helvetes Kodiaqen!

:@ 

Skrevet

Forholdsvis vanlig for VW, er vel jeg redd for

Når man vet hvordan den reagerer er en fot på gassen god å ha ?

Bruker ofte cruisecontrol som brems, og gass på høyre fot, hehe

Skrevet
31 minutter siden, Vandreren skrev:

Apropos cruisekontroll: Er det bare mulig å justere fart i 10 km/t intervall? Synes det er for store sprang, halvparten ville være mer passe.

Du kan justere farten opp med en km om gangen ved å trykke spaken mot deg etter at du har satt den i en hastighet. Si du vil gjøre litt over 80, så setter du bilen i 80, og trykker den til deg 5 ganger, så har du 85. Evt kan du selv kjøre til du finner riktig hastighet, så bare oppdatere cruisekontrollen til den hastigheten du kjører. 

Det er mulighetene jeg vet om.

  • Lik 1
Skrevet
10 timer siden, sletto skrev:

Tror definitivt ikke du er alene om dette. Jeg hadde akkurst samme opplevelse i Fatterns 2018 Kodiaq style.  

Svak venstresving på motorvei, trailer i høyre felt, og jeg kommer i godt driv i venstre. Og plutselig bråbremser den helvetes Kodiaqen!

Ja dette hørtes veldig kjent ut @sletto, jeg forstår jo at det er noe den er programmert til å gjøre pga avstand og sikkerhet, men den skaper jo fort farlige situasjoner også for påkjørsler bakfra når bilen bråbremser når en selv ikke har den minste anelse at dette blir sett på som en fare. Jeg kjenner jo til det nå og er forberedt, men det var i førsten veldig uvant at bilen kunne reagere på noe som ikke var i mitt eget kjørefelt.

10 timer siden, PaulusA skrev:

Forholdsvis vanlig for VW, er vel jeg redd for

Når man vet hvordan den reagerer er en fot på gassen god å ha ?

Bruker ofte cruisecontrol som brems, og gass på høyre fot, hehe

Ja det er greit når en er kjent med dette og forberedt, men du verden å overrasket jeg ble de første gangene....... Men nå er jeg klar over det, og det høres veldig kjent ut hvordan du også gjør dette @PaulusA :) 

9 timer siden, Vandreren skrev:

Apropos cruisekontroll: Er det bare mulig å justere fart i 10 km/t intervall? Synes det er for store sprang, halvparten ville være mer passe.

Her har allerede @tronna kommet med en god beskrivelse av hvordan det gjøres for å øke farten med 1 km/t om gangen, farten kan også reduseres med 1 km/t om gangen ved å trykke ønsket antall ganger på knappen i enden av spaken til cruice controllen (i hvert fall på min Superb 2016).

Så du får forsøke slik som beskrevet av @tronna  (og ørlite grann meg ;))  @Vandreren, og se om det er bedre for å øke/redusere farten i mindre trinn om gangen :)  

Skrevet

Ønsker meg justering på Mercedes måten må jeg innrømme.

En liten løft på spaken, 1km, kraftigere løft, til nærmeste 10km

Ja @Superb lll, tror ikke det er så mange bedre måter 

Skrevet

Tilbake til Lane Assist.....

Det er altså ikke slik at man skal slå  Lane assist av og på avhengig av om man ønsker at bilen skal styre eller om man vil styre selv? Og skal man styre selv så må man leve med at bilen napper litt forsiktig  i rattet av og til om man velger å ha Lane assist aktiv?

Skrevet
9 minutter siden, Vandreren skrev:

Tilbake til Lane Assist.....

Det er altså ikke slik at man skal slå  Lane assist av og på avhengig av om man ønsker at bilen skal styre eller om man vil styre selv? Og skal man styre selv så må man leve med at bilen napper litt forsiktig  i rattet av og til om man velger å ha Lane assist aktiv?

Stemmer. Tror jeg. 

Det er ikke veldig mange knappetrykk før den er skrudd av og på, men det er ingen ren hurtigknapp.

Skrevet

Lane Assist er ikke beregnet for at du skal "legge armene i fanget". Det er kun en assistansefunksjon for å gjøre det vanskeligere å kjøre av veien.
Derfor vil den varsle om du ikke har hatt hendene på rattet i mer enn 10 sekunder.

Skrevet
3 hours ago, TheHaughom said:

Lane Assist er ikke beregnet for at du skal "legge armene i fanget". Det er kun en assistansefunksjon for å gjøre det vanskeligere å kjøre av veien.
Derfor vil den varsle om du ikke har hatt hendene på rattet i mer enn 10 sekunder.

Skjønner, synes bare det er litt uvandt å sitte med hendene på rattet og la bilen styre.  Er ikke helt sikker på om jeg synes det er et fremskritt :S

Skrevet

Nå skal du ikke la bilen styre, og sitte med henda i fanget. Det er ikke en selvkjøringsmodus, men et hjelpemiddel for å hindre at du i et uoppmerksom øyeblikk drifter ut av filen din, og i verste fall frontkolliderer.

Skrevet
4 timer siden, Vandreren skrev:

Tilbake til Lane Assist.....

Det er altså ikke slik at man skal slå  Lane assist av og på avhengig av om man ønsker at bilen skal styre eller om man vil styre selv? Og skal man styre selv så må man leve med at bilen napper litt forsiktig  i rattet av og til om man velger å ha Lane assist aktiv?

Lane assist betyr ikke selvkjørende bil!

Det er (og blir) kun en assistent som kan varsle og/eller hjelpe til i en kritisk situasjon. Hvordan en så opplever den assistansen den gir (i tide og utide etter min mening) skal enhver få bestemme selv, men det er som sagt en årsak til at jeg har deaktivert den assistenten og kommer heller aldri til å aktivere den igjen. Rattet vil jeg bestemme over selv når jeg kjører bil og ønsker ikke at jeg skal ha noe som enten holder igjen og/eller «drar» i rattet uten at jeg ønsker den assistansen.

Det er som sagt kun en sikkerhetsassistent, og den kan jo virkelig være til store nytte i visse situasjoner, men da må en akseptere at den også «hjelper til» når en ikke har behov eller ønsker det.........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...