Gå til innhold
Vandreren

Erfaring med "Lane assist"


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg må ha litt tungt for det for jeg har i de 9 månedene jeg har hatt bilen trodd at alt denne funksjonen  gjør er å rykke litt i rattet for å varsle at man nærmer seg midtstripa  eller stripa mot veiskulderen. På tur i dag fant jeg ut at bilen kjører selv, og at det var bare å legge hendene i fanget :D

Men så ser jeg at bilen relativt ofte ber meg overta rattet selv, uten at jeg ser at det er noe mangler med stripene i veien. Noen som har noe erfaringer med dette eller har justert noe i menysystemet for å få det bedre?

Er det noen grunn til å slå dette av eller på avhengig av om en kjører på motorvei eller svingete landvei?

 

Endret av Vandreren
Skrevet

Dette er vel en slik funksjon som er enten så liker en den for alt den er verdt, eller så «hater» en den og skyr den som pesten ;) 

Jeg tilhører definitivt sistnevnte kategori, jeg hater å ikke ha den hele og fulle kontrollen selv, det rykker i rattet og en må på en måte «kjempe litt i mot» de automatiske korrigeringene for å ha den plasseringen en vil ha i vegbanen. Er det mye vann på veien i hjulsporene, så vil jeg unngå det for å minimere muligheten til vannplaning, men må da kjempe i mot denne funksjonen. Det samme føler jeg på flere andre ting med Lane-assist også, men det er selvfølgelig bare min personlige mening.

Dette var noe jeg hadde aktivert i en liten periode da bilen var ny (våren 2016), og det har ikke vært aktivert i ettertid og kommer heller ikke til å bli det. Har bestilt ny bil, og den har jeg med hensikt latt være å bestille med Lane-assist.

Sikkerhetsmessig så er jo dette absolutt en flott funksjon om en lar systemet fungere og ikke «kjempe i mot det» slik jeg har gjort. Det er jeg klar over selv, men igjen, jeg er nok litt mer aktiv i plasseringen i vegbanen og hvordan jeg plasserer meg, og da er Lane-assist og jeg ikke helt enige for å si det slik ;) 

Skrevet

Jeg antar at dette er en funksjon som er litt morsom så lenge den er nyoppdaget men at man raskt faller tilbake til vanen med å styre selv. Noe skal man jo ha å drive med når en er på tur også.

Har du samme anstrengte forhold til cruisekontroll og automatisk "avstandsholder" også?

Skrevet
14 minutter siden, Vandreren skrev:

Har du samme anstrengte forhold til cruisekontroll og automatisk "avstandsholder" også?

Hehe, nei ikke helt, men ved enkelte tilfeller så synes jeg at radaren reagerer på litt for mye som ikke er i mitt kjørefelt, dvs at jeg synes den har en litt for vid vinkel for hva den reagerer og bremser opp bilen på.

Når bilen hugger inn bremsene fordi jeg tar igjen et vogntog på 4 felts vei, jeg kjører i venstre felt og veien svinger svakt mot venstre. Da er det skummelt når bilen min plutselig bremser opp, for bilene bak holder jo ikke akkurat god avstand for å si det slik. Det kan selvfølgelig være noe feil med radaren på min bil, ved at den f.eks. er veldig følsom på hva den reagerer på. Da har jeg heller ingen biler foran meg, kun vogntoget i feltet på innsiden av meg, og det synes jeg skaper litt skumle situasjoner. Akkurat dette har jeg lært meg til å reagere automatisk på, slik at jeg har beinet på gasspedalen og gir på når bilen gjør slik.

Selgeren hadde aldri opplevet noe slikt på de bilene han har kjørt med adaptiv cruise control, og det bekrefter vel mer min mistanke om at radaren ikke reagerer helt slik den skal på min bil.  Det irriterer litt til tider, men ikke nok til at jeg har kjørt ned på verkstedet pga dette. Men de siste ukene jeg har denne bilen nå så skal jeg fint holde ut med det, det får de heller sjekke ut når de får den i innbytte.  

Skrevet

Jeg bruker denne funksjonen, men synes den fungerer dårligere enn på andre biler jeg har prøvd den på.

Den kjører ganske langt ut på linja før den reagerer, og lar du den gjøre jobben på en rettstrekke, vil mest sannsynlig noen melde deg til politiet for antatt fyllekjøring.

Skrevet
2 timer siden, Superb lll skrev:

 

Når bilen hugger inn bremsene fordi jeg tar igjen et vogntog på 4 felts vei, jeg kjører i venstre felt og veien svinger svakt mot venstre. 

<klipp>

Selgeren hadde aldri opplevet noe slikt på de bilene han har kjørt med adaptiv cruise control, og det bekrefter vel mer min mistanke om at radaren ikke reagerer helt slik den skal på min bil.  .  

Tror definitivt ikke du er alene om dette. Jeg hadde akkurst samme opplevelse i Fatterns 2018 Kodiaq style.  

Svak venstresving på motorvei, trailer i høyre felt, og jeg kommer i godt driv i venstre. Og plutselig bråbremser den helvetes Kodiaqen!

:@ 

Skrevet

Forholdsvis vanlig for VW, er vel jeg redd for

Når man vet hvordan den reagerer er en fot på gassen god å ha ?

Bruker ofte cruisecontrol som brems, og gass på høyre fot, hehe

Skrevet
31 minutter siden, Vandreren skrev:

Apropos cruisekontroll: Er det bare mulig å justere fart i 10 km/t intervall? Synes det er for store sprang, halvparten ville være mer passe.

Du kan justere farten opp med en km om gangen ved å trykke spaken mot deg etter at du har satt den i en hastighet. Si du vil gjøre litt over 80, så setter du bilen i 80, og trykker den til deg 5 ganger, så har du 85. Evt kan du selv kjøre til du finner riktig hastighet, så bare oppdatere cruisekontrollen til den hastigheten du kjører. 

Det er mulighetene jeg vet om.

  • Lik 1
Skrevet
10 timer siden, sletto skrev:

Tror definitivt ikke du er alene om dette. Jeg hadde akkurst samme opplevelse i Fatterns 2018 Kodiaq style.  

Svak venstresving på motorvei, trailer i høyre felt, og jeg kommer i godt driv i venstre. Og plutselig bråbremser den helvetes Kodiaqen!

Ja dette hørtes veldig kjent ut @sletto, jeg forstår jo at det er noe den er programmert til å gjøre pga avstand og sikkerhet, men den skaper jo fort farlige situasjoner også for påkjørsler bakfra når bilen bråbremser når en selv ikke har den minste anelse at dette blir sett på som en fare. Jeg kjenner jo til det nå og er forberedt, men det var i førsten veldig uvant at bilen kunne reagere på noe som ikke var i mitt eget kjørefelt.

10 timer siden, PaulusA skrev:

Forholdsvis vanlig for VW, er vel jeg redd for

Når man vet hvordan den reagerer er en fot på gassen god å ha ?

Bruker ofte cruisecontrol som brems, og gass på høyre fot, hehe

Ja det er greit når en er kjent med dette og forberedt, men du verden å overrasket jeg ble de første gangene....... Men nå er jeg klar over det, og det høres veldig kjent ut hvordan du også gjør dette @PaulusA :) 

9 timer siden, Vandreren skrev:

Apropos cruisekontroll: Er det bare mulig å justere fart i 10 km/t intervall? Synes det er for store sprang, halvparten ville være mer passe.

Her har allerede @tronna kommet med en god beskrivelse av hvordan det gjøres for å øke farten med 1 km/t om gangen, farten kan også reduseres med 1 km/t om gangen ved å trykke ønsket antall ganger på knappen i enden av spaken til cruice controllen (i hvert fall på min Superb 2016).

Så du får forsøke slik som beskrevet av @tronna  (og ørlite grann meg ;))  @Vandreren, og se om det er bedre for å øke/redusere farten i mindre trinn om gangen :)  

Skrevet

Ønsker meg justering på Mercedes måten må jeg innrømme.

En liten løft på spaken, 1km, kraftigere løft, til nærmeste 10km

Ja @Superb lll, tror ikke det er så mange bedre måter 

Skrevet

Tilbake til Lane Assist.....

Det er altså ikke slik at man skal slå  Lane assist av og på avhengig av om man ønsker at bilen skal styre eller om man vil styre selv? Og skal man styre selv så må man leve med at bilen napper litt forsiktig  i rattet av og til om man velger å ha Lane assist aktiv?

Skrevet
9 minutter siden, Vandreren skrev:

Tilbake til Lane Assist.....

Det er altså ikke slik at man skal slå  Lane assist av og på avhengig av om man ønsker at bilen skal styre eller om man vil styre selv? Og skal man styre selv så må man leve med at bilen napper litt forsiktig  i rattet av og til om man velger å ha Lane assist aktiv?

Stemmer. Tror jeg. 

Det er ikke veldig mange knappetrykk før den er skrudd av og på, men det er ingen ren hurtigknapp.

Skrevet

Lane Assist er ikke beregnet for at du skal "legge armene i fanget". Det er kun en assistansefunksjon for å gjøre det vanskeligere å kjøre av veien.
Derfor vil den varsle om du ikke har hatt hendene på rattet i mer enn 10 sekunder.

Skrevet
3 hours ago, TheHaughom said:

Lane Assist er ikke beregnet for at du skal "legge armene i fanget". Det er kun en assistansefunksjon for å gjøre det vanskeligere å kjøre av veien.
Derfor vil den varsle om du ikke har hatt hendene på rattet i mer enn 10 sekunder.

Skjønner, synes bare det er litt uvandt å sitte med hendene på rattet og la bilen styre.  Er ikke helt sikker på om jeg synes det er et fremskritt :S

Skrevet

Nå skal du ikke la bilen styre, og sitte med henda i fanget. Det er ikke en selvkjøringsmodus, men et hjelpemiddel for å hindre at du i et uoppmerksom øyeblikk drifter ut av filen din, og i verste fall frontkolliderer.

Skrevet
4 timer siden, Vandreren skrev:

Tilbake til Lane Assist.....

Det er altså ikke slik at man skal slå  Lane assist av og på avhengig av om man ønsker at bilen skal styre eller om man vil styre selv? Og skal man styre selv så må man leve med at bilen napper litt forsiktig  i rattet av og til om man velger å ha Lane assist aktiv?

Lane assist betyr ikke selvkjørende bil!

Det er (og blir) kun en assistent som kan varsle og/eller hjelpe til i en kritisk situasjon. Hvordan en så opplever den assistansen den gir (i tide og utide etter min mening) skal enhver få bestemme selv, men det er som sagt en årsak til at jeg har deaktivert den assistenten og kommer heller aldri til å aktivere den igjen. Rattet vil jeg bestemme over selv når jeg kjører bil og ønsker ikke at jeg skal ha noe som enten holder igjen og/eller «drar» i rattet uten at jeg ønsker den assistansen.

Det er som sagt kun en sikkerhetsassistent, og den kan jo virkelig være til store nytte i visse situasjoner, men da må en akseptere at den også «hjelper til» når en ikke har behov eller ønsker det.........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
    • Litt sent svar... Har hatt to stk type III hvor sirkulasjonspumpa er defekt. Denne sitter under innerskjermen høyre side ved siden av Webastoen. Kjøpte begge på Autodoc. Hjelper ikke å slette feilkode på denne, den må "låses" opp på en feilkodeleser som takler det.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...