Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Sign in to follow this  
Vandreren

Erfaring med "Lane assist"

Recommended Posts

Jeg må ha litt tungt for det for jeg har i de 9 månedene jeg har hatt bilen trodd at alt denne funksjonen  gjør er å rykke litt i rattet for å varsle at man nærmer seg midtstripa  eller stripa mot veiskulderen. På tur i dag fant jeg ut at bilen kjører selv, og at det var bare å legge hendene i fanget :D

Men så ser jeg at bilen relativt ofte ber meg overta rattet selv, uten at jeg ser at det er noe mangler med stripene i veien. Noen som har noe erfaringer med dette eller har justert noe i menysystemet for å få det bedre?

Er det noen grunn til å slå dette av eller på avhengig av om en kjører på motorvei eller svingete landvei?

 

Edited by Vandreren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dette er vel en slik funksjon som er enten så liker en den for alt den er verdt, eller så «hater» en den og skyr den som pesten ;) 

Jeg tilhører definitivt sistnevnte kategori, jeg hater å ikke ha den hele og fulle kontrollen selv, det rykker i rattet og en må på en måte «kjempe litt i mot» de automatiske korrigeringene for å ha den plasseringen en vil ha i vegbanen. Er det mye vann på veien i hjulsporene, så vil jeg unngå det for å minimere muligheten til vannplaning, men må da kjempe i mot denne funksjonen. Det samme føler jeg på flere andre ting med Lane-assist også, men det er selvfølgelig bare min personlige mening.

Dette var noe jeg hadde aktivert i en liten periode da bilen var ny (våren 2016), og det har ikke vært aktivert i ettertid og kommer heller ikke til å bli det. Har bestilt ny bil, og den har jeg med hensikt latt være å bestille med Lane-assist.

Sikkerhetsmessig så er jo dette absolutt en flott funksjon om en lar systemet fungere og ikke «kjempe i mot det» slik jeg har gjort. Det er jeg klar over selv, men igjen, jeg er nok litt mer aktiv i plasseringen i vegbanen og hvordan jeg plasserer meg, og da er Lane-assist og jeg ikke helt enige for å si det slik ;) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg antar at dette er en funksjon som er litt morsom så lenge den er nyoppdaget men at man raskt faller tilbake til vanen med å styre selv. Noe skal man jo ha å drive med når en er på tur også.

Har du samme anstrengte forhold til cruisekontroll og automatisk "avstandsholder" også?

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minutter siden, Vandreren skrev:

Har du samme anstrengte forhold til cruisekontroll og automatisk "avstandsholder" også?

Hehe, nei ikke helt, men ved enkelte tilfeller så synes jeg at radaren reagerer på litt for mye som ikke er i mitt kjørefelt, dvs at jeg synes den har en litt for vid vinkel for hva den reagerer og bremser opp bilen på.

Når bilen hugger inn bremsene fordi jeg tar igjen et vogntog på 4 felts vei, jeg kjører i venstre felt og veien svinger svakt mot venstre. Da er det skummelt når bilen min plutselig bremser opp, for bilene bak holder jo ikke akkurat god avstand for å si det slik. Det kan selvfølgelig være noe feil med radaren på min bil, ved at den f.eks. er veldig følsom på hva den reagerer på. Da har jeg heller ingen biler foran meg, kun vogntoget i feltet på innsiden av meg, og det synes jeg skaper litt skumle situasjoner. Akkurat dette har jeg lært meg til å reagere automatisk på, slik at jeg har beinet på gasspedalen og gir på når bilen gjør slik.

Selgeren hadde aldri opplevet noe slikt på de bilene han har kjørt med adaptiv cruise control, og det bekrefter vel mer min mistanke om at radaren ikke reagerer helt slik den skal på min bil.  Det irriterer litt til tider, men ikke nok til at jeg har kjørt ned på verkstedet pga dette. Men de siste ukene jeg har denne bilen nå så skal jeg fint holde ut med det, det får de heller sjekke ut når de får den i innbytte.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg bruker denne funksjonen, men synes den fungerer dårligere enn på andre biler jeg har prøvd den på.

Den kjører ganske langt ut på linja før den reagerer, og lar du den gjøre jobben på en rettstrekke, vil mest sannsynlig noen melde deg til politiet for antatt fyllekjøring.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timer siden, Superb lll skrev:

 

Når bilen hugger inn bremsene fordi jeg tar igjen et vogntog på 4 felts vei, jeg kjører i venstre felt og veien svinger svakt mot venstre. 

<klipp>

Selgeren hadde aldri opplevet noe slikt på de bilene han har kjørt med adaptiv cruise control, og det bekrefter vel mer min mistanke om at radaren ikke reagerer helt slik den skal på min bil.  .  

Tror definitivt ikke du er alene om dette. Jeg hadde akkurst samme opplevelse i Fatterns 2018 Kodiaq style.  

Svak venstresving på motorvei, trailer i høyre felt, og jeg kommer i godt driv i venstre. Og plutselig bråbremser den helvetes Kodiaqen!

:@ 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Forholdsvis vanlig for VW, er vel jeg redd for

Når man vet hvordan den reagerer er en fot på gassen god å ha ?

Bruker ofte cruisecontrol som brems, og gass på høyre fot, hehe

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minutter siden, Vandreren skrev:

Apropos cruisekontroll: Er det bare mulig å justere fart i 10 km/t intervall? Synes det er for store sprang, halvparten ville være mer passe.

Du kan justere farten opp med en km om gangen ved å trykke spaken mot deg etter at du har satt den i en hastighet. Si du vil gjøre litt over 80, så setter du bilen i 80, og trykker den til deg 5 ganger, så har du 85. Evt kan du selv kjøre til du finner riktig hastighet, så bare oppdatere cruisekontrollen til den hastigheten du kjører. 

Det er mulighetene jeg vet om.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timer siden, sletto skrev:

Tror definitivt ikke du er alene om dette. Jeg hadde akkurst samme opplevelse i Fatterns 2018 Kodiaq style.  

Svak venstresving på motorvei, trailer i høyre felt, og jeg kommer i godt driv i venstre. Og plutselig bråbremser den helvetes Kodiaqen!

Ja dette hørtes veldig kjent ut @sletto, jeg forstår jo at det er noe den er programmert til å gjøre pga avstand og sikkerhet, men den skaper jo fort farlige situasjoner også for påkjørsler bakfra når bilen bråbremser når en selv ikke har den minste anelse at dette blir sett på som en fare. Jeg kjenner jo til det nå og er forberedt, men det var i førsten veldig uvant at bilen kunne reagere på noe som ikke var i mitt eget kjørefelt.

10 timer siden, PaulusA skrev:

Forholdsvis vanlig for VW, er vel jeg redd for

Når man vet hvordan den reagerer er en fot på gassen god å ha ?

Bruker ofte cruisecontrol som brems, og gass på høyre fot, hehe

Ja det er greit når en er kjent med dette og forberedt, men du verden å overrasket jeg ble de første gangene....... Men nå er jeg klar over det, og det høres veldig kjent ut hvordan du også gjør dette @PaulusA :) 

9 timer siden, Vandreren skrev:

Apropos cruisekontroll: Er det bare mulig å justere fart i 10 km/t intervall? Synes det er for store sprang, halvparten ville være mer passe.

Her har allerede @tronna kommet med en god beskrivelse av hvordan det gjøres for å øke farten med 1 km/t om gangen, farten kan også reduseres med 1 km/t om gangen ved å trykke ønsket antall ganger på knappen i enden av spaken til cruice controllen (i hvert fall på min Superb 2016).

Så du får forsøke slik som beskrevet av @tronna  (og ørlite grann meg ;))  @Vandreren, og se om det er bedre for å øke/redusere farten i mindre trinn om gangen :)  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ønsker meg justering på Mercedes måten må jeg innrømme.

En liten løft på spaken, 1km, kraftigere løft, til nærmeste 10km

Ja @Superb lll, tror ikke det er så mange bedre måter 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tilbake til Lane Assist.....

Det er altså ikke slik at man skal slå  Lane assist av og på avhengig av om man ønsker at bilen skal styre eller om man vil styre selv? Og skal man styre selv så må man leve med at bilen napper litt forsiktig  i rattet av og til om man velger å ha Lane assist aktiv?

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minutter siden, Vandreren skrev:

Tilbake til Lane Assist.....

Det er altså ikke slik at man skal slå  Lane assist av og på avhengig av om man ønsker at bilen skal styre eller om man vil styre selv? Og skal man styre selv så må man leve med at bilen napper litt forsiktig  i rattet av og til om man velger å ha Lane assist aktiv?

Stemmer. Tror jeg. 

Det er ikke veldig mange knappetrykk før den er skrudd av og på, men det er ingen ren hurtigknapp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lane Assist er ikke beregnet for at du skal "legge armene i fanget". Det er kun en assistansefunksjon for å gjøre det vanskeligere å kjøre av veien.
Derfor vil den varsle om du ikke har hatt hendene på rattet i mer enn 10 sekunder.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, TheHaughom said:

Lane Assist er ikke beregnet for at du skal "legge armene i fanget". Det er kun en assistansefunksjon for å gjøre det vanskeligere å kjøre av veien.
Derfor vil den varsle om du ikke har hatt hendene på rattet i mer enn 10 sekunder.

Skjønner, synes bare det er litt uvandt å sitte med hendene på rattet og la bilen styre.  Er ikke helt sikker på om jeg synes det er et fremskritt :S

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå skal du ikke la bilen styre, og sitte med henda i fanget. Det er ikke en selvkjøringsmodus, men et hjelpemiddel for å hindre at du i et uoppmerksom øyeblikk drifter ut av filen din, og i verste fall frontkolliderer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timer siden, Vandreren skrev:

Tilbake til Lane Assist.....

Det er altså ikke slik at man skal slå  Lane assist av og på avhengig av om man ønsker at bilen skal styre eller om man vil styre selv? Og skal man styre selv så må man leve med at bilen napper litt forsiktig  i rattet av og til om man velger å ha Lane assist aktiv?

Lane assist betyr ikke selvkjørende bil!

Det er (og blir) kun en assistent som kan varsle og/eller hjelpe til i en kritisk situasjon. Hvordan en så opplever den assistansen den gir (i tide og utide etter min mening) skal enhver få bestemme selv, men det er som sagt en årsak til at jeg har deaktivert den assistenten og kommer heller aldri til å aktivere den igjen. Rattet vil jeg bestemme over selv når jeg kjører bil og ønsker ikke at jeg skal ha noe som enten holder igjen og/eller «drar» i rattet uten at jeg ønsker den assistansen.

Det er som sagt kun en sikkerhetsassistent, og den kan jo virkelig være til store nytte i visse situasjoner, men da må en akseptere at den også «hjelper til» når en ikke har behov eller ønsker det.........

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Mine vinduslister har fått "flekktyfus". Krommen rundt grillen er fin og blank når jeg gjør den ren, mens vinduslistene er av en helt annen type. Mye mattere i utgangspunktet, og nå har de blitt skikkelig skjoldete i tillegg. Jeg får de ikke "rene"
    • Hei. Jeg skrev et innlegg på siden om Kodiaq, men der var det ikke så mange som hadde problemer med CarPlay, så jeg tenkte å høre på generelt nivå. Verdt å nevne at jeg har Amundsen og ikke Colombus, kanskje. CarPlay kan av og til ikke starte. CarPlay kan av og til slå seg av for deretter å koble seg på igjen. CarPlay kan skru seg av og ikke skru seg på igjen. Dersom jeg trekker ut ledningen fra USB etter at noe av dette har skjedd, så vil den nesten alltid starte. På de 10 md jeg har hatt bilen har jeg hatt to forskjellige iPhoner og fire forskjellige ledninger. Det kan også være litt problemer med å koble telefonen med Bluetooth. Ryggekamera skrur seg ikke på. Noen ganger skjer det ikke noe, andre ganger viser den konturen av hele bilen med slike merker for sensorer rundt om. Radioen står på, men når jeg skal regulere lyden så indikerer den at det er telefonlyden som skal reguleres. Noen ganger tar det veldig lang tid før radioen skrur seg av. Jeg skrur av tenningen/bilen, åpner døra, det virituelle dashbordet indikerer at bilen er skrudd av, men radioen står på fremdeles en stund. noen ganger med mørk Amundsenskjerm andre ganger med radioskjermen på. Av og til kan jeg ikke skifte kanal, selv om jeg trykker på de forskjellige kanalknappene. Klokka kan plutselig vise 1 time feil. Verkstedet har allerede byttet infotainmentskjerm. For bak denne skjermen så sitter det en «hjerne» som styrer. Men jeg synes ikke det har blitt så mye bedre.    Dette er jo en ny bil, og slikt skal jo ikke forekomme, synes jeg.
    • Oppdaget etter 1,5 års bruk at dei kromma vinduslistene på Kodiaqen har begynt å få eit kvitt belegg på seg.  Har nokon erfaring med dette og kva som eventuelt kan fjerne da utan å gjere ytterlegare skade? Er dette vanleg å få på den type lister? Da ser ikkje ut som om grillen eller listene på siderutene bak har fått dette, berre listene på dørene.   
    • Dette har jeg ikke tenkt på å sjekke... Verkstedet har heller ikke spurt     Verkstedet har allerede byttet infotainmentskjerm. For bak denne skjermen så sitter det en «hjerne» som styrer. Det hjalp litt, det ble bedre, men feilene uteblir ikke
    • Uten at jeg har fasiten så virker det jo nesten som det er flere feil her @Espen. Feil på bilens infotainmentsytem, og da en feil som (dessverre) ikke er permanent og gjør feilsøking vanskelig for verkstedet. Mulig feil på f.eks. ryggelysbryteren som skal gi signaler til infotainmentsystemet og aktivere ryggekameraet. Virker forresten bilens ryggelys når ryggekameraet/skjermen ikke fungerer? Skulle jo trodde at en SW update skulle løst dette, men når det ikke hjelper så er det vel kanskje bytte av deler/skjerm som er neste steg på to-do-listen for verkstedet.......? Det er synd at du har slike feil som dette @Espen, håper at verkstedet finner ut av dette for deg, lykke til  
    • Det burde jo være unødvendig, for dette kunne fint vært unngått med f.eks. en gummilist i toppen av døråpningen som ledet bort vannet når en åpner dørene, har som tidligere nevnt også det samme problemet på min Superb. Jeg har med meg en tørkerull i bilen som jeg bare tørker av vannet som er på oversiden av bakdørene før jeg åpner dem, da unngår jeg i hvert fall at baksetene blir våte når dørene åpnes. Ikke den beste løsningen det heller og burde vært unødvendig, men i mangel på andre løsninger, så gjør jeg det så enkelt som mulig.
    • Etter forbrukerkjøpsloven har forhandlar/verkstad 3 forsøk på utbetring/reparasjon av samme feil, so stå på ditt.
    • Ja, jeg har fått beskjed om jeg kan få dette på film. Og det har jeg fått til, unntatt baklukelåsen. Jeg er baki der 7-8 ganger i løpet av en arbeidsdag. Det blir 16 åpninger i løpet av én dag. I begynnelsen filmet jeg hver åpning..... men det blir tungvindt etterhvert og så glemmer jeg det en gang.... og selvsagt skjer det da.... Jeg har fått time til å bytte denne låsen da. Det er bra. Verkstedet sier at de har hørt om noen tilfeller som jeg har opplevd, men de sier også at det ordner seg etter en oppdatering av Amundsen. Det gjelder ikke min bil, for det har vi allerede prøvd. Dette er en pågående sak med verkstedet.
    • Veldig kjedelig med sånne periodiske feil.  Og  typisk at alt virkar når den er på verkstad..  Eg foreslått at du filmar det som skjer/ikkje fungerer.  Hadde trøbbel med rattbetjening på min bil.  Etter 3 ganger på verkstad uten feil funnet, filma eg når problemet oppstod, og leverte opptaket på minnepenn. Då skifta dei rattbetjeninga og alt er ok etterpå.  
    • Jeg har snakket med noen få andre som har Kodiaq 2020 med Amundsen som opplever det samme som meg, men det er ikke så mange. Derfor legger jeg det ut her for å høre om det er noen her inne som også har merket dette.   CarPlay kan av og til ikke starte. CarPlay kan av og til slå seg av for deretter å koble seg på igjen. CarPlay kan skru seg av og ikke skru seg på igjen. Dersom jeg trekker ut ledningen fra USB etter at noe av dette har skjedd, så vil den nesten alltid starte. På de 10 md jeg har hatt bilen har jeg hatt to forskjellige iPhoner og fire forskjellige ledninger. Det kan også være litt problemer med å koble telefonen med Bluetooth. Ryggekamera skrur seg ikke på. Noen ganger skjer det ikke noe, andre ganger viser den konturen av hele bilen med slike merker for sensorer rundt om. Radioen står på, men når jeg skal regulere lyden så indikerer den at det er telefonlyden som skal reguleres. Noen ganger tar det veldig lang tid før radioen skrur seg av. Jeg skrur av tenningen/bilen, åpner døra, det virituelle dashbordet indikerer at bilen er skrudd av, men radioen står på fremdeles en stund. noen ganger med mørk Amundsenskjerm andre ganger med radioskjermen på. I forhold til min Superb så er det utrolig dårlig DAB-dekning. Selv min etterpåmonterte DAB-Radio i Fabia`n har bedre forhold.  Midt i byen er det store områder uten dekning. Store områder rett utenfor byen også. På samme områder jeg har kjørt med Superb og fabia med radio. Svært ofte høres det ut som om høyttalerne er innpakket i bomull for deretter at lyden forsvinner helt og indikasjonen for manglende DAB-dekning vises.  Av og til kan jeg ikke skifte kanal, selv om jeg trykker på de forskjellige kanalknappene. Klokka kan plutselig vise 1 time feil. Av og til når jeg starter opp bilen etter at den har stått ca 45 min, så kommer det en litt merkelig lyd fra dashbordet. Lyden høres ut som om det suser i vannrør. Den varer alt fra 1 sek til 5 sek Baklukelåsen kan av og til bare låse seg opp, men ikke åpne seg automatisk når jeg låser den opp med håndtaket bak. Da "åpner" den seg noen mm og jeg kan dytte den opp manuelt, eller åpne den med bakluke åpneren ved å trykke én gang til. Denne bakluke åpneren  har jeg fått time for å byttes, Det er også en irriterende knirkelyd i B-stolpen på førerdøra når jeg åpner og lukker den. Ikke under kjøring, heldigvis. Det er fremdeles en ny bil, og slik skal ikke en ny bil være. Jeg har sagt fra til forhandler fra dag én. Er det noen her som kan relatere seg til dette?  
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

    • Ligger an for overgang til Audi, nærmere bestemt e-tron🙄 Har ikke bestilt enda, men nært forestående... Er vel litt leveringstid, så Octavian må nok holde ut med meg noen måneder til!
    • Den var både artig og stilig @Tommy Thon  
    • I dag fikk jeg en t-shirt med en kombinasjon av favoritt bil merke, og favoritt rockeband. Litt barnslig for en gubbe i 50åra, men det får stå til...😎😉
    • Det  tror jeg nok kan være et godt valg @Helge (selv om det ikke er Skoda ), bilen ser flott ut    Så er det som du sier at det er lov å håpe at oppfølgeing og serviceinnstillingen til BOS er bedre enn hva den kan være hos Møller på litt for mange verksteder etter hva en leser. Det er jo snart på tide at de forstår at de er avhengig av sine kunder for å overleve, synd at det er merkeverksteder/forhandlere som ødelegger slik at flere bileiere velger andre bilmerker fordi de har fått for dårlig oppfølging, da har det sviktet i flere grunnleggende ledd etter min mening............

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...