Gå til innhold
Mamsen

Mamsens KAROQ STYLE 1,5 TSI 150 DSG 2018


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ja ja, her er min kommende bil. Gleder meg veldig til å få den. Fått beskjed om at den kan være klar i uke 32. 

Har bestilt den i Cappuccino beige med beige skinninteriør. Til ene ungens glede og den andres skrekk ;-) 

Utstyr som er bestilt:

  • SUN-SET, MØRKE RUTER 
    PHONE BOX  MED WIFI
    TRAFIKKSKILTGJENKJENNING 
    MULTIRATT MED VARME 
    TRANSPORTPAKKE - foldbart hengerfeste, foldebod, elektrisk bakluke med sensor,
    BUSINESS PAKKE STYLE SKINN - 18" Mytikas aluminiumsfelg, Ryggekamera, Amundsen navigasjon med Wifi, Interiør i skinn, Adaptiv Cruicecontrol, Kjørefeltassistent (Lane Assist), Køassistanse (Traffic Jam Assist), Ulykkesassistanse (Emergency Assist)
    VINTERPAKKE - varme i setene bak  og parkeringsvarmer 

    16" CONTINENTAL U.PIGG 
    Detaljer: 02 NANUQ SØLV

Tror det skulle være det meste. Valgte ikke 4x4 da vi ikke har behov for det. Kjører stort sett rundt på Østlandet og de fotballbaner som finnes der, og en og annen tur over til Sverige. 

Endret av Mamsen
  • Lik 3
Skrevet

Synes du har satt sammen en veldig flott bil @Mamsen :) 

Om jeg skulle komme med noen få tips til deg, så ville det vært at du la til

  • Oppvarmet frontrute
  • Canton lydanlegg

i bestillingen til fabrikken, så det må du evt. ta med selgeren før bestillingen av bilen blir låst til en fast produksjonsuke.

Selv om du har valgt vinterpakken og da har webasto, så er det ikke bestandig at en bør benytte den. For webasto bør brukes i minst 15 min. og bilen bør kjøres minst like lenge etter det for at at bilens batteri ikke skal lades ut. Webasto bør kjøres så lenge for at sirkulasjonspumpe og brennkammer ikke skal sette seg/sote. Det er en kostbar reparasjon og blir ikke dekket av garantien, dette var kun ment som litt info :) 

Derfor er en oppvarmet frontrute gull verdt for å slippe skraping av is, i tillegg så fjerner den også meget effektivt dugg på innsiden av frontruten. Den er vesentlig mer effektivt enn varmetrådene i bakruten, og frosne/gjendugget frontrute blir veldig fort ren/tørr :) 

Canton lydanlegg er definitivt noe barna og sikkert sjåføren også vil sette stor pris på, det er et flott lydanlegg til en meget fornuftig sum, og gir mye glede for den relativt lave prisen det har.

 

Dette her må en jo også ta med selgeren selvfølgelig, men det er ikke noe som fabrikken ordner, så da er det ikke så veldig farlig når det blir lagt til. Så anbefaler jeg deg å legge til skvettlapper foran og bak, de hindrer ikke så mye at bilen blir skitten, men de beskytter mye mot stein - og sandsprut som sliter veldig på den sorte plastikken og lakken der det treffer. Jeg har selv bestilt en ny bil, men dessverre så leveres det ikke skvettlapper i det hele tatt til den bilen jeg har bestilt.

En bagasjeromsmatte med litt kanter er også veldig praktisk om en skal ha med seg noe som er vått/sølete, slik at det ikke renner ned på teppet i lasterommet.

 

Ellers så høres det jo ut som vi har omtrentlig de samme bruksomerådene, og kanskje heller ikke kjører så veldig langt unna hverandre i hverdagen ellers, da min kjøring stort sett også gjøres på Østlandet :) 

  • Lik 1
Skrevet (endret)

Tusen takk for gode innspill @Superb lll, skal ta det med selger. Det var han som mente jeg ikke trengte oppvarmet frontrute når jeg hadde den andre greia ? Veldig greit å være ops på det du sier ja. Skvettlapper må vi få på, trodde det liksom fulgte med jeg. 

Skal sjekke ut det med lyd, det er i allefall elendig i den Toyota’n vi har nå. 

Litt skeptisk til alle disse assistentgreiene. Lite moro hvis bilen bråbremser når man skal gjøre forbi noen. 

Endret av Mamsen
Skrevet

Bare hyggelig @Mamsen :) 

Det med skvettlapper vet jeg ikke om er standard på Karoq, men det er jo i hvert fall greit å forhøre seg litt om det.

Når det gjelder dette med webasto/parkeringsvarmer så er det ikke så mange selgere som er inne i hvordan det bør brukes, for de bruker den bare på dem.vogner stort sett, og de selges jo etter noen få mnd, så de opplever jo aldri problemene som kan komme etter en stund. Dette er heller ikke noe jeg kan, men jeg har måttet reparere den som stod i min arb.bil pga feilbruk, og da ble jeg grundig informert om hvordan den bør brukes for å ha en problemfri webasto. Han som informerte og reparerte har kun drevet med dette i hele sitt yrkes liv, og det er da noe han har gjort i over 30 år, så jeg stoler definitivt mer på ham enn en selger :) 

Canton lydanlegg er verdt hver eneste krone og vel så det, det er en utrolig stor forskjell på biler med og uten Canton anlegget. Nå er det ganske god lyd fra før av også, men den blir merkbart bedre med Canton lydanlegg.

Assistenter kan være veldig hjelpsomme og svært nyttige, det er det ingen tvil om. Men jeg deler absolutt din skepsis, jeg har både Lane-assist og adaptiv cruise control på min Superb, og Lane-assist er utkoblet. Adaptiv cruise control har gitt meg noen oppbremsninger på E6 jeg ikke helt har satt pris på, men nå er jeg jo klar over hvordan den fungerer og hva den reagerer på, så den er en veldig nyttig assistent og en jeg absolutt ikke ville vært forruten :) 

Om det er tilgjengelig på Karoq vet jeg ikke @Mamsen, men et reservehjul er også noe jeg bestandig velger om det er mulig. Et rep.sett eller kompressor hjelper lite om det er et fysisk hull i dekket på bilen, da er det kun et reservehjul som vil fungere, bare et lite tips :) 

Skrevet
10 minutter siden, Superb lll skrev:

Bare hyggelig @Mamsen :) 

Det med skvettlapper vet jeg ikke om er standard på Karoq, men det er jo i hvert fall greit å forhøre seg litt om det.

Når det gjelder dette med webasto/parkeringsvarmer så er det ikke så mange selgere som er inne i hvordan det bør brukes, for de bruker den bare på dem.vogner stort sett, og de selges jo etter noen få mnd, så de opplever jo aldri problemene som kan komme etter en stund. Dette er heller ikke noe jeg kan, men jeg har måttet reparere den som stod i min arb.bil pga feilbruk, og da ble jeg grundig informert om hvordan den bør brukes for å ha en problemfri webasto. Han som informerte og reparerte har kun drevet med dette i hele sitt yrkes liv, og det er da noe han har gjort i over 30 år, så jeg stoler definitivt mer på ham enn en selger :) 

Canton lydanlegg er verdt hver eneste krone og vel så det, det er en utrolig stor forskjell på biler med og uten Canton anlegget. Nå er det ganske god lyd fra før av også, men den blir merkbart bedre med Canton lydanlegg.

Assistenter kan være veldig hjelpsomme og svært nyttige, det er det ingen tvil om. Men jeg deler absolutt din skepsis, jeg har både Lane-assist og adaptiv cruise control på min Superb, og Lane-assist er utkoblet. Adaptiv cruise control har gitt meg noen oppbremsninger på E6 jeg ikke helt har satt pris på, men nå er jeg jo klar over hvordan den fungerer og hva den reagerer på, så den er en veldig nyttig assistent og en jeg absolutt ikke ville vært forruten :) 

Om det er tilgjengelig på Karoq vet jeg ikke @Mamsen, men et reservehjul er også noe jeg bestandig velger om det er mulig. Et rep.sett eller kompressor hjelper lite om det er et fysisk hull i dekket på bilen, da er det kun et reservehjul som vil fungere, bare et lite tips :) 

Super info :-)

Skrevet

Jeg ville også gått for oppvarmet frontrute.  Hadde det på min Kodiaq, og det er utrolig effektivt, spesielt når du opplever dugg i tunneller. Fikk ikke det med på min nye Karoq, og kjenner litt på savnet.

 

Når det gjelder den oppbremsingen kan den virke litt skummel når den slår inn, opplevde at den slo inn på grunn av et diger skilt som henger over E18 ved hjortneskaia, og du merker godt når bilen drar ned fra 90 til 40 på få meter, og det uler og lyser rødt i hele displayet. 

Skrevet

Ja som @scheen også skriver, oppvarmet frontrute er gull verdt :) 

 

Den oppbremsingen som du også har opplevd der @scheen kommer veldig overraskende de første gangene, men heldigvis så har jeg ikke hatt noen helt innpå støtfangeren bak meg når bilen har hatt slike oppbremsinger som dette, for det kan jo også skape noen stygge/farlige situasjoner når en bil foran plutselig bremser hardt uten grunn, så jeg har vært rask på gasspedalen når de gangene det har skjedd.

  • 3 måneder senere...
Skrevet

Hadde et håp om å sitte med ny bil så ganske snart. Bil var ferdig produsert 13.8, men har fortsatt ikke kommet videre fra fabrikken, og dermed går jo tiden. 

Har noen av dere opplevd at bilen har blitt stående ved fabrikken i lengre tid? Selger har sendt mail for å høre hva som har skjedd. 

Skrevet

Da jeg kjøpte superb i 2013 ble den stående på fabrikk i 3-4 uker før den ble sendt nordover. Selger tok umiddelbart affære overfor fabrikk, og vi fikk disponere en av demobilene som plaster på såret. Var ingen kriser for vår del akkurat da, så vi var veldig fornøyd med service og oppfølging. 

Ser også at du bestilte bil en stund før jeg bestilte, men jeg har hatt min kodiaq noen uker allerede. Heldigvis dekker Møller endringene i avgifter fra 1/9, så det medfører heldigvis ingen kostnad for deg ift dette, i motsetning til hva som skjer 1/1. Men det er jo selvsagt kjedelig å ikke få den nye bilen når man har ventet så lenge. 

Får håpe de klarer å prioritere transport av bilen og at du får bilen om ikke så lenge:D

Skrevet
9 minutter siden, Frederik skrev:

Da jeg kjøpte superb i 2013 ble den stående på fabrikk i 3-4 uker før den ble sendt nordover. Selger tok umiddelbart affære overfor fabrikk, og vi fikk disponere en av demobilene som plaster på såret. Var ingen kriser for vår del akkurat da, så vi var veldig fornøyd med service og oppfølging. 

Ser også at du bestilte bil en stund før jeg bestilte, men jeg har hatt min kodiaq noen uker allerede. Heldigvis dekker Møller endringene i avgifter fra 1/9, så det medfører heldigvis ingen kostnad for deg ift dette, i motsetning til hva som skjer 1/1. Men det er jo selvsagt kjedelig å ikke få den nye bilen når man har ventet så lenge. 

Får håpe de klarer å prioritere transport av bilen og at du får bilen om ikke så lenge:D

Takk Fredrik. Har skjønt at Kodiaq'ene har kommet raskere. Har en kollega som bestilte det etter meg, og hun har også fått sin. Utfordringen er at vi har levert inn vår bil, og forhandleren har dårlig med demobiler å låne ut. Har hatt leiebil den siste måneden, heldigvis fått en grei pris på den i allefall. Står på skjermdumpen jeg fikk i dag at det er 2019 modell. Stemmer det tror dere? 

Skrevet (endret)

Biler produsert etter uke 22-26 (litt avhengig av om det er modellbytter eller FL (Facelift)), får neste års produksjonsårstall, så når din bil er produsert 13.08. så er din bil en 2019 modell.

Unntaket kan være at det kun er biler som er produsert etter den nye WLTP normen, som får neste årsprodusksjonsårstall, men når det også står 2019 på skjermdumpen fra selger, så stemmer definitivt det :) 

 

Det kan ta lang tid noen ganger, og det er nok mange biler som skal fraktes i disse tider, pga WLTP. Mange forhandlere har også bestilt biler til lager for å slippe unna med billigere avgifter til kundene, og faktisk ha noen biler på lager når det blir noen uker med produksjonsstopp for alle bilprodusenter, og det er pga WLTP.

Bilen din skal jo ikke bare ut fra fabrikken, den skal med tog til Bremerhaven i Tyskland, hvor den så blir satt på en stor oppsamlingsplass, for så å bli sendt til med båt til Norge. Den båten går kun 2 ganger i uken, og stopper ved Bekkelagskaia i Oslo. Der er det igjen en stor oppsamlingsplass hvor bilene blir fordelt for transport ut til forhandlere i Norges langstrakte land, her kan det også ta alt fra under 1 time med transport til flere dager pga at de samler opp flere biler om transporten er langt unna Oslo.

Så dessverre @Mamsen, det kan enda ta mange dager til din bil ankommer, ikke for å være slem eller strø salt i såret, men det er faktisk realiteten i det hele.........

Hvor sånn ca i Norges land er det din bil skal da, du behøver ikke skrive hvilken by, men om det er nord, syd, øst eller vest......

Håper du er heldig med de resterende transportetappene @Mamsen

Lykke til, og hold oss gjerne underrettet om hva som skjer :) 

 

EDIT:

Min bil ble produsert ferdig 08.06, men kom ikke til Bekkelagskaia i Oslo før 26.06., så det tok litt tid det også........

Endret av Superb lll
Skrevet
3 minutter siden, Superb lll skrev:

Biler produsert etter uke 22-26 (litt avhengig av om det er modellbytter eller FL (Facelift)), får neste års produksjonsårstall, så når din bil er produsert 13.08. så er din bil en 2019 modell.

Unntaket kan være at det kun er biler som er produsert etter den nye WLTP normen, som får neste årsprodusksjonsårstall, men når det også står 2019 på skjermdumpen fra selger, så stemmer definitivt det :) 

 

Det kan ta lang tid noen ganger, og det er nok mange biler som skal fraktes i disse tider, pga WLTP. Mange forhandlere har også bestilt biler til lager for å slippe unna med billigere avgifter til kundene, og faktisk ha noen biler på lager når det blir noen uker med produksjonsstopp for alle bilprodusenter, og det er pga WLTP.

Bilen din skal jo ikke bare ut fra fabrikken, den skal med tog til Bremerhaven i Tyskland, hvor den så blir satt på en stor oppsamlingsplass, for så å bli sendt til med båt til Norge. Den båten går kun 2 ganger i uken, og stopper ved Bekkelagskaia i Oslo. Der er det igjen en stor oppsamlingsplass hvor bilene blir fordelt for transport ut til forhandlere i Norges langstrakte land, her kan det også ta alt fra under 1 time med transport til flere dager pga at de samler opp flere biler om transporten er langt unna Oslo.

Så dessverre @Mamsen, det kan enda ta mange dager til din bil ankommer, ikke for å være slem eller strø salt i såret, men det er faktisk realiteten i det hele.........

Hvor sånn ca i Norges land er det din bil skal da, du behøver ikke skrive hvilken by, men om det er nord, syd, øst eller vest......

Håper du er heldig med de resterende transportetappene @Mamsen

Lykke til, og hold oss gjerne underrettet om hva som skjer :) 

Takk for info Superb III. Heldigvis så skal den bare til Drammen, så ikke lange turen fra Oslo. Spent å høre fra selger hva slags svar han får. Han trodde den skulle være på vei mot Oslo ganske kjapt,  så det er nok noe som har skjedd i forhold til alle disse kommende endringene. Men det blir jo kjekt å få 2019 modell da. :-)

Skrevet (endret)

Jeg har fortsatt ikke fått noen avklaring ang. bilen min. Purret i dag, og fikk dette svaret da jeg spurte om han hadde hørt fra Møller. 

«Nei, de tviholder litt på informasjonen, men vi kan anta at det har noe med de nye avgiftene å gjøre og det skal vi få mer informasjon om på et møte i dag.

Motoren du har valgt å kjøpe er godkjent etter nye WLTP-standard (det nye avgiftssystemet) så normalt sett så skal det ikke være noe grunn til å holde igjen denne på fabrikken.»

Er det ikke rart at de ikke kan informere forhandler om hva som forsinker bilen? 

Endret av Mamsen
Skrevet

Er ikke WLTP avgifter utsatt til ut 2019 nå da?

Så det burde jo ikke være et problem etter min mening, men dette burde det jo være en smal sak for Møller sitt hovedkontor å finne ut av om de tar kontakt med fabrikken. For det kan jo umulig bare være din bil de holder igjen, og da burde jo en årsak tl dette være ganske enkel å informere kundene sine om.........

  • 2 uker senere...
Skrevet

Fortsatt ingen bil i Norge. Det positive er at den i allefall har kommet til kaia i Tyskland nå, der har den stått en ukes tid nå fikk jeg høre. Fikk kopi av mail fra Møller i dag, og må si at jeg er overrasket over at de faktisk ikke vet hvilke biler som kommer på de ulike båtene. Går visst bare en båt denne uke, torsdag, og Møller kunne ikke svare på om den var med der. 

Vi drar snart på ferie, og må si det er rimelig kjipt hvis vi ikke får den før vi drar. 

Skrevet

Biler fra kaia i Bremerhaven blir fraktet til Oslo etter tur, så den kommer med så fort det «din bil sin tur».

Dette forandres kun i statusen til bilen, når det er registret at bilen fysisk er kjørt ombord. Altså for hver gang bilen blir flyttet/transportert, så blir dette scannet, og en kan lese av det siste stedet bilen ble registret flyttet på.

  • Det er når bilen er i produksjon
  • Når bilen er ferdig produsert
  • Når bilen står på fabrikkområdet og venter på transport
  • Når bilen er på toget til kaia i Tyskland/Bremehaven
  • Når bilen står på kaia i Bremehaven (hvor din bil er nå)
  • Når bilen er på ferga til Oslo/Bekkelagskaia
  • Når bilen er fremme på Bekkelagskaia
  • Når bilen er under transport til forhandler
  • Når bilen er fremme hos forhandler

I mellom hvert transportledd her så blir det nødvendigvis en del venting, fordi det er snakk om store mengder med biler og mye logistikk som skal registreres/ha kontroll på.

Det er sjeldent at en bil blir stående mer enn en uke i Bremerhaven, men da er det jo også vanligvis to båtavganger i uken, ikke bare en som det er denne uken som du skriver.

Kan ikke annet enn å ønske deg lykke til, og håpe at du er heldig med fergetransport denne uken :) 

Skrevet

Bare hyggelig @Mamsen :), selv om det ikke hjelper så mye på ventetiden, så får en i hvert fall litt mer info :) 

Forstår deg veldig godt på alle punkter, venting er ikke artig uansett, men du har jo vært meget uheldig. Dette har tatt lang tid, og du har fått altfor lite info av din forhandler etter min mening, det jeg skrev i forrige innlegg kunne de jo fint ha nevnt for deg, slik at du hadde litt mer info. Det hjelper svært lite på selve ventingen, men en kan i det minste forstå hvorfor de ikke er oppdaterte til enhver tid, og den forklaringen kunne de fint ha gitt deg.

Lykke til @Mamsen, så håper jeg for din del at ventingen snart er over :) 

  • Lik 1
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...