Gå til innhold
Mamsen

Mamsens KAROQ STYLE 1,5 TSI 150 DSG 2018


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ja ja, her er min kommende bil. Gleder meg veldig til å få den. Fått beskjed om at den kan være klar i uke 32. 

Har bestilt den i Cappuccino beige med beige skinninteriør. Til ene ungens glede og den andres skrekk ;-) 

Utstyr som er bestilt:

  • SUN-SET, MØRKE RUTER 
    PHONE BOX  MED WIFI
    TRAFIKKSKILTGJENKJENNING 
    MULTIRATT MED VARME 
    TRANSPORTPAKKE - foldbart hengerfeste, foldebod, elektrisk bakluke med sensor,
    BUSINESS PAKKE STYLE SKINN - 18" Mytikas aluminiumsfelg, Ryggekamera, Amundsen navigasjon med Wifi, Interiør i skinn, Adaptiv Cruicecontrol, Kjørefeltassistent (Lane Assist), Køassistanse (Traffic Jam Assist), Ulykkesassistanse (Emergency Assist)
    VINTERPAKKE - varme i setene bak  og parkeringsvarmer 

    16" CONTINENTAL U.PIGG 
    Detaljer: 02 NANUQ SØLV

Tror det skulle være det meste. Valgte ikke 4x4 da vi ikke har behov for det. Kjører stort sett rundt på Østlandet og de fotballbaner som finnes der, og en og annen tur over til Sverige. 

Endret av Mamsen
  • Lik 3
Skrevet

Synes du har satt sammen en veldig flott bil @Mamsen :) 

Om jeg skulle komme med noen få tips til deg, så ville det vært at du la til

  • Oppvarmet frontrute
  • Canton lydanlegg

i bestillingen til fabrikken, så det må du evt. ta med selgeren før bestillingen av bilen blir låst til en fast produksjonsuke.

Selv om du har valgt vinterpakken og da har webasto, så er det ikke bestandig at en bør benytte den. For webasto bør brukes i minst 15 min. og bilen bør kjøres minst like lenge etter det for at at bilens batteri ikke skal lades ut. Webasto bør kjøres så lenge for at sirkulasjonspumpe og brennkammer ikke skal sette seg/sote. Det er en kostbar reparasjon og blir ikke dekket av garantien, dette var kun ment som litt info :) 

Derfor er en oppvarmet frontrute gull verdt for å slippe skraping av is, i tillegg så fjerner den også meget effektivt dugg på innsiden av frontruten. Den er vesentlig mer effektivt enn varmetrådene i bakruten, og frosne/gjendugget frontrute blir veldig fort ren/tørr :) 

Canton lydanlegg er definitivt noe barna og sikkert sjåføren også vil sette stor pris på, det er et flott lydanlegg til en meget fornuftig sum, og gir mye glede for den relativt lave prisen det har.

 

Dette her må en jo også ta med selgeren selvfølgelig, men det er ikke noe som fabrikken ordner, så da er det ikke så veldig farlig når det blir lagt til. Så anbefaler jeg deg å legge til skvettlapper foran og bak, de hindrer ikke så mye at bilen blir skitten, men de beskytter mye mot stein - og sandsprut som sliter veldig på den sorte plastikken og lakken der det treffer. Jeg har selv bestilt en ny bil, men dessverre så leveres det ikke skvettlapper i det hele tatt til den bilen jeg har bestilt.

En bagasjeromsmatte med litt kanter er også veldig praktisk om en skal ha med seg noe som er vått/sølete, slik at det ikke renner ned på teppet i lasterommet.

 

Ellers så høres det jo ut som vi har omtrentlig de samme bruksomerådene, og kanskje heller ikke kjører så veldig langt unna hverandre i hverdagen ellers, da min kjøring stort sett også gjøres på Østlandet :) 

  • Lik 1
Skrevet (endret)

Tusen takk for gode innspill @Superb lll, skal ta det med selger. Det var han som mente jeg ikke trengte oppvarmet frontrute når jeg hadde den andre greia ? Veldig greit å være ops på det du sier ja. Skvettlapper må vi få på, trodde det liksom fulgte med jeg. 

Skal sjekke ut det med lyd, det er i allefall elendig i den Toyota’n vi har nå. 

Litt skeptisk til alle disse assistentgreiene. Lite moro hvis bilen bråbremser når man skal gjøre forbi noen. 

Endret av Mamsen
Skrevet

Bare hyggelig @Mamsen :) 

Det med skvettlapper vet jeg ikke om er standard på Karoq, men det er jo i hvert fall greit å forhøre seg litt om det.

Når det gjelder dette med webasto/parkeringsvarmer så er det ikke så mange selgere som er inne i hvordan det bør brukes, for de bruker den bare på dem.vogner stort sett, og de selges jo etter noen få mnd, så de opplever jo aldri problemene som kan komme etter en stund. Dette er heller ikke noe jeg kan, men jeg har måttet reparere den som stod i min arb.bil pga feilbruk, og da ble jeg grundig informert om hvordan den bør brukes for å ha en problemfri webasto. Han som informerte og reparerte har kun drevet med dette i hele sitt yrkes liv, og det er da noe han har gjort i over 30 år, så jeg stoler definitivt mer på ham enn en selger :) 

Canton lydanlegg er verdt hver eneste krone og vel så det, det er en utrolig stor forskjell på biler med og uten Canton anlegget. Nå er det ganske god lyd fra før av også, men den blir merkbart bedre med Canton lydanlegg.

Assistenter kan være veldig hjelpsomme og svært nyttige, det er det ingen tvil om. Men jeg deler absolutt din skepsis, jeg har både Lane-assist og adaptiv cruise control på min Superb, og Lane-assist er utkoblet. Adaptiv cruise control har gitt meg noen oppbremsninger på E6 jeg ikke helt har satt pris på, men nå er jeg jo klar over hvordan den fungerer og hva den reagerer på, så den er en veldig nyttig assistent og en jeg absolutt ikke ville vært forruten :) 

Om det er tilgjengelig på Karoq vet jeg ikke @Mamsen, men et reservehjul er også noe jeg bestandig velger om det er mulig. Et rep.sett eller kompressor hjelper lite om det er et fysisk hull i dekket på bilen, da er det kun et reservehjul som vil fungere, bare et lite tips :) 

Skrevet
10 minutter siden, Superb lll skrev:

Bare hyggelig @Mamsen :) 

Det med skvettlapper vet jeg ikke om er standard på Karoq, men det er jo i hvert fall greit å forhøre seg litt om det.

Når det gjelder dette med webasto/parkeringsvarmer så er det ikke så mange selgere som er inne i hvordan det bør brukes, for de bruker den bare på dem.vogner stort sett, og de selges jo etter noen få mnd, så de opplever jo aldri problemene som kan komme etter en stund. Dette er heller ikke noe jeg kan, men jeg har måttet reparere den som stod i min arb.bil pga feilbruk, og da ble jeg grundig informert om hvordan den bør brukes for å ha en problemfri webasto. Han som informerte og reparerte har kun drevet med dette i hele sitt yrkes liv, og det er da noe han har gjort i over 30 år, så jeg stoler definitivt mer på ham enn en selger :) 

Canton lydanlegg er verdt hver eneste krone og vel så det, det er en utrolig stor forskjell på biler med og uten Canton anlegget. Nå er det ganske god lyd fra før av også, men den blir merkbart bedre med Canton lydanlegg.

Assistenter kan være veldig hjelpsomme og svært nyttige, det er det ingen tvil om. Men jeg deler absolutt din skepsis, jeg har både Lane-assist og adaptiv cruise control på min Superb, og Lane-assist er utkoblet. Adaptiv cruise control har gitt meg noen oppbremsninger på E6 jeg ikke helt har satt pris på, men nå er jeg jo klar over hvordan den fungerer og hva den reagerer på, så den er en veldig nyttig assistent og en jeg absolutt ikke ville vært forruten :) 

Om det er tilgjengelig på Karoq vet jeg ikke @Mamsen, men et reservehjul er også noe jeg bestandig velger om det er mulig. Et rep.sett eller kompressor hjelper lite om det er et fysisk hull i dekket på bilen, da er det kun et reservehjul som vil fungere, bare et lite tips :) 

Super info :-)

Skrevet

Jeg ville også gått for oppvarmet frontrute.  Hadde det på min Kodiaq, og det er utrolig effektivt, spesielt når du opplever dugg i tunneller. Fikk ikke det med på min nye Karoq, og kjenner litt på savnet.

 

Når det gjelder den oppbremsingen kan den virke litt skummel når den slår inn, opplevde at den slo inn på grunn av et diger skilt som henger over E18 ved hjortneskaia, og du merker godt når bilen drar ned fra 90 til 40 på få meter, og det uler og lyser rødt i hele displayet. 

Skrevet

Ja som @scheen også skriver, oppvarmet frontrute er gull verdt :) 

 

Den oppbremsingen som du også har opplevd der @scheen kommer veldig overraskende de første gangene, men heldigvis så har jeg ikke hatt noen helt innpå støtfangeren bak meg når bilen har hatt slike oppbremsinger som dette, for det kan jo også skape noen stygge/farlige situasjoner når en bil foran plutselig bremser hardt uten grunn, så jeg har vært rask på gasspedalen når de gangene det har skjedd.

  • 3 måneder senere...
Skrevet

Hadde et håp om å sitte med ny bil så ganske snart. Bil var ferdig produsert 13.8, men har fortsatt ikke kommet videre fra fabrikken, og dermed går jo tiden. 

Har noen av dere opplevd at bilen har blitt stående ved fabrikken i lengre tid? Selger har sendt mail for å høre hva som har skjedd. 

Skrevet

Da jeg kjøpte superb i 2013 ble den stående på fabrikk i 3-4 uker før den ble sendt nordover. Selger tok umiddelbart affære overfor fabrikk, og vi fikk disponere en av demobilene som plaster på såret. Var ingen kriser for vår del akkurat da, så vi var veldig fornøyd med service og oppfølging. 

Ser også at du bestilte bil en stund før jeg bestilte, men jeg har hatt min kodiaq noen uker allerede. Heldigvis dekker Møller endringene i avgifter fra 1/9, så det medfører heldigvis ingen kostnad for deg ift dette, i motsetning til hva som skjer 1/1. Men det er jo selvsagt kjedelig å ikke få den nye bilen når man har ventet så lenge. 

Får håpe de klarer å prioritere transport av bilen og at du får bilen om ikke så lenge:D

Skrevet
9 minutter siden, Frederik skrev:

Da jeg kjøpte superb i 2013 ble den stående på fabrikk i 3-4 uker før den ble sendt nordover. Selger tok umiddelbart affære overfor fabrikk, og vi fikk disponere en av demobilene som plaster på såret. Var ingen kriser for vår del akkurat da, så vi var veldig fornøyd med service og oppfølging. 

Ser også at du bestilte bil en stund før jeg bestilte, men jeg har hatt min kodiaq noen uker allerede. Heldigvis dekker Møller endringene i avgifter fra 1/9, så det medfører heldigvis ingen kostnad for deg ift dette, i motsetning til hva som skjer 1/1. Men det er jo selvsagt kjedelig å ikke få den nye bilen når man har ventet så lenge. 

Får håpe de klarer å prioritere transport av bilen og at du får bilen om ikke så lenge:D

Takk Fredrik. Har skjønt at Kodiaq'ene har kommet raskere. Har en kollega som bestilte det etter meg, og hun har også fått sin. Utfordringen er at vi har levert inn vår bil, og forhandleren har dårlig med demobiler å låne ut. Har hatt leiebil den siste måneden, heldigvis fått en grei pris på den i allefall. Står på skjermdumpen jeg fikk i dag at det er 2019 modell. Stemmer det tror dere? 

Skrevet (endret)

Biler produsert etter uke 22-26 (litt avhengig av om det er modellbytter eller FL (Facelift)), får neste års produksjonsårstall, så når din bil er produsert 13.08. så er din bil en 2019 modell.

Unntaket kan være at det kun er biler som er produsert etter den nye WLTP normen, som får neste årsprodusksjonsårstall, men når det også står 2019 på skjermdumpen fra selger, så stemmer definitivt det :) 

 

Det kan ta lang tid noen ganger, og det er nok mange biler som skal fraktes i disse tider, pga WLTP. Mange forhandlere har også bestilt biler til lager for å slippe unna med billigere avgifter til kundene, og faktisk ha noen biler på lager når det blir noen uker med produksjonsstopp for alle bilprodusenter, og det er pga WLTP.

Bilen din skal jo ikke bare ut fra fabrikken, den skal med tog til Bremerhaven i Tyskland, hvor den så blir satt på en stor oppsamlingsplass, for så å bli sendt til med båt til Norge. Den båten går kun 2 ganger i uken, og stopper ved Bekkelagskaia i Oslo. Der er det igjen en stor oppsamlingsplass hvor bilene blir fordelt for transport ut til forhandlere i Norges langstrakte land, her kan det også ta alt fra under 1 time med transport til flere dager pga at de samler opp flere biler om transporten er langt unna Oslo.

Så dessverre @Mamsen, det kan enda ta mange dager til din bil ankommer, ikke for å være slem eller strø salt i såret, men det er faktisk realiteten i det hele.........

Hvor sånn ca i Norges land er det din bil skal da, du behøver ikke skrive hvilken by, men om det er nord, syd, øst eller vest......

Håper du er heldig med de resterende transportetappene @Mamsen

Lykke til, og hold oss gjerne underrettet om hva som skjer :) 

 

EDIT:

Min bil ble produsert ferdig 08.06, men kom ikke til Bekkelagskaia i Oslo før 26.06., så det tok litt tid det også........

Endret av Superb lll
Skrevet
3 minutter siden, Superb lll skrev:

Biler produsert etter uke 22-26 (litt avhengig av om det er modellbytter eller FL (Facelift)), får neste års produksjonsårstall, så når din bil er produsert 13.08. så er din bil en 2019 modell.

Unntaket kan være at det kun er biler som er produsert etter den nye WLTP normen, som får neste årsprodusksjonsårstall, men når det også står 2019 på skjermdumpen fra selger, så stemmer definitivt det :) 

 

Det kan ta lang tid noen ganger, og det er nok mange biler som skal fraktes i disse tider, pga WLTP. Mange forhandlere har også bestilt biler til lager for å slippe unna med billigere avgifter til kundene, og faktisk ha noen biler på lager når det blir noen uker med produksjonsstopp for alle bilprodusenter, og det er pga WLTP.

Bilen din skal jo ikke bare ut fra fabrikken, den skal med tog til Bremerhaven i Tyskland, hvor den så blir satt på en stor oppsamlingsplass, for så å bli sendt til med båt til Norge. Den båten går kun 2 ganger i uken, og stopper ved Bekkelagskaia i Oslo. Der er det igjen en stor oppsamlingsplass hvor bilene blir fordelt for transport ut til forhandlere i Norges langstrakte land, her kan det også ta alt fra under 1 time med transport til flere dager pga at de samler opp flere biler om transporten er langt unna Oslo.

Så dessverre @Mamsen, det kan enda ta mange dager til din bil ankommer, ikke for å være slem eller strø salt i såret, men det er faktisk realiteten i det hele.........

Hvor sånn ca i Norges land er det din bil skal da, du behøver ikke skrive hvilken by, men om det er nord, syd, øst eller vest......

Håper du er heldig med de resterende transportetappene @Mamsen

Lykke til, og hold oss gjerne underrettet om hva som skjer :) 

Takk for info Superb III. Heldigvis så skal den bare til Drammen, så ikke lange turen fra Oslo. Spent å høre fra selger hva slags svar han får. Han trodde den skulle være på vei mot Oslo ganske kjapt,  så det er nok noe som har skjedd i forhold til alle disse kommende endringene. Men det blir jo kjekt å få 2019 modell da. :-)

Skrevet (endret)

Jeg har fortsatt ikke fått noen avklaring ang. bilen min. Purret i dag, og fikk dette svaret da jeg spurte om han hadde hørt fra Møller. 

«Nei, de tviholder litt på informasjonen, men vi kan anta at det har noe med de nye avgiftene å gjøre og det skal vi få mer informasjon om på et møte i dag.

Motoren du har valgt å kjøpe er godkjent etter nye WLTP-standard (det nye avgiftssystemet) så normalt sett så skal det ikke være noe grunn til å holde igjen denne på fabrikken.»

Er det ikke rart at de ikke kan informere forhandler om hva som forsinker bilen? 

Endret av Mamsen
Skrevet

Er ikke WLTP avgifter utsatt til ut 2019 nå da?

Så det burde jo ikke være et problem etter min mening, men dette burde det jo være en smal sak for Møller sitt hovedkontor å finne ut av om de tar kontakt med fabrikken. For det kan jo umulig bare være din bil de holder igjen, og da burde jo en årsak tl dette være ganske enkel å informere kundene sine om.........

  • 2 uker senere...
Skrevet

Fortsatt ingen bil i Norge. Det positive er at den i allefall har kommet til kaia i Tyskland nå, der har den stått en ukes tid nå fikk jeg høre. Fikk kopi av mail fra Møller i dag, og må si at jeg er overrasket over at de faktisk ikke vet hvilke biler som kommer på de ulike båtene. Går visst bare en båt denne uke, torsdag, og Møller kunne ikke svare på om den var med der. 

Vi drar snart på ferie, og må si det er rimelig kjipt hvis vi ikke får den før vi drar. 

Skrevet

Biler fra kaia i Bremerhaven blir fraktet til Oslo etter tur, så den kommer med så fort det «din bil sin tur».

Dette forandres kun i statusen til bilen, når det er registret at bilen fysisk er kjørt ombord. Altså for hver gang bilen blir flyttet/transportert, så blir dette scannet, og en kan lese av det siste stedet bilen ble registret flyttet på.

  • Det er når bilen er i produksjon
  • Når bilen er ferdig produsert
  • Når bilen står på fabrikkområdet og venter på transport
  • Når bilen er på toget til kaia i Tyskland/Bremehaven
  • Når bilen står på kaia i Bremehaven (hvor din bil er nå)
  • Når bilen er på ferga til Oslo/Bekkelagskaia
  • Når bilen er fremme på Bekkelagskaia
  • Når bilen er under transport til forhandler
  • Når bilen er fremme hos forhandler

I mellom hvert transportledd her så blir det nødvendigvis en del venting, fordi det er snakk om store mengder med biler og mye logistikk som skal registreres/ha kontroll på.

Det er sjeldent at en bil blir stående mer enn en uke i Bremerhaven, men da er det jo også vanligvis to båtavganger i uken, ikke bare en som det er denne uken som du skriver.

Kan ikke annet enn å ønske deg lykke til, og håpe at du er heldig med fergetransport denne uken :) 

Skrevet

Bare hyggelig @Mamsen :), selv om det ikke hjelper så mye på ventetiden, så får en i hvert fall litt mer info :) 

Forstår deg veldig godt på alle punkter, venting er ikke artig uansett, men du har jo vært meget uheldig. Dette har tatt lang tid, og du har fått altfor lite info av din forhandler etter min mening, det jeg skrev i forrige innlegg kunne de jo fint ha nevnt for deg, slik at du hadde litt mer info. Det hjelper svært lite på selve ventingen, men en kan i det minste forstå hvorfor de ikke er oppdaterte til enhver tid, og den forklaringen kunne de fint ha gitt deg.

Lykke til @Mamsen, så håper jeg for din del at ventingen snart er over :) 

  • Lik 1
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...