Gå til innhold
Ottavia

Hvilken motor og girtype?


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei

Vurderer å bli Skodaeier. Har sett på noen stasjonvognversjoner, 2015-2017 modeller. Hva ville dere valgt mellom bensin/diesel, automat/manuell gir? Hva er fordeler og ulemper på kort og lang sikt? Det er i utgangspunktet snakk om 110Hk motorer.

Endret av Ottavia
Skrevet
30 minutter siden, Ottavia skrev:

Hei

Vurderer å bli Skodaeier. Har sett på noen stasjonvognversjoner, 2015-2017 modeller. Hva ville dere valgt mellom bensin/diesel, automat/manuell gir? Hva er fordeler og ulemper på kort og lang sikt? Det er i utgangspunktet snakk om 110Hk motorer.

Hei @Ottavia og velkommen til forumet :) 

Her vil du nok få en del forskjellige råd etter hva vi selv tenker, vurderer og prioriterer. Du skriver ikke noe om hverken bruksomerådet, om bilen skal benyttes til småkjøring og/eller langkjøring, om du skal ha med deg en del i bilen, og det har ganske stor betydning for hva en bør velge.

Nå skal heller ikke jeg si så mye om hva andre skal velge, men jeg anbefaler deg virkelig å prøve biler med de motorene du vurderer her, for en fullastet Octavia med med kun 110hk blir nok en ganske kjedelig og treg kombinasjon. Jeg har selv bestilt meg en ny Octavia og jeg valgte 1,8/180 hk bensinmotor, men det er jo selvfølgelig ikke fasiten for andre enn meg selv.

Skal du ha såpass liten motor i en såpass stor bil, så hadde jeg nok valgt 110hk turbodiesel for å i hvert fall ha litt dreiemoment. Men når jeg skriver det, så vet jeg jo fremdeles ikke noe om hvilken type kjøring bilen skal benyttes til. Er det veldig mye småkjøring/bykjøring slik at motoren sjelden blir varm, så er ikke det det beste en dieselmotor kan utsettes for. Da kan problemene/utfordringene fort bli tett DPF (diesel partikkel filter og koksing av EGR ventil), sier ikke at det skjer, men muligheten er i hvert fall til stede om en dieselmotor ikke blir kjørt skikkelig varm.

Girkasser er jo også en smakssak, har en mye små -og kjøring, så er det jo veldig behagelig å kjøre automat. Men om bilen er tungt lastet og motoren er (for) liten, så kan fort automatkassene oppleves som «masete», fordi bilen den vil gire ofte fordi en mangler krefter.

Selv har jeg også en arb.bil som jeg disponerer, og i den så er det en 2,0/102hk TDi motor med DSG 6 kasse, dette er en VW Caddy 2016. Det er faktisk en velig flott kombinasjon og virker kvikk og rask når det ikke er noe i bilen, men en merker fort når en begynner å laste den opp og ikke minst får en tung henger etter. Men om du ikke skal gjøre det, så holder det med en slik motor i lange baner. Bare husk å kjør motoren skikkelig varm, på denne bilen så har det allerede kommet 3 varsler om at DPF er i ferd med å tettes, og at en bør kjøre motoren skikkelig varm for å «brenne rent» DPF. Da er bilen registret i August 2016 og har kjørt rett i overkant av 26.000km.

Til den bilen så hadde jeg likevel valgt en dieselmotor, rett og slett for at jeg ikke liker undermotoriserte biler, og det er nok fort slik en såpass stor (og tung) bil som Octavia kan oppleves med en så liten bensinmotor. Mindre bensinmotorer enn 1,4/140hk hadde ikke jeg valgt i en Octavia, men det er kun basert på egne erfaringer og behov, og det er jo ikke sikkert at de er like dine ønsker og behov :) 

Skrevet

Ville holdt meg langt unna 110 hk Octavia. Det er så dødt, at den minste motbakke kjennes. Med full bil? Glem det. Min 150 hk må til. Har selv 180hk bensin. 

Skrevet

110 hk er helt greit, både med bensin og diesel, så fremt du ikke kjører langturer med full bil, henger etc

110 hk er uninspirerende som kjøremaskin, men greit som fremkomstmiddel. Dvs, hvorvidt det er Ok avhenger av deg som sjåfør og bruken

Jeg synes selv at de minste motorene ikke duger, bl.a. til forbikjøringer, men hvis det ikke foretas funker det greit

Skrevet

Takk for bra svar. Kjøreglede er ikke noe jeg har, jeg skal fra A til B. Har kjøre 110HK Diesel i 10 år nå, ofte med stappfull bil og takboks, uten at det har brydd meg noe. Kan ikke si at jeg har tenkt så mye på bakker og forbikjøringer, har bare giret ned og rast avgårde. Jeg vil anta en 2016 motor er bedre enn 2000 motor og dermed vil jeg få en økt kjøreopplevelse uansett?  Tror bilen jeg har kjørt i tillegg er tyngre enn Octavia.

Bilen skal forøvrig brukes 50/50 daglig småkjøring til jobbb og langturer på 100-500 km. Syns dermed det er vanskelig å velge.

 "Er det veldig mye småkjøring/bykjøring slik at motoren sjelden blir varm, så er ikke det det beste en dieselmotor kan utsettes for. Da kan problemene/utfordringene fort bli tett DPF (diesel partikkel filter og koksing av EGR ventil), " Hvilken innvirkning har det på motoren om man er flink til å bruke motorvarmer?

Spørsmålet mitt var dessuten ikke så rettet på kjøreglede, men mer kvalitet på de forskjellige. Hva er mest holdbart og hva gir best ytelse sammelignet med tallene? Og hva har minst vedlikehold trøbbel de neste 150 000 km? Da mellom automat/manuell og diesel/bensin?

Skrevet

Motorvarmer er god hjelp, uansett, og vil redusere tilsotning betraktelig

Eldre 110hk diesel var ofte 2/1.9 litere, med mye mere bunndrag. Den nyere er 1.6 liter og litt tander, men funker greit

For levetid/problemer er det garantert bedre med manuell kasse

For motorer holder jeg en knapp på diesel, men dette er mer historisk bevist

Skrevet (endret)

Hvis kjøreopplevelse ikke spiller noen rolle kan man jo klare seg med hva som helst. Men generelt sett vil en liten motor måtte gires mere og gå på høyere turtall enn en sterk motor. Det betyr mer slitasje. Små dieselmotorer sliter litt med å få opp varmen på vinteren. Småturer vil kunne gå mye med lunken motor, mer slitasje. Med webasto kan du kompensere for det, men oppleve nedtappa batteri fordi turene er for korte til å lade opp det tilstrekkelig. Bensin er et greiere valg når det gjelder små motorer, etter min mening. Automatgear fungerer bedre på sterke motorer enn svake. Svak motor bør ha manuelt gear.

Endret av Scout
Skrevet

Batterilader er jo en rimelig kompensasjon for lite strøm

Anbefales til alle som kjører kort og middels langt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
    • Litt sent svar... Har hatt to stk type III hvor sirkulasjonspumpa er defekt. Denne sitter under innerskjermen høyre side ved siden av Webastoen. Kjøpte begge på Autodoc. Hjelper ikke å slette feilkode på denne, den må "låses" opp på en feilkodeleser som takler det.
    • Skoda Superb 2011. Fra å fungere feilfritt har Columbus lyd- og navigasjonssystemet plutselig sluttet å virke. Verken skjerm eller knapper på sidene av skjermen responderer. Knappene på rattet til å styre lyd med er også døde. Eneste som virker er av/på-knappen og cd-spilleren ettersom den starter automatisk. System-reset med knapper fungerer ikke ettersom knappene er blitt inaktive. Har noen tips til noe som kan forsøkes?  Om systemet er kaputt er det dyrt å kjøpe ny Columbus, og å kjøpe brukt innebærer risiko for at det samme skjer igjen. Vet noen om alternative lydsystemer som passer inn fysisk?  
    • Har kjøpt en Superb 2013 mod diesel som  ligger inne med noen feil koder og cruis kontroll som ikke virker. Feilkodene som kommer og som ikke kan slettes er  B121112 B115411 U000200 B105F13 B111A13 P056800 U11300 Har hørt at feil koder kan medføre at blant annet cruis kontrollen ikke virker. Mener å huske at jeg hadde samme feilen på en Golf jeg hadde for noen år siden men klarer ikke å huske hva løsningen blei men den fungerte på slutten. Kan noen komme med tips.
    • Hei! Jeg har problemer med min Skoda octavia 2014 modell 4x4 diesel    har fått opp en blinkende lampe som tydeligvis skal være forvarmer dieselmotor. Så kom vanlig motorlampe opp så bilen går i nødmodus. Har fått opp 2 feilkoder som jeg legger ved her på bildet. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? 
    • Hei! Jeg har fått samme varsel på Skoda Octavia 2019 mod. Det kom på vei til hytta, men var borte dagen etter. På hjemveien etter ca en time kom det tilbake igjen, og etterhvert virket kun oddetalls-gir. Skoda-verkstedet har ikke tid før om to uker. Kan bilen brukes som normalt (korte turer) fram til det...?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...