Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

OctaviaScout

Vinterhjul til Octavia Scout

Recommended Posts

Hei.

I midten av juli blir jeg stolt eier av en ny Octavia Scout:) Jeg valgt å ikke kjøpe med vinterhjul da jeg bestilte bilen, derfor driver jeg nå å sjekker markedet. Kanskje ikke rett årstid å ta opp dette, men jeg har lyst til å få ting på plass...

Jeg synes Turbine felgene til Octavia er fine og jeg finner en del eksemplarer av disse på Finn. Det er vel ingen problemer med å bruke disse som vinterhjul på Scout (disse er vel i utgangspunktet til L&K utgaven)?

Dekkene som normalt leveres til disse felgene er i dimensjon 225/40-R18. Er det noe problem med å sette på 225/45-R18 (samme dimensjon som sommerhjulene til Scout) piggfrie dekk på disse?

Har noen erfaringer med å ha en slik dimensjon som vinterhjul på Scout?

Hilsen en blivende Skoda-entusiast.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

3 timer siden, OctaviaScout skrev:

Hei.

I midten av juli blir jeg stolt eier av en ny Octavia Scout:) Jeg valgt å ikke kjøpe med vinterhjul da jeg bestilte bilen, derfor driver jeg nå å sjekker markedet. Kanskje ikke rett årstid å ta opp dette, men jeg har lyst til å få ting på plass...

Jeg synes Turbine felgene til Octavia er fine og jeg finner en del eksemplarer av disse på Finn. Det er vel ingen problemer med å bruke disse som vinterhjul på Scout (disse er vel i utgangspunktet til L&K utgaven)?

Dekkene som normalt leveres til disse felgene er i dimensjon 225/40-R18. Er det noe problem med å sette på 225/45-R18 (samme dimensjon som sommerhjulene til Scout) piggfrie dekk på disse?

Har noen erfaringer med å ha en slik dimensjon som vinterhjul på Scout?

Hilsen en blivende Skoda-entusiast.

Hei og velkommen til forumet @OctaviaScout :) 

Hvilken motorisering og evt. annet ekstrautstyr har du valgt/bestilt til din nye Scout da?

Jeg venter også på en Octavia Scout, og den håper jeg kommer rundt månedsskiftet Juni/Juli om alt går som det skal, jeg venter bare på en bekreftet prodoksjonsuke.......

 

Det du må undersøke angående Turbine felgene er hvilket innpress de har. De er som du skriver beregnet til L&K utgaven, mens Octavia Scout har en annen standard når det gjelder hvilket innpress felgene skal ha. 

Octavia har ET 46, mens Octavia Scout har ET 43 i vognkortet. Om Turbine felgene har det innpresset jeg tror de har (ET 51), så er de faktisk ikke lovlige om en skal gå helt etter boka, men jeg skal lete litt mer etter detaljer/spesifikasjoner til Turbinefelgene før jeg påstår noe som ikke stemmer............ Det er i tilfelle kun 0,5mm feil pr. felg (om de har ET 51), og det vet jeg ikke om SVV eller andre kontrollorganer noen gang vil henge seg opp i heller, men som sagt, dette skal jeg undersøke litt nærmere før jeg påstår noe som ikke stemmer her.

Jeg skrev det siste der i kursiv, for det må sjekkes litt mer ut, slik at du får helt riktig opplysninger. Jeg skal undersøke litt mer, og så kommer jeg tilbake med mer fakta der. :)

 

Når det gjelder bredden og profilen på dekk, så skal Scout faktisk ha 225/45-18" eller 225/50/17", mens andre versjoner av Octavia kan variere på 225/45-17", 225/40-18" eller 225/35-19".

Så de dekka du vurderer (225/45-18") er de du skal ha til Scout, og det er helt uproblematisk å kjøre med den dimensjonen både sommer og vinter. Jeg har i dag en Superb 2016 (fwd) 1,8/180hk TSi, og kjører med 235/45-18" både sommer og vinter.

 

EDIT:

På en av de annonsene jeg fant så var det også en som hadde tatt et bilde fra innsiden av felgen, og der ser det ut til at det står ET 51 som jeg trodde. Så har jeg funnet spesifikasjoner på Golus, Alaris og Pictoris felgene, og de har også ET 51.

Jeg så også på en av annonsene at det var en som hadde skrevet ET 46, men det stemmer mest sannsynlig ikke. I tilfelle så kan du jo ta kontakt med en av dem som selger disse felgene om de kan ta en titt på innsiden av felgen, for det er synlig på en av eikene hvilket ET det er på felgene.

Så helt etter boka så kan du ikke bruke Turbine felgene på en Scout, fordi det forandrer sporvidden mer enn det tillate ( max +/- 15mm pr aksel sier loven ), men det er så lite som 0,5 mm pr felg ( altså 1mm totalt pr aksel, for dette vil bli 16mm ), så jeg tror neppe at noen kommer til å hverken sjekke eller henge seg opp i noe slikt. Men etter boka er det som sagt ikke.

Edited by Superb lll

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for velkomst og tilbakemelding :)

Jeg valgte å gå for 150hk diesel. Denne har 7 trinns DSG og kan dra 2 tonn slik at jeg følte det ble det riktig valget for meg. Kanskje dumt å velge diesel i disse tider, men jeg liker motorkarakteristikken og det lave forbruket da jeg driver mest med langkjøring. Farge Kvartsgrå metallic.

På utstyrsfronten ble det vel til at jeg valgte alt foruten variabelt bagasjerom:

ELEKTRISK BAKLUKE
KESSY- NØKKELFRI ADGANG START/STOPP
SIMPLY CLEVER VED VALG AV PHONE BOX
PHONE BOX FOR TRAVELLER NAVIPAKKE
BUSINESSPAKKE
TRAVELLER NAVIPAKKE
VINTERPAKKE KAMPANJE
PARKSASSISTENT + TRAILERASSISTENT
18" BRAGA ALUFELG ANTRASITT
OPPVARMET FRONTRUTE
TVANG TIL CARE CONNECT
CARE CONNECT 3 ÅR/INFOTAINMENT 1 ÅR
EL-SETER FORAN/MINNE PÅ FØRERSETET
PANORAMA SOLTAK
STÅLPEDALER
AVTAKBART HENGERFESTE

Sist jeg sjekket ble den satt i produksjon uke 24, levering uke 29, men de tar vel sine forbehold. Er det noe annet utstyr som kan være lurt? Tror jeg iallfall skal få montert en lastekantbeskytter.

Det angående innpress har jeg ikke tenkt på. Etter litt googling ser det ut til at maks endring av sporvidde er 15mm, altså at felgens innpresning kan endres maks 7,5..? 

Det virker som at Turbine-felgens dimensjoner har endret seg over årene. Jeg ser det beskrives ulik innpress på forskjellige annonser av Turbine-felgene på Finn. Noen skriver 46, andre 44... Da er det jo neste samme innpress som på Braga-felgen. På de aktuelle Turbine-felgene jeg har sett på (helt nye og ubrukte) så ser det ut som på bilder at innpress er på ET51, som du beskriver. Kravet mitt er originale Skoda hjul samt at jeg holder meg innenfor lover og regler. Utvalget av felger til Scout synes jeg er litt snevert.

Hvilke vinterhjul valgte du til din bil?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dette så jo veldig flott ut @OctaviaScout :) 

Jeg synes jeg hadde en omfattende utstyrsliste jeg, men der slår du meg gitt ;) 

Lastkantbeskytter på fangeren bak anbefaler jeg deg virkelig å ta med, den blir montert her hos forhandler uansett, så det går jo ikke utover bestillingen av bilen uansett, der valgte jeg forøvrig alu/sølv look for at det skulle stå litt i stil med alufeltene på fangerene foran og bak. Jeg skulle gjerne hatt skvettlapper foran og bak også, men det lages dessverre ikke til Scout. Jeg har lest at det er en på BriSkoda forumet som har tilpasset de originale skvettlappene, men hva tilpasset betyr i denne sammenhengen og hva det går ut på vet jeg ikke.

Jeg har også i tillegg valgt ekstra understellsbehandling, for her jeg bor og kjører for det meste så saltes det noe helt fryktelig på veiene. Jeg har ikke gjort det på min 2016 Superb som jeg skal bytte inn, men det gjør jeg definitivt på Scouten jeg har bestilt.

Det eneste jeg ikke helt har avgjort enda er om jeg skal få bilen vokset eller lakkforseglet med en coating før jeg får bilen. Mest sannsynlig så går jeg for voks, slik at jeg kan gjøre mer med bilen/lakken selv når den har behov for det.

 

Jeg har også funnet stort sett det samme som du også har gjort med tanke på felgene @OctaviaScout, og jeg har også redigert/lagt til litt mer info nederst i mitt forrige innlegg.

 

Fint om du lager en tråd på din bil også under denne  kategorien herog så legger inn noen bilder når du får bilen. Det er selvfølgelig helt frivillig, men det gir jo en fin oversikt over bilene som medlemmene her inne har eller har bestilt seg :) 

 

Min bestilte Scout kan du forøvrig lese om her om du har lyst til det:

Jeg var veldig i tvil om hvilke felger jeg skulle velge som vinterfelger (og det er jeg egentlig fremdeles), men det var ikke fruen og da ble det Trinity 18" antrasitt (og ferdig med det i følge fruen, hehe ;) ) Du ser bilder av dem i tråden jeg har linket til her, og det er også de 18" felgene som er beregnet til Scout i følge original tilbehørslista til Octavia, de finnes forøvrig også sølvlakkerte.

Jeg ville også ha originale felger til både sommer og vinter, og hadde egentlig avtalt 17" vinterhjul med selgeren, men i forhandlingens «hete» så ble det 18" i stedet for den samme prisen som det var for 17" :) 

Edited by Superb lll

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehe, jeg synes du gir et meget fornuftig tips jeg @PaulusA :) 

Og det var veldig nære at jeg kom til å velge en av dem om ikke jeg hadde blitt enig med selgeren om 18" for prisen av 17". Der hadde jeg faktisk siktet meg ut en av de felgene i 18" som er med i oversikten du linker til også, og ikke den var i sølv heller @PaulusA ;)

 5aff10ce64688_Skjermbilde2018-05-18kl_19_38_24.thumb.png.d489bbacdf1fe96eeb847eb9577a640e.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Utstyrslisten ble litt mer omfattende enn jeg hadde tenkt @Superb lll, men jeg klarte holde meg innenfor budsjett pga gode kampanjer og firmaavtale. Gikk litt av skaftet, men bedre å angre på noe man har enn ikke har, tror jeg:P Har uansett ikke dårlig samvittighet da jeg synes Skoda generelt  gir utrolig mye bil for pengene.

Enig, lastekantbeskytter må jeg ha, i fargen sølv. Skvettlapper hadde og vært kjekt... 

Understellsbehandling driver jeg å vurderer. Forhandler må vel godkjenne dette først slik at det ikke går utover garantier. Salt er et stort problem også her i Trondheimsregionen, og det merkes tydelig på bilen jeg har i dag dessverre. Tror det en god investering da jeg planlegger å ha Scouten i mange år framover. Hvilken behandling har du valgt og kan du si noe om pris på dette?

Når det gjelder lakken så har jeg lest en del på forskjellige behandlinger, men det er så mange meninger at man kan gå seg vill. Jeg har vel kommet fram til at vedlikehold/behandling av lakk tar jeg på egenhånd slik jeg alltid har gjort;)

Takk for tilbakemelding ang Turbiner-felgene. Jeg tror holder meg unna disse. Jeg vil holde meg innenfor kravet, selv om de kun er marginalt over. Jeg innbiller meg også at en stor endring av sporvidde kan påvirke hjuloppheng, foringer etc... 

Jeg skal få lagt inn tråd, artig å se hva andre har og erfarer med sine valg.

Veldig flott oppsett på din bil, ganske lik min:) Quarts Grey metallic synes jeg kler Scouten veldig bra. Jeg har vurdert Trinity tidligere, det er fine felger og tror jeg heller mot disse nå. Kan jeg spørre om hvor mye du må gi for disse med piggfri hakka? Høres ut som du har ordnet deg en god deal der.

 

Takk for godt tips @PaulusA, dette blir også vurdert:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minutter siden, OctaviaScout skrev:

Understellsbehandling driver jeg å vurderer. Forhandler må vel godkjenne dette først slik at det ikke går utover garantier. Salt er et stort problem også her i Trondheimsregionen, og det merkes tydelig på bilen jeg har i dag dessverre. Tror det en god investering da jeg planlegger å ha Scouten i mange år framover. Hvilken behandling har du valgt og kan du si noe om pris på dette?

Jeg har også forsikret meg om at dette er noe Møller/VAG godkjenner ja, det er Mercasol som blir lagt på min bil. Prisen vet jeg faktisk ikke, jeg bare bestemte meg for at det skal jeg gjøre, men har vel hørt at det er noe rundt 7-8.000,- (om jeg ikke husker helt feil nå). Da er det kun understellsbehandling jeg har bestilt, ikke med ekstra støydemping.

24 minutter siden, OctaviaScout skrev:

Når det gjelder lakken så har jeg lest en del på forskjellige behandlinger, men det er så mange meninger at man kan gå seg vill. Jeg har vel kommet fram til at vedlikehold/behandling av lakk tar jeg på egenhånd slik jeg alltid har gjort;)

Jeg har lenge vurdert Ditec Ceramic Ultra coating til min bestilte bil, men jeg tror også at jeg heller velger at en Bilpleier tar for seg klargjøringen av bilen etter understellsbehandlingen og før jeg henter bilen, så tar jeg resten av stell og vedlikehold selv. Mulig jeg sender den tilbake til Bilpleieren etter endte vintersesong for å ta seg av salt og søle som har satt seg på litt utilgjengelige plasser, slik at det blir renest mulig over alt.

28 minutter siden, OctaviaScout skrev:

Takk for tilbakemelding ang Turbiner-felgene. Jeg tror holder meg unna disse. Jeg vil holde meg innenfor kravet, selv om de kun er marginalt over. Jeg innbiller meg også at en stor endring av sporvidde kan påvirke hjuloppheng, foringer etc... 

Bare hyggelig :) Det er jo bare marginale forskjeller her, men som nevnt, etter boka så er det ørlite utenfor grensene. Det er sporvidden som vil bli smalere med Turbine felgene enn tillat.

30 minutter siden, OctaviaScout skrev:

Jeg skal få lagt inn tråd, artig å se hva andre har og erfarer med sine valg.

Ja det er litt morsomt å se hvor forskjellig vi tenker og prioriterer, en kan jo også få noen gode tips og råd angående valg av utstyr som en kanskje ikke helt har tenkt på også. :) 

32 minutter siden, OctaviaScout skrev:

Veldig flott oppsett på din bil, ganske lik min:) Quarts Grey metallic synes jeg kler Scouten veldig bra. Jeg har vurdert Trinity tidligere, det er fine felger og tror jeg heller mot disse nå. Kan jeg spørre om hvor mye du må gi for disse med piggfri hakka? Høres ut som du har ordnet deg en god deal der.

Hehe, ja jeg har en Moon White metallic Superb i dag, og det var i hvert fall en ting som var helt sikkert, og det var at jeg ikke skulle ha hvit bil igjen. Så da ble det Quarts Grey metallic, og det er en farge jeg synes kler den bilen veldig godt,  med tanke på de sorte og sølvfargede plastdetaljene som Scout har.

Jeg hadde egentlig plukket ut Gemini Antrasitt som 18" vinterfelg, men siden jeg valgte farge på bilen denne gangen, så la fruen inn protest der og plukket ut Trinity Antrasitt  i stedet. Og da ble det slik gitt, og selgeren humret godt over måten hun sa det på........... ;) 

Jeg fikk nok et meget godt kjøp der, for på kontrakten så står det 16.500,- for Trinity Antrasitt og 225/45-18" Nokian Hakkapeliitta R2 (piggfri). :)  (men det har de sikkert tatt igjen på noe annet vil jeg tro, hehe ;)

 

Så da er det bare ventingen igjen, jeg bestilte bilen i midten av Mars, og sist jeg snakket med selgeren (for snart 3 uker siden) så var det så nære en bekreftet produksjonsuke det gikk å komme (med en liten forbeholdskode som de aldri hadde opplevd noen problemer/forsinkelser med så langt, men en gang må jo bli den første som jeg sa.........). Etter det så vet jeg ikke mer, men da antydet selger produksjon i uke 23 og levering senest 3 uker etter produksjonen. Tror det kan holde litt hardt på den tiden av året og med tanke på at bilen skal til understellsbehandling også, men det gjenstår nå å se, selgeren var ganske sikker i sin uttalelse i hvert fall :) 

1 minutt siden, PaulusA skrev:

Hehe, @Superb lll du er nesten konvert

Hehe, er ikke helt på sort enda @PaulusA, men nå er det vel ikke så langt igjen med tanke på fargenyansene her.... ;) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 18.5.2018 den 20.47, OctaviaScout skrev:

Utstyrslisten ble litt mer omfattende enn jeg hadde tenkt @Superb lll, men jeg klarte holde meg innenfor budsjett pga gode kampanjer og firmaavtale. Gikk litt av skaftet, men bedre å angre på noe man har enn ikke har, tror jeg:P Har uansett ikke dårlig samvittighet da jeg synes Skoda generelt  gir utrolig mye bil for pengene.

Enig, lastekantbeskytter må jeg ha, i fargen sølv. Skvettlapper hadde og vært kjekt... 

Understellsbehandling driver jeg å vurderer. Forhandler må vel godkjenne dette først slik at det ikke går utover garantier. Salt er et stort problem også her i Trondheimsregionen, og det merkes tydelig på bilen jeg har i dag dessverre. Tror det en god investering da jeg planlegger å ha Scouten i mange år framover. Hvilken behandling har du valgt og kan du si noe om pris på dette?......

@OctaviaScout. Jeg fikk Møller/Skoda på Leangen til å legge på understellsbehandling-tectyl før jeg henta ut nybilen. Dobbelt lag, eller ekstra tykt lag kosta meg 6000,-. Hjelper litt mot hjulstøy også. Forhandler må godkjenne understellsbehandling mht garanti. Det borres noen hull osv..

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 21.5.2018 den 16.23, Scout skrev:

@OctaviaScout. Jeg fikk Møller/Skoda på Leangen til å legge på understellsbehandling-tectyl før jeg henta ut nybilen. Dobbelt lag, eller ekstra tykt lag kosta meg 6000,-. Hjelper litt mot hjulstøy også. Forhandler må godkjenne understellsbehandling mht garanti. Det borres noen hull osv..

Supert, takk for input @Scout!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Bare hyggelig @RuneT   Ja jeg bremser i hvert fall så effektivt jeg kan (når muligheten byr seg), men det er selvfølgelig avhengig av kjøreforhold/underlag og trafikken bak meg. På biler jeg har hatt med manuelt brekk så har jeg strammet det forsiktig inntil at jeg merker at det tar og så holdt det der en liten stund, for så å gjenta dette ved jevne mellomrom, for det er noe som er enkelt å kontrollere med hvor mye en strammer håndbrekket. Når det gjelder bil med elektrisk håndbrekk som gjør ikke jeg det, for det er enten av eller på og etter min mening ikke så enkelt å kontrollere. Det bruker litt tid på å stramme seg og det samme på å løse ut igjen, har brukt det litt for å forsøke å ta en «brekksladd» vinterstid på snøen på en parkeringsplass e.l., men det synes jeg ikke så mye om. Sier ikke at det er umulig, men det krever nok litt øving og trening før det får ønsket effekt og blir mer kontrollerbart, og det har jeg rett og slett ikke prøvet mer på........ Jeg for min del synes det er enklere med harde og kontrollerte oppbremsninger, altså bremsepedalen hardt inn ( «panikkbrems» ), men det behøver selvfølgelig ikke være løsningen for alle.   Jeg savner et manuelt håndbrekk, for det er enklere å kontrollere og ha det morsomt med når anledningen byr seg  
    • Tusen takk for utfyllande svar @Superb lll☺️ Da er mulig at desse bakbremsane må brukast veldig aktivt ved å f. eks "dra i handbrekket" og bremse hardt for å helde rusta unna. Eg ser jo at dine bakbremsen er veldig fine i forhold til mine og har vel ikkje antydning til rust (takk for bilder forresten).  Eg skal snart på service med bilen, så då får dei sjå på dei. Blir spande å sjå utfallet😊
    • Gammel post, så du har sikkert funnet ut av det allerede 😊 Møller bruker diagnoseverktøy til å kode fjernkontrollen. På Octavia skal du ha den ovale, lille fjernkontrollen frem tom 16-modellen, og den rektangulære typen fra facelift på 17-mod. På e-bay står det ofte feil ang dette. De har forskjellig sendefrekvens, så de virker ikke om hverandre. 
    • Hei @RuneT   Ser jo tydelige forskjeller på bildene dine av bakbremsene, det øverste av dem (dag 1) ser jo helt forferdelig ut, bakbremser som ser slik ut som dette må jeg ærlig si at jeg aldri har hatt. Det nederste bildet av bremseskiva bak ser jo vesentlig bedre ut, selv om en kan se antydninger av rusta som tidligere har vært på skivene. Verkstedene påstår mye som er riktig i teorien, men det eneste som kan forhindre rust på bremseskiver er at de er i bruk, og jo hardere oppbremsinger jo bedre er det for bremseskivene og calipere, ulempen er selvsagt at det sliter mer på både bremseklosser og bremseskiver. At bremseskivene bak er av en annen kvalitet er det ingen tvil om, foran er det større skiver i diameter, de er tykkere og ventilerte (dvs at de er doble med luft i mellom for kjøling om noen skulle lure på det). Skivene foran skal ta opp betydelig mer bremseenergi (varme) og de er jo i bruk hver eneste gang bremsepedalen blir berørt, slik er det ikke for bremsene bak. Har lest litt forskjellig om bremsekraftfordeling foran/bak fra 55/45 -----> 70/30, og da sier det seg selv at en må være veldig hard på bremsepedalen om en skal få skikkelig bremseeffekt på bremsene bak. Nedover bakker f.eks. så er det mye bedre med få harde bremsninger enn å holde forsiktig på bremsepedalen ned hele bakken, en unngår da varmgang (og glasserte skiver, det skjer mest på tunge kjøretøy) på bremseskiver og bremsevæsken, og en har også da med seg bremsene bak. Men igjen, da må en være flink til å følge med i speilet bakover. Legger ved bilder av mine bremseskiver, nå har min bil stått helt rolig i godt over 1 uke (sist i bruk 31.12.19), og sist den var i bruk så var utrolig mye salt og fuktighet på veien, likevel så ser de slik ut som dette. Slik hadde de ikke sett ut om jeg ikke hadde brukt bremsene så aktivt som det jeg gjør, de er definitivt ikke blanke det ser jeg også, men så har som nevnt bilen ikke vært i bruk på over 1 uke......... Bilen står i garasjen så det er dårlig lys, og det er (dessverre) lenge siden jeg har hatt muligheten til å vaske bil, og det synes godt på eikene til felgene........    
    • Om du har DSG kan du sannsynligvis få den gjennom der clutchwiren skal gå på biler med manuell. Det har iallefall vært tilfelle på Superb og Octavia
    • Takk for mange gode svar!  Første gongen eg merka noko til dette problemet var i sommer på veg til Italia på bilferie. Det var sommer, sol og tørre vegar, men plutseleg merka eg ein romlelyd bak når eg bremsa. Eg kjørte på adaptiv cruise (ACC) når dette skjedde. Eg la merke til at bakbremsane hadde eit slags svart belegg på seg og var ikkje glatte som frambremsane når ein kjente på overflata med fingeren (etter at dei hadde kjølt seg ned såklart😅). Gav beskjed om dette til verkstedet og dei skulle sjå på da ifm. neste service.  No har eg kjørt i over eit halv år sidan dette skjedde første gongen, og har snart passert 30 000 km. Køyre aktivt og langt når eg først køyre, og brukar bilen "skikkeleg" . Likevel er bakbremsane i betydeleg dårlegare stand enn framme. For meg ser da ut som to forskjellige stålkvalitetar som er brukt, der den "billigaste" er brukt bak. Bildene her visar tydeleg forskjell og er tatt parvis samstundes: Bakbrems dag 1 Frambrems dag 1: Bakbrems ein annan dag: Frambrems ein annan dag: Da kan jo hende at bremsetrikset med å parkere etter å ha varma bakbremsane opp hadde fungert, men da er jo litt merkverdig å måtte lage deg til denne rutinen på ein såpass dyr bil. Dette avkrefta også verkstedet skulle vera nødvendig. Eg har heller ikkje hatt ein såpass markant forskjell på fram- og bakbrems på tidlegare bilar, men da trenger ikkje bety at dette som skjer her på min bil no er unormalt for typen. Tanken som likevel slår meg  er at da er brukt bremseskiver bak av ein lavare kvalitet (legering) enn framme.   
    • Hei, skal koble opp ekstralys på min kodiaq. Jeg skal koble alt på egen bryter, men vet ikke hvor jeg får trekt kabelen. Noen som vet evt har noen bilder hvor jeg skal presse igjennom en kabel? 
    • På min kant av landet (Nord-Norge) fungerte Connect en periode i går formiddag for så å falle ut igjen. Internett (carstick) funker feilfritt.
    • Er det noen som vet om Kodiaq og Superb har den samme funksjonen på bremsene bak, altså at de legger seg litt på ved kjøring regn (da må pusseren være aktiv i noen minutter før de gjør det), det hjelper veldig mye for å ha tempererte/tørre bremser bak.. Selv etter at jeg bare har vasket bilen så tar jeg en liten kjøretur med noen harde oppbremsninger, slik at jeg ikke parkerer bilen med våte bremseklosser som vil kunne gi rust på bremseskivene. Jeg gir på litt ved nesten hver anledning jeg har (opp mot 80 -100 km/t når det er mulig med tanke på lovlig hastighet)) og bremser hardt for at bremsene bak skal være i bruk/bevegelse og ikke sette seg, men da er det som det blir nevnt her meget viktig å se i speilet bakover og ikke gjøre dette på glatt underlag slik at en ikke forårsaker en ulykke!  Hardere og mer aktiv bruk av bremsepedalen er nok den enkleste veien å gå for å fjerne og fortsette å holde rusten borte fra bremseskivene bak, for det meste av bremsekraften ligger jo foran inntil en trykker hardere på bremsepedalen. Regner med at det ikke er den store forskjellen på kvaliteten på bremseskivene for Kodiaq og Superb, men det er ikke noe jeg har kunnskap om.. De to foregående bilene jeg har hatt fra Skoda (Superb 2016 og Octavia 2018) var det heller ikke rust på bremseskivene bak pga det jeg har beskrevet her. Jeg kjører nesten hele vinteren på våte/saltede veier, og har heller ikke rust på bremseskivene bak på min Superb 2019, så det virker som det jeg gjør har har en misjon for å unngå rust på bremseskivene bak. Det er selvfølgelig heller ingen fasit, men fungerer i hvert fall i mitt tilfelle.
    • Som nevnt, er det  nok lurt å ha litt varme (og dermed tørre bremser..) når du parkerar.  Eg tar og "nødbremser" litt med det elektriske håndbrekket av og til for å slite vekk evnt.rust; og varme opp skivene. ( OBS!! pass på biler bak deg og fare for sladd ved våt veg.)  Brekket er jo kun av, eller fullt på, så det gjelder å vera varsom ved denne manøveren. Som du ser på bildet, so er det rusta akkurat der klossen har lagt inntil. Ganske vanlig om det er fuktig imellom skive  og kloss ved parkering. Ellers er min erfaring  at Skoda sine bremseskiver ikkje er spesielt bra. Både eg og ein arb.kollega har fått kast i skiver både framme og bak tidlig. (før bilane var passert 60000-km.)  Eg har no EBC skiver på bilen, og det vil vise seg om dei er bedre eller verre..  (Har bra erfaring med dei frå andre bilar.)   Er uansett ikkje dyrare, heller billigare enn originalskiver. Uansett er det største problemet salting/fuktig klima/regn.    
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...