Gå til innhold
OnlyG

Tips/råd til Octavia 1.8 TSI


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg vurderer å kjøpe meg ny (brukt) Octavia. Har 2.0TDI i dag, men vurderer 1.8TSI med DSG, da det blir mye småkjøring.

Kriterier for ny bil: Stasjonsvogn, 2015 mod eller nyere, 1.8TSI, helst 4x4 og DSG.  

Hva er det jeg må passe på/se etter ved kjøp av brukt Octavia 1.8TSI? 

Hvor lange er serviceintervallene (Tid og km) for 1.8 TSI ?

 

Skrevet (endret)

Hei og velkommen til forumet @OnlyG :) 

Tja, det kan jo være så mangt egentlig, men kjørelengden på bilen du vurderer har jo også litt betydning for hva en bør se etter. Det neste er jo om bilen har vært kollisjonsskadet

Det jeg ville ha sett etter er at service og vedlikehold er godt fulgt opp slik det skal. At olje(r) på motor, DSG kasse og Haldex er byttet når det skal være gjort. Se over bremseskivene spesielt bak, for de har en tendens til å ruste om en ikke er flink til å ta noen kraftige «panikk bremsinger» med jevne mellomrom slik at de også brukes litt. Oljeforbruk kan det også være greit å forhøre seg litt om, for det er store forskjeller på hva den enkelte motor bruker av olje (det gjelder forøvrig både bensin og diesel motorene).

De fleste bilene blir i dag satt opp med et serviceprogram de kaller for Longlife, og det gjelder både Audi, VW, Seat og Skoda, dvs service hver 30.000km eller 2 år, her kommer det an på hva en når først. Men det er da de lengste intervallene, bilen varsler selv om når service skal utføres. Det kommer an på kjørestil, kjøretype (småkjøring vs langkjøring), etc, motoren er full av sensorer som kontrollerer olje og varsler som sagt i fra selv.

Enkelte bileiere velger at den lokale forhandleren gjør om på dette, slik at de har oljebytte/service 1 gang i året, det kan en jo være tjent med om en kjører lite og i tillegg har mye småkjøring.

Selv har jeg nå min andre bil med Longlife serviceintervaller (og den tredje i bestilling), den første var en VW Golf 2014 1,4/140hk TSi. Den måtte jeg etterfylle ca 0,5 ltr olje på etter 15.000km, så varslet den om service etter ca 25.000km og da var bilen 1 år og 7 mnd (og da kunne jeg nok ha etterfylt ca 0,3 -0,4 ltr olje tenker jeg). Bilen jeg har i dag Superb 2016 1,8/180 TSi varslet om service etter 1 år og 2 mnd, og den hadde da kjørt 28.000km. Den etterfylte jeg ikke noe olje på i det hele tatt, men der kunne jeg nok fylt på ca 0,3 ltr tenker jeg. Nå er bilen 2 år og 2 mnd, og har nå kjørt ca 42.000km og den varslet for litt siden om en inspeksjonsservice. Da har den kjørt ca 14.000km på et år, og nå etterfylte jeg et sted mellom 0,4 og 0,5 ltr. olje, men jeg har hatt en helt annen kjøring dette året, med veldig mye småkjøring, og det merket jeg forskjell på oljeforbruket på også.

 

Nå vet ikke jeg hva utstyrspakker og ekstrautstyr betyr for deg, men det hadde i hvert fall jeg sett litt på. Først og fremst fordi jeg liker litt utstyr, men også for at de bilene gjerne er litt lettere å selge igjen/bytte inn når den tiden kommer. Webasto, Canton lydanlegg, mørkere vinduer fra B-stolpen og bakover, tilhengerfeste (for det er kostbart og ettermontere, for da kommer det gjerne en oljekjøler i tillegg). 

 

Lykke til i jakten på «ny» bil :) 

 

EDIT: Det kjenner du kanskje til, men leser jo at det er noen som opplever zinkslipp på enkelte årsmodeller, så det kan nok være greit å studere lakken litt nøye, slik at det ikke kommer noen overraskelser etter en stund.

Endret av Superb lll
Skrevet

Etter 75.000 km har jeg vel konkludert med at Octavia 1,8 TSi med DSG og 4x4 er en veldig driftssikker og solid bil. Bilen oppleves enda tight og fin, og helt uten ulyder.  Jeg har hadd to feil, ene er en bryter i DSGen som gav feilmelding om å sette bilen i Park f.eks i 80 km/t. Annet enn at det var irriterende hadde det ingen praktisk betydning, men var en dags arbeid å bytte, så er kostbart. Ellers en feilmelding på kjøleveske uten at det er lite samt at det var en ledningsfeil på webastoen.  På 75000 km synes jeg det er akseptabelt.

Som @Superb lll er sinkslipp noe som kan forekomme men jeg har sålangt ikke sett dette på min.  Motoren og girkassen går for å være rimelig solide, men tidligere generasjoner 

 Angående service så er det i utgangspunktet longlife service på disse, med mitt bruksmønster havner jeg på +/- 22000km mellom hver service.  Vær oppmerksom på at om du kjøper en bil nær 60000km som IKKE har tatt service slik at du må bekoste denne, så koster det ca 12000,- på merkeverksted. 

 

Skrevet

Hei, Tusen takk for langt og godt svar. Da har jeg noen ekstra sjekkpunkter og spørsmål til jeg kan stille.

Har det vært noen kjente svakheter med 1.8TSI motorene og DSG-kassene?

Takker også for tipsene angående ekstra utstyr. Har en liste som ligner på det du ramser opp :) 

@CitizenX  Er 30000 km en rimeligere og mindre omfattende service enn 60000 km? 

Skrevet
1 minutt siden, CitizenX skrev:

 Angående service så er det i utgangspunktet longlife service på disse, med mitt bruksmønster havner jeg på +/- 22000km mellom hver service.  Vær oppmerksom på at om du kjøper en bil nær 60000km som IKKE har tatt service slik at du må bekoste denne, så koster det ca 12000,- på merkeverksted. 

 

Den servicen som @CitizenX nevner her er kostbar ja, for den tar med seg oljebytte til både DSG kasse og Haldex, og er en riktig «heldig» så får en jo bremsevæskeskift i tillegg til selve servicen også.........

Så om det er en bil rundt den kjørelengden du vurderer @OnlyG, så få den inkludert i kjøpekontrakten.

4 minutter siden, OnlyG skrev:

Hei, Tusen takk for langt og godt svar. Da har jeg noen ekstra sjekkpunkter og spørsmål til jeg kan stille.

Har det vært noen kjente svakheter med 1.8TSI motorene og DSG-kassene?

Takker også for tipsene angående ekstra utstyr. Har en liste som ligner på det du ramser opp :) 

Bare hyggelig :) 

Andre svakheter enn at noen motorer kan ha et visst oljeforbruk kjenner jeg ikke til. Disse oljefylte DSG 6 kassene som sitter i sammenheng med 4x4 er det svært lite problemer med, såfremt det har blitt fulgt opp med oljeskift til riktig tid. Ellers så kan det være behov for flushing av DSG kassa og ny olje i tillegg selvfølgelig, og da går det fort noen kroner etter hva jeg har lest.

Velger du derimot 1,8/180hk TSi uten 4x4 så får du en DSG 7 kasse og den kassa er tørr (tørrclutch plater), det er en kasse som det tidligere har vært noen utfordringer med. Men det var blant de første DSG kassene. En annen utfordring for denne DSG kassa er at den tåler et max dreiemoment (på papiret) på 250nm og det er akkurat hva 1,8/180hk motoren har. Så jeg synes det er et feiltrinn av Skoda å benytte seg av en DSG kasse som er litt i grenseland med tanke på belastningen etter min mening. Men nå har jeg min andre bil med denne DSG 7 kassa, og jeg har ikke hatt et eneste problem i det hele tatt med dem.  

Jeg hadde heller ikke vært betenkt på å velge 1,8/180hk og DSG kassa igjen heller, men når jeg bestilte ny bil (Octavia Scout) tidligere i våres så ønsket jeg også 4x4, og da blir det en oljefylt DSG 6 kasse sammen med 1,8/180hk TSi motoren.

Skrevet

Ok, får du ikke DSG7 med den nye? Er den fortsatt kun til TDI2.0?

Service får automat og haldex er dessverre dyrt, ja, med mitt kjøremønster er det kun hver 30k

Skrevet

@OnlyG Normalservice med inspeksjon/oljeservice er på ca 5-6k dvs , om det bare er inspeksjon vil jeg tippe på rundt 3k... , mao det man kan kalle en normal pris på merkeverksted. Det kan sikkert gjøres rimeligere på Mekonomen o.l, men jeg for min del foretrekker å gjøre det på merkeverksted.

 

@PaulusA TDI med 4x4  og VRS TSI 245 som har den nye DSG7 samt , mens VRS 230 har DSG6 av en eller annen merkverdig grunn.

Skrevet

Jeg benytter også konsekvent kun forhandleren til dette, fordi jeg synes det da er lettere å henvende seg dit om det skulle være noe, når de også har service og vedlikehold. Det er sikkert noe jeg taper noen kroner på, men det har også gitt meg et godt forhold til verkstedet, og det igjen gjør at jeg også har fått noen prosenter på hver service jeg har tatt der så langt.

Bilen er kjøpt Mars 2016

Den første servicen på denne Superben kostet 4.300,- og var en Longlife inspeksjon med oljeskift, bytte av oljefilter, bytte av luft -og pollenfilter, samt også selve inspeksjonen av hele bilen, dette ble utført i Mai 2017 etter ca 28.000km.

Det neste bilen min varslet om var en ren inspeksjon/kontroll og den kostet ca 950,- Der ble ingenting byttet eller fylt på, kun en ren inspeksjon, dette ble utført Mai 2018 etter ca 42.000km.

Så på en måte så kan en sikkert si at dette var helt unødvendig, men det er likevel en del av serviceprogrammet for å opprettholde nybil -og mobilitetsgarantien. Så får jo hver og en selv avgjøre hvor mye det betyr........

Det jeg vet er at etter 3 år så skal bremsevæsken på denne bilen byttes, og så er det jo Longlife service etter enten 60.000km eller 4 år (avhengig av hva som kommer først). Så her kan en jo enten være heldig eller uheldig med tanke på når hva skal gjøres og hvor mange turer til verkstedet det blir. Det kommer helt an på kjøremønster og kjørelengder, mye småkjøring gir definitivt tettere intervaller i mellom hver service/inspeksjon, og det er vel det jeg ikke er så begeistret for med tanke på Longlife service og at bilen varsler om inspeksjoner/servicer selv. Det gir liten kontroll over hva som kommer og når det kommer, og det synes jeg med mitt kjøremønster/kjørelengde hadde vært enklere om en hadde hatt et servicehefte og forholde seg til. Men det er på nyere Skodaer dessverre en saga-blott, og nå skal en bare følge med på skjermen i bilen om hva den varsler om og så følge opp det, om en vil beholde nybil -og mobilitetsgarantiene da selvfølgelig.

Den bilen jeg har bestilt nå, vurderer jeg å spørre om de kan bytte serviceprogram på, slik at jeg får 1 år/15.000km mellom hver service. For da får jeg byttet olje 1 gang i året og det passer nok best med tanke på mye småkjøring slik at olja ikke blir gammel og «sur», det er riktignok sensorer som kjenner på oljekvaliteten, men det henger nok litt igjen for min del i fra andre bilmerker at det er fornuftig med et oljeskift i året.

For biler jeg har hatt tidligere (før VAG), var det enten 1 år/15.000km eller 1år/20.000km mellom hver service/oljeskift, og jeg synes at 30.000km mellom hvert oljeskift er lenge om en bare kjører ca 15.000km i året (og da det meste som småkjøring i tillegg).

Skrevet

Så snodig @CitizenX, men interessant. Jeg har rukket å bli glad i denne nye DSG7 kassa jeg ?

Ja, for privatbil og mye småkjøring hadde jeg også gått for 15k/årlig på olje @Superb lll. Du kan jo da ta olje og filter hver 15k og følge service ellers på 30/60/90

Jeg har jo 47-50k årlig og da funker 30k på olje helt greit

Skrevet
14 minutter siden, PaulusA skrev:

Ja, for privatbil og mye småkjøring hadde jeg også gått for 15k/årlig på olje @Superb lll. Du kan jo da ta olje og filter hver 15k og følge service ellers på 30/60/90

Jeg har jo 47-50k årlig og da funker 30k på olje helt greit

Ja slik kommer jeg definitivt til å gjøre dette for den neste bilen @PaulusA, men det må vel legges inn i serviceprogrammet etter hva jeg har forstått? 

Men det er det jo bare å forhøre seg med forhandler om også, for jeg må helt ærlig si at det ikke føles helt bra med 30.000km intervaller uten olje -og filterskift med den type kjøring jeg har mest av i dag på privatbilen.

Arb.bilen jeg disponerer er det jo ingen problemer med slike Longlife intervaller på, for den kjøres jo betydelig mer..........

Skrevet

Jepp

Om dette må legges inn i serviceprogrammet eller ikke vet jeg ikke, har vært utenfor VW verdenen i mange år nå

Skrevet

Jeg har lest at det finnes 3 service muligheter her, men jeg klarer ikke å finne det igjen nå selvfølgelig........

  1. Longlife service 30.000km/2år
  2. Longlife service 30.000km/2år, med et frivillig olje -og filterskift etter 15.000km, men dette må legges inn i bilens programvare at er utført, slik at bilen «vet» hva som har blitt gjort ved hvilken kjørelengde/tidspunkt, slik at sensorene ikke blir «lurt».
  3. Service etter 15.000km/1år, dette må også legges inn i bilens programvare etter hva jeg husker, slik at bilen varsler om riktig ting til rett tid.

Men dette skal jeg forhøre meg litt nærmere om hos forhandler når det nærmer seg tiden å hente ny bil, om den tiden kommer en gang da........... ;) 

 

Skrevet

@OnlyG Tok meg en sveip innom Finn.no's nye tjeneste for å sjekke hva jeg kan forvente å for min bil, og da jeg ble overrasket over den gode prisen måtte jeg se hva som var ute på markedet. Utvalget av biler som var gått lite med kombinasjonen DSG, bensin og 4x4 var overraskende magert. Jeg hadde forventet å finne langt flere biler. 

  • 6 år senere...
Skrevet

Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!

Skrevet

Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt.

Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.1000001458(1).thumb.jpg.286c618d2dfbfb435d8b4de1da8b8665.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
    • Hatt bil på diagnose og funnet feil på luft fordelingsspjeld. Må skifte flap motor v426. Noen som har byttet dette? Om dashbord må demonteres eller om det er mulig om å få til uten dette 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...