Gå til innhold
Knut Berg

Superb 2011 dsg aut 4x4 140hk 2.0


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Var og hentet meg bil i går. Bilen ble kjørt hjem og fungerte meget bra. 

To spm: 

Når jeg nærmet meg trøndelag med den varmen som var der (4grader) la jeg merke til at tempføler sank til ca 55grader og oljetemp på ca 70. Skyldes dette at termostat ikke lukker, eller er det andre årsaker?

Fikk opplyst at det var blitt hørt lyd fra svinghjul, som jeg hørte i morges. Dette må jo da byttes. Jeg opplevde derimot at enkelte ganger ved lav hastighet og høyt gir ble vibrasjoner i bilen. Dette forsvant når jeg ga litt gass. Første tanken min er jo da at dette skyldtes det slitte svinghjulet. Eller kan det være andre årsaker?

Skrevet
44 minutter siden, Knut Berg skrev:

Hei. Var og hentet meg bil i går. Bilen ble kjørt hjem og fungerte meget bra. 

To spm: 

Når jeg nærmet meg trøndelag med den varmen som var der (4grader) la jeg merke til at tempføler sank til ca 55grader og oljetemp på ca 70. Skyldes dette at termostat ikke lukker, eller er det andre årsaker?

Fikk opplyst at det var blitt hørt lyd fra svinghjul, som jeg hørte i morges. Dette må jo da byttes. Jeg opplevde derimot at enkelte ganger ved lav hastighet og høyt gir ble vibrasjoner i bilen. Dette forsvant når jeg ga litt gass. Første tanken min er jo da at dette skyldtes det slitte svinghjulet. Eller kan det være andre årsaker?

Kan gi deg et svar på temperaturene.. Om det var 4 grader i luften, og ikke noe spesielt med belastning på bilen, vil du oppleve at temperatur på kjølevann og olje synker, da du har en forholdsvis ny diesel motor. Så jeg tviler på at det er noe galt med termostat.
Dette vil du oppleve utover høsten/vinteren ved mange anledninger. Men, om du gir motoren litt motstand øker temperatur osv igjen.

Skrevet

@Marius har nok mest sannsynlig gitt deg svaret når det gjelder temperaturen vil jeg tro :) 

 

Når det gjelder vibrasjonen i bilen så kan definitivt svinghjulet ha noe med det å gjøre, og det er vel mest sannsynlig årsaken også siden det er observert (u)lyder fra svinghjulet allerede. 

Men vibrasjoner generelt kan jo være så mangt, svinghjul som allerede nevnt, feil avbalansering av dekk, kast i en felg, skjeve bremseskiver (men det gjelder jo først og fremst ved bremsing), kast i mellomakselen, hjullager, etc

Skrevet
2 timer siden, Superb lll skrev:

@Marius har nok mest sannsynlig gitt deg svaret når det gjelder temperaturen vil jeg tro :) 

 

Når det gjelder vibrasjonen i bilen så kan definitivt svinghjulet ha noe med det å gjøre, og det er vel mest sannsynlig årsaken også siden det er observert (u)lyder fra svinghjulet allerede. 

Men vibrasjoner generelt kan jo være så mangt, svinghjul som allerede nevnt, feil avbalansering av dekk, kast i en felg, skjeve bremseskiver (men det gjelder jo først og fremst ved bremsing), kast i mellomakselen, hjullager, etc

Hei. Det rimer i og for seg dette med tempen. Fra Berkåk og hjem er det stort sett nedover/flatt så kjøper den. Forøvrig ble snittet .47 fra Gjøvik til litt sør for Trondheim. Meeget fornøyd ?

Vedr vibrasjoner så tenkte jeg det var greit og høre med dere som kan litt om dette. Er rimelig sikker på at det ikke har noe med dekk/bremser og gjøre. Så hvis det er enighet her om at det kan forekomme vibrasjoner i bilen ved gitt turtall/gir så stemmer mine antakelser ved at svinghjulet er synderen. Takker for svar. 

Skrevet

Det var et lavt forbruk ja :) 

Det er nok mest sannsynlig svinghjulet ja, med tanke på både hva du er informert om og hva du hører. Men vil ikke helt utelukke en liten skjevhet i mellomakselen heller før det også er sjekket. Bytta forøvrig dobbeltmassesvinghjulet på en tidligere arb.bil etter at en kollega hadde brukt bilen litt hardt (rett og slett «mishandlet» den). Måtte bytte clutch og svinghjulet var helt blått, og dvs at det først hadde vært rødglødende. Det var en vibrasjon i bilen etter dette, og det luktet svidd clutch i mange mnd av lufteventilene etter at kollegaen hadde brukt den en uk mens jeg hadde fri........ Det var også en ørliten skjevhet i mellomakselen, men det var svinghjulet som skapte vibrasjonen.

Skrevet (endret)
18 timer siden, PaulusA skrev:

Sparken? Hehe

Han fikk i hvert fall ett hardt tupp i ræ... av meg, hehe ;) 

Hva han måtte forklare og hvordan det ble tatt i mot fra ledere har han ikke villet si noe om, så det ble nok en eller annen form for reaksjon ja........ Det sier vel det meste når en har en rimelig fullastet VW Transporter, og da i tillegg forsøker å dra løs en av våre linjebiler (lastebil med kran, veier ca 15 tonn!!!) som stod på våt leire med bakhjulene og forhjula var på asfalten. Jeg kan forstå tanken, men ikke måten det ble gjort på. Når det visstnok står hvit røyk ut av samtlige lufteventiler uten at han gir seg, så har en «dratt» det litt vell langt bokstavelig talt.

Så etter dette, så er bilen jeg har ansvaret for konsekvent ikke til utlån når jeg tar fri, hehe :D 

Endret av Superb lll
  • 1 år senere...
Skrevet

Jeg vet ikke hvor langt du har kjørt. Jeg fikk beskjed om at jeg burde skifte svinghjul (veldig populær diagnose) for ca tre år siden/80000 km siden og har ikke gjort det hittil. Den vibrasjonen på lavt turtall er ganske så normal. Se på turteller neste gang. Jeg tipper at du har 1100-1300 omdreininger og 4-5 gir inne, forsvinner når du gir gass og bilen girer ned.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...