Gå til innhold
Knut Berg

Superb 2011 dsg aut 4x4 140hk 2.0


Anbefalte innlegg

Hei. Var og hentet meg bil i går. Bilen ble kjørt hjem og fungerte meget bra. 

To spm: 

Når jeg nærmet meg trøndelag med den varmen som var der (4grader) la jeg merke til at tempføler sank til ca 55grader og oljetemp på ca 70. Skyldes dette at termostat ikke lukker, eller er det andre årsaker?

Fikk opplyst at det var blitt hørt lyd fra svinghjul, som jeg hørte i morges. Dette må jo da byttes. Jeg opplevde derimot at enkelte ganger ved lav hastighet og høyt gir ble vibrasjoner i bilen. Dette forsvant når jeg ga litt gass. Første tanken min er jo da at dette skyldtes det slitte svinghjulet. Eller kan det være andre årsaker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Knut Berg skrev:

Hei. Var og hentet meg bil i går. Bilen ble kjørt hjem og fungerte meget bra. 

To spm: 

Når jeg nærmet meg trøndelag med den varmen som var der (4grader) la jeg merke til at tempføler sank til ca 55grader og oljetemp på ca 70. Skyldes dette at termostat ikke lukker, eller er det andre årsaker?

Fikk opplyst at det var blitt hørt lyd fra svinghjul, som jeg hørte i morges. Dette må jo da byttes. Jeg opplevde derimot at enkelte ganger ved lav hastighet og høyt gir ble vibrasjoner i bilen. Dette forsvant når jeg ga litt gass. Første tanken min er jo da at dette skyldtes det slitte svinghjulet. Eller kan det være andre årsaker?

Kan gi deg et svar på temperaturene.. Om det var 4 grader i luften, og ikke noe spesielt med belastning på bilen, vil du oppleve at temperatur på kjølevann og olje synker, da du har en forholdsvis ny diesel motor. Så jeg tviler på at det er noe galt med termostat.
Dette vil du oppleve utover høsten/vinteren ved mange anledninger. Men, om du gir motoren litt motstand øker temperatur osv igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius har nok mest sannsynlig gitt deg svaret når det gjelder temperaturen vil jeg tro :) 

 

Når det gjelder vibrasjonen i bilen så kan definitivt svinghjulet ha noe med det å gjøre, og det er vel mest sannsynlig årsaken også siden det er observert (u)lyder fra svinghjulet allerede. 

Men vibrasjoner generelt kan jo være så mangt, svinghjul som allerede nevnt, feil avbalansering av dekk, kast i en felg, skjeve bremseskiver (men det gjelder jo først og fremst ved bremsing), kast i mellomakselen, hjullager, etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Superb lll skrev:

@Marius har nok mest sannsynlig gitt deg svaret når det gjelder temperaturen vil jeg tro :) 

 

Når det gjelder vibrasjonen i bilen så kan definitivt svinghjulet ha noe med det å gjøre, og det er vel mest sannsynlig årsaken også siden det er observert (u)lyder fra svinghjulet allerede. 

Men vibrasjoner generelt kan jo være så mangt, svinghjul som allerede nevnt, feil avbalansering av dekk, kast i en felg, skjeve bremseskiver (men det gjelder jo først og fremst ved bremsing), kast i mellomakselen, hjullager, etc

Hei. Det rimer i og for seg dette med tempen. Fra Berkåk og hjem er det stort sett nedover/flatt så kjøper den. Forøvrig ble snittet .47 fra Gjøvik til litt sør for Trondheim. Meeget fornøyd ?

Vedr vibrasjoner så tenkte jeg det var greit og høre med dere som kan litt om dette. Er rimelig sikker på at det ikke har noe med dekk/bremser og gjøre. Så hvis det er enighet her om at det kan forekomme vibrasjoner i bilen ved gitt turtall/gir så stemmer mine antakelser ved at svinghjulet er synderen. Takker for svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et lavt forbruk ja :) 

Det er nok mest sannsynlig svinghjulet ja, med tanke på både hva du er informert om og hva du hører. Men vil ikke helt utelukke en liten skjevhet i mellomakselen heller før det også er sjekket. Bytta forøvrig dobbeltmassesvinghjulet på en tidligere arb.bil etter at en kollega hadde brukt bilen litt hardt (rett og slett «mishandlet» den). Måtte bytte clutch og svinghjulet var helt blått, og dvs at det først hadde vært rødglødende. Det var en vibrasjon i bilen etter dette, og det luktet svidd clutch i mange mnd av lufteventilene etter at kollegaen hadde brukt den en uk mens jeg hadde fri........ Det var også en ørliten skjevhet i mellomakselen, men det var svinghjulet som skapte vibrasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, PaulusA skrev:

Sparken? Hehe

Han fikk i hvert fall ett hardt tupp i ræ... av meg, hehe ;) 

Hva han måtte forklare og hvordan det ble tatt i mot fra ledere har han ikke villet si noe om, så det ble nok en eller annen form for reaksjon ja........ Det sier vel det meste når en har en rimelig fullastet VW Transporter, og da i tillegg forsøker å dra løs en av våre linjebiler (lastebil med kran, veier ca 15 tonn!!!) som stod på våt leire med bakhjulene og forhjula var på asfalten. Jeg kan forstå tanken, men ikke måten det ble gjort på. Når det visstnok står hvit røyk ut av samtlige lufteventiler uten at han gir seg, så har en «dratt» det litt vell langt bokstavelig talt.

Så etter dette, så er bilen jeg har ansvaret for konsekvent ikke til utlån når jeg tar fri, hehe :D 

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg vet ikke hvor langt du har kjørt. Jeg fikk beskjed om at jeg burde skifte svinghjul (veldig populær diagnose) for ca tre år siden/80000 km siden og har ikke gjort det hittil. Den vibrasjonen på lavt turtall er ganske så normal. Se på turteller neste gang. Jeg tipper at du har 1100-1300 omdreininger og 4-5 gir inne, forsvinner når du gir gass og bilen girer ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...