Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Sign in to follow this  
Knut Berg

Superb 2011 dsg aut 4x4 140hk 2.0

Recommended Posts

Hei. Var og hentet meg bil i går. Bilen ble kjørt hjem og fungerte meget bra. 

To spm: 

Når jeg nærmet meg trøndelag med den varmen som var der (4grader) la jeg merke til at tempføler sank til ca 55grader og oljetemp på ca 70. Skyldes dette at termostat ikke lukker, eller er det andre årsaker?

Fikk opplyst at det var blitt hørt lyd fra svinghjul, som jeg hørte i morges. Dette må jo da byttes. Jeg opplevde derimot at enkelte ganger ved lav hastighet og høyt gir ble vibrasjoner i bilen. Dette forsvant når jeg ga litt gass. Første tanken min er jo da at dette skyldtes det slitte svinghjulet. Eller kan det være andre årsaker?

Share this post


Link to post
Share on other sites
44 minutter siden, Knut Berg skrev:

Hei. Var og hentet meg bil i går. Bilen ble kjørt hjem og fungerte meget bra. 

To spm: 

Når jeg nærmet meg trøndelag med den varmen som var der (4grader) la jeg merke til at tempføler sank til ca 55grader og oljetemp på ca 70. Skyldes dette at termostat ikke lukker, eller er det andre årsaker?

Fikk opplyst at det var blitt hørt lyd fra svinghjul, som jeg hørte i morges. Dette må jo da byttes. Jeg opplevde derimot at enkelte ganger ved lav hastighet og høyt gir ble vibrasjoner i bilen. Dette forsvant når jeg ga litt gass. Første tanken min er jo da at dette skyldtes det slitte svinghjulet. Eller kan det være andre årsaker?

Kan gi deg et svar på temperaturene.. Om det var 4 grader i luften, og ikke noe spesielt med belastning på bilen, vil du oppleve at temperatur på kjølevann og olje synker, da du har en forholdsvis ny diesel motor. Så jeg tviler på at det er noe galt med termostat.
Dette vil du oppleve utover høsten/vinteren ved mange anledninger. Men, om du gir motoren litt motstand øker temperatur osv igjen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Marius har nok mest sannsynlig gitt deg svaret når det gjelder temperaturen vil jeg tro :) 

 

Når det gjelder vibrasjonen i bilen så kan definitivt svinghjulet ha noe med det å gjøre, og det er vel mest sannsynlig årsaken også siden det er observert (u)lyder fra svinghjulet allerede. 

Men vibrasjoner generelt kan jo være så mangt, svinghjul som allerede nevnt, feil avbalansering av dekk, kast i en felg, skjeve bremseskiver (men det gjelder jo først og fremst ved bremsing), kast i mellomakselen, hjullager, etc

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timer siden, Superb lll skrev:

@Marius har nok mest sannsynlig gitt deg svaret når det gjelder temperaturen vil jeg tro :) 

 

Når det gjelder vibrasjonen i bilen så kan definitivt svinghjulet ha noe med det å gjøre, og det er vel mest sannsynlig årsaken også siden det er observert (u)lyder fra svinghjulet allerede. 

Men vibrasjoner generelt kan jo være så mangt, svinghjul som allerede nevnt, feil avbalansering av dekk, kast i en felg, skjeve bremseskiver (men det gjelder jo først og fremst ved bremsing), kast i mellomakselen, hjullager, etc

Hei. Det rimer i og for seg dette med tempen. Fra Berkåk og hjem er det stort sett nedover/flatt så kjøper den. Forøvrig ble snittet .47 fra Gjøvik til litt sør for Trondheim. Meeget fornøyd ?

Vedr vibrasjoner så tenkte jeg det var greit og høre med dere som kan litt om dette. Er rimelig sikker på at det ikke har noe med dekk/bremser og gjøre. Så hvis det er enighet her om at det kan forekomme vibrasjoner i bilen ved gitt turtall/gir så stemmer mine antakelser ved at svinghjulet er synderen. Takker for svar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var et lavt forbruk ja :) 

Det er nok mest sannsynlig svinghjulet ja, med tanke på både hva du er informert om og hva du hører. Men vil ikke helt utelukke en liten skjevhet i mellomakselen heller før det også er sjekket. Bytta forøvrig dobbeltmassesvinghjulet på en tidligere arb.bil etter at en kollega hadde brukt bilen litt hardt (rett og slett «mishandlet» den). Måtte bytte clutch og svinghjulet var helt blått, og dvs at det først hadde vært rødglødende. Det var en vibrasjon i bilen etter dette, og det luktet svidd clutch i mange mnd av lufteventilene etter at kollegaen hadde brukt den en uk mens jeg hadde fri........ Det var også en ørliten skjevhet i mellomakselen, men det var svinghjulet som skapte vibrasjonen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 timer siden, PaulusA skrev:

Sparken? Hehe

Han fikk i hvert fall ett hardt tupp i ræ... av meg, hehe ;) 

Hva han måtte forklare og hvordan det ble tatt i mot fra ledere har han ikke villet si noe om, så det ble nok en eller annen form for reaksjon ja........ Det sier vel det meste når en har en rimelig fullastet VW Transporter, og da i tillegg forsøker å dra løs en av våre linjebiler (lastebil med kran, veier ca 15 tonn!!!) som stod på våt leire med bakhjulene og forhjula var på asfalten. Jeg kan forstå tanken, men ikke måten det ble gjort på. Når det visstnok står hvit røyk ut av samtlige lufteventiler uten at han gir seg, så har en «dratt» det litt vell langt bokstavelig talt.

Så etter dette, så er bilen jeg har ansvaret for konsekvent ikke til utlån når jeg tar fri, hehe :D 

Edited by Superb lll

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor langt du har kjørt. Jeg fikk beskjed om at jeg burde skifte svinghjul (veldig populær diagnose) for ca tre år siden/80000 km siden og har ikke gjort det hittil. Den vibrasjonen på lavt turtall er ganske så normal. Se på turteller neste gang. Jeg tipper at du har 1100-1300 omdreininger og 4-5 gir inne, forsvinner når du gir gass og bilen girer ned.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Så ”godt” å se at andre også har problemer. Har mye av samme problemene som deg. Har en 2020 Kodiaq.  Har flere ganger opplevd at CarPlay kobler inn og ut, samt at den ikke vil starte. Har også opplevd ved et par anledninger at ryggekameraet ikke starter.  En annen ting som irriterer meg er at et pr ganger når jeg rygger bilen inn i garasjen kommer en slags nødmodus, der det piper høyt og bilen bremser.    Når det kommer til iPhone-problemet bruker jeg iPhone 11 pro, mens fruen bruker iPhone X. Ingen forskjell der. Akkurat når det kommer til CarPlay tror jeg det er et VAG-problem, da jeg har nøyaktig samme problem i min 2019 Transporter T6. Har ikke hatt Skodaen inne på verksted for dette enda, men Transporteren har vært inne flere ganger. Tror ikke de har noen løsning...
    • Dette er vel ganske normalt på VAG biler. Som regel er dette resultatet av avfetting/sterke såper, som dem ikke tåler. Vær alltid påpasselig med å ikke bruke avfetting over dørhåndtak og en ganske ph nøytral såpe over dørhåndtak. Så slipper man dette. Mange sier det hjelper å polere opp chromelistene igjen.
    • Mine vinduslister har fått "flekktyfus". Krommen rundt grillen er fin og blank når jeg gjør den ren, mens vinduslistene er av en helt annen type. Mye mattere i utgangspunktet, og nå har de blitt skikkelig skjoldete i tillegg. Jeg får de ikke "rene"
    • Hei. Jeg skrev et innlegg på siden om Kodiaq, men der var det ikke så mange som hadde problemer med CarPlay, så jeg tenkte å høre på generelt nivå. Verdt å nevne at jeg har Amundsen og ikke Colombus, kanskje. CarPlay kan av og til ikke starte. CarPlay kan av og til slå seg av for deretter å koble seg på igjen. CarPlay kan skru seg av og ikke skru seg på igjen. Dersom jeg trekker ut ledningen fra USB etter at noe av dette har skjedd, så vil den nesten alltid starte. På de 10 md jeg har hatt bilen har jeg hatt to forskjellige iPhoner og fire forskjellige ledninger. Det kan også være litt problemer med å koble telefonen med Bluetooth. Ryggekamera skrur seg ikke på. Noen ganger skjer det ikke noe, andre ganger viser den konturen av hele bilen med slike merker for sensorer rundt om. Radioen står på, men når jeg skal regulere lyden så indikerer den at det er telefonlyden som skal reguleres. Noen ganger tar det veldig lang tid før radioen skrur seg av. Jeg skrur av tenningen/bilen, åpner døra, det virituelle dashbordet indikerer at bilen er skrudd av, men radioen står på fremdeles en stund. noen ganger med mørk Amundsenskjerm andre ganger med radioskjermen på. Av og til kan jeg ikke skifte kanal, selv om jeg trykker på de forskjellige kanalknappene. Klokka kan plutselig vise 1 time feil. Verkstedet har allerede byttet infotainmentskjerm. For bak denne skjermen så sitter det en «hjerne» som styrer. Men jeg synes ikke det har blitt så mye bedre.    Dette er jo en ny bil, og slikt skal jo ikke forekomme, synes jeg.
    • Oppdaget etter 1,5 års bruk at dei kromma vinduslistene på Kodiaqen har begynt å få eit kvitt belegg på seg.  Har nokon erfaring med dette og kva som eventuelt kan fjerne da utan å gjere ytterlegare skade? Er dette vanleg å få på den type lister? Da ser ikkje ut som om grillen eller listene på siderutene bak har fått dette, berre listene på dørene.   
    • Dette har jeg ikke tenkt på å sjekke... Verkstedet har heller ikke spurt     Verkstedet har allerede byttet infotainmentskjerm. For bak denne skjermen så sitter det en «hjerne» som styrer. Det hjalp litt, det ble bedre, men feilene uteblir ikke
    • Uten at jeg har fasiten så virker det jo nesten som det er flere feil her @Espen. Feil på bilens infotainmentsytem, og da en feil som (dessverre) ikke er permanent og gjør feilsøking vanskelig for verkstedet. Mulig feil på f.eks. ryggelysbryteren som skal gi signaler til infotainmentsystemet og aktivere ryggekameraet. Virker forresten bilens ryggelys når ryggekameraet/skjermen ikke fungerer? Skulle jo trodde at en SW update skulle løst dette, men når det ikke hjelper så er det vel kanskje bytte av deler/skjerm som er neste steg på to-do-listen for verkstedet.......? Det er synd at du har slike feil som dette @Espen, håper at verkstedet finner ut av dette for deg, lykke til  
    • Det burde jo være unødvendig, for dette kunne fint vært unngått med f.eks. en gummilist i toppen av døråpningen som ledet bort vannet når en åpner dørene, har som tidligere nevnt også det samme problemet på min Superb. Jeg har med meg en tørkerull i bilen som jeg bare tørker av vannet som er på oversiden av bakdørene før jeg åpner dem, da unngår jeg i hvert fall at baksetene blir våte når dørene åpnes. Ikke den beste løsningen det heller og burde vært unødvendig, men i mangel på andre løsninger, så gjør jeg det så enkelt som mulig.
    • Etter forbrukerkjøpsloven har forhandlar/verkstad 3 forsøk på utbetring/reparasjon av samme feil, so stå på ditt.
    • Ja, jeg har fått beskjed om jeg kan få dette på film. Og det har jeg fått til, unntatt baklukelåsen. Jeg er baki der 7-8 ganger i løpet av en arbeidsdag. Det blir 16 åpninger i løpet av én dag. I begynnelsen filmet jeg hver åpning..... men det blir tungvindt etterhvert og så glemmer jeg det en gang.... og selvsagt skjer det da.... Jeg har fått time til å bytte denne låsen da. Det er bra. Verkstedet sier at de har hørt om noen tilfeller som jeg har opplevd, men de sier også at det ordner seg etter en oppdatering av Amundsen. Det gjelder ikke min bil, for det har vi allerede prøvd. Dette er en pågående sak med verkstedet.
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

    • Ligger an for overgang til Audi, nærmere bestemt e-tron🙄 Har ikke bestilt enda, men nært forestående... Er vel litt leveringstid, så Octavian må nok holde ut med meg noen måneder til!
    • Den var både artig og stilig @Tommy Thon  
    • I dag fikk jeg en t-shirt med en kombinasjon av favoritt bil merke, og favoritt rockeband. Litt barnslig for en gubbe i 50åra, men det får stå til...😎😉
    • Det  tror jeg nok kan være et godt valg @Helge (selv om det ikke er Skoda ), bilen ser flott ut    Så er det som du sier at det er lov å håpe at oppfølgeing og serviceinnstillingen til BOS er bedre enn hva den kan være hos Møller på litt for mange verksteder etter hva en leser. Det er jo snart på tide at de forstår at de er avhengig av sine kunder for å overleve, synd at det er merkeverksteder/forhandlere som ødelegger slik at flere bileiere velger andre bilmerker fordi de har fått for dårlig oppfølging, da har det sviktet i flere grunnleggende ledd etter min mening............

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...