Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Kruttjensen

Kruttjensen's Superb Sportline STV 2019 2.0 TSI 272

Recommended Posts

Hei på dere! Jeg har akkurat bestilt meg ny Superb. Hadde egentlig ikke tenk å kjøpe butikk ny bil men da tilbudet fra selgeren var så godt ble det helt ny bil.

Aldri hatt helt ny bil så det blir artig opplevelse.

Valget falt da på en Moon White Sportline med 2.0 bensin turbo og 272hk

Selger satte opp et forslag til utstyr som jeg synes ser fornuftig ut, men er det noe dere der ute som har bilen angrer på at dere ikke kjøpte?

Ekstrautstyr
DELINGSNETT STV. 
OPPVARMET FRONTRUTE 
CANTON SOUND SYSTEM 
ELEKTRISK BAKLUKE 
RYGGEKAMERA 
ADAPTIV FJERNLYSASSISTENT 1
TRAFIKKSKILTGJENKJENNING 
SPORTSRATT M/PADDELS, VARME 
VINTERPAKKE KAMPANJE
DIGITALT INSTRUMENTPANEL 
FOLDBART HENGERFESTE

Vurderer å legge på skvettlapper men ikke helt bestemt meg ennå.

Estimert levering er i slutten av Februar så blir litt venting.. jeg sdom hater å vente! Jaja 

 

Wallpaper.jpg

Edited by Kruttjensen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei! og gratulerer med ny Skoda (om en liten stund) :)

Jeg hadde veldig lyst på en slik bil selv med den motoren, men fruen satte seg på bakbeina om høyere bil så det ble kodiaq 180 hk tsi her ^^ 

Skvettlapper er å foretrekke fra mitt ståsted ihvertfall. Lakken blir fort slitt bort rett bak hjulene uten har jeg lest av andres erfaring. 
Selv hadde jeg kanskje lagt til barnepakke (solgardiner og elektrisk barnelås) om en har barn da selvsagt, ellers ser bilen ut til å ha det utstyret jeg selv hadde valgt ! :D 
Ventetiden er veldig kjedelig, så håper ikke den drøyer lenger en estimat! 

Sverre

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gratulerer med flott valg.

Etter å ha hatt biler uten skvettlapper, så med kunn forran og nå de siste både forran og bak vil jeg sterk annbefale å gå for alle 4. Det beskytter veldig på lakk.

Hadde lagt til ekstra mørke ruter og sensorstyrt bagasjeluke 

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 timer siden, Sverre skrev:

Hei! og gratulerer med ny Skoda (om en liten stund) :)

Jeg hadde veldig lyst på en slik bil selv med den motoren, men fruen satte seg på bakbeina om høyere bil så det ble kodiaq 180 hk tsi her ^^ 

Skvettlapper er å foretrekke fra mitt ståsted ihvertfall. Lakken blir fort slitt bort rett bak hjulene uten har jeg lest av andres erfaring. 
Selv hadde jeg kanskje lagt til barnepakke (solgardiner og elektrisk barnelås) om en har barn da selvsagt, ellers ser bilen ut til å ha det utstyret jeg selv hadde valgt ! :D 
Ventetiden er veldig kjedelig, så håper ikke den drøyer lenger en estimat! 

Sverre

Takk så mye!
Er det jeg også har tenkt, hadde en Passat som ikke hadde hatt skvettlapper og den så nesten sandblåst ut bak hjulene.

Nå er jeg borte på jobb så hadde ikke fått brukt bilen før slutten av februar uansett men håper tiden går fort uansett!
 

14 timer siden, JLafton skrev:

Gratulerer med flott valg.

Etter å ha hatt biler uten skvettlapper, så med kunn forran og nå de siste både forran og bak vil jeg sterk annbefale å gå for alle 4. Det beskytter veldig på lakk.

Hadde lagt til ekstra mørke ruter og sensorstyrt bagasjeluke 

Takk takk 
går litt frem å tilbake på om jeg vil ha Ekstra mørke ruter fra fabrikk eller om jeg skal få lagt solfilm hos et annet firma.
Sensorstyrt bagasjeluke ja?  hmm 
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mener at sportline har sunset toning (original mørkere ruter) som standard i pakken, men skal ikke skrive det i stein :)

angående sensorstyrt bakluke må jeg si meg enig! Genialt når en er blitt vant til å huske den 👌

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 20.1.2019 den 1.12, omyren skrev:

Fornøyd med bilen? Vurderer en slik selv, tenkte da på FL utgaven som kommer nå i år.

Har enda ikke mottatt bilen så kan ikke uttale meg så mye om det ennå desverre :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått melding fra forhandler om at bilen er sendt fra fabrikk! :D Er det noen som har erfaring med hvor lang tid det da tar før bilen er klar for utlevering i Oslo?
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Flott bil du har bestilt deg @Kruttjensen 🙂

Det med transport varierer veldig, så her kan en være meget heldig med en drøy uke til flere ukers ventetid.

Bilen blir først satt på et enormt område utenfor fabrikken hvor den skal transporteres med tog til kaia i Bremehaven. Der blir bilene parkert mens de venter på ferge til Bekkelagskaia i Oslo, den går 2 ganger i uken. Så blir de sortert på Bekkelagskaia og så transportert til de respektive forhandlerne de er bestilt fra, men der er jo du heldig med en kort transportetappe siden din bil bare skal til Oslo. 

Status på bilen kan bare spores når den har startet på neste etappe.

Håper du er heldig med din levering/transport slik at du slipper å vente for lenge. Selv har jeg ventet alt fra ca 1,5 uke til nesten 2 mnd, alt kommer an på hvor heldig en er, og ikke minst hvor mange biler som er før en «køen». For enkelte har det tatt fryktelig lang tid i siste halvdel av 2018, og det har hatt med WLTP å gjøre slik jeg har forstått det, bilene har vært ferdig produsert, men papirene har latt vente på seg og da har bilene blitt stående på fabrikkområdet.......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei.
Da er bilen levert og står trygt hjemme i garasjen :D
Jeg bestilte bilen 22.Des og fikk den levert 22.Februar så synes egentlig det gikk ganske raskt.

Skal se om jeg får tatt litt bilder om ikke så lenge, akkurat nå brukes tiden til å bli kjent med bilen og alt av utstyr. Fikk endelig Android Auto til å fungere å det er jo helt genialt! 


 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 7.3.2019 den 4.59, omyren skrev:

Ja, nå må vi få høre hva du mener om bilen.

- Opplevd støy nivå?

-18 / 19 på sommer / vinter?

 

Så langt veldig fornøyd! bilen er tight og fin å kjøre uten at det blir for ukomfortabelt. Støy nivået synes jeg er meget bra, ikke helt Mercedes eller Volvo klasse men alt i alt bra.  Spiller stortsett musikk i bilen uansett :)
kjører på piggfri Nokian på 18¨ felg. Synes det var et veldig godt valg, da felgene og størrelsen passer bilen godt. 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gratulerer med flott bil😊 jeg har 280 sportline levert sent juli 2018  veldig fornøyd med bilen.  Bilen er helt super med store hjul, jeg kjører med 245/35-20 på sommer og orginale 19» med orginal dim på vinter. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 13.3.2019 den 15.04, ADOKS skrev:

Gratulerer med flott bil😊 jeg har 280 sportline levert sent juli 2018  veldig fornøyd med bilen.  Bilen er helt super med store hjul, jeg kjører med 245/35-20 på sommer og orginale 19» med orginal dim på vinter. 

Hei,

Kan jeg spørre hva slags innpress du har på 20” ? Vurderer bytte ut 19”  

Mvh

Thomas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Bare hyggelig @RuneT   Ja jeg bremser i hvert fall så effektivt jeg kan (når muligheten byr seg), men det er selvfølgelig avhengig av kjøreforhold/underlag og trafikken bak meg. På biler jeg har hatt med manuelt brekk så har jeg strammet det forsiktig inntil at jeg merker at det tar og så holdt det der en liten stund, for så å gjenta dette ved jevne mellomrom, for det er noe som er enkelt å kontrollere med hvor mye en strammer håndbrekket. Når det gjelder bil med elektrisk håndbrekk som gjør ikke jeg det, for det er enten av eller på og etter min mening ikke så enkelt å kontrollere. Det bruker litt tid på å stramme seg og det samme på å løse ut igjen, har brukt det litt for å forsøke å ta en «brekksladd» vinterstid på snøen på en parkeringsplass e.l., men det synes jeg ikke så mye om. Sier ikke at det er umulig, men det krever nok litt øving og trening før det får ønsket effekt og blir mer kontrollerbart, og det har jeg rett og slett ikke prøvet mer på........ Jeg for min del synes det er enklere med harde og kontrollerte oppbremsninger, altså bremsepedalen hardt inn ( «panikkbrems» ), men det behøver selvfølgelig ikke være løsningen for alle.   Jeg savner et manuelt håndbrekk, for det er enklere å kontrollere og ha det morsomt med når anledningen byr seg  
    • Tusen takk for utfyllande svar @Superb lll☺️ Da er mulig at desse bakbremsane må brukast veldig aktivt ved å f. eks "dra i handbrekket" og bremse hardt for å helde rusta unna. Eg ser jo at dine bakbremsen er veldig fine i forhold til mine og har vel ikkje antydning til rust (takk for bilder forresten).  Eg skal snart på service med bilen, så då får dei sjå på dei. Blir spande å sjå utfallet😊
    • Gammel post, så du har sikkert funnet ut av det allerede 😊 Møller bruker diagnoseverktøy til å kode fjernkontrollen. På Octavia skal du ha den ovale, lille fjernkontrollen frem tom 16-modellen, og den rektangulære typen fra facelift på 17-mod. På e-bay står det ofte feil ang dette. De har forskjellig sendefrekvens, så de virker ikke om hverandre. 
    • Hei @RuneT   Ser jo tydelige forskjeller på bildene dine av bakbremsene, det øverste av dem (dag 1) ser jo helt forferdelig ut, bakbremser som ser slik ut som dette må jeg ærlig si at jeg aldri har hatt. Det nederste bildet av bremseskiva bak ser jo vesentlig bedre ut, selv om en kan se antydninger av rusta som tidligere har vært på skivene. Verkstedene påstår mye som er riktig i teorien, men det eneste som kan forhindre rust på bremseskiver er at de er i bruk, og jo hardere oppbremsinger jo bedre er det for bremseskivene og calipere, ulempen er selvsagt at det sliter mer på både bremseklosser og bremseskiver. At bremseskivene bak er av en annen kvalitet er det ingen tvil om, foran er det større skiver i diameter, de er tykkere og ventilerte (dvs at de er doble med luft i mellom for kjøling om noen skulle lure på det). Skivene foran skal ta opp betydelig mer bremseenergi (varme) og de er jo i bruk hver eneste gang bremsepedalen blir berørt, slik er det ikke for bremsene bak. Har lest litt forskjellig om bremsekraftfordeling foran/bak fra 55/45 -----> 70/30, og da sier det seg selv at en må være veldig hard på bremsepedalen om en skal få skikkelig bremseeffekt på bremsene bak. Nedover bakker f.eks. så er det mye bedre med få harde bremsninger enn å holde forsiktig på bremsepedalen ned hele bakken, en unngår da varmgang (og glasserte skiver, det skjer mest på tunge kjøretøy) på bremseskiver og bremsevæsken, og en har også da med seg bremsene bak. Men igjen, da må en være flink til å følge med i speilet bakover. Legger ved bilder av mine bremseskiver, nå har min bil stått helt rolig i godt over 1 uke (sist i bruk 31.12.19), og sist den var i bruk så var utrolig mye salt og fuktighet på veien, likevel så ser de slik ut som dette. Slik hadde de ikke sett ut om jeg ikke hadde brukt bremsene så aktivt som det jeg gjør, de er definitivt ikke blanke det ser jeg også, men så har som nevnt bilen ikke vært i bruk på over 1 uke......... Bilen står i garasjen så det er dårlig lys, og det er (dessverre) lenge siden jeg har hatt muligheten til å vaske bil, og det synes godt på eikene til felgene........    
    • Om du har DSG kan du sannsynligvis få den gjennom der clutchwiren skal gå på biler med manuell. Det har iallefall vært tilfelle på Superb og Octavia
    • Takk for mange gode svar!  Første gongen eg merka noko til dette problemet var i sommer på veg til Italia på bilferie. Det var sommer, sol og tørre vegar, men plutseleg merka eg ein romlelyd bak når eg bremsa. Eg kjørte på adaptiv cruise (ACC) når dette skjedde. Eg la merke til at bakbremsane hadde eit slags svart belegg på seg og var ikkje glatte som frambremsane når ein kjente på overflata med fingeren (etter at dei hadde kjølt seg ned såklart😅). Gav beskjed om dette til verkstedet og dei skulle sjå på da ifm. neste service.  No har eg kjørt i over eit halv år sidan dette skjedde første gongen, og har snart passert 30 000 km. Køyre aktivt og langt når eg først køyre, og brukar bilen "skikkeleg" . Likevel er bakbremsane i betydeleg dårlegare stand enn framme. For meg ser da ut som to forskjellige stålkvalitetar som er brukt, der den "billigaste" er brukt bak. Bildene her visar tydeleg forskjell og er tatt parvis samstundes: Bakbrems dag 1 Frambrems dag 1: Bakbrems ein annan dag: Frambrems ein annan dag: Da kan jo hende at bremsetrikset med å parkere etter å ha varma bakbremsane opp hadde fungert, men da er jo litt merkverdig å måtte lage deg til denne rutinen på ein såpass dyr bil. Dette avkrefta også verkstedet skulle vera nødvendig. Eg har heller ikkje hatt ein såpass markant forskjell på fram- og bakbrems på tidlegare bilar, men da trenger ikkje bety at dette som skjer her på min bil no er unormalt for typen. Tanken som likevel slår meg  er at da er brukt bremseskiver bak av ein lavare kvalitet (legering) enn framme.   
    • Hei, skal koble opp ekstralys på min kodiaq. Jeg skal koble alt på egen bryter, men vet ikke hvor jeg får trekt kabelen. Noen som vet evt har noen bilder hvor jeg skal presse igjennom en kabel? 
    • På min kant av landet (Nord-Norge) fungerte Connect en periode i går formiddag for så å falle ut igjen. Internett (carstick) funker feilfritt.
    • Er det noen som vet om Kodiaq og Superb har den samme funksjonen på bremsene bak, altså at de legger seg litt på ved kjøring regn (da må pusseren være aktiv i noen minutter før de gjør det), det hjelper veldig mye for å ha tempererte/tørre bremser bak.. Selv etter at jeg bare har vasket bilen så tar jeg en liten kjøretur med noen harde oppbremsninger, slik at jeg ikke parkerer bilen med våte bremseklosser som vil kunne gi rust på bremseskivene. Jeg gir på litt ved nesten hver anledning jeg har (opp mot 80 -100 km/t når det er mulig med tanke på lovlig hastighet)) og bremser hardt for at bremsene bak skal være i bruk/bevegelse og ikke sette seg, men da er det som det blir nevnt her meget viktig å se i speilet bakover og ikke gjøre dette på glatt underlag slik at en ikke forårsaker en ulykke!  Hardere og mer aktiv bruk av bremsepedalen er nok den enkleste veien å gå for å fjerne og fortsette å holde rusten borte fra bremseskivene bak, for det meste av bremsekraften ligger jo foran inntil en trykker hardere på bremsepedalen. Regner med at det ikke er den store forskjellen på kvaliteten på bremseskivene for Kodiaq og Superb, men det er ikke noe jeg har kunnskap om.. De to foregående bilene jeg har hatt fra Skoda (Superb 2016 og Octavia 2018) var det heller ikke rust på bremseskivene bak pga det jeg har beskrevet her. Jeg kjører nesten hele vinteren på våte/saltede veier, og har heller ikke rust på bremseskivene bak på min Superb 2019, så det virker som det jeg gjør har har en misjon for å unngå rust på bremseskivene bak. Det er selvfølgelig heller ingen fasit, men fungerer i hvert fall i mitt tilfelle.
    • Som nevnt, er det  nok lurt å ha litt varme (og dermed tørre bremser..) når du parkerar.  Eg tar og "nødbremser" litt med det elektriske håndbrekket av og til for å slite vekk evnt.rust; og varme opp skivene. ( OBS!! pass på biler bak deg og fare for sladd ved våt veg.)  Brekket er jo kun av, eller fullt på, så det gjelder å vera varsom ved denne manøveren. Som du ser på bildet, so er det rusta akkurat der klossen har lagt inntil. Ganske vanlig om det er fuktig imellom skive  og kloss ved parkering. Ellers er min erfaring  at Skoda sine bremseskiver ikkje er spesielt bra. Både eg og ein arb.kollega har fått kast i skiver både framme og bak tidlig. (før bilane var passert 60000-km.)  Eg har no EBC skiver på bilen, og det vil vise seg om dei er bedre eller verre..  (Har bra erfaring med dei frå andre bilar.)   Er uansett ikkje dyrare, heller billigare enn originalskiver. Uansett er det største problemet salting/fuktig klima/regn.    
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...