Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Sign in to follow this  
Sverre

Forbruk kodiaq

Recommended Posts

Heisann :)

Lurte på om dere som var så heldige å ha fått deres biler ville dele hva deres biler bruker av drivstoff?  
Er det store avvik fra oppgitte tall ? 
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kodiaq Sportline 190hk tdi dsg, 5seter.

Første langtur, Oslo-Trondheim-Oslo, dagen etter at jeg hentet bilen, gikk på 0.52l/mil. Kun to voksne og helgeturbag i bilen. 

Snittforbruk er med like mengder langtur og bykjøring etter 2000km  på 0.67l/mil.

Dette er kalkulert på tall fra fylling, ikke kjørecomputer. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har omtrent samme bil som @sletto, og har et totalforbruk etter 13000km på 0.7 på mila. Min kjørestil tilsier at jeg kan få det godt ned på øvre 0.5 tallet når jeg kjører pent. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timer siden, sletto skrev:

Kodiaq Sportline 190hk tdi dsg, 5seter.

Første langtur, Oslo-Trondheim-Oslo, dagen etter at jeg hentet bilen, gikk på 0.52l/mil. Kun to voksne og helgeturbag i bilen. 

Snittforbruk er med like mengder langtur og bykjøring etter 2000km  på 0.67l/mil.

Dette er kalkulert på tall fra fylling, ikke kjørecomputer. 

Snill med forbruket disse da vil jeg si :) Og ikke minst reelle tall da du beregner selv :D

 

4 timer siden, tronna skrev:

Jeg har omtrent samme bil som @sletto, og har et totalforbruk etter 13000km på 0.7 på mila. Min kjørestil tilsier at jeg kan få det godt ned på øvre 0.5 tallet når jeg kjører pent. 

Er gøy å la motoren jobbe litt også :) prøvekjørte bil med denne motoren hos forhandler, var fint drag med 190 hk tdi, men grunnet kjøremønster har vi valgt å gå for 180 hk tsi 

Noen her som har tall fra 180 hk tsi også? :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timer siden, Vandreren skrev:

190 hk. bensin

Vanskelig å komme noe særlig under 0.8 på langkjøring (målt av bilen selv).

så den ligger på rundt literen i daglig småkjøring da? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Og det var grunnen til at jeg ga fa** i Lan Marie, treklemmerne, og maktkåte Raymond, og kjøpt Diesel. 

Vi kjører rundt 22000km i året, mye langturer, dvs 150-600km på en dag, og slev om jeg tok utgangspunkt i urealistiske forbrukstall fra brosjyren, så ville vi spare 8-10.000kr i året med diesel contra bensin. I tillegg er jo 190hk bensin en god del dyrere (20.000kr?), så besparelsen over 5 år blir betydelig. 

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 12.7.2018 den 21.41, Sverre skrev:

så den ligger på rundt literen i daglig småkjøring da? 

Ja, det gjør den. Har samme kjøredata som @Vandreren på langturer (altså 0,8). For å komme under det så må du kjøre meget pent og ha mange 70-80 soner...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg kjører langt mer enn jeg hadde sett for meg, bikket 14000km på 7 måneder, ligger altså godt an til å kjøre 20-24000 i året. Da vil jeg spare inn prisforskjellen på 190 TDI mot 150 TSI på forholdsvis få år.

2.0TSI var aldri aktuelt for min del grunnet engangsavgiften.

2.0 TSI er riktig nok mer livlig, med dieselen er hakket mer praktisk, og jeg tror dama i passasjersetet synes den er livlig nok som den er ?

Dagens tur fra Oslo til Sjoadalen via Valdresflya hadde følgende forbrukstall.

267km, 3:53t, 69km/t snitt, 6.3 l/100km.

Da er vi nesten oppe på 1400 meter.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror vel også at hvis man kjører 20k eller mere pr år, er diesel å foretrekke rent økonomisk.

Vi hadde en diskusjon på jobben, for to "like"  Octavia, med 1.8TSI og 2.0TDI. Med 50k i året er det store forskjeller vi snakker om, mens risikoen for lavere salgspris for TDI ligger og spøker. Skal uansett ikke være mulig å tape det man sparer i drivstoff. Andre omkostninger er ganske like

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå er det vel litt viktig å sammenligne med 2,0/184hk TDi utgaven da, som er en litt eldre motor som også 1,8/180hk TSi er, i tillegg så har de også samme girkasse (om en har 4x4). M E N når det er sagt, så er jeg 100% enig med deg @PaulusA, har en kjørelengder på over 20.000km i året så er absolutt diesel å foretrekke.

Nå er bilen min litt for ny til at den har "sluppet opp" enda og er nok tørstere enn hva den er etter noen flere hundre mil med kjøring, men på en tur til fjells i dag, så er de harde fakta

  • 270km kjørelengde
  • 81 km/t (snitthastighet)
  • 0,78 ltr/mil

Dette er kun tall fra kjørecomputeren, men hvor nøyaktig den er vet jeg ikke.........?

Da var det 4 personer og fullastet lasterom, så her det også en del å gå på med tanke på hva bilen var lastet med og ikke minst tyngden på høyrefoten min. Men motoren i min bil er jo aldri i nærheten av å kunne konkurrere med en tilsvarende dieselmotor når det gjelder forbruket. Den er tørst og det var jeg klar over før bilen ble kjøpt også.

Superben jeg byttet inn gikk litt rimeligere enn dette, men ett trinn mer på DSG kassa utgjør jo også litt i motorveihastighet. Selv om jeg er glad for at jeg nå har en oljefylt DSG kasse som tåler mer, så burde jo min bil blitt levert med den nye DSG kassa du har @PaulusA, uten tvil :)

Hadde jeg hatt mindre småkjøring så hadde nok jeg også valgt diesel, men når jeg ser hva all småkjøring gjør med arb.bilen jeg har, så er jeg likevel fornøyd med at jeg har valgt bensin, til tross for et merkbart høyere drivstofforbruk med bensinmotoren.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, det er synd du ikke fikk den kassa @Superb lll

Fjelltur her også, stappa bil, ikke sparebluss 

0,57 l/mil

Hadde 0,54 en stund, men økte med klatringen til 900m

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja det er synd det er den gamle DSG kassa @PaulusA, men det kommer vel en oppdatering fra 2019 regner jeg med når mest sannsynlig også noen av motorene blir erstattet av andre motorer.

Lå på 0,71, men etter en litt lengre og bratt klatring opp noen smale fjellveier så steg forbruket merkbart, er på ca 900m vi også. Girer litt mer ned enn jeg er vant til denne DSG kassa her, men den har jo som nevnt et trinn mindre enn den jeg hadde i Superben. Ikke at det er noe feil med det, bare litt uvant nå i starten ;)

Blir vel forhåpentligvis et annet forbruk på veien hjem, for etter kartet og globusen så er det nedoverbakke hele veien, hehe ;) Men det er jo ikke slik i praksis selvfølgelig.........

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takker for mange svar og innvendinger :) 

Som nevnt tidligere vil bilen vår få kjøremønster med turer på ca 8 km pr tur i det daglige, med en og annen lengre bilferie så diesel er dessverre ikke et godt alternativ for oss. Selv er jeg helt enig i at 190 hk diesel hadde vært en "mer" riktig motor for denne bilen :) satt også lenger inne å velge bensin da dieselen på 190 hk som sagt var rimeligere i innkjøp også! 
Men jeg har all tro på at denne bilen vil gi oss glede i mange år fremover uansett. 

Ser forøvrig at girkasser blir diskutert en del her, er det noen som vet hvilken automatkasse som følger de ulike motoralternativene? 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

For Kodiaq sin del så er det ikke de samme DSG kassene som er nevnt her (i hvert fall ikke på den største bensinmotoren og dieselmotorene), så det er ikke noe tenke på for din del @Sverre :)

Det er (som jeg kjenner til) først fremst enkelte Superb og Octavia modeller som har en DSG 7 (tørr clutch) kasse, som ikke tåler mer enn 250nm dreiemoment det er snakk om her. Kodiaq har en helt annen og ny DSG 7 kasse (oljefylt) på (i hvert fall) den største bensinmotoren og dieselmotorene, 

Jeg er også enig med deg i valg av motor til den kjøringen du har mest av @Sverre, jeg har også valgt bensin på min nye Octavia Scout av de samme årsakene. Men jeg er også helt enig med deg i at en type bil som Kodiaq (og andre større type SUV) så burde det vært en stor dieselmotor med et greit dreiemoment slik som minst 2,0/190hk - 400nm som leveres til Kodiaq, Superb og Tiguan. Med fullastet bil, 5 - 7 personer og tilhenger/campingvogn etter så blir det en lek, uten at drivstofforbruket går til "himmels" ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takker for utfyllende svar @Superb lll:)

Ja vi er helt enige angående motorisering, diesel hører til men passer ikke godt nok til våre behov :) Jeg ønsket selv å kjøpe Superb Sportline med 280 hk, men min bedre halvdel mente at høy bil var det riktige.  Prisen på de to alternativene var ikke så veldig forskjellig heller, men disse kvinnfolka vet å få viljen sin ^_^  Men tror jeg blir fornøyd med Kodiaq'en, flott bil med masse plass og stilig design :D gikk da også for fargen Velvet Red! : ) Bilder kommer, men etter som jeg har forstått skal en lage egen tråd for egen bil :) 
 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da er det flere enn meg som har en «sjef» på hjemmebane også forstår jeg, hehe ;):D 

Vår forrige bil (2016 Superb) var det enighet om at den skulle være Business Grey metallic, og ha sølvfargede felger. Kommer ned til forhandler og er i ferd med å sette opp kontrakten når min eldste datter ser dem.vogna til forhandleren. Den er da Moon White metallic og har type kontrastfelger, blanke polerte alu eiker og sortlakkerte kanter på eikene og selve felgene, hun overtalte sin søster og de snakket litt med sin mor, og så kom min kone bort til meg og fortalte hva de hadde blitt enige om. Jeg forsøkte meg med hva vi var enige om alle sammen på forhånd når det gjaldt farge på bil og felger,  men det var jo før vi hadde sett dem.vogna som de sa, og ja, det ble hvit bil med kontrastfelger, og selgeren lo godt........... >:(;)  

Denne gange kjørte jeg ned alene når jeg skulle bestille bilen, jeg fikk det meste som jeg ønsket denne gangen, men akkurat når det gjelder vinterfelgene har min frue glatt overkjørt mitt valg/ønske, hun snakket med selgeren selv og forandret på det....... Så akkurat der er jeg fremdeles litt skeptisk må jeg si, men felgene har ikke kommet enda, så jeg har jo ikke sett dem «live». Må nok se dem selv både fysisk og på bilen før jeg helt klarer å se hvordan det blir, for de er ikke så mye benyttet på andre biler etter hva jeg har sett. Så litt skeptisk er jeg, men må som sagt se dem før jeg sier så mye mer om dem........... :S

 

Hørtes veldig spennende ut hva du egentlig hadde sett for deg @Sverre, den Superben har jeg lagt min «elsk» på også, men hverken frue eller lommebok var helt enige i akkurat det, så da ble det heller ikke det. Men nå er jo Kodiaq også en veldig flott bil, selv om de ikke kan sammenlignes, men tror ganske så sikkert at du/dere blir fornøyd med den også :)  Velvet Red har jeg nok ikke sett «live» enda tror jeg, så det skal bli spennende å se bilder av bilen din @Sverre, og ja, en egen tråd hører med ja, hehe ;) :)

Jeg tittet også litt på Kodiaq med den motoren du har valgt @Sverre, for det hadde helt klart også blitt vårt valg. Men prismessig så ble den vi satt sammen enda dyrere enn Superb 280hk 4x4, og dermed så ble det helt uaktuelt denne gangen. Men en type SUV er nok veien jeg kommer til å gå neste gang vi bytter bil, merker godt overgangen fra en litt senket Superb (med DCC adaptivt understell) og over til Octavia Scout med ca 4 cm høyere understell, og det er en overgang jeg liker veldig godt og jeg kan gjerne ta en enda høyere bil neste gang. Så kanskje en pent brukt Kodiaq med 2,0/190hk TSi kan være en mulighet ved vårt neste bilbytte :) 


Angående drivstofforbruk, så ble det som forventet et lavere forbruk hjem fra fjellet enn opp. Startet med 0,49 de første kilometerne, men det var jo nesten bare rett ned så det skulle bare mangle også. Flater litt ut og vi beholder landeveis hastighet og ligger da på 0,58, farten øker litt og forbruket stiger til 0,62. Så akkurat det må jeg si at jeg var meget fornøyd med, 4 personer og fullastet bil. :D 

Men så kommer strekket derifra og hjem som er først et vegarbeidsområde (50 og 70 soner), og så 4 feltsmotorveg (80, 90, 100 og 110 soner) det meste av strekningen hjem etter det, med hastigheter fra 80 km/t -----> 120 km/t (+ moms, hehe ;)). Da endte snittet tilslutt på 0,69, og det må jeg si at jeg nesten er litt imponert av, for bilen passerte jo såvidt 2.000km (totalt) når vi var nesten hjemme. Jeg kjørte veldig pent og forsiktig frem til vi kom til motorvegen, for å se hvor lavt jeg kunne få forbruket og når det da lå på ca 0,6 så må jeg si meg veldig fornøyd. Etter dette, så var gassen virkelig i bruk, aktiv høyrefot og flere «kick-down» på DSG kassa, men likevel så synes jeg det ikke er så verst når en totalt ender på 0,69 med denne kjøringen. Her vet jeg godt at en fint kan få det lavere med en lettere høyrefot, at bilen blir mer kjørt inn og mindre last i bilen, men kan jo selvfølgelig ikke måle seg med en dieselmotor i det hele tatt.......... 

Den nye DSG 7 kassa (som enkelte Superb og Kodiaq har) kunne nok også hjulpet litt på forbruket, for i 110 km/t sona på motorvegen så lå vi en god stund med cruise controllen på 125 km/t (etter speedometeret da), og da viste turtelleren 2.500 rpm i 6. gir. Med et 7. gir her, så hadde nok turtallet ligget nærmere 2.000 rpm vil jeg tro, det gjorde det i hvert fall på Superben vi byttet inn med DSG 7 og den samme motoren (1,8/180hk TSi).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja de har selvutnevnt veto i enkelte diskusjoner har jeg lært med tiden xD 

Satt å lo litt for meg selv også her når jeg leste det du skrev angående deres bestilling av bil  @Superb lll , og kjente meg gjerne litt igjen xD men kvinnfolka pleier ikke å blande seg så mye når det kommer til andre ting en det som synes når bilen står parkert og låst, altså type bil, farge og felger :) Hvertfall er dette tilfellet hos meg :D

Så valg av motor, utstyrsnivå og ellers det som måtte høre til fikk jeg gå fritt inn med selv. Farge var hun også enig i at velvet red var fin så fikk ingen motstand der heller :D Eneste som var litt diskusjon om var variabelt bagasjeromsgulv, hun ville ha det men det lot seg ikke kombinere med canton sound system. Og bilen kommer nå med Canton :D

Bilen har forøvrig endelig ankommet forhandler så har vært nede å tatt en sniktitt, legger ved et bilde slik du kan se fargen på bilen her :) Lager egen tråd når jeg har fått nøklene.

På 19.7.2018 den 15.09, Kodiaq6011 skrev:

Har en godt kjørt taxi med ca 235 hk org 190hk tdi syv seter med snitt forbruk på 0.9l blandet kjøring. Kan få den ned til 0.7 på blandet men da kan ikke bilen stå på tomgang. Ingen stopp av motor ved stans. Bilen min har mye tomgang kjøring når den står stille. Og på motorvei holder jeg 130 cruice control. Har litt røff kjøring ellers.

Hei :) Synes ikke det var så veldig skremmende forbruk iforhold til kjøremønsteret en taxi har, og ikke minst effekten den nå har. Når bilen din ble tunet ble gassresponsen bedre også da? 

20180721_144718.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minutter siden, Sverre skrev:

Ja de har selvutnevnt veto i enkelte diskusjoner har jeg lært med tiden xD 

Satt å lo litt for meg selv også her når jeg leste det du skrev angående deres bestilling av bil  @Superb lll , og kjente meg gjerne litt igjen xD men kvinnfolka pleier ikke å blande seg så mye når det kommer til andre ting en det som synes når bilen står parkert og låst, altså type bil, farge og felger :) Hvertfall er dette tilfellet hos meg :D

Så valg av motor, utstyrsnivå og ellers det som måtte høre til fikk jeg gå fritt inn med selv. Farge var hun også enig i at velvet red var fin så fikk ingen motstand der heller :D Eneste som var litt diskusjon om var variabelt bagasjeromsgulv, hun ville ha det men det lot seg ikke kombinere med canton sound system. Og bilen kommer nå med Canton :D

Bilen har forøvrig endelig ankommet forhandler så har vært nede å tatt en sniktitt, legger ved et bilde slik du kan se fargen på bilen her :) Lager egen tråd når jeg har fått nøklene.

Den rødfargen kledde Kodiaq Sportline veldig godt, rød bil med sorte detaljer var virkelig sprekt ? :D Så denne bilen ser jeg frem til å se en egen tråd og flere bilder av ja :) 

 

Stemmer bra det du sier om det som er synlig på en bil som står stille ja, det visuelle har helt klart stor betydning for min frue også ;):) 

Hehe, ja etter å ha vært gift i over 23 år, så har jeg lært meg hvilke «diskusjoner og kamper» en bare kan legge døde med en gang, ikke er det alle «diskusjoner» det er så veldig smart å «vinne» heller ;);) 

Men nå har jeg jo ikke bare en «hovedsjef» her hjemme, vi har to tenåringsdøtre på 16 og 19 år som også har begynt å si i fra om ting de også. Ikke synd på meg i det hele tatt, men en kan vel føle seg litt «alene» i visse situasjoner ja, hehe ;);) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Hei. Jeg fikk samme problem idag. har en skoda octavia 2019 diesel. Er det trygt å kjøre 1 km til svømming i morgen tidlig? Det er til sammen ca 1km kjøring.
    • Bare hyggelig @RuneT   Ja jeg bremser i hvert fall så effektivt jeg kan (når muligheten byr seg), men det er selvfølgelig avhengig av kjøreforhold/underlag og trafikken bak meg. På biler jeg har hatt med manuelt brekk så har jeg strammet det forsiktig inntil at jeg merker at det tar og så holdt det der en liten stund, for så å gjenta dette ved jevne mellomrom, for det er noe som er enkelt å kontrollere med hvor mye en strammer håndbrekket. Når det gjelder bil med elektrisk håndbrekk som gjør ikke jeg det, for det er enten av eller på og etter min mening ikke så enkelt å kontrollere. Det bruker litt tid på å stramme seg og det samme på å løse ut igjen, har brukt det litt for å forsøke å ta en «brekksladd» vinterstid på snøen på en parkeringsplass e.l., men det synes jeg ikke så mye om. Sier ikke at det er umulig, men det krever nok litt øving og trening før det får ønsket effekt og blir mer kontrollerbart, og det har jeg rett og slett ikke prøvet mer på........ Jeg for min del synes det er enklere med harde og kontrollerte oppbremsninger, altså bremsepedalen hardt inn ( «panikkbrems» ), men det behøver selvfølgelig ikke være løsningen for alle.   Jeg savner et manuelt håndbrekk, for det er enklere å kontrollere og ha det morsomt med når anledningen byr seg  
    • Tusen takk for utfyllande svar @Superb lll☺️ Da er mulig at desse bakbremsane må brukast veldig aktivt ved å f. eks "dra i handbrekket" og bremse hardt for å helde rusta unna. Eg ser jo at dine bakbremsen er veldig fine i forhold til mine og har vel ikkje antydning til rust (takk for bilder forresten).  Eg skal snart på service med bilen, så då får dei sjå på dei. Blir spande å sjå utfallet😊
    • Gammel post, så du har sikkert funnet ut av det allerede 😊 Møller bruker diagnoseverktøy til å kode fjernkontrollen. På Octavia skal du ha den ovale, lille fjernkontrollen frem tom 16-modellen, og den rektangulære typen fra facelift på 17-mod. På e-bay står det ofte feil ang dette. De har forskjellig sendefrekvens, så de virker ikke om hverandre. 
    • Hei @RuneT   Ser jo tydelige forskjeller på bildene dine av bakbremsene, det øverste av dem (dag 1) ser jo helt forferdelig ut, bakbremser som ser slik ut som dette må jeg ærlig si at jeg aldri har hatt. Det nederste bildet av bremseskiva bak ser jo vesentlig bedre ut, selv om en kan se antydninger av rusta som tidligere har vært på skivene. Verkstedene påstår mye som er riktig i teorien, men det eneste som kan forhindre rust på bremseskiver er at de er i bruk, og jo hardere oppbremsinger jo bedre er det for bremseskivene og calipere, ulempen er selvsagt at det sliter mer på både bremseklosser og bremseskiver. At bremseskivene bak er av en annen kvalitet er det ingen tvil om, foran er det større skiver i diameter, de er tykkere og ventilerte (dvs at de er doble med luft i mellom for kjøling om noen skulle lure på det). Skivene foran skal ta opp betydelig mer bremseenergi (varme) og de er jo i bruk hver eneste gang bremsepedalen blir berørt, slik er det ikke for bremsene bak. Har lest litt forskjellig om bremsekraftfordeling foran/bak fra 55/45 -----> 70/30, og da sier det seg selv at en må være veldig hard på bremsepedalen om en skal få skikkelig bremseeffekt på bremsene bak. Nedover bakker f.eks. så er det mye bedre med få harde bremsninger enn å holde forsiktig på bremsepedalen ned hele bakken, en unngår da varmgang (og glasserte skiver, det skjer mest på tunge kjøretøy) på bremseskiver og bremsevæsken, og en har også da med seg bremsene bak. Men igjen, da må en være flink til å følge med i speilet bakover. Legger ved bilder av mine bremseskiver, nå har min bil stått helt rolig i godt over 1 uke (sist i bruk 31.12.19), og sist den var i bruk så var utrolig mye salt og fuktighet på veien, likevel så ser de slik ut som dette. Slik hadde de ikke sett ut om jeg ikke hadde brukt bremsene så aktivt som det jeg gjør, de er definitivt ikke blanke det ser jeg også, men så har som nevnt bilen ikke vært i bruk på over 1 uke......... Bilen står i garasjen så det er dårlig lys, og det er (dessverre) lenge siden jeg har hatt muligheten til å vaske bil, og det synes godt på eikene til felgene........    
    • Om du har DSG kan du sannsynligvis få den gjennom der clutchwiren skal gå på biler med manuell. Det har iallefall vært tilfelle på Superb og Octavia
    • Takk for mange gode svar!  Første gongen eg merka noko til dette problemet var i sommer på veg til Italia på bilferie. Det var sommer, sol og tørre vegar, men plutseleg merka eg ein romlelyd bak når eg bremsa. Eg kjørte på adaptiv cruise (ACC) når dette skjedde. Eg la merke til at bakbremsane hadde eit slags svart belegg på seg og var ikkje glatte som frambremsane når ein kjente på overflata med fingeren (etter at dei hadde kjølt seg ned såklart😅). Gav beskjed om dette til verkstedet og dei skulle sjå på da ifm. neste service.  No har eg kjørt i over eit halv år sidan dette skjedde første gongen, og har snart passert 30 000 km. Køyre aktivt og langt når eg først køyre, og brukar bilen "skikkeleg" . Likevel er bakbremsane i betydeleg dårlegare stand enn framme. For meg ser da ut som to forskjellige stålkvalitetar som er brukt, der den "billigaste" er brukt bak. Bildene her visar tydeleg forskjell og er tatt parvis samstundes: Bakbrems dag 1 Frambrems dag 1: Bakbrems ein annan dag: Frambrems ein annan dag: Da kan jo hende at bremsetrikset med å parkere etter å ha varma bakbremsane opp hadde fungert, men da er jo litt merkverdig å måtte lage deg til denne rutinen på ein såpass dyr bil. Dette avkrefta også verkstedet skulle vera nødvendig. Eg har heller ikkje hatt ein såpass markant forskjell på fram- og bakbrems på tidlegare bilar, men da trenger ikkje bety at dette som skjer her på min bil no er unormalt for typen. Tanken som likevel slår meg  er at da er brukt bremseskiver bak av ein lavare kvalitet (legering) enn framme.   
    • Hei, skal koble opp ekstralys på min kodiaq. Jeg skal koble alt på egen bryter, men vet ikke hvor jeg får trekt kabelen. Noen som vet evt har noen bilder hvor jeg skal presse igjennom en kabel? 
    • På min kant av landet (Nord-Norge) fungerte Connect en periode i går formiddag for så å falle ut igjen. Internett (carstick) funker feilfritt.
    • Er det noen som vet om Kodiaq og Superb har den samme funksjonen på bremsene bak, altså at de legger seg litt på ved kjøring regn (da må pusseren være aktiv i noen minutter før de gjør det), det hjelper veldig mye for å ha tempererte/tørre bremser bak.. Selv etter at jeg bare har vasket bilen så tar jeg en liten kjøretur med noen harde oppbremsninger, slik at jeg ikke parkerer bilen med våte bremseklosser som vil kunne gi rust på bremseskivene. Jeg gir på litt ved nesten hver anledning jeg har (opp mot 80 -100 km/t når det er mulig med tanke på lovlig hastighet)) og bremser hardt for at bremsene bak skal være i bruk/bevegelse og ikke sette seg, men da er det som det blir nevnt her meget viktig å se i speilet bakover og ikke gjøre dette på glatt underlag slik at en ikke forårsaker en ulykke!  Hardere og mer aktiv bruk av bremsepedalen er nok den enkleste veien å gå for å fjerne og fortsette å holde rusten borte fra bremseskivene bak, for det meste av bremsekraften ligger jo foran inntil en trykker hardere på bremsepedalen. Regner med at det ikke er den store forskjellen på kvaliteten på bremseskivene for Kodiaq og Superb, men det er ikke noe jeg har kunnskap om.. De to foregående bilene jeg har hatt fra Skoda (Superb 2016 og Octavia 2018) var det heller ikke rust på bremseskivene bak pga det jeg har beskrevet her. Jeg kjører nesten hele vinteren på våte/saltede veier, og har heller ikke rust på bremseskivene bak på min Superb 2019, så det virker som det jeg gjør har har en misjon for å unngå rust på bremseskivene bak. Det er selvfølgelig heller ingen fasit, men fungerer i hvert fall i mitt tilfelle.
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...