Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Sign in to follow this  
Sverre

Forbruk kodiaq

Recommended Posts

Heisann :)

Lurte på om dere som var så heldige å ha fått deres biler ville dele hva deres biler bruker av drivstoff?  
Er det store avvik fra oppgitte tall ? 
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kodiaq Sportline 190hk tdi dsg, 5seter.

Første langtur, Oslo-Trondheim-Oslo, dagen etter at jeg hentet bilen, gikk på 0.52l/mil. Kun to voksne og helgeturbag i bilen. 

Snittforbruk er med like mengder langtur og bykjøring etter 2000km  på 0.67l/mil.

Dette er kalkulert på tall fra fylling, ikke kjørecomputer. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har omtrent samme bil som @sletto, og har et totalforbruk etter 13000km på 0.7 på mila. Min kjørestil tilsier at jeg kan få det godt ned på øvre 0.5 tallet når jeg kjører pent. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timer siden, sletto skrev:

Kodiaq Sportline 190hk tdi dsg, 5seter.

Første langtur, Oslo-Trondheim-Oslo, dagen etter at jeg hentet bilen, gikk på 0.52l/mil. Kun to voksne og helgeturbag i bilen. 

Snittforbruk er med like mengder langtur og bykjøring etter 2000km  på 0.67l/mil.

Dette er kalkulert på tall fra fylling, ikke kjørecomputer. 

Snill med forbruket disse da vil jeg si :) Og ikke minst reelle tall da du beregner selv :D

 

4 timer siden, tronna skrev:

Jeg har omtrent samme bil som @sletto, og har et totalforbruk etter 13000km på 0.7 på mila. Min kjørestil tilsier at jeg kan få det godt ned på øvre 0.5 tallet når jeg kjører pent. 

Er gøy å la motoren jobbe litt også :) prøvekjørte bil med denne motoren hos forhandler, var fint drag med 190 hk tdi, men grunnet kjøremønster har vi valgt å gå for 180 hk tsi 

Noen her som har tall fra 180 hk tsi også? :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timer siden, Vandreren skrev:

190 hk. bensin

Vanskelig å komme noe særlig under 0.8 på langkjøring (målt av bilen selv).

så den ligger på rundt literen i daglig småkjøring da? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Og det var grunnen til at jeg ga fa** i Lan Marie, treklemmerne, og maktkåte Raymond, og kjøpt Diesel. 

Vi kjører rundt 22000km i året, mye langturer, dvs 150-600km på en dag, og slev om jeg tok utgangspunkt i urealistiske forbrukstall fra brosjyren, så ville vi spare 8-10.000kr i året med diesel contra bensin. I tillegg er jo 190hk bensin en god del dyrere (20.000kr?), så besparelsen over 5 år blir betydelig. 

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 12.7.2018 den 21.41, Sverre skrev:

så den ligger på rundt literen i daglig småkjøring da? 

Ja, det gjør den. Har samme kjøredata som @Vandreren på langturer (altså 0,8). For å komme under det så må du kjøre meget pent og ha mange 70-80 soner...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg kjører langt mer enn jeg hadde sett for meg, bikket 14000km på 7 måneder, ligger altså godt an til å kjøre 20-24000 i året. Da vil jeg spare inn prisforskjellen på 190 TDI mot 150 TSI på forholdsvis få år.

2.0TSI var aldri aktuelt for min del grunnet engangsavgiften.

2.0 TSI er riktig nok mer livlig, med dieselen er hakket mer praktisk, og jeg tror dama i passasjersetet synes den er livlig nok som den er ?

Dagens tur fra Oslo til Sjoadalen via Valdresflya hadde følgende forbrukstall.

267km, 3:53t, 69km/t snitt, 6.3 l/100km.

Da er vi nesten oppe på 1400 meter.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror vel også at hvis man kjører 20k eller mere pr år, er diesel å foretrekke rent økonomisk.

Vi hadde en diskusjon på jobben, for to "like"  Octavia, med 1.8TSI og 2.0TDI. Med 50k i året er det store forskjeller vi snakker om, mens risikoen for lavere salgspris for TDI ligger og spøker. Skal uansett ikke være mulig å tape det man sparer i drivstoff. Andre omkostninger er ganske like

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå er det vel litt viktig å sammenligne med 2,0/184hk TDi utgaven da, som er en litt eldre motor som også 1,8/180hk TSi er, i tillegg så har de også samme girkasse (om en har 4x4). M E N når det er sagt, så er jeg 100% enig med deg @PaulusA, har en kjørelengder på over 20.000km i året så er absolutt diesel å foretrekke.

Nå er bilen min litt for ny til at den har "sluppet opp" enda og er nok tørstere enn hva den er etter noen flere hundre mil med kjøring, men på en tur til fjells i dag, så er de harde fakta

  • 270km kjørelengde
  • 81 km/t (snitthastighet)
  • 0,78 ltr/mil

Dette er kun tall fra kjørecomputeren, men hvor nøyaktig den er vet jeg ikke.........?

Da var det 4 personer og fullastet lasterom, så her det også en del å gå på med tanke på hva bilen var lastet med og ikke minst tyngden på høyrefoten min. Men motoren i min bil er jo aldri i nærheten av å kunne konkurrere med en tilsvarende dieselmotor når det gjelder forbruket. Den er tørst og det var jeg klar over før bilen ble kjøpt også.

Superben jeg byttet inn gikk litt rimeligere enn dette, men ett trinn mer på DSG kassa utgjør jo også litt i motorveihastighet. Selv om jeg er glad for at jeg nå har en oljefylt DSG kasse som tåler mer, så burde jo min bil blitt levert med den nye DSG kassa du har @PaulusA, uten tvil :)

Hadde jeg hatt mindre småkjøring så hadde nok jeg også valgt diesel, men når jeg ser hva all småkjøring gjør med arb.bilen jeg har, så er jeg likevel fornøyd med at jeg har valgt bensin, til tross for et merkbart høyere drivstofforbruk med bensinmotoren.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, det er synd du ikke fikk den kassa @Superb lll

Fjelltur her også, stappa bil, ikke sparebluss 

0,57 l/mil

Hadde 0,54 en stund, men økte med klatringen til 900m

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja det er synd det er den gamle DSG kassa @PaulusA, men det kommer vel en oppdatering fra 2019 regner jeg med når mest sannsynlig også noen av motorene blir erstattet av andre motorer.

Lå på 0,71, men etter en litt lengre og bratt klatring opp noen smale fjellveier så steg forbruket merkbart, er på ca 900m vi også. Girer litt mer ned enn jeg er vant til denne DSG kassa her, men den har jo som nevnt et trinn mindre enn den jeg hadde i Superben. Ikke at det er noe feil med det, bare litt uvant nå i starten ;)

Blir vel forhåpentligvis et annet forbruk på veien hjem, for etter kartet og globusen så er det nedoverbakke hele veien, hehe ;) Men det er jo ikke slik i praksis selvfølgelig.........

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takker for mange svar og innvendinger :) 

Som nevnt tidligere vil bilen vår få kjøremønster med turer på ca 8 km pr tur i det daglige, med en og annen lengre bilferie så diesel er dessverre ikke et godt alternativ for oss. Selv er jeg helt enig i at 190 hk diesel hadde vært en "mer" riktig motor for denne bilen :) satt også lenger inne å velge bensin da dieselen på 190 hk som sagt var rimeligere i innkjøp også! 
Men jeg har all tro på at denne bilen vil gi oss glede i mange år fremover uansett. 

Ser forøvrig at girkasser blir diskutert en del her, er det noen som vet hvilken automatkasse som følger de ulike motoralternativene? 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

For Kodiaq sin del så er det ikke de samme DSG kassene som er nevnt her (i hvert fall ikke på den største bensinmotoren og dieselmotorene), så det er ikke noe tenke på for din del @Sverre :)

Det er (som jeg kjenner til) først fremst enkelte Superb og Octavia modeller som har en DSG 7 (tørr clutch) kasse, som ikke tåler mer enn 250nm dreiemoment det er snakk om her. Kodiaq har en helt annen og ny DSG 7 kasse (oljefylt) på (i hvert fall) den største bensinmotoren og dieselmotorene, 

Jeg er også enig med deg i valg av motor til den kjøringen du har mest av @Sverre, jeg har også valgt bensin på min nye Octavia Scout av de samme årsakene. Men jeg er også helt enig med deg i at en type bil som Kodiaq (og andre større type SUV) så burde det vært en stor dieselmotor med et greit dreiemoment slik som minst 2,0/190hk - 400nm som leveres til Kodiaq, Superb og Tiguan. Med fullastet bil, 5 - 7 personer og tilhenger/campingvogn etter så blir det en lek, uten at drivstofforbruket går til "himmels" ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takker for utfyllende svar @Superb lll:)

Ja vi er helt enige angående motorisering, diesel hører til men passer ikke godt nok til våre behov :) Jeg ønsket selv å kjøpe Superb Sportline med 280 hk, men min bedre halvdel mente at høy bil var det riktige.  Prisen på de to alternativene var ikke så veldig forskjellig heller, men disse kvinnfolka vet å få viljen sin ^_^  Men tror jeg blir fornøyd med Kodiaq'en, flott bil med masse plass og stilig design :D gikk da også for fargen Velvet Red! : ) Bilder kommer, men etter som jeg har forstått skal en lage egen tråd for egen bil :) 
 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da er det flere enn meg som har en «sjef» på hjemmebane også forstår jeg, hehe ;):D 

Vår forrige bil (2016 Superb) var det enighet om at den skulle være Business Grey metallic, og ha sølvfargede felger. Kommer ned til forhandler og er i ferd med å sette opp kontrakten når min eldste datter ser dem.vogna til forhandleren. Den er da Moon White metallic og har type kontrastfelger, blanke polerte alu eiker og sortlakkerte kanter på eikene og selve felgene, hun overtalte sin søster og de snakket litt med sin mor, og så kom min kone bort til meg og fortalte hva de hadde blitt enige om. Jeg forsøkte meg med hva vi var enige om alle sammen på forhånd når det gjaldt farge på bil og felger,  men det var jo før vi hadde sett dem.vogna som de sa, og ja, det ble hvit bil med kontrastfelger, og selgeren lo godt........... >:(;)  

Denne gange kjørte jeg ned alene når jeg skulle bestille bilen, jeg fikk det meste som jeg ønsket denne gangen, men akkurat når det gjelder vinterfelgene har min frue glatt overkjørt mitt valg/ønske, hun snakket med selgeren selv og forandret på det....... Så akkurat der er jeg fremdeles litt skeptisk må jeg si, men felgene har ikke kommet enda, så jeg har jo ikke sett dem «live». Må nok se dem selv både fysisk og på bilen før jeg helt klarer å se hvordan det blir, for de er ikke så mye benyttet på andre biler etter hva jeg har sett. Så litt skeptisk er jeg, men må som sagt se dem før jeg sier så mye mer om dem........... :S

 

Hørtes veldig spennende ut hva du egentlig hadde sett for deg @Sverre, den Superben har jeg lagt min «elsk» på også, men hverken frue eller lommebok var helt enige i akkurat det, så da ble det heller ikke det. Men nå er jo Kodiaq også en veldig flott bil, selv om de ikke kan sammenlignes, men tror ganske så sikkert at du/dere blir fornøyd med den også :)  Velvet Red har jeg nok ikke sett «live» enda tror jeg, så det skal bli spennende å se bilder av bilen din @Sverre, og ja, en egen tråd hører med ja, hehe ;) :)

Jeg tittet også litt på Kodiaq med den motoren du har valgt @Sverre, for det hadde helt klart også blitt vårt valg. Men prismessig så ble den vi satt sammen enda dyrere enn Superb 280hk 4x4, og dermed så ble det helt uaktuelt denne gangen. Men en type SUV er nok veien jeg kommer til å gå neste gang vi bytter bil, merker godt overgangen fra en litt senket Superb (med DCC adaptivt understell) og over til Octavia Scout med ca 4 cm høyere understell, og det er en overgang jeg liker veldig godt og jeg kan gjerne ta en enda høyere bil neste gang. Så kanskje en pent brukt Kodiaq med 2,0/190hk TSi kan være en mulighet ved vårt neste bilbytte :) 


Angående drivstofforbruk, så ble det som forventet et lavere forbruk hjem fra fjellet enn opp. Startet med 0,49 de første kilometerne, men det var jo nesten bare rett ned så det skulle bare mangle også. Flater litt ut og vi beholder landeveis hastighet og ligger da på 0,58, farten øker litt og forbruket stiger til 0,62. Så akkurat det må jeg si at jeg var meget fornøyd med, 4 personer og fullastet bil. :D 

Men så kommer strekket derifra og hjem som er først et vegarbeidsområde (50 og 70 soner), og så 4 feltsmotorveg (80, 90, 100 og 110 soner) det meste av strekningen hjem etter det, med hastigheter fra 80 km/t -----> 120 km/t (+ moms, hehe ;)). Da endte snittet tilslutt på 0,69, og det må jeg si at jeg nesten er litt imponert av, for bilen passerte jo såvidt 2.000km (totalt) når vi var nesten hjemme. Jeg kjørte veldig pent og forsiktig frem til vi kom til motorvegen, for å se hvor lavt jeg kunne få forbruket og når det da lå på ca 0,6 så må jeg si meg veldig fornøyd. Etter dette, så var gassen virkelig i bruk, aktiv høyrefot og flere «kick-down» på DSG kassa, men likevel så synes jeg det ikke er så verst når en totalt ender på 0,69 med denne kjøringen. Her vet jeg godt at en fint kan få det lavere med en lettere høyrefot, at bilen blir mer kjørt inn og mindre last i bilen, men kan jo selvfølgelig ikke måle seg med en dieselmotor i det hele tatt.......... 

Den nye DSG 7 kassa (som enkelte Superb og Kodiaq har) kunne nok også hjulpet litt på forbruket, for i 110 km/t sona på motorvegen så lå vi en god stund med cruise controllen på 125 km/t (etter speedometeret da), og da viste turtelleren 2.500 rpm i 6. gir. Med et 7. gir her, så hadde nok turtallet ligget nærmere 2.000 rpm vil jeg tro, det gjorde det i hvert fall på Superben vi byttet inn med DSG 7 og den samme motoren (1,8/180hk TSi).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja de har selvutnevnt veto i enkelte diskusjoner har jeg lært med tiden xD 

Satt å lo litt for meg selv også her når jeg leste det du skrev angående deres bestilling av bil  @Superb lll , og kjente meg gjerne litt igjen xD men kvinnfolka pleier ikke å blande seg så mye når det kommer til andre ting en det som synes når bilen står parkert og låst, altså type bil, farge og felger :) Hvertfall er dette tilfellet hos meg :D

Så valg av motor, utstyrsnivå og ellers det som måtte høre til fikk jeg gå fritt inn med selv. Farge var hun også enig i at velvet red var fin så fikk ingen motstand der heller :D Eneste som var litt diskusjon om var variabelt bagasjeromsgulv, hun ville ha det men det lot seg ikke kombinere med canton sound system. Og bilen kommer nå med Canton :D

Bilen har forøvrig endelig ankommet forhandler så har vært nede å tatt en sniktitt, legger ved et bilde slik du kan se fargen på bilen her :) Lager egen tråd når jeg har fått nøklene.

På 19.7.2018 den 15.09, Kodiaq6011 skrev:

Har en godt kjørt taxi med ca 235 hk org 190hk tdi syv seter med snitt forbruk på 0.9l blandet kjøring. Kan få den ned til 0.7 på blandet men da kan ikke bilen stå på tomgang. Ingen stopp av motor ved stans. Bilen min har mye tomgang kjøring når den står stille. Og på motorvei holder jeg 130 cruice control. Har litt røff kjøring ellers.

Hei :) Synes ikke det var så veldig skremmende forbruk iforhold til kjøremønsteret en taxi har, og ikke minst effekten den nå har. Når bilen din ble tunet ble gassresponsen bedre også da? 

20180721_144718.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minutter siden, Sverre skrev:

Ja de har selvutnevnt veto i enkelte diskusjoner har jeg lært med tiden xD 

Satt å lo litt for meg selv også her når jeg leste det du skrev angående deres bestilling av bil  @Superb lll , og kjente meg gjerne litt igjen xD men kvinnfolka pleier ikke å blande seg så mye når det kommer til andre ting en det som synes når bilen står parkert og låst, altså type bil, farge og felger :) Hvertfall er dette tilfellet hos meg :D

Så valg av motor, utstyrsnivå og ellers det som måtte høre til fikk jeg gå fritt inn med selv. Farge var hun også enig i at velvet red var fin så fikk ingen motstand der heller :D Eneste som var litt diskusjon om var variabelt bagasjeromsgulv, hun ville ha det men det lot seg ikke kombinere med canton sound system. Og bilen kommer nå med Canton :D

Bilen har forøvrig endelig ankommet forhandler så har vært nede å tatt en sniktitt, legger ved et bilde slik du kan se fargen på bilen her :) Lager egen tråd når jeg har fått nøklene.

Den rødfargen kledde Kodiaq Sportline veldig godt, rød bil med sorte detaljer var virkelig sprekt ? :D Så denne bilen ser jeg frem til å se en egen tråd og flere bilder av ja :) 

 

Stemmer bra det du sier om det som er synlig på en bil som står stille ja, det visuelle har helt klart stor betydning for min frue også ;):) 

Hehe, ja etter å ha vært gift i over 23 år, så har jeg lært meg hvilke «diskusjoner og kamper» en bare kan legge døde med en gang, ikke er det alle «diskusjoner» det er så veldig smart å «vinne» heller ;);) 

Men nå har jeg jo ikke bare en «hovedsjef» her hjemme, vi har to tenåringsdøtre på 16 og 19 år som også har begynt å si i fra om ting de også. Ikke synd på meg i det hele tatt, men en kan vel føle seg litt «alene» i visse situasjoner ja, hehe ;);) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Ja jeg hadde en 2017 Sportline på lån før jeg kjøpte min egen, og der også lyste de hele tiden. Men i menyen når jeg prøver og gå inn på lysene er teksten mørkere. Så jeg kan trykke på men ingenting skjer. Så lurte på om dette er noe som kan de aktiveres og aktiveres.  Jeg får vertfall ikke det til på min.
    • Jeg mener lysene er på hele tiden på vår 2019 Sportline, jeg vet at farge kan justeres i menyene, kanskje også når de skal lyse?
    • Noen som kan forklare meg om ambient light i interiør bare kommer på noen modeller? Jeg har en 2017 Sportline, der lyser denne stripa i interiøret rødt bare når dørene er opne. Skal ikke dette gå an å skifte farge på og slå på hele tiden? Noe man eventuelt kan aktivere via OBD ?
    • Jeg hadde en Octavia 2 med den motoren, med DSG vel å merke. Synes det var en frisk motor, stillegående og ganske gjerrig på drivstoffet. Jeg likte den mye bedre enn rakledieselen jeg hadde før (1,9 TDI, 105 HK). Jeg synes IKKE at bilen var daff. Den fungerte veldig bra, også med last, men den var heller ikke spesielt rask. Mange som sier at det er en liten motor, og ja den har "bare" 1400 ccm. Men  det er en liten rakker med turbo, den kompenserer for manglende sylindervolum. Motoren HAR 125 hk, og momentet er 250 Nm mellom 1400 og 4000 o/min, og det er samme momentet som større motorer,  også diesel, over samme turtallsområdet. Det er momentet som drar bilen, hestekreftene finnes bare på toppen av turtallsområdet. Der er det sjeldent at man bruker..... Ikke bare det, motoren er mer responsiv og turtallsområdet er større enn diesler. Så den er på mange måter mere anvendelig enn diesel. Nå er Kodiaq noe tyngre enn Octavia (kanskje 250 kg), og vil sikkert være litt ekstra dra på for motoren. Og en manuell gearkasse vil nok ikke geare ned med en gang du legge gøypedalen ned, f.eks for å kjøre forbi. Med manuell gearkasse må du geare ned først, så er du og motoren klar til forbikjøring. Men da er den skikkelig PÅ. Det er kanskje ikke beste motoren hvis du kjører med mye last ofte, eller henger på en campingvogn, eller EGENTLIG liker (trenger) stor motor. Og det er heller ikke motoren hvis det på død og liv skal vurderes hvor lite drivstoff bilen bruker eller hvor lite diesel koster i forhold til bensin.  Men ellers, den må prøves for å finne ut om det er en grei motor for deg/dere! Jeg kan dessverre ikke si om problemet med strukket kjede er løst. Det som er viktig er at motoren ikke presses på lavt turtall, at man ikke prøver å gi mye gass for å hente krefter, si under 14-1500 o/min. Men heller gearer ned og lar motoren løpe lettere med LITT mere turtall enn hva man kanskje gjør på en diesel. Og så mener jeg at olje- og filterskift bør gjøres på maks 15000 km (hvis computerern ikke sier fra før). Det mener jeg er fornuftig forebyggende vedlikehold, i forhold til å presse skifteintervallene for langt. En turbomotor med mye småkjøring får endel kjøring uten at motoren er skikkelig varm og det blir mere kondens og skitt som kommer i olja. Denne motoren bruker faktisk litt tid på oppnå driftstemperatur, iallefall i Octaviaen.  Kanskje det er litt bedre i en Kodiak, som er litt tyngre. Da får den litt mer vekt å håndtere, og får kanskje tempen opp litt fortere. Men motoren i seg selv er en liten perle!
    • Takk for gode innspill angående 125hk motoren. Ut i fra mitt kjøremønster, dvs 95% småkjøring, kan jeg klare meg med en «daff» bil.  Men det som kunne vært interessant å høre, er om noen har formening om evt slitasje over tid på liten bensinmotor i relativt tung bil. Om motoren må jobbe ekstra hardt over tid, kan vel det gå utover vitale motordeler som reg.reim, stempler osv.  Forrige generasjon TSI motorer slet jo fælt med overforbruk på olje, registerkjede/strammere, stempelringer osv. 
    • Akkurat, diesel med et helt annet arbeidsregister, for å ikke snakke om Nm.   Det har du helt rett i, men det du glemmer er at før var det ikke like mye elektronikk. Da driftet motoren primært varme og bevegelse. Nå har en bil mange hjerner og systemer som drar MYE energi - som igjen kommer fra motoren. Det vil nok være litt subjektivt, og det kan hende motoren fungerer helt optimalt for deg.
    • Lakkerte dørhåndtak er en elendig patent. Kan trøste dere med at det er like dårlig på BMW og Volvo. Men som nevnt over er det veldig lett å polere bort, men det er jo like fort tilbake. Det er slett ikke behov for ring for å lage slike merker, litt vanlig møkk, som er umulig å unngå, funker godt som slipepasta. 
    • Jeg tok meg litt tid for å finne ut hvordan dette egentlig virker. Jeg kan berolige med at det er helt trygt og ikke noe datasluk å bruke telefonens wifi til å oppdatere kart. Du velger selv hva du vil oppdatere, hvilke land hooker du av i en meny. Før nedlasting begynner får du vite hvor mye data det du har valgt inneholder.  Når jeg sjekket i dag var Sverige 300 Mb, Danmark 100 Mb. Alle tilgjengelige oppdateringer var til sammen 13 Gb.  Det betyr at om man oppdaterer Norge, Sverige og Danmark vil det utgjøre ca 0,7 Gb, noe som knapt sprenger noens budsjetter.  
    • Tja, når HiAcen på jobb med firehjulstrekk og henger på slep klarer seg helt OK med 117hk(diesel vel og merke) og 2.3 tonn normalvekt, så tror jeg 125 hester skal fungere på en Kodiaq. Før pleide vi ikke ha rare motorene i bilene, og vi klarte oss fint. Tror vi bare begynner å bli veldig bortskjemt.  Men, det kan hende du går lei bilen fortere enn du ønsker. Også aner jeg ikke hvor pinglete motoren er i faktisk bruk. Har kjørt en Peugeot Expert med manuell og liten dieselmotor, og den kveles veldig lett.  Også har jeg ikke sett noen reelle forbrukstall. 
    • Jeg kjenner jeg er litt skeptisk til så liten motor i en Kodiaq. Jeg prøvekjørte 150 TSI og den er svak men fungerer nok ok i det daglige, men den har lite krefter over 80-90 km/t til forbikjøringer osv. 125hk tror jeg blir for svak - men igjen den har jo ikke 4x4 så det hjelper kanskje på.
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

    • På min gamle Opel Record 1967 hadde jeg en rullgardin foran radiatoren. Den styrte jeg via en snor med knuter på inne i kupeen på bilen. Var faktisk veldig effektivt og utrolig lettvint
    • Første gang jeg rygger inn på ferge  Fra villevika til Florø. 
    • Deler din oppfatning her @Sjåføren, øvre deksel er ikke pent. Det nedre derimot kan nok være ganske praktisk og nyttig når det er kulde, jeg personlig hadde nok benyttet det fra November/Desember og frem mot Mars mnd om jeg hadde hatt det. Men jeg bor noen mil sør for Oslo, så det er ikke så mange dagene vi har her nede med lavere temperaturer enn ÷ 10°C. Men desto mer snøslaps og mye saltede veier, og gjerne noe rundt null grader........ 
    • Sånne deksel kan du trygt kjøre med i 3 årstider uten fare for overoppheting. Ved normal kjøring er motoren er veldig lite belastet, og det kommer alltids inn luft til radiatoren uansett. Noe annet er selvfølgelig hvis du skal dra tunge lass opp bakker og fjell med lav hastighet og stort effektuttak over lengre tid. Øvre grill er vel originalt bare halvåpen likevel? Er slik på min Octavia i alle fall,  åpningen mellom rillene er stengt øverst, spalten er åpen bare på de nederste 3-4 cm. Så jeg ville kanskje vurdert å ha på et sånt nedre deksel på strengeste vinteren. Jeg ser tre fordeler med det. For det første er den laveste grillen mere utsatt for snø- og slapsdrev fra bilene foran. Denne honeycomb-grillen ser veldig spinkel ut i mine øyne, og er også særlig utsatt for at steiner og isklumper kan knuse seg igjennom. For det andre så er det relativt stort areal rett inn mot radiator. Så et nedre deksel vil redusere en god del direkte-vind mot radiatoren. Siste kommentar: øvre deksel er ikke så pent (min mening det da 😋).

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...