Gå til innhold
Superb lll

Launch control


Anbefalte innlegg

Skrevet

Her spør jeg faktisk for en venn, dette er ikke noe jeg selv lurer på i det hele tatt :) 

Er dette noe alle modeller med DSG kasse har, eller er dette forbeholdt enkelte litt «vassere» motorutgaver med DSG kasse?

Er kanskje også en forutsetning at det er en fysisk knapp for å holde ESP knappen inne i x antall sekunder?

Fint om noen har kunnskaper om dette, eller har noen forslag til hvordan en kan finne mer info om dette. Han har forsøkt instruksjonsboka, og Google er visstnok ganske flittig benyttet av min kamerat uten å finne noen klare svar etter hva han selv sier.......... :) 

 

Tror vel egentlig ikke at det hadde spilt noen rolle for min Scout om den hadde den muligheten eller ikke, det er ingen racer uansett hvordan en vrir og vrenger på det ;) 

Skrevet (endret)

Vår forrige 2016 Scout har dette, ikke prøvd på Kodiaqen enda. Ikke en ting som ble flittig brukt akkurat, men gir fullt trykk fra start :)

Edit: Nå som minstemann er badet og i seng kan jeg svare litt mer utfyllende. 

Nei ikke alle DSG kasser har dette, men mange av de nyere har det. Det er lett å finne ut, ESP skal av/i sportsmodus og girkasse skal i sport, bremsen helt i bånn og så full gass, står bilen fortsatt har man LC.

Endret av Gjest
Skrevet
20 minutter siden, BGB skrev:

Vår forrige 2016 Scout har dette, ikke prøvd på Kodiaqen enda. Ikke en ting som ble flittig brukt akkurat, men gir fullt trykk fra start :)

Hehe, ja da er det sikkert det på min også, men føler vel ikke helt at det er bilen å gjøre det med...... :) 

Men vet du noe mer rundt dette med Launch control @BGB?

Tenker da litt på hvilke modeller og motorer som kan ha dette, og hva som «egentlig skal til» for at en bil kan ha Launch control.

Etter hva en har sett på you-tube, så holdes jo ESP knappen inne i en del sekunder før muligheten er der, men det er sikkert noe restriksjoner likevel vil jeg tro. Bl.a. for min forrige bil Superb 1,8/180hk så vil jeg neppe tro at den hadde den muligheten, for her er det kun en mulighet til å deaktivere ESP, og det er ved å gå inn i innstillingene på Infotainmentsystemt og huke det av (bort). Da  er det kun antispinn en slår av, ESP er ganske virkningsfull selv om en har deaktivert dette. Her var det muligens også den mildt sagt svake DSG 7 kassa som ville ha hindret at denne hadde Launch control, men jeg vet jo ikke i det hele tatt om den bilen hadde det eller ikke heller da.......

Skrevet (endret)

Takk for info @BGB 👍🙂

 

EDIT:

Vet du forresten om dette er noe som sliter mer på drivverket og/eller DSG kassa  enn vanlig akselerasjon @BGB?

Grunnen til dette spørsmålet er noe jeg så på Autofil for noen år siden når Jan Erik Larsen testet en BMW M3, da sa han at dette var noe som t.o.m. stod i instruksjonsboka for den bilen, at dette var så stor belastning, at dette burde kun gjøres en gang.. Men om det er en gang totalt, eller om det var en gang pr. kjøretur vet jeg ikke, for det kom aldri tydelig frem i det aktuelle innslaget etter hva jeg husker........

Endret av Superb lll
Skrevet
2 timer siden, BGB skrev:

men mange av de nyere har det.

Interessant. 

Min Superb 1,4 L 150HK DSG MY17 har kanskje dette, siden den er så ny, eller er det for liten motor?

Kanskje min kommende Kodiaq 2.0L 190 HK TSI DSG MY20 kan ha det?

Skrevet

Det river godt i både drivverk og DSG, så man skal vel ikke gjøre det hver gang du starter fra stillestående. ;) 

Jeg har lest mye rart angående LC, at man bare skal gjøre det en gang, at bilen teller hvor mange ganger du har brukt LC (med tanke på garanti osv).. Ikke vet jeg hva som er riktig eller ei, men hvorfor lager de da en funksjon som bilen eventuelt ikke tåler, eller bare tåler en gang? Spør du meg, er det nok mye svada ute å går... 

Skrevet
3 timer siden, Superb lll skrev:

Vet du forresten om dette er noe som sliter mer på drivverket og/eller DSG kassa  enn vanlig akselerasjon

Det som er viktig å tenke på at kreftene kommer lineært ved vanlig akselerasjon, men med LC står bilen i ro og får servert max. Så det vil nok slite litt mer, men ikke over det spesifisert fra produsent - det er jo lagd for å tåle dette. LC fungerer på den måten at man skal ha mest mulig krefter tilgjengelig før bilen rører seg for en raskest mulig start. Så når du trår gassen i bånn henter bilen det turtallet hvor hk/Nm er på sitt mest optimale og du slipper bremsen og skyter avgårde.

46 minutter siden, Espen skrev:

Kanskje min kommende Kodiaq 2.0L 190 HK TSI DSG MY20 kan ha det?

Skal sjekke i morgen om vår 190 TSI Kodiaq har dette. Det kan forøvrig kodes inn også mener jeg.

41 minutter siden, Core2Duo skrev:

 

Det river godt i både drivverk og DSG, så man skal vel ikke gjøre det hver gang du starter fra stillestående. ;) 

Jeg har lest mye rart angående LC, at man bare skal gjøre det en gang, at bilen teller hvor mange ganger du har brukt LC (med tanke på garanti osv).. Ikke vet jeg hva som er riktig eller ei, men hvorfor lager de da en funksjon som bilen eventuelt ikke tåler, eller bare tåler en gang? Spør du meg, er det nok mye svada ute å går... 

 

Det er mye rare skriverier. Ingen av de du nevner stemmer.

Dog jeg husker BMW M3 E46 fra Autofil hvor Jan Erik Larssen fortalte at man ikke skulle gjøre dette ofte, dette var jo SMG som hadde et rykte på seg om jeg ikke husker feil.

Skrevet

Vår Sportline 190 TSI har launch control, gjorde prosedyren men slapp ikke bilen - da vet vi det :)

Skrevet
20 timer siden, BGB skrev:

Dog jeg husker BMW M3 E46 fra Autofil hvor Jan Erik Larssen fortalte at man ikke skulle gjøre dette ofte, dette var jo SMG som hadde et rykte på seg om jeg ikke husker feil.

Det var dette her jeg også mente når jeg nevnte dette med Autofil.

21 timer siden, Espen skrev:

Min Superb 1,4 L 150HK DSG MY17 har kanskje dette, siden den er så ny, eller er det for liten motor?

Jeg tviler på at du har dette i din Superb @Espen, men sikker er jeg ikke. DSG kassa du har i din bil vil jeg ikke tro har godt av en slik belastning, for den ligger jo helt i grenseland allerede for hva den tåler med tanke på dreiemomentet. Ligger sikkert en momentbegrensning her, men som sagt så tror jeg ikke at hverken motor eller DSG kasse er de rette. Du har muligens ikke en egen knapp for å deaktivere ESP helt @Espen?

Det hadde ikke jeg i min Superb 2016, måtte helt inn i infotainmentsystemet for å huke av for ESP, men den kunne likevel ikke deaktiveres helt. For å gjøre det så må ESP knappen holdes inne i flere sekunder (5-10 sek) tror jeg etter hva jeg har sett på div You-tube videoer. Men «oppskriften» for å bruke Launch control kan kanskje du fylle på med @BGB?

2 timer siden, BGB skrev:

Vår Sportline 190 TSI har launch control, gjorde prosedyren men slapp ikke bilen - da vet vi det :)

Se der ja, da får dui hvert fall den muligheten på din neste bil @Espen :) 

Kan du beskrive hvordan Launch control aktiveres @BGB?

Skrevet
1 time siden, Superb lll skrev:

Kan du beskrive hvordan Launch control aktiveres @BGB?

 

Samme prosedyre på de fleste fra VAG: slå av autohold, slå av ESP eller sett den i sport, girkasse i sport, trå brems hardt inn og full gass, motoren legger turtallet på riktig sted og da er det bare å slippe bremsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...