Gå til innhold
Superb lll

Launch control


Anbefalte innlegg

Skrevet

Her spør jeg faktisk for en venn, dette er ikke noe jeg selv lurer på i det hele tatt :) 

Er dette noe alle modeller med DSG kasse har, eller er dette forbeholdt enkelte litt «vassere» motorutgaver med DSG kasse?

Er kanskje også en forutsetning at det er en fysisk knapp for å holde ESP knappen inne i x antall sekunder?

Fint om noen har kunnskaper om dette, eller har noen forslag til hvordan en kan finne mer info om dette. Han har forsøkt instruksjonsboka, og Google er visstnok ganske flittig benyttet av min kamerat uten å finne noen klare svar etter hva han selv sier.......... :) 

 

Tror vel egentlig ikke at det hadde spilt noen rolle for min Scout om den hadde den muligheten eller ikke, det er ingen racer uansett hvordan en vrir og vrenger på det ;) 

Skrevet (endret)

Vår forrige 2016 Scout har dette, ikke prøvd på Kodiaqen enda. Ikke en ting som ble flittig brukt akkurat, men gir fullt trykk fra start :)

Edit: Nå som minstemann er badet og i seng kan jeg svare litt mer utfyllende. 

Nei ikke alle DSG kasser har dette, men mange av de nyere har det. Det er lett å finne ut, ESP skal av/i sportsmodus og girkasse skal i sport, bremsen helt i bånn og så full gass, står bilen fortsatt har man LC.

Endret av Gjest
Skrevet
20 minutter siden, BGB skrev:

Vår forrige 2016 Scout har dette, ikke prøvd på Kodiaqen enda. Ikke en ting som ble flittig brukt akkurat, men gir fullt trykk fra start :)

Hehe, ja da er det sikkert det på min også, men føler vel ikke helt at det er bilen å gjøre det med...... :) 

Men vet du noe mer rundt dette med Launch control @BGB?

Tenker da litt på hvilke modeller og motorer som kan ha dette, og hva som «egentlig skal til» for at en bil kan ha Launch control.

Etter hva en har sett på you-tube, så holdes jo ESP knappen inne i en del sekunder før muligheten er der, men det er sikkert noe restriksjoner likevel vil jeg tro. Bl.a. for min forrige bil Superb 1,8/180hk så vil jeg neppe tro at den hadde den muligheten, for her er det kun en mulighet til å deaktivere ESP, og det er ved å gå inn i innstillingene på Infotainmentsystemt og huke det av (bort). Da  er det kun antispinn en slår av, ESP er ganske virkningsfull selv om en har deaktivert dette. Her var det muligens også den mildt sagt svake DSG 7 kassa som ville ha hindret at denne hadde Launch control, men jeg vet jo ikke i det hele tatt om den bilen hadde det eller ikke heller da.......

Skrevet (endret)

Takk for info @BGB 👍🙂

 

EDIT:

Vet du forresten om dette er noe som sliter mer på drivverket og/eller DSG kassa  enn vanlig akselerasjon @BGB?

Grunnen til dette spørsmålet er noe jeg så på Autofil for noen år siden når Jan Erik Larsen testet en BMW M3, da sa han at dette var noe som t.o.m. stod i instruksjonsboka for den bilen, at dette var så stor belastning, at dette burde kun gjøres en gang.. Men om det er en gang totalt, eller om det var en gang pr. kjøretur vet jeg ikke, for det kom aldri tydelig frem i det aktuelle innslaget etter hva jeg husker........

Endret av Superb lll
Skrevet
2 timer siden, BGB skrev:

men mange av de nyere har det.

Interessant. 

Min Superb 1,4 L 150HK DSG MY17 har kanskje dette, siden den er så ny, eller er det for liten motor?

Kanskje min kommende Kodiaq 2.0L 190 HK TSI DSG MY20 kan ha det?

Skrevet

Det river godt i både drivverk og DSG, så man skal vel ikke gjøre det hver gang du starter fra stillestående. ;) 

Jeg har lest mye rart angående LC, at man bare skal gjøre det en gang, at bilen teller hvor mange ganger du har brukt LC (med tanke på garanti osv).. Ikke vet jeg hva som er riktig eller ei, men hvorfor lager de da en funksjon som bilen eventuelt ikke tåler, eller bare tåler en gang? Spør du meg, er det nok mye svada ute å går... 

Skrevet
3 timer siden, Superb lll skrev:

Vet du forresten om dette er noe som sliter mer på drivverket og/eller DSG kassa  enn vanlig akselerasjon

Det som er viktig å tenke på at kreftene kommer lineært ved vanlig akselerasjon, men med LC står bilen i ro og får servert max. Så det vil nok slite litt mer, men ikke over det spesifisert fra produsent - det er jo lagd for å tåle dette. LC fungerer på den måten at man skal ha mest mulig krefter tilgjengelig før bilen rører seg for en raskest mulig start. Så når du trår gassen i bånn henter bilen det turtallet hvor hk/Nm er på sitt mest optimale og du slipper bremsen og skyter avgårde.

46 minutter siden, Espen skrev:

Kanskje min kommende Kodiaq 2.0L 190 HK TSI DSG MY20 kan ha det?

Skal sjekke i morgen om vår 190 TSI Kodiaq har dette. Det kan forøvrig kodes inn også mener jeg.

41 minutter siden, Core2Duo skrev:

 

Det river godt i både drivverk og DSG, så man skal vel ikke gjøre det hver gang du starter fra stillestående. ;) 

Jeg har lest mye rart angående LC, at man bare skal gjøre det en gang, at bilen teller hvor mange ganger du har brukt LC (med tanke på garanti osv).. Ikke vet jeg hva som er riktig eller ei, men hvorfor lager de da en funksjon som bilen eventuelt ikke tåler, eller bare tåler en gang? Spør du meg, er det nok mye svada ute å går... 

 

Det er mye rare skriverier. Ingen av de du nevner stemmer.

Dog jeg husker BMW M3 E46 fra Autofil hvor Jan Erik Larssen fortalte at man ikke skulle gjøre dette ofte, dette var jo SMG som hadde et rykte på seg om jeg ikke husker feil.

Skrevet

Vår Sportline 190 TSI har launch control, gjorde prosedyren men slapp ikke bilen - da vet vi det :)

Skrevet
20 timer siden, BGB skrev:

Dog jeg husker BMW M3 E46 fra Autofil hvor Jan Erik Larssen fortalte at man ikke skulle gjøre dette ofte, dette var jo SMG som hadde et rykte på seg om jeg ikke husker feil.

Det var dette her jeg også mente når jeg nevnte dette med Autofil.

21 timer siden, Espen skrev:

Min Superb 1,4 L 150HK DSG MY17 har kanskje dette, siden den er så ny, eller er det for liten motor?

Jeg tviler på at du har dette i din Superb @Espen, men sikker er jeg ikke. DSG kassa du har i din bil vil jeg ikke tro har godt av en slik belastning, for den ligger jo helt i grenseland allerede for hva den tåler med tanke på dreiemomentet. Ligger sikkert en momentbegrensning her, men som sagt så tror jeg ikke at hverken motor eller DSG kasse er de rette. Du har muligens ikke en egen knapp for å deaktivere ESP helt @Espen?

Det hadde ikke jeg i min Superb 2016, måtte helt inn i infotainmentsystemet for å huke av for ESP, men den kunne likevel ikke deaktiveres helt. For å gjøre det så må ESP knappen holdes inne i flere sekunder (5-10 sek) tror jeg etter hva jeg har sett på div You-tube videoer. Men «oppskriften» for å bruke Launch control kan kanskje du fylle på med @BGB?

2 timer siden, BGB skrev:

Vår Sportline 190 TSI har launch control, gjorde prosedyren men slapp ikke bilen - da vet vi det :)

Se der ja, da får dui hvert fall den muligheten på din neste bil @Espen :) 

Kan du beskrive hvordan Launch control aktiveres @BGB?

Skrevet
1 time siden, Superb lll skrev:

Kan du beskrive hvordan Launch control aktiveres @BGB?

 

Samme prosedyre på de fleste fra VAG: slå av autohold, slå av ESP eller sett den i sport, girkasse i sport, trå brems hardt inn og full gass, motoren legger turtallet på riktig sted og da er det bare å slippe bremsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...