Gå til innhold
Superb lll

Launch control


Anbefalte innlegg

Skrevet

Her spør jeg faktisk for en venn, dette er ikke noe jeg selv lurer på i det hele tatt :) 

Er dette noe alle modeller med DSG kasse har, eller er dette forbeholdt enkelte litt «vassere» motorutgaver med DSG kasse?

Er kanskje også en forutsetning at det er en fysisk knapp for å holde ESP knappen inne i x antall sekunder?

Fint om noen har kunnskaper om dette, eller har noen forslag til hvordan en kan finne mer info om dette. Han har forsøkt instruksjonsboka, og Google er visstnok ganske flittig benyttet av min kamerat uten å finne noen klare svar etter hva han selv sier.......... :) 

 

Tror vel egentlig ikke at det hadde spilt noen rolle for min Scout om den hadde den muligheten eller ikke, det er ingen racer uansett hvordan en vrir og vrenger på det ;) 

Skrevet (endret)

Vår forrige 2016 Scout har dette, ikke prøvd på Kodiaqen enda. Ikke en ting som ble flittig brukt akkurat, men gir fullt trykk fra start :)

Edit: Nå som minstemann er badet og i seng kan jeg svare litt mer utfyllende. 

Nei ikke alle DSG kasser har dette, men mange av de nyere har det. Det er lett å finne ut, ESP skal av/i sportsmodus og girkasse skal i sport, bremsen helt i bånn og så full gass, står bilen fortsatt har man LC.

Endret av Gjest
Skrevet
20 minutter siden, BGB skrev:

Vår forrige 2016 Scout har dette, ikke prøvd på Kodiaqen enda. Ikke en ting som ble flittig brukt akkurat, men gir fullt trykk fra start :)

Hehe, ja da er det sikkert det på min også, men føler vel ikke helt at det er bilen å gjøre det med...... :) 

Men vet du noe mer rundt dette med Launch control @BGB?

Tenker da litt på hvilke modeller og motorer som kan ha dette, og hva som «egentlig skal til» for at en bil kan ha Launch control.

Etter hva en har sett på you-tube, så holdes jo ESP knappen inne i en del sekunder før muligheten er der, men det er sikkert noe restriksjoner likevel vil jeg tro. Bl.a. for min forrige bil Superb 1,8/180hk så vil jeg neppe tro at den hadde den muligheten, for her er det kun en mulighet til å deaktivere ESP, og det er ved å gå inn i innstillingene på Infotainmentsystemt og huke det av (bort). Da  er det kun antispinn en slår av, ESP er ganske virkningsfull selv om en har deaktivert dette. Her var det muligens også den mildt sagt svake DSG 7 kassa som ville ha hindret at denne hadde Launch control, men jeg vet jo ikke i det hele tatt om den bilen hadde det eller ikke heller da.......

Skrevet (endret)

Takk for info @BGB 👍🙂

 

EDIT:

Vet du forresten om dette er noe som sliter mer på drivverket og/eller DSG kassa  enn vanlig akselerasjon @BGB?

Grunnen til dette spørsmålet er noe jeg så på Autofil for noen år siden når Jan Erik Larsen testet en BMW M3, da sa han at dette var noe som t.o.m. stod i instruksjonsboka for den bilen, at dette var så stor belastning, at dette burde kun gjøres en gang.. Men om det er en gang totalt, eller om det var en gang pr. kjøretur vet jeg ikke, for det kom aldri tydelig frem i det aktuelle innslaget etter hva jeg husker........

Endret av Superb lll
Skrevet
2 timer siden, BGB skrev:

men mange av de nyere har det.

Interessant. 

Min Superb 1,4 L 150HK DSG MY17 har kanskje dette, siden den er så ny, eller er det for liten motor?

Kanskje min kommende Kodiaq 2.0L 190 HK TSI DSG MY20 kan ha det?

Skrevet

Det river godt i både drivverk og DSG, så man skal vel ikke gjøre det hver gang du starter fra stillestående. ;) 

Jeg har lest mye rart angående LC, at man bare skal gjøre det en gang, at bilen teller hvor mange ganger du har brukt LC (med tanke på garanti osv).. Ikke vet jeg hva som er riktig eller ei, men hvorfor lager de da en funksjon som bilen eventuelt ikke tåler, eller bare tåler en gang? Spør du meg, er det nok mye svada ute å går... 

Skrevet
3 timer siden, Superb lll skrev:

Vet du forresten om dette er noe som sliter mer på drivverket og/eller DSG kassa  enn vanlig akselerasjon

Det som er viktig å tenke på at kreftene kommer lineært ved vanlig akselerasjon, men med LC står bilen i ro og får servert max. Så det vil nok slite litt mer, men ikke over det spesifisert fra produsent - det er jo lagd for å tåle dette. LC fungerer på den måten at man skal ha mest mulig krefter tilgjengelig før bilen rører seg for en raskest mulig start. Så når du trår gassen i bånn henter bilen det turtallet hvor hk/Nm er på sitt mest optimale og du slipper bremsen og skyter avgårde.

46 minutter siden, Espen skrev:

Kanskje min kommende Kodiaq 2.0L 190 HK TSI DSG MY20 kan ha det?

Skal sjekke i morgen om vår 190 TSI Kodiaq har dette. Det kan forøvrig kodes inn også mener jeg.

41 minutter siden, Core2Duo skrev:

 

Det river godt i både drivverk og DSG, så man skal vel ikke gjøre det hver gang du starter fra stillestående. ;) 

Jeg har lest mye rart angående LC, at man bare skal gjøre det en gang, at bilen teller hvor mange ganger du har brukt LC (med tanke på garanti osv).. Ikke vet jeg hva som er riktig eller ei, men hvorfor lager de da en funksjon som bilen eventuelt ikke tåler, eller bare tåler en gang? Spør du meg, er det nok mye svada ute å går... 

 

Det er mye rare skriverier. Ingen av de du nevner stemmer.

Dog jeg husker BMW M3 E46 fra Autofil hvor Jan Erik Larssen fortalte at man ikke skulle gjøre dette ofte, dette var jo SMG som hadde et rykte på seg om jeg ikke husker feil.

Skrevet

Vår Sportline 190 TSI har launch control, gjorde prosedyren men slapp ikke bilen - da vet vi det :)

Skrevet
20 timer siden, BGB skrev:

Dog jeg husker BMW M3 E46 fra Autofil hvor Jan Erik Larssen fortalte at man ikke skulle gjøre dette ofte, dette var jo SMG som hadde et rykte på seg om jeg ikke husker feil.

Det var dette her jeg også mente når jeg nevnte dette med Autofil.

21 timer siden, Espen skrev:

Min Superb 1,4 L 150HK DSG MY17 har kanskje dette, siden den er så ny, eller er det for liten motor?

Jeg tviler på at du har dette i din Superb @Espen, men sikker er jeg ikke. DSG kassa du har i din bil vil jeg ikke tro har godt av en slik belastning, for den ligger jo helt i grenseland allerede for hva den tåler med tanke på dreiemomentet. Ligger sikkert en momentbegrensning her, men som sagt så tror jeg ikke at hverken motor eller DSG kasse er de rette. Du har muligens ikke en egen knapp for å deaktivere ESP helt @Espen?

Det hadde ikke jeg i min Superb 2016, måtte helt inn i infotainmentsystemet for å huke av for ESP, men den kunne likevel ikke deaktiveres helt. For å gjøre det så må ESP knappen holdes inne i flere sekunder (5-10 sek) tror jeg etter hva jeg har sett på div You-tube videoer. Men «oppskriften» for å bruke Launch control kan kanskje du fylle på med @BGB?

2 timer siden, BGB skrev:

Vår Sportline 190 TSI har launch control, gjorde prosedyren men slapp ikke bilen - da vet vi det :)

Se der ja, da får dui hvert fall den muligheten på din neste bil @Espen :) 

Kan du beskrive hvordan Launch control aktiveres @BGB?

Skrevet
1 time siden, Superb lll skrev:

Kan du beskrive hvordan Launch control aktiveres @BGB?

 

Samme prosedyre på de fleste fra VAG: slå av autohold, slå av ESP eller sett den i sport, girkasse i sport, trå brems hardt inn og full gass, motoren legger turtallet på riktig sted og da er det bare å slippe bremsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
    • Litt sent svar... Har hatt to stk type III hvor sirkulasjonspumpa er defekt. Denne sitter under innerskjermen høyre side ved siden av Webastoen. Kjøpte begge på Autodoc. Hjelper ikke å slette feilkode på denne, den må "låses" opp på en feilkodeleser som takler det.
    • Skoda Superb 2011. Fra å fungere feilfritt har Columbus lyd- og navigasjonssystemet plutselig sluttet å virke. Verken skjerm eller knapper på sidene av skjermen responderer. Knappene på rattet til å styre lyd med er også døde. Eneste som virker er av/på-knappen og cd-spilleren ettersom den starter automatisk. System-reset med knapper fungerer ikke ettersom knappene er blitt inaktive. Har noen tips til noe som kan forsøkes?  Om systemet er kaputt er det dyrt å kjøpe ny Columbus, og å kjøpe brukt innebærer risiko for at det samme skjer igjen. Vet noen om alternative lydsystemer som passer inn fysisk?  
    • Har kjøpt en Superb 2013 mod diesel som  ligger inne med noen feil koder og cruis kontroll som ikke virker. Feilkodene som kommer og som ikke kan slettes er  B121112 B115411 U000200 B105F13 B111A13 P056800 U11300 Har hørt at feil koder kan medføre at blant annet cruis kontrollen ikke virker. Mener å huske at jeg hadde samme feilen på en Golf jeg hadde for noen år siden men klarer ikke å huske hva løsningen blei men den fungerte på slutten. Kan noen komme med tips.
    • Hei! Jeg har problemer med min Skoda octavia 2014 modell 4x4 diesel    har fått opp en blinkende lampe som tydeligvis skal være forvarmer dieselmotor. Så kom vanlig motorlampe opp så bilen går i nødmodus. Har fått opp 2 feilkoder som jeg legger ved her på bildet. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? 
    • Hei! Jeg har fått samme varsel på Skoda Octavia 2019 mod. Det kom på vei til hytta, men var borte dagen etter. På hjemveien etter ca en time kom det tilbake igjen, og etterhvert virket kun oddetalls-gir. Skoda-verkstedet har ikke tid før om to uker. Kan bilen brukes som normalt (korte turer) fram til det...?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...