Gå til innhold
Sjåføren

Sjåføren's Karoq Sportline 2,0 TSI DSG 4x4


Anbefalte innlegg

Skrevet

Bilen er nok i førstelinje produksjon nå, bare å smøre seg med litt tålmodighet, du har mye å glede deg til :)

Angående nye logoen bak så er jeg positiv, i den grad at alle merker kan fjernes i sin helhet. På vår 2019 modell er det kun logoen igjen bak, denne sitter dessverre i nedsunket i bakluka og kan ikke fjernes uten at det ser rart ut, dette hullet har jo ikke 2020 modellene så de kan jo få 100% clean bakluke - noe jeg definitivt ville gjort. 

Skrevet

Blir litt lange dager, ja. Er skikkelig i tenkeboksen om fjerning av bokstavene på bakluke, men bestemmer meg senere når jeg ser hvordan det rigger på MIN bil 😋

  • 2 uker senere...
Skrevet
På 13.8.2019 den 23.37, Sjåføren skrev:

Er skikkelig i tenkeboksen om fjerning av bokstavene på bakluke,

Angrer du at du tok de av, er det enkel jobb å klistre på bokstavene igjen 😁

Hørt noe mer om bilen ellers? Er den ferdiglagd fra fabrikk? Du hadde vel en uke før meg, om jeg ikke husker veldig dårlig! 😜

Skrevet
3 timer siden, Core2Duo skrev:

Angrer du at du tok de av, er det enkel jobb å klistre på bokstavene igjen 😁

En skal aldri angre på noe en har gjort @Core2Duo, kun det en ikke har gjort, hehe ;) 

Fjerning av emblemer burde vel nesten vært obligatorisk om en skal se det litt i form av bilpleie, det enste jeg angrer på, er at jeg ikke har fjernet dette på flere biler tidligere også ;) 

 

Skrevet

Noen som vet om det å fjerne den nye S K O D A logoen på bakluken er negativt i forhold til leasing? Det er jo i stedet for det runde emblemet.

Skrevet

Om det har noe å si vet jeg ikke @Sjåføren, men jeg hadde nok vært litt mer betenkt når det gjelder emblemene da, men det går det jo selvfølgelig også å forhøre seg litt om.

Våre arb.biler er leaset, så der gjør jeg det ikke, selv om det også hadde gjort renhold litt enklere, spesielt i vintersesongen med mye salt, asfaltflekker og flyverust.  

Skrevet

Jeg har egentlig ikke noe problem med å ta bort 4x4 og Karoq bokstavene. Jeg forstår det slik at bilen kan bestilles uten dette (selv om det ikke er oppgitt som en standard valgmulighet). Det går jo an å ha de på igjen før innlevering.

Men jeg lurer litt på om dette er en endring på bilen som er innafor for leasingselskapet. Jeg vil spørre litt diskre om hva som er greit.

Skrevet
28 minutter siden, Sjåføren skrev:

Jeg har egentlig ikke noe problem med å ta bort 4x4 og Karoq bokstavene. Jeg forstår det slik at bilen kan bestilles uten dette (selv om det ikke er oppgitt som en standard valgmulighet). Det går jo an å ha de på igjen før innlevering.

Men jeg lurer litt på om dette er en endring på bilen som er innafor for leasingselskapet. Jeg vil spørre litt diskre om hva som er greit.

 4x4 og Karoq kan nok bare fjernes, ja, for som du nevner kan det bestilles for å fjernes. Så det er vel noe jeg regner med vil gå bra. Litt værre er det med SKODA, som er den nye logoen. 

Oppdater gjerne på hva de sier, etter du har undersøkt litt. Hadde vært litt morro og vite hva de mener hva som er greit og ikke. :)

Skrevet

Skal spørre forhandler. Må bare tenke dypt og grundig på hvilken eierform jeg skal velge: leasing eller kjøp med lån...... Må bestemme meg snart, rentekampanjen går snart ut 😀

Skrevet (endret)

Litt ullent svar fra forhandler. Men når det er Møller Finans, er det forhandler som videreselger bilen. Hvis det da er tilleggsutstyr eller endringer på bilen i forhold til opprinnelig bil, så vil ikke det ha noe å si, så lenge det ikke vurderes som verdiforringende (eller noe i den dur).

_20190827_211941.JPG.93d34eac93df7a52ba31a72ca529e62c.JPG

 

Og nå har bilen ankommet Oslo, eller er det Drammen......! Produsert uke 33, og bare vel en uke senere står den og venter på plass på lastebil til forhandleren. Det må være rask transport gjennom Europa? Så nå er jeg glad, ventetiden har blitt vesentlig kortere enn jeg fryktet utifra de antydningene som var gitt.  Så blir det noen måneder på sommerhjul og relativt lyse kvelder. Trom-trom-trom-trom-......

Endret av Sjåføren
Skrevet

Da nærmer den seg veldig @Sjåføren :) 
At ventetiden blir nedkortet er vel noe du fint lever med regner jeg med, hehe ;) 

Når det gjelder evt fjerning av emblemer så har nok ikke det så mye å si for restverdien om bilen leases, det betyr mye mer om en gjør andre fysiske forandringer/ombygginger. Emblemer kan jo i verste fall bare monteres igjen, så jeg sier som tidligere jeg @Sjåføren, jeg hadde fjernet dem. Jo renere og cleanere utseende, jo bedre er det i mine øyne, men jeg forstår jo at andre har andre meninger også da selvfølgelig :) 

Angående sommerhjul/felger, så ser det ut til at det nærmer seg en løsning for min del, jeg må vel bare være så ærlig og si jeg mangler den siste «godkjenningen» fra min overordnede her i husstanden, hehe ;) 

Skrevet

Forhandlere er med på det meste når det gjelder endringer på leasingbiler, hemmeligheten er å snakke med dem først. 

Vet folk som har både senket og foliert sine leasede biler. 

Skrevet
45 minutter siden, BGB skrev:

Forhandlere er med på det meste når det gjelder endringer på leasingbiler, hemmeligheten er å snakke med dem først. 

Vet folk som har både senket og foliert sine leasede biler. 

Ja, sikkert lurt å være åpen og i forkant  med forhandler mht leasing. Det er litt dumt å gå på en tilbakeleveringssmell. Mye kan jo tilbakestilles til originalt, men det blir litt vanskelig med limte, skrudde spoilere f.eks. 

Jeg er splittet mht  bokstavene, jeg har ikke bestemt meg enda. Jeg må se hvordan de kromma bokstavene ser ut mot den øvrige sorte dekoren forøvrig. Mulig at det blir litt stilkræsj. De burde  ha vært sorte på Sportline 🤔 Bilen skal "rett" til detailer, så kanskje de ryker da! 😎

Skrevet

PANG sa det, så var bilen kommet til forhandleren! Skitten og plastet. Ventetiden ser ut til å være over, nå er den her!

Eller, jeg tror det er min, for jeg har ikke fått beskjed om at den er kommet. Men det MÅ være min, ingen andre som er like galen i bilvalg som meg..... 😜

Ellers er rødfargen ørlite mørkere enn jeg hadde forestilt meg. Jeg liker den klare, skarpe rødfargen best, men det er ikke kritisk. Bilen blir knall når den er klar for vegen. 

Den står på Bridgestone dekk, ikke min favoritt. Jeg ser for meg litt mere støy og dårligere grep enn de aller beste. Men det er muligens gammel kunnskap, de er kanskje greie? Det ser faktisk ut til å være litt strekk på dekka (225/45 på 8 toms felger), så det er supert at de har en grei felgkantbeskyttelse. 😁

En annen ting jeg merket meg er eksosen. Den har dummy-markeringer for eksos på hver side, som de fleste Skoda'er. Men den har én eksospotte på tvers, med et utløp på hver side under bilen. I motsetning til min Octavia, som har en eksospotte med eget utløp på hver side.

Uansett, det går mot bilbytte. Så spørs det hvor fort det går, må kanskje regne med to uker. De har fått flere nybilleveranser i det siste, så det er sikkert kø i klargjøringen. Får ta en prat med dem over helga.

DSC_1345.JPG

DSC_1342.JPG

DSC_1338.JPG

DSC_1339.JPG

DSC_1340.JPG

DSC_1346.JPG

  • Lik 1
Skrevet

Dette ser virkelig flott ut @Sjåføren, så får jo virkelig håpe at dette faktisk er din bil :) 

Ja det skjer stadig forandringer med tanke på eksos etc, får jo i hvert fall håpe at det er en mindre kostbar løsning når tiden for å bytte den bakre potten kommer da, ved å ikke måtte bytte 2 stk i stedet for den ene som du har her :) 

Bridgestone har jeg heller ingen god erfaring med når det gjelder våt vei og dekkstøy, men i rettferdighetens navn så skal jeg legge til at jeg ikke har hatt Bridgestone siden 2007, så det kan jo (forhåpentligvis) ha skjedd noe positivt med både veigrep og dekkstøy på 12 år :) 

Ser det du nevner om en liten dekkstrekk her @Sjåføren, og det var akkurat det jeg ville unngå ved å ikke velge 8,5" felgbredde til min Superb. Så jeg holder meg til 8" felgbredde så lenge medfølgende dekk kun har 235 bredde, det ser ut til at det kan beskytte ørlite grann bedre på en 8" felg enn en 8,5" felg.  Det er kun marginalt, men føles likevel litt bedre ;) 

Skrevet

Det ER min bil! 😁 Jeg sjekket papirene, og ordrenummer stemmer. Så det er ganske nøyaktig 2måneder fra bestilling til bilen står utenfor hos forhandleren, ikke verst det. 

Jeg har ingen problem med littegrann strekk i dekkene, så lenge der er igjen litt beskyttelse av felgene. Og det var en veldig god kant på disse dekkene. Så jeg er ikke bekymret i det hele tatt. Litt dummere er det at 19" felger gir en tilsynelatende veldig liten bremseskive bak. På mange måter kunne jeg fint levd med 18" (som er original dimensjon), men da hadde felgene vært bare 7" bred samt at de er langt kjedeligere i designen og køla svarte. Så de utgikk glatt. Må ha de så langt ut som mulig!

Blir litt spennende å se hvilken innpress som faktisk kommer i vognkortet. Jeg har allerede vinterfelgene liggende, de er ET 38. Så med 8x17" så kommer faktisk ytre felgflate 6 mm lengre ut enn de felgene som følger bilen. Helt greit, men så kommer det an på hva typegodkjenningen sier på innpress. Jeg mener og tror at det blir lovlig endring. 😁 

DSC_1347.JPG

Skrevet

Flott med en bekreftelse på at det faktisk er din bil da @Sjåføren :) 

Gjør jo ingenting at vinterfelgene kommer litt lengre ut som du sier, og ET 38 gjør det i alle fall ikke ulovlig helle, for det ser ut til at Skoda Karoq Sportline er registrert med 225/45-19" og ET 43 i vognkortet fra SVV sin bil og henger app.
Det gjelder i hvert fall for en Karoq 1,5/150 TSi 4x4, og tror ikke det utgjør noen forskjell mellom de forskjellige motorutgavene etter hva jeg kan se på andre Skoda modeller........

Skal du forresten ha skvettlapper på din Karoq @Sjåføren ?
Ser det er en liten smal sort plastikk kant på nedre del av støtfangeren bak ved hjulbuen, så om du evt skal ha skvettlapper (hvilket jeg anbefaler sterkt med hensyn til lakken og hjulsprut), så må muligens den smale sorte fjernes?

Denne rødfargen og de sorte Sportline detaljene blir utrolig flott :) 
En annen ting som jeg legger merke til på din bil @Sjåføren, er at det ikke er sorte «plastikkbeskyttere» i hjulbuen og det synes jeg var veldig fint. Det var jeg heller ingen tilhenger av på min forrige bil Octavia Scout, men der er det selvfølgelig flere forskjellige meninger ute å går regner jeg med :) 

 

  • Lik 1
Skrevet

Det med felgdimensjon, innpress og  dekkstørrelse er litt rart, for det som kommer i vognkortet er ikke nødvendigvis det som bilen leveres med eller hva som står i prislistene som originalt. Jeg tror SVV har sine egne typegodkjenningspapirer å forholde seg til. På min Octavia (som nå har blitt noen år da vel å merke) er det i alle fall ikke med samsvar mellom vognkort og originalutrustning. Og på nybilen er originalfelgene Mytikas 7x18 ET45. Jeg har valgt Vega-felger 8x19 ET45, med 225/45 dekk, som er eneste ekstrautstyr på hjul. Det er faktisk 7 mm forskjell til mine vinterfelger. Så det er litt spennende hva som faktisk står i vognkortet.

På nærbildet av bakhjulet i min siste post kan det se ut som om det er en kjempeavstand mellom hjul og skjermbue. Bilen står litt skjevt i en bakke, der fremhjulet på samme siden er presset opp, og fjæren til dette bakhjulet er strukket noe ut. Bilde av høyresiden av bilen er mer representativt for hvordan det ser ut!

Et av hovedpoenget med å velge Sportline var å unngå plastikk hjulbuelister, støtfangere og hele nedre del av bilen. På Sportline er hele dørene, skjermene og støtfangerne lakkert i bilens farge, med mindre pyntelister i sort. Og jeg skal ha på originale skvettlapper, ja. Det må til, selv om bilen rent estetisk er finest uten. En ting med alle Skoda's Scout-utgsver jeg aldri har blitt fortrolig med, er blandingen av grå og sorte detaljer. Greit at de skal ha en plastikkbeskyttelse på nedre del av bilen, det gir en lett off-road følelse, men spesielt den grå boksen i fronten på Octavia synes jeg er meningsløs og mindre fin (for å være en smule forsiktig i ordbruken). Her er det sikkert mange meninger, men jeg ble glad da Karoq kom i Sportline-utgave. Karoq har ikke den mest spenstige i designen ( den er i utgangspunktet kjedelig), men nå synes jeg at jeg har "makset ut" dens potensiale uten å senke, ha på sykt store felger o.l. 💪

  • Lik 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei, har en 2017 Fabia 1,2 med automat. Når man starter/tar løs hugger clutchen til. Ved kjøring ellers, er den ok. Dette medfører problemer på vinterføre ved at bilen kan spinne på flatmark. Er ikke særlig behagelig og streng tatt så skal det vel ikke være slik. Verkstedet sier de ikke finner feilkoder på dette. Hvis noen kan og vil dele erfaringer, mottas det med takk.
    • Har forsket på bruk av webastoen. Har ikke brukt fjernkontrollen og manuellknapp i bilen. Kun startet motor og har latt denne gå på tomgang eller har kjørt en runde. Opplever at jeg får varme på bilens kjølevann (kjølevannstemp blir fort varmt selv om det er -10 gr lufttemp.)  Tenker som så at det kan være feil (defekt sikrulasjonspmpe) feil eller defekt temp.sensor. Har meldt inn mitt problem som forsikringsak, da jeg har utvidet forsikring på bilen. blir innteresant og se hva merkeverksted finner ut. mvh JGD
    • Utelukk aller først svakt/dårlig 12v batteri, og at du har nok diesel på tanken.. Ellers er den gjerne "låst" pga. sot i brennkammer, glødeplugg eller andre ting. Må nok få diagnose/verksted til å sjekka. Viktig at den får gå full tid når den er i bruk for å unngå soting.
    • Hei I min bil, skoda oktavia 2013 modell starter ikke webastoen ved bruk av fjernkontroll eller startknapp i cupeen. Det lyser grønt noen sek. så slukker det og det er ikke noe lyder fra webastoen. Hva kan være feil  
    • Hei håper noen kan komme med et svar,har en skoda karoq 2018 1.5 tdi .jeg har hatt en feil melding i displayet " girkasse I nødmodus,  mulig å kjøre videre" Tok den inn til diagnose hos et verksted i nærheten og fikk beskjed om at det var posisjonsensor som ga utslag på feilmelding.  Og at jeg mulig måtte skifte dsg clutch, jeg skulle ha flushet girkasse for det er ikke gjort i mitt eie .har skiftet girkasse olje i juni 2022. Men lurer på om det er andre som har opplevd å måtte skifte sensor og dobbel clutch, verksted sa at det ville komme på 30000-50000 pluss minus arbeidstimer . Håper noen har et svar 
    • Det ruller jevnt på kilometer på telleren på Dølle Grå. Ikke fort, men snart er det klart for EU-kontroll og inspeksjonsservice. Bilen har begynt å plinge og mase, så time er bestilt. Det er noe som heter +5 service og innbefatter ny motorolje og filter. Greit nok med fast "lav" pris, så får vi se. Litt oppfølging på putlerier og tilpasninger. Det første som ble gjort var de iøynefallende men likevel puslete ekstralysene. Det følte jeg var litt 80-/90-talls, så de ble plukket av. Det viste seg at det var xenon-lys med bra lysmengde og egentlig dyre saker, så de ble solgt til en som trengte å ha kontroll på skogen for å unngå hjortpåkjørsler. Disse xenonlysa har jo ballaster, så det le litt fundering for å få de ut av grillen uten å demontere hele frontfangeren. Det ordnet seg greit for tidligere eier hadde laget utsparinger i grillen som var akkurat store nok til å lirke/tvinge de ut. Sommeren forløp uten ekstra lys foran, men jeg slo til og kjøpte en LED-bar fra Xenonkungen, midt på den lyseste sommeren. Så når mørke kvelder kom på høsten, så ble det montering av den på en ny skiltplate. Nydelig med litt hjelp på fjernlyset. Har berget meg i alle fall én gang fra viltpåkjørsler på seinhøsten i fjor. Andre ting som har vært gjort, skifte av gearkasseolje (med flushing) og bytte av olje på Haldex'en. Veldig greit å gjøre det og få silen renset samtidig. Det var det virkelig behov for! Gir litt ro i sjela å vite at alt er i orden under og bak der... Noe annet jeg alltid gjør: montering av panseråpnere. Super-enkelt å montere. Sånne manuelle pinner er noe herk, mye kjekkere å få på gassdempere. Da er det smooth enhånds åpning (og lukking) av panser. Jeg leita frem gassfjærer på THansen og kulebolter ble kjøpt på Mekonomen (jeg har delenr og typer, hvis noen er interessert i å gjøre samme installasjonen). I samme slengen blir dempematte til panseret alltid montert, koster ikke mange hundrelappene hos forhandler. På høstferietur klarte jeg noe helt utrolig. På et vegarbeidsområde hadde entreprenør brukt rivningsmaterial fra bygningsmur i igjenfylling av noen drenskulverter. Oppi der var det tydeligvis armeringsjern, som jeg klarte å kjøre på så det ble tredd igjennom dekket... Uten at det punkterte. Men det gikk delvis gjennom mønsteret og ut i dekksiden, og satt blegg fast. Måtte kjøre hjem på reservehjul (veldig bra at slikt finnes). Hvis ikke, hadde eneste løsning vært bilberging hjem. Så da måtte jeg kjøpe 2 nye dekk. Det kan jo være tricky med firehjulstrekk, men heldigvis var to av dekkene såpass nye at de matchet. Nok for denne gang, fortsettelse følger nok... 
    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...