Gå til innhold
Superb lll

Deksel over startbatteri


Anbefalte innlegg

Skrevet

Tittet litt igjennom noen bilder jeg hadde fra min forrige Superb (2016), og da så jeg at jeg hadde et deksel eller rettere sagt en filteske som startbatteriet var pakket inn i, mest sannsynlig for å beskytte batteripolene for søle og sprut, selv om det var litt åpent i enden mot oss.

20190809_140157.thumb.jpg.c9d88b999443362517280a253e0017d5.jpg

Men når jeg ser på min nye Superb så er batteriet helt åpent, 

20190809_105814.thumb.jpg.7e12071123758dc9191fe778a8165853.jpg

Om det er forskjell på bensin -og dieselmotorene her vet jeg ikke, men er det noen som vet hvorfor det er fjernet ?

Kan vel tenke meg at det kanskje ikke beskyttet som planlagt, men kan muligens være at det kunne være kortslutningsfare elns når det var vått, noe er det helt sikkert ettersom det er fjernet.

Skrevet

Hei,

Ser at andre har kommentert at der er fjernet på superb også (På facebook)
Usikker på grunnen, har det på min Octavia.
Detter er vel noe som har eksistert i ganske så mange år på VAG biler...
Om det blir strømførende er jeg usikker på... Da jeg også har beskyttelse oppå + polen... :) 

Skrevet

Jeg så det i den gruppen der jeg også, men det kom heller aldri frem noen årsak der. Jeg hadde også det lille dekselet over plusspolen på batteriet jeg også på den forrige Superben. :) 

På Octaviaen jeg byttet inn for noen dager siden, må jeg faktisk helt ærlig si at det la jeg aldri merke til om det var der eller ikke. Den var litt flau kjenner jeg på nå......

Det skal gjerne en del til for at noe blir ledende selv om det blir gjennomvått, så det er nok ikke grunnen, og med det lille dekselet over plusspolen så blir det jo egentlig nesten umulig at det skal kortslutte noe. Men da står en vel kun igjen med et par løsninger (uten fasit selvfølgelig), og det er at det enten er helt unødvendig og/eller at det er en mulighet til å spare noen kroner pr bil. ;) 

Skrevet (endret)

Jeg har en slik stoff-sovepose for batteriet på min Octavia. Forhandleren sa at det var for å holde vinterkulden på avstand, å beskytte batteriet mot den verste kulden. Det kan være noe i det, en fartsvind-beskyttelse kanskje. Men jeg er litt usikker på om det faktisk fungerer. Noe har visst skjedd også, siden den er endret nå..... Batteriet står vel fremdeles i en slags plastikkboks nå, men uten "lokk".

Edit:  Kan det være at det nye batterihuset er kommet i forbindelse med energigjenvinning? Enkelte av bilene har nå et system som lader batteriet ekstra ved motorbrems (eller at man ved motorbremsing får hjelp av generatoren som lader batteriet). Noe uklart hvordan et sånt system faktisk virker, men hvis batteriet lades ekstra mye vil det utvikle varme som må ledes vekk. Da kan det muligens ikke være innepakket i et tettomsluttende "varmelaken".

Endret av Sjåføren
Skrevet
18 minutter siden, Sjåføren skrev:

Jeg har en slik stoff-sovepose for batteriet på min Octavia. Forhandleren sa at det var for å holde vinterkulden på avstand, å beskytte batteriet mot den verste kulden. Det kan være noe i det, en fartsvind-beskyttelse kanskje. Men jeg er litt usikker på om det faktisk fungerer. Noe har visst skjedd også, siden den er endret nå..... Batteriet står vel fremdeles i en slags plastikkboks nå, men uten "lokk".

Det kunne det jo selvfølgelig ha vært noe i, men når en ser på åpningen som er i toppen her, så vil det kunne trekke inn mye kulde ved kjøring i kaldt vær her, men på sidene av batteriet så vil muligens denne filtesken isolere litt bedre enn den plastikkboksen batteriet står i i dag, selv om det mest sannsynlig er helt marginale forskjeller.

20 minutter siden, Sjåføren skrev:

Edit:  Kan det være at det nye batterihuset er kommet i forbindelse med energigjenvinning? Enkelte av bilene har nå et system som lader batteriet ekstra ved motorbrems (eller at man ved motorbremsing får hjelp av generatoren som lader batteriet). Noe uklart hvordan et sånt system faktisk virker, men hvis batteriet lades ekstra mye vil det utvikle varme som må ledes vekk. Da kan det muligens ikke være innepakket i et tettomsluttende "varmelaken".

Om det er dette systemet på Superb vet jeg ikke @Sjåføren, men om det er det så gir det jo litt mer mening at denne filtesken er fjernet, nettopp for å få mer kjøling til batteriet. :) 

Skrevet
1 time siden, Superb lll skrev:

Det kunne det jo selvfølgelig ha vært noe i, men når en ser på åpningen som er i toppen her, så vil det kunne trekke inn mye kulde ved kjøring i kaldt vær her, men på sidene av batteriet så vil muligens denne filtesken isolere litt bedre enn den plastikkboksen batteriet står i i dag, selv om det mest sannsynlig er helt marginale forskjeller.

Om det er dette systemet på Superb vet jeg ikke @Sjåføren, men om det er det så gir det jo litt mer mening at denne filtesken er fjernet, nettopp for å få mer kjøling til batteriet. :) 

Skal ikke si det 100% sikkert..  Men, er nesten sikker :P På at Octavian min har et slik regenererings system, som lader batteriet... Har lest og hørt om det før jeg kjøpte bilen. Må Google litt, tror jeg! :)

Da fant jeg hos Skoda Følgende:

 

Sitat
Gjenvinning av bremseenergi

 

Hva skjer når det gjenvinnes energi? Kinetisk energi omdannes til anvendelig strøm, som lagres i batteriet eller brukes av elektriske systemer. Under motorbremsing leverer dynamoen strøm til forbrukere i bilen og lader batteriet. Dette sparer drivstoff som ellers ville blitt brukt til disse oppgavene.

Dette er jeg ganske sikker på at stod på hjemmesiden til Skoda Norge, før jeg bestilte Octavian i 2017 ... :) 

Skrevet (endret)

Ja det må nok ha stått på hjemmesiden deres, for jeg har fremdeles brosjyren jeg hentet før jeg bestilte Octavia våren 2018, og det er ikke nevnt med et ord der. Så da var det den teknologien på Octaviaen jeg byttet inn i forrige uke også vil jeg tro, siden det var en 2018 modell. 🙂

Fant dog et bilde av motoren i brosjyren til Octavia, og her er det en bensinmotor det er bilde av, og det er ingen tvil om at også her er batteriet pakket inn. Men jeg finner ikke noe info om når brosjyren er trykket opp, vet bare at jeg fikk den hos forhandler Mars 2018.

20190811_013522.thumb.jpg.4e95afd126b117352e94fbc0731e098f.jpg

Har også brosjyren fra Superb jeg kjøpte nå i sommer, men heller ikke der er denne regenereringsteknologien nevnt med et eneste ord, og bilde av motoren der viser også et batteri som er pakket inn, hvilket det ikke lenger er for Superb sin del i hvert fall.

EDIT: 

Men i den nye digitale brosjyren for Superb 2020, så står det om denne regenereringsteknologien  @Marius 🙂

Endret av Superb lll
Skrevet

Hmm, Merkelig at dem ikke inkluderer slikt over alt, med noe mer informasjon osv.

Men, jeg har funnet ut at det er endel av Start-Stopp systemet. 
Jeg hentet ut informasjon direkte fra Skoda i CZ engang i tiden på bilen min.
I dette dokumentet så står dette: "Start-stop system with regenerative braking"

Husker ikke linken hvor jeg hentet det ut nå, men legger ut dokumentet jeg hentet ut, skal se om jeg finner ut hvor også.

Octavia utstyr.pdf

Skrevet

Er enig med deg i at det er litt lite informasjon om enkelte ting, ikke står slike ting i utstyrslistene, ikke står det i instruksjonsboka, ikke står det i brosjyrene heller, finne rkun en liten notis om det langt inne i en digital brosjyre, dvs om en finner punktet om tekniske data......

Ja ser det står som punkt nr 100 i dette dokumentet du la ved @Marius :) 

Hadde vært veldig interessant å se hvor du har hentet det i fra, for det kunne jeg også tenkt meg og ha til min egen bil :) 

Skrevet
1 time siden, Superb lll skrev:

Er enig med deg i at det er litt lite informasjon om enkelte ting, ikke står slike ting i utstyrslistene, ikke står det i instruksjonsboka, ikke står det i brosjyrene heller, finne rkun en liten notis om det langt inne i en digital brosjyre, dvs om en finner punktet om tekniske data......

Ja ser det står som punkt nr 100 i dette dokumentet du la ved @Marius :) 

Hadde vært veldig interessant å se hvor du har hentet det i fra, for det kunne jeg også tenkt meg og ha til min egen bil :) 

Hei,

Fant ut nå..

https://erwin.skoda-auto.cz/erwin/showHome.do

Må registrere egen bruker... Så, må det betales en sum for å hente ut informasjonen. Men, til gjengjeld får du tilgang til ganske nøyaktig samme informasjon som Møller har tilgang til :)

  • Takk 1
Skrevet

Takk for link @Marius :) 

Har fått hentet ut hele «serviceprogrammet» til den nye bilen fra verkstedet også, bare for å være litt forberedt på hva som kommer fremover til de forskjellige kjørelengder og tidsintervaller. Det var en ganske omfattende liste egentlig, så jeg gleder meg vel ikke akkurat til at det meste «klaffer samtidig», det tror jeg kan bli en kostbar affære, men en må jo ta vare på bilen også når en først har kjøpt seg bil :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei, har en 2017 Fabia 1,2 med automat. Når man starter/tar løs hugger clutchen til. Ved kjøring ellers, er den ok. Dette medfører problemer på vinterføre ved at bilen kan spinne på flatmark. Er ikke særlig behagelig og streng tatt så skal det vel ikke være slik. Verkstedet sier de ikke finner feilkoder på dette. Hvis noen kan og vil dele erfaringer, mottas det med takk.
    • Har forsket på bruk av webastoen. Har ikke brukt fjernkontrollen og manuellknapp i bilen. Kun startet motor og har latt denne gå på tomgang eller har kjørt en runde. Opplever at jeg får varme på bilens kjølevann (kjølevannstemp blir fort varmt selv om det er -10 gr lufttemp.)  Tenker som så at det kan være feil (defekt sikrulasjonspmpe) feil eller defekt temp.sensor. Har meldt inn mitt problem som forsikringsak, da jeg har utvidet forsikring på bilen. blir innteresant og se hva merkeverksted finner ut. mvh JGD
    • Utelukk aller først svakt/dårlig 12v batteri, og at du har nok diesel på tanken.. Ellers er den gjerne "låst" pga. sot i brennkammer, glødeplugg eller andre ting. Må nok få diagnose/verksted til å sjekka. Viktig at den får gå full tid når den er i bruk for å unngå soting.
    • Hei I min bil, skoda oktavia 2013 modell starter ikke webastoen ved bruk av fjernkontroll eller startknapp i cupeen. Det lyser grønt noen sek. så slukker det og det er ikke noe lyder fra webastoen. Hva kan være feil  
    • Hei håper noen kan komme med et svar,har en skoda karoq 2018 1.5 tdi .jeg har hatt en feil melding i displayet " girkasse I nødmodus,  mulig å kjøre videre" Tok den inn til diagnose hos et verksted i nærheten og fikk beskjed om at det var posisjonsensor som ga utslag på feilmelding.  Og at jeg mulig måtte skifte dsg clutch, jeg skulle ha flushet girkasse for det er ikke gjort i mitt eie .har skiftet girkasse olje i juni 2022. Men lurer på om det er andre som har opplevd å måtte skifte sensor og dobbel clutch, verksted sa at det ville komme på 30000-50000 pluss minus arbeidstimer . Håper noen har et svar 
    • Det ruller jevnt på kilometer på telleren på Dølle Grå. Ikke fort, men snart er det klart for EU-kontroll og inspeksjonsservice. Bilen har begynt å plinge og mase, så time er bestilt. Det er noe som heter +5 service og innbefatter ny motorolje og filter. Greit nok med fast "lav" pris, så får vi se. Litt oppfølging på putlerier og tilpasninger. Det første som ble gjort var de iøynefallende men likevel puslete ekstralysene. Det følte jeg var litt 80-/90-talls, så de ble plukket av. Det viste seg at det var xenon-lys med bra lysmengde og egentlig dyre saker, så de ble solgt til en som trengte å ha kontroll på skogen for å unngå hjortpåkjørsler. Disse xenonlysa har jo ballaster, så det le litt fundering for å få de ut av grillen uten å demontere hele frontfangeren. Det ordnet seg greit for tidligere eier hadde laget utsparinger i grillen som var akkurat store nok til å lirke/tvinge de ut. Sommeren forløp uten ekstra lys foran, men jeg slo til og kjøpte en LED-bar fra Xenonkungen, midt på den lyseste sommeren. Så når mørke kvelder kom på høsten, så ble det montering av den på en ny skiltplate. Nydelig med litt hjelp på fjernlyset. Har berget meg i alle fall én gang fra viltpåkjørsler på seinhøsten i fjor. Andre ting som har vært gjort, skifte av gearkasseolje (med flushing) og bytte av olje på Haldex'en. Veldig greit å gjøre det og få silen renset samtidig. Det var det virkelig behov for! Gir litt ro i sjela å vite at alt er i orden under og bak der... Noe annet jeg alltid gjør: montering av panseråpnere. Super-enkelt å montere. Sånne manuelle pinner er noe herk, mye kjekkere å få på gassdempere. Da er det smooth enhånds åpning (og lukking) av panser. Jeg leita frem gassfjærer på THansen og kulebolter ble kjøpt på Mekonomen (jeg har delenr og typer, hvis noen er interessert i å gjøre samme installasjonen). I samme slengen blir dempematte til panseret alltid montert, koster ikke mange hundrelappene hos forhandler. På høstferietur klarte jeg noe helt utrolig. På et vegarbeidsområde hadde entreprenør brukt rivningsmaterial fra bygningsmur i igjenfylling av noen drenskulverter. Oppi der var det tydeligvis armeringsjern, som jeg klarte å kjøre på så det ble tredd igjennom dekket... Uten at det punkterte. Men det gikk delvis gjennom mønsteret og ut i dekksiden, og satt blegg fast. Måtte kjøre hjem på reservehjul (veldig bra at slikt finnes). Hvis ikke, hadde eneste løsning vært bilberging hjem. Så da måtte jeg kjøpe 2 nye dekk. Det kan jo være tricky med firehjulstrekk, men heldigvis var to av dekkene såpass nye at de matchet. Nok for denne gang, fortsettelse følger nok... 
    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...