Gå til innhold
Superb lll

Deksel over startbatteri


Anbefalte innlegg

Skrevet

Tittet litt igjennom noen bilder jeg hadde fra min forrige Superb (2016), og da så jeg at jeg hadde et deksel eller rettere sagt en filteske som startbatteriet var pakket inn i, mest sannsynlig for å beskytte batteripolene for søle og sprut, selv om det var litt åpent i enden mot oss.

20190809_140157.thumb.jpg.c9d88b999443362517280a253e0017d5.jpg

Men når jeg ser på min nye Superb så er batteriet helt åpent, 

20190809_105814.thumb.jpg.7e12071123758dc9191fe778a8165853.jpg

Om det er forskjell på bensin -og dieselmotorene her vet jeg ikke, men er det noen som vet hvorfor det er fjernet ?

Kan vel tenke meg at det kanskje ikke beskyttet som planlagt, men kan muligens være at det kunne være kortslutningsfare elns når det var vått, noe er det helt sikkert ettersom det er fjernet.

Skrevet

Hei,

Ser at andre har kommentert at der er fjernet på superb også (På facebook)
Usikker på grunnen, har det på min Octavia.
Detter er vel noe som har eksistert i ganske så mange år på VAG biler...
Om det blir strømførende er jeg usikker på... Da jeg også har beskyttelse oppå + polen... :) 

Skrevet

Jeg så det i den gruppen der jeg også, men det kom heller aldri frem noen årsak der. Jeg hadde også det lille dekselet over plusspolen på batteriet jeg også på den forrige Superben. :) 

På Octaviaen jeg byttet inn for noen dager siden, må jeg faktisk helt ærlig si at det la jeg aldri merke til om det var der eller ikke. Den var litt flau kjenner jeg på nå......

Det skal gjerne en del til for at noe blir ledende selv om det blir gjennomvått, så det er nok ikke grunnen, og med det lille dekselet over plusspolen så blir det jo egentlig nesten umulig at det skal kortslutte noe. Men da står en vel kun igjen med et par løsninger (uten fasit selvfølgelig), og det er at det enten er helt unødvendig og/eller at det er en mulighet til å spare noen kroner pr bil. ;) 

Skrevet (endret)

Jeg har en slik stoff-sovepose for batteriet på min Octavia. Forhandleren sa at det var for å holde vinterkulden på avstand, å beskytte batteriet mot den verste kulden. Det kan være noe i det, en fartsvind-beskyttelse kanskje. Men jeg er litt usikker på om det faktisk fungerer. Noe har visst skjedd også, siden den er endret nå..... Batteriet står vel fremdeles i en slags plastikkboks nå, men uten "lokk".

Edit:  Kan det være at det nye batterihuset er kommet i forbindelse med energigjenvinning? Enkelte av bilene har nå et system som lader batteriet ekstra ved motorbrems (eller at man ved motorbremsing får hjelp av generatoren som lader batteriet). Noe uklart hvordan et sånt system faktisk virker, men hvis batteriet lades ekstra mye vil det utvikle varme som må ledes vekk. Da kan det muligens ikke være innepakket i et tettomsluttende "varmelaken".

Endret av Sjåføren
Skrevet
18 minutter siden, Sjåføren skrev:

Jeg har en slik stoff-sovepose for batteriet på min Octavia. Forhandleren sa at det var for å holde vinterkulden på avstand, å beskytte batteriet mot den verste kulden. Det kan være noe i det, en fartsvind-beskyttelse kanskje. Men jeg er litt usikker på om det faktisk fungerer. Noe har visst skjedd også, siden den er endret nå..... Batteriet står vel fremdeles i en slags plastikkboks nå, men uten "lokk".

Det kunne det jo selvfølgelig ha vært noe i, men når en ser på åpningen som er i toppen her, så vil det kunne trekke inn mye kulde ved kjøring i kaldt vær her, men på sidene av batteriet så vil muligens denne filtesken isolere litt bedre enn den plastikkboksen batteriet står i i dag, selv om det mest sannsynlig er helt marginale forskjeller.

20 minutter siden, Sjåføren skrev:

Edit:  Kan det være at det nye batterihuset er kommet i forbindelse med energigjenvinning? Enkelte av bilene har nå et system som lader batteriet ekstra ved motorbrems (eller at man ved motorbremsing får hjelp av generatoren som lader batteriet). Noe uklart hvordan et sånt system faktisk virker, men hvis batteriet lades ekstra mye vil det utvikle varme som må ledes vekk. Da kan det muligens ikke være innepakket i et tettomsluttende "varmelaken".

Om det er dette systemet på Superb vet jeg ikke @Sjåføren, men om det er det så gir det jo litt mer mening at denne filtesken er fjernet, nettopp for å få mer kjøling til batteriet. :) 

Skrevet
1 time siden, Superb lll skrev:

Det kunne det jo selvfølgelig ha vært noe i, men når en ser på åpningen som er i toppen her, så vil det kunne trekke inn mye kulde ved kjøring i kaldt vær her, men på sidene av batteriet så vil muligens denne filtesken isolere litt bedre enn den plastikkboksen batteriet står i i dag, selv om det mest sannsynlig er helt marginale forskjeller.

Om det er dette systemet på Superb vet jeg ikke @Sjåføren, men om det er det så gir det jo litt mer mening at denne filtesken er fjernet, nettopp for å få mer kjøling til batteriet. :) 

Skal ikke si det 100% sikkert..  Men, er nesten sikker :P På at Octavian min har et slik regenererings system, som lader batteriet... Har lest og hørt om det før jeg kjøpte bilen. Må Google litt, tror jeg! :)

Da fant jeg hos Skoda Følgende:

 

Sitat
Gjenvinning av bremseenergi

 

Hva skjer når det gjenvinnes energi? Kinetisk energi omdannes til anvendelig strøm, som lagres i batteriet eller brukes av elektriske systemer. Under motorbremsing leverer dynamoen strøm til forbrukere i bilen og lader batteriet. Dette sparer drivstoff som ellers ville blitt brukt til disse oppgavene.

Dette er jeg ganske sikker på at stod på hjemmesiden til Skoda Norge, før jeg bestilte Octavian i 2017 ... :) 

Skrevet (endret)

Ja det må nok ha stått på hjemmesiden deres, for jeg har fremdeles brosjyren jeg hentet før jeg bestilte Octavia våren 2018, og det er ikke nevnt med et ord der. Så da var det den teknologien på Octaviaen jeg byttet inn i forrige uke også vil jeg tro, siden det var en 2018 modell. 🙂

Fant dog et bilde av motoren i brosjyren til Octavia, og her er det en bensinmotor det er bilde av, og det er ingen tvil om at også her er batteriet pakket inn. Men jeg finner ikke noe info om når brosjyren er trykket opp, vet bare at jeg fikk den hos forhandler Mars 2018.

20190811_013522.thumb.jpg.4e95afd126b117352e94fbc0731e098f.jpg

Har også brosjyren fra Superb jeg kjøpte nå i sommer, men heller ikke der er denne regenereringsteknologien nevnt med et eneste ord, og bilde av motoren der viser også et batteri som er pakket inn, hvilket det ikke lenger er for Superb sin del i hvert fall.

EDIT: 

Men i den nye digitale brosjyren for Superb 2020, så står det om denne regenereringsteknologien  @Marius 🙂

Endret av Superb lll
Skrevet

Hmm, Merkelig at dem ikke inkluderer slikt over alt, med noe mer informasjon osv.

Men, jeg har funnet ut at det er endel av Start-Stopp systemet. 
Jeg hentet ut informasjon direkte fra Skoda i CZ engang i tiden på bilen min.
I dette dokumentet så står dette: "Start-stop system with regenerative braking"

Husker ikke linken hvor jeg hentet det ut nå, men legger ut dokumentet jeg hentet ut, skal se om jeg finner ut hvor også.

Octavia utstyr.pdf

Skrevet

Er enig med deg i at det er litt lite informasjon om enkelte ting, ikke står slike ting i utstyrslistene, ikke står det i instruksjonsboka, ikke står det i brosjyrene heller, finne rkun en liten notis om det langt inne i en digital brosjyre, dvs om en finner punktet om tekniske data......

Ja ser det står som punkt nr 100 i dette dokumentet du la ved @Marius :) 

Hadde vært veldig interessant å se hvor du har hentet det i fra, for det kunne jeg også tenkt meg og ha til min egen bil :) 

Skrevet
1 time siden, Superb lll skrev:

Er enig med deg i at det er litt lite informasjon om enkelte ting, ikke står slike ting i utstyrslistene, ikke står det i instruksjonsboka, ikke står det i brosjyrene heller, finne rkun en liten notis om det langt inne i en digital brosjyre, dvs om en finner punktet om tekniske data......

Ja ser det står som punkt nr 100 i dette dokumentet du la ved @Marius :) 

Hadde vært veldig interessant å se hvor du har hentet det i fra, for det kunne jeg også tenkt meg og ha til min egen bil :) 

Hei,

Fant ut nå..

https://erwin.skoda-auto.cz/erwin/showHome.do

Må registrere egen bruker... Så, må det betales en sum for å hente ut informasjonen. Men, til gjengjeld får du tilgang til ganske nøyaktig samme informasjon som Møller har tilgang til :)

  • Takk 1
Skrevet

Takk for link @Marius :) 

Har fått hentet ut hele «serviceprogrammet» til den nye bilen fra verkstedet også, bare for å være litt forberedt på hva som kommer fremover til de forskjellige kjørelengder og tidsintervaller. Det var en ganske omfattende liste egentlig, så jeg gleder meg vel ikke akkurat til at det meste «klaffer samtidig», det tror jeg kan bli en kostbar affære, men en må jo ta vare på bilen også når en først har kjøpt seg bil :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...