Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Superb lll

Deksel over startbatteri

Recommended Posts

Tittet litt igjennom noen bilder jeg hadde fra min forrige Superb (2016), og da så jeg at jeg hadde et deksel eller rettere sagt en filteske som startbatteriet var pakket inn i, mest sannsynlig for å beskytte batteripolene for søle og sprut, selv om det var litt åpent i enden mot oss.

20190809_140157.thumb.jpg.c9d88b999443362517280a253e0017d5.jpg

Men når jeg ser på min nye Superb så er batteriet helt åpent, 

20190809_105814.thumb.jpg.7e12071123758dc9191fe778a8165853.jpg

Om det er forskjell på bensin -og dieselmotorene her vet jeg ikke, men er det noen som vet hvorfor det er fjernet ?

Kan vel tenke meg at det kanskje ikke beskyttet som planlagt, men kan muligens være at det kunne være kortslutningsfare elns når det var vått, noe er det helt sikkert ettersom det er fjernet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei,

Ser at andre har kommentert at der er fjernet på superb også (På facebook)
Usikker på grunnen, har det på min Octavia.
Detter er vel noe som har eksistert i ganske så mange år på VAG biler...
Om det blir strømførende er jeg usikker på... Da jeg også har beskyttelse oppå + polen... :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg så det i den gruppen der jeg også, men det kom heller aldri frem noen årsak der. Jeg hadde også det lille dekselet over plusspolen på batteriet jeg også på den forrige Superben. :) 

På Octaviaen jeg byttet inn for noen dager siden, må jeg faktisk helt ærlig si at det la jeg aldri merke til om det var der eller ikke. Den var litt flau kjenner jeg på nå......

Det skal gjerne en del til for at noe blir ledende selv om det blir gjennomvått, så det er nok ikke grunnen, og med det lille dekselet over plusspolen så blir det jo egentlig nesten umulig at det skal kortslutte noe. Men da står en vel kun igjen med et par løsninger (uten fasit selvfølgelig), og det er at det enten er helt unødvendig og/eller at det er en mulighet til å spare noen kroner pr bil. ;) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har en slik stoff-sovepose for batteriet på min Octavia. Forhandleren sa at det var for å holde vinterkulden på avstand, å beskytte batteriet mot den verste kulden. Det kan være noe i det, en fartsvind-beskyttelse kanskje. Men jeg er litt usikker på om det faktisk fungerer. Noe har visst skjedd også, siden den er endret nå..... Batteriet står vel fremdeles i en slags plastikkboks nå, men uten "lokk".

Edit:  Kan det være at det nye batterihuset er kommet i forbindelse med energigjenvinning? Enkelte av bilene har nå et system som lader batteriet ekstra ved motorbrems (eller at man ved motorbremsing får hjelp av generatoren som lader batteriet). Noe uklart hvordan et sånt system faktisk virker, men hvis batteriet lades ekstra mye vil det utvikle varme som må ledes vekk. Da kan det muligens ikke være innepakket i et tettomsluttende "varmelaken".

Edited by Sjåføren

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minutter siden, Sjåføren skrev:

Jeg har en slik stoff-sovepose for batteriet på min Octavia. Forhandleren sa at det var for å holde vinterkulden på avstand, å beskytte batteriet mot den verste kulden. Det kan være noe i det, en fartsvind-beskyttelse kanskje. Men jeg er litt usikker på om det faktisk fungerer. Noe har visst skjedd også, siden den er endret nå..... Batteriet står vel fremdeles i en slags plastikkboks nå, men uten "lokk".

Det kunne det jo selvfølgelig ha vært noe i, men når en ser på åpningen som er i toppen her, så vil det kunne trekke inn mye kulde ved kjøring i kaldt vær her, men på sidene av batteriet så vil muligens denne filtesken isolere litt bedre enn den plastikkboksen batteriet står i i dag, selv om det mest sannsynlig er helt marginale forskjeller.

20 minutter siden, Sjåføren skrev:

Edit:  Kan det være at det nye batterihuset er kommet i forbindelse med energigjenvinning? Enkelte av bilene har nå et system som lader batteriet ekstra ved motorbrems (eller at man ved motorbremsing får hjelp av generatoren som lader batteriet). Noe uklart hvordan et sånt system faktisk virker, men hvis batteriet lades ekstra mye vil det utvikle varme som må ledes vekk. Da kan det muligens ikke være innepakket i et tettomsluttende "varmelaken".

Om det er dette systemet på Superb vet jeg ikke @Sjåføren, men om det er det så gir det jo litt mer mening at denne filtesken er fjernet, nettopp for å få mer kjøling til batteriet. :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, Superb lll skrev:

Det kunne det jo selvfølgelig ha vært noe i, men når en ser på åpningen som er i toppen her, så vil det kunne trekke inn mye kulde ved kjøring i kaldt vær her, men på sidene av batteriet så vil muligens denne filtesken isolere litt bedre enn den plastikkboksen batteriet står i i dag, selv om det mest sannsynlig er helt marginale forskjeller.

Om det er dette systemet på Superb vet jeg ikke @Sjåføren, men om det er det så gir det jo litt mer mening at denne filtesken er fjernet, nettopp for å få mer kjøling til batteriet. :) 

Skal ikke si det 100% sikkert..  Men, er nesten sikker :P På at Octavian min har et slik regenererings system, som lader batteriet... Har lest og hørt om det før jeg kjøpte bilen. Må Google litt, tror jeg! :)

Da fant jeg hos Skoda Følgende:

 

Sitat
Gjenvinning av bremseenergi

 

Hva skjer når det gjenvinnes energi? Kinetisk energi omdannes til anvendelig strøm, som lagres i batteriet eller brukes av elektriske systemer. Under motorbremsing leverer dynamoen strøm til forbrukere i bilen og lader batteriet. Dette sparer drivstoff som ellers ville blitt brukt til disse oppgavene.

Dette er jeg ganske sikker på at stod på hjemmesiden til Skoda Norge, før jeg bestilte Octavian i 2017 ... :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja det må nok ha stått på hjemmesiden deres, for jeg har fremdeles brosjyren jeg hentet før jeg bestilte Octavia våren 2018, og det er ikke nevnt med et ord der. Så da var det den teknologien på Octaviaen jeg byttet inn i forrige uke også vil jeg tro, siden det var en 2018 modell. 🙂

Fant dog et bilde av motoren i brosjyren til Octavia, og her er det en bensinmotor det er bilde av, og det er ingen tvil om at også her er batteriet pakket inn. Men jeg finner ikke noe info om når brosjyren er trykket opp, vet bare at jeg fikk den hos forhandler Mars 2018.

20190811_013522.thumb.jpg.4e95afd126b117352e94fbc0731e098f.jpg

Har også brosjyren fra Superb jeg kjøpte nå i sommer, men heller ikke der er denne regenereringsteknologien nevnt med et eneste ord, og bilde av motoren der viser også et batteri som er pakket inn, hvilket det ikke lenger er for Superb sin del i hvert fall.

EDIT: 

Men i den nye digitale brosjyren for Superb 2020, så står det om denne regenereringsteknologien  @Marius 🙂

Edited by Superb lll

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, Merkelig at dem ikke inkluderer slikt over alt, med noe mer informasjon osv.

Men, jeg har funnet ut at det er endel av Start-Stopp systemet. 
Jeg hentet ut informasjon direkte fra Skoda i CZ engang i tiden på bilen min.
I dette dokumentet så står dette: "Start-stop system with regenerative braking"

Husker ikke linken hvor jeg hentet det ut nå, men legger ut dokumentet jeg hentet ut, skal se om jeg finner ut hvor også.

Octavia utstyr.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er enig med deg i at det er litt lite informasjon om enkelte ting, ikke står slike ting i utstyrslistene, ikke står det i instruksjonsboka, ikke står det i brosjyrene heller, finne rkun en liten notis om det langt inne i en digital brosjyre, dvs om en finner punktet om tekniske data......

Ja ser det står som punkt nr 100 i dette dokumentet du la ved @Marius :) 

Hadde vært veldig interessant å se hvor du har hentet det i fra, for det kunne jeg også tenkt meg og ha til min egen bil :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, Superb lll skrev:

Er enig med deg i at det er litt lite informasjon om enkelte ting, ikke står slike ting i utstyrslistene, ikke står det i instruksjonsboka, ikke står det i brosjyrene heller, finne rkun en liten notis om det langt inne i en digital brosjyre, dvs om en finner punktet om tekniske data......

Ja ser det står som punkt nr 100 i dette dokumentet du la ved @Marius :) 

Hadde vært veldig interessant å se hvor du har hentet det i fra, for det kunne jeg også tenkt meg og ha til min egen bil :) 

Hei,

Fant ut nå..

https://erwin.skoda-auto.cz/erwin/showHome.do

Må registrere egen bruker... Så, må det betales en sum for å hente ut informasjonen. Men, til gjengjeld får du tilgang til ganske nøyaktig samme informasjon som Møller har tilgang til :)

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for link @Marius :) 

Har fått hentet ut hele «serviceprogrammet» til den nye bilen fra verkstedet også, bare for å være litt forberedt på hva som kommer fremover til de forskjellige kjørelengder og tidsintervaller. Det var en ganske omfattende liste egentlig, så jeg gleder meg vel ikke akkurat til at det meste «klaffer samtidig», det tror jeg kan bli en kostbar affære, men en må jo ta vare på bilen også når en først har kjøpt seg bil :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Hmm! Samme feilmelding  her, i dag,  med samme Kodiaq- modell.... Sjekka, og må etterfylles, ja. Langt under anbefalt nivå.. Tør ikke kjøre den, nei! Må gå til jobb i morgen, da🙁
    • Her høres det ut som et spjeld som fører varm/kaldt luft har hengt seg opp. Altså at spjeldet ikke åpner eller lukker seg og at det istedenfor varm luft, kommer kald luft. 
    • Høres ikke bra ut i disse tider... hva slags verksted har du brukt? Om du ikke var hos merkeverksted, ville evt tatt turen dit, med diagnose osv.
    • Oppdager at vindusvisker ikke virker. Bilverksted klarer ikke finne ut noe og det eneste de fant ut er at viskermotor fungerte da de målte dette. Bilen er en Skoda Fabia 2010 mod. Noen som har erfaring med dette?
    • Hi.Jeg for problem med klimaanlegg bak som kaster kaldt luft selvom jeg justerte dem på 30 grader nak.foran virker helt greit men bal både på guøvet og midten kaster kaldt luft.Er det noen som har peilonh på det?
    • Hei, Jeg har enn Octavia Scout 2018 model, hvor radioen har begynt å spørr om PIN kode? Jeg skriver inn enn random PIN også star det "vent litt" eller.no så skjer det ikke noe mere... så jeg skrur av og på radioen og da kommer den opp igjen og fungerer helt fint uten å spørr om PIN kode igjen.. Se vedlagt bilde. Hva er dette for noe ? er det tyveri sikring vist spenning har vert borte eller.no ? Tusen takk for innspill.      
    • For all del, beklager så mye at jeg informerte et nytt medlem om hva som kan skje om koding går feil, eller blir gjort av noen som ikke har den rette kunnskapen. Men den informasjonen er det jo bare Møller/VAG selv som kommer med, så da er nok det ikke så viktig å ta hensyn til............. Problemet er jo at merkeforhandler ikke koder lenger, fordi de ikke har lov til det, etter hva de informerte meg om i sommer når jeg ville kode bort det jeg nevnte over her på den nye bilen jeg hentet da, men det kunne de som nevnt ikke gjøre. Det var svaret de fikk fra fabrikken når de la inn en bestilling på nye koder til min bil for at de skulle bli lagret i bilens programvare og ikke bli slettet ved neste service.
    • Guest
      Få din lokale forhandler til å kode for deg hvis du ikke kjenner noen med diagnoseverktøy. Blir det gjort riktig har det ingenting å si for nybilgarantien.    Men det er tydeligvis veldig viktig for vedkommende over her å skrive det i hver bidige tråd når det er snakk om koding.
    • Det har ikke vært noen problemer med å ha kontakt med bilen siden serveren ble friskmeldt for min del, men jeg må legge til at jeg heller ikke har gjort noe annet enn å sjekke at det er samarbeid mellom bil og app. Når jeg gjorde et forsøk på å aktivere park.varmeren i går så fikk jeg samme meldingen som du skriver om her @Core2Duo, men for meg så løste det seg etter at jeg logget ut/inn av appen 1 gang. Det tok litt tid før alle systemene var oppegående etter den innloggingen, og det som tok lengst tid var park.varmeren, men den startet via appen etter en stund og siden det så har det fungert for min del.
    • Leter etter dobbelt hundebur til Skoda Kodiaq. Alle de mest brukte som 4Pets og Trixie ser ikke ut til å passe 😕 Noen som har noen gode tips? Har en Gordon Setter og en Keeshond, så en stor og en mellomstor hund. Skulle gjerne hatt de med meg på en trygg måte. Andre gode forslag tas imot med takk 😇
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

    • Må straks gå til innkjøp av barnesete nr 2. Det kommer til å stå mest i samboeren sin 2016 Fabia Monte Carlo Edition. Er det noen som har forslag til hvilke stol som passer bra i de? Å som ikke tar for mye plass. 
    • Har ikke fått noe slikt, nei, så jeg regner med det ikke er så mange muligheter utenom og få oppdateringer fra selger. Jeg mener man i alle tilfeller burde få det med en gang, om det var muligheter for det.     Spørs om Møller har det samme systemet.. De burde vel ha det, men jeg har på følelsen at de ikke har det.. 😅 Får vel sende en liten henvendelse til selger om jeg ikke hører noe fra han den nærmeste tiden!  
    • Det kan godt hende at det er en mye bedre sporings system her i Norge også for alt jeg vet @Marius, for som sagt så var det fra min bestilling av Superb i 2016 jeg skrev om over her, så forhåpentligvis har det også blitt enklere  her i Norge også nå   Den Superben jeg kjøpte nå i sommer var det mye enklere å spore/finne, for den sto midt på gulvet i salgslokalet  
    • Ganske sikker på Skoda i UK har et mer omfattende sporings system på dette her, har ved flere anledninger lest på briskoda at dem kan spore der (Kundene/kjøper)  

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...