Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Superb lll

[Løst] Kvalitet på felger

Recommended Posts

Som sikkert noen har lest, så vurderer jeg å bytte ut de originale Skoda felgene som fulgte med Superben jeg har handlet.

Har tittet igjennom utallige nettsider på forskjellige felger, og ikke minst på forskjellige priser. De koster jo alt fra noen hundrelapper og opp mot at en skulle tro de var laget av gull. At merke har mye å si tror jeg gjerne, f.eks. så koster jo Vossen felger (bare for å ta et merke) en betydelig sum, men er de mer kjente merkefelgene så mye bedre enn andre felger?

At priser også varierer med størrelsen er jeg klar over, men en relativt enkel felg i 8" x 18", ET 35 og 5 x112 også skal gjøre at det skille mangfoldige tusenlapper visste jeg ikke. Trodde jo at når de tar litt over 5.000,- for en originalfelg i 8" x 18" så begynte den øvre grensen å bli nådd for hva en slik felg kunne koste, men en for jo ikke nesten ikke en halv felg en gang om en ser på de virkelig kostbare merkene.  Ser vel ikke helt at de kan være verdt det, men jeg regner jo med at en også må betale for litt mer enn bare navnet?

Edited by Superb lll

Share this post


Link to post
Share on other sites

Én ting er i alle fall sikkert: du kan bruke timesvis på nettet for å finne perfekte felger. Og kanskje IKKE finne dem. Der er så mange parametre å ta hensyn til at det blir en umulighet. Så kanskje du ender opp med senterringer og/eller andre bolter, eller en litt feil innpress likevel. Kanskje du finner noen i utlandet, noe du heller ikke har lyst til.

Og ja, gode felger koster. Det er ikke bare lakken som er viktig, legering/materialkvalitet, støpeprosess, etterkontroll og justering av balanse er viktig for at felgen skal være nøyaktig og sterk nok. I tillegg sksl de være så lette som mulig for å ha minst mulig avfjæret vekt. Det er mye som er dårlig, mange som kjører rundt med bulker og kast i hjulene fordi de sparte på kostnadene. Og til større dimensjoner, beregnet for lave profiler, til viktigere er det å ha gode felger.

Et par ting å tenke på: når hjulene kommer lengre ut kan det bli mere sprut oppetter bilsiden. Og med bredere felg på samme originale dekkdimensjon, så kan du bli mer utsatt for skrap fra fortauskanter. Har dekkene dine såkalt felgbeskytter? Og hvilken ET står oppgitt for bilen din? Hva er bredden på felgene du har nå?

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minutter siden, Sjåføren skrev:

Én ting er i alle fall sikkert: du kan bruke timesvis på nettet for å finne perfekte felger. Og kanskje IKKE finne dem. Der er så mange parametre å ta hensyn til at det blir en umulighet. Så kanskje du ender opp med senterringer og/eller andre bolter, eller en litt feil innpress likevel. Kanskje du finner noen i utlandet, noe du heller ikke har lyst til.

Hehe, ja det er vel i grunnen der jeg er @Sjåføren, har sett på de fleste kjente sidene til norske forhandlere jeg vet om, og også siden til SuperSkoda. Så langt har jeg funnet noen få, M E N som du skriver så er det noe som gjør at det likevel ikke blir dem for min del. Enten så er det totalt feil innpress, ellers så er det bredden på felgen som ikke har den bredden jeg er komfortabel med.

8 minutter siden, Sjåføren skrev:

Og ja, gode felger koster. Det er ikke bare lakken som er viktig, legering/materialkvalitet, støpeprosess, etterkontroll og justering av balanse er viktig for at felgen skal være nøyaktig og sterk nok. I tillegg sksl de være så lette som mulig for å ha minst mulig avfjæret vekt. Det er mye som er dårlig, mange som kjører rundt med bulker og kast i hjulene fordi de sparte på kostnadene. Og til større dimensjoner, beregnet for lave profiler, til viktigere er det å ha gode felger.

Ja jeg ser jo at det virkelig spriker i prisene, og det var litt derfor jeg spurte litt om råd/tips her også. Som regel så får en det en betaler for enten i kvalitet eller i desto manglende kvalitet alt etter hva en betaler. Men enkelte felger har jo en pris som gjør at en skulle tro de var laget av gull e.l.

10 minutter siden, Sjåføren skrev:

Et par ting å tenke på: når hjulene kommer lengre ut kan det bli mere sprut oppetter bilsiden. Og med bredere felg på samme originale dekkdimensjon, så kan du bli mer utsatt for skrap fra fortauskanter. Har dekkene dine såkalt felgbeskytter? Og hvilken ET står oppgitt for bilen din? Hva er bredden på felgene du har nå?

Jeg vil ikke har bredere felger enn de originale og de er 8" x 18". Bilen er oppgitt i vognkortet med et innpress på ET 40, og så kan en jo lovlig forandre dette inntil 15mm pr aksel (dvs inntil 7,5mm pr hjul). De originale Skoda felgene sitter ganske langt inne i hjulbuen med ET 44, så derfor kan jeg tenke meg felger med noe rundt ET 35, for da kommer de litt lenger ut mot hjulbuen.

Ja sommer dekkene er bredere enn felgene og har dermed en slags felgbeskytter som du nevner her @Sjåføren, og jeg har tenkt til å beholde de medfølgende sommerdekka, som har dimensjonen 235/45-18".

 

Evt. så forsøker jeg å selge/bytte inn dekk/felg komplett, og så kjøpe meg et komplett sett med 19" i stedet. Men det blir heller ikke bredere dekk enn hva som er std. Da hadde jeg valgt 8" x 19" felg og 235/40-19" dekk, som også er std dimensjonen til originale felger og medfølgende dekk. Originale 19" Skoda felger har også som regel ET 44, men for disse så hadde jeg også valgt noe  rundt ET 35 for å få de lengre ut i hjulbuen.

Jeg vet at det er mange som velger betydelig bredere både dekk og felg, men det er ikke et ønske fra min side, jeg ønsker i utg.pkt kun felger med et annet design og ET enn de som fulgte med bilen. 19" har kommet opp som et alternativ nå de siste timene, fordi jeg rett og slett ikke har funnet noen 18" som har designet eller det ET jeg vil ha (som er lovlig).

Ja det vil kunne sprute litt mer på bilens sider når dekk/felg kommer lengre ut, men jeg har montert skvettlapper både foran og bak som skal ta den verste spruten. :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå har jeg sett en del på Finn.no bl.a. etter felger som kunne vært aktuelle, for etter hva jeg har funnet ut så kan en del felger som passer til VW, Audi og Mercedes også benyttes til Skoda. Da kan også logo/senterringene passe i noen tilfeller.

Men så var det dette med kvalitet da, nå er det klart at mye handler vel kanskje om hvordan en kjører, men jeg må likevel si at jeg er overrasket over hvor mange felger det står om på Finn.no som er bulket, sprukket, skjeve, etc, og det vitner jo ikke akkurat om kvalitet, og det var litt det jeg tenkte på når jeg startet tråden her.

Edited by Superb lll

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvilken kvalitet Brock felger har?

Jeg har funnet noen felger jeg synes kan passe på bilen, men jeg vet ikke noe om felgmerket Brock........

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Brock skal være felger av god kvalitet, du får dem med TüV til Skoda også. 

Jeg vurderer selv Brock B32 i 9x21. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minutter siden, BGB skrev:

Brock skal være felger av god kvalitet, du får dem med TüV til Skoda også. 

Det høres meget bra ut @BGB :) 

10 minutter siden, BGB skrev:

Jeg vurderer selv Brock B32 i 9x21. 

Da regner jeg nesten med at det er de i matt sort utførelse du vurderer?

 

Selv så vurderer jeg Brock RC29 Dark Sparkle, men har ikke helt bestemt meg for om jeg skal fortsette med 18" som bilen er levert med, eller om jeg skal øke til 19"........

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
10 minutter siden, Superb lll skrev:

Da regner jeg nesten med at det er de i matt sort utførelse du vurderer?

Det er korrekt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min bil er levert med felger som har ET 44 fra fabrikk, men det står i vognkortet at den skal ha ET40, så da er det jo ET 40 jeg tar som utgangspunkt når jeg evt skal kjøpe meg andre felger. Jeg vurderer noen felger som har ET 35 fordi jeg synes det kler bilen mye bedre og ha dekksidene lenger ut mot hjulbuen, men at det likevel er en lovlig forandring av sporvidden.  Jeg fortsetter forøvrig  med samme felg -og dekkdimensjon som bilen er levert med fra fabrikk, 8 x 18 felg og 235/45-18.

Men har forandringen på innpress fra ET 44 som bilen har i dag og  ned til ET 35 noen negativ påvirkning med tanke på bilens hjullager, understell, drivakslinger, etc?

EDIT l:

Jeg leser litt forskjellige meninger og synspunkter ang dette på forskjellige nettsider, men jeg leser ingen klare svar på dette så lenge det blir benyttet standard felg -og dekkdimensjon, det er kun sporvidden som økes fra ET 44 på original felgene og ut til ET 35 som de felgene jeg vurderer har.

Felgene jeg vurderer kan også leveres med ET 45,  men da er de jo enda lenger inn i hjulbuen enn hva som leveres originalt. Jeg har som nevnt mest lyst til at felgene kommer noe lenger ut mot hjulbuen innenfor lovlig sporvidde forandring, men selvfølgelig ikke på bekostning av bilens understell og/eller drivverk så lenge bilen også har 4x4.

EDIT ll:

Da har jeg vært hos forhandler og forhørt meg litt om dette angående garanti og evt ekstra slitasje/belastning på hjullager, understell, etc, og dette var ikke noe problem i det hele tatt så lenge en holder seg innenfor hva kjøretøyforskriften (angående rulleomkrets og forandring av sporvidde) sier.

Jeg beholder dekk som er levert fra fabrikk, så rulleomkretsen forandrer seg ikke på min bil, jeg forandrer heller ikke noe på bredden av felg (beholder 8 x 18 felgstørrelse). 
Sporvidden vil med de felgene jeg vurderer øke med 5mm (pr. hjul) i forhold til hva som står i vognkortet, og det er godt innenfor hva kravet om max +/- 15mm pr aksel (inntil +/- 7,5mm pr. felg/hjul) sier.

EDIT lll:

Da er det egentlig bare en kaputt vaskemaskin som setter dette på en liten pause, for fruen mener helt oppriktig at det er viktigere med ny vaskemaskin enn andre felger, makan altså ;) 

Edited by Superb lll

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Superb lll  Den tillatte grensen på +/- 7,5 mm på hvert hjul er satt av en grunn. Det gir en så liten forandring at det normalt sett ikke skal gi noen negative bivirkninger. Men husk at der er noen tilleggskrav til endring av sporviddeendring. Det skal ikke være kontakt med noe selv ved full sving og full fjæring alle veier. Dekk og felg skal heller ikke stikke utom karroseri ( noe ullent hvordan dette skal tolkes). Du er nok innom alle disse kriteriene, så du kan nok ta det helt med ro.

Det som kan være skummelt med MYE sporviddeendring, er at Scrub-radiusen (vet ikke norske navnet) endres på fremhjulene. Det er altså avstanden mellom linjen som går gjennom svingsenter (Kingbolt-aksen) og senter i felg (på bakken). Denne avstanden er et gitt mål, og hvis den endres mye så vil styre-geometrien endre seg. Dette høres litt tullete ut, men selvopprettingen, rett-frem stabiliteten og belastningen ved svinging kan forverres og gi mindre morsomme kjøreegenkaper, det verste er kanskje hvis den endres fra negativ til positiv eller motsatt. Det høres litt overdrevent ut, men du kjenner jo til at framhjulene legger seg mer og mer utover til mer du svinger. Det er dette som er den balansegangen. Tenk deg at du legger på en skikkelig tykk spacer, og får framhjulene skikkelig ut. Da får du en helt ny situasjon enn det som er lagt til grunn fra fabrikken. Da får du nye belastninger på opphengskuler, ledd og lager. Men som sagt, tillatte endringer skal være sikre!

Men jeg synes du skal dra på så mye som du klarer innenfor loven, få på bredere felger! 235-dekk klarer fint en 9" felg. Det hjelper på utseende det også, det gir plutselig 12,5 mm ekstra. De bygger like mye innover, men der har du jo allerede flyttet hjulet 9 mm utover, så det går nok kjempefint! Det er vel Superber som har opptil 10" brede felger uten problemer, så det er bare å klaske til, hehe!

Vaskemaskin kan man alltids kjøpe brukt......

Edited by Sjåføren

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Det er viktig å presisere at det ikke er ulovlig å endre mer enn 15mm pr aksel - men for å gjøre alt korrekt så skal bilen vises svv, og da gjerne med TüV på felgene. 

Jeg har endret MYE mer enn 7.5 og aldri støtt på problemer. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minutter siden, Sjåføren skrev:

Den tillatte grensen på +/- 7,5 mm på hvert hjul er satt av en grunn. Det gir en så liten forandring at det normalt sett ikke skal gi noen negative bivirkninger. Men husk at der er noen tilleggskrav til endring av sporviddeendring. Det skal ikke være kontakt med noe selv ved full sving og full fjæring alle veier. Dekk og felg skal heller ikke stikke utom karroseri ( noe ullent hvordan dette skal tolkes). Du er nok innom alle disse kriteriene, så du kan nok ta det helt med ro.

Det er ikke noe problem i det hele tatt med tanke på felgene jeg har plukket ut, de har ikke mulighet til å komme bort i noe som helst, ei heller kommer hjulet utenfor skjermbuen.
Joda jeg er klar over dette med +/- 7,5mm pr.hjul, så det holder jeg meg også godt innenfor :) 

34 minutter siden, Sjåføren skrev:

Det som kan være skummelt med MYE sporviddeendring, er at Scrub-radiusen (vet ikke norske navnet) endres på fremhjulene. Det er altså avstanden mellom linjen som går gjennom svingsenter (Kingbolt-aksen) og senter i felg (på bakken). Denne avstanden er et gitt mål, og hvis den endres mye så vil styre-geometrien endre seg. Dette høres litt tullete ut, men selvopprettingen, rett-frem stabiliteten og belastningen ved svinging kan forverres og gi mindre morsomme kjøreegenkaper, det verste er kanskje hvis den endres fra negativ til positiv eller motsatt. Det høres litt overdrevent ut, men du kjenner jo til at framhjulene legger seg mer og mer utover til mer du svinger. Det er dette som er den balansegangen. Tenk deg at du legger på en skikkelig tykk spacer, og får framhjulene skikkelig ut. Da får du en helt ny situasjon enn det som er lagt til grunn fra fabrikken. Da får du nye belastninger på opphengskuler, ledd og lager. Men som sagt, tillatte endringer skal være sikre!

Om en øker sporvidden vesentlig som du skriver @Sjåføren, så får en jo en bil med helt andre kjøreegenskaper, og de blir ikke nødvendigvis en forbedring for å si det slik. Ei heller blir nok forstillingsdetaljene så veldig glade for en slik økning av sporvidden, for det blir jo en kraftarm som vil påvirke det meste med en vesentlig høyere belastning.

Enda verre blir det jo om en senker bilen i tillegg, men i praksis så blir jo ikke bilen senket, det er jo mer korrekt å si at understellet blir hevet. Og det gjør jo igjen at bærearmer og alt annet får helt andre arbeidsvinkler enn hva de egentlig er konstruert for. Da snakker en virkelig om endring av bilens karakter og kjøreegenskaper, og ikke minst hva forstillingsdetaljene blir utsatt for.
Så det er helt klart greit å holde seg innenfor de lovlige marginene, at ting kan godkjennes utover hva kjøretøyforskriftene sier er jeg også klar over. Det kan godkjennes bruk av spacere også, men det er jo igjen ikke det samme som at garantien da vil være gjeldende.

42 minutter siden, Sjåføren skrev:

Men jeg synes du skal dra på så mye som du klarer innenfor loven, få på bredere felger! 235-dekk klarer fint en 9" felg. Det hjelper på utseende det også, det gir plutselig 12,5 mm ekstra. De bygger like mye innover, men der har du jo allerede flyttet hjulet 9 mm utover, så det går nok kjempefint! Det er vel Superber som har opptil 10" brede felger uten problemer, så det er bare å klaske til, hehe!

Nja, jeg er ikke helt der, for jeg ønsker også at dekket til en viss grad skal beskytte felgkanten, og strekk av dekksider synes jeg ikke noe om i det hele tatt. Men her er det jo mange som foretrekker det helt motsatte, så det får bli opp til enhver hvordan de gjør det. 
Jeg har sett litt på hvor mye av en 8" felg 235 dekket jeg har ligger utenfor felgkanten, og det er egentlig på grensen allerede for hvordan jeg vil at det skal være, 8,5" felgbredde kan nok også gå, men noe bredere felg enn det hadde jeg ikke valgt. Jeg ønsker litt concave felger innenfor visse (utseendemessige) grenser, for det kan fort se litt for «harr etter min mening, men igjen, smaken er jo veldig forskjellig da :)  
Jeg tittet litt på 19" hjul en periode, og da hadde jeg valgt 8,5" felgbredde og 245 dekk, som da hadde blitt nogenlunde tilsvarende passform for dekk/felg som jeg har i dag, og det er slik jeg vil ha det :) 

Joda jeg har sett bilder av Superb med 10 x 20 felger og 265 dekk, akkurat hvilket innpress de har på felgene vet jeg ikke, men det vil nok mest sannsynlig ikke holde med ET 33 som er på papiret den øvre grense for sporviddeforandring for Superb, selv om det kan godkjennes helt andre innpress og bruk av spacere, det er jeg som nevnt klar over.
Men der er definitivt ikke jeg for å si det slik.

59 minutter siden, Sjåføren skrev:

Vaskemaskin kan man alltids kjøpe brukt......


Hehe, akkurat det har jeg ikke så store troen på gitt @Sjåføren, jeg tror nok det ligger mer an til at jeg må se etter brukte felger fremfor en brukt vaskemaskin ;) 

 

24 minutter siden, BGB skrev:

Det er viktig å presisere at det ikke er ulovlig å endre mer enn 15mm pr aksel - men for å gjøre alt korrekt så skal bilen vises svv, og da gjerne med TüV på felgene. 

Jeg har endret MYE mer enn 7.5 og aldri støtt på problemer. 

Det er jeg klar over @BGB, og det er helt riktig å bemerke det.
For selv om kjøretøyforskriften ser veldig sort på hvitt ut, så finnes det faktisk rom for ganske romslige forandringer, bare visse krav er oppfylt ang hvordan dekk/felg er plassert på bilen, og ikke minst at det er godkjenningspapirer fra TÜV, og at SVV har godkjent dette som du skriver.
Bruk av spacere kan også godkjennes, selv om det står helt klart og tydelig at det ikke er lovlig i kjøretøyforskriften, Det krever igjen riktige TÜV papirer og en godkjenning av SVV.

Men at ting er godkjent betyr jo ikke nødvendigvis at en da fremdeles vil ha nybilgarantien i behold (angående hjuloppheng, hjullager, etc), for enkelte betyr det en del, mens ikke for andre........

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Superb lll. Jeg skjønner at felgdesign har mye å si, og at du vil ha noe som ikke alle har. Men du skriver at du også vil ha felg/dekk som kommer lengre ut. Og det er ikke dumt, endring av sporvidde er jo visuelt bra på Skoda, de har jo ikke mange modeller med hjul som fyller hjulbuen særlig godt...... Men du kjøper altså nye felger som er 9 mm lengre ut enn de du allerede har. Det er egentlig ikke mye, og jeg lurer på om det gir den effekten du er ute etter. Har du målt eller gjort noen undersøkelser for å se om det er tilstrekkelig, at denne endringen faktisk gir den visuelle endringen du er ute etter. Blir litt kjedelig hvis du kommer med de nye felgene (og synes de er kjenpefine), men så er det nesten umulig å se forskjell fra de originale mht plassering i hjulbrønnen..... Det KAN skje på grunn av at designet på de nye felgene med smale eiker som ligger slik at de ikke synes like godt, og ligger i samme plan som originalfelgene, hvis du skjønner hva jeg mener..... Har du mulighet til å prøve felgene på bilen FØR kjøp? Å gjøre en direkte sammenligning på bilen?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for dine tanker og innspill @Sjåføren :) 

Altså bytte av felger dreier seg i opp mot 98% om rett og slett bli kvitt de originale L&K Turbin felgene, for det er virkelig et felgdesign jeg misliker sterkt. Så begrenser det seg til de resterende 2% om at hjulene gjerne kunne vært plassert lenger ut i hjulbuen.
Her har både Skoda og VW mye å lære av Audi, BMW og Mercedes bla. for å nevne noen bilmerker som er mye flinkere med innpresset med tanke på utseendet, Skoda felgene er jo ikke en gang på innpresset som er oppgitt i vognkortet. Mulig det er svært gode årsaker til nettopp at det er slik, men utseendemessig så har de etter min mening mye å tjene på at hjulene kunne vært noen mm lenger ut i hjulbuen.

At det ikke er så mange andre som har samme felgen betyr ikke noe for meg i det hele tatt @Sjåføren, det har aldri vært min tanke, kun å bli kvitt turbinfelger. Det jeg derimot ønsker meg er noen litt concave felger med 5 eiker (det kunne også vært 5 doble eiker, men i det designet fant jeg ingen jeg likte så godt), samt felger som er enkle/lette og vaske.

Jeg har prøvet litt med spacere på den originale felgen bare for å se litt på plasseringen av hjulet i hjulbuen, og et sted i mellom 15 og 20mm lenger ut med hjulet hadde vært veldig pent etter min mening. Men det hjelper mye med de 9mm (10mm spacer) som de nye felgene kommer til å ha. 

Så det ideelle for meg hadde nok vært ca ET 27/28 på felger om jeg tenker utseende, men jeg vil heller tenke på bilens ve og vell (samt lovligheten), så da holder jeg meg til ET 35 :) Jeg kan jo evt gå til ET 33 også, men det finnes dessverre ikke i den felgen jeg har plukket meg ut.
Noe mer kunne jeg nok ha hentet med de felgene her også om jeg gjorde slik du foreslo @Sjåføren, og valgte 8,5" felg i stedet og evt bytter til 245 dekk nesten gang jeg skal ha nye sommerdekk. Men jeg holder meg til 8" felgbredde og den dekkdimensjonen bilen er levert med, litt kjedeligere, men også litt billigere når det kommer til neste dekkbytte :)  

Edited by Superb lll

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da er nye dekk og felger montert, akkurat hvordan kvaliteten på felger er skal jeg ikke uttale meg så mye om, men jeg er i hvert fall fornøyd :) 

390406402_Skjermbilde2019-09-05kl_14_17_12.thumb.png.7fbecc0cf117eeae583afb5c66522769.png

286511278_Skjermbilde2019-09-05kl_14_14_45.thumb.png.005d868128eab6344823f458fa61b2cd.png

Edited by Superb lll

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tøffe felger du har valg, @Superb lll! De likte jeg veldig godt, enkle, stilrene og sølvfarget, passer veldig bra til bilen!

Men det var kanskje en litt overraskende vending når du valgte akkurat disse dimensjonene. Jeg trodde du gikk for 8" bredde og ET35, og kanskje 18 toms for å bruke om igjen dekkene. Jaja, du får kanskje ikke alle ønskene oppfylt. Det er vanskelig å finne noe som passer absolutt alle kriteriene i en pakke. Du fikk kanskje en god pris, og så du har nå et komplett sett originalhjul å selge.

Med disse får du jo hjulsidene 12,35 mm lengre ut enn originalhjulene og LITT bredere dekk. Og selvfølgelig en annen design, da. Så hele pakka rigger jo langt bedre enn originalen.

Har du bilder av gamle og nye hjul, tatt fra samme vinkel, slik at det går an å se forskjellen på hvordan hjulene ligger breddemessig i forhold til hjulbue?

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 8.9.2019 den 12.40, Sjåføren skrev:

Tøffe felger du har valg, @Superb lll! De likte jeg veldig godt, enkle, stilrene og sølvfarget, passer veldig bra til bilen!

Takk for det @Sjåføren :) 
De var enkle og noe jeg synes passet veldig godt til bilen uten at det blir «for mye». De var kun å få i sølv og sort matt, og da var valget meget enkelt for min del. Siden jeg ikke er en «fan» av sorte/helt mørke felger, så måtte det kun bli sølvfargede felger.

Edited by Superb lll

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Bare hyggelig @RuneT   Ja jeg bremser i hvert fall så effektivt jeg kan (når muligheten byr seg), men det er selvfølgelig avhengig av kjøreforhold/underlag og trafikken bak meg. På biler jeg har hatt med manuelt brekk så har jeg strammet det forsiktig inntil at jeg merker at det tar og så holdt det der en liten stund, for så å gjenta dette ved jevne mellomrom, for det er noe som er enkelt å kontrollere med hvor mye en strammer håndbrekket. Når det gjelder bil med elektrisk håndbrekk som gjør ikke jeg det, for det er enten av eller på og etter min mening ikke så enkelt å kontrollere. Det bruker litt tid på å stramme seg og det samme på å løse ut igjen, har brukt det litt for å forsøke å ta en «brekksladd» vinterstid på snøen på en parkeringsplass e.l., men det synes jeg ikke så mye om. Sier ikke at det er umulig, men det krever nok litt øving og trening før det får ønsket effekt og blir mer kontrollerbart, og det har jeg rett og slett ikke prøvet mer på........ Jeg for min del synes det er enklere med harde og kontrollerte oppbremsninger, altså bremsepedalen hardt inn ( «panikkbrems» ), men det behøver selvfølgelig ikke være løsningen for alle.   Jeg savner et manuelt håndbrekk, for det er enklere å kontrollere og ha det morsomt med når anledningen byr seg  
    • Tusen takk for utfyllande svar @Superb lll☺️ Da er mulig at desse bakbremsane må brukast veldig aktivt ved å f. eks "dra i handbrekket" og bremse hardt for å helde rusta unna. Eg ser jo at dine bakbremsen er veldig fine i forhold til mine og har vel ikkje antydning til rust (takk for bilder forresten).  Eg skal snart på service med bilen, så då får dei sjå på dei. Blir spande å sjå utfallet😊
    • Gammel post, så du har sikkert funnet ut av det allerede 😊 Møller bruker diagnoseverktøy til å kode fjernkontrollen. På Octavia skal du ha den ovale, lille fjernkontrollen frem tom 16-modellen, og den rektangulære typen fra facelift på 17-mod. På e-bay står det ofte feil ang dette. De har forskjellig sendefrekvens, så de virker ikke om hverandre. 
    • Hei @RuneT   Ser jo tydelige forskjeller på bildene dine av bakbremsene, det øverste av dem (dag 1) ser jo helt forferdelig ut, bakbremser som ser slik ut som dette må jeg ærlig si at jeg aldri har hatt. Det nederste bildet av bremseskiva bak ser jo vesentlig bedre ut, selv om en kan se antydninger av rusta som tidligere har vært på skivene. Verkstedene påstår mye som er riktig i teorien, men det eneste som kan forhindre rust på bremseskiver er at de er i bruk, og jo hardere oppbremsinger jo bedre er det for bremseskivene og calipere, ulempen er selvsagt at det sliter mer på både bremseklosser og bremseskiver. At bremseskivene bak er av en annen kvalitet er det ingen tvil om, foran er det større skiver i diameter, de er tykkere og ventilerte (dvs at de er doble med luft i mellom for kjøling om noen skulle lure på det). Skivene foran skal ta opp betydelig mer bremseenergi (varme) og de er jo i bruk hver eneste gang bremsepedalen blir berørt, slik er det ikke for bremsene bak. Har lest litt forskjellig om bremsekraftfordeling foran/bak fra 55/45 -----> 70/30, og da sier det seg selv at en må være veldig hard på bremsepedalen om en skal få skikkelig bremseeffekt på bremsene bak. Nedover bakker f.eks. så er det mye bedre med få harde bremsninger enn å holde forsiktig på bremsepedalen ned hele bakken, en unngår da varmgang (og glasserte skiver, det skjer mest på tunge kjøretøy) på bremseskiver og bremsevæsken, og en har også da med seg bremsene bak. Men igjen, da må en være flink til å følge med i speilet bakover. Legger ved bilder av mine bremseskiver, nå har min bil stått helt rolig i godt over 1 uke (sist i bruk 31.12.19), og sist den var i bruk så var utrolig mye salt og fuktighet på veien, likevel så ser de slik ut som dette. Slik hadde de ikke sett ut om jeg ikke hadde brukt bremsene så aktivt som det jeg gjør, de er definitivt ikke blanke det ser jeg også, men så har som nevnt bilen ikke vært i bruk på over 1 uke......... Bilen står i garasjen så det er dårlig lys, og det er (dessverre) lenge siden jeg har hatt muligheten til å vaske bil, og det synes godt på eikene til felgene........    
    • Om du har DSG kan du sannsynligvis få den gjennom der clutchwiren skal gå på biler med manuell. Det har iallefall vært tilfelle på Superb og Octavia
    • Takk for mange gode svar!  Første gongen eg merka noko til dette problemet var i sommer på veg til Italia på bilferie. Det var sommer, sol og tørre vegar, men plutseleg merka eg ein romlelyd bak når eg bremsa. Eg kjørte på adaptiv cruise (ACC) når dette skjedde. Eg la merke til at bakbremsane hadde eit slags svart belegg på seg og var ikkje glatte som frambremsane når ein kjente på overflata med fingeren (etter at dei hadde kjølt seg ned såklart😅). Gav beskjed om dette til verkstedet og dei skulle sjå på da ifm. neste service.  No har eg kjørt i over eit halv år sidan dette skjedde første gongen, og har snart passert 30 000 km. Køyre aktivt og langt når eg først køyre, og brukar bilen "skikkeleg" . Likevel er bakbremsane i betydeleg dårlegare stand enn framme. For meg ser da ut som to forskjellige stålkvalitetar som er brukt, der den "billigaste" er brukt bak. Bildene her visar tydeleg forskjell og er tatt parvis samstundes: Bakbrems dag 1 Frambrems dag 1: Bakbrems ein annan dag: Frambrems ein annan dag: Da kan jo hende at bremsetrikset med å parkere etter å ha varma bakbremsane opp hadde fungert, men da er jo litt merkverdig å måtte lage deg til denne rutinen på ein såpass dyr bil. Dette avkrefta også verkstedet skulle vera nødvendig. Eg har heller ikkje hatt ein såpass markant forskjell på fram- og bakbrems på tidlegare bilar, men da trenger ikkje bety at dette som skjer her på min bil no er unormalt for typen. Tanken som likevel slår meg  er at da er brukt bremseskiver bak av ein lavare kvalitet (legering) enn framme.   
    • Hei, skal koble opp ekstralys på min kodiaq. Jeg skal koble alt på egen bryter, men vet ikke hvor jeg får trekt kabelen. Noen som vet evt har noen bilder hvor jeg skal presse igjennom en kabel? 
    • På min kant av landet (Nord-Norge) fungerte Connect en periode i går formiddag for så å falle ut igjen. Internett (carstick) funker feilfritt.
    • Er det noen som vet om Kodiaq og Superb har den samme funksjonen på bremsene bak, altså at de legger seg litt på ved kjøring regn (da må pusseren være aktiv i noen minutter før de gjør det), det hjelper veldig mye for å ha tempererte/tørre bremser bak.. Selv etter at jeg bare har vasket bilen så tar jeg en liten kjøretur med noen harde oppbremsninger, slik at jeg ikke parkerer bilen med våte bremseklosser som vil kunne gi rust på bremseskivene. Jeg gir på litt ved nesten hver anledning jeg har (opp mot 80 -100 km/t når det er mulig med tanke på lovlig hastighet)) og bremser hardt for at bremsene bak skal være i bruk/bevegelse og ikke sette seg, men da er det som det blir nevnt her meget viktig å se i speilet bakover og ikke gjøre dette på glatt underlag slik at en ikke forårsaker en ulykke!  Hardere og mer aktiv bruk av bremsepedalen er nok den enkleste veien å gå for å fjerne og fortsette å holde rusten borte fra bremseskivene bak, for det meste av bremsekraften ligger jo foran inntil en trykker hardere på bremsepedalen. Regner med at det ikke er den store forskjellen på kvaliteten på bremseskivene for Kodiaq og Superb, men det er ikke noe jeg har kunnskap om.. De to foregående bilene jeg har hatt fra Skoda (Superb 2016 og Octavia 2018) var det heller ikke rust på bremseskivene bak pga det jeg har beskrevet her. Jeg kjører nesten hele vinteren på våte/saltede veier, og har heller ikke rust på bremseskivene bak på min Superb 2019, så det virker som det jeg gjør har har en misjon for å unngå rust på bremseskivene bak. Det er selvfølgelig heller ingen fasit, men fungerer i hvert fall i mitt tilfelle.
    • Som nevnt, er det  nok lurt å ha litt varme (og dermed tørre bremser..) når du parkerar.  Eg tar og "nødbremser" litt med det elektriske håndbrekket av og til for å slite vekk evnt.rust; og varme opp skivene. ( OBS!! pass på biler bak deg og fare for sladd ved våt veg.)  Brekket er jo kun av, eller fullt på, så det gjelder å vera varsom ved denne manøveren. Som du ser på bildet, so er det rusta akkurat der klossen har lagt inntil. Ganske vanlig om det er fuktig imellom skive  og kloss ved parkering. Ellers er min erfaring  at Skoda sine bremseskiver ikkje er spesielt bra. Både eg og ein arb.kollega har fått kast i skiver både framme og bak tidlig. (før bilane var passert 60000-km.)  Eg har no EBC skiver på bilen, og det vil vise seg om dei er bedre eller verre..  (Har bra erfaring med dei frå andre bilar.)   Er uansett ikkje dyrare, heller billigare enn originalskiver. Uansett er det største problemet salting/fuktig klima/regn.    
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...