Gå til innhold
Sverre

Sverre's Skoda Kodiaq Sportline 2.0 TSI 4x4 Velvet Red


Anbefalte innlegg

Hei :) 

Tenkte å starte en liten tråd med litt bilder av bilen min :D Valgte å gå for en mindre vanlig farge på Kodiaqen min! Men kan ikke si jeg angrer i det hele tatt når den kommer ut i sollyset her og virkelig får vise seg frem. Bilen er akkurat hentet så noen skikkelig photoshoot har den ikke fått, men mobilkamera gjør delvis nytten det også :)

Utstyrsliste: 
- Sportline 
- Barnepakke
- Panorama soltak
- Transportpakke
- El. seter begge sider foran 
- Ryggekamera
- Oppvarmet frontrute 
- Phonebox med wifi 
- Vinterpakke 
- 20" Vega 
- 19" Triglav (vinterhjul)
- Canton Sound System 
- Trafikkskiltgjenkjenning 
- Reservehjul (plassbesparende) 

Kodiaq1.jpg

Kodiaq2.jpg

Kodiaq4.jpg

Kodiaq6.jpg

Endret av Sverre
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :D
Trenger ikke være kjedelig med vanlige farger heller, men det blir fort så mange like biler om alle skal gå for det naboen har xD

Jeg har alltid likt å gå utenom de aller vanligste valgene når det kommer til bil, så slik ble det denne gangen også :) Selv om jeg som sagt tidligere heller hadde valgt Superb 280 om jeg vant diskusjonen, da selvfølgelig i denne fargen eller Dragon Skin :D

Har forøvrig kun fått positive tilbakemeldinger på fargen og bilen generelt! Selv en av naboene her som aldeles ikke bryr seg om bil måtte kommentere at både bilen og fargen var kjempe flotte :D og la til at ungdommen (som han kaller oss) hadde alt for mye penger xD

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det skal jeg være enig med deg i, noen ganger så kan også de mer vanlige fargene være litt annerledes og faktisk vekke litt oppsikt. Jeg har også mottatt en del ros for fargen på vår Scout, fordi det ikke er så mange Scout med den fargen vi valgte. De fleste er hvite, race blue., sort, rød eller sølv virker det som, t.o.m. salgssjefen og noen kunder tittet litt ekstra på bilen vår den dagen den ble hentet, og det er jo et lite kompliment det også da ;) 

Men det gjør seg absolutt med noen farger som virkelig frisker opp i alt det hvite, sorte og grå som de fleste (av oss) velger, og da når den i tillegg er komplettert med bare sorte detaljer slik bilen deres er @Sverre, så skiller den seg veldig ut på en meget positiv måte :) 

Likte også veldig godt felgene du har valgt her :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med deg der! Octavia i race blue var noe jeg snudde meg etter før, men nå har den interessen blitt dempet nettopp på grunn av at den er blitt vanlig, og som du sier med din egen i en "vanlig" farge vekker oppsikt :D 

Men ja jeg må si meg veldig fornøyd med kombinasjonen av rødt og sort på egen bil :D fargen ser veldig blass og kjedelig ut i konfiguratoren så var spent på om den var like fin som enkelte bilder på nett sa, å den innfridde der ?vurderer også å foliere chromelisten på bakfangeren foliert svart også. Får muligens et mer helhetlig inntrykk da 

Anthracite fargen på felger kledde seg fint inn i denne drakten så vinterhjula er også av den fargen :)

 

Screenshot_20180725-225806_Gallery.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sterke/klare rødfargen du har her, minner veldig om Corrida Red som har gått ut av markedet, men om Velvet Red er ny eller bare har hatt et navneskifte er jo ikke så godt å si. For det har faktisk Skoda en vane for å gjøre, fargen vi har på vår bil har byttet navn 2 ganger, mens fargekoden  fremdeles er den samme....... Startet som Antrasitt metallic, byttet navn til Metall Grey metallic og heter i dag Quarts Grey metallic, jeg var hos forhandler i dag for å bestille en rep.stift i tilfelle det skulle komme noen steinsprut (eller rettere sagt, ikke om, men når det kommer steinsprut.....), så fortalte selger dette til meg. Han har vært i «gamet» i noen år, så dette vet han nok ganske godt vil jeg tro.

 

 Vinterfelgene dine ser også veldig flotte ut, eikene ser jo nesten ut til å være «vinklet» eller ha motsatt retning, fint med et litt annet design og variasjon på felgene, slik at en faktisk ser at en har byttet hjul for sesongen :) 

Vinterfelgene våre vet jeg fremdeles ikke hvordan ser ut «live», for de er fremdeles restet, men håper jo for all del at en ikke trenger dem på noen mnd enda...... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann @Sverre og velkommen til forumet.
Nesten identisk bil som jeg venter på, samme felger og mye av det samme ekstratutstyret.

Jeg var selv gira på den røde fargen, da jeg synes den gjorde seg meget bra sammen med de svarte detaljene på Sportlinen. Dog la madammen ned veto, og vi endte på en noe kjedeligere Quartz Grey (slik som 90% andre har). Vi fikk sett Quartz Grey hos forhandler (på en Style), og synes egentlig at det er en ganske fin gråfarge (kanskje derfor så mange velger den?). 

Uansett, gratulerer så mye med nybil! Håper du er, og fortsetter å være, utrolig fornøyd med denne bilen!

Har vel ca. 3 uker ventetid igjen, jeg, så nå starter innspurten for alvor. :D 

Du kan for øvrig se min bil her, hvis det er av interesse. :) 

 

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, nei akkurat angående om corrida red har skiftet navn til velvet red eller det er ny farge vet jeg ikke, men i brosjyren til Octavia hentet fra nett idag finnes ihvertfall begge fargene og der ser de ikke helt like ut :) Velvet red skal være mørkere etter det jeg ser. Men uansett er det viktigste at fargen kledde bilen :D og at jeg ble fornøyd da! 

Ja greit at det er litt forskjell på hjulsetta med mindre en virkelig har funnet en felg som kler bilen perfekt :) men er dyrt nok med vintergummi på 19"
Venter i spenning enda du da for å få sett dine egne @Superb lll:) regner med bilde kommer i din egen tråd? 

 

 

Tusen takk @TheHaughom! :) 

Vi også holdt på å lande på quartz grey når vi skulle bestille da det var fargen som var utstilt og vi begge egentlig likte den. Den røde var ikke veldig attraktiv i konfiguratoren, men etter litt tanke og vurdering frem og tilbake endte vi på den røde :) 

Mange takk for gratulasjon og ser frem til å se bilder av din også :D Blir spennede og se svarte vega felger! 

Har allerede vært innom din tråd flere ganger, og fått svar på mange spørsmål selv gjennom den, men takk for heads-up :D
Har virkelig vært lærerikt og bli med i forumet her, så angrer ikke på det. Og ikke minst er de som faktisk svarer deg her hyggelige! Ser frem til mange timer lesing og diskusjon i forumet her fremover :) 

Corrida red velvet red.png

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Sverre skrev:

Hmm, nei akkurat angående om corrida red har skiftet navn til velvet red eller det er ny farge vet jeg ikke, men i brosjyren til Octavia hentet fra nett idag finnes ihvertfall begge fargene og der ser de ikke helt like ut :) Velvet red skal være mørkere etter det jeg ser. Men uansett er det viktigste at fargen kledde bilen :D og at jeg ble fornøyd da! 

Ja greit at det er litt forskjell på hjulsetta med mindre en virkelig har funnet en felg som kler bilen perfekt :) men er dyrt nok med vintergummi på 19"
Venter i spenning enda du da for å få sett dine egne @Superb lll:) regner med bilde kommer i din egen tråd? 

Se her ja, da er det i hvert fall tydelig forskjell på Corrida Red og Velvet Red :) 

Det viktigste er helt klart som du sier @Sverre, at en selv er fornøyd med valgene en har tatt, og bilen din er som sagt veldig flott i rød og sort :) 

Ja dekk og felg i store dimensjoner koster helt klart sine kroner, så det har definitivt sin pris om en skal være «jålete» på det punktet der ;) 

Jeg har en kollega på jobben som gikk høyt ut på en helt ny bil han kjøpte nå i sommer, og han snakket så høyt og tydelig om at på den bilen så skulle bli 22" på sommerhjul og 20" som vinterhjul, det har i hvert fall endt opp med std 18" på sommerhjul og 17" som vinterhjul. Det gikk å være «tøff i trynet» til oss på jobben, i hvert fall helt frem til kona hans fikk høre prisene på det han ville ha av dekk, da ble det en ydmyk kar med nesten halen mellom beina som snakket om hvor mye bedre kjørekomfort det ble med høyere profil......... ;) Da klarte ikke en annen kollega ikke å holde maska lenger, du er jo like tøffel som resten av oss jo sa han mens han lo høyt, hehe ;) Pussig nok så har det ikke vært mer snakk om bil og dekk etterpå, hehe ;) 

Jeg har fremdeles tilgode å se felgene min kone har plukket ut som vinterfelger, så jeg er fremdeles litt spent på akkurat det punktet der. Men en får vel trøste seg med at en ikke ser dem når en kjører eller sitter inne i bilen om dem ikke faller i smak, hehe ;) Jeg legger ut bilder i tråden på min bil når jeg har fått dem @Sverre, så får en se hva en synes når de ankommer etterhvert :)  

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det koster å være kar som de sier! :) men synes en så stor bil fortjener litt størrelse på hjula, og møtte ingen motstand hos min bedre halvdel heller i dette valget :)

Måtte le godt for meg selv her jeg satt nå @Superb lll ? den historien med han som skulle ha 22" på sommer har jeg hørt tilsvarende av før, og det er viktig å nevne det for vedkommende innimellom! Slik at han ikke glemmer den gangen han tøffet seg ? 

Og angående felger ja, det viktigste er vel å holde dekket og lufta på plass! Så om du ikke liker dem slipper du i det minste å se dem mens du kjører?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg her @Sverre, en bil som Kodiaq kler veldig godt dekk og felg i 20",

Ja det koster helt klart å være kar ja, og eg kunne nok tenkt meg det for både sommer og vinter jeg for min del om jeg skulle hatt en slik bil, men så ærlig må jeg jo være at både fornuften og økonomien hadde nok gjort at det hadde blitt som for deg, 20" på sommer og 19" på vinter :) 

Helt ærlig så er det jo også en fordel med litt høyere profil  vinterstid, men om en holder seg på minimum 45 profil så ser jeg ikke helt problemet, for det er jo % av bredden på dekket, og nå har vel Kodiaq 235 bredde om jeg ikke husker helt feil.....? 

Bra din frue spiller på lag med deg her @Sverre , du leste jo hvordan det gikk med mitt valg av vinterfelger, hehe ;) 

 

Hehe, ja han kollegaen har holdt en veldig lav profil i etterkant av den hendelsen der, og det er vel kanskje greit etter å ha blitt satt såpass på plass av sin frue også, hehe ;) Så kanskje han har lært seg noe denne gangen, for det er ikke første gangen han har vært litt «skrytete», men da har det vært på en litt annen måte, men denne gangen så ble han taus og veldig rolig ;) 

 

Hehe, jeg håper på det beste når det gjelder egne vinterfelger @Sverre, og vinterstid er det jo ofte mørkt også om det skulle være for «gale», hehe ;)  Felgene var som du forstår ikke mitt førstevalg, men jeg skal ikke si så mye før jeg har dem og hatt inntil bilen. Det er jo da først en kan få det rette inntrykket :) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i det du skriver @Superb lll :) fornuften seiret og 19" vinter er stort nok for min del, flertallet av kodiaq jeg ser i det daglige kjører jo faktisk 18" på sommer ? 

Stemmer som du husker der ja, 235/45-20 på sommer, og 235/50-19 på vinter :)

Ja jeg er rimelig heldig med fruen når det kommer til diskusjon av bil, hun vil bare se før kjøp og helst ha høy bil (som nevnt tidligere, der røk superben?) ellers får jeg generelt styre selv innenfor rimelighetens grenser ?

Haha, ja han lærte en ting og to der muligens! Er ikke alltid en får ting slik en ønsker ? 

Ja blir spennende og se din med vinterhjul, og ikke minst få prøvd min egen på vinterstid ? første bil vi har med 4x4, og i tillegg første med automatgir! 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig hva en gammel mann husker gitt, hehe ;) 

Ja det der er dekkdimensjoner som holder i massevis, ser jo noen som har valgt betraktelig bredere hjul enn dette på forskjellige biler, men det tror jeg kanskje ikke er det mest ultimate for de norske litt sporete og hullete veger.......

Jeg kjører mye 4x4 på jobb, men har aldri hatt det på en privatbil tidligere, så det blir på en måte en ny erfaring for meg også. På arb.bilene så det jo også flere andre ting som er forskjellig fra privatbilen også, for de er jo stort sett nedlesset av tungt verktøy og utstyr, og relativt undermotoriserte i forhold til hva vi har med/drar på. Så en en lettere og mildt sagt mye friskere privatbil med 4x4 skal bli en artig opplevelse i løpet av vinteren vil jeg tro ;) 

Det er greit å spille på lag med sin bedre halvdel ja, for det kan fort slå tilbake ved en senere anledning. Så jeg har lært en ting (eller ti) i løpet ekteskapet så lengt jeg også, og jeg er visstnok ikke ferdig utlært heller hører jeg. Husk på dette under her @Sverre, hehe ;) 

5b5cd5cbd7903_Skjermbilde2018-07-28kl_22_44_12.thumb.png.f1501320f3b8037ceb978333237155bf.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det argumentet på bildet der har blitt brukt i mange anledninger når diskusjonen blir het nok vil jeg tro! 

En tungt lastet firmabil vil nok oppføre seg på en annen måte en en personbil uten last ja  :D Mener å ha lest at det er Haldex 5 Skoda benytter (?) og det skal jo være gode greier ut ifra hva jeg kan lese. Så jeg ser faktisk frem til vinter og få testet litt hva bilen er god for! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, har ikke vært utsatt for den type argumentasjon/krangel selv (enda), men en vet jo aldri hva som kommer. ;) 

 

Om det er Haldex 5 eller 6 er jeg ikke helt sikker på, men det er i hvert fall Haldex 5 de benytter som du skriver @Sverre :) . Jeg prøvde dem.vogna av Octavia Scout til forhandleren i nabobyen vår, og opp en liten bakke med isete underlag som jeg først hadde prøvet vår Superb som definitivt ikke kom opp, så forsøkte vi den samme bakken med maken til den bilen vi har kjøpt, og den bare kjørte rett opp. Ikke et hjulspinn en gang, forsøkte en gang til hvor jeg tråkket til litt, og da spant den med en gang, men dro seg likevel greit opp. Det var ingen stupbratt bakk, men likevel bratt nok til at Superben ikke klarte det, selv ikke med fart fra bunnen av bakken. Superben mistet grepet mistet grepet litt over halvveis i bakken når den giret ned, forsøkte med DSG kassa i manuell også, men den giret likevel ned tilslutt (selv om vi kom litt lenger). Å koble ut antispinn hjalp heller ikke, for den «frikobler» ikke nok ut, til at den tillater å spinne seg opp. Men her var det isete underlag som sagt, på tilsvarende bakke med snø, snø så kom også Superben opp, men dekk, kjøreteknikk og erfaring spiller nok også litt rolle for hvordan en prøver seg opp en bakke, for det var noen andre biler som ikke kom opp den samme bakken med snø........... ;) 

Haldex 5/6 kan jo ikke sammenlignes med biler med skikkelig 4x4, med muligheter for å koble inn sperrer og benytte seg av lav-serie på girkassa. Men kjører en som vanlig og bruker fornuften, så er det utrolig hvor en kommer opp/frem. Største utfordringen for de som ikke er vant til 4x4 fra før, er at en ikke merker så mye til at det er glatt og kjører derretter. Men selv om en fint kommer frem/opp, så må en ikke glemme at de bilene ikke stopper fortere på glatt underlag, og akkurat det har overrasket mange. 

Jeg har nevnt det tidligere i helt andre tråder, men de som kjører bergingsbiler henter/berger fremdeles de samme personene selv når de har kjøpt seg biler med 4x4. Men det er på 2 punkter de merker forskjell og det er,

  1. De kjører seg fremdeles fast, men har kommet mye lengre og er noen ganger værre og få berget dem.
  2. De tror de kjører bil som har grep hele tiden, og øker dermed også farten litt, Men bilene deres stopper dessverre ikke fortere, bare fordi grepet fremover er godt....

Dette gjelder selvfølgelig bare noen få, men det er likevel noe fornuftig i det sjåføren av bergingsbilen sier, en kan fort glemme at en også skal stoppe, når det tar seg så fint frem som det gjør. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant og selvlært eksempel du hadde der @Superb lll

Du har virkelig prøvd ut begge bilene på samme sted under tilsvarende forhold for å finne ut hvor bra systemet virker! :) slik lesing liker jeg! Antar da at begge bilene også var skodd med noenlunde tilsvarande hjulutrustning? 

Ja noen innehar evnen til å kjøre deg fast uansett hvilket redskap en gir dem ? jeg forøvrig liker å anse meg selv som en som evner å bergene og tilpasse meg føreforhold. Har enda tilgode å sette meg fast selv med bare tohjulsdrift til nå :) men alle kan bli litt overmodige en sjelden gang ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du hadde samme krav fra fruen som meg, @Sverre. Jeg var i utgangspunktet satt på stasjonsvogn, ettersom det er mest praktisk, men fruen ville ha en høy bil ("ville kunne sette meg INN i bilen, ikke NED i bilen"). Så der røk superben for meg også, men jeg liker veldig godt Kodiaqen, både utseendemessig og kjøremessig, så jeg er fornøyd med at hun fikk meg med på det!

Hvilke vinterdekk har du fått lagt på? Tenker selv å slenge på Nokian Hakkapeliitta R3 SUV piggfrie dekk på Triglav felgen. Ser dog at Triglav felgen er 7J bred, så i følge det jeg finner på nettet skal 235 være for bredt for den. Men alt går vel med litt makt B|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Sverre skrev:

Interessant og selvlært eksempel du hadde der @Superb lll

Du har virkelig prøvd ut begge bilene på samme sted under tilsvarende forhold for å finne ut hvor bra systemet virker! :) slik lesing liker jeg! Antar da at begge bilene også var skodd med noenlunde tilsvarande hjulutrustning? 

Ja noen innehar evnen til å kjøre deg fast uansett hvilket redskap en gir dem ? jeg forøvrig liker å anse meg selv som en som evner å bergene og tilpasse meg føreforhold. Har enda tilgode å sette meg fast selv med bare tohjulsdrift til nå :) men alle kan bli litt overmodige en sjelden gang ?

Jeg gjorde i hvert fall et forsøk på å få det så likt som overhode mulig, og det ble gjort på den samme dagen som jeg kjørte dem.vogna, prøvde med vår tidligere bil (Superb) på vei ned til forhandleren,  kjørte en tur med dem.vogna og prøvde det samme med den, og et nytt forsøk med Superb på vei hjem igjen. Så forholdene i bakkene var i hvert fall helt identisk. :) 

Angående dekkutrustningen så var vel den kvalitetsmessig så lik den kan bli på disse forholdene, Superb hadde Nokian Hakkapeliitta R2 (piggfri) og Scouten hadde Continental ContiVikingContact 6 (piggfri). Dette er jo to vinterdekk som gjør det omtrentlig helt likt på vinterføre, men Continental har et lite overtak når det gjelder kjøring på bar asfalt (og da spesielt våt asfalt).

Det som var forskjell var at Superb hadde breiere dekk, 235/45-18" mot Scout sine 225/50-17", men hvor mye det faktisk har å si på dette underlaget vet jeg ikke. Når det gjelder kjøring på slaps og løs snø, så er det ingen fordel med de breie dekkene som flyter oppå snøen/slapsen. Men som sagt, på et fast underlag som hardpakka snø i den ene bakken og is i den andre, så vet jeg helt ærlig ikke hvor stor forskjell det er i praksis, begge bilene har dette som standard dekkdimensjon. :) 

 

Ja en lærer seg vel noen «små triks» etterhvert som kjøre erfaringen vokser, jeg anser vel meg selv som en med en viss erfaring og forsiktig sjåfør, men utlært blir en vel aldri. For å ta det litt mer konkret, jeg tok klasse B i 1986 og CEDE i 1993. Kjører relativt mye i kombinasjonen med jobb og privat i løpet av året, totalt så har jeg  aldri kjørt under 55 - 60.000km totalt i året, men har hatt en del år hvor jeg har kjørt merkbart mer (opp mot 100.000km totalt), og nei, jeg er ikke yrkessjåfør ;) 

Så med et forsiktig estimat med at en nå har hatt lappen i 32 år, og kjørt i snitt 60.000km i året så ender en jo opp med noe rundt 1.920.000km totalt, så en viss erfaring begynner en vel å få......... ;) 

Men det å ha kjørt mye, betyr jo definitivt ikke det samme som at en er en god sjåfør av den grunn, men så langt har jeg aldri kollidert (hvor jeg har hatt skylda for det, bank i bordet). :) 

Endret av Superb lll
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TheHaughom skrev:

Hvilke vinterdekk har du fått lagt på? Tenker selv å slenge på Nokian Hakkapeliitta R3 SUV piggfrie dekk på Triglav felgen. Ser dog at Triglav felgen er 7J bred, så i følge det jeg finner på nettet skal 235 være for bredt for den. Men alt går vel med litt makt B|

Tror ikke en bør bruke makt for å til dette @TheHaughom, for 235/50-19" er jo standard dekka til denne felgen levert fra Skoda. T.o.m. nettsiden for Skoda felgene skriver jo at det er standard dekkdimensjon til denne felgen,så det kommer nok til å gå veldig bra :) 

Legger ved et skjermbilde jeg har satt sammen:

5b5e1d27119d9_Skjermbilde2018-07-29kl_21_57_59.thumb.png.d06d00e3a9415b01a53c4c3885f45d17.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...