Gå til innhold
Frederik

Frederiks Skoda Kodiaq Sportline 2.0 TDI 4x4 DSG 2018


Anbefalte innlegg

Skrevet

Når det gjelder oppdatering fra minnekort så er det noen små «feller» en kan gå i, noe kommer av hvilket infotainmentsystem en har i bilen. Columbus kan oppdateres fra hvilket som helst minnekort/minnepinne (bare det er stort nok i GB), og det kan fint fjernes etter oppdateringen, for der blir det lagret i minnet til spilleren. Mens Amundsen krever et originalt Skoda minnekort, som også må bli sittende igjen i sloten for at det skal fungere.

Felles for dem begge er at det er veldig utfordrende å gjøre denne oppdateringen fra en Mac, her er windows mye enklere. Men dette er muligens noe du kjenner til fra før av...........?

 

For hverken jobb biler eller privatbil har jeg hørt et eneste ord om bruk av Webasto, 4x4, DPF eller AdBlue at det i det hele tatt er i bilen og hvor det skal etterfylles (det gjelder for min del kun på arb.bilen). Blir gjennomgått en hel del andre uvesentlige ting som nesten sier seg selv, men dette som koster mye penger om det blir benyttet feil, hører vi ingenting om, og ikke står det noe særlig om det i instruksjonsboka heller. Servicintervaller og hva som skal gjøres når vet vi heller ikke pga kun digitale servicehefter.........

Hvor sårbart dette Haldex systemet er for dette vet jeg heller ikke, men jeg har lest litt om dette fra et annet forum. Vi har tilsammen flere hundre biler i firmaet der jeg jobber, og veldig mange av dem er fra VW hvor det også er Haldex. Men om det er forsterket på noen måte siden det er arb.biler som gjerne er lastet tungt og brukes relativt hardt også utenfor asfaltveiene. Og vi har fremdeles ikke (som jeg vet om) hatt noen problemer med 4x4, hverken på måten det er brukt eller pga dekkslitasje. Her brukes det dekkhotell, og vi får gjerne ut bilene med et nytt sett dekk på bare en aksel........ Så det er fullt ut mulig som jeg har skrevet i tråden for min egen bil også, at jeg er for forsiktig. Men på egen bil så er jeg litt mer der hvor «better safe than sorry»........

Firmabilene får vi jo selvsagt regninger på etterhvert som det er noe, og selv om det ikke rammer min lomme, så rammer det jo bunnlinja til firmaet. Så en bruker jo hodet her også, men likevel så har vi aldri hørt noe om dette ang 4x4, hverken fra Møller, andre bilforhandlere, eller noen av dekk kjedene vi benytter.

Skrevet

Jeg har Amundsen, og var inneforstått med at minnekortet måtte være der, men er litt i tvil på hvordan jeg oppdaterer. Har nødig lyst å ødelegge det originale uten å vite hvordan dette skal gjøres, og den kopierer ikke fra et kort til et annet i bilen.
Trodde kanskje at man byttet kort, men mulig jeg må kjøre oppdateringen inn på det originale kortet? For spørre i morgen når jeg skal innom for å fikse de andre tingene. Og alt er kjørt via PC, har sett at Mac byr på problemer. Et annet problem er at minnekortleseren i PCen kun støtter microSD, og jeg finner ikke kabelen til den eksterne kortleserenO.o

Vi gikk gjennom DPF og AdBlue. Nå var begge deler kjent, da jeg har det på en annen bil. Men ved utlevering av nevnte Tiguan, var det ingen informasjon om bruk, vedlikehold, påfyll (visste ikke at det var noe som het AdBlue før det pep i bilen), og selvhjelp. Ble noen runder med bruksanvisningen i VW for å finne ut av AdBlue. DPF holder jeg rent, og så lenge bilen blir nogenlunde varm, kjører den i gang et eget renseprogram om man ikke kjører langt nok. Bilen står og bråker en stund etter at man har parkert. Dette står det for øvrig ingen ting om i bruksanvisningen. VW har også mye å hente på sine bruksanvisninger. På superben var alt godt forklart, gjerne vist med bilde. På tiguanen virker det som det er brukt Google Translate for å oversette, for det er tidvis helt umulig å forstå hva de mener. 
Men tilbake til overleveringen, så forklarte han at bilen har DPF, og at det ved mye småkjøring/kaldkjøring kan medføre at dette går tett. Og at bilen sier fra og hvordan vi skulle fikse det. Og så viste han hvor man fyller på AdBlue. Det er heldigvis plassert sammen med diesel, og ikke i bagasjerommet som på tiguanen. Men ikke så mye om hva det er eller hvorfor det er på bilen. 

Webasto var kun hvordan du skrur den på, enten via fjernkontroll, app eller direkte i bilen. Ikke mye ift bruken ellers. 

Eller ble det brukt unødvendig mye tid på å vise ting en hver med lappen bør kunne, som å stille inn sete (el.seter, men like enkelt), litt om speil, de forskjellige knappene inne, Area view (var egentlig veldig grei gjennomgang av denne og var ganske nytting), lastenett/løsninger i bagasjerommet (det hadde jeg nok klart å finne ut av selv), og en kjapp gjennomgang av motorrommet med visning av peilepinne, lokk for oljepåfylling, spylervæske og batteri med koblinger. La merke til at batteriet er helt åpent. Mener det på superben var en klaff over som beskyttet polene og toppen. Koster sikkert ikke all verdens på Biltema eller andre, men rart at det er utelatt på en bil i Norge. 

4x4 ble ikke mer gjennomgått enn at bilen har det, og at man kan koble ut (les: redusere) ESP ved behov. Og så påpekte han hvordan vi skulle bremse for å slite litt på bakbremsene slik at de ikke ruster bort. Det var ganske anderledes enn jeg har tenkt, må mye mer kraft til enn jeg har trodd til nå, iom at det er 80/20 fordeling på for- og bakbrems.

Skrevet

Oppdatering av kartverk må gjøres via et originalt minnekort fra Skoda når det gjelder Amundsen. Så om du ikke vil slett det som ligger på minnekortet som fulgte med bilen, så må du faktisk kjøpe deg et nytt originalt minnekort fra Skoda. Men dette oppdaterer kun kartverket, det er ikke en SW oppdatering.

AdBlue påfyllingen er på arb.bilen jeg har i dag plassert i motorrommet, rett ved siden av spylevæskebeholderen, så den er jo forsåvidt grei å finne der den er plassert.

Det er synd de ikke sier så mye mer om bruk av Webasto, for der er det noen brukerfeil en kan gjøre som kan gi en del større kostnader på sikt, om feilbruken blir gjort ofte.........

4x4 er det vel egentlig ikke så mye mer å si noen om selve bruken av, men de kunne jo nevnt noe om konsekvenser om en ikke er flink til å bytte på hjul fremme og bak, og at en må bytte begge hjulene på samme aksel om en skulle ødelegge et av dekkene, og aller helst alle 4. Det er jo mest når det blir store sltasjeforskjeller på rulleomkretsen det er ment, men ikke noe av dette er jo nevnt med et ord, og det på et ganske sårbart 4x4 system.........

Ja en bør definitivt ta noen veldig kraftige nedbremsninger (bare sjekk i speilet først), slik at ikke bakbremsene ikke setter seg eller ruster «i stykker». Leser om mange som må bytte skiver og klosser bak, fordi de har rustet av lite bruk. En annen ting som også kan være verdt å nevne er at en også kan slite ganske mye på bremsene om en lar pusserhendelen stå i auto, for når regnsensoren oppdager regn, så legger den til bremsene slik at en har tørre bremser, og det sliter også på dem. ACC bremser jo også ganske mye, så det er noen ting som faktisk også bruker bremsene i bilen uten at en selv trykker på bremsepedalen.

Skrevet
31 minutter siden, Superb lll skrev:

En annen ting som også kan være verdt å nevne er at en også kan slite ganske mye på bremsene om en lar pusserhendelen stå i auto, for når regnsensoren oppdager regn, så legger den til bremsene slik at en har tørre bremser, og det sliter også på dem. ACC bremser jo også ganske mye, så det er noen ting som faktisk også bruker bremsene i bilen uten at en selv trykker på bremsepedalen.

Men det bør jo gjøre at bremsene ikke ruster? Hadde alltid pusserhendel i auto på superben, men der gikk ikke skivene bak igjennom på PKK. Var faktisk ikke klar over at den la inn bremsen - nok en ting som ikke er opplyst om. Tror jeg leste det i en post her på forumet litt tidligere i dag. ACC merket jeg at tok godt i når den først var i gang. Litt for kraftig ift hva jeg var forberedt på, men må nok lære meg den å kjenne. 

 

35 minutter siden, Superb lll skrev:

Oppdatering av kartverk må gjøres via et originalt minnekort fra Skoda når det gjelder Amundsen. Så om du ikke vil slett det som ligger på minnekortet som fulgte med bilen, så må du faktisk kjøpe deg et nytt originalt minnekort fra Skoda.

Satser på at det bare er å skrive over det som er der. Men klarer ikke se hvordan systemet registrerer at det er et "branded" kort som står i eller ikke. Vil vel anta at det ligger en skjult partisjon eller noe som en ikke ser når en dytter det i PCen. Hører med dem i morgen om evt risikoer ift å skrive over på eksisterende. Så lenge kortet er stort nok, bør det jo gå bra. Og oppdateringer er på 12,5 GB, omtrent akkurat det samme som ligger av data på kortet fra før. 

Skrevet

Jo det burde jo egentlig det, men bak ruster skivene likevel og bremsene slites fortere. Det som er litt «skummelt» med ACC er at den bremser relativt hardt når den oppdager noe, og de verste opplevelsene har jeg fra at jeg har tatt igjen en bil som kjører i feltet ved siden av meg, og den er jo overhode ikke noe å bremse for engang, og da kommer det brått på. Det gjør det også for de som kommer bak på E18/E6, for der er det en del som ikke akkurat har god avstand til bilen foran seg. Så det er en 3-4 ganger jeg så vidt har unngått å bli påkjørt bakfra, fordi Superben og nå Octavia Scout har bremset kraftig fordi jeg har tatt igjen en bil i et annet felt enn det jeg kjører i...........

 

Ja det er det som skal gjøres, men om minnekortet bør slettes/formateres før det «overskrives» skal jeg ikke si så mye om........ Hvorfor det er nødt til å være et originalt minnekort vet jeg ikke, men fikk klar beskjed om at det var veldig viktig når det gjelder Amundsen og kartverk, mens til musikkfiler f.eks. kan lagres på hvilket som helst minnekort (bare det er formatert i riktig format)............

Skrevet

Mye å lære av å lese diskusjonen deres her. Så jeg setter meg litt passiv og bare følger med da jeg har lite å komme med :) 
Men angående rust på skiver ser jeg også veldig godt effekten av å foreta en hard oppbremsing en gang i ny og ne. Jeg har også alltid valgt å smøre bremsene selv på egen bil minimum en gang pr år, gjerne to. Dette bidrar også til vesentlig lengre levetid for både skiver og klosser da jeg sammenligner egen bil med andre tilsvarende biler med tilsvarende kjøremønster og lengde. (Dette gjelder da ikke Skoda'en spesifikt da jeg hverken har kjennskap eller flere bekjente med tilsvarende bil, men dette med bremser er jo relativt likt tvers over linja).  Dette med smøring og rensing av bremser er jo et tilleggs punkt en må be om på service og betale for om en ønsker utført har jeg forstått så like greit å gjøre det selv når en sitter på både muligheten og kompetansen :) 

Skrevet

Du har jo ikke lite å komme med @Sverre når du har konkrete gode tips og forslag, det er jo veldig smart det du gjør her :) 

Men akkurat angående det hvor mye/lite slitt bremser er, så er det håpløst å sammenligne selv om både kjørelengden og bilen er helt identisk, for det er kjøremønsteret som avgjør det mest. De som bremser på girene, kjører pent og forsiktig og omtrentlig aldri toucher bremsepedalen kan jo kjøre veldig langt før bremsene blir synlig slitt i det hele tatt. Mens de som kjører med gassen i bunn og bremser hardt foran hvert eneste kryss, vil slite bremsene mye fortere selv om kjørelengden er lav.

Noen hviler jo også beinet på bremsepedalen og sliter bremser uten at de tenker noe over det, ei heller det at de da har tente bremselys som ikke lyser sterkere bare fordi de plutselig skulle komme til å bremse med hensikt (men de er heldigvis i et fåtall).........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...