Gå til innhold
Thomassen

Automatisk bakluke Octavia Scout


Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan lukke opp bakluken på min Scout med nøkkelen, men ikke lukke den. Er det bare sånn det er eller er det feil noen plass? Kjøpte bilen for en mnd siden, så er helt fersk med Skoda.. 

 

Skrevet

Det er (dessverre) slik det er, av sikkerhetsmessige årsaker så tillater Skoda kun at bakluken åpnes med enten nøkkel eller knapp i dashbord, men bakluken må lukkes manuelt med knappen på selve bakluken.

Dette kan kodes om, men Skoda forhandlere/verkstedene får ikke lov til å gjøre dette, så da må evt noen som har f.eks. VCDS kode dette for deg.
Bare vær klar over at VAG/Skoda selv sier at det vil kunne gå ut over nybilgarantien (om din bil fremdeles har det), om det er noen andre som gjør dette, det står også klart og tydelig skrevet i garantivilkårene.
Enkelte sier at det ikke vil gå ut over garantien, men jeg har forespurt 2 lokale forhandlere og Møller sentralt som har med garantiene å gjøre, og svaret var tydelig og klart, da kan du miste garantien.
Så da får det være opp til enhver hva som betyr mest, for meg så betyr garantien mer enn at jeg kan betjene bakluken med nøkkelen/eller knappen i dashbordet, mens andre har helt andre meninger om det.

Jeg har min tredje Skoda med el.bakluke nå, og ingen av dem kan jeg fritt betjene lukking med enten nøkkel eller knappen i dashbordet. På bilen jeg har i dag (Superb L&K 2019) kan jeg riktignok om jeg står nær nok bakre støtfanger/eller holder nøkkelen bak forseteryggene også lukke bakluken med nøkkelen, dette er pga av KESSY, men det fungerte ikke med Kessy på min forrige bil Octavia Scout 2018.

Skrevet

@Thomassen

Det som skrives av @Superb lll er dessverre ikke helt korrekt, og det er trist når slik informasjon spres.

 

Først, når du koder noen ting så aktiverer du bare en funksjon som allerede er tilgjengelig i bilens styreenhet fra fabrikk. Som med alt annet du gjør med en bil så kan du miste garanti om det går galt. Men du mister absolutt ikke nybilgaranti for å ha kodet noen ting, du mister garanti om du ødelegger noe. Feks om en bil er chiptunet så vil du miste garanti om girkasse eller motor ryker, men om solbrille holderen blir ødelagt på samme bilen dekkes den naturligvis av garantien.

Forhandlere har ikke sluttet å kode i sin helhet, noen har valgt å gjøre det på grunn av det kan være tungvint å gjøre riktig. For å forklare enkelt, om jeg koder noe i min bil, så vil disse endringene bli tilbakestilt når/om bilens styreenheter blir oppdatert på service. Ingenting ille skjer, men man må jo kode endringene tilbake. Så om en person vil ha en endring permanent, så må Møller bestille en kode via ODIS-e som låses i ECU - da vil den ikke forsvinne under oppdateringer.

Jeg har kodet MASSE på alle mine biler, og har forklart til servicelederene at de ikke må oppdatere noen ECUer. Jeg har også tilgang på alle Møller sine diagnose systemer, men jeg bruker kun VCDS.

Skrevet
På 18.10.2019 den 21.03, Thomassen skrev:

Kan lukke opp bakluken på min Scout med nøkkelen, men ikke lukke den. Er det bare sånn det er eller er det feil noen plass? Kjøpte bilen for en mnd siden, så er helt fersk med Skoda.. 

På min 2020 Karoq så kan jeg både åpne og lukke bakluka med både nøkkelen og med knappen i kupeen! Det piper hele tiden bak (i luka eller i bagasjerommet) så lenge luken beveger seg. Jeg har sensorstyrt luke som kan åpnes ved å sveipe foten under støtfangeren. 

Skrevet
31 minutter siden, BGB skrev:

Det som skrives av @Superb lll er dessverre ikke helt korrekt, og det er trist når slik informasjon spres.

Jeg er ikke ute etter å diskutere dette her @BGB, jeg vil bare komme med litt utfyllende informasjon til det jeg skrev i forrige innlegg, den informasjonen jeg refererer til kommer fra Møller konsernet.

Når det gjelder garantien, så informerte Møller meg om at det kunne gå ut over garantien.
Du skriver jo også selv at garantien kan ryke om noe gjøres feil, så hva har jeg da feilinformert om? 

Møller refererte til garantivilkårene.
Her er et lite utdrag av hva de informerte meg om i garantivilkårene til Skoda / Møller som gjelder for det det spørres om i denne tråden her:

Det gjelder om bilen er reparert, vedlikeholdt eller behandlet ufagmessig av garantitakeren selv eller tredjepart som ikke er et Skoda verksted, eller modifisert på en måte som ikke er godkjent av Skoda Auto / Harald A. Møller, så kan det ikke fremstilles krav overfor importør Harald A. Møller eller et Skoda verksted.

Dette sier også noe om hvem som har lov til å utføre noe på en bil, i forhold til hvilke krav en kan fremstille med tanke på garantien etter en modifikasjon/reparasjon e.l..
At en har tilgang til programvare for koding eller andre ting, betyr ikke det samme som at en er godkjent for å utføre det som Møller informerte meg om. 
Det er jo da stort sett merkeverksteder (og andre godkjente bilverksteder) som har lov til å kode noe, men her har Skoda/VAG lagt inn en begrensning for hva de får lov til å kode og hva de ikke får lov til å kode. Bakluken er blant de tingene de ikke har lov til å kode/aktivere lukking av, og det var først og fremst av sikkerhetsmessige årsaker ble jeg informert om.

Tenk litt på neste eier av bilen var også noe de nevnte for meg avslutningsvis i samtalen jeg hadde med Møller, for neste eier kan muligens få noen utfordringer om de kjøper en bil som er kodet uten at de er klar over at det er gjort, og noe skjer med det som er kodet. Møller vil da ikke dekke dette, selv om bilen er innenfor garantitiden.

Så igjen, enhver får gjøre det de vil med egen bil, bare de er klar over konsekvensene det kan gi...... 

 

1 time siden, Sjåføren skrev:

På min 2020 Karoq så kan jeg både åpne og lukke bakluka med både nøkkelen og med knappen i kupeen! Det piper hele tiden bak (i luka eller i bagasjerommet) så lenge luken beveger seg. Jeg har sensorstyrt luke som kan åpnes ved å sveipe foten under støtfangeren. 

Noen nye biler er godkjent med denne funksjonen fra fabrikk, men det hadde visstnok ingen tilbakevirkende kraft. Jeg spurte merkeforhandler om de kunne gi min Superb 2019 denne funksjonen med knappen i dashbordet i tillegg, men det hadde de ikke lov til.
Jeg har også en sensorstyrt bakluke, og jeg kan lukke den med nøkkelen om jeg står nærme nok bakre støtfanger, eller har nøkkelen i hånda rett bak forsetene inne i kupéen.

Bakluken på min bil piper også når den i bevegelse så lenge den ble betjent med knapp i dashbord eller nøkkel, bruker jeg knappen på selve bakluken til åpning/lukking er det helt stille når bakluken beveger seg.

Skrevet (endret)

Hvis trådstarter ønsker denne funksjonen:

Controller 6D - Trunk Electrics

16 - Security Access - enter 12345

10 - Adaptations

(4)-Activation using rear lid opening button in remote key-Tap function for closing - set to active

(4)-Activation using rear lid remote unlocking switch-Tap function for closing - set to active

 

Edit: Varselpip kan også fjernes om ønskelig.

Endret av Gjest
  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...