Gå til innhold
Thomassen

Automatisk bakluke Octavia Scout


Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan lukke opp bakluken på min Scout med nøkkelen, men ikke lukke den. Er det bare sånn det er eller er det feil noen plass? Kjøpte bilen for en mnd siden, så er helt fersk med Skoda.. 

 

Skrevet

Det er (dessverre) slik det er, av sikkerhetsmessige årsaker så tillater Skoda kun at bakluken åpnes med enten nøkkel eller knapp i dashbord, men bakluken må lukkes manuelt med knappen på selve bakluken.

Dette kan kodes om, men Skoda forhandlere/verkstedene får ikke lov til å gjøre dette, så da må evt noen som har f.eks. VCDS kode dette for deg.
Bare vær klar over at VAG/Skoda selv sier at det vil kunne gå ut over nybilgarantien (om din bil fremdeles har det), om det er noen andre som gjør dette, det står også klart og tydelig skrevet i garantivilkårene.
Enkelte sier at det ikke vil gå ut over garantien, men jeg har forespurt 2 lokale forhandlere og Møller sentralt som har med garantiene å gjøre, og svaret var tydelig og klart, da kan du miste garantien.
Så da får det være opp til enhver hva som betyr mest, for meg så betyr garantien mer enn at jeg kan betjene bakluken med nøkkelen/eller knappen i dashbordet, mens andre har helt andre meninger om det.

Jeg har min tredje Skoda med el.bakluke nå, og ingen av dem kan jeg fritt betjene lukking med enten nøkkel eller knappen i dashbordet. På bilen jeg har i dag (Superb L&K 2019) kan jeg riktignok om jeg står nær nok bakre støtfanger/eller holder nøkkelen bak forseteryggene også lukke bakluken med nøkkelen, dette er pga av KESSY, men det fungerte ikke med Kessy på min forrige bil Octavia Scout 2018.

Skrevet

@Thomassen

Det som skrives av @Superb lll er dessverre ikke helt korrekt, og det er trist når slik informasjon spres.

 

Først, når du koder noen ting så aktiverer du bare en funksjon som allerede er tilgjengelig i bilens styreenhet fra fabrikk. Som med alt annet du gjør med en bil så kan du miste garanti om det går galt. Men du mister absolutt ikke nybilgaranti for å ha kodet noen ting, du mister garanti om du ødelegger noe. Feks om en bil er chiptunet så vil du miste garanti om girkasse eller motor ryker, men om solbrille holderen blir ødelagt på samme bilen dekkes den naturligvis av garantien.

Forhandlere har ikke sluttet å kode i sin helhet, noen har valgt å gjøre det på grunn av det kan være tungvint å gjøre riktig. For å forklare enkelt, om jeg koder noe i min bil, så vil disse endringene bli tilbakestilt når/om bilens styreenheter blir oppdatert på service. Ingenting ille skjer, men man må jo kode endringene tilbake. Så om en person vil ha en endring permanent, så må Møller bestille en kode via ODIS-e som låses i ECU - da vil den ikke forsvinne under oppdateringer.

Jeg har kodet MASSE på alle mine biler, og har forklart til servicelederene at de ikke må oppdatere noen ECUer. Jeg har også tilgang på alle Møller sine diagnose systemer, men jeg bruker kun VCDS.

Skrevet
På 18.10.2019 den 21.03, Thomassen skrev:

Kan lukke opp bakluken på min Scout med nøkkelen, men ikke lukke den. Er det bare sånn det er eller er det feil noen plass? Kjøpte bilen for en mnd siden, så er helt fersk med Skoda.. 

På min 2020 Karoq så kan jeg både åpne og lukke bakluka med både nøkkelen og med knappen i kupeen! Det piper hele tiden bak (i luka eller i bagasjerommet) så lenge luken beveger seg. Jeg har sensorstyrt luke som kan åpnes ved å sveipe foten under støtfangeren. 

Skrevet
31 minutter siden, BGB skrev:

Det som skrives av @Superb lll er dessverre ikke helt korrekt, og det er trist når slik informasjon spres.

Jeg er ikke ute etter å diskutere dette her @BGB, jeg vil bare komme med litt utfyllende informasjon til det jeg skrev i forrige innlegg, den informasjonen jeg refererer til kommer fra Møller konsernet.

Når det gjelder garantien, så informerte Møller meg om at det kunne gå ut over garantien.
Du skriver jo også selv at garantien kan ryke om noe gjøres feil, så hva har jeg da feilinformert om? 

Møller refererte til garantivilkårene.
Her er et lite utdrag av hva de informerte meg om i garantivilkårene til Skoda / Møller som gjelder for det det spørres om i denne tråden her:

Det gjelder om bilen er reparert, vedlikeholdt eller behandlet ufagmessig av garantitakeren selv eller tredjepart som ikke er et Skoda verksted, eller modifisert på en måte som ikke er godkjent av Skoda Auto / Harald A. Møller, så kan det ikke fremstilles krav overfor importør Harald A. Møller eller et Skoda verksted.

Dette sier også noe om hvem som har lov til å utføre noe på en bil, i forhold til hvilke krav en kan fremstille med tanke på garantien etter en modifikasjon/reparasjon e.l..
At en har tilgang til programvare for koding eller andre ting, betyr ikke det samme som at en er godkjent for å utføre det som Møller informerte meg om. 
Det er jo da stort sett merkeverksteder (og andre godkjente bilverksteder) som har lov til å kode noe, men her har Skoda/VAG lagt inn en begrensning for hva de får lov til å kode og hva de ikke får lov til å kode. Bakluken er blant de tingene de ikke har lov til å kode/aktivere lukking av, og det var først og fremst av sikkerhetsmessige årsaker ble jeg informert om.

Tenk litt på neste eier av bilen var også noe de nevnte for meg avslutningsvis i samtalen jeg hadde med Møller, for neste eier kan muligens få noen utfordringer om de kjøper en bil som er kodet uten at de er klar over at det er gjort, og noe skjer med det som er kodet. Møller vil da ikke dekke dette, selv om bilen er innenfor garantitiden.

Så igjen, enhver får gjøre det de vil med egen bil, bare de er klar over konsekvensene det kan gi...... 

 

1 time siden, Sjåføren skrev:

På min 2020 Karoq så kan jeg både åpne og lukke bakluka med både nøkkelen og med knappen i kupeen! Det piper hele tiden bak (i luka eller i bagasjerommet) så lenge luken beveger seg. Jeg har sensorstyrt luke som kan åpnes ved å sveipe foten under støtfangeren. 

Noen nye biler er godkjent med denne funksjonen fra fabrikk, men det hadde visstnok ingen tilbakevirkende kraft. Jeg spurte merkeforhandler om de kunne gi min Superb 2019 denne funksjonen med knappen i dashbordet i tillegg, men det hadde de ikke lov til.
Jeg har også en sensorstyrt bakluke, og jeg kan lukke den med nøkkelen om jeg står nærme nok bakre støtfanger, eller har nøkkelen i hånda rett bak forsetene inne i kupéen.

Bakluken på min bil piper også når den i bevegelse så lenge den ble betjent med knapp i dashbord eller nøkkel, bruker jeg knappen på selve bakluken til åpning/lukking er det helt stille når bakluken beveger seg.

Skrevet (endret)

Hvis trådstarter ønsker denne funksjonen:

Controller 6D - Trunk Electrics

16 - Security Access - enter 12345

10 - Adaptations

(4)-Activation using rear lid opening button in remote key-Tap function for closing - set to active

(4)-Activation using rear lid remote unlocking switch-Tap function for closing - set to active

 

Edit: Varselpip kan også fjernes om ønskelig.

Endret av Gjest
  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...