Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Thomassen

Automatisk bakluke Octavia Scout

Recommended Posts

Kan lukke opp bakluken på min Scout med nøkkelen, men ikke lukke den. Er det bare sånn det er eller er det feil noen plass? Kjøpte bilen for en mnd siden, så er helt fersk med Skoda.. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er (dessverre) slik det er, av sikkerhetsmessige årsaker så tillater Skoda kun at bakluken åpnes med enten nøkkel eller knapp i dashbord, men bakluken må lukkes manuelt med knappen på selve bakluken.

Dette kan kodes om, men Skoda forhandlere/verkstedene får ikke lov til å gjøre dette, så da må evt noen som har f.eks. VCDS kode dette for deg.
Bare vær klar over at VAG/Skoda selv sier at det vil kunne gå ut over nybilgarantien (om din bil fremdeles har det), om det er noen andre som gjør dette, det står også klart og tydelig skrevet i garantivilkårene.
Enkelte sier at det ikke vil gå ut over garantien, men jeg har forespurt 2 lokale forhandlere og Møller sentralt som har med garantiene å gjøre, og svaret var tydelig og klart, da kan du miste garantien.
Så da får det være opp til enhver hva som betyr mest, for meg så betyr garantien mer enn at jeg kan betjene bakluken med nøkkelen/eller knappen i dashbordet, mens andre har helt andre meninger om det.

Jeg har min tredje Skoda med el.bakluke nå, og ingen av dem kan jeg fritt betjene lukking med enten nøkkel eller knappen i dashbordet. På bilen jeg har i dag (Superb L&K 2019) kan jeg riktignok om jeg står nær nok bakre støtfanger/eller holder nøkkelen bak forseteryggene også lukke bakluken med nøkkelen, dette er pga av KESSY, men det fungerte ikke med Kessy på min forrige bil Octavia Scout 2018.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

@Thomassen

Det som skrives av @Superb lll er dessverre ikke helt korrekt, og det er trist når slik informasjon spres.

 

Først, når du koder noen ting så aktiverer du bare en funksjon som allerede er tilgjengelig i bilens styreenhet fra fabrikk. Som med alt annet du gjør med en bil så kan du miste garanti om det går galt. Men du mister absolutt ikke nybilgaranti for å ha kodet noen ting, du mister garanti om du ødelegger noe. Feks om en bil er chiptunet så vil du miste garanti om girkasse eller motor ryker, men om solbrille holderen blir ødelagt på samme bilen dekkes den naturligvis av garantien.

Forhandlere har ikke sluttet å kode i sin helhet, noen har valgt å gjøre det på grunn av det kan være tungvint å gjøre riktig. For å forklare enkelt, om jeg koder noe i min bil, så vil disse endringene bli tilbakestilt når/om bilens styreenheter blir oppdatert på service. Ingenting ille skjer, men man må jo kode endringene tilbake. Så om en person vil ha en endring permanent, så må Møller bestille en kode via ODIS-e som låses i ECU - da vil den ikke forsvinne under oppdateringer.

Jeg har kodet MASSE på alle mine biler, og har forklart til servicelederene at de ikke må oppdatere noen ECUer. Jeg har også tilgang på alle Møller sine diagnose systemer, men jeg bruker kun VCDS.

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 18.10.2019 den 21.03, Thomassen skrev:

Kan lukke opp bakluken på min Scout med nøkkelen, men ikke lukke den. Er det bare sånn det er eller er det feil noen plass? Kjøpte bilen for en mnd siden, så er helt fersk med Skoda.. 

På min 2020 Karoq så kan jeg både åpne og lukke bakluka med både nøkkelen og med knappen i kupeen! Det piper hele tiden bak (i luka eller i bagasjerommet) så lenge luken beveger seg. Jeg har sensorstyrt luke som kan åpnes ved å sveipe foten under støtfangeren. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minutter siden, BGB skrev:

Det som skrives av @Superb lll er dessverre ikke helt korrekt, og det er trist når slik informasjon spres.

Jeg er ikke ute etter å diskutere dette her @BGB, jeg vil bare komme med litt utfyllende informasjon til det jeg skrev i forrige innlegg, den informasjonen jeg refererer til kommer fra Møller konsernet.

Når det gjelder garantien, så informerte Møller meg om at det kunne gå ut over garantien.
Du skriver jo også selv at garantien kan ryke om noe gjøres feil, så hva har jeg da feilinformert om? 

Møller refererte til garantivilkårene.
Her er et lite utdrag av hva de informerte meg om i garantivilkårene til Skoda / Møller som gjelder for det det spørres om i denne tråden her:

Det gjelder om bilen er reparert, vedlikeholdt eller behandlet ufagmessig av garantitakeren selv eller tredjepart som ikke er et Skoda verksted, eller modifisert på en måte som ikke er godkjent av Skoda Auto / Harald A. Møller, så kan det ikke fremstilles krav overfor importør Harald A. Møller eller et Skoda verksted.

Dette sier også noe om hvem som har lov til å utføre noe på en bil, i forhold til hvilke krav en kan fremstille med tanke på garantien etter en modifikasjon/reparasjon e.l..
At en har tilgang til programvare for koding eller andre ting, betyr ikke det samme som at en er godkjent for å utføre det som Møller informerte meg om. 
Det er jo da stort sett merkeverksteder (og andre godkjente bilverksteder) som har lov til å kode noe, men her har Skoda/VAG lagt inn en begrensning for hva de får lov til å kode og hva de ikke får lov til å kode. Bakluken er blant de tingene de ikke har lov til å kode/aktivere lukking av, og det var først og fremst av sikkerhetsmessige årsaker ble jeg informert om.

Tenk litt på neste eier av bilen var også noe de nevnte for meg avslutningsvis i samtalen jeg hadde med Møller, for neste eier kan muligens få noen utfordringer om de kjøper en bil som er kodet uten at de er klar over at det er gjort, og noe skjer med det som er kodet. Møller vil da ikke dekke dette, selv om bilen er innenfor garantitiden.

Så igjen, enhver får gjøre det de vil med egen bil, bare de er klar over konsekvensene det kan gi...... 

 

1 time siden, Sjåføren skrev:

På min 2020 Karoq så kan jeg både åpne og lukke bakluka med både nøkkelen og med knappen i kupeen! Det piper hele tiden bak (i luka eller i bagasjerommet) så lenge luken beveger seg. Jeg har sensorstyrt luke som kan åpnes ved å sveipe foten under støtfangeren. 

Noen nye biler er godkjent med denne funksjonen fra fabrikk, men det hadde visstnok ingen tilbakevirkende kraft. Jeg spurte merkeforhandler om de kunne gi min Superb 2019 denne funksjonen med knappen i dashbordet i tillegg, men det hadde de ikke lov til.
Jeg har også en sensorstyrt bakluke, og jeg kan lukke den med nøkkelen om jeg står nærme nok bakre støtfanger, eller har nøkkelen i hånda rett bak forsetene inne i kupéen.

Bakluken på min bil piper også når den i bevegelse så lenge den ble betjent med knapp i dashbord eller nøkkel, bruker jeg knappen på selve bakluken til åpning/lukking er det helt stille når bakluken beveger seg.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Hvis trådstarter ønsker denne funksjonen:

Controller 6D - Trunk Electrics

16 - Security Access - enter 12345

10 - Adaptations

(4)-Activation using rear lid opening button in remote key-Tap function for closing - set to active

(4)-Activation using rear lid remote unlocking switch-Tap function for closing - set to active

 

Edit: Varselpip kan også fjernes om ønskelig.

Edited by Guest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Bare hyggelig @RuneT   Ja jeg bremser i hvert fall så effektivt jeg kan (når muligheten byr seg), men det er selvfølgelig avhengig av kjøreforhold/underlag og trafikken bak meg. På biler jeg har hatt med manuelt brekk så har jeg strammet det forsiktig inntil at jeg merker at det tar og så holdt det der en liten stund, for så å gjenta dette ved jevne mellomrom, for det er noe som er enkelt å kontrollere med hvor mye en strammer håndbrekket. Når det gjelder bil med elektrisk håndbrekk som gjør ikke jeg det, for det er enten av eller på og etter min mening ikke så enkelt å kontrollere. Det bruker litt tid på å stramme seg og det samme på å løse ut igjen, har brukt det litt for å forsøke å ta en «brekksladd» vinterstid på snøen på en parkeringsplass e.l., men det synes jeg ikke så mye om. Sier ikke at det er umulig, men det krever nok litt øving og trening før det får ønsket effekt og blir mer kontrollerbart, og det har jeg rett og slett ikke prøvet mer på........ Jeg for min del synes det er enklere med harde og kontrollerte oppbremsninger, altså bremsepedalen hardt inn ( «panikkbrems» ), men det behøver selvfølgelig ikke være løsningen for alle.   Jeg savner et manuelt håndbrekk, for det er enklere å kontrollere og ha det morsomt med når anledningen byr seg  
    • Tusen takk for utfyllande svar @Superb lll☺️ Da er mulig at desse bakbremsane må brukast veldig aktivt ved å f. eks "dra i handbrekket" og bremse hardt for å helde rusta unna. Eg ser jo at dine bakbremsen er veldig fine i forhold til mine og har vel ikkje antydning til rust (takk for bilder forresten).  Eg skal snart på service med bilen, så då får dei sjå på dei. Blir spande å sjå utfallet😊
    • Gammel post, så du har sikkert funnet ut av det allerede 😊 Møller bruker diagnoseverktøy til å kode fjernkontrollen. På Octavia skal du ha den ovale, lille fjernkontrollen frem tom 16-modellen, og den rektangulære typen fra facelift på 17-mod. På e-bay står det ofte feil ang dette. De har forskjellig sendefrekvens, så de virker ikke om hverandre. 
    • Hei @RuneT   Ser jo tydelige forskjeller på bildene dine av bakbremsene, det øverste av dem (dag 1) ser jo helt forferdelig ut, bakbremser som ser slik ut som dette må jeg ærlig si at jeg aldri har hatt. Det nederste bildet av bremseskiva bak ser jo vesentlig bedre ut, selv om en kan se antydninger av rusta som tidligere har vært på skivene. Verkstedene påstår mye som er riktig i teorien, men det eneste som kan forhindre rust på bremseskiver er at de er i bruk, og jo hardere oppbremsinger jo bedre er det for bremseskivene og calipere, ulempen er selvsagt at det sliter mer på både bremseklosser og bremseskiver. At bremseskivene bak er av en annen kvalitet er det ingen tvil om, foran er det større skiver i diameter, de er tykkere og ventilerte (dvs at de er doble med luft i mellom for kjøling om noen skulle lure på det). Skivene foran skal ta opp betydelig mer bremseenergi (varme) og de er jo i bruk hver eneste gang bremsepedalen blir berørt, slik er det ikke for bremsene bak. Har lest litt forskjellig om bremsekraftfordeling foran/bak fra 55/45 -----> 70/30, og da sier det seg selv at en må være veldig hard på bremsepedalen om en skal få skikkelig bremseeffekt på bremsene bak. Nedover bakker f.eks. så er det mye bedre med få harde bremsninger enn å holde forsiktig på bremsepedalen ned hele bakken, en unngår da varmgang (og glasserte skiver, det skjer mest på tunge kjøretøy) på bremseskiver og bremsevæsken, og en har også da med seg bremsene bak. Men igjen, da må en være flink til å følge med i speilet bakover. Legger ved bilder av mine bremseskiver, nå har min bil stått helt rolig i godt over 1 uke (sist i bruk 31.12.19), og sist den var i bruk så var utrolig mye salt og fuktighet på veien, likevel så ser de slik ut som dette. Slik hadde de ikke sett ut om jeg ikke hadde brukt bremsene så aktivt som det jeg gjør, de er definitivt ikke blanke det ser jeg også, men så har som nevnt bilen ikke vært i bruk på over 1 uke......... Bilen står i garasjen så det er dårlig lys, og det er (dessverre) lenge siden jeg har hatt muligheten til å vaske bil, og det synes godt på eikene til felgene........    
    • Om du har DSG kan du sannsynligvis få den gjennom der clutchwiren skal gå på biler med manuell. Det har iallefall vært tilfelle på Superb og Octavia
    • Takk for mange gode svar!  Første gongen eg merka noko til dette problemet var i sommer på veg til Italia på bilferie. Det var sommer, sol og tørre vegar, men plutseleg merka eg ein romlelyd bak når eg bremsa. Eg kjørte på adaptiv cruise (ACC) når dette skjedde. Eg la merke til at bakbremsane hadde eit slags svart belegg på seg og var ikkje glatte som frambremsane når ein kjente på overflata med fingeren (etter at dei hadde kjølt seg ned såklart😅). Gav beskjed om dette til verkstedet og dei skulle sjå på da ifm. neste service.  No har eg kjørt i over eit halv år sidan dette skjedde første gongen, og har snart passert 30 000 km. Køyre aktivt og langt når eg først køyre, og brukar bilen "skikkeleg" . Likevel er bakbremsane i betydeleg dårlegare stand enn framme. For meg ser da ut som to forskjellige stålkvalitetar som er brukt, der den "billigaste" er brukt bak. Bildene her visar tydeleg forskjell og er tatt parvis samstundes: Bakbrems dag 1 Frambrems dag 1: Bakbrems ein annan dag: Frambrems ein annan dag: Da kan jo hende at bremsetrikset med å parkere etter å ha varma bakbremsane opp hadde fungert, men da er jo litt merkverdig å måtte lage deg til denne rutinen på ein såpass dyr bil. Dette avkrefta også verkstedet skulle vera nødvendig. Eg har heller ikkje hatt ein såpass markant forskjell på fram- og bakbrems på tidlegare bilar, men da trenger ikkje bety at dette som skjer her på min bil no er unormalt for typen. Tanken som likevel slår meg  er at da er brukt bremseskiver bak av ein lavare kvalitet (legering) enn framme.   
    • Hei, skal koble opp ekstralys på min kodiaq. Jeg skal koble alt på egen bryter, men vet ikke hvor jeg får trekt kabelen. Noen som vet evt har noen bilder hvor jeg skal presse igjennom en kabel? 
    • På min kant av landet (Nord-Norge) fungerte Connect en periode i går formiddag for så å falle ut igjen. Internett (carstick) funker feilfritt.
    • Er det noen som vet om Kodiaq og Superb har den samme funksjonen på bremsene bak, altså at de legger seg litt på ved kjøring regn (da må pusseren være aktiv i noen minutter før de gjør det), det hjelper veldig mye for å ha tempererte/tørre bremser bak.. Selv etter at jeg bare har vasket bilen så tar jeg en liten kjøretur med noen harde oppbremsninger, slik at jeg ikke parkerer bilen med våte bremseklosser som vil kunne gi rust på bremseskivene. Jeg gir på litt ved nesten hver anledning jeg har (opp mot 80 -100 km/t når det er mulig med tanke på lovlig hastighet)) og bremser hardt for at bremsene bak skal være i bruk/bevegelse og ikke sette seg, men da er det som det blir nevnt her meget viktig å se i speilet bakover og ikke gjøre dette på glatt underlag slik at en ikke forårsaker en ulykke!  Hardere og mer aktiv bruk av bremsepedalen er nok den enkleste veien å gå for å fjerne og fortsette å holde rusten borte fra bremseskivene bak, for det meste av bremsekraften ligger jo foran inntil en trykker hardere på bremsepedalen. Regner med at det ikke er den store forskjellen på kvaliteten på bremseskivene for Kodiaq og Superb, men det er ikke noe jeg har kunnskap om.. De to foregående bilene jeg har hatt fra Skoda (Superb 2016 og Octavia 2018) var det heller ikke rust på bremseskivene bak pga det jeg har beskrevet her. Jeg kjører nesten hele vinteren på våte/saltede veier, og har heller ikke rust på bremseskivene bak på min Superb 2019, så det virker som det jeg gjør har har en misjon for å unngå rust på bremseskivene bak. Det er selvfølgelig heller ingen fasit, men fungerer i hvert fall i mitt tilfelle.
    • Som nevnt, er det  nok lurt å ha litt varme (og dermed tørre bremser..) når du parkerar.  Eg tar og "nødbremser" litt med det elektriske håndbrekket av og til for å slite vekk evnt.rust; og varme opp skivene. ( OBS!! pass på biler bak deg og fare for sladd ved våt veg.)  Brekket er jo kun av, eller fullt på, så det gjelder å vera varsom ved denne manøveren. Som du ser på bildet, so er det rusta akkurat der klossen har lagt inntil. Ganske vanlig om det er fuktig imellom skive  og kloss ved parkering. Ellers er min erfaring  at Skoda sine bremseskiver ikkje er spesielt bra. Både eg og ein arb.kollega har fått kast i skiver både framme og bak tidlig. (før bilane var passert 60000-km.)  Eg har no EBC skiver på bilen, og det vil vise seg om dei er bedre eller verre..  (Har bra erfaring med dei frå andre bilar.)   Er uansett ikkje dyrare, heller billigare enn originalskiver. Uansett er det største problemet salting/fuktig klima/regn.    
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...