Gå til innhold
Superb lll

Dobbel eksos - optisk eksos


Anbefalte innlegg

Skrevet

Oppdaget nå nylig at min Octavia Scout har dobbel eksos, altså en potte på hver side av bilen, uten at jeg het kan forstå hensikten med det........?

Ser noen har nevnt at det kan ha med likevekt å gjøre med tanke på 4x4 systemet, fordi det kun er 4x4 versjonene av octavia som har dette, MEN det stemmer jo likevel ikke for det er flere 4x4 utgaver av Octavia som ikke har det og i tillegg så er det ikke 4x4 på bensinutgavene av vRS som også har doble eksosanlegg. At det kunne hatt noe med utseendet å gjøre er det også noen som nevner, men da burde de jo ikke vært skjult/gjemt bak støtfangeren, for en må jo nesten ligge på bakken bak bilen for i det hele tatt å se dem.........

Det er kun noen få av bensinutgavene til Octavia og Superb som har dette, mens de som virkelig burde hatt dette er jo etter min mening Sportline utgavene til Superb og Kodiaq, helt uavhengig om det er diesel -eller bensinmotor. For de har jo «bare» dobbel optisk eksos, altså det skal se ut som det er dobbel eksos.

 

Ikke at det hverken er en big-deal eller et problem for meg, men en blir jo liksom litt nysgjerrig likevel på om noen vet hensikten med et dobbelt eksosanlegg som ikke er synlig, og at det kun er på noen få bensinutgaver av Octavia, og kun den største bensinmotoren til Superb.........?

For etter min mening så burde samtlige av Sportline utgavene til både Kodiaq og Superb hatt dette som en del av Sportline pakken.

 

Ikke så helt konkrete spørsmål her, var kun for å lufte noen tanker og høre hva dere synes/mener om dette, men det kan jo godt hende at jeg er helt alene om å tenke på dette også da selvfølgelig ;) 

Skrevet

Vet ingen ting om hensikt men kan bekrefte at min kodiaq sportline har samme løsning, et rør ut på hver side under bak :) har ikke tenkt mer over det en at jeg bemerket meg det når jeg så under bilen første gang :)

Eneste jeg med min fantasi kan kommer på er jo at eneste gang du ser eksos på nyere biler er når det er kaldt, og da kan det komme eksos på begge sider slik at liksomeksosen på begge sider får en tilsynelatende "funksjon" ?

Skrevet (endret)

Det har liksom vært litt "in" å ha eksospotter på begge sider, og de aller fleste som har det har synlige enderør. Men Skoda har altså valgt å skjule sine enderør på ALLE sine modeller, unntatt Octavia RS. Og de er forørig ikke direktekoblet til eksospottene engang,...

Nei, det er litt merkelig av Skoda. Kanskje det er en miljøpolicy: å ikke fremheve at det kommer ut eksos fra bilene?

Hvorfor noen modeller har en potte på hver side? Sannelig ikke godt å si, mulig det er på grunn av støykrav, eller for å minske mottrykket.... Eller kanskje et forsøk på å gjøre noen av (bensin)modellene "sportslige"? Det harmonerer heller ikke i og med at "Sportline" ikke har. Det er da det blir litt feil å ikke ha synlige enderør. Jeg vet ikke, hadde jeg bestemt hadde det vært annerledes.

Endret av Sjåføren
Skrevet

Joda, jeg «kjøper» den at det kan være sprekt med et løp på hver side @Sjåføren, men da under forutsetning av at de er synlige. Om det kan minke «mottrykket» vet jeg ikke noe om, men synes vel det høres litt merkelig ut når eksosen måter et T-stykke og så skal eksosen fordele seg derifra til hver sin potte på hver sin side av bilen. Det «brumler» mer i dette eksosanlegget enn hva det gjorde på min forrige bil, med akkurat den samme motoren, og der var det kun en dobbeltløpet (kun utblåsingen) lydpotte helt bakerst.

Helt enig, Sportline burde definitivt hatt synlig eksos når de også har en potte på hver side av bilen.

Så akkurat hensikten med dette har jeg ikke funnet ut av, bortsett far at det vil bli mer kostbart å bytte ut hele anlegget om noen år. Så da er det vel noen som selger og monterer dette som blir fornøyde, hehe ;) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...