Gå til innhold
Superb lll

Dobbel eksos - optisk eksos


Anbefalte innlegg

Oppdaget nå nylig at min Octavia Scout har dobbel eksos, altså en potte på hver side av bilen, uten at jeg het kan forstå hensikten med det........?

Ser noen har nevnt at det kan ha med likevekt å gjøre med tanke på 4x4 systemet, fordi det kun er 4x4 versjonene av octavia som har dette, MEN det stemmer jo likevel ikke for det er flere 4x4 utgaver av Octavia som ikke har det og i tillegg så er det ikke 4x4 på bensinutgavene av vRS som også har doble eksosanlegg. At det kunne hatt noe med utseendet å gjøre er det også noen som nevner, men da burde de jo ikke vært skjult/gjemt bak støtfangeren, for en må jo nesten ligge på bakken bak bilen for i det hele tatt å se dem.........

Det er kun noen få av bensinutgavene til Octavia og Superb som har dette, mens de som virkelig burde hatt dette er jo etter min mening Sportline utgavene til Superb og Kodiaq, helt uavhengig om det er diesel -eller bensinmotor. For de har jo «bare» dobbel optisk eksos, altså det skal se ut som det er dobbel eksos.

 

Ikke at det hverken er en big-deal eller et problem for meg, men en blir jo liksom litt nysgjerrig likevel på om noen vet hensikten med et dobbelt eksosanlegg som ikke er synlig, og at det kun er på noen få bensinutgaver av Octavia, og kun den største bensinmotoren til Superb.........?

For etter min mening så burde samtlige av Sportline utgavene til både Kodiaq og Superb hatt dette som en del av Sportline pakken.

 

Ikke så helt konkrete spørsmål her, var kun for å lufte noen tanker og høre hva dere synes/mener om dette, men det kan jo godt hende at jeg er helt alene om å tenke på dette også da selvfølgelig ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ingen ting om hensikt men kan bekrefte at min kodiaq sportline har samme løsning, et rør ut på hver side under bak :) har ikke tenkt mer over det en at jeg bemerket meg det når jeg så under bilen første gang :)

Eneste jeg med min fantasi kan kommer på er jo at eneste gang du ser eksos på nyere biler er når det er kaldt, og da kan det komme eksos på begge sider slik at liksomeksosen på begge sider får en tilsynelatende "funksjon" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har liksom vært litt "in" å ha eksospotter på begge sider, og de aller fleste som har det har synlige enderør. Men Skoda har altså valgt å skjule sine enderør på ALLE sine modeller, unntatt Octavia RS. Og de er forørig ikke direktekoblet til eksospottene engang,...

Nei, det er litt merkelig av Skoda. Kanskje det er en miljøpolicy: å ikke fremheve at det kommer ut eksos fra bilene?

Hvorfor noen modeller har en potte på hver side? Sannelig ikke godt å si, mulig det er på grunn av støykrav, eller for å minske mottrykket.... Eller kanskje et forsøk på å gjøre noen av (bensin)modellene "sportslige"? Det harmonerer heller ikke i og med at "Sportline" ikke har. Det er da det blir litt feil å ikke ha synlige enderør. Jeg vet ikke, hadde jeg bestemt hadde det vært annerledes.

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg «kjøper» den at det kan være sprekt med et løp på hver side @Sjåføren, men da under forutsetning av at de er synlige. Om det kan minke «mottrykket» vet jeg ikke noe om, men synes vel det høres litt merkelig ut når eksosen måter et T-stykke og så skal eksosen fordele seg derifra til hver sin potte på hver sin side av bilen. Det «brumler» mer i dette eksosanlegget enn hva det gjorde på min forrige bil, med akkurat den samme motoren, og der var det kun en dobbeltløpet (kun utblåsingen) lydpotte helt bakerst.

Helt enig, Sportline burde definitivt hatt synlig eksos når de også har en potte på hver side av bilen.

Så akkurat hensikten med dette har jeg ikke funnet ut av, bortsett far at det vil bli mer kostbart å bytte ut hele anlegget om noen år. Så da er det vel noen som selger og monterer dette som blir fornøyde, hehe ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...