Gå til innhold
Heyyeh

Er dette en god konfigurasjon av Kodiaq MY19 L&K?


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
1 time siden, Frederik skrev:

Hei! Finn bil du har satt sammen innledningsvis. Har selv en 2018 sportline med 190 TDI. Bor rett utenfor Oslo-grensen, men kjører ikke mer i Oslo enn nødvendig, så diesel passer meg bra. Har også behov for trekkraften det gir, så alt i alt et riktig valg for min del. 

Ser du har lagt på handsfree premium. Husk at funksjonene her ikke fungerer med iPhone. Er vel et tvunget valg ved Columbus, så mulig det er der det kommer fra. Selv valgte jeg ikke å oppgradere til Columbus, og når jeg hentet ut bilen da forhandler noe om at de hadde mistet avtalen de hadde med Google og Google maps (og det er vel egentlig ingen annen grunn for å oppgradere enn å kunne bruke ferske kart fra Google maps). Ville forhørt meg om dette. 

Media command app er også noe jeg utelot. Det er kun en mulighet til å la de i baksetet få styre musikken i bilen via iPad, og det er for min del helt uaktuelt. De får heller spørre om vi kan gjøre på det de vil gjøre på, evt headsett. Og det har fungert helt fint. 

Ser også at de anbefaler deg å stoppe dcc. Lurer på hvor de har fått det fra? Jeg vil anbefale det, utrolig deilig å kunne velge en myk bil på humpete veier i Oslo eller motorvei på langkjøring, og fast og stram bil på litt svingete veier over fjellet. Merker digg at sport er noe fastere på kodiaq enn Tiguan, spesielt fartsdumper er litt hardere i kodiaq. Henger nok sammen med at bilen er noe lenger. 

Ellers er jeg på andre Skoda med delskinn. Har en Tiguan også med skinnseter, og det er kun fordi det ikke var mulig å endre dette med den konfigurasjonen jeg fikk forhandlet meg til på den bilen. Men de er kalde om vinteren, selv med setevarme, de er klamme om sommeren, og de blir fort stygge om de ikke behandles jevnlig og riktig. Beskyttelsesmatte under barneseter er et must uansett setetype. 

Der tre utstyrspakkene du har lagt til er gull verdt, både i daglig bruk, men også for verdien ved et evt salg. Ser det er mange, til dels dårlig utstyrte, kodiaqer til salgs, og de blir liggende lenge. 

Kan på det varmeste anbefale kodiaq, uavhengig av modell. 

Hei Frederik! Takk skal du ha og takk for gode innspill.

Pakkene er selvsagt når de er på kampanje, så det var jeg aldri i tvil om. Var litt usikker på parkeringspakke, men fruen ville gjerne ha 360 Area View og parkeringsassistent. Kan kanskje ikke få nok hjelpeutstyr på en ny og fin stor bil. ;) Fint å høre flere erfaringer med skinn og Alcantara.

Jeg blir stadig mer usikker på DCC når det er så vidt forskjellige meninger. Det er mulig jeg rett og slett må ta enda en prøvetur med en bil som har DCC og gjøre meg noen egne erfaringer. Den første Kodiaq jeg prøvde hadde det, men på det tiden kunne jeg ikke stort om bilen og prøvde ikke de funksjonene. Hvordan anbefaler du at jeg tester DCC på bilen? Jeg forstår at du styrer dette me DMS-programmene. Hvilke innstillinger skal jeg bruke ved testkjøring på hva slags veier? Jeg ser du kan justere det manuelt, men de fleste bruker vel ferdigprogrammene. Jeg vil tippe Sport på svingete veier og Comfort på humpete veier? Blir understellet endret i de andre modusene òg? Vil jeg kunne simulere en bil uten DCC dersom jeg setter en bil med DCC i Normal-modus? Dvs. at jeg kan skifte mellom Normal, Sport og Comfort under testing.

 Vil det ha noen betydning hvor store felger en har? At en bil med 20" merker større forskjell enn en med 18"? Det er veldig mye dårlig vei i Oslo, noe som er en av grunnene til at jeg blir tiltrukket av SUV i utgangspunktet.

Konfigurasjonen jeg tenker på akkurat nå ser ut som følger:

Style 2,0 TSI 190 hk 7-trinn DSG 4x4
Totalpris: 633 045 kr

Ekstrautstyr:

  • Transportpakke - Tilhengerfeste, elektrisk bakluke (sensorstyrt på Style og SportLine) og holder for nettbrett  - 2200,- (kampanje)
  • Vinterpakke - Parkeringsvarmer, setevarme bak og 3-sone Climatronic - 0,- (kampanje)
  • Barnepakke - Elektrisk barnelås og mekaniske solgardiner bak - 2200,- (kampanje)
  • Parkeringspakke - Parkeringsassistent, Trailer Assist og Area View med ryggekamera - 14 050,-
  • Metallic lakk/Perleeffekt (Lava Blue) - 6700,-
  • 18" aluminiumsfelger "Trinity" 235/55 R18 - 1000,-
  • 17" aluminiumsfelger "Elbrus" til vinterhjul - 0,- (kampanje)
  • Digitalt instrumentpanel - 4500,-
  • Elektriske seter foran med minne og utvendige speil med minne - 11 100,-
  • Isofix på passasjersete foran - 500,-
  • Oppvarmet frontrute - 3150,-
  • Personaliseringsmulighet med tre nøkler for DMS Kjøreprofilprogram - 500,-
  • Delingsnett - 1200,-
  • Trafikkskiltgjenkjenning - 800,-
  • Plassbesparende reservehjul og jekk - 1200,-
  • Canton sound system med 10 høyttalere (inkl. Sub) og 575 W forsterker - 4250,-
  • Dobbeltsidig bagasjeromsmatte for biler med reservehjul - 1134,-
  • Skvettlapper foran - 1038,-
  • Skvettlapper bak - 1033,-
  • Understellsbehandling Tectyl - 6500,-
  • Lakkforsegling Drop Off - 3990,-
  • Gummimattebeskytter for tunnel bak - 500,- (vet ikke prisen, så tipper 500)

Det jeg nå er usikker på er om jeg skal legge til DCC eller ikke. Skal søke litt mer på forumet her samt andre Skoda-forum på nett, men jeg ser at det er veldig delte meninger om det. Noen ville aldri vært uten, mens andre ikke merket forskjell. At bilen er veldig komfortabel uten DCC vet jeg jo, men det betyr ikke at det ikke kan bli bedre.

Endret av Heyyeh
Skrevet

Her er en bunke meninger jeg fant om DCC på Kodiaq fra Facebook og Briskoda.net. Er nok ingen vei utenom å teste selv.

Sitat

 

"When driving on normal road, there is no difference. But when I've tested driving over speed bumps....wow, comfort really rules, Probably when driving sportly, the sport mode would make suspension better."

"The normal suspensions ride is pretty good already. The main benefits of the DCS that I found on my test drive with a Kodiaq equipped with it where on poor roads where it really soaked up the bumps. I don’t notice a lot of difference on a bit of sporty B road that I’ve driven in both a none DCS Kodiaq and the DCS one. "

"I have DCC on my Bear. I'm using INDIVIDUAL mode most of the time. Wheel and DCC is one sport mode, other options are on normal mode. Sport mode (in my case INDIVIDUAL) makes the car more sporty and you can feel the car is on the ground in curves. But still I find myself changing the modes sometimes...depends on the surface of the road. I think its worth 1030 euros I paid:)"

"£1000 is a bit steep imo. I have it on mine and it's great, doesn't make a gigantic difference but 100% noticeable. 
Not sure whether I'd be paying £1000. I'd be more inclined to if I got the 19" wheels. "

"DCC er ganske fint å ha selv om jeg må innrømme at den ofte står i sport.. fordelen er at du kan sette den i komfort eller egendefinert-modus hvis du ønsker det.. for noen vil kanskje komfortmodus by på litt for mye "amerikansk veteran"-feeling"

"Jeg er strålende fornøyd med min Kodiaq Style uten DCC. Beste bilen jeg har hatt."

"Da jeg bestilte fikk jeg et inntrykk av at dcc ikke var såå viktig på denne type bil og ble anbefalt å droppe det så da gjorde jeg det."

"Dcc er vel bare enda en ting som kan gå galt. Fordel med Skoda er at de ofte har den enklere teknologien til VW og Audi. Da blir det mindre feil. Vet ikke om dcc er plaget med feil men er nok et enklere oppsett uten"

"Kjøp med DCC, uten tvil"

"Har DCC på Kodiaq, og angrer ikke på at jeg tok dette."

"Har DDC på Kodiaq, merker stor forskjell fra normal til sport på svingete veier. Da ligger bilen veldig godt på veien. Men nå har jeg aldri prøvd Kodiaq uten DDC så jeg har ikke noe å sammenligne med."

"Klarer meg fint uten DCC i min kodiaq. Og jeg kjører endel på dårlig grusvei."

"Bruker mye sport spesielt med tunge hengere, liker også litt stivere bil når jeg kjører landevei."

"er ikke SÅ stor forskjell. Merker det litt på rattutslag i sport, men bilen føles ikke stivere eller mer sportslig. Er fortsatt en skoda."

"Stor forskjell på bilen min i comfort og sport modus i hvertfall."

"Min har ikke dette understellet. Funker helt topp. Kjempe fornøyd med komforten."

"The DCC does make a difference it's ride. We have it set on comfort which driving the the new forest makes a huge difference. If you change into sport it get stiff and you feel steering weight up and gearbox goes into sport."

"What i think is a waste of money (my personal opinion): -DCC  (only noticable when driving on 19" wheels)"

"I want the ride as smooth as possible on 18" so I will take theDCC  - even for 10% better riding quality."

"I am staying with 18" but I did test Kodiaq with 19"/DCC  and really I like how it drives. In comfort mode, the speed bumps were a joke."

 


 

Skrevet

Vel, jeg har DCC, men... På en Octavia..
Er det noe jeg IKKE angrer på at jeg brukte penger på... Så er det faktisk DCC.

Det er så utrulig behaglig å kunne velge mellom comfort og sport innstillinger på demperene.

Sport gjør dem stivere, og comfort gjør dem mykere.. Og det er veldig stor forskjell på forskjellige modusene.
Kodiaq er jo endel større og tyngere, så jeg regner med at man vil kjenne forskjellene enda bedre der.
Jeg kjører 18" sommer og 16" vinter.

Skrevet (endret)

Jeg angrer ikke på DCC på min Kodiaq. Bruker det også i praksis. Jeg skifter en del mellom Comfort, Økonomi og Sport

Endret av tobor
Skrevet
12 timer siden, Marius skrev:

Vel, jeg har DCC, men... På en Octavia..
Er det noe jeg IKKE angrer på at jeg brukte penger på... Så er det faktisk DCC.

Det er så utrulig behaglig å kunne velge mellom comfort og sport innstillinger på demperene.

Sport gjør dem stivere, og comfort gjør dem mykere.. Og det er veldig stor forskjell på forskjellige modusene.
Kodiaq er jo endel større og tyngere, så jeg regner med at man vil kjenne forskjellene enda bedre der.
Jeg kjører 18" sommer og 16" vinter.

På Octavia og Superb er det generell enighet om at det er absolutt verdt det, men på Kodiaq er det circa 50-50 på om eierne mener det er verdt det og gjør stor nok forskjell.

2 timer siden, tobor skrev:

Jeg angrer ikke på DCC på min Kodiaq. Bruker det også i praksis. Jeg skifter en del mellom Comfort, Økonomi og Sport

I hvilke situasjoner synest du det gjør størst forskjell? Comfort på dårlige veier eller Sport på langturer?

I tillegg til 9800 i innkjøp er det vel òg dyrere å reparere og skifte på DCC-dempere enn originale.

Skrevet

Hvordan du tester kommer nesten an på hvordan du liker bilen. Selv kan jeg bruke sport, Comfort og normal på de samme veiene. På langkjøring på motorvei eller lignende et det behagelig med Comfort eller normal. Da er bilen myk og flyter fint. Synes Comfort er i overkant myk, så bruker normal på vanlig vei med fartsdumper etc. Har den også mye i sport (men skifter til normal gir). Liker godt at bilen er fast og litt stiv. Men fungerer fint med sport og 20". Men du merker alle feil i veien. :)

Så du hadde testet en av bilene mot Sollihøgda. Ta samme turen, men litt etter  du har passert toppen, kan du svinge av mot Drammen. Da får du litt kronglete vei tilbake til Drammen, hvor det er mulig å teste bilen. Kjørte der da jeg testet i sin tid, og det var ganske moro å kjøre den litt aggressivt i sport ned fra e-16. Etterhvert kunne man sette den over i normal for å kjenne forskjell. Evt kan du kjøre til Asker og ta Slemmestadveien, via Røyken og videre rundt til du kommer rundt Lier. Der er det også litt forskjellig vei som du kan teste på. Og så er det motorvei tilbake. Da får du testet litt forskjellig. Det er veldig enkelt å endre. Det er en knapp nede ved girspaken, og den endrer umiddelbart. 

Nå vet jeg ikke hvordan bilen er uten dcc, men om det er i nærheten av Comfort, blir det for mye "vaskemaskin" for meg. Den er ganske myk, og kan fort minne om en gammel amerikaner som vugger avgårde. 

Ville heller droppet elektriske seter på begge sider foran til fordel for dcc. Vet ikke om det er standard med el.seter for fører på style, men på begge sider ble for meg bortkastet. Er også stort sett jeg som kjører i heimen, så mye viktigere å ha minne på førersetet. 

Skrevet

Jeg spurte for å vite hvordan jeg best kan sammenligne bil med DCC og bil uten i samme turen. Om den oppfører seg som uten DCC i Normal, så kan jeg skifte mellom Normal-Sport og Normal-Comfort.

Interessant at du mener Comfort blir for mykt, selv med 20". Mange jeg har lest fra på nettet liker hvordan bilen går bedre over fartshumper og ujevn vei i Comfort. Det som ikke går frem fra kommentarene er hvilke hjul de har. Jeg mistenker at mange har 19" og 20".

Det var akkurat den ruten jeg tok etter Sollihøgda. Fylkesvei 285 tilbake mot Drammen. Det var en veldig fin vei å teste på med mye svinger, 80-sone og en del ujevn vei. Jeg vil teste Comfort og Sport mot Normal. Litt fartsdumper, litt ujevn vei, litt fin vei i 80-sone der jeg kan kjøre litt aktivt.

På de fleste turer er jeg mer opptatt av komfort enn sportslige egenskaper. Det har kanskje litt å gjøre med at jeg i dag kjører en bil med 99 hester fra 1998, så jeg kan ville kjøre litt mer aktivt med en Kodiaq med 190 hk.

Dersom 18" med DCC i Comfort blir for vuggete så er det kanskje for sportsegenskapene jeg bør vurdere DCC. Totalt sett tror jeg ikke det vil få noen enorm betydning om jeg velger DCC eller ei, men jeg vil gjerne prøve det.

Dersom jeg velger DCC så blir det ikke på bekostning av noe annet. Det blir bare en dyrere bil, samt potensielle dyrere reperasjoner frem i tid. Det er ikke standard med elseter i det hele tatt på Style. Jeg synest det er verdt de 5500 for passasjersetet. Bilen vil bli mye brukt med oss begge to i bilen, der jeg stort sett kjører. Når jeg velger det meste i bilen så skal hun få elektrisk sete. :)

Skrevet

Da var bilen bestilt. Det ble i stor grad forrige oppsett, pluss DCC. Jeg testkjørte en med DCC og selv om jeg ikke ble helt overbevist på den turen så ville jeg alltid lurt på hva jeg gikk glipp av. Det var i tillegg ikke verdens lengste tur og uten andre ting enn meg selv inni. Det kan være jeg hadde opplevd det annerledes med full bil. Hadde nok fint kunnet ha bilen uten DCC òg, men nå slipper jeg tenke på det. Like mye for å få sjelefred som utstyret sin del. Det utgjorde ikke mer en en prosent eller to på totalprisen, så det går fint. I tillegg liker jeg justeringsmuligheter og valg. I tillegg til Comfort og Sport kan en jo justere ting individuelt.

Levering kanskje like over nyttår. Det kan bli forsinkelser på noen måneder pga. noe av utstyret jeg valgte, men det skal jeg kunne leve med. Satser på at WLTP-testingen er ferdig til den tid.

Stor takk først og fremst til @Superb lll for fantastisk god hjelp, samt alle andre som har svart i tråden. :D

  • Lik 2
Skrevet

Se her ja, bare hyggelig det @Heyyeh, og enda artigere er det jo å komme med noe innspill når det blir tatt godt i mot :) 

Gratulerer med bestilling av ny bil @Heyyeh, dette ser ut til å bli en meget flott bil dette her :) 

 

Veldig enig med deg når det gjelder valg av DCC, jeg har jo absolutt mest erfaring med dette på min forrige bil (Superb), og den bilen er etter min mening såpass stor og tung at den bør stives opp litt på enkelte veier her i Norge. Så Superben jeg kjørte i ca 2 år og ca 44.000km, var 99% av tiden i Sportmudus, men det var kun understellet jeg hadde i Sportmodus. DSG kassa ble for jagete når den var i sport. I tillegg så valgte den gjerne 1-2 trinn lavere gir enn hva den gjorde i normal, og da blir det høyere turtall enn nødvendig.

Skulle jeg bestilt ny Superb i dag, så hadde jeg definitivt valgt DCC igjen på den.

Skulle jeg bestilt ny Kodiaq i dag, så hadde jeg også valgt DCC til den bilen, selv om jeg ikke har noe særlig erfaring med det understellet på den bilen. Men jeg liker også valgmulighetene det kan gi, noen ganger passer det best med et litt stivere understell, mens andre ganger passer det bedre med noe mykere, men så kommer det jo igjen an på hva den enkelte foretrekker da.......

Synes helt klart at du har satt sammen en flott bil, og er helt enig med deg i valg av motor og 4x4 på denne bilen, du blir definitivt mer fornøyd med og ha nok krefter i form av både hk og nm i en såpass stor/tung bil. Og 4x4 er jo også gull verdt, selv om en stort sett bare kjører på flate veier, for de blir glatte de også og det er også noe en bil som Kodiaq burde ha etter min mening da.......... ;) 

Bare husk en liten ting, selv om du har 4x4 og kommer lettere frem, så stopper ikke bilen noe fortere eller på kortere strekninger, så bruk en økt fremkommelighet med fornuft :)  Kun et lite velment tips ;) 

  • 5 måneder senere...
Skrevet

Har nå hatt bilen noen uker, fikk den i starten av mars. 

Veldig fornøyd så langt! Den har absolutt innfridd til forventningene mine.

Angrer ikke på at jeg valgte digitalt dashbord, det er veldig mye bedre enn standardvalget.

Har fått Android Auto til å fungere, så jeg kan bruke Google Maps og Spotify via telefonen. Det var bare å laste ned APK og plugge i telefonen. 

På første lengre tur (15 mil) målte bilen selv et forbruk på 0.77/mil, halvparten motorvei og halvparten litt svingete landevei. Klager ikke på det.

Da fikk jeg òg testet ut det adaptive understellet litt. På motorveien med lange slake svinger satte jeg den i Comfort for å få den mykere, mens på landeveien kjørte jeg mye i Sport. Litt raskere akselerasjon og stivere understell. Comfort på den type veier blir for mye båt. Angrer ikke på at jeg valgte dette heller.

190hk-motoren gjorde seg på denne bilen.

Det har ikke vært kaldt nok til at jeg har fått bruk for varmen i frontruten, men kupevarmeren har vært veldig fin. Styringen fra mobilen har gått knirkefritt.

Må igjen få takke alle som har kommet med innspill i tråden, det har vært veldig nyttig.

20190325_153148.jpg

  • Lik 2
Skrevet

Flott bil, venter Sportline med samme drivlinje (ankommet å skadet under lossing) og må si jeg er spent på hvordan denne "nye" motoren er. Jeg leser litt forskjellig, at softwaren og bensin partikkel filter er så justert for utslipp at den er er litt rykkete å kjøre i lav hastighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...