Gå til innhold
Heyyeh

Er dette en god konfigurasjon av Kodiaq MY19 L&K?


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
1 time siden, Frederik skrev:

Hei! Finn bil du har satt sammen innledningsvis. Har selv en 2018 sportline med 190 TDI. Bor rett utenfor Oslo-grensen, men kjører ikke mer i Oslo enn nødvendig, så diesel passer meg bra. Har også behov for trekkraften det gir, så alt i alt et riktig valg for min del. 

Ser du har lagt på handsfree premium. Husk at funksjonene her ikke fungerer med iPhone. Er vel et tvunget valg ved Columbus, så mulig det er der det kommer fra. Selv valgte jeg ikke å oppgradere til Columbus, og når jeg hentet ut bilen da forhandler noe om at de hadde mistet avtalen de hadde med Google og Google maps (og det er vel egentlig ingen annen grunn for å oppgradere enn å kunne bruke ferske kart fra Google maps). Ville forhørt meg om dette. 

Media command app er også noe jeg utelot. Det er kun en mulighet til å la de i baksetet få styre musikken i bilen via iPad, og det er for min del helt uaktuelt. De får heller spørre om vi kan gjøre på det de vil gjøre på, evt headsett. Og det har fungert helt fint. 

Ser også at de anbefaler deg å stoppe dcc. Lurer på hvor de har fått det fra? Jeg vil anbefale det, utrolig deilig å kunne velge en myk bil på humpete veier i Oslo eller motorvei på langkjøring, og fast og stram bil på litt svingete veier over fjellet. Merker digg at sport er noe fastere på kodiaq enn Tiguan, spesielt fartsdumper er litt hardere i kodiaq. Henger nok sammen med at bilen er noe lenger. 

Ellers er jeg på andre Skoda med delskinn. Har en Tiguan også med skinnseter, og det er kun fordi det ikke var mulig å endre dette med den konfigurasjonen jeg fikk forhandlet meg til på den bilen. Men de er kalde om vinteren, selv med setevarme, de er klamme om sommeren, og de blir fort stygge om de ikke behandles jevnlig og riktig. Beskyttelsesmatte under barneseter er et must uansett setetype. 

Der tre utstyrspakkene du har lagt til er gull verdt, både i daglig bruk, men også for verdien ved et evt salg. Ser det er mange, til dels dårlig utstyrte, kodiaqer til salgs, og de blir liggende lenge. 

Kan på det varmeste anbefale kodiaq, uavhengig av modell. 

Hei Frederik! Takk skal du ha og takk for gode innspill.

Pakkene er selvsagt når de er på kampanje, så det var jeg aldri i tvil om. Var litt usikker på parkeringspakke, men fruen ville gjerne ha 360 Area View og parkeringsassistent. Kan kanskje ikke få nok hjelpeutstyr på en ny og fin stor bil. ;) Fint å høre flere erfaringer med skinn og Alcantara.

Jeg blir stadig mer usikker på DCC når det er så vidt forskjellige meninger. Det er mulig jeg rett og slett må ta enda en prøvetur med en bil som har DCC og gjøre meg noen egne erfaringer. Den første Kodiaq jeg prøvde hadde det, men på det tiden kunne jeg ikke stort om bilen og prøvde ikke de funksjonene. Hvordan anbefaler du at jeg tester DCC på bilen? Jeg forstår at du styrer dette me DMS-programmene. Hvilke innstillinger skal jeg bruke ved testkjøring på hva slags veier? Jeg ser du kan justere det manuelt, men de fleste bruker vel ferdigprogrammene. Jeg vil tippe Sport på svingete veier og Comfort på humpete veier? Blir understellet endret i de andre modusene òg? Vil jeg kunne simulere en bil uten DCC dersom jeg setter en bil med DCC i Normal-modus? Dvs. at jeg kan skifte mellom Normal, Sport og Comfort under testing.

 Vil det ha noen betydning hvor store felger en har? At en bil med 20" merker større forskjell enn en med 18"? Det er veldig mye dårlig vei i Oslo, noe som er en av grunnene til at jeg blir tiltrukket av SUV i utgangspunktet.

Konfigurasjonen jeg tenker på akkurat nå ser ut som følger:

Style 2,0 TSI 190 hk 7-trinn DSG 4x4
Totalpris: 633 045 kr

Ekstrautstyr:

  • Transportpakke - Tilhengerfeste, elektrisk bakluke (sensorstyrt på Style og SportLine) og holder for nettbrett  - 2200,- (kampanje)
  • Vinterpakke - Parkeringsvarmer, setevarme bak og 3-sone Climatronic - 0,- (kampanje)
  • Barnepakke - Elektrisk barnelås og mekaniske solgardiner bak - 2200,- (kampanje)
  • Parkeringspakke - Parkeringsassistent, Trailer Assist og Area View med ryggekamera - 14 050,-
  • Metallic lakk/Perleeffekt (Lava Blue) - 6700,-
  • 18" aluminiumsfelger "Trinity" 235/55 R18 - 1000,-
  • 17" aluminiumsfelger "Elbrus" til vinterhjul - 0,- (kampanje)
  • Digitalt instrumentpanel - 4500,-
  • Elektriske seter foran med minne og utvendige speil med minne - 11 100,-
  • Isofix på passasjersete foran - 500,-
  • Oppvarmet frontrute - 3150,-
  • Personaliseringsmulighet med tre nøkler for DMS Kjøreprofilprogram - 500,-
  • Delingsnett - 1200,-
  • Trafikkskiltgjenkjenning - 800,-
  • Plassbesparende reservehjul og jekk - 1200,-
  • Canton sound system med 10 høyttalere (inkl. Sub) og 575 W forsterker - 4250,-
  • Dobbeltsidig bagasjeromsmatte for biler med reservehjul - 1134,-
  • Skvettlapper foran - 1038,-
  • Skvettlapper bak - 1033,-
  • Understellsbehandling Tectyl - 6500,-
  • Lakkforsegling Drop Off - 3990,-
  • Gummimattebeskytter for tunnel bak - 500,- (vet ikke prisen, så tipper 500)

Det jeg nå er usikker på er om jeg skal legge til DCC eller ikke. Skal søke litt mer på forumet her samt andre Skoda-forum på nett, men jeg ser at det er veldig delte meninger om det. Noen ville aldri vært uten, mens andre ikke merket forskjell. At bilen er veldig komfortabel uten DCC vet jeg jo, men det betyr ikke at det ikke kan bli bedre.

Endret av Heyyeh
Skrevet

Her er en bunke meninger jeg fant om DCC på Kodiaq fra Facebook og Briskoda.net. Er nok ingen vei utenom å teste selv.

Sitat

 

"When driving on normal road, there is no difference. But when I've tested driving over speed bumps....wow, comfort really rules, Probably when driving sportly, the sport mode would make suspension better."

"The normal suspensions ride is pretty good already. The main benefits of the DCS that I found on my test drive with a Kodiaq equipped with it where on poor roads where it really soaked up the bumps. I don’t notice a lot of difference on a bit of sporty B road that I’ve driven in both a none DCS Kodiaq and the DCS one. "

"I have DCC on my Bear. I'm using INDIVIDUAL mode most of the time. Wheel and DCC is one sport mode, other options are on normal mode. Sport mode (in my case INDIVIDUAL) makes the car more sporty and you can feel the car is on the ground in curves. But still I find myself changing the modes sometimes...depends on the surface of the road. I think its worth 1030 euros I paid:)"

"£1000 is a bit steep imo. I have it on mine and it's great, doesn't make a gigantic difference but 100% noticeable. 
Not sure whether I'd be paying £1000. I'd be more inclined to if I got the 19" wheels. "

"DCC er ganske fint å ha selv om jeg må innrømme at den ofte står i sport.. fordelen er at du kan sette den i komfort eller egendefinert-modus hvis du ønsker det.. for noen vil kanskje komfortmodus by på litt for mye "amerikansk veteran"-feeling"

"Jeg er strålende fornøyd med min Kodiaq Style uten DCC. Beste bilen jeg har hatt."

"Da jeg bestilte fikk jeg et inntrykk av at dcc ikke var såå viktig på denne type bil og ble anbefalt å droppe det så da gjorde jeg det."

"Dcc er vel bare enda en ting som kan gå galt. Fordel med Skoda er at de ofte har den enklere teknologien til VW og Audi. Da blir det mindre feil. Vet ikke om dcc er plaget med feil men er nok et enklere oppsett uten"

"Kjøp med DCC, uten tvil"

"Har DCC på Kodiaq, og angrer ikke på at jeg tok dette."

"Har DDC på Kodiaq, merker stor forskjell fra normal til sport på svingete veier. Da ligger bilen veldig godt på veien. Men nå har jeg aldri prøvd Kodiaq uten DDC så jeg har ikke noe å sammenligne med."

"Klarer meg fint uten DCC i min kodiaq. Og jeg kjører endel på dårlig grusvei."

"Bruker mye sport spesielt med tunge hengere, liker også litt stivere bil når jeg kjører landevei."

"er ikke SÅ stor forskjell. Merker det litt på rattutslag i sport, men bilen føles ikke stivere eller mer sportslig. Er fortsatt en skoda."

"Stor forskjell på bilen min i comfort og sport modus i hvertfall."

"Min har ikke dette understellet. Funker helt topp. Kjempe fornøyd med komforten."

"The DCC does make a difference it's ride. We have it set on comfort which driving the the new forest makes a huge difference. If you change into sport it get stiff and you feel steering weight up and gearbox goes into sport."

"What i think is a waste of money (my personal opinion): -DCC  (only noticable when driving on 19" wheels)"

"I want the ride as smooth as possible on 18" so I will take theDCC  - even for 10% better riding quality."

"I am staying with 18" but I did test Kodiaq with 19"/DCC  and really I like how it drives. In comfort mode, the speed bumps were a joke."

 


 

Skrevet

Vel, jeg har DCC, men... På en Octavia..
Er det noe jeg IKKE angrer på at jeg brukte penger på... Så er det faktisk DCC.

Det er så utrulig behaglig å kunne velge mellom comfort og sport innstillinger på demperene.

Sport gjør dem stivere, og comfort gjør dem mykere.. Og det er veldig stor forskjell på forskjellige modusene.
Kodiaq er jo endel større og tyngere, så jeg regner med at man vil kjenne forskjellene enda bedre der.
Jeg kjører 18" sommer og 16" vinter.

Skrevet (endret)

Jeg angrer ikke på DCC på min Kodiaq. Bruker det også i praksis. Jeg skifter en del mellom Comfort, Økonomi og Sport

Endret av tobor
Skrevet
12 timer siden, Marius skrev:

Vel, jeg har DCC, men... På en Octavia..
Er det noe jeg IKKE angrer på at jeg brukte penger på... Så er det faktisk DCC.

Det er så utrulig behaglig å kunne velge mellom comfort og sport innstillinger på demperene.

Sport gjør dem stivere, og comfort gjør dem mykere.. Og det er veldig stor forskjell på forskjellige modusene.
Kodiaq er jo endel større og tyngere, så jeg regner med at man vil kjenne forskjellene enda bedre der.
Jeg kjører 18" sommer og 16" vinter.

På Octavia og Superb er det generell enighet om at det er absolutt verdt det, men på Kodiaq er det circa 50-50 på om eierne mener det er verdt det og gjør stor nok forskjell.

2 timer siden, tobor skrev:

Jeg angrer ikke på DCC på min Kodiaq. Bruker det også i praksis. Jeg skifter en del mellom Comfort, Økonomi og Sport

I hvilke situasjoner synest du det gjør størst forskjell? Comfort på dårlige veier eller Sport på langturer?

I tillegg til 9800 i innkjøp er det vel òg dyrere å reparere og skifte på DCC-dempere enn originale.

Skrevet

Hvordan du tester kommer nesten an på hvordan du liker bilen. Selv kan jeg bruke sport, Comfort og normal på de samme veiene. På langkjøring på motorvei eller lignende et det behagelig med Comfort eller normal. Da er bilen myk og flyter fint. Synes Comfort er i overkant myk, så bruker normal på vanlig vei med fartsdumper etc. Har den også mye i sport (men skifter til normal gir). Liker godt at bilen er fast og litt stiv. Men fungerer fint med sport og 20". Men du merker alle feil i veien. :)

Så du hadde testet en av bilene mot Sollihøgda. Ta samme turen, men litt etter  du har passert toppen, kan du svinge av mot Drammen. Da får du litt kronglete vei tilbake til Drammen, hvor det er mulig å teste bilen. Kjørte der da jeg testet i sin tid, og det var ganske moro å kjøre den litt aggressivt i sport ned fra e-16. Etterhvert kunne man sette den over i normal for å kjenne forskjell. Evt kan du kjøre til Asker og ta Slemmestadveien, via Røyken og videre rundt til du kommer rundt Lier. Der er det også litt forskjellig vei som du kan teste på. Og så er det motorvei tilbake. Da får du testet litt forskjellig. Det er veldig enkelt å endre. Det er en knapp nede ved girspaken, og den endrer umiddelbart. 

Nå vet jeg ikke hvordan bilen er uten dcc, men om det er i nærheten av Comfort, blir det for mye "vaskemaskin" for meg. Den er ganske myk, og kan fort minne om en gammel amerikaner som vugger avgårde. 

Ville heller droppet elektriske seter på begge sider foran til fordel for dcc. Vet ikke om det er standard med el.seter for fører på style, men på begge sider ble for meg bortkastet. Er også stort sett jeg som kjører i heimen, så mye viktigere å ha minne på førersetet. 

Skrevet

Jeg spurte for å vite hvordan jeg best kan sammenligne bil med DCC og bil uten i samme turen. Om den oppfører seg som uten DCC i Normal, så kan jeg skifte mellom Normal-Sport og Normal-Comfort.

Interessant at du mener Comfort blir for mykt, selv med 20". Mange jeg har lest fra på nettet liker hvordan bilen går bedre over fartshumper og ujevn vei i Comfort. Det som ikke går frem fra kommentarene er hvilke hjul de har. Jeg mistenker at mange har 19" og 20".

Det var akkurat den ruten jeg tok etter Sollihøgda. Fylkesvei 285 tilbake mot Drammen. Det var en veldig fin vei å teste på med mye svinger, 80-sone og en del ujevn vei. Jeg vil teste Comfort og Sport mot Normal. Litt fartsdumper, litt ujevn vei, litt fin vei i 80-sone der jeg kan kjøre litt aktivt.

På de fleste turer er jeg mer opptatt av komfort enn sportslige egenskaper. Det har kanskje litt å gjøre med at jeg i dag kjører en bil med 99 hester fra 1998, så jeg kan ville kjøre litt mer aktivt med en Kodiaq med 190 hk.

Dersom 18" med DCC i Comfort blir for vuggete så er det kanskje for sportsegenskapene jeg bør vurdere DCC. Totalt sett tror jeg ikke det vil få noen enorm betydning om jeg velger DCC eller ei, men jeg vil gjerne prøve det.

Dersom jeg velger DCC så blir det ikke på bekostning av noe annet. Det blir bare en dyrere bil, samt potensielle dyrere reperasjoner frem i tid. Det er ikke standard med elseter i det hele tatt på Style. Jeg synest det er verdt de 5500 for passasjersetet. Bilen vil bli mye brukt med oss begge to i bilen, der jeg stort sett kjører. Når jeg velger det meste i bilen så skal hun få elektrisk sete. :)

Skrevet

Da var bilen bestilt. Det ble i stor grad forrige oppsett, pluss DCC. Jeg testkjørte en med DCC og selv om jeg ikke ble helt overbevist på den turen så ville jeg alltid lurt på hva jeg gikk glipp av. Det var i tillegg ikke verdens lengste tur og uten andre ting enn meg selv inni. Det kan være jeg hadde opplevd det annerledes med full bil. Hadde nok fint kunnet ha bilen uten DCC òg, men nå slipper jeg tenke på det. Like mye for å få sjelefred som utstyret sin del. Det utgjorde ikke mer en en prosent eller to på totalprisen, så det går fint. I tillegg liker jeg justeringsmuligheter og valg. I tillegg til Comfort og Sport kan en jo justere ting individuelt.

Levering kanskje like over nyttår. Det kan bli forsinkelser på noen måneder pga. noe av utstyret jeg valgte, men det skal jeg kunne leve med. Satser på at WLTP-testingen er ferdig til den tid.

Stor takk først og fremst til @Superb lll for fantastisk god hjelp, samt alle andre som har svart i tråden. :D

  • Lik 2
Skrevet

Se her ja, bare hyggelig det @Heyyeh, og enda artigere er det jo å komme med noe innspill når det blir tatt godt i mot :) 

Gratulerer med bestilling av ny bil @Heyyeh, dette ser ut til å bli en meget flott bil dette her :) 

 

Veldig enig med deg når det gjelder valg av DCC, jeg har jo absolutt mest erfaring med dette på min forrige bil (Superb), og den bilen er etter min mening såpass stor og tung at den bør stives opp litt på enkelte veier her i Norge. Så Superben jeg kjørte i ca 2 år og ca 44.000km, var 99% av tiden i Sportmudus, men det var kun understellet jeg hadde i Sportmodus. DSG kassa ble for jagete når den var i sport. I tillegg så valgte den gjerne 1-2 trinn lavere gir enn hva den gjorde i normal, og da blir det høyere turtall enn nødvendig.

Skulle jeg bestilt ny Superb i dag, så hadde jeg definitivt valgt DCC igjen på den.

Skulle jeg bestilt ny Kodiaq i dag, så hadde jeg også valgt DCC til den bilen, selv om jeg ikke har noe særlig erfaring med det understellet på den bilen. Men jeg liker også valgmulighetene det kan gi, noen ganger passer det best med et litt stivere understell, mens andre ganger passer det bedre med noe mykere, men så kommer det jo igjen an på hva den enkelte foretrekker da.......

Synes helt klart at du har satt sammen en flott bil, og er helt enig med deg i valg av motor og 4x4 på denne bilen, du blir definitivt mer fornøyd med og ha nok krefter i form av både hk og nm i en såpass stor/tung bil. Og 4x4 er jo også gull verdt, selv om en stort sett bare kjører på flate veier, for de blir glatte de også og det er også noe en bil som Kodiaq burde ha etter min mening da.......... ;) 

Bare husk en liten ting, selv om du har 4x4 og kommer lettere frem, så stopper ikke bilen noe fortere eller på kortere strekninger, så bruk en økt fremkommelighet med fornuft :)  Kun et lite velment tips ;) 

  • 5 måneder senere...
Skrevet

Har nå hatt bilen noen uker, fikk den i starten av mars. 

Veldig fornøyd så langt! Den har absolutt innfridd til forventningene mine.

Angrer ikke på at jeg valgte digitalt dashbord, det er veldig mye bedre enn standardvalget.

Har fått Android Auto til å fungere, så jeg kan bruke Google Maps og Spotify via telefonen. Det var bare å laste ned APK og plugge i telefonen. 

På første lengre tur (15 mil) målte bilen selv et forbruk på 0.77/mil, halvparten motorvei og halvparten litt svingete landevei. Klager ikke på det.

Da fikk jeg òg testet ut det adaptive understellet litt. På motorveien med lange slake svinger satte jeg den i Comfort for å få den mykere, mens på landeveien kjørte jeg mye i Sport. Litt raskere akselerasjon og stivere understell. Comfort på den type veier blir for mye båt. Angrer ikke på at jeg valgte dette heller.

190hk-motoren gjorde seg på denne bilen.

Det har ikke vært kaldt nok til at jeg har fått bruk for varmen i frontruten, men kupevarmeren har vært veldig fin. Styringen fra mobilen har gått knirkefritt.

Må igjen få takke alle som har kommet med innspill i tråden, det har vært veldig nyttig.

20190325_153148.jpg

  • Lik 2
Skrevet

Flott bil, venter Sportline med samme drivlinje (ankommet å skadet under lossing) og må si jeg er spent på hvordan denne "nye" motoren er. Jeg leser litt forskjellig, at softwaren og bensin partikkel filter er så justert for utslipp at den er er litt rykkete å kjøre i lav hastighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...