Gå til innhold
andersen

Pris oljeskiftservice?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har nettopp kjøpt meg brukt Octavia med fortsatt nybilgaranti. Etter et par uker fikk jeg opp varsel om oljeskiftservice. Jeg ringte og bestilte i dag og fikk time, men på e-post ser jeg at prisen kommer på nesten 3300,-, endel dyrere enn det jeg hadde trodd.

Er dette "standard" pris? De skifter vel olje og oljefilter her, men ikke mer?

Skrevet

For det første, hvis du har kjøpt bilen av en forhandler,  så hadde jeg ikke godtatt at de ikke utførte servicen før de leverte ut bilen,  da menyen i bilen viser antall km og dager igjen til service, så det burde de sett. Hvor langt har bilen gått? Min octavia melder på longlife intervaller på ca 30000 km intervaller. Selv om bilens meny sier oljeskiftservice, så utføres det service ut fra hvor langt bilen har gått, og det som skal tas på de forskjellige intervallene.

Skrevet
9 timer siden, andersen skrev:

Hei! Har nettopp kjøpt meg brukt Octavia med fortsatt nybilgaranti. Etter et par uker fikk jeg opp varsel om oljeskiftservice. Jeg ringte og bestilte i dag og fikk time, men på e-post ser jeg at prisen kommer på nesten 3300,-, endel dyrere enn det jeg hadde trodd.

Er dette "standard" pris? De skifter vel olje og oljefilter her, men ikke mer?

Hei,

Denne prisen høres innenfor ut. Oljeskift med filter ligger på ca 3300,- litt forskjell fra forhandler til forhandler.

Skrevet

Jeg foretok en oljeskiftservice (frivillig riktignok) på min Superb i April 2020, og betalte da 3.155,- for det.
Dette var for nytt oljefilter, 1 + 3 skruer, og 4,7 ltr Longlifeolje.

Så prisen du har fått er nok som @Marius skriver ganske innafor normalen av hva en merkeforhandler tar for det.

Skrevet

Stemmer, takk for svar folkens! Jeg er nok bare litt vant med "tredjepartsverksteder" da jeg inntil nylig hadde en gammel bil. De sa de sjekket forstilling og bremser også, så det er da noe. 

  • Lik 1
  • 1 år senere...
Skrevet

Nå varsler bilen om longlifeservice igjen. Etter 18000 km / 1 år, 4 mnd siden siste skift, med longlife olje.

Møller sa at bilen er satt opp til 30 000 km / 2 år, men at en sensor i bunnpanna kan slå ut før det. Spesielt om bilen ikke blir brukt ofte. Jeg synes den har blitt brukt ganske regelmessig, så skjønner ikke helt den. 

Andre som har opplevd det samme? 

Skrevet

Det er noen forskjellige ting som gjør at bilen kan varsle om (olje)service ganske mye tidligere enn de 2 år / 30.000km som bilen er satt opp med av serviceintervaller fra fabrikk, slik som småkjøring, mye hard belastning (fullastet bil og/eller tung henger) for å nevne noe. Jeg har også hatt en 2016 Superb som skulle ha service etter 1 år og 2 mnd, og en VW Golf 2014 som varslet om oljeservice etter kun 16.000km, så dette er veldig forskjellig.

Noe går på tid (altså kun år), mens noe går kun på kjørelengde og noe går på hva som inntreffer først av år eller kjørelengde. Så det er ikke så enkelt å følge med på alt når bilen kun har digitalt servicehefte, men du kan få skrevet ut hva som skal gjøres når om du kontakter din merkeforhandler (eller ett uavhengig verksted selvfølgelig).

Skriv litt mer om hvilken kjørelengde -og hvilken motor din Octavia har, om du har 4x4 i tillegg så kan det jo hende at det er ganske mye mer enn en oljeskiftservice din bil skal ha.

Skrevet
På 26.10.2021 den 17.57, Superb lll skrev:

Skriv litt mer om hvilken kjørelengde -og hvilken motor din Octavia har, om du har 4x4 i tillegg så kan det jo hende at det er ganske mye mer enn en oljeskiftservice din bil skal ha.

180 hk 1.8l TSI 4x4 👍 Bilen skal inn på en generell sjekk i januar visstnok. DSG olja ble skifta på siste service ved omlag 65000 km. Men når du sier "ganske mye mer", hva tenker du på da? Noe jeg bør være obs på til daglig? Tenker å følge det vanlige anbefalte  service- og oljeskiftprogrammet i grunn.

Kjørelengde i dag er på omlag 75000 km. Siste oljeskift tatt på 56000 km. 

På 26.10.2021 den 17.57, Superb lll skrev:

Det er noen forskjellige ting som gjør at bilen kan varsle om (olje)service ganske mye tidligere enn de 2 år / 30.000km som bilen er satt opp med av serviceintervaller fra fabrikk, slik som småkjøring, mye hard belastning (fullastet bil og/eller tung henger) for å nevne noe.

Her sier du noe. Ikke så mye småkjøring, men endel kjøring med henger, siden vi i perioden siden siste oljeskift har kjøpt oss et hus som det har vært gjort endel oppussing i, bortkjøring av avfall, samt en 3-4 lass med grus / røtter som har snust på tonnet. Så da har vi vel forklaringen der da... 👍

Skrevet
På 26.10.2021 den 19.03, andersen skrev:

180 hk 1.8l TSI 4x4 👍 Bilen skal inn på en generell sjekk i januar visstnok. DSG olja ble skifta på siste service ved omlag 65000 km. Men når du sier "ganske mye mer", hva tenker du på da? Noe jeg bør være obs på til daglig? Tenker å følge det vanlige anbefalte  service- og oljeskiftprogrammet i grunn.

Her er det noe som står i serviceprogrammet, men også noe som dessverre ikke står i serviceprogrammet, og da er det kun 4x4 systemet jeg tenker på. Oljeskift på Haldex er en del av serviceprogrammet, og det er viktig for at 4x4 systemet skal fungere. Men det som også er viktig er at silen i Haldex enten blir rengjort eller byttet (avhengig av hvilken Haldex bilen har), og det er dessverre ikke en del av serviceprogrammet, så det må bileieren selv bestille og passe på.
Det samme gjelder også for bytte av olje på fremre og bakre diff, alt dette er noe som bør gjøres samtidig for at 4x4 systemet skal holde lengst mulig og ikke få noen meget kostbare reparasjoner.

Noe annet som heller ikke står i serviceprogrammet, er noen punkter til panoramataket (om din bil har det). Dreneringskanaler bør renses/blåses rene slik at de ikke tetner, som igjen kan føre til at det kan komme vann inn i kupeen. Smøring av skinner/drev, så det går lett og ikke får for mye motstand/går tungt, og smøring av pakningen rundt selve panoramataket, slik at det heller ikke oppstår vannlekkasje der.

For resten av servicepunktene så anbefaler jeg deg å få de printet ut fra din forhandler, slik at du lettere kan se hva som kommer på de kommende servicer. For det er til dels store prisforskjeller for hva som skal gjøres og hvor omfattende de er.

Nå har jeg riktignok bestilt en ny bil, men den vet jeg ikke når kommer, så det kan hende at jeg må utføre en service på bilen jeg har, som jeg egentlig ikke har lyst til pga prisen på den. Med alt sammen så kommer den på nærmere 16.000,-, fordi det er så mange ting som kommer samtidig med tanke på både km.stand og alder på bilen min. Neste sommer så er den 3 år, og har vel kjørt ca 60.000km tenker jeg, og da får virkelig bankkontoen kjørt seg, men for å opprettholde nybilgarantien, så er det bare å utføre alt sammen.

På 26.10.2021 den 19.03, andersen skrev:

Her sier du noe. Ikke så mye småkjøring, men endel kjøring med henger, siden vi i perioden siden siste oljeskift har kjøpt oss et hus som det har vært gjort endel oppussing i, bortkjøring av avfall, samt en 3-4 lass med grus / røtter som har snust på tonnet. Så da har vi vel forklaringen der da... 👍

Der har du nok ganske sikkert forklaringen på at bilen varsler litt tidligere denne gangen, for her kan det som nevnt være store variasjoner på når bilen varsler om bytte av olje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...