Gå til innhold
andersen

Pris oljeskiftservice?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har nettopp kjøpt meg brukt Octavia med fortsatt nybilgaranti. Etter et par uker fikk jeg opp varsel om oljeskiftservice. Jeg ringte og bestilte i dag og fikk time, men på e-post ser jeg at prisen kommer på nesten 3300,-, endel dyrere enn det jeg hadde trodd.

Er dette "standard" pris? De skifter vel olje og oljefilter her, men ikke mer?

Skrevet

For det første, hvis du har kjøpt bilen av en forhandler,  så hadde jeg ikke godtatt at de ikke utførte servicen før de leverte ut bilen,  da menyen i bilen viser antall km og dager igjen til service, så det burde de sett. Hvor langt har bilen gått? Min octavia melder på longlife intervaller på ca 30000 km intervaller. Selv om bilens meny sier oljeskiftservice, så utføres det service ut fra hvor langt bilen har gått, og det som skal tas på de forskjellige intervallene.

Skrevet
9 timer siden, andersen skrev:

Hei! Har nettopp kjøpt meg brukt Octavia med fortsatt nybilgaranti. Etter et par uker fikk jeg opp varsel om oljeskiftservice. Jeg ringte og bestilte i dag og fikk time, men på e-post ser jeg at prisen kommer på nesten 3300,-, endel dyrere enn det jeg hadde trodd.

Er dette "standard" pris? De skifter vel olje og oljefilter her, men ikke mer?

Hei,

Denne prisen høres innenfor ut. Oljeskift med filter ligger på ca 3300,- litt forskjell fra forhandler til forhandler.

Skrevet

Jeg foretok en oljeskiftservice (frivillig riktignok) på min Superb i April 2020, og betalte da 3.155,- for det.
Dette var for nytt oljefilter, 1 + 3 skruer, og 4,7 ltr Longlifeolje.

Så prisen du har fått er nok som @Marius skriver ganske innafor normalen av hva en merkeforhandler tar for det.

Skrevet

Stemmer, takk for svar folkens! Jeg er nok bare litt vant med "tredjepartsverksteder" da jeg inntil nylig hadde en gammel bil. De sa de sjekket forstilling og bremser også, så det er da noe. 

  • Lik 1
  • 1 år senere...
Skrevet

Nå varsler bilen om longlifeservice igjen. Etter 18000 km / 1 år, 4 mnd siden siste skift, med longlife olje.

Møller sa at bilen er satt opp til 30 000 km / 2 år, men at en sensor i bunnpanna kan slå ut før det. Spesielt om bilen ikke blir brukt ofte. Jeg synes den har blitt brukt ganske regelmessig, så skjønner ikke helt den. 

Andre som har opplevd det samme? 

Skrevet

Det er noen forskjellige ting som gjør at bilen kan varsle om (olje)service ganske mye tidligere enn de 2 år / 30.000km som bilen er satt opp med av serviceintervaller fra fabrikk, slik som småkjøring, mye hard belastning (fullastet bil og/eller tung henger) for å nevne noe. Jeg har også hatt en 2016 Superb som skulle ha service etter 1 år og 2 mnd, og en VW Golf 2014 som varslet om oljeservice etter kun 16.000km, så dette er veldig forskjellig.

Noe går på tid (altså kun år), mens noe går kun på kjørelengde og noe går på hva som inntreffer først av år eller kjørelengde. Så det er ikke så enkelt å følge med på alt når bilen kun har digitalt servicehefte, men du kan få skrevet ut hva som skal gjøres når om du kontakter din merkeforhandler (eller ett uavhengig verksted selvfølgelig).

Skriv litt mer om hvilken kjørelengde -og hvilken motor din Octavia har, om du har 4x4 i tillegg så kan det jo hende at det er ganske mye mer enn en oljeskiftservice din bil skal ha.

Skrevet
På 26.10.2021 den 17.57, Superb lll skrev:

Skriv litt mer om hvilken kjørelengde -og hvilken motor din Octavia har, om du har 4x4 i tillegg så kan det jo hende at det er ganske mye mer enn en oljeskiftservice din bil skal ha.

180 hk 1.8l TSI 4x4 👍 Bilen skal inn på en generell sjekk i januar visstnok. DSG olja ble skifta på siste service ved omlag 65000 km. Men når du sier "ganske mye mer", hva tenker du på da? Noe jeg bør være obs på til daglig? Tenker å følge det vanlige anbefalte  service- og oljeskiftprogrammet i grunn.

Kjørelengde i dag er på omlag 75000 km. Siste oljeskift tatt på 56000 km. 

På 26.10.2021 den 17.57, Superb lll skrev:

Det er noen forskjellige ting som gjør at bilen kan varsle om (olje)service ganske mye tidligere enn de 2 år / 30.000km som bilen er satt opp med av serviceintervaller fra fabrikk, slik som småkjøring, mye hard belastning (fullastet bil og/eller tung henger) for å nevne noe.

Her sier du noe. Ikke så mye småkjøring, men endel kjøring med henger, siden vi i perioden siden siste oljeskift har kjøpt oss et hus som det har vært gjort endel oppussing i, bortkjøring av avfall, samt en 3-4 lass med grus / røtter som har snust på tonnet. Så da har vi vel forklaringen der da... 👍

Skrevet
På 26.10.2021 den 19.03, andersen skrev:

180 hk 1.8l TSI 4x4 👍 Bilen skal inn på en generell sjekk i januar visstnok. DSG olja ble skifta på siste service ved omlag 65000 km. Men når du sier "ganske mye mer", hva tenker du på da? Noe jeg bør være obs på til daglig? Tenker å følge det vanlige anbefalte  service- og oljeskiftprogrammet i grunn.

Her er det noe som står i serviceprogrammet, men også noe som dessverre ikke står i serviceprogrammet, og da er det kun 4x4 systemet jeg tenker på. Oljeskift på Haldex er en del av serviceprogrammet, og det er viktig for at 4x4 systemet skal fungere. Men det som også er viktig er at silen i Haldex enten blir rengjort eller byttet (avhengig av hvilken Haldex bilen har), og det er dessverre ikke en del av serviceprogrammet, så det må bileieren selv bestille og passe på.
Det samme gjelder også for bytte av olje på fremre og bakre diff, alt dette er noe som bør gjøres samtidig for at 4x4 systemet skal holde lengst mulig og ikke få noen meget kostbare reparasjoner.

Noe annet som heller ikke står i serviceprogrammet, er noen punkter til panoramataket (om din bil har det). Dreneringskanaler bør renses/blåses rene slik at de ikke tetner, som igjen kan føre til at det kan komme vann inn i kupeen. Smøring av skinner/drev, så det går lett og ikke får for mye motstand/går tungt, og smøring av pakningen rundt selve panoramataket, slik at det heller ikke oppstår vannlekkasje der.

For resten av servicepunktene så anbefaler jeg deg å få de printet ut fra din forhandler, slik at du lettere kan se hva som kommer på de kommende servicer. For det er til dels store prisforskjeller for hva som skal gjøres og hvor omfattende de er.

Nå har jeg riktignok bestilt en ny bil, men den vet jeg ikke når kommer, så det kan hende at jeg må utføre en service på bilen jeg har, som jeg egentlig ikke har lyst til pga prisen på den. Med alt sammen så kommer den på nærmere 16.000,-, fordi det er så mange ting som kommer samtidig med tanke på både km.stand og alder på bilen min. Neste sommer så er den 3 år, og har vel kjørt ca 60.000km tenker jeg, og da får virkelig bankkontoen kjørt seg, men for å opprettholde nybilgarantien, så er det bare å utføre alt sammen.

På 26.10.2021 den 19.03, andersen skrev:

Her sier du noe. Ikke så mye småkjøring, men endel kjøring med henger, siden vi i perioden siden siste oljeskift har kjøpt oss et hus som det har vært gjort endel oppussing i, bortkjøring av avfall, samt en 3-4 lass med grus / røtter som har snust på tonnet. Så da har vi vel forklaringen der da... 👍

Der har du nok ganske sikkert forklaringen på at bilen varsler litt tidligere denne gangen, for her kan det som nevnt være store variasjoner på når bilen varsler om bytte av olje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...