Gå til innhold
andersen

Pris oljeskiftservice?


Anbefalte innlegg

Hei! Har nettopp kjøpt meg brukt Octavia med fortsatt nybilgaranti. Etter et par uker fikk jeg opp varsel om oljeskiftservice. Jeg ringte og bestilte i dag og fikk time, men på e-post ser jeg at prisen kommer på nesten 3300,-, endel dyrere enn det jeg hadde trodd.

Er dette "standard" pris? De skifter vel olje og oljefilter her, men ikke mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, hvis du har kjøpt bilen av en forhandler,  så hadde jeg ikke godtatt at de ikke utførte servicen før de leverte ut bilen,  da menyen i bilen viser antall km og dager igjen til service, så det burde de sett. Hvor langt har bilen gått? Min octavia melder på longlife intervaller på ca 30000 km intervaller. Selv om bilens meny sier oljeskiftservice, så utføres det service ut fra hvor langt bilen har gått, og det som skal tas på de forskjellige intervallene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, andersen skrev:

Hei! Har nettopp kjøpt meg brukt Octavia med fortsatt nybilgaranti. Etter et par uker fikk jeg opp varsel om oljeskiftservice. Jeg ringte og bestilte i dag og fikk time, men på e-post ser jeg at prisen kommer på nesten 3300,-, endel dyrere enn det jeg hadde trodd.

Er dette "standard" pris? De skifter vel olje og oljefilter her, men ikke mer?

Hei,

Denne prisen høres innenfor ut. Oljeskift med filter ligger på ca 3300,- litt forskjell fra forhandler til forhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Nå varsler bilen om longlifeservice igjen. Etter 18000 km / 1 år, 4 mnd siden siste skift, med longlife olje.

Møller sa at bilen er satt opp til 30 000 km / 2 år, men at en sensor i bunnpanna kan slå ut før det. Spesielt om bilen ikke blir brukt ofte. Jeg synes den har blitt brukt ganske regelmessig, så skjønner ikke helt den. 

Andre som har opplevd det samme? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen forskjellige ting som gjør at bilen kan varsle om (olje)service ganske mye tidligere enn de 2 år / 30.000km som bilen er satt opp med av serviceintervaller fra fabrikk, slik som småkjøring, mye hard belastning (fullastet bil og/eller tung henger) for å nevne noe. Jeg har også hatt en 2016 Superb som skulle ha service etter 1 år og 2 mnd, og en VW Golf 2014 som varslet om oljeservice etter kun 16.000km, så dette er veldig forskjellig.

Noe går på tid (altså kun år), mens noe går kun på kjørelengde og noe går på hva som inntreffer først av år eller kjørelengde. Så det er ikke så enkelt å følge med på alt når bilen kun har digitalt servicehefte, men du kan få skrevet ut hva som skal gjøres når om du kontakter din merkeforhandler (eller ett uavhengig verksted selvfølgelig).

Skriv litt mer om hvilken kjørelengde -og hvilken motor din Octavia har, om du har 4x4 i tillegg så kan det jo hende at det er ganske mye mer enn en oljeskiftservice din bil skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2021 den 17.57, Superb lll skrev:

Skriv litt mer om hvilken kjørelengde -og hvilken motor din Octavia har, om du har 4x4 i tillegg så kan det jo hende at det er ganske mye mer enn en oljeskiftservice din bil skal ha.

180 hk 1.8l TSI 4x4 👍 Bilen skal inn på en generell sjekk i januar visstnok. DSG olja ble skifta på siste service ved omlag 65000 km. Men når du sier "ganske mye mer", hva tenker du på da? Noe jeg bør være obs på til daglig? Tenker å følge det vanlige anbefalte  service- og oljeskiftprogrammet i grunn.

Kjørelengde i dag er på omlag 75000 km. Siste oljeskift tatt på 56000 km. 

På 26.10.2021 den 17.57, Superb lll skrev:

Det er noen forskjellige ting som gjør at bilen kan varsle om (olje)service ganske mye tidligere enn de 2 år / 30.000km som bilen er satt opp med av serviceintervaller fra fabrikk, slik som småkjøring, mye hard belastning (fullastet bil og/eller tung henger) for å nevne noe.

Her sier du noe. Ikke så mye småkjøring, men endel kjøring med henger, siden vi i perioden siden siste oljeskift har kjøpt oss et hus som det har vært gjort endel oppussing i, bortkjøring av avfall, samt en 3-4 lass med grus / røtter som har snust på tonnet. Så da har vi vel forklaringen der da... 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2021 den 19.03, andersen skrev:

180 hk 1.8l TSI 4x4 👍 Bilen skal inn på en generell sjekk i januar visstnok. DSG olja ble skifta på siste service ved omlag 65000 km. Men når du sier "ganske mye mer", hva tenker du på da? Noe jeg bør være obs på til daglig? Tenker å følge det vanlige anbefalte  service- og oljeskiftprogrammet i grunn.

Her er det noe som står i serviceprogrammet, men også noe som dessverre ikke står i serviceprogrammet, og da er det kun 4x4 systemet jeg tenker på. Oljeskift på Haldex er en del av serviceprogrammet, og det er viktig for at 4x4 systemet skal fungere. Men det som også er viktig er at silen i Haldex enten blir rengjort eller byttet (avhengig av hvilken Haldex bilen har), og det er dessverre ikke en del av serviceprogrammet, så det må bileieren selv bestille og passe på.
Det samme gjelder også for bytte av olje på fremre og bakre diff, alt dette er noe som bør gjøres samtidig for at 4x4 systemet skal holde lengst mulig og ikke få noen meget kostbare reparasjoner.

Noe annet som heller ikke står i serviceprogrammet, er noen punkter til panoramataket (om din bil har det). Dreneringskanaler bør renses/blåses rene slik at de ikke tetner, som igjen kan føre til at det kan komme vann inn i kupeen. Smøring av skinner/drev, så det går lett og ikke får for mye motstand/går tungt, og smøring av pakningen rundt selve panoramataket, slik at det heller ikke oppstår vannlekkasje der.

For resten av servicepunktene så anbefaler jeg deg å få de printet ut fra din forhandler, slik at du lettere kan se hva som kommer på de kommende servicer. For det er til dels store prisforskjeller for hva som skal gjøres og hvor omfattende de er.

Nå har jeg riktignok bestilt en ny bil, men den vet jeg ikke når kommer, så det kan hende at jeg må utføre en service på bilen jeg har, som jeg egentlig ikke har lyst til pga prisen på den. Med alt sammen så kommer den på nærmere 16.000,-, fordi det er så mange ting som kommer samtidig med tanke på både km.stand og alder på bilen min. Neste sommer så er den 3 år, og har vel kjørt ca 60.000km tenker jeg, og da får virkelig bankkontoen kjørt seg, men for å opprettholde nybilgarantien, så er det bare å utføre alt sammen.

På 26.10.2021 den 19.03, andersen skrev:

Her sier du noe. Ikke så mye småkjøring, men endel kjøring med henger, siden vi i perioden siden siste oljeskift har kjøpt oss et hus som det har vært gjort endel oppussing i, bortkjøring av avfall, samt en 3-4 lass med grus / røtter som har snust på tonnet. Så da har vi vel forklaringen der da... 👍

Der har du nok ganske sikkert forklaringen på at bilen varsler litt tidligere denne gangen, for her kan det som nevnt være store variasjoner på når bilen varsler om bytte av olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...