Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

sibjo

SOS FEIL Kodiaq18

Recommended Posts

Hei!!

I sommer fikk vi våres Kodiaq, rett føre ferien!

Vi hadde ventet i ukesvis på bilen, forsinkelse etter forsinkelse dukket opp... Dagen var kommet og vi kom til forhander for å hente bilen, kikka inn for å se vidunderet som stod bak glassdøra.. fikk en kjempegod omvisning fra selger i bilen om hva alt var og hvordan det brukes.

Starter opp og skal kjøre de første meterene.... PLING!! SOS NØDANROP. VERKSTED! Selger og et par andre bruker en god times tid med pc og styrer på inne i bilen, men nei.. Vi reiser med bilen slik den er, feilen kommer og går på ferieturen... ganske plagsomt da denne enhenten som styrer dette kobler også ut bluetooth så ingen musikkstreaming eller anrop..

Det blir time på verksted.. enheten som styrer denne funksjonen mister kontak, men den er nå prøvd mange ganger og virker som den skal.. Supert:) ..  neste dag, PLING!!

Ny time på verksted, konkluderer med fabrikk at enheten som skal styre dette er gåen og ny blir bestillt..  Ny time om 2 uker.

Verksted time nr3 Endelig skal det bli slutt på dette... Beskjeden vi får er at eneten er byttet og vi finner ingen feil nå... knall!! Etter 100M..... PLING!!! Inn på kundemottak viser bilde av at feilen nok en gang er der. Etter en stund får jeg beskjed på mail om at det er funnet samme feil på en bil i Tyskland som det jobbes med for å finne ut av hva som kan være problemet... vi tar kontakt....

 

Så mitt håp er at det kanskje finnes en sjel her inne som har slitt med det samme og kan komme til hjelp:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg fant ett inlegg i Skoda-gruppen på Facebook som hadde samme problem, men det ble aldri fulgt opp med utfallet. En annen bruker kommenterte:

Sitat

Naboen har hevet kjøpet på grunn av denne feilen og bestilt ny bil så de har problem på enkelte av bilene! jeg har hatt min Kodiaq nå i 1 år og ikke hatt problem så ta kontakt med de der du kjøpte bilen og be om hva dette er for noe

En tråd på Briskoda som går på litt av det samme: https://www.briskoda.net/forums/topic/437853-skoda-sos-error/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei heyyeh. 

Takk for svar!

Ser ut til at det er noen flere tilfeller hvor dette er et problem uten noe særlig form for løsning, bortsett fra en det det var byttet ledningsnett, antenne og noe annet. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei. Har samme problem på min. Hentet den i midten av august, og allerede samme dag startet de problemene der. Hadde den inne ganske kort tid etterpå, men hun som etterhvert ringte var tydelig misfornøyd med at de hadde brukt en dag på diagnose uten å finne feil. De fant heller ikke spor av at denne feilen hadde vært det, til tross for flere bilder og videoer.  Kom ikke så langt med det den gang. 

Har hatt det noen ganger siden. Mulig det kan løses med en SW-oppgradering, men det er jo ikke tilgjengelig pt. Hadde tenkt å følge det opp utover høsten. Sørger for å ta bilder og film hver gang det skjer for dokumentasjon. 

Har også opplevd at traffic jame assistant har koblet inn helt umotivert, og skvetter godt av den pipelyden. 

Husker ikke helt hvor jeg leste om noen som hadde samme problem, og de fikk løst det ved å flushe SW på bilen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg fikk også denne feilen på min Kodiaq etter vel 3/4 år. Det ble tilsynelatende løst med en oppdatering av programvare (for en ukes tid siden.)

Edited by tobor

Share this post


Link to post
Share on other sites

@tobor måtte du ha den på verksted, eller kunne du gjøre det hjemme? Er vel egentlig bare infotainment som kan oppdateres, mulig denne feilen ligger i bilen generelt. Da de evt noe om når denne sw kom?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Måtte på verksted å oppdatere sw ja. Kartoppdateringer går greit å gjøre selv.  Jeg vet ikke når denne  oppdateringa kom. Men da jeg ringte om problemet for kanskje en måned siden, sa de at dette nok ble retta av en oppdatering. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min var inne på Fredag 21/9 for å bytte den enheten som styrer alt dette, da ble nyeste oppdateringer lastet inn til ingen nytte. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sitat

Tok det så lang tid før du fikk time? Eller ble du kalt inn når de hadde en oppdatering?

Jeg bor nokså langt unna verkstedet, så det var praktiske grunner til at jeg drøyde litt. Vurderte også at dette var en feil jeg kunne kjøre med.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liten uppdate.

Bilen ble levert inn til verksted hos forhandler 1.10-18 og idag fikk vi bilen tilbake....

Det som dem først prøvde var å "fjern" feilsøke sammmen med fabrikk, det ble deretter byttet radioenehet og utført noe testing av bilen før dem kunne si seg fornøyd og levere ut bilen til meg, men at dem ikke viste 100% sikkert om feilen var borte.

Edited by sibjo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Bare hyggelig @RuneT   Ja jeg bremser i hvert fall så effektivt jeg kan (når muligheten byr seg), men det er selvfølgelig avhengig av kjøreforhold/underlag og trafikken bak meg. På biler jeg har hatt med manuelt brekk så har jeg strammet det forsiktig inntil at jeg merker at det tar og så holdt det der en liten stund, for så å gjenta dette ved jevne mellomrom, for det er noe som er enkelt å kontrollere med hvor mye en strammer håndbrekket. Når det gjelder bil med elektrisk håndbrekk som gjør ikke jeg det, for det er enten av eller på og etter min mening ikke så enkelt å kontrollere. Det bruker litt tid på å stramme seg og det samme på å løse ut igjen, har brukt det litt for å forsøke å ta en «brekksladd» vinterstid på snøen på en parkeringsplass e.l., men det synes jeg ikke så mye om. Sier ikke at det er umulig, men det krever nok litt øving og trening før det får ønsket effekt og blir mer kontrollerbart, og det har jeg rett og slett ikke prøvet mer på........ Jeg for min del synes det er enklere med harde og kontrollerte oppbremsninger, altså bremsepedalen hardt inn ( «panikkbrems» ), men det behøver selvfølgelig ikke være løsningen for alle.   Jeg savner et manuelt håndbrekk, for det er enklere å kontrollere og ha det morsomt med når anledningen byr seg  
    • Tusen takk for utfyllande svar @Superb lll☺️ Da er mulig at desse bakbremsane må brukast veldig aktivt ved å f. eks "dra i handbrekket" og bremse hardt for å helde rusta unna. Eg ser jo at dine bakbremsen er veldig fine i forhold til mine og har vel ikkje antydning til rust (takk for bilder forresten).  Eg skal snart på service med bilen, så då får dei sjå på dei. Blir spande å sjå utfallet😊
    • Gammel post, så du har sikkert funnet ut av det allerede 😊 Møller bruker diagnoseverktøy til å kode fjernkontrollen. På Octavia skal du ha den ovale, lille fjernkontrollen frem tom 16-modellen, og den rektangulære typen fra facelift på 17-mod. På e-bay står det ofte feil ang dette. De har forskjellig sendefrekvens, så de virker ikke om hverandre. 
    • Hei @RuneT   Ser jo tydelige forskjeller på bildene dine av bakbremsene, det øverste av dem (dag 1) ser jo helt forferdelig ut, bakbremser som ser slik ut som dette må jeg ærlig si at jeg aldri har hatt. Det nederste bildet av bremseskiva bak ser jo vesentlig bedre ut, selv om en kan se antydninger av rusta som tidligere har vært på skivene. Verkstedene påstår mye som er riktig i teorien, men det eneste som kan forhindre rust på bremseskiver er at de er i bruk, og jo hardere oppbremsinger jo bedre er det for bremseskivene og calipere, ulempen er selvsagt at det sliter mer på både bremseklosser og bremseskiver. At bremseskivene bak er av en annen kvalitet er det ingen tvil om, foran er det større skiver i diameter, de er tykkere og ventilerte (dvs at de er doble med luft i mellom for kjøling om noen skulle lure på det). Skivene foran skal ta opp betydelig mer bremseenergi (varme) og de er jo i bruk hver eneste gang bremsepedalen blir berørt, slik er det ikke for bremsene bak. Har lest litt forskjellig om bremsekraftfordeling foran/bak fra 55/45 -----> 70/30, og da sier det seg selv at en må være veldig hard på bremsepedalen om en skal få skikkelig bremseeffekt på bremsene bak. Nedover bakker f.eks. så er det mye bedre med få harde bremsninger enn å holde forsiktig på bremsepedalen ned hele bakken, en unngår da varmgang (og glasserte skiver, det skjer mest på tunge kjøretøy) på bremseskiver og bremsevæsken, og en har også da med seg bremsene bak. Men igjen, da må en være flink til å følge med i speilet bakover. Legger ved bilder av mine bremseskiver, nå har min bil stått helt rolig i godt over 1 uke (sist i bruk 31.12.19), og sist den var i bruk så var utrolig mye salt og fuktighet på veien, likevel så ser de slik ut som dette. Slik hadde de ikke sett ut om jeg ikke hadde brukt bremsene så aktivt som det jeg gjør, de er definitivt ikke blanke det ser jeg også, men så har som nevnt bilen ikke vært i bruk på over 1 uke......... Bilen står i garasjen så det er dårlig lys, og det er (dessverre) lenge siden jeg har hatt muligheten til å vaske bil, og det synes godt på eikene til felgene........    
    • Om du har DSG kan du sannsynligvis få den gjennom der clutchwiren skal gå på biler med manuell. Det har iallefall vært tilfelle på Superb og Octavia
    • Takk for mange gode svar!  Første gongen eg merka noko til dette problemet var i sommer på veg til Italia på bilferie. Det var sommer, sol og tørre vegar, men plutseleg merka eg ein romlelyd bak når eg bremsa. Eg kjørte på adaptiv cruise (ACC) når dette skjedde. Eg la merke til at bakbremsane hadde eit slags svart belegg på seg og var ikkje glatte som frambremsane når ein kjente på overflata med fingeren (etter at dei hadde kjølt seg ned såklart😅). Gav beskjed om dette til verkstedet og dei skulle sjå på da ifm. neste service.  No har eg kjørt i over eit halv år sidan dette skjedde første gongen, og har snart passert 30 000 km. Køyre aktivt og langt når eg først køyre, og brukar bilen "skikkeleg" . Likevel er bakbremsane i betydeleg dårlegare stand enn framme. For meg ser da ut som to forskjellige stålkvalitetar som er brukt, der den "billigaste" er brukt bak. Bildene her visar tydeleg forskjell og er tatt parvis samstundes: Bakbrems dag 1 Frambrems dag 1: Bakbrems ein annan dag: Frambrems ein annan dag: Da kan jo hende at bremsetrikset med å parkere etter å ha varma bakbremsane opp hadde fungert, men da er jo litt merkverdig å måtte lage deg til denne rutinen på ein såpass dyr bil. Dette avkrefta også verkstedet skulle vera nødvendig. Eg har heller ikkje hatt ein såpass markant forskjell på fram- og bakbrems på tidlegare bilar, men da trenger ikkje bety at dette som skjer her på min bil no er unormalt for typen. Tanken som likevel slår meg  er at da er brukt bremseskiver bak av ein lavare kvalitet (legering) enn framme.   
    • Hei, skal koble opp ekstralys på min kodiaq. Jeg skal koble alt på egen bryter, men vet ikke hvor jeg får trekt kabelen. Noen som vet evt har noen bilder hvor jeg skal presse igjennom en kabel? 
    • På min kant av landet (Nord-Norge) fungerte Connect en periode i går formiddag for så å falle ut igjen. Internett (carstick) funker feilfritt.
    • Er det noen som vet om Kodiaq og Superb har den samme funksjonen på bremsene bak, altså at de legger seg litt på ved kjøring regn (da må pusseren være aktiv i noen minutter før de gjør det), det hjelper veldig mye for å ha tempererte/tørre bremser bak.. Selv etter at jeg bare har vasket bilen så tar jeg en liten kjøretur med noen harde oppbremsninger, slik at jeg ikke parkerer bilen med våte bremseklosser som vil kunne gi rust på bremseskivene. Jeg gir på litt ved nesten hver anledning jeg har (opp mot 80 -100 km/t når det er mulig med tanke på lovlig hastighet)) og bremser hardt for at bremsene bak skal være i bruk/bevegelse og ikke sette seg, men da er det som det blir nevnt her meget viktig å se i speilet bakover og ikke gjøre dette på glatt underlag slik at en ikke forårsaker en ulykke!  Hardere og mer aktiv bruk av bremsepedalen er nok den enkleste veien å gå for å fjerne og fortsette å holde rusten borte fra bremseskivene bak, for det meste av bremsekraften ligger jo foran inntil en trykker hardere på bremsepedalen. Regner med at det ikke er den store forskjellen på kvaliteten på bremseskivene for Kodiaq og Superb, men det er ikke noe jeg har kunnskap om.. De to foregående bilene jeg har hatt fra Skoda (Superb 2016 og Octavia 2018) var det heller ikke rust på bremseskivene bak pga det jeg har beskrevet her. Jeg kjører nesten hele vinteren på våte/saltede veier, og har heller ikke rust på bremseskivene bak på min Superb 2019, så det virker som det jeg gjør har har en misjon for å unngå rust på bremseskivene bak. Det er selvfølgelig heller ingen fasit, men fungerer i hvert fall i mitt tilfelle.
    • Som nevnt, er det  nok lurt å ha litt varme (og dermed tørre bremser..) når du parkerar.  Eg tar og "nødbremser" litt med det elektriske håndbrekket av og til for å slite vekk evnt.rust; og varme opp skivene. ( OBS!! pass på biler bak deg og fare for sladd ved våt veg.)  Brekket er jo kun av, eller fullt på, så det gjelder å vera varsom ved denne manøveren. Som du ser på bildet, so er det rusta akkurat der klossen har lagt inntil. Ganske vanlig om det er fuktig imellom skive  og kloss ved parkering. Ellers er min erfaring  at Skoda sine bremseskiver ikkje er spesielt bra. Både eg og ein arb.kollega har fått kast i skiver både framme og bak tidlig. (før bilane var passert 60000-km.)  Eg har no EBC skiver på bilen, og det vil vise seg om dei er bedre eller verre..  (Har bra erfaring med dei frå andre bilar.)   Er uansett ikkje dyrare, heller billigare enn originalskiver. Uansett er det største problemet salting/fuktig klima/regn.    
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...