Gå til innhold
RuneT

Dekkskift og jekkfester


Anbefalte innlegg

Skrevet

Planlegger dekkskift heime i garasjen, og tenkte å gjere dette med ein vanleg garasjejekk. Ønskar å bruke dette i staden for den originale nød-saksejekken då eg ikkje ønskar å jekke på kanalen meir enn høgt nødvendig. 

Tik dokke som gjere dette heime sjølv ein sein fredagskveld; kor plasserar dokke garasjejekken, og kva løftehøyde må ein ha på jekken? 

Skrevet

Jeg bytter også hjul hjemme selv, og har en 2,5 tonns garasjejekk til det formålet, den har en løfte høyde på max 53cm når jeg setter i mellom den medfølgende delen som er beregnet for høyere biler. Jeg har ikke hatt en foreløpig hvor jeg har kunnet benytte denne delen, selv ikke på Soda Octavia Scout, for da går ikke jekken under bilen i det hele tatt.

Denne jekken er handlet på Bilextra for 2 år siden, og sammen med jekken så kjøpte jeg også en «beskyttelses kloss» (ligner en hockey-puck) som plasseres oppå jekkens løfteplate for å beskytte kanalens jekkfester. Så jeg løfter kun der med denne jekken (og på samme måte med de andre garasjejekkene jeg har hatt tidligere) og det blir ikke et eneste merke i kanalen i det hele tatt, og slik har jeg byttet hjul hjemme siden jeg kjøpte min første bil i 1986 :) 

Fasit er det ikke, men fungerer gjør det :) 

Skrevet
1 time siden, Superb lll skrev:

Jeg bytter også hjul hjemme selv, og har en 2,5 tonns garasjejekk til det formålet, den har en løfte høyde på max 53cm når jeg setter i mellom den medfølgende delen som er beregnet for høyere biler. Jeg har ikke hatt en foreløpig hvor jeg har kunnet benytte denne delen, selv ikke på Soda Octavia Scout, for da går ikke jekken under bilen i det hele tatt.

Denne jekken er handlet på Bilextra for 2 år siden, og sammen med jekken så kjøpte jeg også en «beskyttelses kloss» (ligner en hockey-puck) som plasseres oppå jekkens løfteplate for å beskytte kanalens jekkfester. Så jeg løfter kun der med denne jekken (og på samme måte med de andre garasjejekkene jeg har hatt tidligere) og det blir ikke et eneste merke i kanalen i det hele tatt, og slik har jeg byttet hjul hjemme siden jeg kjøpte min første bil i 1986 :) 

Fasit er det ikke, men fungerer gjør det :) 

Hei,

https://bilxtra.no/jack-pad

Er det slik kloss du bruker? :) 

Skrevet

Då vil eg tru da går fint an å jekke på kanalen ja. Eg har sett på dei "Jack pad's" og faktisk funne på ebay med spor i som skal passa til bilder med kanalfals. Kan kanskje bruke ein sånn ein? 

Screenshot_20201010-135225_eBay.jpg

Skrevet
15 minutter siden, Marius skrev:

Hei,

https://bilxtra.no/jack-pad

Er det slik kloss du bruker? :) 

Jeg benytter den som du linker til @Marius, og den er jeg meget fornøyd med 🙂

6 minutter siden, RuneT skrev:

Då vil eg tru da går fint an å jekke på kanalen ja. Eg har sett på dei "Jack pad's" og faktisk funne på ebay med spor i som skal passa til bilder med kanalfals. Kan kanskje bruke ein sånn ein? 

Screenshot_20201010-135225_eBay.jpg

Den kjenner jeg ikke noe til @RuneT, men den fungerer nok meget bra den også vil jeg tro 🙂

Skrevet
56 minutter siden, RuneT skrev:

Då vil eg tru da går fint an å jekke på kanalen ja. Eg har sett på dei "Jack pad's" og faktisk funne på ebay med spor i som skal passa til bilder med kanalfals. Kan kanskje bruke ein sånn ein? 

Screenshot_20201010-135225_eBay.jpg

Fant denne her i Norge, er nok litt dyrere... Men, kommer kanskje litt kjappere :) 
https://qwt.no/produkt/foring-jack-pad-adaptor-pf3-1661/jack-pads-jack-pads 

Skrevet

Jeg skifter også hjul selv på gårdsplassen hjemme (har en liten garasje). Jeg har alltid brukt den medfølgende jekken, på alle bilene jeg har hatt og aldri hatt noen problemer med det (den ene bilen jeg har, er 20 år nå 😮). Det har aldri vært noe problem med jekkfestene i kanalen, de er jo forsterket for å tåle å løfte bilen. Jeg har aldri opplevd deformasjon. 

Nå har jeg jo merket at de medfølgende jekkene har blitt litt mer "flimsy" med årene. Men så lenge man står på flatt underlag, er det ingen problem å bruke denne to ganger i året for å skifte hjulene. Og jekkepunktene tåler det. Jeg bruker å sjekke om det har blitt noe skrape el.lign. Jeg har av og til smurt på litt understellsmasse bare for å dekke stålet  ekstra da det er litt vanskelig å se om det har blitt litt gnukking. 

Skrevet
7 timer siden, Marius skrev:

Fant denne her i Norge, er nok litt dyrere... Men, kommer kanskje litt kjappere :) 
https://qwt.no/produkt/foring-jack-pad-adaptor-pf3-1661/jack-pads-jack-pads 

Sjå der ja! Såg i lista øve kva bilar den var berekna for, men da stor ikkje Kodiaq. Mulig da gjere da, men eg sendte dei ein mail for for høyrte meg. Kanskje den passar😊

1 time siden, Sjåføren skrev:

Jeg skifter også hjul selv på gårdsplassen hjemme (har en liten garasje). Jeg har alltid brukt den medfølgende jekken, på alle bilene jeg har hatt og aldri hatt noen problemer med det (den ene bilen jeg har, er 20 år nå 😮). Det har aldri vært noe problem med jekkfestene i kanalen, de er jo forsterket for å tåle å løfte bilen. Jeg har aldri opplevd deformasjon. 

Nå har jeg jo merket at de medfølgende jekkene har blitt litt mer "flimsy" med årene. Men så lenge man står på flatt underlag, er det ingen problem å bruke denne to ganger i året for å skifte hjulene. Og jekkepunktene tåler det. Jeg bruker å sjekke om det har blitt noe skrape el.lign. Jeg har av og til smurt på litt understellsmasse bare for å dekke stålet  ekstra da det er litt vanskelig å se om det har blitt litt gnukking. 

Godt å høyre at da faktisk går an å lekke på kanalen utan at da teke skade av da. Da er nok som du seier berekna på da, og er eg forsiktig og står støtt så går nok detta bra😊

Skrevet
53 minutter siden, RuneT skrev:

Sjå der ja! Såg i lista øve kva bilar den var berekna for, men da stor ikkje Kodiaq. Mulig da gjere da, men eg sendte dei ein mail for for høyrte meg. Kanskje den passar😊

Godt å høyre at da faktisk går an å lekke på kanalen utan at da teke skade av da. Da er nok som du seier berekna på da, og er eg forsiktig og står støtt så går nok detta bra😊

Stemmer det, står ikke i lista...
Men, alle VAG biler jeg har hatt pr.dags dato, så er jekkefeste identisk :) 
Så, regner med den fungerer.... Bestilte èn slik jeg linket til... Og èn fra ebay, så får vi se :) 
Har pr.dags dato brukt medfølgende jekk.... Men, ønsker jo å bruke garasjejekken :) 

Skrevet
10 timer siden, Marius skrev:

Stemmer det, står ikke i lista...
Men, alle VAG biler jeg har hatt pr.dags dato, så er jekkefeste identisk :) 
Så, regner med den fungerer.... Bestilte èn slik jeg linket til... Og èn fra ebay, så får vi se :) 
Har pr.dags dato brukt medfølgende jekk.... Men, ønsker jo å bruke garasjejekken :) 

Ja den passer heilt sikkert fint den😊 Da einaste eg stussa litt over er at den ser ut som er høgare på den eine kanten som står "Inside og Car" eg har faktisk aldri vore under og sett, men trur du at den passar til desse bilane? Ser da er samme til alle VAG-bilar på Power flex sine sider. 

Skrevet
4 timer siden, RuneT skrev:

Ja den passer heilt sikkert fint den😊 Da einaste eg stussa litt over er at den ser ut som er høgare på den eine kanten som står "Inside og Car" eg har faktisk aldri vore under og sett, men trur du at den passar til desse bilane? Ser da er samme til alle VAG-bilar på Power flex sine sider. 

Ja, jeg la merke til det jeg også, at den er litt høyere.. skal være ærlig, og har ikke lagt merke til om det stemmer overens med jekkepunktet på bilen :/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...