Gå til innhold
Heyyeh

Bruke batterilader noen ganger hvert år?


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har hatt bilen på service (Kodiaq MY19) og fikk et tips om at batterispenningen var litt lav.  Pga. smarte greier og at bilen ikke lader batteriet med mer enn rundt 12V under kjøring så mente de at batteriet hadde godt av å bli ladet med batterilader noen ganger hvert år.

Noen som gjør dette? Er ikke de som designer disse bilene smartere enn dette? Du har en stor forbrenningsmotor som kan generere mer enn nok spenning til å lade batteriet, men de har elektronikk som gjør at den ikke lader med nok spenning til å holde batteriet i god stand? De kunne vel putta inn litt elektronikk som fikk bilen til å lade med litt høyere spenning med et visst intervall.

Å kjøre en lang tur ville hjelpe, men ikke like bra som en lader siden bilen altså ikke hadde høy nok ladespenning ved kjøring.

Endret av Heyyeh
Skrevet
1 hour ago, Heyyeh said:

Har hatt bilen på service (Kodiaq MY19) og fikk et tips om at batterispenningen var litt lav.  Pga. smarte greier og at bilen ikke lader batteriet med mer enn rundt 12V under kjøring så mente de at batteriet hadde godt av å bli ladet med batterilader noen ganger hvert år.

Noen som gjør dette? Er ikke de som designer disse bilene smartere enn dette? Du har en stor forbrenningsmotor som kan generere mer enn nok spenning til å lade batteriet, men de har elektronikk som gjør at den ikke lader med nok spenning til å holde batteriet i god stand? De kunne vel putta inn litt elektronikk som fikk bilen til å lade med litt høyere spenning med et visst intervall.

Å kjøre en lang tur ville hjelpe, men ikke like bra som en lader siden bilen altså ikke hadde høy nok ladespenning ved kjøring.

Det er alltid greit å vedlikeholdslade batteriet. Ikke bare for at det er fare for at det blir flatt, men også for at du får batteriet til å vare lengere. Ved hyppig utlading og/eller mye småkjøring er det større risiko for at batteriet slites ut fortere og du må skifte dette ut.

Uvisst om hvorfor, men vil tro det er en grunn til at bilen ikke lader på høyere spenning enn det den gjør.

Skrevet
32 minutes ago, Biturbo said:

Det er alltid greit å vedlikeholdslade batteriet. Ikke bare for at det er fare for at det blir flatt, men også for at du får batteriet til å vare lengere. Ved hyppig utlading og/eller mye småkjøring er det større risiko for at batteriet slites ut fortere og du må skifte dette ut.

Uvisst om hvorfor, men vil tro det er en grunn til at bilen ikke lader på høyere spenning enn det den gjør.

Jeg er klar over det med småkjøring, men problemet er at dynamoen aldri vil gi ut høy nok spenning til å lade batteriet som det bør. Så uavhengig av kjøremønster og temperatur så var det anbefalt med vedlikeholdslading av og til.

Jeg forsto det sånn at elektronikken ikke er så glad i så høy spenning som batteriet bør få  og den gjør at de ikke vil ha dynamoen til å gi ut mer. Større problem i dag enn for 10 år siden. Det er mange elbiler som sliter med startbatteriet i denne kulden, men tydeligvis ikke bare et problem for elbiler.

De kunne sikkert hatt noen rele og en spenningsregulator som av og til sørget for at batteriet fikk over 14V og elektronikken 12V.

Jaja. Får vel kjøpe en lader da. Ikke så praktisk med leilighet i 3. et og bilen 30m unna nærmeste vindu, men skal vel få det til. Møller kunne ha den inne til lading over en natt, så det er et alternativ. Burde kanskje sjekke manual får både bil og batteri for å se hva de ev. anbefaler.

Jeg jobber en del med batterier og har sett litt hva feil lading kan føre til mtp. levetid.

Skrevet (endret)

Ja, jeg lader Kodiaqen min noen ganger i løpet av vinteren. Jeg småkjører en del så jeg tar ikke sjansen på å la være.

Endret av tobor
Skrevet (endret)

Joda, batterilading har jeg alltid gjort med alle mine biler oppgjennom tidene. Da er jeg sikrere på å få start, og batteriet varer lengre. Jeg lader batteriet mange ganger pr år og hyppigere på vinteren. DET må moderne bilene kunne tåle, ellers burde bilprodusentene forby hjemmelading og nødlading av redningsselskapene.

Men nå synes jeg at batteriet ikke tar lading så godt, 2020 mod. Karoq TSI. Jeg har en noe eldre Ctek-lader, men jeg får ikke indikasjon på mer enn "halv" lading, selv om den er innkoblet flere dager. . Kobler + klemmen på batteriet og minus på jordingsklemma bak batteriet. Så jeg er litt usikker på hva som skjer, batteriet er ikke ødelagt. Bilen starter fint i kulda, ingen antydning til saktere fart på startmotoren.

Endret av Sjåføren
Skrevet (endret)

Jeg har alltid brukt å vedlikelade bilbatterier etter en ubehagelig opplevelse for flere år tilbake. Ser nå etter jeg fikk min Octavia 18 mod med keesy, webasto og fullproppet med elektronikk at laderen kan lade i mange timer sammenlignet med mindre kompliserte biler jeg har hatt. Så tror det er helt avgjørende. Batteriet har blitt selve hjertet til nybiler. Litt dårlig kapasitet så går bilene bananas. Skjedde nettopp med min nabo sin splitter nye xc60 2021 mod. Måtte hentes med bergingsbil da batteriet var så utladet. Var rene diskoteket utenfor i nabolaget..  Syntes det er underlig at en såpass ny bil ikke lader startbatteriet samtidig når ladekabelen til bilbatteriet (plug in hybrid) er koblet til..  Men kan hende at noe i bilen har stått på og trukket strøm over natten og ladekabelen ikke var i det tidsrommet. 

Endret av BensinOctavia
Skrevet

For å dele en nylig erfaring, så har jeg hatt min egen bil stående på verksted siden oktober (tvistesak, brukbilkjøp). Hvorpå jeg skulle kjøre bilen inn til lading. Da virket det som at bilen ikke hadde lite strøm på batteriet i det hele tatt, siden den startet uten problem og alt var tilsynelatende i orden. Men, når jeg koblet til laderen så var batteriet (vertfall følge laderen) nesten helt flatt!

For min egen del har jeg ikke eid nyere biler enn 2002, her synes jeg det merkes noe bedre når batteriet nermer seg utladet, kontra den "nye" bilen jeg har.

  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Takk for innspill. Tydeligvis ikke helt ukjent dette her.

Spenningen uten belastning skal ligge rundt 12.6 V i fullada tilstand. Jeg målte med bilen av og det var 12.1 V, så det må lades. Leverte bilen til Møller for å lade over natten. Jeg får prøve å måle av og til og holde litt følge med spenningen for å se hvor ofte det er behov for å lade. Det er jo spenningen som betyr noe, ikke intervallet, og det vil nok variere etter type bil, bruk og forhold.

Edit: I et innlegg på Briskoda sto det at bilen aldri ladet batteriet helt opp pga. gjenvinningssystem ved bremsing, så mulig den ikke vil lade til 12.6 V, men 12.1 høres uansett lite ut.

Endret av Heyyeh
Skrevet
7 timer siden, Heyyeh skrev:

Edit: I et innlegg på Briskoda sto det at bilen aldri ladet batteriet helt opp pga. gjenvinningssystem ved bremsing, så mulig den ikke vil lade til 12.6 V, men 12.1 høres uansett lite ut.

Dette skjønner jeg ikke.

Bilen klarer ikke selv å fullade batteriet, fordi det er en automatisk regenering, som lader batteriet. Som skal fullade batteriet da? Som aldri gjør det? 

Hjemmelading: man kobler en lader som gir 14,4 V direkte på batteriet, og den klarer ikke fullade batteriet.

Når er batteriet fulladet da? Er det ikke ønskelig eller mulig å ha fullade batteriet? 

Skrevet (endret)
16 hours ago, Sjåføren said:

Dette skjønner jeg ikke.

Bilen klarer ikke selv å fullade batteriet, fordi det er en automatisk regenering, som lader batteriet. Som skal fullade batteriet da? Som aldri gjør det? 

Hjemmelading: man kobler en lader som gir 14,4 V direkte på batteriet, og den klarer ikke fullade batteriet.

Når er batteriet fulladet da? Er det ikke ønskelig eller mulig å ha fullade batteriet? 

Det virker som bilen ikke er designet for å fullade batteriet. Med ekstern lader vil du lade det helt opp siden den ikke har noe med bilen å gjøre. Det er ikke nødvendigvis ideellt å ha et fulladet batteri ser det ut som. Det har vært ganske kaldt den siste tiden og enkelte korte turer samt et par runder med Webasto kan gjerne være grunnen. Turene har vært minst like lange som Webastoen sto på, men det blir jo en del start/stopp i tillegg når jeg skal korte turer her og der (slår av automatisk start/stopp).

Nå sier ikke batterispenning alt om tilstanden til et batteri, men jeg skal uansett måle av og til for å følge med.

Etter lading er nå batteriet 12.5 V.

https://www.briskoda.net/forums/topic/468098-new-karoq-battery-issue/

Quote

All cars with Stop/start are what are classed as micro hybrid. They have battery management schemes that include energy management and recovery to reduce fuel consumption and emissions.

Simply put, when you accelerate, battery charging is switched off, when you coast/ decelerate, battery charging is turned on to recover energy using the alternator. Of course its a lot more complex than that as power consumers need to be managed and battery SOC needs to be monitored. Target SOC is around 80%, so that there is capacity to recover energy, but enough to restart the car, or keep consumers going when stopped. A current sensor on the battery negative terminal allows the car to manage the battery state, (coulomb counting

https://en.m.wikipedia.org/wiki/State_of_charge

Quote

Teslas have stated that their SoC should be less than 95%, with some saying between 30%-80%. There is some data to back this up as well.[1]

 

Endret av Heyyeh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...