Gå til innhold
Heyyeh

Bruke batterilader noen ganger hvert år?


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har hatt bilen på service (Kodiaq MY19) og fikk et tips om at batterispenningen var litt lav.  Pga. smarte greier og at bilen ikke lader batteriet med mer enn rundt 12V under kjøring så mente de at batteriet hadde godt av å bli ladet med batterilader noen ganger hvert år.

Noen som gjør dette? Er ikke de som designer disse bilene smartere enn dette? Du har en stor forbrenningsmotor som kan generere mer enn nok spenning til å lade batteriet, men de har elektronikk som gjør at den ikke lader med nok spenning til å holde batteriet i god stand? De kunne vel putta inn litt elektronikk som fikk bilen til å lade med litt høyere spenning med et visst intervall.

Å kjøre en lang tur ville hjelpe, men ikke like bra som en lader siden bilen altså ikke hadde høy nok ladespenning ved kjøring.

Endret av Heyyeh
Skrevet
1 hour ago, Heyyeh said:

Har hatt bilen på service (Kodiaq MY19) og fikk et tips om at batterispenningen var litt lav.  Pga. smarte greier og at bilen ikke lader batteriet med mer enn rundt 12V under kjøring så mente de at batteriet hadde godt av å bli ladet med batterilader noen ganger hvert år.

Noen som gjør dette? Er ikke de som designer disse bilene smartere enn dette? Du har en stor forbrenningsmotor som kan generere mer enn nok spenning til å lade batteriet, men de har elektronikk som gjør at den ikke lader med nok spenning til å holde batteriet i god stand? De kunne vel putta inn litt elektronikk som fikk bilen til å lade med litt høyere spenning med et visst intervall.

Å kjøre en lang tur ville hjelpe, men ikke like bra som en lader siden bilen altså ikke hadde høy nok ladespenning ved kjøring.

Det er alltid greit å vedlikeholdslade batteriet. Ikke bare for at det er fare for at det blir flatt, men også for at du får batteriet til å vare lengere. Ved hyppig utlading og/eller mye småkjøring er det større risiko for at batteriet slites ut fortere og du må skifte dette ut.

Uvisst om hvorfor, men vil tro det er en grunn til at bilen ikke lader på høyere spenning enn det den gjør.

Skrevet
32 minutes ago, Biturbo said:

Det er alltid greit å vedlikeholdslade batteriet. Ikke bare for at det er fare for at det blir flatt, men også for at du får batteriet til å vare lengere. Ved hyppig utlading og/eller mye småkjøring er det større risiko for at batteriet slites ut fortere og du må skifte dette ut.

Uvisst om hvorfor, men vil tro det er en grunn til at bilen ikke lader på høyere spenning enn det den gjør.

Jeg er klar over det med småkjøring, men problemet er at dynamoen aldri vil gi ut høy nok spenning til å lade batteriet som det bør. Så uavhengig av kjøremønster og temperatur så var det anbefalt med vedlikeholdslading av og til.

Jeg forsto det sånn at elektronikken ikke er så glad i så høy spenning som batteriet bør få  og den gjør at de ikke vil ha dynamoen til å gi ut mer. Større problem i dag enn for 10 år siden. Det er mange elbiler som sliter med startbatteriet i denne kulden, men tydeligvis ikke bare et problem for elbiler.

De kunne sikkert hatt noen rele og en spenningsregulator som av og til sørget for at batteriet fikk over 14V og elektronikken 12V.

Jaja. Får vel kjøpe en lader da. Ikke så praktisk med leilighet i 3. et og bilen 30m unna nærmeste vindu, men skal vel få det til. Møller kunne ha den inne til lading over en natt, så det er et alternativ. Burde kanskje sjekke manual får både bil og batteri for å se hva de ev. anbefaler.

Jeg jobber en del med batterier og har sett litt hva feil lading kan føre til mtp. levetid.

Skrevet (endret)

Ja, jeg lader Kodiaqen min noen ganger i løpet av vinteren. Jeg småkjører en del så jeg tar ikke sjansen på å la være.

Endret av tobor
Skrevet (endret)

Joda, batterilading har jeg alltid gjort med alle mine biler oppgjennom tidene. Da er jeg sikrere på å få start, og batteriet varer lengre. Jeg lader batteriet mange ganger pr år og hyppigere på vinteren. DET må moderne bilene kunne tåle, ellers burde bilprodusentene forby hjemmelading og nødlading av redningsselskapene.

Men nå synes jeg at batteriet ikke tar lading så godt, 2020 mod. Karoq TSI. Jeg har en noe eldre Ctek-lader, men jeg får ikke indikasjon på mer enn "halv" lading, selv om den er innkoblet flere dager. . Kobler + klemmen på batteriet og minus på jordingsklemma bak batteriet. Så jeg er litt usikker på hva som skjer, batteriet er ikke ødelagt. Bilen starter fint i kulda, ingen antydning til saktere fart på startmotoren.

Endret av Sjåføren
Skrevet (endret)

Jeg har alltid brukt å vedlikelade bilbatterier etter en ubehagelig opplevelse for flere år tilbake. Ser nå etter jeg fikk min Octavia 18 mod med keesy, webasto og fullproppet med elektronikk at laderen kan lade i mange timer sammenlignet med mindre kompliserte biler jeg har hatt. Så tror det er helt avgjørende. Batteriet har blitt selve hjertet til nybiler. Litt dårlig kapasitet så går bilene bananas. Skjedde nettopp med min nabo sin splitter nye xc60 2021 mod. Måtte hentes med bergingsbil da batteriet var så utladet. Var rene diskoteket utenfor i nabolaget..  Syntes det er underlig at en såpass ny bil ikke lader startbatteriet samtidig når ladekabelen til bilbatteriet (plug in hybrid) er koblet til..  Men kan hende at noe i bilen har stått på og trukket strøm over natten og ladekabelen ikke var i det tidsrommet. 

Endret av BensinOctavia
Skrevet

For å dele en nylig erfaring, så har jeg hatt min egen bil stående på verksted siden oktober (tvistesak, brukbilkjøp). Hvorpå jeg skulle kjøre bilen inn til lading. Da virket det som at bilen ikke hadde lite strøm på batteriet i det hele tatt, siden den startet uten problem og alt var tilsynelatende i orden. Men, når jeg koblet til laderen så var batteriet (vertfall følge laderen) nesten helt flatt!

For min egen del har jeg ikke eid nyere biler enn 2002, her synes jeg det merkes noe bedre når batteriet nermer seg utladet, kontra den "nye" bilen jeg har.

  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Takk for innspill. Tydeligvis ikke helt ukjent dette her.

Spenningen uten belastning skal ligge rundt 12.6 V i fullada tilstand. Jeg målte med bilen av og det var 12.1 V, så det må lades. Leverte bilen til Møller for å lade over natten. Jeg får prøve å måle av og til og holde litt følge med spenningen for å se hvor ofte det er behov for å lade. Det er jo spenningen som betyr noe, ikke intervallet, og det vil nok variere etter type bil, bruk og forhold.

Edit: I et innlegg på Briskoda sto det at bilen aldri ladet batteriet helt opp pga. gjenvinningssystem ved bremsing, så mulig den ikke vil lade til 12.6 V, men 12.1 høres uansett lite ut.

Endret av Heyyeh
Skrevet
7 timer siden, Heyyeh skrev:

Edit: I et innlegg på Briskoda sto det at bilen aldri ladet batteriet helt opp pga. gjenvinningssystem ved bremsing, så mulig den ikke vil lade til 12.6 V, men 12.1 høres uansett lite ut.

Dette skjønner jeg ikke.

Bilen klarer ikke selv å fullade batteriet, fordi det er en automatisk regenering, som lader batteriet. Som skal fullade batteriet da? Som aldri gjør det? 

Hjemmelading: man kobler en lader som gir 14,4 V direkte på batteriet, og den klarer ikke fullade batteriet.

Når er batteriet fulladet da? Er det ikke ønskelig eller mulig å ha fullade batteriet? 

Skrevet (endret)
16 hours ago, Sjåføren said:

Dette skjønner jeg ikke.

Bilen klarer ikke selv å fullade batteriet, fordi det er en automatisk regenering, som lader batteriet. Som skal fullade batteriet da? Som aldri gjør det? 

Hjemmelading: man kobler en lader som gir 14,4 V direkte på batteriet, og den klarer ikke fullade batteriet.

Når er batteriet fulladet da? Er det ikke ønskelig eller mulig å ha fullade batteriet? 

Det virker som bilen ikke er designet for å fullade batteriet. Med ekstern lader vil du lade det helt opp siden den ikke har noe med bilen å gjøre. Det er ikke nødvendigvis ideellt å ha et fulladet batteri ser det ut som. Det har vært ganske kaldt den siste tiden og enkelte korte turer samt et par runder med Webasto kan gjerne være grunnen. Turene har vært minst like lange som Webastoen sto på, men det blir jo en del start/stopp i tillegg når jeg skal korte turer her og der (slår av automatisk start/stopp).

Nå sier ikke batterispenning alt om tilstanden til et batteri, men jeg skal uansett måle av og til for å følge med.

Etter lading er nå batteriet 12.5 V.

https://www.briskoda.net/forums/topic/468098-new-karoq-battery-issue/

Quote

All cars with Stop/start are what are classed as micro hybrid. They have battery management schemes that include energy management and recovery to reduce fuel consumption and emissions.

Simply put, when you accelerate, battery charging is switched off, when you coast/ decelerate, battery charging is turned on to recover energy using the alternator. Of course its a lot more complex than that as power consumers need to be managed and battery SOC needs to be monitored. Target SOC is around 80%, so that there is capacity to recover energy, but enough to restart the car, or keep consumers going when stopped. A current sensor on the battery negative terminal allows the car to manage the battery state, (coulomb counting

https://en.m.wikipedia.org/wiki/State_of_charge

Quote

Teslas have stated that their SoC should be less than 95%, with some saying between 30%-80%. There is some data to back this up as well.[1]

 

Endret av Heyyeh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
    • Litt sent svar... Har hatt to stk type III hvor sirkulasjonspumpa er defekt. Denne sitter under innerskjermen høyre side ved siden av Webastoen. Kjøpte begge på Autodoc. Hjelper ikke å slette feilkode på denne, den må "låses" opp på en feilkodeleser som takler det.
    • Skoda Superb 2011. Fra å fungere feilfritt har Columbus lyd- og navigasjonssystemet plutselig sluttet å virke. Verken skjerm eller knapper på sidene av skjermen responderer. Knappene på rattet til å styre lyd med er også døde. Eneste som virker er av/på-knappen og cd-spilleren ettersom den starter automatisk. System-reset med knapper fungerer ikke ettersom knappene er blitt inaktive. Har noen tips til noe som kan forsøkes?  Om systemet er kaputt er det dyrt å kjøpe ny Columbus, og å kjøpe brukt innebærer risiko for at det samme skjer igjen. Vet noen om alternative lydsystemer som passer inn fysisk?  
    • Har kjøpt en Superb 2013 mod diesel som  ligger inne med noen feil koder og cruis kontroll som ikke virker. Feilkodene som kommer og som ikke kan slettes er  B121112 B115411 U000200 B105F13 B111A13 P056800 U11300 Har hørt at feil koder kan medføre at blant annet cruis kontrollen ikke virker. Mener å huske at jeg hadde samme feilen på en Golf jeg hadde for noen år siden men klarer ikke å huske hva løsningen blei men den fungerte på slutten. Kan noen komme med tips.
    • Hei! Jeg har problemer med min Skoda octavia 2014 modell 4x4 diesel    har fått opp en blinkende lampe som tydeligvis skal være forvarmer dieselmotor. Så kom vanlig motorlampe opp så bilen går i nødmodus. Har fått opp 2 feilkoder som jeg legger ved her på bildet. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? 
    • Hei! Jeg har fått samme varsel på Skoda Octavia 2019 mod. Det kom på vei til hytta, men var borte dagen etter. På hjemveien etter ca en time kom det tilbake igjen, og etterhvert virket kun oddetalls-gir. Skoda-verkstedet har ikke tid før om to uker. Kan bilen brukes som normalt (korte turer) fram til det...?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...