Gå til innhold
RuneT

Tiltrekkingsmoment for hjulbolter


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nokon funne ut kva momentet skal være for tiltrekking av hjulboltane? I manualen har eg berre funne ut at ein "skrur bolten i pilens retning til den sitter godt". Skrudde til med 120nm i dag, men skulle gjerne hatt da riktige momentet svart-på-kvitt. 

  • 2 uker senere...
Skrevet
På 26.4.2021 den 1.59, Sjåføren skrev:

120 Nm på de fleste. Men jeg mener at forhandleren sa 140 på Superb 3 og Kodiaq. Men har det ikke svart-på-kvitt.

Superb skal kun ha 120 Nm den også. :)

Skrevet
På 8.5.2021 den 21.31, Core2Duo skrev:

Superb skal kun ha 120 Nm den også. :)

Gjelder det Superb 3 også? Den kom med større hjul enn mk2 og mk1.

Skrevet
På 12.5.2021 den 21.49, Sjåføren skrev:

Gjelder det Superb 3 også? Den kom med større hjul enn mk2 og mk1.

Jeg legger meg langflat og trekker tilbake påstandene om 120 Nm på Superb 3. Riktig er 140 Nm som du nevner. Hvor jeg har 120 Nm fra, er usikkert. Det eneste jeg kommer på er at det kanskje henger igjen fra når jeg hadde Octavia for 4-5 år siden. Da får jeg nok komme meg ut å dra til 20 Nm til på Superb'en 😅

Skrevet
8 timer siden, Core2Duo skrev:

Jeg legger meg langflat og trekker tilbake påstandene om 120 Nm på Superb 3. Riktig er 140 Nm som du nevner. Hvor jeg har 120 Nm fra, er usikkert. Det eneste jeg kommer på er at det kanskje henger igjen fra når jeg hadde Octavia for 4-5 år siden. Da får jeg nok komme meg ut å dra til 20 Nm til på Superb'en 😅

👍 Sikkert like greit å dra til med 140 når du først har momentnøkkel.🙂 Men ville nå tro at 120 skal holde greit det óg... Jeg har f.eks alltid brukt muskelmoment på erfaring ved tiltrekking. Har fungert glimrende, hjulene har holdt seg på plass og mutrerne har vært passelig tung å løsne etter sesongen. Men, jeg har alltid vært påpasselig med ettertrekking.

  • 7 måneder senere...
Skrevet

Ikke for å være en kverulant 😅, men hvorfor jeg så hardnakket påsto at Superb kun skal ha 120 Nm er fordi det er det som står i "papir-manualen" som ligger i hanskerommet i bilen. 

Om man velger å laste ned manualen i fra Skoda sine nettsider, står det 140 Nm, slik som flere allerede har påpekt. 

Dette gjelder flere årsmodeller. Jeg har sjekket både på en 2017-modell og en 2020-modell, og det samme går igjen på begge. 120 Nm om man ser i "papir-manualen", men visst man laster ned manualen fra det store internett, står det 140 Nm.

Et teoretisk spørsmål; hvor viktig er 20 Nm egentlig? Nå har jo jeg kjørt med 120 Nm siden min første Skoda jeg kjøpte for mange år siden, og har aldri mistet hjulet sånn sett (men jeg er veldig påpasselig med etterstramming), har jeg bare vært heldig, eller er et par-og-20 Nm fra eller til ikke noe å bekymre seg for? 

Skrevet
Core2Duo skrev (På 31.12.2021 den 1.35):

Et teoretisk spørsmål; hvor viktig er 20 Nm egentlig? Nå har jo jeg kjørt med 120 Nm siden min første Skoda jeg kjøpte for mange år siden, og har aldri mistet hjulet sånn sett (men jeg er veldig påpasselig med etterstramming), har jeg bare vært heldig, eller er et par-og-20 Nm fra eller til ikke noe å bekymre seg for? 

Godt spørsmål. Det er opp til hver enkelt å gjøre det som man føler er sikkert nok. Jeg vet ikke, jeg har aldri brukt momentnøkkel for å stramme hjulbolter. Så jeg har ikke peiling på hvilket moment de har vært dratt til med. Det har blitt en ukjent erfaringsverdi. Jeg bruker hjulvinde med uttrekkbart skaft fra Biltema. Jeg kjører et tøft opplegg når jeg strammer hjulbolter ved hjulskift, med midlertidig tilsetting, løsning, stramming. Først i kryss og så etterstramming rundt i sirkel, gjerne to ganger for å være sikker på at alle boltene er tatt. Deretter en etterkontroll etter noen mil + kanskje en ekstra siste sjekk etter enda noen mil (puh...)!

Jeg har aldri mistet noen hjul, men det har vært episoder der en bolt eller to (på hele bilen altså) har vært litt løsere enn de andre. Ikke at de har vært helt løse, men at de har vært veldig enkle å åpne ved hjulskift. Det er nok resultatet av for lavt moment, og/eller mangel på riktig etterstramming etter montering (det kan jo også være forglemmelse/hastverk ved montering, slik at et par bolter ikke har blitt sjekket/etterstrammet). Har aldri hatt behov for å hoppe på hjulkrysset for å få opp egenskrudde hjulbolter heller... De løsner som regel med en grei håndkraft.

I de tilfeller at bilen har vært på service el.lign. så har boltene sittet ordentlig hardt fast. Jeg mener de bruker alt for stor kraft, med slagtrekker for å sette de til. De er dratt så hardt at det er fare for å deformere anleggsflaten på felgen (alu-felger). Så jeg går over og løsner, og setter til boltene med min egen håndkraft.

Så, korrekt moment er bra det, men (i mitt hode) man skal ikke se seg blind på det. Det er i alle fall viktig å gå over alle boltene etter "noen mil" for å oppdage og korrigere eventuelt slakke bolter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...