Gå til innhold
Søk i
  • Flere valg...
Finn resultater som...
Finn resultater i...
RuneT

Tiltrekkingsmoment for hjulbolter

Anbefalte innlegg

Har nokon funne ut kva momentet skal være for tiltrekking av hjulboltane? I manualen har eg berre funne ut at ein "skrur bolten i pilens retning til den sitter godt". Skrudde til med 120nm i dag, men skulle gjerne hatt da riktige momentet svart-på-kvitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

120 Nm på de fleste. Men jeg mener at forhandleren sa 140 på Superb 3 og Kodiaq. Men har det ikke svart-på-kvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På side 281 i manualen står det at momentet skal være 140 Nm. Screenshot_20210427-134944_Drive.thumb.jpg.6338b6a6ea5a55c89ebda98ad421ba48.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for oppklaring! Då skal eg kneppe til med 20Nm til😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.4.2021 den 1.59, Sjåføren skrev:

120 Nm på de fleste. Men jeg mener at forhandleren sa 140 på Superb 3 og Kodiaq. Men har det ikke svart-på-kvitt.

Superb skal kun ha 120 Nm den også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.5.2021 den 21.31, Core2Duo skrev:

Superb skal kun ha 120 Nm den også. :)

Gjelder det Superb 3 også? Den kom med større hjul enn mk2 og mk1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjulboltene på min Superb skal også trekkes til med 140nm @Sjåføren

193186731_Skjermbilde2021-05-13kl_08_13_51.thumb.png.e1725842a356f13d734cf0db862594ae.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.5.2021 den 21.49, Sjåføren skrev:

Gjelder det Superb 3 også? Den kom med større hjul enn mk2 og mk1.

Jeg legger meg langflat og trekker tilbake påstandene om 120 Nm på Superb 3. Riktig er 140 Nm som du nevner. Hvor jeg har 120 Nm fra, er usikkert. Det eneste jeg kommer på er at det kanskje henger igjen fra når jeg hadde Octavia for 4-5 år siden. Da får jeg nok komme meg ut å dra til 20 Nm til på Superb'en 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Core2Duo skrev:

Jeg legger meg langflat og trekker tilbake påstandene om 120 Nm på Superb 3. Riktig er 140 Nm som du nevner. Hvor jeg har 120 Nm fra, er usikkert. Det eneste jeg kommer på er at det kanskje henger igjen fra når jeg hadde Octavia for 4-5 år siden. Da får jeg nok komme meg ut å dra til 20 Nm til på Superb'en 😅

👍 Sikkert like greit å dra til med 140 når du først har momentnøkkel.🙂 Men ville nå tro at 120 skal holde greit det óg... Jeg har f.eks alltid brukt muskelmoment på erfaring ved tiltrekking. Har fungert glimrende, hjulene har holdt seg på plass og mutrerne har vært passelig tung å løsne etter sesongen. Men, jeg har alltid vært påpasselig med ettertrekking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Her er det noe som står i serviceprogrammet, men også noe som dessverre ikke står i serviceprogrammet, og da er det kun 4x4 systemet jeg tenker på. Oljeskift på Haldex er en del av serviceprogrammet, og det er viktig for at 4x4 systemet skal fungere. Men det som også er viktig er at silen i Haldex enten blir rengjort eller byttet (avhengig av hvilken Haldex bilen har), og det er dessverre ikke en del av serviceprogrammet, så det må bileieren selv bestille og passe på. Det samme gjelder også for bytte av olje på fremre og bakre diff, alt dette er noe som bør gjøres samtidig for at 4x4 systemet skal holde lengst mulig og ikke få noen meget kostbare reparasjoner. Noe annet som heller ikke står i serviceprogrammet, er noen punkter til panoramataket (om din bil har det). Dreneringskanaler bør renses/blåses rene slik at de ikke tetner, som igjen kan føre til at det kan komme vann inn i kupeen. Smøring av skinner/drev, så det går lett og ikke får for mye motstand/går tungt, og smøring av pakningen rundt selve panoramataket, slik at det heller ikke oppstår vannlekkasje der. For resten av servicepunktene så anbefaler jeg deg å få de printet ut fra din forhandler, slik at du lettere kan se hva som kommer på de kommende servicer. For det er til dels store prisforskjeller for hva som skal gjøres og hvor omfattende de er. Nå har jeg riktignok bestilt en ny bil, men den vet jeg ikke når kommer, så det kan hende at jeg må utføre en service på bilen jeg har, som jeg egentlig ikke har lyst til pga prisen på den. Med alt sammen så kommer den på nærmere 16.000,-, fordi det er så mange ting som kommer samtidig med tanke på både km.stand og alder på bilen min. Neste sommer så er den 3 år, og har vel kjørt ca 60.000km tenker jeg, og da får virkelig bankkontoen kjørt seg, men for å opprettholde nybilgarantien, så er det bare å utføre alt sammen. Der har du nok ganske sikkert forklaringen på at bilen varsler litt tidligere denne gangen, for her kan det som nevnt være store variasjoner på når bilen varsler om bytte av olje.
    • 180 hk 1.8l TSI 4x4 👍 Bilen skal inn på en generell sjekk i januar visstnok. DSG olja ble skifta på siste service ved omlag 65000 km. Men når du sier "ganske mye mer", hva tenker du på da? Noe jeg bør være obs på til daglig? Tenker å følge det vanlige anbefalte  service- og oljeskiftprogrammet i grunn. Kjørelengde i dag er på omlag 75000 km. Siste oljeskift tatt på 56000 km.  Her sier du noe. Ikke så mye småkjøring, men endel kjøring med henger, siden vi i perioden siden siste oljeskift har kjøpt oss et hus som det har vært gjort endel oppussing i, bortkjøring av avfall, samt en 3-4 lass med grus / røtter som har snust på tonnet. Så da har vi vel forklaringen der da... 👍
    • Jeg har også fått denne oppdateringen, så jeg har også norsk tekst på Skoda appen igjen. Har du fått til å logge inn igjen på Skoda Connect nå da @Stardustsilver?
    • Det er noen forskjellige ting som gjør at bilen kan varsle om (olje)service ganske mye tidligere enn de 2 år / 30.000km som bilen er satt opp med av serviceintervaller fra fabrikk, slik som småkjøring, mye hard belastning (fullastet bil og/eller tung henger) for å nevne noe. Jeg har også hatt en 2016 Superb som skulle ha service etter 1 år og 2 mnd, og en VW Golf 2014 som varslet om oljeservice etter kun 16.000km, så dette er veldig forskjellig. Noe går på tid (altså kun år), mens noe går kun på kjørelengde og noe går på hva som inntreffer først av år eller kjørelengde. Så det er ikke så enkelt å følge med på alt når bilen kun har digitalt servicehefte, men du kan få skrevet ut hva som skal gjøres når om du kontakter din merkeforhandler (eller ett uavhengig verksted selvfølgelig). Skriv litt mer om hvilken kjørelengde -og hvilken motor din Octavia har, om du har 4x4 i tillegg så kan det jo hende at det er ganske mye mer enn en oljeskiftservice din bil skal ha.
    • Nå varsler bilen om longlifeservice igjen. Etter 18000 km / 1 år, 4 mnd siden siste skift, med longlife olje. Møller sa at bilen er satt opp til 30 000 km / 2 år, men at en sensor i bunnpanna kan slå ut før det. Spesielt om bilen ikke blir brukt ofte. Jeg synes den har blitt brukt ganske regelmessig, så skjønner ikke helt den.  Andre som har opplevd det samme? 
    • Du må til forhandler og få den kodet.  Jeg gjorde det samme, og det var ikke noe problem. (min var ekte VAG. Kommer du med noe annet ble det nok en helt annen sak). 
    • Kjøpte en fjernkontroll til webasto på ebay og den må programeres, er det noen som vet hvordan man får gjort dette?
    • Hei, Kom en oppdatering for 2 dager siden. Da ble min app norsk igjen. Innlogging skal ikke ha betydning for dette. Marius 
    • Min app har også gått over til engelsk.  I tillegg så falt bilen ut av Skoda connect tjenestene i dag, og den lar meg ikke logge inn igjen 🤔
    • Jeg bestilte ny bil i førsten av August, og har så langt fått forespeilet følgende mulige produksjonsuker, det startet med uke 49 (21), så ble det uke 1 22), så ble det uke 3 (22), så ble det uke 41 (21), og sist jeg snakket med en av selgerne så var det tidligst uke 1 (22), men ikke noe av dette er bekreftet i hverken den ene eller andre retningen. Så alt er uvisst, og dessverre så har nesten ingen selgere fra noen bilmerker i dag en fasit for produksjonsuker, de er i hvert fall i mindre tall. Men som @Marius også spør deg om @Steinar 604, vet du noe om bilen din er ferdig produsert, eller har du ikke fått noen bekreftet produksjonsuke for bilen din enda?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Hei, Disse lyktene skal være pottetette har jeg hørt ved tidligere anledninger. Så, eneste man kan gjøre er å skjære rundt lykteglasset og tørke opp innvendig og lime igjen. Men, har også hørt at folk borrer et lite hull, på en IKKE utsatt plass, for å få lufting og drenert ut fukt.
    • Noen som har erfaring med dette? Det er skikkelig mye fukt i denne, masse store dråper som har vært der i flere dager (har regnet kontinuerlig her siste to uker). Høyrelykta er fin, litt dugg som kommer og går. Jeg har oppdaget en ørliten sprekk nede i glasset/plasten, men vet ikke om dette har noe å si - se bilde. Ellers så ser det ut til at regnvann renner ned på siden av panseret og havner oppå lyktene, for deretter å renne bak på lykta og mot en pakning i et deksel - se bilde. Jeg har ikke fått inspisert denne pakningen. Tenkte å vente til det ble sol igjen og få tørket lykta først. Noen som vet om det er noen form for ventilasjonshull i disse lyktene som kanskje kan ha blitt tett?
    • Skoda Superb IV Takk for tipset
    • Du skriver ikke hvilken bil du har, men for å få tilgang til alle funksjoner til min Superb måtte Møller bil verifisere til Skoda at jeg var eier av bilen, når dette var utført fungerte alle funksjoner i appen.
×
×
  • Opprett ny...