Gå til innhold
RuneT

Tiltrekkingsmoment for hjulbolter


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nokon funne ut kva momentet skal være for tiltrekking av hjulboltane? I manualen har eg berre funne ut at ein "skrur bolten i pilens retning til den sitter godt". Skrudde til med 120nm i dag, men skulle gjerne hatt da riktige momentet svart-på-kvitt. 

  • 2 uker senere...
Skrevet
På 26.4.2021 den 1.59, Sjåføren skrev:

120 Nm på de fleste. Men jeg mener at forhandleren sa 140 på Superb 3 og Kodiaq. Men har det ikke svart-på-kvitt.

Superb skal kun ha 120 Nm den også. :)

Skrevet
På 8.5.2021 den 21.31, Core2Duo skrev:

Superb skal kun ha 120 Nm den også. :)

Gjelder det Superb 3 også? Den kom med større hjul enn mk2 og mk1.

Skrevet
På 12.5.2021 den 21.49, Sjåføren skrev:

Gjelder det Superb 3 også? Den kom med større hjul enn mk2 og mk1.

Jeg legger meg langflat og trekker tilbake påstandene om 120 Nm på Superb 3. Riktig er 140 Nm som du nevner. Hvor jeg har 120 Nm fra, er usikkert. Det eneste jeg kommer på er at det kanskje henger igjen fra når jeg hadde Octavia for 4-5 år siden. Da får jeg nok komme meg ut å dra til 20 Nm til på Superb'en 😅

Skrevet
8 timer siden, Core2Duo skrev:

Jeg legger meg langflat og trekker tilbake påstandene om 120 Nm på Superb 3. Riktig er 140 Nm som du nevner. Hvor jeg har 120 Nm fra, er usikkert. Det eneste jeg kommer på er at det kanskje henger igjen fra når jeg hadde Octavia for 4-5 år siden. Da får jeg nok komme meg ut å dra til 20 Nm til på Superb'en 😅

👍 Sikkert like greit å dra til med 140 når du først har momentnøkkel.🙂 Men ville nå tro at 120 skal holde greit det óg... Jeg har f.eks alltid brukt muskelmoment på erfaring ved tiltrekking. Har fungert glimrende, hjulene har holdt seg på plass og mutrerne har vært passelig tung å løsne etter sesongen. Men, jeg har alltid vært påpasselig med ettertrekking.

  • 7 måneder senere...
Skrevet

Ikke for å være en kverulant 😅, men hvorfor jeg så hardnakket påsto at Superb kun skal ha 120 Nm er fordi det er det som står i "papir-manualen" som ligger i hanskerommet i bilen. 

Om man velger å laste ned manualen i fra Skoda sine nettsider, står det 140 Nm, slik som flere allerede har påpekt. 

Dette gjelder flere årsmodeller. Jeg har sjekket både på en 2017-modell og en 2020-modell, og det samme går igjen på begge. 120 Nm om man ser i "papir-manualen", men visst man laster ned manualen fra det store internett, står det 140 Nm.

Et teoretisk spørsmål; hvor viktig er 20 Nm egentlig? Nå har jo jeg kjørt med 120 Nm siden min første Skoda jeg kjøpte for mange år siden, og har aldri mistet hjulet sånn sett (men jeg er veldig påpasselig med etterstramming), har jeg bare vært heldig, eller er et par-og-20 Nm fra eller til ikke noe å bekymre seg for? 

Skrevet
Core2Duo skrev (På 31.12.2021 den 1.35):

Et teoretisk spørsmål; hvor viktig er 20 Nm egentlig? Nå har jo jeg kjørt med 120 Nm siden min første Skoda jeg kjøpte for mange år siden, og har aldri mistet hjulet sånn sett (men jeg er veldig påpasselig med etterstramming), har jeg bare vært heldig, eller er et par-og-20 Nm fra eller til ikke noe å bekymre seg for? 

Godt spørsmål. Det er opp til hver enkelt å gjøre det som man føler er sikkert nok. Jeg vet ikke, jeg har aldri brukt momentnøkkel for å stramme hjulbolter. Så jeg har ikke peiling på hvilket moment de har vært dratt til med. Det har blitt en ukjent erfaringsverdi. Jeg bruker hjulvinde med uttrekkbart skaft fra Biltema. Jeg kjører et tøft opplegg når jeg strammer hjulbolter ved hjulskift, med midlertidig tilsetting, løsning, stramming. Først i kryss og så etterstramming rundt i sirkel, gjerne to ganger for å være sikker på at alle boltene er tatt. Deretter en etterkontroll etter noen mil + kanskje en ekstra siste sjekk etter enda noen mil (puh...)!

Jeg har aldri mistet noen hjul, men det har vært episoder der en bolt eller to (på hele bilen altså) har vært litt løsere enn de andre. Ikke at de har vært helt løse, men at de har vært veldig enkle å åpne ved hjulskift. Det er nok resultatet av for lavt moment, og/eller mangel på riktig etterstramming etter montering (det kan jo også være forglemmelse/hastverk ved montering, slik at et par bolter ikke har blitt sjekket/etterstrammet). Har aldri hatt behov for å hoppe på hjulkrysset for å få opp egenskrudde hjulbolter heller... De løsner som regel med en grei håndkraft.

I de tilfeller at bilen har vært på service el.lign. så har boltene sittet ordentlig hardt fast. Jeg mener de bruker alt for stor kraft, med slagtrekker for å sette de til. De er dratt så hardt at det er fare for å deformere anleggsflaten på felgen (alu-felger). Så jeg går over og løsner, og setter til boltene med min egen håndkraft.

Så, korrekt moment er bra det, men (i mitt hode) man skal ikke se seg blind på det. Det er i alle fall viktig å gå over alle boltene etter "noen mil" for å oppdage og korrigere eventuelt slakke bolter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...