Gå til innhold
Scout

Støy, støy, støy


Anbefalte innlegg

Skrevet
6 minutter siden, Scout skrev:

En oppdatering: Jeg fikk Scout'en levert på 16" felg med 195x55 Continental piggfrie vinterdekk. Dette fungerte godt. Lavt støynivå. Nå fikk jeg skifta til sommerdekk, 17" 225 x 45 Michelin Primacy 3. Det ble et forferdelig leven i bilen etter det. På grov, slitt asfalt (som det er overalt her i midt-norge) rumler og suser det så ille, at lyden fra Canton anlegget ødelegges helt. Jeg kommer til å skifte tilbake til vinterdekka, og gi faen i å kjøre på sommerdekk. Det hjalp ikke med ekstra tykt lag med Tectyl i hverfall. Michelindekka likna mye på Pirellidekka. Kan heller ikke tenke meg at sommerdekktype vil gjøre all verdens forskjell. Ned en dimensjon for å få mer gummi, og vinterdekk for å få nok mykhet i gummien blir løsninga.

Veldig skuffende dette.

Smalere dekk, høyere profil og dekk som er kjent for å være stillegående er veien å gå for et lavere støynivå med sommerdekk.

Å benytte vinterdekk på sommerføre/sommertemperaturer er definitivt ikke veien å gå, de er for myke og vil gi deg mye lengre bremsestrekning og mye dårligere grep. Etter noen tester/undersøkelser jeg har lest, så blir det omtrentlig som å kjøre med sommerdekk på vinteren, altså som oftest helt ubrukelig. De er for myke, gir dårlig grep og fungerer omtrent som «viskelær», og ikke minst de vil slites utrolig fort. For de er ikke laget for bar asfalt og/eller høye temperaturer, og på våt asfalt har de enda dårligere egenskaper.

Gjør selvfølgelig som du vil, men det er etter min mening en svært dårlig løsning.

Skrevet

Du har rett i det @Superb lll. Fullt så galt som sommerdekk på vinterføre blir det ikke. Jeg har kjørt på litt av hvert oppgjennom tida, men det er selvsagt å foretrekke og ha gode sommerdekk. Det er også et kostnadsspørsmål: Det er umulig å finne noen erfaringsdata på hva slags type dekk som gir best støybilde på Octavia, og jeg kan ikke drive å prøve meg frem med forskjellige dekk. Michelin ble sagt å være veldig gode på støy, men det var langt unna. Det er også individuelt hva folk oppfatter som støy. 

Jeg lurer på om 17" er for stort til å gi tilstrekkelig gummi mellom bil og asfalt, og i såfall må jeg bytte 16" vinterdekka. 

Akkurat nå, Tor2r skrev:

Er det såpass ille altså? Må være forferdelig irriterende.

Ja forferdelig. Jeg har hatt Toyota Auris som leiebil et par ganger. Den er verre.

Mange vil nok akseptere dette støynivået, men for meg går grensa et stykke før. Når jeg plasserer meg midt i kjørebanen, rumler og suser det veldig, men hvis jeg legger meg litt over på gulstripa der asfalten er mindre slitt, reduseres støyen betydelig. Det sier meg at bilen er svært dårlig støyisolert. Det er ikke bare dekka

Skrevet (endret)

Prøv Conti PremiumContact i 16" (205 brede) på vinterfelgene dine, da får du stillegående myke dekk for sommerføre. Bedre enn det blir det nok ikke, men de slites litt fort.

Alternativt samme dekk i 205 bredde for 17"

Et billig triks er skumgummimadrass i bagasjerommet ?

 

Jeg kjører selv helst ikke Conti dekk hvis jeg skal kjøre mye, grunnet kort levetid, men definitivt noe av det med stillegående du får, samtidig som gode sommerdekk.

Endret av PaulusA
Skrevet (endret)

Nå er det forskjell på vinterdekk og vinterdekk også, og da er det gummiblandingen jeg tenker på. Våre nordiske vinterdekk er etter min mening uegnet på sommerføre (og ja jeg er helt enig med deg, sommerdekk på vinterføre er mye verre ;)), mens de vinterdekka som er benyttet ellers i sentral Europa er på en helt annen måte. Så det kan kanskje være en løsning for deg? De er beregnet for oftere kjøring på våt og bar asfalt og i i høyere hastigheter enn de nordiske, og oppfører seg også annerledes. 

Jeg vet meget godt hvordan det er med støy fra sommerdekk, for jeg har heller ikke gjort noe annet enn å klage på dem siden jeg satt de på for første gang i fjor våres.

Det som gjerne skjer når en vil ha stillegående sommerdekk er jo at de slites fortere, men en får et behageligere støynivå og dekk som er egnet for temperatur og underlag.

Noe annet du må tenke på er at du får riktig hastighetsmerking på sommerdekkene dine, det er faktisk noe som blir sjekket på EU (pkk) kontroll når den tiden kommer, men det kommer jo igjen an på i hvilken mnd bilen skal sjekkes da........

 

EDIT:

Ellers så er jeg helt enig med deg, det er ikke bra at hele kjøreopplevelsen blir ødelagt av dekkstøy. Jeg velger bort diesel av flere årsaker, men støy er en av årsakene, kanskje greit å begynne å tenke tanken på det i stedet for å «overdøve» støyete sommerdekk........ ;) Neida, det gjør jeg ikke, men om det er kjøp av nye sommerdekk eller bytte av bil som kommer først vet jeg ikke, men uansett så har jeg klare betingelser og krav for hva jeg skal ha av sommerdekk da :) 

Endret av Superb lll
Skrevet
41 minutter siden, PaulusA skrev:

Prøv Conti PremiumContact i 16" (205 brede) på vinterfelgene dine, da får du stillegående myke dekk for sommerføre. Bedre enn det blir det nok ikke, men de slites litt fort.

Alternativt samme dekk i 205 bredde for 17"

Et billig triks er skumgummimadrass i bagasjerommet ?

 

Jeg kjører selv helst ikke Conti dekk hvis jeg skal kjøre mye, grunnet kort levetid, men definitivt noe av det med stillegående du får, samtidig som gode sommerdekk.

Takk for gode råd @PaulusA. Jeg er svært godt fornøyd med Conti vinterdekka mine, og har lest mye bra om Conti Premium Contact. Må kanskje vurdere dem i 205x17". Kjører lite, så jeg tåler litt slitasje

40 minutter siden, Superb lll skrev:

Nå er det forskjell på vinterdekk og vinterdekk også, og da er det gummiblandingen jeg tenker på. Våre nordiske vinterdekk er etter min mening uegnet på sommerføre (og ja jeg er helt enig med deg, sommerdekk på vinterføre er mye verre ;)), mens de vinterdekka som er benyttet ellers i sentral Europa er på en helt annen måte. Så det kan kanskje være en løsning for deg? De er beregnet for oftere kjøring på våt og bar asfalt og i i høyere hastigheter enn de nordiske, og oppfører seg også annerledes. 

Jeg vet meget godt hvordan det er med støy fra sommerdekk, for jeg har heller ikke gjort noe annet enn å klage på dem siden jeg satt de på for første gang i fjor våres.

Det som gjerne skjer når en vil ha stillegående sommerdekk er jo at de slites fortere, men en får et behageligere støynivå og dekk som er egnet for temperatur og underlag.

Noe annet du må tenke på er at du får riktig hastighetsmerking på sommerdekkene dine, det er faktisk noe som blir sjekket på EU (pkk) kontroll når den tiden kommer, men det kommer jo igjen an på i hvilken mnd bilen skal sjekkes da........

 

EDIT:

Ellers så er jeg helt enig med deg, det er ikke bra at hele kjøreopplevelsen blir ødelagt av dekkstøy. Jeg velger bort diesel av flere årsaker, men støy er en av årsakene, kanskje greit å begynne å tenke tanken på det i stedet for å «overdøve» støyete sommerdekk........ ;) Neida, det gjør jeg ikke, men om det er kjøp av nye sommerdekk eller bytte av bil som kommer først vet jeg ikke, men uansett så har jeg klare betingelser og krav for hva jeg skal ha av sommerdekk da :) 

Takk for både sympati og gode råd @Superb lll. Vi har ellers ikke det folk assosierer med sommertemperaturer her i midt-norge lenger :-)

Skrevet
1 time siden, Scout skrev:

Takk for både sympati og gode råd @Superb lll. Vi har ellers ikke det folk assosierer med sommertemperaturer her i midt-norge lenger :-)

Bare hyggelig @Scout :) Er det noe jeg har full forståelse for så er det definitivt at dekkstøy er plagsomt.

Vi kan lese test etter test uten at det vil hjelpe oss noe særlig også, for det er så mange forskjellige meninger og opplevelser av dette de forskjellige personer sitter med. Som det er nevnt tidligere her, så er det noen som ikke henger seg opp i dette med støy i det hele tatt. Satt senest på med en tidligere i dag som kjørte med piggdekk, spurte han om ikke det snart var på tide å bytte over til sommerdekk, og da så han på meg med et spørrende blikk og spurte, hvordan vet du at jeg kjører med piggdekk? Det høres jo meget godt som jeg sa, det kunne han ikke forstå, for det var den best lydisolerte bilen han noen gang hadde hatt........ Han hadde løse ting i lasterommet og på gulvet i baksetet som skranglet, men dette registrerte han tydeligvis ikke i det hele tatt, jeg derimot henger meg jo opp i enhver lyd/vibrasjon som kommer...........

Han satt på en tur med meg etter dette for å hjelpe meg med noe, og da lurte han veldig på hvilken luxusbil jeg hadde som gikk så lydløst og behagelig, så hva vi hører og oppfatter er så mangt.

Dekktester gir jo en viss indikasjon når det gjelder punktet støy, men det er jo gjerne med helt andre dimensjoner og helt andre biler enn hva vi kjører med. Noe er bra på den bilen, men ikke på den bilen, etc. Så det er ikke helt enkelt dette her, men ta deg en tur til et dekkverksted @Scout og fortell hvordan du vil ha det, de finner garantert dekk du vil like og bli tilfreds med, men det kan fort koste noen kroner. For her som ellers, er det fort slik at en får det en betaler for. Ta gjerne turen innom flere steder også for å sammenligne litt hva de sier og har av erfaringer, det flere har gode erfaringer med fungerer gjerne best, uten at det må regnes som en fasit, for fasiten for hva som er bra eller ikke, er det den som kjører med den aktuelle bilen som sitter med :) 

Lykke til @Scout :) 

Skrevet

Bare hyggelig Scout.

Jeg har slitt ut mye dekk gjennom årene og får sånt sett litt erfaring med hvilke dekk jeg liker og ikke. Michelin Primacy har jeg kun prøvd i 16" 205 brede og der var de greie, mens har 225/45-18" på min Mercedes B Electric uten at det er plagsomt.

Jeg har tidligere tatt til orde for at folk bør ha litt mere støy på vinteren for å tåle sommerdekkene etterpå, og tror nok at noe av problemet ligger der. Du har den snilleste dimensjonen som finnes for vinterdekk, bør derfor ha smale sommerdekk også.

Sjekk om du får Conti Premium Contact i 205/55-17" eller noe lignende, da vil du nok bli fornøyd.

Superb, jeg er i og for seg enig i at Scout kan spørre et dekkverksted, og kan få mye god hjelp der, men bør isåfall høre med flere.

Skrevet

Dårlig hørsel er fint.... hehe neida 

Synes ikke det er gæli støy i min octavia, men det som er der så er det helt klart det kommer bakfra. 

Nå har jeg titta litt i det rommet der bak og det er helt klart rom for å støyisolere litt. Så skal se litt nærmere på dette og sterkt vurdere å kjøpe inn litt isolering.

Skrevet

@Superb lll, @PaulusA. Mye sant i det dere sier her. Jeg hater hjulstøy inderlig. Det er også slik at lyder blir veldig mye mer plagsomme med en gang man har begynt å irritere seg over dem. 

Kjørte meg en lang tur nå langs E6. Må nok konkludere med at asfalten er nedslitt ned på småsteinene, og neppe vil bli bedre i de neste åra. Objektivt sett rumler det så mye at det forstyrrer lyden fra radio/stereo vesentlig, og jeg spiller høyt.  Da er det for mye for de fleste tror jeg. 

Nei, her må det gjøres noe drastisk.

Si gjerne fra om hvordan støyisoleringa går @Ken

Skrevet
5 minutter siden, Scout skrev:

@Superb lll, @PaulusA. Mye sant i det dere sier her. Jeg hater hjulstøy inderlig. Det er også slik at lyder blir veldig mye mer plagsomme med en gang man har begynt å irritere seg over dem. 

Kjørte meg en lang tur nå langs E6. Må nok konkludere med at asfalten er nedslitt ned på småsteinene, og neppe vil bli bedre i de neste åra. Objektivt sett rumler det så mye at det forstyrrer lyden fra radio/stereo vesentlig, og jeg spiller høyt.  Da er det for mye for de fleste tror jeg. 

Nei, her må det gjøres noe drastisk.

Si gjerne fra om hvordan støyisoleringa går @Ken

Ja, det blir nok ofte litt psykisk ?

Dytt en madrass i bagasjerommet så får du en opptur ?

Skrevet
13 timer siden, Scout skrev:

Kjørte meg en lang tur nå langs E6. Må nok konkludere med at asfalten er nedslitt ned på småsteinene, og neppe vil bli bedre i de neste åra. Objektivt sett rumler det så mye at det forstyrrer lyden fra radio/stereo vesentlig, og jeg spiller høyt.  Da er det for mye for de fleste tror jeg. 

Nei, her må det gjøres noe drastisk.

Så det du egentlig trenger @Scout er enda bedre lydanlegg.........? ;) B| Jeg vet at det er noen i Skoda gruppa på FB som faktisk har oppgradert Cantonanlegget, men det var ment som en fleip dette altså ;) 

Jeg synes det er synd at så flotte biler skal få noe av kjøregleden og comforten «litt ødelagt» av dekkstøy.

Ekstra isolering av lasterommet innvendig kan kanskje være noe av løsningen, jeg vet det er mange effektive produkter å få her, men det er jo en jobb å tømme hele lasterommet (for alt må jo ut om det skal ha en merkbar effekt), isolere og montere alt tilbake igjen. Under innerskjermene/oppå skjermene innvendig hjelper også, det samme med filt under teppene. Men da begynner det å bli mye jobb og kostbart dette her, men det har uten tvil en merkbar effekt.

Skoda har blitt meget bra på det meste, selv om det er forbedringspotensiale med tanke på f.eks. bedre støyisolering, og mest sannsynlig så er også min neste bil en Skoda, men den skal være utstyrt med noe helt annet enn type Dunlop, Brigdestone eller Pirelli som sommerdekk, ellers så blir det ingen handel. 

 

Det er vel her type Premium og ikke Premium bilmerker slår litt til, noe av det beste jeg har prøvet og kjørt med er BMW 5 serie, selv med «gedigne dekk» så merkes ikke dekkstøy eller vindsus slik det gjør i min Superb (eller andre biler), men en tilsvarende utstyrt BMW koster jo nesten det dobbelte og har heller ikke den samme plassen, så det er ikke et alternativ......... 

 

 

 

Skrevet

@Superb lll. Jeg satser på dekksporet. Så lenge vinterdekka gir meg et akseptabelt støybilde, regner jeg med at det lar seg gjenskape med smalere dekk med høyere profil av annet merke. 

Skrevet
2 timer siden, Scout skrev:

@Superb lll. Jeg satser på dekksporet. Så lenge vinterdekka gir meg et akseptabelt støybilde, regner jeg med at det lar seg gjenskape med smalere dekk med høyere profil av annet merke. 

Om ikke du når det helt vil du komme langt med smalere dekk, det er helt sikkert

Sjekk også hastighetsmerking, du må kanskje ha V til bilen din? Hold deg da unna W og Z

Skrevet
På 6.10.2016 den 14.10, Scout skrev:

Bestilte meg en ny hvit Scout i dag. Fikk inkludert andre type dekk (uten ekstra kostnad), enn fabrikklevert Pirelli i kontrakten. Kosta på meg dobbel tectylbehandling som rust og støydemping. 

Den tectylbehandlingen som innkluderer støydemping er gull verd. Har det selv på bilen jeg kjører nå (annet VAG merke fram til Kodiaqèn kommer) En annen ting er at demobiler ofte utstyres med brede lave dekk - dette gir også mer støy enn litt mer "vanlig" dekkdimensjoner. Det er fint med store felger , men det er ikke veien å gå for å få vekk støy :-) 

Skrevet
5 minutter siden, Kodiaq Sør skrev:

Den tectylbehandlingen som innkluderer støydemping er gull verd. Har det selv på bilen jeg kjører nå (annet VAG merke fram til Kodiaqèn kommer) En annen ting er at demobiler ofte utstyres med brede lave dekk - dette gir også mer støy enn litt mer "vanlig" dekkdimensjoner. Det er fint med store felger , men det er ikke veien å gå for å få vekk støy :-) 

Nei. Det har du rett i @Kodiaq Sør. Men demobilen jeg kjørte hadde 17" felg/dekk, og det er standard på Oktavia Scout.

Det var ellers en nedtur å legge om fra de behagelige 16"x195/55 vinterdekka til 17"x225/45 sommerdekka. Trodde virkelig Michelin Premacy 3 skulle være stille, men akk; var liten forskjell på min bil og demobilen mht støy, selv om den var godt tektylbehandla. I Trondheim kjører vi på limt småstein istedet for asfalt, så det er nok ikke annet å gjøre enn å gå ned til syltynne 16".

Skrevet
1 minutt siden, Scout skrev:

 I Trondheim kjører vi på limt småstein istedet for asfalt, så det er nok ikke annet å gjøre enn å gå ned til syltynne 16".

Dette er jo noe vi dessverre har andre steder også- stor forskjell på asfalten - og det spiller absolutt inn !

Skrevet

Satt på en nyere Mercedes C klasse i dag. Full bil. Dekkstøy på linje med Scouten. Vel, vel..

Skrevet
39 minutter siden, Scout skrev:

Satt på en nyere Mercedes C klasse i dag. Full bil. Dekkstøy på linje med Scouten. Vel, vel..

Tja, kanskje du primært har skjemt bort ørene dine? ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...