Gå til innhold
Scout

Støy, støy, støy


Anbefalte innlegg

Skrevet
6 minutter siden, Scout skrev:

En oppdatering: Jeg fikk Scout'en levert på 16" felg med 195x55 Continental piggfrie vinterdekk. Dette fungerte godt. Lavt støynivå. Nå fikk jeg skifta til sommerdekk, 17" 225 x 45 Michelin Primacy 3. Det ble et forferdelig leven i bilen etter det. På grov, slitt asfalt (som det er overalt her i midt-norge) rumler og suser det så ille, at lyden fra Canton anlegget ødelegges helt. Jeg kommer til å skifte tilbake til vinterdekka, og gi faen i å kjøre på sommerdekk. Det hjalp ikke med ekstra tykt lag med Tectyl i hverfall. Michelindekka likna mye på Pirellidekka. Kan heller ikke tenke meg at sommerdekktype vil gjøre all verdens forskjell. Ned en dimensjon for å få mer gummi, og vinterdekk for å få nok mykhet i gummien blir løsninga.

Veldig skuffende dette.

Smalere dekk, høyere profil og dekk som er kjent for å være stillegående er veien å gå for et lavere støynivå med sommerdekk.

Å benytte vinterdekk på sommerføre/sommertemperaturer er definitivt ikke veien å gå, de er for myke og vil gi deg mye lengre bremsestrekning og mye dårligere grep. Etter noen tester/undersøkelser jeg har lest, så blir det omtrentlig som å kjøre med sommerdekk på vinteren, altså som oftest helt ubrukelig. De er for myke, gir dårlig grep og fungerer omtrent som «viskelær», og ikke minst de vil slites utrolig fort. For de er ikke laget for bar asfalt og/eller høye temperaturer, og på våt asfalt har de enda dårligere egenskaper.

Gjør selvfølgelig som du vil, men det er etter min mening en svært dårlig løsning.

Skrevet

Du har rett i det @Superb lll. Fullt så galt som sommerdekk på vinterføre blir det ikke. Jeg har kjørt på litt av hvert oppgjennom tida, men det er selvsagt å foretrekke og ha gode sommerdekk. Det er også et kostnadsspørsmål: Det er umulig å finne noen erfaringsdata på hva slags type dekk som gir best støybilde på Octavia, og jeg kan ikke drive å prøve meg frem med forskjellige dekk. Michelin ble sagt å være veldig gode på støy, men det var langt unna. Det er også individuelt hva folk oppfatter som støy. 

Jeg lurer på om 17" er for stort til å gi tilstrekkelig gummi mellom bil og asfalt, og i såfall må jeg bytte 16" vinterdekka. 

Akkurat nå, Tor2r skrev:

Er det såpass ille altså? Må være forferdelig irriterende.

Ja forferdelig. Jeg har hatt Toyota Auris som leiebil et par ganger. Den er verre.

Mange vil nok akseptere dette støynivået, men for meg går grensa et stykke før. Når jeg plasserer meg midt i kjørebanen, rumler og suser det veldig, men hvis jeg legger meg litt over på gulstripa der asfalten er mindre slitt, reduseres støyen betydelig. Det sier meg at bilen er svært dårlig støyisolert. Det er ikke bare dekka

Skrevet (endret)

Prøv Conti PremiumContact i 16" (205 brede) på vinterfelgene dine, da får du stillegående myke dekk for sommerføre. Bedre enn det blir det nok ikke, men de slites litt fort.

Alternativt samme dekk i 205 bredde for 17"

Et billig triks er skumgummimadrass i bagasjerommet ?

 

Jeg kjører selv helst ikke Conti dekk hvis jeg skal kjøre mye, grunnet kort levetid, men definitivt noe av det med stillegående du får, samtidig som gode sommerdekk.

Endret av PaulusA
Skrevet (endret)

Nå er det forskjell på vinterdekk og vinterdekk også, og da er det gummiblandingen jeg tenker på. Våre nordiske vinterdekk er etter min mening uegnet på sommerføre (og ja jeg er helt enig med deg, sommerdekk på vinterføre er mye verre ;)), mens de vinterdekka som er benyttet ellers i sentral Europa er på en helt annen måte. Så det kan kanskje være en løsning for deg? De er beregnet for oftere kjøring på våt og bar asfalt og i i høyere hastigheter enn de nordiske, og oppfører seg også annerledes. 

Jeg vet meget godt hvordan det er med støy fra sommerdekk, for jeg har heller ikke gjort noe annet enn å klage på dem siden jeg satt de på for første gang i fjor våres.

Det som gjerne skjer når en vil ha stillegående sommerdekk er jo at de slites fortere, men en får et behageligere støynivå og dekk som er egnet for temperatur og underlag.

Noe annet du må tenke på er at du får riktig hastighetsmerking på sommerdekkene dine, det er faktisk noe som blir sjekket på EU (pkk) kontroll når den tiden kommer, men det kommer jo igjen an på i hvilken mnd bilen skal sjekkes da........

 

EDIT:

Ellers så er jeg helt enig med deg, det er ikke bra at hele kjøreopplevelsen blir ødelagt av dekkstøy. Jeg velger bort diesel av flere årsaker, men støy er en av årsakene, kanskje greit å begynne å tenke tanken på det i stedet for å «overdøve» støyete sommerdekk........ ;) Neida, det gjør jeg ikke, men om det er kjøp av nye sommerdekk eller bytte av bil som kommer først vet jeg ikke, men uansett så har jeg klare betingelser og krav for hva jeg skal ha av sommerdekk da :) 

Endret av Superb lll
Skrevet
41 minutter siden, PaulusA skrev:

Prøv Conti PremiumContact i 16" (205 brede) på vinterfelgene dine, da får du stillegående myke dekk for sommerføre. Bedre enn det blir det nok ikke, men de slites litt fort.

Alternativt samme dekk i 205 bredde for 17"

Et billig triks er skumgummimadrass i bagasjerommet ?

 

Jeg kjører selv helst ikke Conti dekk hvis jeg skal kjøre mye, grunnet kort levetid, men definitivt noe av det med stillegående du får, samtidig som gode sommerdekk.

Takk for gode råd @PaulusA. Jeg er svært godt fornøyd med Conti vinterdekka mine, og har lest mye bra om Conti Premium Contact. Må kanskje vurdere dem i 205x17". Kjører lite, så jeg tåler litt slitasje

40 minutter siden, Superb lll skrev:

Nå er det forskjell på vinterdekk og vinterdekk også, og da er det gummiblandingen jeg tenker på. Våre nordiske vinterdekk er etter min mening uegnet på sommerføre (og ja jeg er helt enig med deg, sommerdekk på vinterføre er mye verre ;)), mens de vinterdekka som er benyttet ellers i sentral Europa er på en helt annen måte. Så det kan kanskje være en løsning for deg? De er beregnet for oftere kjøring på våt og bar asfalt og i i høyere hastigheter enn de nordiske, og oppfører seg også annerledes. 

Jeg vet meget godt hvordan det er med støy fra sommerdekk, for jeg har heller ikke gjort noe annet enn å klage på dem siden jeg satt de på for første gang i fjor våres.

Det som gjerne skjer når en vil ha stillegående sommerdekk er jo at de slites fortere, men en får et behageligere støynivå og dekk som er egnet for temperatur og underlag.

Noe annet du må tenke på er at du får riktig hastighetsmerking på sommerdekkene dine, det er faktisk noe som blir sjekket på EU (pkk) kontroll når den tiden kommer, men det kommer jo igjen an på i hvilken mnd bilen skal sjekkes da........

 

EDIT:

Ellers så er jeg helt enig med deg, det er ikke bra at hele kjøreopplevelsen blir ødelagt av dekkstøy. Jeg velger bort diesel av flere årsaker, men støy er en av årsakene, kanskje greit å begynne å tenke tanken på det i stedet for å «overdøve» støyete sommerdekk........ ;) Neida, det gjør jeg ikke, men om det er kjøp av nye sommerdekk eller bytte av bil som kommer først vet jeg ikke, men uansett så har jeg klare betingelser og krav for hva jeg skal ha av sommerdekk da :) 

Takk for både sympati og gode råd @Superb lll. Vi har ellers ikke det folk assosierer med sommertemperaturer her i midt-norge lenger :-)

Skrevet
1 time siden, Scout skrev:

Takk for både sympati og gode råd @Superb lll. Vi har ellers ikke det folk assosierer med sommertemperaturer her i midt-norge lenger :-)

Bare hyggelig @Scout :) Er det noe jeg har full forståelse for så er det definitivt at dekkstøy er plagsomt.

Vi kan lese test etter test uten at det vil hjelpe oss noe særlig også, for det er så mange forskjellige meninger og opplevelser av dette de forskjellige personer sitter med. Som det er nevnt tidligere her, så er det noen som ikke henger seg opp i dette med støy i det hele tatt. Satt senest på med en tidligere i dag som kjørte med piggdekk, spurte han om ikke det snart var på tide å bytte over til sommerdekk, og da så han på meg med et spørrende blikk og spurte, hvordan vet du at jeg kjører med piggdekk? Det høres jo meget godt som jeg sa, det kunne han ikke forstå, for det var den best lydisolerte bilen han noen gang hadde hatt........ Han hadde løse ting i lasterommet og på gulvet i baksetet som skranglet, men dette registrerte han tydeligvis ikke i det hele tatt, jeg derimot henger meg jo opp i enhver lyd/vibrasjon som kommer...........

Han satt på en tur med meg etter dette for å hjelpe meg med noe, og da lurte han veldig på hvilken luxusbil jeg hadde som gikk så lydløst og behagelig, så hva vi hører og oppfatter er så mangt.

Dekktester gir jo en viss indikasjon når det gjelder punktet støy, men det er jo gjerne med helt andre dimensjoner og helt andre biler enn hva vi kjører med. Noe er bra på den bilen, men ikke på den bilen, etc. Så det er ikke helt enkelt dette her, men ta deg en tur til et dekkverksted @Scout og fortell hvordan du vil ha det, de finner garantert dekk du vil like og bli tilfreds med, men det kan fort koste noen kroner. For her som ellers, er det fort slik at en får det en betaler for. Ta gjerne turen innom flere steder også for å sammenligne litt hva de sier og har av erfaringer, det flere har gode erfaringer med fungerer gjerne best, uten at det må regnes som en fasit, for fasiten for hva som er bra eller ikke, er det den som kjører med den aktuelle bilen som sitter med :) 

Lykke til @Scout :) 

Skrevet

Bare hyggelig Scout.

Jeg har slitt ut mye dekk gjennom årene og får sånt sett litt erfaring med hvilke dekk jeg liker og ikke. Michelin Primacy har jeg kun prøvd i 16" 205 brede og der var de greie, mens har 225/45-18" på min Mercedes B Electric uten at det er plagsomt.

Jeg har tidligere tatt til orde for at folk bør ha litt mere støy på vinteren for å tåle sommerdekkene etterpå, og tror nok at noe av problemet ligger der. Du har den snilleste dimensjonen som finnes for vinterdekk, bør derfor ha smale sommerdekk også.

Sjekk om du får Conti Premium Contact i 205/55-17" eller noe lignende, da vil du nok bli fornøyd.

Superb, jeg er i og for seg enig i at Scout kan spørre et dekkverksted, og kan få mye god hjelp der, men bør isåfall høre med flere.

Skrevet

Dårlig hørsel er fint.... hehe neida 

Synes ikke det er gæli støy i min octavia, men det som er der så er det helt klart det kommer bakfra. 

Nå har jeg titta litt i det rommet der bak og det er helt klart rom for å støyisolere litt. Så skal se litt nærmere på dette og sterkt vurdere å kjøpe inn litt isolering.

Skrevet

@Superb lll, @PaulusA. Mye sant i det dere sier her. Jeg hater hjulstøy inderlig. Det er også slik at lyder blir veldig mye mer plagsomme med en gang man har begynt å irritere seg over dem. 

Kjørte meg en lang tur nå langs E6. Må nok konkludere med at asfalten er nedslitt ned på småsteinene, og neppe vil bli bedre i de neste åra. Objektivt sett rumler det så mye at det forstyrrer lyden fra radio/stereo vesentlig, og jeg spiller høyt.  Da er det for mye for de fleste tror jeg. 

Nei, her må det gjøres noe drastisk.

Si gjerne fra om hvordan støyisoleringa går @Ken

Skrevet
5 minutter siden, Scout skrev:

@Superb lll, @PaulusA. Mye sant i det dere sier her. Jeg hater hjulstøy inderlig. Det er også slik at lyder blir veldig mye mer plagsomme med en gang man har begynt å irritere seg over dem. 

Kjørte meg en lang tur nå langs E6. Må nok konkludere med at asfalten er nedslitt ned på småsteinene, og neppe vil bli bedre i de neste åra. Objektivt sett rumler det så mye at det forstyrrer lyden fra radio/stereo vesentlig, og jeg spiller høyt.  Da er det for mye for de fleste tror jeg. 

Nei, her må det gjøres noe drastisk.

Si gjerne fra om hvordan støyisoleringa går @Ken

Ja, det blir nok ofte litt psykisk ?

Dytt en madrass i bagasjerommet så får du en opptur ?

Skrevet
13 timer siden, Scout skrev:

Kjørte meg en lang tur nå langs E6. Må nok konkludere med at asfalten er nedslitt ned på småsteinene, og neppe vil bli bedre i de neste åra. Objektivt sett rumler det så mye at det forstyrrer lyden fra radio/stereo vesentlig, og jeg spiller høyt.  Da er det for mye for de fleste tror jeg. 

Nei, her må det gjøres noe drastisk.

Så det du egentlig trenger @Scout er enda bedre lydanlegg.........? ;) B| Jeg vet at det er noen i Skoda gruppa på FB som faktisk har oppgradert Cantonanlegget, men det var ment som en fleip dette altså ;) 

Jeg synes det er synd at så flotte biler skal få noe av kjøregleden og comforten «litt ødelagt» av dekkstøy.

Ekstra isolering av lasterommet innvendig kan kanskje være noe av løsningen, jeg vet det er mange effektive produkter å få her, men det er jo en jobb å tømme hele lasterommet (for alt må jo ut om det skal ha en merkbar effekt), isolere og montere alt tilbake igjen. Under innerskjermene/oppå skjermene innvendig hjelper også, det samme med filt under teppene. Men da begynner det å bli mye jobb og kostbart dette her, men det har uten tvil en merkbar effekt.

Skoda har blitt meget bra på det meste, selv om det er forbedringspotensiale med tanke på f.eks. bedre støyisolering, og mest sannsynlig så er også min neste bil en Skoda, men den skal være utstyrt med noe helt annet enn type Dunlop, Brigdestone eller Pirelli som sommerdekk, ellers så blir det ingen handel. 

 

Det er vel her type Premium og ikke Premium bilmerker slår litt til, noe av det beste jeg har prøvet og kjørt med er BMW 5 serie, selv med «gedigne dekk» så merkes ikke dekkstøy eller vindsus slik det gjør i min Superb (eller andre biler), men en tilsvarende utstyrt BMW koster jo nesten det dobbelte og har heller ikke den samme plassen, så det er ikke et alternativ......... 

 

 

 

Skrevet

@Superb lll. Jeg satser på dekksporet. Så lenge vinterdekka gir meg et akseptabelt støybilde, regner jeg med at det lar seg gjenskape med smalere dekk med høyere profil av annet merke. 

Skrevet
2 timer siden, Scout skrev:

@Superb lll. Jeg satser på dekksporet. Så lenge vinterdekka gir meg et akseptabelt støybilde, regner jeg med at det lar seg gjenskape med smalere dekk med høyere profil av annet merke. 

Om ikke du når det helt vil du komme langt med smalere dekk, det er helt sikkert

Sjekk også hastighetsmerking, du må kanskje ha V til bilen din? Hold deg da unna W og Z

Skrevet
På 6.10.2016 den 14.10, Scout skrev:

Bestilte meg en ny hvit Scout i dag. Fikk inkludert andre type dekk (uten ekstra kostnad), enn fabrikklevert Pirelli i kontrakten. Kosta på meg dobbel tectylbehandling som rust og støydemping. 

Den tectylbehandlingen som innkluderer støydemping er gull verd. Har det selv på bilen jeg kjører nå (annet VAG merke fram til Kodiaqèn kommer) En annen ting er at demobiler ofte utstyres med brede lave dekk - dette gir også mer støy enn litt mer "vanlig" dekkdimensjoner. Det er fint med store felger , men det er ikke veien å gå for å få vekk støy :-) 

Skrevet
5 minutter siden, Kodiaq Sør skrev:

Den tectylbehandlingen som innkluderer støydemping er gull verd. Har det selv på bilen jeg kjører nå (annet VAG merke fram til Kodiaqèn kommer) En annen ting er at demobiler ofte utstyres med brede lave dekk - dette gir også mer støy enn litt mer "vanlig" dekkdimensjoner. Det er fint med store felger , men det er ikke veien å gå for å få vekk støy :-) 

Nei. Det har du rett i @Kodiaq Sør. Men demobilen jeg kjørte hadde 17" felg/dekk, og det er standard på Oktavia Scout.

Det var ellers en nedtur å legge om fra de behagelige 16"x195/55 vinterdekka til 17"x225/45 sommerdekka. Trodde virkelig Michelin Premacy 3 skulle være stille, men akk; var liten forskjell på min bil og demobilen mht støy, selv om den var godt tektylbehandla. I Trondheim kjører vi på limt småstein istedet for asfalt, så det er nok ikke annet å gjøre enn å gå ned til syltynne 16".

Skrevet
1 minutt siden, Scout skrev:

 I Trondheim kjører vi på limt småstein istedet for asfalt, så det er nok ikke annet å gjøre enn å gå ned til syltynne 16".

Dette er jo noe vi dessverre har andre steder også- stor forskjell på asfalten - og det spiller absolutt inn !

Skrevet

Satt på en nyere Mercedes C klasse i dag. Full bil. Dekkstøy på linje med Scouten. Vel, vel..

Skrevet
39 minutter siden, Scout skrev:

Satt på en nyere Mercedes C klasse i dag. Full bil. Dekkstøy på linje med Scouten. Vel, vel..

Tja, kanskje du primært har skjemt bort ørene dine? ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...