Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Sign in to follow this  
ErikA

Info: Derfor lukter dieselbilen din svidd gummi

Recommended Posts

Har du noen gang lagt merke til at bilen din lukter svidd gummi? Eller hører en viftelyd etter at du har slått av og låst bilen?

En kompis av meg spurte meg nettopp om dette og lurte på om han hadde bremset altfor mye og svidd bremseklossene :) Jeg viste delvis svaret men måtte finne ut litt mer og tenkte derfor å dele dette med andre som kanskje lurer.

Årsaken er som følger

Alle Diesel biler har DPF, dieselpartikkelfilter, hvis jobb er å brenne partikler fra eksosen. 

Resten av teksten er lånt (strengt tatt bare stjælt) fra et engelsk forum, fritt oversatt av kjære Google. Skikkelig GOD norsk altså ;)

For å overholde utslippsgrenser for dieselmotorer må de fange opp store sotpartikler og brenne dem opp i mindre partikler som holdes i DPF, dette kalles "regenerering".
Flere regenereringer finner sted under normal kjøring hvor eksosen er varm nok til å brenne av soten i DPF , dette er kjent som passiv regenerering.
 
Når temperaturen i DPF ikke er varm nok for en passiv regenerasjon , injiserer ECU diesel inn DPF som brenner opp sot og er kjent som en aktiv regenerering. Når du stopper bilen halvveis gjennom en aktiv regenerering , vil bilen ofte lukte brent gummi og motorviften vil holde seg på å kjøle bilen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fint innlegg ErikA, garantert mange som har lurt på dette før! Litt stjeling av tekst tåler vi :D

Bare for å tilføye litt, så er det jo dette filteret man er så redd skal gå tett ved mye småkjøring når eksosen ikke rekker å bli varm nok.

Så vidt meg bekjent er dette et mindre problem med nyere biler enn det var før i tiden.. Noen kan evt rette meg på det om dette stemmer eller ei,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det stemmer nok ganske så godt det du skriver her @Tor2r, men likevel så dette en av grunnene til at diesel ikke er et tema for min privatbil.

 

Vi har noen tilfeller i året med arb.bilene våre hvor det kommer varsel om at motoren bør kjøres skikkelig varm på lavt gir, for å brenne rent partikkelfilteret, når de ikke kjøres så langt eller har vært varme på en stund. Så småkjøring er absolutt ikke å anbefale for en dieselmotor. Så hvor en sparer på en lavere forbruk, når en må kjøre lenger enn det en skal for å få varm motor kan en jo nesten lure litt på......... ;) 

Men nå er det vel stort sett de som kjører mye og langt, og i tillegg har noe å dra på (tilhenger) som holder seg til diesel, og det vil jo absolutt være mest fornuftig, for det er jo der en dieselmotor virkelig kommer til sin rett. Men der er som dere sikkert ser ikke jeg, greit i arb.bilen, men på privaten så er det kun bensin som gjelder for min del....... :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timer siden, Octavian skrev:

aha! Jeg har lurt på om dette før!!

Har kjørt bil i mange mange år før jeg fant ut av det også ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...