Gå til innhold

Velkommen gjest!

Hvis du register deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

ErikA

Info: Derfor lukter dieselbilen din svidd gummi

Anbefalte innlegg

Har du noen gang lagt merke til at bilen din lukter svidd gummi? Eller hører en viftelyd etter at du har slått av og låst bilen?

En kompis av meg spurte meg nettopp om dette og lurte på om han hadde bremset altfor mye og svidd bremseklossene :) Jeg viste delvis svaret men måtte finne ut litt mer og tenkte derfor å dele dette med andre som kanskje lurer.

Årsaken er som følger

Alle Diesel biler har DPF, dieselpartikkelfilter, hvis jobb er å brenne partikler fra eksosen. 

Resten av teksten er lånt (strengt tatt bare stjælt) fra et engelsk forum, fritt oversatt av kjære Google. Skikkelig GOD norsk altså ;)

For å overholde utslippsgrenser for dieselmotorer må de fange opp store sotpartikler og brenne dem opp i mindre partikler som holdes i DPF, dette kalles "regenerering".
Flere regenereringer finner sted under normal kjøring hvor eksosen er varm nok til å brenne av soten i DPF , dette er kjent som passiv regenerering.
 
Når temperaturen i DPF ikke er varm nok for en passiv regenerasjon , injiserer ECU diesel inn DPF som brenner opp sot og er kjent som en aktiv regenerering. Når du stopper bilen halvveis gjennom en aktiv regenerering , vil bilen ofte lukte brent gummi og motorviften vil holde seg på å kjøle bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fint innlegg ErikA, garantert mange som har lurt på dette før! Litt stjeling av tekst tåler vi :D

Bare for å tilføye litt, så er det jo dette filteret man er så redd skal gå tett ved mye småkjøring når eksosen ikke rekker å bli varm nok.

Så vidt meg bekjent er dette et mindre problem med nyere biler enn det var før i tiden.. Noen kan evt rette meg på det om dette stemmer eller ei,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer nok ganske så godt det du skriver her @Tor2r, men likevel så dette en av grunnene til at diesel ikke er et tema for min privatbil.

 

Vi har noen tilfeller i året med arb.bilene våre hvor det kommer varsel om at motoren bør kjøres skikkelig varm på lavt gir, for å brenne rent partikkelfilteret, når de ikke kjøres så langt eller har vært varme på en stund. Så småkjøring er absolutt ikke å anbefale for en dieselmotor. Så hvor en sparer på en lavere forbruk, når en må kjøre lenger enn det en skal for å få varm motor kan en jo nesten lure litt på......... ;) 

Men nå er det vel stort sett de som kjører mye og langt, og i tillegg har noe å dra på (tilhenger) som holder seg til diesel, og det vil jo absolutt være mest fornuftig, for det er jo der en dieselmotor virkelig kommer til sin rett. Men der er som dere sikkert ser ikke jeg, greit i arb.bilen, men på privaten så er det kun bensin som gjelder for min del....... :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
14 timer siden, Octavian skrev:

aha! Jeg har lurt på om dette før!!

Har kjørt bil i mange mange år før jeg fant ut av det også ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svar i emnet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei ! Nå har tiden kommet for å anskaffe familiens første bil. Det blir dessverre brukt i første omgang, men det får så være. Jeg har i lang tid tenkt at Skoda har mange fornuftige (og ganske enkelt fine) biler. Merket står derfor som veldig aktuell for oss (sammen med blant annet Passat). Essensielt er at det skal være stasjonsvogn med 4x4. Jeg lurer derfor på om dere Skoda-kyndige/engasjerte kan hjelpe meg å bli smartere på en sak: Hvordan bør jeg vekte modell, årsmodell, km og pris (for å nevne et veldig begrenset utvalg)? I prisklassen jeg titter (opptil 250k kanskje) er det ofte at jeg får en superb som gjerne er eldre og/eller har betydelig flere km enn en noenlund tilsvarende Octavia. Jeg skjønner jo det - superb er mer premium. Men er det verdt det? Jeg vet det er vanskelig å sammenligne egentlig, utstyr kan være likt eller variere, og enkelte motorer finnes ikke i begge modellene.Jeg håper bare noen kan gjøre meg litt klokere så jeg kan finne ut hva som er hensiktsmessig for oss å gå for. Generelle Skoda-brukt-tips mottas og med stor takknemlighet!      
    • Hei,  Har sensorstyrt bakluke. Sliter med at denne åpner seg med å vite med foten under hekken. Noen andre som har problem? Funker sånn engang i blant.. 
    • Er det garanti på bil så er det bare å levere den inn og være bekymringsløs. Men er bilen utenfor garanti og man ikke finner ut av ting så er det mye penger spart all software kan endres og tilpasses etter behov.  Men det er en kjedelig affære med en ny bil å få slike problemer. På en annen side så kjører mange biler med samme software som på din. Hadde det vært en stor feil så hadde de funnet ut og utrettet ved en oppdatering. Jeg venter spent på hva utfallet blir. Og håper det løser seg.
    • Jeg tror det skal brukes Odis-e med online flashing i fra fabrikk. 
    • Ok. Gi meg VIN på personlig melding. Så skal jeg finne oppdatering til deg hvis det er kommet noen...
    • Med en bil med garanti tenker jeg forhandler skal få finne ut av dette. Jeg bruker ikke en krone på en tuner, hvis ikke forhandler refunderer dette. 
    • Hmm, har ikke opplevd at den hopper rundt sånn. Girproblemer har vært borte siden romjula.  Snakket med Skoda i dag, og de sa at så lenge jeg ikke merket noe på yteevnen til bilen kunne jeg fint kjøre den frem til neste uke, selv om den varselslampen lyste.  Må jo si det er litt kjedelig med ny bil og mye sånn små rusk. 
    • Man får også 2.0 TSI i Karoq, men den er ikke i de norske prislistene foreløpig. Men om det er 1.5 TSI er det etter WLTP så da tror jeg dette er det kjente kangaroo-jump problemet svært mange opplever, står mye informasjon om dette på Briskoda. Det skal visstnok være en oppdatering på vei. Les mer: https://www.briskoda.net/forums/topic/461809-15-tsi-with-7-speed-dsg/
    • Tror det er 1,5 150hk TSI som er størrelsen på motoren. Karoq’en er mindre en Kodiaq motoren. Litt usikker på wltp, var akkurat rundt de tider den kom, men mener den ble produsert like før.  Hvor finner jeg dette? 😊
    • På linje med å fjerne DPF så får man ingen problemer sett ut fra et teknisk perspektiv.  Men bilen er som sagt ikke typegodkjent lengre, noe som under de rette omstendighetene kan være svært alvorlig.  Når det gjelder spesifikt DPF og adblue er det riktignok utslipps delen av typegodkjenning som faller fra. Samme gjelder når man fjerner start/stopp. 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Jeg ville vært veldig forsiktig med elekroniske duppedingser i en «ny» bil. Er produktet laget i Kina er det enda større mulighet for trøbbel. Jeg har selv erfaring med et USB strømuttak som gjorde at DAB radioen ble helt håpløs. Jeg opplevde også et par feilmeldinger på nødkommunikasjonutsyret som jeg ikke kunne forklare i samme periode. Elektronisk støy kan skape mye trøbbel. Funker det uten trøbbel så er det fint, men får du trøbbel med noe elektronisk utstyr i din bil, vet du nå hva som kan være grunn til problemet ditt 😉
    • Sålenge det ikke forstyrrer sikten din er det vel ingenting som skulle tilsi at de skulle være ulovlige. Biler blir levert orginalt med HUD så bør ikke være noe problem. 
    • Bestilte en duppeditt på Ebay og så fulgte det med ett head up display.
      Er disse lovlige å bruke, tenker på siden man må klistre på en"speil" på fronruten?
      https://www.ebay.com/itm/5-5-X3-ELM327-OBD2-HUD-Head-Up-Display-Bluetooth-Engine-Speed-Alarm-Speedometer/112346487326?hash=item1a285f5a1e:g:uTsAAOSwYvFZMiHR:rk:1:pf:0
    • Ønsker dere alle sammen et riktig så godt nytt år !  

       

Om Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Populær kategori:

×