Gå til innhold
Tor2r

Gjør din Skoda vinterklar


Anbefalte innlegg

Det skrives alltid om det å gjøre bilen vinterklar og jeg tenkte å komme med et innlegg her for å oppsummere hva "eksperter" mener man bør gjøre. Samt ta med en del jeg selv har erfart opp gjennom årene.

last ned.jpgSilikonstift på listene rundt dører og bagasjeluken er det jeg merker mest effekt av i løpet av vinteren. Her slipper man dører og luke som sitter fast og i verste fall kan ødelegge gummilistene. Silikonstift før man kjøpt på de fleste, om ikke alle bensinstasjoner. 

Låsspray er greit å ha dersom du har en god gammeldags nøkkel som du låser opp bilen med, igjen, dette får du kjøpt på de fleste bensinstasjoner. Bare tenk på hvor du oppbevarer sprayen, den hjelper ikke om den ligger i hanskerommet. Behandler gjerne litt FØR du får problemer også.

Frontruten bør være ren og pen, også innvendig, lav sol og blank asfalt er ingen god kombinasjon, en skitten frontrute gjør ikke dette noe bedre. Her er tipsene mange. Glassrensprodukter, eller alkoholbaserte produkter gjør seg bra her. Bruk enten en microfiberklut for glass, eller lofrittpapir. Pass på å få med deg alt produkt slik at ikke noe ligger igjen og lager skjolder (skal i teorien ikke skje om du bruker egnet glassprodukt). En ren frontrute dugger mindre og sjansen for isdannelse innvendig blir mindre.

Hvordan er frontruten utvendig? Steinsprut og sprekker bør utbedres før de gjør vondt værre. Ved skifte fra kaldt til varmt kan små sprekker/steinsprut utvide seg raskt. Få vurdert om du bør bytte frontruten din. Har du kasko eller delkasko koster skift av frontrute rundt 2000,- ved skade (avhengig av din forsikring).

Skift slitte viskerblad, og bytt i løpet av vinteren om de mister egenskapene sine eller vask dem skikkelig. Slitte viskere som drar rundt på gammel møkk sliter raskt på frontruten din.

Har du oppvarmet frontrute styr unna isskrapen, bruk heller litt ekstra tid på å la varmetrådene ta isen!

Spylervæske som tåler mange minus er vel og bra, en ekstra kanne er alltid greit å ha med i bilen! (prøvde meg på litt rim her).

Ikke bruk kondensfjerner, gammel triks som nå er ut. Kondensfjerneren tørker ut pakninger og deler av innsprøytningssystemet.

Vinterdekkene er kanskje det aller viktigste, 4 mm er det NAF anbefaler som minstemål før det blir aktuelt med bytte. Det er flere emner på forumet om vinterdekk:

Sjekket dekktrykket etter du la om? Ulikt lufttrykk vil kunne slite dekkene dine. Hvilket lufttrykk som er anbefalt for din bil står som regel på innsiden av tanklokket, i karmen på førerdøren eller i instruksjonsboken. Flere steder står det at man anbefaler å fylle 10% over på vinterdekkene, dette for å unngå unødvendig slitasje, samt få best grep. Må du bytte felger, husk at det finnes egne felger tilpasset vinterbruk, disse gjør at snøen ikke pakker seg inn i felgen. Felgene er også tilpasset å tåle saltede veier! 

Har du en litt eldre bil kan det være greit å sjekke ladespenningen på batteriet ditt. Ladespenningen kan et bilverksted hjelpe deg med. Den bør være minimum 14,4 V. Evt. finnes det rimelige produkter på biltema.

Når ble frostvæsken på din bil kontrollert sist? Hvor mange minusgrader tåler kjølevannet? Sjekk dette selv i henhold til innstruksjonsbok, eller få et verksted til å hjelpe deg med det.

Det blir fort mørkt, veldig mørkt (i alle fall her jeg bor). Fungerer lysene som de skal? Med det samme kan du sjekke alle andre pærer også for å forsikre deg om at andre bilister ser deg like godt som du ser dem.

Det er greit å være forberedt, i alle fall om du kjører en langtur eller to og disse i tillegg er på litt avsidesliggende veier, eller i de sene nattetimer. Jeg pleier alltid å ha følgende liggende i bilen:
- Lue og votter (vell...det blir jo kaldt da..)
- Et par pledd (har små små barn)
- Lommelykt (ehm..lys..)
- Snøkost / isskrape
- Startkabler
- Liten spade (Clas Ohlson har en fiffig liten sammenleggbar sak til 100 lappen)
- Slepetau (moro å slepe opp folk som ikke er like flink som deg på veien)

Har du motorvarmer/webasto? Vell, bruk den da! Bilen starter lettere. Et tips er at du må kjøre like lenge som webastoen går for å lade opp batteriet igjen. Dette kan du jo glemme om du har DEFA (eller liknende) og kobler deg til strømnettet.

Kilde for dette er blant annet NAF, x antall artikler siste par år og egen erfaring.

Vask av bilen før vinteren:

En skikkelig vask av bilen er nødvendig før vinteren tar tak. Dette innlegget som omhandler vårshine er like aktuelt nå. Hovedpoenget er å få bilen mest mulig ren og gjøre det vanskelig for skitt og salt til å sette seg i lakken din.

Husk hjulbuene på bilen, få de skikkelige rene og bruk en plastfornyer. Dette vil gjøre det mye bedre med tanke på pakking av snø. Skitne hjulbuer gjør det enkelt for snøen å legge seg godt inni hjulbuene. 

HUSK, selvom det er minus og vinter, betyr ikke det at man ikke kan vaske bilen. Det er faktisk mye viktigere å vaske bilen om vinteren enn f.eks. sommeren. Det er ikke like mye kos og like lett, men det går fint an. Oppskrift på dette kommer senere. Vask gjerne en gang i uka om du kan. Det er utrolig mye veistøy, salt og annet grums om vinteren.

Sånn, da er det bare for dere andre å komme med tillegg, evt kommentarer på det som er skrevet her dersom dere er uenige eller mener noe bør endres, presiseres osv osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode råd og tips her @Tor2r :) 

 

Legg inn at det er anbefalt med ca 10% høyere lufttrykk i vinterhjula også, så en ikke sliter unødig på kantene av dekka og har best mulig grep på dem. Har lest dette flere steder nå den siste tiden, så har tenkt til å gjøre det til en vane for mine egne vinterdekk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Ønsker å legge til en liten link fra Bilnerden.no! En svært seriøs aktør med godt utvalg og gode priser... Nei, jeg jobber ikke for Bilnerden :P

Dette er en perfekt metode for å vinterklargjøre bilen, slik att den blir langt lettere å holde ren!

Legg gjerne til de punktene trådstarter la frem, men personlig mener jeg videoen er perfekt fremgangsmåte for å beskytte lakken gjennom vinteren! Når det gjelder produktene som ble brukt, finnes det gjerene noen alternativer som noen. Liker bedre enn andre, men alt i alt, tommel opp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11/6/2016 den 15.48, CitizenX skrev:

Fussocoaten er kjøpt inn og skal testes når jeg en gang får ånden over meg.. :P

Den ånden sitter lengre og lengre inne etter hvert som gradene synker.

Får rapportere tilbake vedrørende Fusso :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Helt enig med deg @CitizenX :) 

Salt skulle definitivt ha være «bannlyst» fra alle veier, det går jo ikke å kjøre en eneste meter på disse veiene uten at det er et lag med salt og gørr over sidene på bilen, og tanken på at det «spiser opp» understellet på bilen etterhvert gjør det jo enda verre........

Tidligere så var det bare på våren når det var is i gatene at de strødde her jeg bor, og da med sand, men nå kjører de med dette bedrøvelige saltet i nesten alle veiene her. En ren bil, holder seg kun ren til jeg passerer porten, så er det slutt på det. Kjørte noen km i går, med det resultatet av svarte sider på bilen og en helt «igjenngrodd» bakpart. Der ser jeg ikke noe ut av vinduet, ryggekameraet, skiltet er det ikke mulig å lese (ser bare konturene av bokstaver/tallene), lyse skimter en noe svakt rødt i gjennom.......... ÆSJ!!!

 

Så usaltede veier, hvor alle må ta det litt mer med ro, og faktisk forstå at de kjører bil på vinteren, tror jeg kanskje kunne gjort at enkelte satt farta litt ned og brukte hodet litt mer når de faktisk kjører bil. For det ser ikke ut til at det å kjøre bil, er hva de har øverst på prioriteringslista når de kjører, det ordnes med mobil, spises, skal finne leker til barna som har ramlet ned på gulvet, mat og drikke til barna, nettbrett/aviser og dette ordnes i fart, det er helt utrolig hva en ser når en sitter litt høyere enn andre i arb.bilen min........ Her snakker jeg da mye om hva de gjør når det kø inn/ut av Oslo på E6/E18 og hastigheten er jo da ikke så stor, men likevel så kan det skje ting og det gjør det jo neste daglig også om en hører litt på radioen. Men en ser jo stadig noen som gjør ting samtidig med at de egentlig burde følge litt mer på veien, sist vinter så rullet det en ung dame inn i fronten på arb.bilen min, fordi hun sminket seg og hun hadde tydeligvis ikke dratt til brekket eller holdt på bremsen, hun sjekket ikke hvordan det gikk med bilen sin engang, bare rettet på sminken, smilte, så litt flau ut og kjørte avgårde...........

En «liten» avsporing det der.............

 

Men bort med salt (kun ved ren is), og la folk bruke mer hode og være mer oppmerksomme er nå min mening......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som er minst like ille om ikke værre her nordpå er alt veistøvet, den herlige gråe suppa som følge av at veiene blir maltraktert av piggdekka. Antar at rundt 70% kjører pigg her jeg bor, om ikke mer. Dette er etter en høyst uhøytidelig telling gjort av meg selv da jeg var ute å trilla unge :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vasker dere bilen når det er f.eks -5°C ute. Har prøvd meg litt fram før, men har endt opp med at bilen har blitt en isklump, eller isflak som seiler over bilen og lager små riper. 

Så det har egentlig endt opp med at jeg har tatt den enkleste løsningen med å kjøre gjennom vaskehallen på statoil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en ikke har en vaskehall e.l. til disposisjon, så er det ikke enkelt når kuldegradene kommer og vannet fryser til is på bilen mens en vasker. Det kan jo løses ved bruk av mye varmt vann, men det fryser jo gjerne til før eller siden uansett....... Da kan det fort ende med en tur på Statoil e.l., for meg også, det er ikke med god samvittighet jeg gjør det, men alternativet med alt dette saltet og sølet som er på bilen er jo ikke noe bedre, heller det motsatte.

Andre muligheter er selvfølgelig å besøke et bilpleiefirma e.l., som tar vasken for deg, det skal jeg i morgen fordi bilen er grusom (og verre enn det også), men det koster jo gjerne noe helt annet enn en tur på Statoil. Men nå er det ca 14 dager siden forrige vask utført her hjemme i noen få varmegrader, og nå er det ikke en eneste ren flekk på bilen, har jo nesten ikke synlig hverken lys eller reg.nummer foran eller bak på bilen, bakvinduet er jo helt umulig å se dagslys igjennom, og samtlige innerskjermer og felger er jo mørke grå, æsj.

Så at den blir vasket skikkelig nå gleder jeg meg veldig til, og at de også får tatt en skikkelig underspyling er jeg også veldig fornøyd med. Problemet er jo bare at bilen mest sannsynlig ikke er ren mer enn ca 100m kjøring etter at jeg har kjørt derifra, men trøsten er alt som er borte i hvert fall :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke lett med minusgrader. Har selv løst det med skikkelig varmt vann, men man får jo ikke tatt en skikkelig skitten bil uten spyling. En vaskehall er nødvendig. Er man heldig å bor i en større by er mulighetene mange. Da jeg bodde i Trondheim var det mange forskjellige haller jeg pleide å være innom. Noen var satt oppmed skikkelige støvsugere, noen med god plass for pleie etter vask og noen hadde skikkelige spylere. Var med andre ord godt utvalg :)

Her jeg bor har jeg Shell med spyler med varmt vann, holder massevis. Må bare tørke godt før man kjører ut så slipper man så mye is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.12.2016 den 22.55, SimplyClever skrev:

Hvordan vasker dere bilen når det er f.eks -5°C ute. Har prøvd meg litt fram før, men har endt opp med at bilen har blitt en isklump, eller isflak som seiler over bilen og lager små riper. 

Så det har egentlig endt opp med at jeg har tatt den enkleste løsningen med å kjøre gjennom vaskehallen på statoil. 

Finnes det ingen innendørs selvvaskehaller der du bor? Dersom det finnes og man vasker på de rette tidene på døgnet, så kan man stort sett uforstyrret ta tiden siden å håndvaske bilen og tørke den til slutt.... Personlig gjør jeg dette uansett om det er -5 eller -30 her jeg bor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...