Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Tor2r

Ideer og tips til forumet

Recommended Posts

Ahoi!

"Bare de viseste og dummeste forandrer seg aldri." - Konfucius (jada, fant en sånn flott side med sitater)

Med andre ord så er jeg midt mellom disse her.. jeg er ute etter forandring, eller forbedring kanskje.

Når jeg opprettet forumet i 2015 så laget jeg en haug med kategorier (Modeller, Octavia, Bilpleie, Teknisk osv osv).

Er det noen kategorier som er overflødig? Mangler dere noen kategorier?

Jeg kan slette og opprette i hytt og pine etter deres ønsker, så fremt det gir en mening og endring til det bedre.

Er det andre ting som burde endres, bedres, slettes, fjernes, legges til osv? Mulighetene er sinnsykt mange i dette systemet så rop ut!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som jeg har skrevet tidligere også @Tor2r så synes jeg at du har gjort en fremragende jobb med dette forumet. :)

Det er veldig oversiktlig og enkelt å finne en kategori som en en kan stille sine spørsmål eller bare ønske å dele noe med andre, det være seg en presentasjon av egen bil, nye felger etc. 

Det er en fin layout på siden, og du har lagt inn mange gode funksjoner som gjør det enkelt å enten sette inn bilder i innleggene, legge ved linker, sitere, etc

Så noen konkrete forandring/forbedrings forslag har jeg ikke for øyeblikket.

Så dvs at jeg er meget fornøyd :):):) 

 

Mvh Superb lll

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan du se litt på cookie innstillingene til forumet slik at man ikke må logge inn hver gang man er innom? Blir hele tiden utlogget selv om jeg haker av for "Forbli innlogget"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Selv så er jeg pålogget til en hver tid helt til jeg logger meg ut. Er til og med logget inn på 4 andre enheter også uten at det blir noe problem.

Hvilken browser og evt system (mobil, pc) bruker du? Så skal jeg sjekke litt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har gjort noen forsøk jeg også, og det er kun en ting som gjør at jeg blir logget ut av forumet, og det er om jeg tømmer «nett-loggen» for den nettleseren jeg benytter/er logget inn på og da enten lukker nettleseren eller slår pc/mobil/nettbrett av/på eller omstart.

Jeg kan fint slå av maskinen, nettbrettet og mobilen, eller foreta en omstart, og jeg er fremdeles innlogget. Men som nevnt med en gang jeg tømmer/sletter loggen så blir jeg logget ut om jeg enten omstarter maskinen, slår den av eller lukker nettleseren.

Nå har jeg prøvet dette med Samsung Galaxy Note 10.1 2014 Edition, Samsung Galaxy S7, MacBook Pro, iMac, med forskjellige nettlesere.

For Samsung nettbrett og mobil sin del Internet -og Chrome nettleser.

For Mac Safari, Chrome og Firefox nettlesere.

 

Så dette virker jo helt naturlig og akkurat slik det skal etter min mening. :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timer siden, Razor skrev:

Ok, rart at mine enheter ikke holdes innlogget :/

Sletter du loggen i nettleseren før du slår av pc?

For det er som sagt det eneste som gjør at jeg blir utlogget av dette forumet. Det er jo merkelig at det skjer slik for deg såfremt du ikke sletter loggen da........... 

Vet ikke om det kan ha noe å si hvilken Android versjon en benytter, men på mitt nettbrett så har jeg Android 5.1.1, og på mobilen så har jeg Android 6.0.1, og det fungerer som nevnt på begge deler, helt til jeg sletter loggen som nevnt. Da er jeg logget ut neste gang jeg besøker denne siden her.

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minutter siden, Salcin skrev:

Med iPhone er jeg også til enhver tid innlogget... selv etter restart av tlf

Hva skjer om du sletter loggen i nettleseren du benytter, og så restarter mobilen eller lukker nettleseren da @Salcin?

Da blir som nevnt jeg logget automatisk ut av forumet, ellers så er jeg konstant innlogget uansett hva jeg gjør med nettleser eller mobil/nettbrett/mac

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dette vil skje om du har valgt auto slett alle cookies nå browser stenger evt så har du kanskje et programtilegg som heter auto log off.

Ganske sikkert det har med noen valg du har gjort på din enhet, jeg opplever det ikke med unntak om jeg sletter alle cookies for eksempel.

Lykke til med å finne feilen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rare greier.... du har ikke noe tilleggsprogram som antivirus/ccleaner eller liknende som i teorien skal beskytte deg online ved å logge ut eller rense maskinen din etter økter?

Hvis du går på innstillinger i Chrome, så under "Personvern" trykker du på "innstillinger for innhold"

tillat_cookies.JPG

Klarer ikke finne noe særlig om dette problemet på forumet til Invision Power heller..

Du surfer ikke tilfeldigvis i "inkognitomodus" i Chrome?

Slenger bare ut spørsmål her jeg, slik jeg er vant med å feilsøke :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg er nylig blitt klar over dette forumet. Det ser veldig bra ut med mange seriøse innlegg med mye informasjon. All ære til de som står bak. Her er to forslag til forbedringer. Begge for å unngå for lange tråder. Kodiaqtråden på det tyskje forumet er oppe i over 100 sider noe som gjør det uleselig. Jeg tar også her utgangspunkt i Kodiaqtrådene jeg har startet med.

1.  Om administrator/moderator kunne dele litt opp i flere tråder slik at tekniske forhold og priser ikke går så om hverandre.

2. Mange har en trang til å sitere (mer eller mindre) hele innlegget på nytt før de kommenterer det. Det gjør at lengden øker veldig.

Jeg sier ikke dette som surmaget kritikk, men det er et forsøk på å gjøre et godt forum enda bedre.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei @tobor og takk for tilbakemelding!

Vedrørende punkt 1. så har jeg og mine to moderatorer diskutert dette tidligere og er egentlig sakte men sikkert i gang med å begynne med skikkelig moderering nå og fremover. Tidligere så har vi egentlig latt være selv ved skikkelig off-topic, dette pga forumet er helt nytt og vi prioriterte aktivitet foran 100% ryddighet :) Nå som aktiviteten begynner å ta av så ser vi oss nødt til å ta litt tak her og der. Diskuterte Kodiaq tråden i går faktisk, så den skal taes.

Vedrørende punkt to, så er den litt vanskeligere for oss, men vi kan jo starte med å minne personene på å sitere mindre deler av teksten.

Flott at du kommer med tilbakemelding, vi trenger det! :D

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er det en idé å lage egne underforum for de hubridversjonene og el-versjonene som kommer?

Hadde vært kjekt å ha informasjon som kommer samlet på ett sted. Nå er informasjonen på flere ulike steder og det blir lett vanskelig å holde oversikten. Foreløpig er det jo kjent at Superb kommer i hybrid og at det jobbes med Vision E. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 18.2.2018 den 23.55, Zkoda skrev:

Er det en idé å lage egne underforum for de hubridversjonene og el-versjonene som kommer?

Hadde vært kjekt å ha informasjon som kommer samlet på ett sted. Nå er informasjonen på flere ulike steder og det blir lett vanskelig å holde oversikten. Foreløpig er det jo kjent at Superb kommer i hybrid og at det jobbes med Vision E. 

Ja det synes jeg var en lur idé!

Skal se på det!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Ja jeg hadde en 2017 Sportline på lån før jeg kjøpte min egen, og der også lyste de hele tiden. Men i menyen når jeg prøver og gå inn på lysene er teksten mørkere. Så jeg kan trykke på men ingenting skjer. Så lurte på om dette er noe som kan de aktiveres og aktiveres.  Jeg får vertfall ikke det til på min.
    • Jeg mener lysene er på hele tiden på vår 2019 Sportline, jeg vet at farge kan justeres i menyene, kanskje også når de skal lyse?
    • Noen som kan forklare meg om ambient light i interiør bare kommer på noen modeller? Jeg har en 2017 Sportline, der lyser denne stripa i interiøret rødt bare når dørene er opne. Skal ikke dette gå an å skifte farge på og slå på hele tiden? Noe man eventuelt kan aktivere via OBD ?
    • Jeg hadde en Octavia 2 med den motoren, med DSG vel å merke. Synes det var en frisk motor, stillegående og ganske gjerrig på drivstoffet. Jeg likte den mye bedre enn rakledieselen jeg hadde før (1,9 TDI, 105 HK). Jeg synes IKKE at bilen var daff. Den fungerte veldig bra, også med last, men den var heller ikke spesielt rask. Mange som sier at det er en liten motor, og ja den har "bare" 1400 ccm. Men  det er en liten rakker med turbo, den kompenserer for manglende sylindervolum. Motoren HAR 125 hk, og momentet er 250 Nm mellom 1400 og 4000 o/min, og det er samme momentet som større motorer,  også diesel, over samme turtallsområdet. Det er momentet som drar bilen, hestekreftene finnes bare på toppen av turtallsområdet. Der er det sjeldent at man bruker..... Ikke bare det, motoren er mer responsiv og turtallsområdet er større enn diesler. Så den er på mange måter mere anvendelig enn diesel. Nå er Kodiaq noe tyngre enn Octavia (kanskje 250 kg), og vil sikkert være litt ekstra dra på for motoren. Og en manuell gearkasse vil nok ikke geare ned med en gang du legge gøypedalen ned, f.eks for å kjøre forbi. Med manuell gearkasse må du geare ned først, så er du og motoren klar til forbikjøring. Men da er den skikkelig PÅ. Det er kanskje ikke beste motoren hvis du kjører med mye last ofte, eller henger på en campingvogn, eller EGENTLIG liker (trenger) stor motor. Og det er heller ikke motoren hvis det på død og liv skal vurderes hvor lite drivstoff bilen bruker eller hvor lite diesel koster i forhold til bensin.  Men ellers, den må prøves for å finne ut om det er en grei motor for deg/dere! Jeg kan dessverre ikke si om problemet med strukket kjede er løst. Det som er viktig er at motoren ikke presses på lavt turtall, at man ikke prøver å gi mye gass for å hente krefter, si under 14-1500 o/min. Men heller gearer ned og lar motoren løpe lettere med LITT mere turtall enn hva man kanskje gjør på en diesel. Og så mener jeg at olje- og filterskift bør gjøres på maks 15000 km (hvis computerern ikke sier fra før). Det mener jeg er fornuftig forebyggende vedlikehold, i forhold til å presse skifteintervallene for langt. En turbomotor med mye småkjøring får endel kjøring uten at motoren er skikkelig varm og det blir mere kondens og skitt som kommer i olja. Denne motoren bruker faktisk litt tid på oppnå driftstemperatur, iallefall i Octaviaen.  Kanskje det er litt bedre i en Kodiak, som er litt tyngre. Da får den litt mer vekt å håndtere, og får kanskje tempen opp litt fortere. Men motoren i seg selv er en liten perle!
    • Takk for gode innspill angående 125hk motoren. Ut i fra mitt kjøremønster, dvs 95% småkjøring, kan jeg klare meg med en «daff» bil.  Men det som kunne vært interessant å høre, er om noen har formening om evt slitasje over tid på liten bensinmotor i relativt tung bil. Om motoren må jobbe ekstra hardt over tid, kan vel det gå utover vitale motordeler som reg.reim, stempler osv.  Forrige generasjon TSI motorer slet jo fælt med overforbruk på olje, registerkjede/strammere, stempelringer osv. 
    • Akkurat, diesel med et helt annet arbeidsregister, for å ikke snakke om Nm.   Det har du helt rett i, men det du glemmer er at før var det ikke like mye elektronikk. Da driftet motoren primært varme og bevegelse. Nå har en bil mange hjerner og systemer som drar MYE energi - som igjen kommer fra motoren. Det vil nok være litt subjektivt, og det kan hende motoren fungerer helt optimalt for deg.
    • Lakkerte dørhåndtak er en elendig patent. Kan trøste dere med at det er like dårlig på BMW og Volvo. Men som nevnt over er det veldig lett å polere bort, men det er jo like fort tilbake. Det er slett ikke behov for ring for å lage slike merker, litt vanlig møkk, som er umulig å unngå, funker godt som slipepasta. 
    • Jeg tok meg litt tid for å finne ut hvordan dette egentlig virker. Jeg kan berolige med at det er helt trygt og ikke noe datasluk å bruke telefonens wifi til å oppdatere kart. Du velger selv hva du vil oppdatere, hvilke land hooker du av i en meny. Før nedlasting begynner får du vite hvor mye data det du har valgt inneholder.  Når jeg sjekket i dag var Sverige 300 Mb, Danmark 100 Mb. Alle tilgjengelige oppdateringer var til sammen 13 Gb.  Det betyr at om man oppdaterer Norge, Sverige og Danmark vil det utgjøre ca 0,7 Gb, noe som knapt sprenger noens budsjetter.  
    • Tja, når HiAcen på jobb med firehjulstrekk og henger på slep klarer seg helt OK med 117hk(diesel vel og merke) og 2.3 tonn normalvekt, så tror jeg 125 hester skal fungere på en Kodiaq. Før pleide vi ikke ha rare motorene i bilene, og vi klarte oss fint. Tror vi bare begynner å bli veldig bortskjemt.  Men, det kan hende du går lei bilen fortere enn du ønsker. Også aner jeg ikke hvor pinglete motoren er i faktisk bruk. Har kjørt en Peugeot Expert med manuell og liten dieselmotor, og den kveles veldig lett.  Også har jeg ikke sett noen reelle forbrukstall. 
    • Jeg kjenner jeg er litt skeptisk til så liten motor i en Kodiaq. Jeg prøvekjørte 150 TSI og den er svak men fungerer nok ok i det daglige, men den har lite krefter over 80-90 km/t til forbikjøringer osv. 125hk tror jeg blir for svak - men igjen den har jo ikke 4x4 så det hjelper kanskje på.
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

    • På min gamle Opel Record 1967 hadde jeg en rullgardin foran radiatoren. Den styrte jeg via en snor med knuter på inne i kupeen på bilen. Var faktisk veldig effektivt og utrolig lettvint
    • Første gang jeg rygger inn på ferge  Fra villevika til Florø. 
    • Deler din oppfatning her @Sjåføren, øvre deksel er ikke pent. Det nedre derimot kan nok være ganske praktisk og nyttig når det er kulde, jeg personlig hadde nok benyttet det fra November/Desember og frem mot Mars mnd om jeg hadde hatt det. Men jeg bor noen mil sør for Oslo, så det er ikke så mange dagene vi har her nede med lavere temperaturer enn ÷ 10°C. Men desto mer snøslaps og mye saltede veier, og gjerne noe rundt null grader........ 
    • Sånne deksel kan du trygt kjøre med i 3 årstider uten fare for overoppheting. Ved normal kjøring er motoren er veldig lite belastet, og det kommer alltids inn luft til radiatoren uansett. Noe annet er selvfølgelig hvis du skal dra tunge lass opp bakker og fjell med lav hastighet og stort effektuttak over lengre tid. Øvre grill er vel originalt bare halvåpen likevel? Er slik på min Octavia i alle fall,  åpningen mellom rillene er stengt øverst, spalten er åpen bare på de nederste 3-4 cm. Så jeg ville kanskje vurdert å ha på et sånt nedre deksel på strengeste vinteren. Jeg ser tre fordeler med det. For det første er den laveste grillen mere utsatt for snø- og slapsdrev fra bilene foran. Denne honeycomb-grillen ser veldig spinkel ut i mine øyne, og er også særlig utsatt for at steiner og isklumper kan knuse seg igjennom. For det andre så er det relativt stort areal rett inn mot radiator. Så et nedre deksel vil redusere en god del direkte-vind mot radiatoren. Siste kommentar: øvre deksel er ikke så pent (min mening det da 😋).

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...