Gå til innhold
CitizenX

Faceliftet Octavia


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes folket om utseende på den faceliftede Octaviaen? Ser endel misliker fronten men jeg synes den ser bra ut. Optimistisk som jeg er håper jeg jo at det gir litt bedre lys :D Ellers er det kjekt at DCC også blir et alternativ for Octaviaen selv om jeg er godt fornøyd med både komfort og sportslighet på min bil.

 

http://bilnorge.no/artikkel.php?aid=46911

161027-skoda-octavia-01.jpg

161027-skoda-octavia-01_0.jpg

161027-skoda-octavia-02.jpg

161027-skoda-octavia-02_0.jpg

161027-skoda-octavia-03.jpg

161027-skoda-octavia-03_0.jpg

161027-skoda-octavia-05.jpg

161027-skoda-octavia-05_0.jpg

161027-skoda-octavia-combi-04.jpg

161027-skoda-octavia-combi-04_0.jpg

Skrevet

Tja, fronten tar det nok en stund å bli vant til vil jeg tro, men hvis de først skal ha en facelift av utseendet, så burde de jo ikke glemme bakparten på bilen synes jeg.

Her synes jeg det hadde vært mye finere om de kopierte baklysa på Superb og lot en del av baklysa gå inn over bakluka også, for den synes jeg er litt kjedelig. Mulig det bare er jeg som synes det, men der liker jeg altså løsningen som er valgt på Superb og den kommende Kodiaq mye bedre.

Skrevet

Må si jeg tviler på jeg kan bli vandt med dette utseende... Da tenker jeg hovedsakelig på front lyktene, siden jeg ikke har sett så mye annnet som er annerledes på ekstriøret. Ettersom det er såpass liten plass til lykter, å de da finner på å dele lyktene, så ender dem opp med 2 bittesmå... Altfor små, lykter på hver side, som designmessig ikke holder noen linje! Ser den innerste lykta får 3 bittesmå lys striper, noe som bare viser hvor smått dette er! 

Jeg synes faktisk dette er litt trist, siden nåverende Octavia har den tøffeste fronten (da hovedsakelig vRs) av alle Skodaer! Spesielt lyktene på nåværende Octavia er veldig fine, faktisk penere en Superben sine også, siden den har den litt meningsløse knekken på ytterkant av frontlyktene.

Ellers er det jo selvsagt gøy att det kommer mer ekstrautstyr tilgjengelig!

Skrevet

Bakparten på sedan utgaven er litt kjedelig ja, og som jeg skrev i mitt forrige innlegg så synes jeg også for både sedan -og st.vogn utgaven at de kunne gjort noe mer med baklysa. Altså fått de til å gå litt inn på bakluka som de er på Superb og  Kodiaq.

Skal en Octavia sedan utgave gjøre noe av seg, så bør den vel kanskje være noe slikt som på dette bildet her, tenker ikke først og fremst på eksosen, men en liten lakkert spoiler på bakluka pynter jo opp litt etter min mening..........

 

Skjermbilde 2016-10-31 kl. 18.06.18.png

 

 

Skrevet

vRS'en der har en bakpart som er fin! Spoileren og eksos som er der gjør seg veldig synes jeg også... Stemmer også for det @Superb lll sier, baklyktene skulle absolutt gått innpå bakluka.Til dere Octavia kjennere, er det over hode noe som helst forskjell på bakparten på facelift?

Skrevet

@Salcin Er bare selve lysene som det er forskjell på etter hva jeg klarer se. 

 

@Superb lll VAG bruker ikke akkurat ta de mest drastiske grepa i forbindelse med facelifter etter hva jeg husker. Somregel er det minimale forandringer i front og litt annet utstyr eller motor/drivverskombinasjoner som kommer. Jeg vil tro at de sparer designretningen fra Kodiaq og Superb til neste generasjon. Kostnadsmessig er det sikkert langt billigere for fabrikanten enn mer dyptgående forandringer. Det handler tross alt om å gjøre store nok forandringer til at bilen får nyhetens interesse og blir "ny", men uten å bruke for mye penger på det.

Skrevet

Ja, nei, jeg vet ikke helt hva jeg synes. Var ikke noe WOW, dette var bra eller, fy f*%¤& så j%¤# heller :)

Men de C-formede baklysene er jeg ikke fan av i det hele tatt. Fronten virker også litt sammensnurpet..lite plass liksom.

Men for all del, det er jo bra at de kommer med litt endringer og at modellene ikke blir klin like i 4-5 år osv.

Skrevet
1 time siden, CitizenX skrev:

@Salcin Er bare selve lysene som det er forskjell på etter hva jeg klarer se. 

 

@Superb lll VAG bruker ikke akkurat ta de mest drastiske grepa i forbindelse med facelifter etter hva jeg husker. Somregel er det minimale forandringer i front og litt annet utstyr eller motor/drivverskombinasjoner som kommer. Jeg vil tro at de sparer designretningen fra Kodiaq og Superb til neste generasjon. Kostnadsmessig er det sikkert langt billigere for fabrikanten enn mer dyptgående forandringer. Det handler tross alt om å gjøre store nok forandringer til at bilen får nyhetens interesse og blir "ny", men uten å bruke for mye penger på det.

Synes jeg ser en forandring til i fronten her @CitizenX, og det er at «radaren» er flyttet opp fra under skiltet til midt i grillen som den er på Superb lll fronten.

 

Akkurat det er jeg enig med deg i @CitizenX, for det blir egentlig mer enn bare en facelift om de skulle ha forandret på f.eks. baklysa i tillegg, det hadde jo blitt karosseri messige forandringer i tillegg både på bil og bakluke, men jeg mener nå fremdeles at det burde skje :) 

Det neste jeg leser litt på nettet er vel nesten at den største forandringen kan komme på vRS utgaven, om det slår til med en 2,0/245hk motor, men det gjenstår jo og se hva de finner på der. Jeg synes personlig det hadde vært bedre å tilby muligheten for 4x4 på vRS bensin utgavene, fremfor flere hestekrefter på en fremhjulsdrevet bil, men det er nå bare min personlige mening da........

Skrevet (endret)

@VikingDet ser ikke værre ut jfr bildet nedenfor. Usedvanlig praktisk løsning med hatchback, hadde det på min andre bil og det var ikke måte på hva som gikk inn i bilen. 

https://www.naf.no/forbrukertester/nybiltester/provekjort-skoda-octavia/

 

 

skoda3.jpg?width=470&height=260&mode=crop&anchor=middlecenter&scale=both&quality=85

@Superb lll Mistenkte at det var radaren som var midt i grillen der men var ikke helt sikker. Uansett mer praktisk å ha den der oppe enn nede i fangeren. På sommern blir den nede fort full av mygg og knott, og om vintern blir den fort dekket av sne. 

Forøvrig er jeg helt enig i at man burde fått på plass 4x4 på vRS for bensinmodellene også. 

Endret av CitizenX
Skrevet

Som denne thread snakker om utseendet jeg tenkte på å stille dette spørsmålet her.

Er i ferd med å kjøpe meg ny bil. Kanskje en pre facelift 2017 Octavia. Lurer på forskjell mellom combi og stasjonsvogn, selger sa at det er bare mer lagringsplass i stasjonsvogn.

Har dere noen bilder der man kan sammenligne hvordan det ser ut?

Takk!!

Skrevet

590 liter for sedan vs 610 for stasjonsvognen, men i og med at den sedanen egentlig er en hatchback er den usedvanlig praktisk innlasting da da du åpner hele baken på bilen. 

 

Skoda Octavia Estate bootskoda-octavia-18_0_0.jpg?itok=XcD4VByp

Skrevet (endret)

Synes egen '11 stv modell fremdeles er penest i front av modeller løslatt hittil. Men den har ei kjedelig rompe. Denne så langt bedre ut bakfra.

Endret av Octavia10
Skrevet

Liker grillen, tåkelysene og hekken på den nye men liker overhode ikke hovedlysene. Ellers lite nytt synes ny jeg, ville ikke byttet fra 2014-2016 modell til denne kun for utseende...

  • 9 måneder senere...
Skrevet

Hva mener folket om utseendet på FL Octaviaen nå som den begynner bli vanlig å se i trafikken? Jeg for min del synes den ser dritstilig ut når man treffer den på veien. Litt hissig med LEDene slik som de er satt opp :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...