Gå til innhold
CitizenX

Faceliftet Octavia


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes folket om utseende på den faceliftede Octaviaen? Ser endel misliker fronten men jeg synes den ser bra ut. Optimistisk som jeg er håper jeg jo at det gir litt bedre lys :D Ellers er det kjekt at DCC også blir et alternativ for Octaviaen selv om jeg er godt fornøyd med både komfort og sportslighet på min bil.

 

http://bilnorge.no/artikkel.php?aid=46911

161027-skoda-octavia-01.jpg

161027-skoda-octavia-01_0.jpg

161027-skoda-octavia-02.jpg

161027-skoda-octavia-02_0.jpg

161027-skoda-octavia-03.jpg

161027-skoda-octavia-03_0.jpg

161027-skoda-octavia-05.jpg

161027-skoda-octavia-05_0.jpg

161027-skoda-octavia-combi-04.jpg

161027-skoda-octavia-combi-04_0.jpg

Skrevet

Tja, fronten tar det nok en stund å bli vant til vil jeg tro, men hvis de først skal ha en facelift av utseendet, så burde de jo ikke glemme bakparten på bilen synes jeg.

Her synes jeg det hadde vært mye finere om de kopierte baklysa på Superb og lot en del av baklysa gå inn over bakluka også, for den synes jeg er litt kjedelig. Mulig det bare er jeg som synes det, men der liker jeg altså løsningen som er valgt på Superb og den kommende Kodiaq mye bedre.

Skrevet

Må si jeg tviler på jeg kan bli vandt med dette utseende... Da tenker jeg hovedsakelig på front lyktene, siden jeg ikke har sett så mye annnet som er annerledes på ekstriøret. Ettersom det er såpass liten plass til lykter, å de da finner på å dele lyktene, så ender dem opp med 2 bittesmå... Altfor små, lykter på hver side, som designmessig ikke holder noen linje! Ser den innerste lykta får 3 bittesmå lys striper, noe som bare viser hvor smått dette er! 

Jeg synes faktisk dette er litt trist, siden nåverende Octavia har den tøffeste fronten (da hovedsakelig vRs) av alle Skodaer! Spesielt lyktene på nåværende Octavia er veldig fine, faktisk penere en Superben sine også, siden den har den litt meningsløse knekken på ytterkant av frontlyktene.

Ellers er det jo selvsagt gøy att det kommer mer ekstrautstyr tilgjengelig!

Skrevet

Bakparten på sedan utgaven er litt kjedelig ja, og som jeg skrev i mitt forrige innlegg så synes jeg også for både sedan -og st.vogn utgaven at de kunne gjort noe mer med baklysa. Altså fått de til å gå litt inn på bakluka som de er på Superb og  Kodiaq.

Skal en Octavia sedan utgave gjøre noe av seg, så bør den vel kanskje være noe slikt som på dette bildet her, tenker ikke først og fremst på eksosen, men en liten lakkert spoiler på bakluka pynter jo opp litt etter min mening..........

 

Skjermbilde 2016-10-31 kl. 18.06.18.png

 

 

Skrevet

vRS'en der har en bakpart som er fin! Spoileren og eksos som er der gjør seg veldig synes jeg også... Stemmer også for det @Superb lll sier, baklyktene skulle absolutt gått innpå bakluka.Til dere Octavia kjennere, er det over hode noe som helst forskjell på bakparten på facelift?

Skrevet

@Salcin Er bare selve lysene som det er forskjell på etter hva jeg klarer se. 

 

@Superb lll VAG bruker ikke akkurat ta de mest drastiske grepa i forbindelse med facelifter etter hva jeg husker. Somregel er det minimale forandringer i front og litt annet utstyr eller motor/drivverskombinasjoner som kommer. Jeg vil tro at de sparer designretningen fra Kodiaq og Superb til neste generasjon. Kostnadsmessig er det sikkert langt billigere for fabrikanten enn mer dyptgående forandringer. Det handler tross alt om å gjøre store nok forandringer til at bilen får nyhetens interesse og blir "ny", men uten å bruke for mye penger på det.

Skrevet

Ja, nei, jeg vet ikke helt hva jeg synes. Var ikke noe WOW, dette var bra eller, fy f*%¤& så j%¤# heller :)

Men de C-formede baklysene er jeg ikke fan av i det hele tatt. Fronten virker også litt sammensnurpet..lite plass liksom.

Men for all del, det er jo bra at de kommer med litt endringer og at modellene ikke blir klin like i 4-5 år osv.

Skrevet
1 time siden, CitizenX skrev:

@Salcin Er bare selve lysene som det er forskjell på etter hva jeg klarer se. 

 

@Superb lll VAG bruker ikke akkurat ta de mest drastiske grepa i forbindelse med facelifter etter hva jeg husker. Somregel er det minimale forandringer i front og litt annet utstyr eller motor/drivverskombinasjoner som kommer. Jeg vil tro at de sparer designretningen fra Kodiaq og Superb til neste generasjon. Kostnadsmessig er det sikkert langt billigere for fabrikanten enn mer dyptgående forandringer. Det handler tross alt om å gjøre store nok forandringer til at bilen får nyhetens interesse og blir "ny", men uten å bruke for mye penger på det.

Synes jeg ser en forandring til i fronten her @CitizenX, og det er at «radaren» er flyttet opp fra under skiltet til midt i grillen som den er på Superb lll fronten.

 

Akkurat det er jeg enig med deg i @CitizenX, for det blir egentlig mer enn bare en facelift om de skulle ha forandret på f.eks. baklysa i tillegg, det hadde jo blitt karosseri messige forandringer i tillegg både på bil og bakluke, men jeg mener nå fremdeles at det burde skje :) 

Det neste jeg leser litt på nettet er vel nesten at den største forandringen kan komme på vRS utgaven, om det slår til med en 2,0/245hk motor, men det gjenstår jo og se hva de finner på der. Jeg synes personlig det hadde vært bedre å tilby muligheten for 4x4 på vRS bensin utgavene, fremfor flere hestekrefter på en fremhjulsdrevet bil, men det er nå bare min personlige mening da........

Skrevet (endret)

@VikingDet ser ikke værre ut jfr bildet nedenfor. Usedvanlig praktisk løsning med hatchback, hadde det på min andre bil og det var ikke måte på hva som gikk inn i bilen. 

https://www.naf.no/forbrukertester/nybiltester/provekjort-skoda-octavia/

 

 

skoda3.jpg?width=470&height=260&mode=crop&anchor=middlecenter&scale=both&quality=85

@Superb lll Mistenkte at det var radaren som var midt i grillen der men var ikke helt sikker. Uansett mer praktisk å ha den der oppe enn nede i fangeren. På sommern blir den nede fort full av mygg og knott, og om vintern blir den fort dekket av sne. 

Forøvrig er jeg helt enig i at man burde fått på plass 4x4 på vRS for bensinmodellene også. 

Endret av CitizenX
Skrevet

Som denne thread snakker om utseendet jeg tenkte på å stille dette spørsmålet her.

Er i ferd med å kjøpe meg ny bil. Kanskje en pre facelift 2017 Octavia. Lurer på forskjell mellom combi og stasjonsvogn, selger sa at det er bare mer lagringsplass i stasjonsvogn.

Har dere noen bilder der man kan sammenligne hvordan det ser ut?

Takk!!

Skrevet

590 liter for sedan vs 610 for stasjonsvognen, men i og med at den sedanen egentlig er en hatchback er den usedvanlig praktisk innlasting da da du åpner hele baken på bilen. 

 

Skoda Octavia Estate bootskoda-octavia-18_0_0.jpg?itok=XcD4VByp

Skrevet (endret)

Synes egen '11 stv modell fremdeles er penest i front av modeller løslatt hittil. Men den har ei kjedelig rompe. Denne så langt bedre ut bakfra.

Endret av Octavia10
Skrevet

Liker grillen, tåkelysene og hekken på den nye men liker overhode ikke hovedlysene. Ellers lite nytt synes ny jeg, ville ikke byttet fra 2014-2016 modell til denne kun for utseende...

  • 9 måneder senere...
Skrevet

Hva mener folket om utseendet på FL Octaviaen nå som den begynner bli vanlig å se i trafikken? Jeg for min del synes den ser dritstilig ut når man treffer den på veien. Litt hissig med LEDene slik som de er satt opp :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei, har en 2017 Fabia 1,2 med automat. Når man starter/tar løs hugger clutchen til. Ved kjøring ellers, er den ok. Dette medfører problemer på vinterføre ved at bilen kan spinne på flatmark. Er ikke særlig behagelig og streng tatt så skal det vel ikke være slik. Verkstedet sier de ikke finner feilkoder på dette. Hvis noen kan og vil dele erfaringer, mottas det med takk.
    • Har forsket på bruk av webastoen. Har ikke brukt fjernkontrollen og manuellknapp i bilen. Kun startet motor og har latt denne gå på tomgang eller har kjørt en runde. Opplever at jeg får varme på bilens kjølevann (kjølevannstemp blir fort varmt selv om det er -10 gr lufttemp.)  Tenker som så at det kan være feil (defekt sikrulasjonspmpe) feil eller defekt temp.sensor. Har meldt inn mitt problem som forsikringsak, da jeg har utvidet forsikring på bilen. blir innteresant og se hva merkeverksted finner ut. mvh JGD
    • Utelukk aller først svakt/dårlig 12v batteri, og at du har nok diesel på tanken.. Ellers er den gjerne "låst" pga. sot i brennkammer, glødeplugg eller andre ting. Må nok få diagnose/verksted til å sjekka. Viktig at den får gå full tid når den er i bruk for å unngå soting.
    • Hei I min bil, skoda oktavia 2013 modell starter ikke webastoen ved bruk av fjernkontroll eller startknapp i cupeen. Det lyser grønt noen sek. så slukker det og det er ikke noe lyder fra webastoen. Hva kan være feil  
    • Hei håper noen kan komme med et svar,har en skoda karoq 2018 1.5 tdi .jeg har hatt en feil melding i displayet " girkasse I nødmodus,  mulig å kjøre videre" Tok den inn til diagnose hos et verksted i nærheten og fikk beskjed om at det var posisjonsensor som ga utslag på feilmelding.  Og at jeg mulig måtte skifte dsg clutch, jeg skulle ha flushet girkasse for det er ikke gjort i mitt eie .har skiftet girkasse olje i juni 2022. Men lurer på om det er andre som har opplevd å måtte skifte sensor og dobbel clutch, verksted sa at det ville komme på 30000-50000 pluss minus arbeidstimer . Håper noen har et svar 
    • Det ruller jevnt på kilometer på telleren på Dølle Grå. Ikke fort, men snart er det klart for EU-kontroll og inspeksjonsservice. Bilen har begynt å plinge og mase, så time er bestilt. Det er noe som heter +5 service og innbefatter ny motorolje og filter. Greit nok med fast "lav" pris, så får vi se. Litt oppfølging på putlerier og tilpasninger. Det første som ble gjort var de iøynefallende men likevel puslete ekstralysene. Det følte jeg var litt 80-/90-talls, så de ble plukket av. Det viste seg at det var xenon-lys med bra lysmengde og egentlig dyre saker, så de ble solgt til en som trengte å ha kontroll på skogen for å unngå hjortpåkjørsler. Disse xenonlysa har jo ballaster, så det le litt fundering for å få de ut av grillen uten å demontere hele frontfangeren. Det ordnet seg greit for tidligere eier hadde laget utsparinger i grillen som var akkurat store nok til å lirke/tvinge de ut. Sommeren forløp uten ekstra lys foran, men jeg slo til og kjøpte en LED-bar fra Xenonkungen, midt på den lyseste sommeren. Så når mørke kvelder kom på høsten, så ble det montering av den på en ny skiltplate. Nydelig med litt hjelp på fjernlyset. Har berget meg i alle fall én gang fra viltpåkjørsler på seinhøsten i fjor. Andre ting som har vært gjort, skifte av gearkasseolje (med flushing) og bytte av olje på Haldex'en. Veldig greit å gjøre det og få silen renset samtidig. Det var det virkelig behov for! Gir litt ro i sjela å vite at alt er i orden under og bak der... Noe annet jeg alltid gjør: montering av panseråpnere. Super-enkelt å montere. Sånne manuelle pinner er noe herk, mye kjekkere å få på gassdempere. Da er det smooth enhånds åpning (og lukking) av panser. Jeg leita frem gassfjærer på THansen og kulebolter ble kjøpt på Mekonomen (jeg har delenr og typer, hvis noen er interessert i å gjøre samme installasjonen). I samme slengen blir dempematte til panseret alltid montert, koster ikke mange hundrelappene hos forhandler. På høstferietur klarte jeg noe helt utrolig. På et vegarbeidsområde hadde entreprenør brukt rivningsmaterial fra bygningsmur i igjenfylling av noen drenskulverter. Oppi der var det tydeligvis armeringsjern, som jeg klarte å kjøre på så det ble tredd igjennom dekket... Uten at det punkterte. Men det gikk delvis gjennom mønsteret og ut i dekksiden, og satt blegg fast. Måtte kjøre hjem på reservehjul (veldig bra at slikt finnes). Hvis ikke, hadde eneste løsning vært bilberging hjem. Så da måtte jeg kjøpe 2 nye dekk. Det kan jo være tricky med firehjulstrekk, men heldigvis var to av dekkene såpass nye at de matchet. Nok for denne gang, fortsettelse følger nok... 
    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...