Gå til innhold
CitizenX

Faceliftet Octavia


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes folket om utseende på den faceliftede Octaviaen? Ser endel misliker fronten men jeg synes den ser bra ut. Optimistisk som jeg er håper jeg jo at det gir litt bedre lys :D Ellers er det kjekt at DCC også blir et alternativ for Octaviaen selv om jeg er godt fornøyd med både komfort og sportslighet på min bil.

 

http://bilnorge.no/artikkel.php?aid=46911

161027-skoda-octavia-01.jpg

161027-skoda-octavia-01_0.jpg

161027-skoda-octavia-02.jpg

161027-skoda-octavia-02_0.jpg

161027-skoda-octavia-03.jpg

161027-skoda-octavia-03_0.jpg

161027-skoda-octavia-05.jpg

161027-skoda-octavia-05_0.jpg

161027-skoda-octavia-combi-04.jpg

161027-skoda-octavia-combi-04_0.jpg

Skrevet

Tja, fronten tar det nok en stund å bli vant til vil jeg tro, men hvis de først skal ha en facelift av utseendet, så burde de jo ikke glemme bakparten på bilen synes jeg.

Her synes jeg det hadde vært mye finere om de kopierte baklysa på Superb og lot en del av baklysa gå inn over bakluka også, for den synes jeg er litt kjedelig. Mulig det bare er jeg som synes det, men der liker jeg altså løsningen som er valgt på Superb og den kommende Kodiaq mye bedre.

Skrevet

Må si jeg tviler på jeg kan bli vandt med dette utseende... Da tenker jeg hovedsakelig på front lyktene, siden jeg ikke har sett så mye annnet som er annerledes på ekstriøret. Ettersom det er såpass liten plass til lykter, å de da finner på å dele lyktene, så ender dem opp med 2 bittesmå... Altfor små, lykter på hver side, som designmessig ikke holder noen linje! Ser den innerste lykta får 3 bittesmå lys striper, noe som bare viser hvor smått dette er! 

Jeg synes faktisk dette er litt trist, siden nåverende Octavia har den tøffeste fronten (da hovedsakelig vRs) av alle Skodaer! Spesielt lyktene på nåværende Octavia er veldig fine, faktisk penere en Superben sine også, siden den har den litt meningsløse knekken på ytterkant av frontlyktene.

Ellers er det jo selvsagt gøy att det kommer mer ekstrautstyr tilgjengelig!

Skrevet

Bakparten på sedan utgaven er litt kjedelig ja, og som jeg skrev i mitt forrige innlegg så synes jeg også for både sedan -og st.vogn utgaven at de kunne gjort noe mer med baklysa. Altså fått de til å gå litt inn på bakluka som de er på Superb og  Kodiaq.

Skal en Octavia sedan utgave gjøre noe av seg, så bør den vel kanskje være noe slikt som på dette bildet her, tenker ikke først og fremst på eksosen, men en liten lakkert spoiler på bakluka pynter jo opp litt etter min mening..........

 

Skjermbilde 2016-10-31 kl. 18.06.18.png

 

 

Skrevet

vRS'en der har en bakpart som er fin! Spoileren og eksos som er der gjør seg veldig synes jeg også... Stemmer også for det @Superb lll sier, baklyktene skulle absolutt gått innpå bakluka.Til dere Octavia kjennere, er det over hode noe som helst forskjell på bakparten på facelift?

Skrevet

@Salcin Er bare selve lysene som det er forskjell på etter hva jeg klarer se. 

 

@Superb lll VAG bruker ikke akkurat ta de mest drastiske grepa i forbindelse med facelifter etter hva jeg husker. Somregel er det minimale forandringer i front og litt annet utstyr eller motor/drivverskombinasjoner som kommer. Jeg vil tro at de sparer designretningen fra Kodiaq og Superb til neste generasjon. Kostnadsmessig er det sikkert langt billigere for fabrikanten enn mer dyptgående forandringer. Det handler tross alt om å gjøre store nok forandringer til at bilen får nyhetens interesse og blir "ny", men uten å bruke for mye penger på det.

Skrevet

Ja, nei, jeg vet ikke helt hva jeg synes. Var ikke noe WOW, dette var bra eller, fy f*%¤& så j%¤# heller :)

Men de C-formede baklysene er jeg ikke fan av i det hele tatt. Fronten virker også litt sammensnurpet..lite plass liksom.

Men for all del, det er jo bra at de kommer med litt endringer og at modellene ikke blir klin like i 4-5 år osv.

Skrevet
1 time siden, CitizenX skrev:

@Salcin Er bare selve lysene som det er forskjell på etter hva jeg klarer se. 

 

@Superb lll VAG bruker ikke akkurat ta de mest drastiske grepa i forbindelse med facelifter etter hva jeg husker. Somregel er det minimale forandringer i front og litt annet utstyr eller motor/drivverskombinasjoner som kommer. Jeg vil tro at de sparer designretningen fra Kodiaq og Superb til neste generasjon. Kostnadsmessig er det sikkert langt billigere for fabrikanten enn mer dyptgående forandringer. Det handler tross alt om å gjøre store nok forandringer til at bilen får nyhetens interesse og blir "ny", men uten å bruke for mye penger på det.

Synes jeg ser en forandring til i fronten her @CitizenX, og det er at «radaren» er flyttet opp fra under skiltet til midt i grillen som den er på Superb lll fronten.

 

Akkurat det er jeg enig med deg i @CitizenX, for det blir egentlig mer enn bare en facelift om de skulle ha forandret på f.eks. baklysa i tillegg, det hadde jo blitt karosseri messige forandringer i tillegg både på bil og bakluke, men jeg mener nå fremdeles at det burde skje :) 

Det neste jeg leser litt på nettet er vel nesten at den største forandringen kan komme på vRS utgaven, om det slår til med en 2,0/245hk motor, men det gjenstår jo og se hva de finner på der. Jeg synes personlig det hadde vært bedre å tilby muligheten for 4x4 på vRS bensin utgavene, fremfor flere hestekrefter på en fremhjulsdrevet bil, men det er nå bare min personlige mening da........

Skrevet (endret)

@VikingDet ser ikke værre ut jfr bildet nedenfor. Usedvanlig praktisk løsning med hatchback, hadde det på min andre bil og det var ikke måte på hva som gikk inn i bilen. 

https://www.naf.no/forbrukertester/nybiltester/provekjort-skoda-octavia/

 

 

skoda3.jpg?width=470&height=260&mode=crop&anchor=middlecenter&scale=both&quality=85

@Superb lll Mistenkte at det var radaren som var midt i grillen der men var ikke helt sikker. Uansett mer praktisk å ha den der oppe enn nede i fangeren. På sommern blir den nede fort full av mygg og knott, og om vintern blir den fort dekket av sne. 

Forøvrig er jeg helt enig i at man burde fått på plass 4x4 på vRS for bensinmodellene også. 

Endret av CitizenX
Skrevet

Som denne thread snakker om utseendet jeg tenkte på å stille dette spørsmålet her.

Er i ferd med å kjøpe meg ny bil. Kanskje en pre facelift 2017 Octavia. Lurer på forskjell mellom combi og stasjonsvogn, selger sa at det er bare mer lagringsplass i stasjonsvogn.

Har dere noen bilder der man kan sammenligne hvordan det ser ut?

Takk!!

Skrevet

590 liter for sedan vs 610 for stasjonsvognen, men i og med at den sedanen egentlig er en hatchback er den usedvanlig praktisk innlasting da da du åpner hele baken på bilen. 

 

Skoda Octavia Estate bootskoda-octavia-18_0_0.jpg?itok=XcD4VByp

Skrevet (endret)

Synes egen '11 stv modell fremdeles er penest i front av modeller løslatt hittil. Men den har ei kjedelig rompe. Denne så langt bedre ut bakfra.

Endret av Octavia10
Skrevet

Liker grillen, tåkelysene og hekken på den nye men liker overhode ikke hovedlysene. Ellers lite nytt synes ny jeg, ville ikke byttet fra 2014-2016 modell til denne kun for utseende...

  • 9 måneder senere...
Skrevet

Hva mener folket om utseendet på FL Octaviaen nå som den begynner bli vanlig å se i trafikken? Jeg for min del synes den ser dritstilig ut når man treffer den på veien. Litt hissig med LEDene slik som de er satt opp :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...