Gå til innhold
Helge

Octavia jeg lurer på


Anbefalte innlegg

Skrevet

Som en kan se av annen post her på forumet så har jeg nylig kjøpt ny Octavia. 

Har ikke fått satt meg inn i hvordan ting og tang virker skikkelig da jeg hat vært bortreist på arbeid.

Føler jeg finner ut av det meste, men er det noen her som kan fortelle meg hvordan jeg ser kilometerstand, ser trip teller men ingen visning av total kjørelengde noe jeg syntes er merkelig. 

 

Ser nå at kilometerstand vises hvergang du kommer inn i bilen, men forsvinner så snart en starter den til fordel for visning av adaptiv cruisekontroll.

Lar tråden bli startet likevel, kommer sikker mer jeg eller andre Octavia eiere lurer på.

 

Skrevet

Slik er det også på min Superb 2016, og slik var det også på min VW Golf 2014 modell, skal ha synlig km stand (altså den totale), så må du deaktivere cruise controllen. Da får du synlig total km stand hele tiden. :) 

Skrevet

Er det noen som har erfaring med programering av funksjoner ved bruk av eksempel vis VCDS software, mye omtalt på engelsk forum. Der ser det tilsynelatende ut som om det er mulig å programere skiltgjennkjenning i Amundsen og mye mere.

Skrevet

Dette har jeg ikke så mye kunnskaper om, men jeg leser jo stadig om noen som gjør forandringer og utvidelser på sine biler i Skoda gruppa på Facebook. Så hva som er mulig å gjøre og hva bilen støtter kan jeg ikke så mye om, men jeg leser ofte at det er anbefalt å bruke PC og VCDS via en Ross-tech kabel. 

Jeg ville undersøkt litt nærmere om hva som skjer med garantien på bilen, om det blir oppdaget at en har gjort forandringer i bilens oppsett.

Jeg forhørte meg litt om mulighetene for å kunne lukke den el. bakluka via nøkkel og bryteren inne i bilen på min bil og det var fullt mulig, men de på verkstedet hadde ikke lov til det av sikkerhetsmessige årsaker, og om en likevel gjorde det selv via VCDS og det ble oppdaget så kunne det igjen gå ut over garantien. Så selv om jeg fremdeles ønsker meg de funksjonene, så lar jeg det rett og slett være, for nybilgarantien gambler ikke jeg med. Men det er jo mulig at det bare var litt «skremsels-propaganda» de brukte overfor meg, det vet jeg jo ikke, men jeg tar rett og slett ikke sjansen på det.

Men mulig du får en annen beskjed fra ditt verksted om du spør om dette, for det spriker jo stort i svar når det gjelder andre ting fra verksted til verksted også, som f.eks. ekstra understellsbehandling/Tectylering.........

Om det er mulig å gjøre dette på din bil, så er det jo ikke så sikkert at det koster så mye å få det utført på verkstedet heller, uten at jeg vet svaret på det..........

 

EDIT: Har du forsøkt å deaktivere Cruise Controllen på din bil for å få frem den totale km standen enda @Helge?

Bare lurte på om det fungerte på Octavia, for det gjorde det som sagt på min forrige bil VW Golf (mk Vll 2014) og på min Superb 2016.

Skrevet

Når cruisecontrol deaktiveres vises total kilometerstand slik som du beskrev @Superb lll.

Nå er det automatisk dimme funksjon som det må læres :-) skal se en må lese instruksboka :-) 

 

  • Lik 1
Skrevet (endret)

Fant ut av automatisk dimme funksjonen også, sette på langlys til en ser et lite lystegn med A inni på maxidot displayet.

Da fungerer det hvergang og ikke tilfeldig som før jeg oppdaget denne lille forskjellen?

Endret av Helge
Skrevet

hehe, greit å finne ut av ting :)

Er selv sånn passe fornøyd med autodimming. Av og til kan sterke lys på hus/gårdsplass føre til at bilen blender ned. 

Skrevet

Litt følsom den sensoren og så er den litt for treg å skru på etter møtende trafikk. Regner med dette er noe som er mulig å justere på om man har VCDS. 

Skrevet

I kjøremodusvalg så har en også mulighet til å endre modus for automatisk dimming, sport normal og eco mener jeg valgene er, hvor stor forskjellen det er, vet jeg ikke da det ikke er prøvd. Men det er jo tenkelig at den blir litt kjappere i sport enn i normal som har vært valgt for min del.

Skrevet
12 timer siden, CitizenX skrev:

Litt følsom den sensoren og så er den litt for treg å skru på etter møtende trafikk. Regner med dette er noe som er mulig å justere på om man har VCDS. 

Vet ikke hvordan det er på Ovtavia, men på Superb kan man i alle fall bestemme hvor rask den skal gå på igjen. Det er ganske kjapp på det raskeste, men skulle ønskelig vært enda tidligere på'n!

Men har samme erfaring som @Tor2r sier. Det er litt håpløst med tenke på att det dimmer ned pga hus/gårdsplasser/bensinstasjoner etc... 

 

Men tror vi her til lands er over snittet bortsemte med gatelys... føler jeg 90% av kjøringen ikke har behov for fulltlys:-)

Skrevet

I mitt nabolag er det enten gatelys eller helt svart. Der det er gatelys kan en lese avisen, mens der det ikke er er det steike mørkt. Kun gatelys der det er gang og sykkelvei uten gang og sykkel vei helt mørk. Ikke lett å forstå, men følger sikkert en EU standard der det å tenke logisk ikke er å foretrekke. Oppsummert så er det ikke behov for fulle lys så ofte, men der hvor det er behov har jeg ikke oppdaget noen nedsider så langt.

Skrevet
12 timer siden, Salcin skrev:

Vet ikke hvordan det er på Ovtavia, men på Superb kan man i alle fall bestemme hvor rask den skal gå på igjen. Det er ganske kjapp på det raskeste, men skulle ønskelig vært enda tidligere på'n!

Men har samme erfaring som @Tor2r sier. Det er litt håpløst med tenke på att det dimmer ned pga hus/gårdsplasser/bensinstasjoner etc... 

 

Men tror vi her til lands er over snittet bortsemte med gatelys... føler jeg 90% av kjøringen ikke har behov for fulltlys:-)

Joda, kan stille inn på Octaviaen også,  og jeg har den på det kjappeste, men det er enda minst ett sekund for sent. 

Skrevet

Er det forskjell på hastigheten tro om en har kun fjernlysassistent eller har adaptiv fjernlysassistent?

Jeg har kun fjernlysassistent på min Superb, og de slukker også altfor seint om det kommer bil(er) i møte.

 

EDIT:

Nå blir det litt of-topic her, men likevel litt innenfor den samme kategorien etter min mening, selv om det da blir på Superb det dreier seg om. Om det er ønskelig så kan jeg gjerne flytte resten av innlegget til en egen Superb kategori i stedet, slik at en holder seg innenfor riktig kategori?

 

En annen ting jeg reagerer litt på er at nærlysa lyser altfor mye til venstre, jeg vet at de skal gjøre det i lave hastigheter, men det får da være grenser. De lyser skikkelig opp langt utenfor veibanen til venstre og flere biler har blinket på meg for at de ikke synes noe om dette og blir da muligens blendet/irritert av dette, og det kan jeg jo forstå. Motgående trafikk og gatebelysning skal også forhindre at bilen lyser slik, men det virker ikke slik på meg, for den lyser like godt til venstre for det, for det ser jeg jo når jeg passerer møtende trafikk.

Har vært en tur på verkstedet med dette, men fikk da beskjed om at alt var som det skulle være, de tilkoblet den sin pc og sjekket om det var noe feil, og tok så en prøvetur med den.........

 

Det er to måter å unngå dette helt på, det er enten å vri lysbryteren fra Automatisk og helt over til høyre, for da blir den «svingbare» egenskapen borte, eller så må en kjøre fortere enn 80 km/t, for da «retter lysa seg inn» og lyser mest rett fremover..........

 

Vet ikke om det er andre som opplever nærlysa sine slik?

Skrevet

Avtagbart hengerfeste.

Bestilte Octavian med såkalt avtagbart hengerfeste.

Dette skjønner jeg godt om blir sittende permanent på for de fleste, plundrete å få på og grisete da det er fett/ vaselin både her og der. 

Er i grunn strålende fornøyd så langt med Octaviaen men av  ting som burde forbedres så er hengerfeste en klar kandidat.

Får håpe det kommer innsvingbart også på Octavia i forbendelse med faceliften.

Skrevet

Det er jeg helt enig med deg i @Helge  

Jeg har innsvingbart h.feste på min Superb og hadde det samme på min forrige bil en VW Golf, da er det enkelt og greit å både «montere og demontere» dette etter endt bruk, slik at en slipper å få blåmerker på leggene og ødelagte klær/bukser av fett og søl. 

På bilene jeg hadde før Golfen, så var det avtagbart h.feste, og der gjorde jeg det til en regel at jeg tok det av med engang jeg var ferdig med å bruke det, og under vintersesongen så gjorde jeg det også rent og smurte det opp om det var salt på veiene, det samme gjorde jeg ofte med den fastmonterte delen på bilen. Så jeg opplevde aldri at dette hverken satt fast eller var vanskelig å montere når jeg hadde behov for det. Litt jobb var det, men du verden så flott når det fungerer som det skal, så kan en bare le litt av de som sliter med både montasje og demontering pga manglende vedlikehold :D 

Skrevet (endret)

Som tittelen på tråden sier så lurer jeg på følgende:

Når økonomimodus er valgt så kommer det opp et tegn i diplayet med en eco og ring rundt om en feks skulle komme i en utforbakke, iht skoda så brukes blant annet energien av at bilen ruller til å produsere strøm/ lading slik jeg har forstått det.

Det  er forsåvidt ikke funksjonaliteten rundt modusen jeg lurer på, men om en har valgt økonomi modus for drift og bruker cruisecontrolleren tennes ikke denne infoen/lyset ved de samme betingelser, betyr det at økonomi modus kun er fungerende når en ikke bruker cruise conrtol?

 

Endret av Helge
Skrevet

Slik jeg har forstått dette @Helge etter hva selgeren uttalte når jeg fikk min bil i våres, så dreier dette seg om en helmanuell innsats fra føreren for å se hvor økonomisk h*n kan kjøre uten tekniske/elektroniske «hjelpemidler» fra bilen.

For dette er jo noe en virkelig må gjøre en innsats for å få til, slik som å planlegge kjøringen opp/ned bakker, inn mot vegkryss, etc, og slike ting klarer ikke en gang Skoda å hjelpe oss med, her kreves det full fokus fra føreren for å oppnå best mulig resultat.

Har ikke prøvet denne funksjonen selv enda, men har forsøkt mitt beste på å se hva jeg klarte å få forbruket ned på, og med kun et par «kick-down» forbikjøringer (forbi traktor og gravemaskin), så endte jeg på 0,61, og det er jeg ganske fornøyd med. I hvert fall med tanke på hvor jeg kjørte og trafikken var var en del av, men selv med en helt tom vei, så er jeg ikke så sikker på at jeg hadde fått den så mye lenger ned heller. Bilen er nok litt for tung til å kunne komme noe særlig lenger ned (i Praksis) med tanke på forbruket enn det her, ser Skoda opererer med litt andre tall i brosjoren, men de tror jeg nesten kun er oppnåelig i teorien......... 

  • 1 måned senere...
Skrevet

Har nå kjørt Octavian litt og er godt  fornøyd. Noe mer støy føler jeg i forhold til Audi, men godt innenfor det akseptable.

Kjenner det var riktig å velge badroad Nå slipper jeg å bekymre seg på dårlige vestlandsveier.

Under seter så har jeg huket av for nøkkel aktivert, noen som har erfaring med å programere dette?

Har kun sett den virke en gang og da valgte den innstillingen til min kone både mht speil og sete. For å aktivere så mener og tror jeg at en må låse opp bil ved bruk av nøkkel og ikke keyless.

Skrevet

Dette er en funksjon vi bruker på vår Octavia - Og den er helt fantastisk!
Fruen er lavere enn meg, og med hennes innstilling på førersetet sliter jeg med å komme inn i bilen. Det slipper jeg å tenke på med dette programmet, setet går i min innstilling så snart jeg låser opp bilen :)

- Dette må aktiveres for hver enkelt nøkkel.
- Innstilling for sete og speil lagres når du låser bilen.
- Når du låser opp bilen (med knapp på nøkkel eller KESSY) går setet og speilene tilbake til innstillingen som var da du låste med den nøkkelen.

Dette krever da at man har sin egen dedikerte nøkkel og ikke bytter på.
Det kan være litt kronglete å programmere nøklene når begge nøklene er i bilen så jeg anbefaler å programmere en av gangen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...