Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Helge

Octavia jeg lurer på

Recommended Posts

Som en kan se av annen post her på forumet så har jeg nylig kjøpt ny Octavia. 

Har ikke fått satt meg inn i hvordan ting og tang virker skikkelig da jeg hat vært bortreist på arbeid.

Føler jeg finner ut av det meste, men er det noen her som kan fortelle meg hvordan jeg ser kilometerstand, ser trip teller men ingen visning av total kjørelengde noe jeg syntes er merkelig. 

 

Ser nå at kilometerstand vises hvergang du kommer inn i bilen, men forsvinner så snart en starter den til fordel for visning av adaptiv cruisekontroll.

Lar tråden bli startet likevel, kommer sikker mer jeg eller andre Octavia eiere lurer på.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slik er det også på min Superb 2016, og slik var det også på min VW Golf 2014 modell, skal ha synlig km stand (altså den totale), så må du deaktivere cruise controllen. Da får du synlig total km stand hele tiden. :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er det noen som har erfaring med programering av funksjoner ved bruk av eksempel vis VCDS software, mye omtalt på engelsk forum. Der ser det tilsynelatende ut som om det er mulig å programere skiltgjennkjenning i Amundsen og mye mere.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dette har jeg ikke så mye kunnskaper om, men jeg leser jo stadig om noen som gjør forandringer og utvidelser på sine biler i Skoda gruppa på Facebook. Så hva som er mulig å gjøre og hva bilen støtter kan jeg ikke så mye om, men jeg leser ofte at det er anbefalt å bruke PC og VCDS via en Ross-tech kabel. 

Jeg ville undersøkt litt nærmere om hva som skjer med garantien på bilen, om det blir oppdaget at en har gjort forandringer i bilens oppsett.

Jeg forhørte meg litt om mulighetene for å kunne lukke den el. bakluka via nøkkel og bryteren inne i bilen på min bil og det var fullt mulig, men de på verkstedet hadde ikke lov til det av sikkerhetsmessige årsaker, og om en likevel gjorde det selv via VCDS og det ble oppdaget så kunne det igjen gå ut over garantien. Så selv om jeg fremdeles ønsker meg de funksjonene, så lar jeg det rett og slett være, for nybilgarantien gambler ikke jeg med. Men det er jo mulig at det bare var litt «skremsels-propaganda» de brukte overfor meg, det vet jeg jo ikke, men jeg tar rett og slett ikke sjansen på det.

Men mulig du får en annen beskjed fra ditt verksted om du spør om dette, for det spriker jo stort i svar når det gjelder andre ting fra verksted til verksted også, som f.eks. ekstra understellsbehandling/Tectylering.........

Om det er mulig å gjøre dette på din bil, så er det jo ikke så sikkert at det koster så mye å få det utført på verkstedet heller, uten at jeg vet svaret på det..........

 

EDIT: Har du forsøkt å deaktivere Cruise Controllen på din bil for å få frem den totale km standen enda @Helge?

Bare lurte på om det fungerte på Octavia, for det gjorde det som sagt på min forrige bil VW Golf (mk Vll 2014) og på min Superb 2016.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Når cruisecontrol deaktiveres vises total kilometerstand slik som du beskrev @Superb lll.

Nå er det automatisk dimme funksjon som det må læres :-) skal se en må lese instruksboka :-) 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fant ut av automatisk dimme funksjonen også, sette på langlys til en ser et lite lystegn med A inni på maxidot displayet.

Da fungerer det hvergang og ikke tilfeldig som før jeg oppdaget denne lille forskjellen?

Edited by Helge

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe, greit å finne ut av ting :)

Er selv sånn passe fornøyd med autodimming. Av og til kan sterke lys på hus/gårdsplass føre til at bilen blender ned. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Litt følsom den sensoren og så er den litt for treg å skru på etter møtende trafikk. Regner med dette er noe som er mulig å justere på om man har VCDS. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

I kjøremodusvalg så har en også mulighet til å endre modus for automatisk dimming, sport normal og eco mener jeg valgene er, hvor stor forskjellen det er, vet jeg ikke da det ikke er prøvd. Men det er jo tenkelig at den blir litt kjappere i sport enn i normal som har vært valgt for min del.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timer siden, CitizenX skrev:

Litt følsom den sensoren og så er den litt for treg å skru på etter møtende trafikk. Regner med dette er noe som er mulig å justere på om man har VCDS. 

Vet ikke hvordan det er på Ovtavia, men på Superb kan man i alle fall bestemme hvor rask den skal gå på igjen. Det er ganske kjapp på det raskeste, men skulle ønskelig vært enda tidligere på'n!

Men har samme erfaring som @Tor2r sier. Det er litt håpløst med tenke på att det dimmer ned pga hus/gårdsplasser/bensinstasjoner etc... 

 

Men tror vi her til lands er over snittet bortsemte med gatelys... føler jeg 90% av kjøringen ikke har behov for fulltlys:-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

I mitt nabolag er det enten gatelys eller helt svart. Der det er gatelys kan en lese avisen, mens der det ikke er er det steike mørkt. Kun gatelys der det er gang og sykkelvei uten gang og sykkel vei helt mørk. Ikke lett å forstå, men følger sikkert en EU standard der det å tenke logisk ikke er å foretrekke. Oppsummert så er det ikke behov for fulle lys så ofte, men der hvor det er behov har jeg ikke oppdaget noen nedsider så langt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timer siden, Salcin skrev:

Vet ikke hvordan det er på Ovtavia, men på Superb kan man i alle fall bestemme hvor rask den skal gå på igjen. Det er ganske kjapp på det raskeste, men skulle ønskelig vært enda tidligere på'n!

Men har samme erfaring som @Tor2r sier. Det er litt håpløst med tenke på att det dimmer ned pga hus/gårdsplasser/bensinstasjoner etc... 

 

Men tror vi her til lands er over snittet bortsemte med gatelys... føler jeg 90% av kjøringen ikke har behov for fulltlys:-)

Joda, kan stille inn på Octaviaen også,  og jeg har den på det kjappeste, men det er enda minst ett sekund for sent. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er det forskjell på hastigheten tro om en har kun fjernlysassistent eller har adaptiv fjernlysassistent?

Jeg har kun fjernlysassistent på min Superb, og de slukker også altfor seint om det kommer bil(er) i møte.

 

EDIT:

Nå blir det litt of-topic her, men likevel litt innenfor den samme kategorien etter min mening, selv om det da blir på Superb det dreier seg om. Om det er ønskelig så kan jeg gjerne flytte resten av innlegget til en egen Superb kategori i stedet, slik at en holder seg innenfor riktig kategori?

 

En annen ting jeg reagerer litt på er at nærlysa lyser altfor mye til venstre, jeg vet at de skal gjøre det i lave hastigheter, men det får da være grenser. De lyser skikkelig opp langt utenfor veibanen til venstre og flere biler har blinket på meg for at de ikke synes noe om dette og blir da muligens blendet/irritert av dette, og det kan jeg jo forstå. Motgående trafikk og gatebelysning skal også forhindre at bilen lyser slik, men det virker ikke slik på meg, for den lyser like godt til venstre for det, for det ser jeg jo når jeg passerer møtende trafikk.

Har vært en tur på verkstedet med dette, men fikk da beskjed om at alt var som det skulle være, de tilkoblet den sin pc og sjekket om det var noe feil, og tok så en prøvetur med den.........

 

Det er to måter å unngå dette helt på, det er enten å vri lysbryteren fra Automatisk og helt over til høyre, for da blir den «svingbare» egenskapen borte, eller så må en kjøre fortere enn 80 km/t, for da «retter lysa seg inn» og lyser mest rett fremover..........

 

Vet ikke om det er andre som opplever nærlysa sine slik?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Avtagbart hengerfeste.

Bestilte Octavian med såkalt avtagbart hengerfeste.

Dette skjønner jeg godt om blir sittende permanent på for de fleste, plundrete å få på og grisete da det er fett/ vaselin både her og der. 

Er i grunn strålende fornøyd så langt med Octaviaen men av  ting som burde forbedres så er hengerfeste en klar kandidat.

Får håpe det kommer innsvingbart også på Octavia i forbendelse med faceliften.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er jeg helt enig med deg i @Helge  

Jeg har innsvingbart h.feste på min Superb og hadde det samme på min forrige bil en VW Golf, da er det enkelt og greit å både «montere og demontere» dette etter endt bruk, slik at en slipper å få blåmerker på leggene og ødelagte klær/bukser av fett og søl. 

På bilene jeg hadde før Golfen, så var det avtagbart h.feste, og der gjorde jeg det til en regel at jeg tok det av med engang jeg var ferdig med å bruke det, og under vintersesongen så gjorde jeg det også rent og smurte det opp om det var salt på veiene, det samme gjorde jeg ofte med den fastmonterte delen på bilen. Så jeg opplevde aldri at dette hverken satt fast eller var vanskelig å montere når jeg hadde behov for det. Litt jobb var det, men du verden så flott når det fungerer som det skal, så kan en bare le litt av de som sliter med både montasje og demontering pga manglende vedlikehold :D 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som tittelen på tråden sier så lurer jeg på følgende:

Når økonomimodus er valgt så kommer det opp et tegn i diplayet med en eco og ring rundt om en feks skulle komme i en utforbakke, iht skoda så brukes blant annet energien av at bilen ruller til å produsere strøm/ lading slik jeg har forstått det.

Det  er forsåvidt ikke funksjonaliteten rundt modusen jeg lurer på, men om en har valgt økonomi modus for drift og bruker cruisecontrolleren tennes ikke denne infoen/lyset ved de samme betingelser, betyr det at økonomi modus kun er fungerende når en ikke bruker cruise conrtol?

 

Edited by Helge

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slik jeg har forstått dette @Helge etter hva selgeren uttalte når jeg fikk min bil i våres, så dreier dette seg om en helmanuell innsats fra føreren for å se hvor økonomisk h*n kan kjøre uten tekniske/elektroniske «hjelpemidler» fra bilen.

For dette er jo noe en virkelig må gjøre en innsats for å få til, slik som å planlegge kjøringen opp/ned bakker, inn mot vegkryss, etc, og slike ting klarer ikke en gang Skoda å hjelpe oss med, her kreves det full fokus fra føreren for å oppnå best mulig resultat.

Har ikke prøvet denne funksjonen selv enda, men har forsøkt mitt beste på å se hva jeg klarte å få forbruket ned på, og med kun et par «kick-down» forbikjøringer (forbi traktor og gravemaskin), så endte jeg på 0,61, og det er jeg ganske fornøyd med. I hvert fall med tanke på hvor jeg kjørte og trafikken var var en del av, men selv med en helt tom vei, så er jeg ikke så sikker på at jeg hadde fått den så mye lenger ned heller. Bilen er nok litt for tung til å kunne komme noe særlig lenger ned (i Praksis) med tanke på forbruket enn det her, ser Skoda opererer med litt andre tall i brosjoren, men de tror jeg nesten kun er oppnåelig i teorien......... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har nå kjørt Octavian litt og er godt  fornøyd. Noe mer støy føler jeg i forhold til Audi, men godt innenfor det akseptable.

Kjenner det var riktig å velge badroad Nå slipper jeg å bekymre seg på dårlige vestlandsveier.

Under seter så har jeg huket av for nøkkel aktivert, noen som har erfaring med å programere dette?

Har kun sett den virke en gang og da valgte den innstillingen til min kone både mht speil og sete. For å aktivere så mener og tror jeg at en må låse opp bil ved bruk av nøkkel og ikke keyless.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dette er en funksjon vi bruker på vår Octavia - Og den er helt fantastisk!
Fruen er lavere enn meg, og med hennes innstilling på førersetet sliter jeg med å komme inn i bilen. Det slipper jeg å tenke på med dette programmet, setet går i min innstilling så snart jeg låser opp bilen :)

- Dette må aktiveres for hver enkelt nøkkel.
- Innstilling for sete og speil lagres når du låser bilen.
- Når du låser opp bilen (med knapp på nøkkel eller KESSY) går setet og speilene tilbake til innstillingen som var da du låste med den nøkkelen.

Dette krever da at man har sin egen dedikerte nøkkel og ikke bytter på.
Det kan være litt kronglete å programmere nøklene når begge nøklene er i bilen så jeg anbefaler å programmere en av gangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Hvis den blir lagt ut til 449.000kr, så kjøper jeg 😁
    • Kom over disse bildene her, men om dette dreier seg om en konseptbil eller er noe som noen gang skal vises frem vet jeg ikke. Ser vel kanskje noen likheter fra slektskapet med Lamborghin og likheten med felgene til Octavia vRS her.........  
    • Jeg er jo meget fornøyd med min Superb bare så det er sagt, men denne gangen så er det dessverre noen skår i (nybil)gleden. Bilen har nå akkurat passert 8 mnd siden den ble kjøpt og har kjørt rett i overkant av 16.000km. Det første som skjedde var at jeg mistet ACC, frontassist, skiltgjenkjenning, så stod bilen rolig et par dager og da fungerte merkelig nok alt som det skulle igjen. Men det skulle ikke vare så lenge, det kom etter noen dager et nytt varsel om at frontassist ikke var tilgjengelig, og denne gangen rettet det seg heller ikke. Det ble en tur til verkstedet hvor de feilsøkte, og så sa de at her må alt kalibreres på nytt. Avtaler ny time, og inn på verkstedet igjen for utbedring av dette og det tok sine timer. Etter noen dager så begynte det å komme noen ulyder fra understellet bak, det var noen metalliske «klunkelyder» akkurat som om en støtdemper skulle ha vært tom for olje. Mest fremtredende når det er kaldt vær og og understellet er strammet opp i Sport modus. Denne lyden er ikke konstant, så den er svært vanskelig å feilsøke etter. Mekaniker har hørt den, men lyden ga seg før han fikk tatt opp en lydfil av lyden, hvilket må til for at det kan utbedres......... Så låste det ene frontlyset seg (har adaptive frontlys) og pekte kun nedover, og jeg fikk varsel om at høyre fjernlys ikke var tilgjengelig og det var feil på de adaptive frontlysene. Fjernlyset virket fremdeles, men det blir jo ikke så veldig effektivt når det lyser ned i asfalten rett foran bilen. Når bilen så stod rolig over natten så fungerte alt som det skulle dagen etter. Det går så noen dager og det samme skjer på nytt, men denne gangen så blir feilen vedvarende i flere dager, før den plutselig nok en gang blir borte. Jeg tok kontakt med verkstedet eter den første gangen, samt at jeg fikk tatt et bilde av varslene som kom opp i bilens dashbord. Feilen har etter det kommet og gått litt slik den selv føler for, og vi ble enige om at dette skulle det feilsøkes på når bilen skulle på en (selvvalgt) oljeskiftservice. Det ble nylig utført, og da konstaterte teknikkeren at hovedlykten må byttes, feilen lå fremdeles i bilens logg og den kom frem på nytt når det ble gjort en test av lysene. Så nå er varselet konstant der om defekt lys, og at adaptive lys ikke fungerer. Det vil da si at nytt hovedlys er bestilt og blir byttet på garanti, og det vil også si at alle frontassistene også må på nytt kalibreres igjen, med den tiden det tar. Lyden fra støtdemperen/bakstillingen er fremdeles lunefull, den har vært ganske fremtredende frem til jeg jekket opp bilen og byttet til sommerhjul, men da forsvant den og var borte i noen dager, før den gradvis kom tilbake igjen. Når jeg byttet til sommerhjul, så oppdager jeg at det er sprekker i den ekstra understellsbehandlingen jeg har valgt å legge på min bil. Tar en tur til de som la på den ekstra understellsbeskyttelsen, og det viser seg at det er den ekstra støydempingen som ikke har festet seg så godt til bilens originale varmvoksbeskyttelse i baksjermene. Her blir jeg opplyst om at de har byttet leverandør av støydemping pga det som bl.a. har skjedd på min bil. Bilen må så leveres tilbake til dette firmaet, hvor de fjerner alt av ekstra støydemping i alle 4 hjulhusene, og må legge dette på på nytt igjen, for så å legg på et nytt lag med ny understellsbeskyttelse. Oppdager først når jeg kommer hjem at det er mye søl/sprut fra utført arbeid i døråpningene foran, under panseret og i motorrommet, så da blir det en ny tur tilbake igjen for at det må fjernes. Det beklager de så mye, og de gjør en flott jobb med rengjøring, men det er likevel irriterende å måtte kjøre tilbake til dem for utbedring av noe de selv burde ha sjekket før de leverte ut bilen til meg etter min mening. Jeg hadde ikke det i tankene og se etter det, for slik så det ikke ut når de behandlet denne bilen i sommer. Der har nå bilen igjen vært jekket opp, og ulyden fra støtdemperen/understellet bak er borte, så da er det vel bare å vente på at den ulyden dukker opp igjen......... Så er det også bare å vente på at ny hovedlykt foran ankommer, slik at den kan byttes og bilens frontassister kan kalibreres på nytt....... Bilens infotainmentsystem har også gått helt i svart et par ganger, samt at skjermen har «frosset» og ikke reagert i det hele tatt på berøring. Kunne gjøre ting fra rattet, men det blir jo ikke så enkelt når skjermen ikke følger med. Så det er vel noe på gang her også, men de fant ingenting om dette i bilens logg eller når de tilkoblet bilen til verkstedets pc. Har også hatt et par mindre feil som ble utbedret umiddelbart ved oppmøte hos forhandler når jeg skulle melde fra om dette. Altså bare så det er sagt, jeg er strålende fornøyd med hva merkeverkstedet har gjort og hvordan de har løst problemene så langt, og selve bilen er jeg også fornøyd med, men det blir likevel noen skår i gleden. Det er irriterende at det skjer såpass mye med en relativt ny bil, det ødelegger litt av gleden med ny bil, samt at det er mye ekstra heft og plunder å måtte levere bil på verkstedet flere ganger for å først finne ut hva som er feil, og så en ny tur for utbedring. Jeg forstår selvfølgelig hvorfor det er slik, men det tar likevel mye tid og det er ikke alltid like enkelt og få dette til i hverdagen, og da blir det også (for min del) et irritasjonsmoment. Det var dagens «utblåsing» fra en litt utålmodig og lettere irritert bileier.......
    • Etter at jeg fikk iPhone av arbeidsgiver, så har jeg lagt merke til at jeg ikke lenger hører varlingslyd for mottatt sms eller mail. I tillegg til det så skrur også ringelyden seg opp til max volum etter at iPhonen har vært tilkoblet med Bluetooth til bilen. Om det er flere som har det slik vet jeg ikke, men jeg har i hvert fall funnet en løsning på dette om noen skulle trenge det. Da må en inn på tlf.innstillingene i bilens Infotainmentsystem (Columbus i mitt tilfelle), så velge Bluetooth-innstillinger, og så deaktivere Bluetooth audio (A2DP/AVRCP). Da er varslingslyden for sms og mail tilbake på iPhonen, og iPhonens ringelyd beholder det volumet den er innstilt på. Ulempen med dette er at en da ikke kan spile av noe fra iPhonen til bilens Infotainmentsystem via bluetooth, det gjør uansett ikke jeg, så for min del så er det helt greit. Men for andre så kan det muligens bli et problem, det får en velge selv.............  
    • Herlig, takk for godt svar! Klarte å ødelegge "ny-ratt-følelsen" med litt fint betongstøv på henda, så gleder meg til å få tatt fatt på vårrengjøringen.  
    • Selger svenske Re-stream C2C dongle for trådløs tilkobling av Iphone til Apple Carplay i Skodaen. Testet og anbefalt av tek.no. Kjøpt 20. januar hos re-stream.no, er såvidt brukt, Original eske, beskyttelsesfolie på, kvittering, garanti. Enkel og helt problemfri i bruk på min Octavia 2017, herlig å kunne bruke bilens egen stemmestyring sammen med Siri. Lett å sette opp   Men fruen i huset liker ikke selve Carplay, så den måtte ut, dessverre.. 😞 Kr. 1300, nypris kr. 1995. Jeg betaler porto. Les mer: https://re-stream.no/product/wireless-carplay-dongle/ Og her: https://www.tek.no/test/i/lAk4zk/ma-ha-dingsen-for-deg-som-bruker-carplay SMS meg på 9910 2277
    • Skoda Octavia 2018 modell Style med 1.5 TSi DSG hentet forrige uke. Har tidligere kjørt en 2011 Golf 1.6 TDi med manuell girkasse, men denne måtte byttes ut vi trenger mer plass! Første gang vi har kjøpt Skoda, men vi liker bilen veldig godt til nå. Fargen er candy white, og motoren på 150 hk sparker godt i fra seg! Må også si jeg er imponert over hvor stille bilen går. Liker også veldig godt interiøret, som er både intuitivt og pent.  På bildet har bilen 16" alaris med vinterdekk. I løpet av påsken skal jeg sette på 17" Trius felger. Har allerede handlet elektrisk muttertrekker, og gleder meg til dette!  Ekstrautstyr: Avtakbart hengerfeste, el. bagasjeromsåpner, Amundsen navigasjon, Sun Set mørke ruter bak, Adaptivt cruisecontrol, Webasto og bagasjeromsmatte. Kjøpte også med Thule wingbar evo takstativ.   Tusen takk til alle for et kjempebra forum!  
    • Tusen takk Superb III, da hopper jeg i det
    • Det stemmer nok bra slik du allerede har beskrevet det, for det var slik på den forrige Superb Style 2016 jeg hadde også. Rattet er av skinn, mens kanter på seter er kunstlær/skai. Akkurat hva mansjetten rundt girspaken er laget av er jeg ikke helt sikker på, men vil vel tro at det er av samme materiale som kantene på setene. For min L&K Superb som er levert med skinnseter, så ser jeg at det er det samme her, det er rattet, sitte -og ryggputene som er av skinn. Kantene på setene, dørtrekk og mansjetten rundt girspaken er av ser ut til å være av kunstlær/skai på den bilen jeg har i dag. Dette mener jeg at jeg har lest noe om på DCN  forumet også, for det er ikke bare Skoda som har det slik.
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

    • Ligger an for overgang til Audi, nærmere bestemt e-tron🙄 Har ikke bestilt enda, men nært forestående... Er vel litt leveringstid, så Octavian må nok holde ut med meg noen måneder til!
    • Den var både artig og stilig @Tommy Thon  
    • I dag fikk jeg en t-shirt med en kombinasjon av favoritt bil merke, og favoritt rockeband. Litt barnslig for en gubbe i 50åra, men det får stå til...😎😉
    • Det  tror jeg nok kan være et godt valg @Helge (selv om det ikke er Skoda ), bilen ser flott ut    Så er det som du sier at det er lov å håpe at oppfølgeing og serviceinnstillingen til BOS er bedre enn hva den kan være hos Møller på litt for mange verksteder etter hva en leser. Det er jo snart på tide at de forstår at de er avhengig av sine kunder for å overleve, synd at det er merkeverksteder/forhandlere som ødelegger slik at flere bileiere velger andre bilmerker fordi de har fått for dårlig oppfølging, da har det sviktet i flere grunnleggende ledd etter min mening............

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...